quote:
Roda JC moet vanaf NULPUNT gaan bouwen
door Rob Sporken
ANALYSE Controle KNVB niet eens nadelig
Van bekerfinalist en deelnemer aan de play-offs voor Europees voetbal in 2008 tot degradatiekandidaat en nacompetitiedeelnemer in 2009. Na een jaar boordevol ellende moet Roda JC weer beginnen vanaf het nulpunt.
Het moest er een keer van komen, de degradatie van Roda JC. Althans de degradatie naar het rechterrijtje van de eredivisie. Maar dat de voormalige subtopper zo ongenadig hard door het ijs zou zakken had niemand verwacht. Als gevolg van het gapende gat naar provincieclubs die wel groeien, hebben de Limburgers het predicaat van subtopper al lang moeten inleveren.
Vorig seizoen kreeg Roda zelfs het stempel van degradatiekandidaat opgeplakt. Door de grote financiële problemen heeft de KNVB Roda naar categorie 1 verwezen. De afdeling met de zorgenkindjes, zoals directeur betaald voetbal Henk Kesler deze groep omschrijft. Natuurlijk hebben de mislukte fusiebesprekingen met Fortuna de ellende vergroot.
Maar dat proces was niet de oorzaak van de financiële wanorde, het heeft haar enkel in een stroomversnelling gebracht.
Als een grommende waakhond houdt de voetbalbond de financiële activiteiten in Kerkrade nu met een vergrootglas in de gaten om bij onverantwoorde handelingen meteen vervaarlijk te blaffen.
Het is misschien niet eens zo verkeerd, die extra controle. Het voorkomt in elk geval dat Roda Russisch roulette blijft spelen met zijn centjes en straks daadwerkelijk omvalt.
Kortom, de bekerfinalist van 2008 moet opnieuw gaan bouwen vanaf het nulpunt.
Normaal gesproken zou een club met een bescheiden begroting (de dertiende van de eredivisie met 12,5 miljoen) bij een transferopbrengst in de zomer van 5,2 miljoen euro uit de problemen moeten zijn. Aangezien Roda in het verleden noodgedwongen moest bedelen bij externe geldschieters om te overleven, is een gedeelte van die opbrengst meteen verdampt. De krabbel van Meeuwis en Cissé was nauwelijks opgedroogd of de factuur van gulle gevers lag al op de mat van het Parkstad Limburg Stadion.
Wat resteerde werd meteen naar de begroting doorgeschoven om het tekort te beperken. Daarmee waren alle euro’s op en was er geen geld om te herinvesteren.
Het gevolg is een selectie die er met het vertrek van belangrijke pionnen als Meeuwis, Cissé en Oper op papier niet sterker op geworden is. Maar papier wint geen wedstrijden. Roda bestond vorig seizoen door alle misère vooral uit individuen. Pas toen het erom ging, stond er een hecht team. Zoals in de beslissende wedstrijd in Leeuwarden waar meer dan de helft van de basisspelers ontbrak.
Een sterk collectief was door de jaren heen de kracht van de Koempelclub.
En het zal ook komend seizoen de kurk moeten zijn waarop deze ploeg het hoofd boven water dient te houden.
Harm van Veldhoven realiseert zich dat als geen ander. Een coach die tussentijds het roer overneemt, kan bij tegenvallende resultaten altijd het excuus aanvoeren te worden geconfronteerd met de chaos uit het verleden. Het virus dat de selectie vorig seizoen in zijn greep had was volgens de trainer zo hardnekkig dat hij enkel kon pappen en nathouden. Ook Van Veldhoven, die verklaarde het gevoel te hebben nu pas te kunnen starten in Kerkrade, begint vanaf het nulpunt. De Belg is gezien de zware omstandigheden de bijna-degradatie nauwelijks aan te rekenen. Maar nu zal hij moeten aantonen de juiste man op de juiste plek te zijn. In tegenstelling tot een jaar geleden was de voorbereiding beduidend hoopgevender.
Hoewel de Belgische degradatiekandidaat Roeselare de zwaarste opponent was, bleef Roda ongeslagen.
Belangrijker is het plezier waarmee jongens, die vorig seizoen volledig blokkeerden, zich presenteren.
Of het genoeg is om de doelstelling te bereiken (wegblijven uit de gevarenzone) moet blijken. De eerste weken kunnen bepalend zijn hoe een seizoen gaat verlopen.
Wat dat betreft is de loodzware competitiestart een kopie van een jaar geleden. Voor de geelzwarte aanhang is het te hopen dat het bij die ene overeenkomst blijft.
quote:
Mads Junker: SPITS zonder oogkleppen
door Roel Wiche
Met een ex-student sociologie en voormalig tv-analyticus in de frontlinie hoopt Roda JC de weg omhoog terug te vinden. Inderdaad, Mads Junker is bepaald geen doorsnee voetballer. Over FC Hollywood, de liefde voor de Hollandse School en de les van een bizarre pokeraffaire.
Als Jack van Gelder een keer omhoog zit, mag hij best eens met Mads Junker bellen.
De Deense spits spreekt niet alleen akelig perfect Nederlands, maar verstaat ook de kunst om de huiskamers bij te praten over de grootste bijzaak ter wereld, voetbal dus.
Toen hij nog onder de rook van Kopenhagen balde, schoof Junker tweewekelijks aan bij de Deense variant van Studio Voetbal. En ook nu nog schrijft hij regelmatig een column in een prominent voetbalblad.
,,Niet alleen over techniek en tactiek, maar ook over zaken eromheen.
Ik ben een voetballiefhebber en kan het blijkbaar goed overbrengen.”
Nee, met Mads Junker (28) heeft Roda JC bepaald geen domme jongen binnengehaald.Waar de meeste voetballers zweren bij een comfortabel leven als fullprof koos hij als jonge, talentvolle speler een andere weg. Toen hij op 21-jarige leeftijd door de Deense topclub Bröndby werd ingelijfd, schreef de aanvaller zich in bij de aanvaller zich in bij de universiteit van Kopenhagen om sociologie te gaan studeren. Het blokken in de collegebanken beperkte zich tot slechts een jaar, maar hij zou het zó weer overdoen. „Eerder had ik al op het gymnasium gezeten.
School helpt je om de zaken heel goed te relativeren.
Als ik niet lekker in de wedstrijd had gezeten, kon ik achter de boeken m’n zinnen verzetten. En andersom kon ik op het veld mijn energie kwijt. Heel gezond. Bovendien besef je in de studentenwereld hoe goed je het als voetbalprof hebt. Je verdient tien keer zoveel en je hoeft er maar anderhalf uur per dag voor te werken.”
Dat hij nu niet aan zijn doctoraalscriptie werkt maar zijn voeten laat spreken, had hij zelf ook niet durven voorspellen.
Na mislukte pogingen om in de Deense Superligaen (Lyngby, Brondby) furore te maken, kreeg hij bij FC Nordsjaelland een laatste kans. Die greep hij met beide handen. Junker voerde maandenlang de topscorerslijst aan en zinennzijn lekker zinnen Bovendien studentenwereld zijn zinennzijn verdiende begin 2006 een lucratieve transfer naar Vitesse. Ofwel een overgang van het ene FC Hollywood naar het andere FC Hollywood.
,,Bij Nordsjaelland kon alles.
De burgemeester schonk alle gepensioneerden van de gemeente zomaar een vakantie naar Spanje. De club kreeg een gloednieuw stadion met een hoop business-seats. Ja, vergelijk het maar met de tijd van Karel Aalbers bij Vitesse. Maar goed, de man zit nu in de gevangenis.”
In Arnhem keek hij ook z’n ogen uit. De start bij Vitesse, niet bepaald de meest harmonieuze club van Nederland, was goed. Maar onder Aad de Mos en HansWesterhof kwam de eenmalig international (Denemarken-Polen, 2006) op de bank terecht. Toen Theo Bos het afgelopen winter overnam, kreeg hij weer meer speeltijd. Maar toen al was de drang om te vertrekken niet meer in te tomen. „In de winterstop had ik alle boeken en dvd’s al in m’n koffers gestopt. Ik was veel van m’n motivatie kwijt. Ik was in de pers als eerste spits van Vitesse naar voren geschoven en even later zat ik vijftien wedstrijden achter elkaar op de bank of tribune.
Daar heb ik wel een tikje van gehad.”
De interesse van Roda JC kwam dan ook als geroepen. Al beseft Junker dat hij wederom niet naar een paradijselijk rusthuis gaat. De hilarische fusiesoap, de financiële rampenfilm, de krankzinnige Houdini- act aan het einde van de competitie: ook in Arnhem was alles in geuren en kleuren te volgen. ,,Roda eindigde eerder altijd boven Vitesse.
Bekerfinalist, sterke middenmoter.
Ik heb altijd gedacht dat het de volgende club zou zijn die het spoor van Heerenveen en Groningen zou volgen. Maar als je als zestiende eindigt, heb je een slecht seizoen gedraaid. Het is een klein mirakel dat ze zich hebben gered.”
Zelf weet hij als geen ander hoe het is om onder grote druk te staan. In zijn topjaar bij FC Nordsjaelland haalde hij de voorpagina’s van alle Deense kranten omdat hij was betrapt op valsspelen bij het pokeren met zijn ploegmakkers. Een schandaal was geboren en Junker betuigde publiekelijk spijt. Jaren later en rijper van geest beschouwt hij het als een cruciaal ‘leermoment’ in zijn carrière. ,,Ik was enorm gefocust op winnen, winnen, winnen.
Het is niet prettig om erop terug te kijken, maar achteraf ben ik blij dat ik die ervaring heb meegemaakt.
Het gaf me inzicht in het leven en deed me beseffen dat het niet normaal is om met alle middelen iets af te dwingen. Zaken als winnen en presteren hebben een enorme invloed op jonge mensen, ze hebben met vele verleidingen te maken.
Iedereen maakt fouten, ook ik, daar heb ik van geleerd.”
In Limburg, land van toepen en stökske rape, hoeft hij alleen zijn pokerface op het veld te tonen. Junker moet Roda eindelijk de stootkracht geven die de ploeg zó hard nodig heeft. De Deen houdt van de Hollandse school, die drijft op aanval, creativiteit en techniek. ,,In eigen land was ik een luie spits. Onzichtbaar, zoals Inzaghi, en dan toeslaan.
Als Denen me nu zien spelen, weten ze niet wat ze meemaken.
In Nederland zijn de aanvallers de eerste verdedigers, mijn werklust is hier ongekend. Ik ben nu een type Kuijt. Daardoor maak ik minder goals, maar m’n waarde voor de ploeg is groter.”
Dat hij ooit nog een keer een avontuur ‘ in een mooi land’ wil beleven, wil hij niet verbloemen. Maar met het pendelen tussen het Parkstad Limburg Stadion (werkplek) en het trendy Ceramique-kwartier in Maastricht (woonplaats) is Mads Junker voorlopig meer dan tevreden.
,,Weet je, Nederlanders zijn als Denen. Ze nemen zichzelf niet zo serieus. In landen als Frankrijk en Spanje is de mentaliteit strakker, hier niet. Je moet toch af en toe om jezelf kunnen lachen, niet?”
Mads Junker, geen doctor in de sociologie, maar Roda-spits. foto Marcel van Hoorn
quote:
De trainer over de nieuwelingen:
HARM VAN VELDHOVEN
Naam: Rihairo Meulens Leeftijd: 21 Positie: aanval Vorige clubs: Vitesse, Dordrecht „Rihairo is een hele snelle speler met het nodige talent die een actie kan maken. Mede door die kwaliteiten vult hij een leemte op in onze selectie. Hij moet wel nog wennen aan het regime dat bij een eredivisionist hoort.”
Naam: Morten Skoubo Leeftijd: 29 Positie: aanval Vorige clubs: Borussia Mönchengladbach, West Bromwich, Brondby, Real Sociedad en FC Utrecht „We wisten dat we aanvallend iets extra’s nodig hadden. Eén van de opties was Skoubo. Hij heeft lengte, snelheid en is balvast. Hij heeft een vervelend seizoen bij Utrecht achter de rug, vandaar dat we hem konden halen.”
Naam: Mads Junker Leeftijd: 28 Positie: aanval Vorige clubs: Lyngby, Brøndby, Ölstykke, Nordsjælland, Vitesse „Hij is de spits met de meeste ervaring.
Hij heeft voetbalvernuft en een neusje voor de goal. Mads is de meest rijpe speler, die meteen klaar is voor het grote werk.”
Naam: Kenneth Staelens Leeftijd: 18 Positie: middenveld Vorige clubs: KRC Genk „Heeft een goede voorbereiding gehad.
Als linkermiddenvelder heeft hij zich goed ontwikkeld. Hij is een fysiek sterke speler met een goede traptechniek, die nog even de tijd nodig heeft.”
Rihairo Meulens
Morten Skoubo
Mads Junker
Kenneth Staelens
quote:
CIJFERS
RODA JC KORT
Roda JC werkt met een begroting van 12,5 miljoen euro, anderhalf miljoen (aan uitgavenkant) minder dan het afgelopen seizoen. Door de financiële problemen van de afgelopen jaren heeft de KNVB de club ingedeeld in categorie 1, waardoor ze onder curatele staat van de voetbalbond.
Het aantal verkochte publieksseizoenkaarten is momenteel 7200. Dat aantal ligt hoger dan het aantal verkochte publiekskaarten vorig seizoen (7160). Op het aantal sponsorkaarten heeft Roda nog geen zicht, aldus marketing manager Patrick Vrijman.