In Australië is het 'vanzelfsprekend' dat stagestudenten geen vergoeding krijgen, maar dat de huisvesting (deels) wordt betaald. Hoe ik daar kom? Gewoon mailen naar bedrijven en vragen of ze interesse hebbenquote:Op maandag 29 juni 2009 13:54 schreef FP128 het volgende:
en hoe ga je daar wonen als in " wie betaalt dat, wat betaal je en wat krijg je als stagiair en... niet onbelangrijk, Hoe ben je daar zo terecht gekomen want het ligt nou niet zo 1,2,3 naast Nederland.
Mijn ouders zijn er afgelopen winter (NL-winter) geweest en vonden Adelaide een echte studentenstad en geschikt voor mij.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 12:16 schreef Dos37 het volgende:
Hoe kom je eigenlijk bij Adelaide was dat vanaf het begin al je plan?
Hmm dat ga ik even tegen spreken. Mijn zoon vertrok 2 jaar geleden voor een jaar stage naar Melbourne en kreeg erg goed betaald...... Nog erger zelfs zo goed dat hij daar is geblevenquote:Op dinsdag 30 juni 2009 11:38 schreef donroyco het volgende:
[..]
In Australië is het 'vanzelfsprekend' dat stagestudenten geen vergoeding krijgen, maar dat de huisvesting (deels) wordt betaald. Hoe ik daar kom? Gewoon mailen naar bedrijven en vragen of ze interesse hebben
Daarom plaatste ik het ook tussen aanhalingstekens.quote:Op woensdag 1 juli 2009 02:59 schreef mhai het volgende:
[..]
Hmm dat ga ik even tegen spreken. Mijn zoon vertrok 2 jaar geleden voor een jaar stage naar Melbourne en kreeg erg goed betaald...... Nog erger zelfs zo goed dat hij daar is gebleven![]()
In het bedrijf waar mijn zoon stage liep kregen alle stagiaires , ook de australische vet betaald
sorry blond he'quote:Op woensdag 1 juli 2009 03:09 schreef donroyco het volgende:
[..]
Daarom plaatste ik het ook tussen aanhalingstekens.
Of 34.000 sollicitaties voor 't een of andere eilandbaantje....quote:Op maandag 13 juli 2009 09:18 schreef SlamD het volgende:
Is het al gelukt Kepler? Heb zelf geen tips voor casual jobs, volgens mij is de markt ook daar behoorlijk overspannen. Een vriendin van me die in een RSL werkt, zei dat er iets van 200 sollicitaties werden ontvangen voor een positie van barman of barvrouw.
Verschilt per Wooliequote:Op maandag 13 juli 2009 09:22 schreef SlamD het volgende:
Heeft iemand trouwens een fotografisch geheugen voor wat er in de Nederlandse schap in Woolworths wordt aangeboden? Ik woon blijkbaar in Coles Country, en die 5 extra minuten naar Woolworths ben ik blijkbaar te lui voor... 45 minuten naar de Nederlandse winkel dan in een enkel geval niet.
Haha nee, gewoon in Melbourne. Weer valt opzich wel mee, ik kijk het een paar weken aan of ik genoeg uren kan maken (en of ik een extra/ander baantje kan vinden), anders vertrek ik inderdaad naar het noordenquote:Op maandag 13 juli 2009 13:10 schreef SlamD het volgende:
Strand. Weer. Brisbane of noordelijker hoop ik?
Tof, waar ben je geweest?quote:Op dinsdag 14 juli 2009 15:11 schreef mividaloca het volgende:
Ben net 1 maand terug van Aussie! 7 maanden genoten... nu weer terug naar de realiteit
Eisen? De enige eis die ik gevonden had was dat hij een Australian Citizen moest zijn en dat ik dan een tijdelijk visa kan krijgen, die overgezet wordt naar permanent als het na twee jaar nog steeds een relatie is..quote:Op dinsdag 14 juli 2009 14:24 schreef SlamD het volgende:
Ik bedoelde meer of jullie voldoen aan alle eisen die ervoor gesteld worden?
We zijn nog niet een heel jaar samen, maar dat gaat wel gebeuren, en voor de rest zijn we gewoon gezond en normaal. Ik ben vooral nu wat informatie aan het winnenquote:Partner Temporary Visa (Subclass 309) and Permanent Visa (Subclass 100)
For people from overseas to enter and stay in Australia with their partner, who must be an Australian citizen, Australian permanent resident or eligible New Zealand citizen. If two years after you apply the relationship is ongoing, a permanent visa may be granted.
Het museum op North Terrace, ben de naam even kwijt, volgens mij gewoon het South Australia Museum, gratis en erg de moeite waard. Supermarkt, gewoon de Woolworths in Rundle Street Mall, of anders in de markthal bij China Town. Voor een hele foute avond stappen moet je eens kijken bij Cannon St Backpackers, die bar is erg goedkoop, en de feestjes zijn te fout voor woorden. Stappen is in het weekend voor de rest in Hindley street wel prima.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 01:44 schreef donroyco het volgende:
Iemand nog tips voor bars/shops/supermarkten/must sees in Adelaide?
Hee Oksel, hoe staat het er tegenwoordig voor met jullie visum?quote:Op woensdag 23 april 2008 08:36 schreef Oksel het volgende:
En hier maar weer verder..!Hier is het oude topic:
Ik ga emigreren naar Australie. Deel I
Even in het kort; ik (student, 24) ga samen met mijn vriendin (lerares, 28) volgend jaar in Melbourne wonen! Op dit moment zijn alle documenten gekopieerd door de notaris, ze moeten nog vertaald worden. We moeten echter wachten tot mijn vriendin haar IELTS (Engelse test) haalt. Dan moet dat resultaat samen met de andere documenten (pagina of 40) naar TA (Teaching Australia) voor beroepserkenning.
Als TA de aanvraag goedkeurt, moeten we medisch getest worden (HIV, X-ray), en een aanvraag indienen bij DIAC (Department of Immigration and Citizenship). DIAC gaaat kijken of we binnen mogen komen, we moeten een bepaald aantal punten behalen. Die behalen we door beroep, leeftijd, taalkennis en gezondheid zonder problemen!
In totaal verwachten we nog een jaar bezig te zijn vanaf nu voordat we het visum hebben.
En nee, we hebben geen van beiden daar een baan, huis of netwerk. Ik heb wel grote kans op een baan via mijn afstudeerbedrijf.
Ja, dat zou je wel bijna gaan geloven. Of iets in die trant althans...:quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 14:57 schreef Adamo144 het volgende:
bij autralie heb ik altijd het gevoel dat het vrijwel onmogelijk is om daar te blijven wonen mits je dokter bent...
Serieus? Vreemd verhaal.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 22:21 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Daarnaast kun je getrouwd zijn met een Australiër, Australische kinderen hebben, daar al jaren wonen, en nog altijd geen definitieve verblijfsvergunning hebben...
Ja echt! Dochter van Franse kennissen.quote:
quote:General requirements
You must:
* be aged between 18 and 30 years (inclusive) at the time of applying
Important: Your age will be determined as the age you are in Australia at the time your application is lodged (Australian Eastern Standard Time (AEST) or the Australian Eastern Daylight Savings time (AEDST)). Because of this time difference you are advised not to wait to lodge your application until you are about to turn 31, as the system will take the current date in Australia as your application date.
bron: http://www.immi.gov.au/vi(...)ligibility-first.htm
Het lijkt me zoals daar ook al vermeld wordt gewoon niet verstandig om eind 30 daar nog voor een applicatie op te sturen. Je visa loopt af op je 31, weet alleen niet hoeveel dagen daar alleen tussen zit om een eventueel andere oplossing te zoeken voor je verblijf. Dat verschilt per land.quote:Op dinsdag 3 november 2009 02:03 schreef ia het volgende:
Ik zit te lezen over een Working Holiday Visa, en je moet tussen de 18 en 30 jaar oud zijn als je het aanvraagt:
Zouden ze (hieronder) bedoelen dat je het op je 30'ste aan kan vragen, en door kunt blijven werken als je 31 bent en het jaar nog niet voorbij is?
[..]
Oh, haha oeps. Klopt inderdaadquote:Op dinsdag 3 november 2009 11:49 schreef ia het volgende:
Volgens mij bedoelen ze dat je niet tot de allerlaatste dag moet wachten, vanwege het tijdverschil van een dag.
Anders zouden ze het tijdsverschil toch nog niet aanhalen?
Kijk behalve in dit topic anders ook nog even hier mee:quote:Op woensdag 11 november 2009 00:10 schreef _Loki het volgende:
Ik wil over een tijdje misschien stage lopen in Australië, via het Stagehuis. Heeft iemand daar ervaring mee?
Het zou inderdaad 0061212345678 moeten zijn voor Sydney e.o.quote:Op dinsdag 10 november 2009 13:03 schreef Arctica het volgende:
Ik heb even een korte vraag, al weet ik niet of het hier helemaal goed zit. Als je vanuit Nederland belt met een vast nummer in Australie is het toch gewoon 0061 - 2 XX ? Met XX als telefoonnummer en de 2 het nummer van NSW zonder de 0?
Hij gaat nameljk wel over maar ik krijg het antwoordapparaat niet, en er wordt ook niet opgenomen.
Danku! :] Handig topic!quote:Op woensdag 11 november 2009 02:11 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Kijk behalve in dit topic anders ook nog even hier mee:
Studeren en stage in het buitenland - deel 9
Toevallig ging het daar net ook over het Stagehuis en Australië.
Gefeliciteerdquote:Op vrijdag 8 januari 2010 07:56 schreef Dos37 het volgende:
Ik mag me een half jaar inwoner van Australië noemen.
Van waar naar waar (ruwweg?) Heb zelf daar ook wel interesse in! Maar nog niet de tijd om het te doen. Ik wou het overigens doen in een week of 5, maar dan ook echt maar alleen reizen met eventueel om de 2/3 dagen een rustpunt in bouwen.quote:Op zondag 10 januari 2010 11:16 schreef peleetje het volgende:
Augustus ga ik voor een klein jaartje naar Australie. Rondreis maken op de motor.
Ja. Meer informatie kan je vinden op de website van de IND.quote:Op woensdag 11 november 2009 02:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Opa Nederlands, Oma Nederlands en geboren in Nederland
Moeder Nederlands en Australische maar geboren in Indonesie
Zoon alleen Australier.
Kan de zoon nu Nederlander worden?
Een gezamenlijke bankrekening is niet strikt noodzakelijk. Je kunt op vele andere manieren een de facto relatie aantonen. Hier en hier weten ze meer. Pas 4 maanden samenwonen zal denk ik eerder een mogelijk struikelblok zijn.quote:Op zondag 17 januari 2010 00:22 schreef VA het volgende:
Is er iemand hier toevallig die ook in Australie woont (voorgoed)? Ik woon nu met mijn Australische vriend in Nederland. Wij zitten erover te denken binnenkort terug te gaan naar Australie. Ik wil daar alleen niet heen op een working holiday visum vanwege de werkrestricties. We zijn al meer dan een jaar samen, maar wonen pas 4 maanden samen (en hebben ook pas 4 maanden een gezamenlijke bankrekening). Maken wij hierdoor (nog) geen kans op een spouse visa? Is dat alleen te verhelpen door te trouwen?
Thanks!!
Super! Dank je.quote:Op zondag 17 januari 2010 03:27 schreef anarchitect het volgende:
[..]
Een gezamenlijke bankrekening is niet strikt noodzakelijk. Je kunt op vele andere manieren een de facto relatie aantonen. Hier en hier weten ze meer. Pas 4 maanden samenwonen zal denk ik eerder een mogelijk struikelblok zijn.
Naar Surfers Paradise geweest, en 's avonds de club inquote:
Ja, toen ik er de vorige keer was heb ik ook verschoven en was niet zo duurquote:Op dinsdag 26 januari 2010 22:05 schreef kepler het volgende:
Dat laatste![]()
Verschuiven kost iets van 50-100 euro meestal
Het is echt een DODELIJK saaie stad. Menig outback stadje beleef je nog meerquote:Op maandag 8 februari 2010 23:09 schreef keesjeislief het volgende:
Even een kickje en tvp, ik ga waarschijnlijk vanaf half april ergens een jaartje in Canberra aan de ANU werken. Zijn er meer Fokkers die daar wonen?
Echt waar?quote:Op dinsdag 9 februari 2010 02:12 schreef Hiya het volgende:
[..]
Het is echt een DODELIJK saaie stad. Menig outback stadje beleef je nog meer
Over Canberra werd -toen ik er was- niets goed verteld, het is maar een kleine stad en weinig te beleven, zo werd er gezegd. Je kunt beter in Adelaide, Melbourne, Sydney of Gold Coast zitten.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 03:21 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Echt waar?. Ik heb begrepen dat de gemiddelde leeftijd er vrij laag ligt en aangezien er een universiteit is zou je verwachten dat er de nodige studenten leven met bijbehorend uitgaansleven en dat soort dingen. Wat zijn jouw ervaringen dan?
Oh, dat zou ik echt jammer vinden.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 11:10 schreef donroyco het volgende:
[..]
Over Canberra werd -toen ik er was- niets goed verteld, het is maar een kleine stad en weinig te beleven, zo werd er gezegd. Je kunt beter in Adelaide, Melbourne, Sydney of Gold Coast zitten.
Je kunt beter vliegen met een van deze maatschappijen:quote:Op dinsdag 9 februari 2010 18:15 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Oh, dat zou ik echt jammer vinden.. Ik heb qua standplaats eigenlijk geen keus, de baan die ik hoogstwaarschijnlijk zal krijgen is aan de ANU in Canberra. Sydney is een paar uur treinen heb ik laatst opgezocht, dan wordt het maar regelmatig daar een weekend doorbrengen of zo denk ik...
Bedankt voor de tip!quote:Op dinsdag 9 februari 2010 18:24 schreef donroyco het volgende:
[..]
Je kunt beter vliegen met een van deze maatschappijen:
- Jetstar (www.jetstar.com)
- Virgin Blue (www.virginblue.com.au)
Sneller op je plaats van bestemming.
Mocht je nog meer vragen hebben, PM me dan of stuur een bericht naar donroyco at fok punt nl Ik kom er net vandaan (aug 09 - jan 10)quote:Op dinsdag 9 februari 2010 18:38 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Bedankt voor de tip! [ afbeelding ].
Ik liep voor een goed halfjaar stage in Sydney. Op een dag dacht ik, kom op ik stap in de auto en ik ga stappen in Canberra! HELEMAAL maar dan ook HELEMAAL niks te doen. Nog even rond gevraagd in het centrum, op een zaterdagavond...mmm....nee niet echt wat hier.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 03:21 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Echt waar?. Ik heb begrepen dat de gemiddelde leeftijd er vrij laag ligt en aangezien er een universiteit is zou je verwachten dat er de nodige studenten leven met bijbehorend uitgaansleven en dat soort dingen. Wat zijn jouw ervaringen dan?
Ik zal er later in komen, als het goed gaat.quote:Op woensdag 17 februari 2010 23:21 schreef Kontiki het volgende:
Zo, over 3 weken een visum een visum aanvragen en als alles volgens planning verloopt wonen we in augustus in Melbourne. Ik denk niet dat ik nog terug kom, maar zeg nooit nooit.
Als er iemand nog vragen heeft over het partner visum, we zitten hier midden in de papiermolen, dus laat u horen!
Als alles goed gaat hebben we geen interview nodig. We doen de aanvraag bij de ambassade in Londen (ik woon in Belfast op het moment), en daar moet het per post. Helaas bestaat de ééndaagse procedure van Berlijn niet in Londenquote:Op vrijdag 19 februari 2010 03:25 schreef SlamD het volgende:
Geen vragen, maar het lijkt me wel interessant om te horen hoe het bij jullie gaat. Toen ik de mijne aan moest vragen had ik namelijk allemaal spannende verhalen gelezen over de vreemde vragen bij het interview, maar dat viel allemaal mee.
Heb je zelf al wat research gedaan, voordat je je vragen postte?quote:Op donderdag 11 maart 2010 21:35 schreef Boswachtertje het volgende:
Hallo mensen,
Ik ben van plan om samen met een oud-huisgenoot een andere oud-huisgenoot op te zoeken in Australië. Nou wilde ik eigenlijk niet de volle pond gaan betalen qua vliegticket.
Hebben jullie ervaring/tips waar je het beste je tickets kunt halen? Het gaat waarschijnlijk om een bezoek van +/- 1 maand, dan heb ik geen visum nodig of wel?
Hoe zit het trouwens met medische info ed? Is er nog een vaccinatie oid die je voor de tijd moet afronden?
Bvd mensen!
Qua vliegtickets wel, die andere dingen weten de mensen in dit topic misschien ook wel. Vandaar dat ik het er even bij heb gezet.quote:Op donderdag 11 maart 2010 22:00 schreef donroyco het volgende:
Heb je zelf al wat research gedaan, voordat je je vragen postte?
Top!quote:Op donderdag 11 maart 2010 22:35 schreef donroyco het volgende:
Ik heb zelf geboekt via vliegwinkel.nl, met British Midlands naar Londen Heathrow en toen vanuit Londen (met Qantas) via Singapore naar Adelaide. Kosten waren 1100 euro.
Als buitenlander heb je in Australië ook een visum nodig, dit is die voor toeristen (gratis).
Geen vaccinaties nodig.
Mocht je nog vragen hebben, mijn PMbox staat ook open..quote:
Je kunt natuurlijk ook eens gaan ronddwalen in het TRAVELforum van Fok! wat hiervoor bedoeld is; je vindt daar veeeeeeele topics over het onderwerp.quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:16 schreef Boswachtertje het volgende:
Dank je donroyco, het is nu nog even ver weg.. de vragen komen vanzelfIIg ik weet je nu te vinden, wordt zeer gewaardeerd!
![]()
Verder ben ik wel benieuwd hoe ik het ga vinden, mijn vorige verre-buitenlandervaring was in Nieuw-Zeeland en dat beviel me zeer goed..
Nog geen 30 dus dan is een working holiday visum wellicht een idee. Werken binnen mijn vakgebied zit er op dit moment nog niet echt in, dus dan kan ik net zo goed gaan reizen..Dus wellicht 2 maanden ipv 1 maand, als de huisgenoot het kan uithouden
Stroopwafels, koek, drop, pepermunt, hagelslag.quote:Op maandag 13 juli 2009 09:22 schreef SlamD het volgende:
Heeft iemand trouwens een fotografisch geheugen voor wat er in de Nederlandse schap in Woolworths wordt aangeboden? Ik woon blijkbaar in Coles Country, en die 5 extra minuten naar Woolworths ben ik blijkbaar te lui voor... 45 minuten naar de Nederlandse winkel dan in een enkel geval niet.
Ik ben alweer in NL..quote:Op zaterdag 13 maart 2010 14:23 schreef Oksel het volgende:
Owjah.
Hoest in Aduhleed? Nooit echt geweest. Melbourne is sowieso veel toffer
Heb een tijd geleden retourtje voor m'n ouders geboekt, voor 760 euro, via Malaysia Airlines, en zag dat ze er nog wel af en toe voor die prijs opstaan. Gaat dan om Amsterdam-KL-Perth en v.v. Zogenaamde MHLowfares.quote:Op donderdag 11 maart 2010 22:22 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Qua vliegtickets wel, die andere dingen weten de mensen in dit topic misschien ook wel. Vandaar dat ik het er even bij heb gezet.
Het gaat met name om de vliegtickets, de andere vragen kan ik met 1 googlesearch ook wel vinden - ik dacht, ik vraag het gewoon ernaast
Want Virgin, British Airways en Singapore Airline zijn niet echt goedkoop. En ik zoek eigenlijk net die ene aanbieding die je door ontwetendheid anders zou missen.
Wat ik mij bv afvraag mbt research, is of het slimmer is om vanaf londen te boeken/vliegen of gewoon vanuit Nederland? Want met Ryanair weet ik dat je prima op Londen kunt vliegen (afgelopen jaar gedaan).
Ik ben me nog aan het oriënteren en dan hoor ik graag advies van mensen met meer ervaring, zo simpel is het eigenlijk. Als er niets uitkomt, zal ik nog steeds moeten boeken.. Dus hoop gewoon dat er wat mensen zijn die mij verder kunnen helpen
He, ik zag dat je weer terug bent in NL. Was dat gepland?quote:Op zaterdag 13 maart 2010 14:16 schreef Oksel het volgende:
Ik ben nu in totaal ruim 1,5 jaar in Australie geweest.. ben benieuwd wanneer ik Nederland zat ben en via via werk ga zoeken in Aus. Mijn schoonouders zouden me haten..
Wat was dat inclusief tax ed? Ik ben voor m'n moeder aan het kijken, dit klinkt wel goedkoop.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 19:14 schreef Kopstoot het volgende:
[..]
Heb een tijd geleden retourtje voor m'n ouders geboekt, voor 760 euro, via Malaysia Airlines, en zag dat ze er nog wel af en toe voor die prijs opstaan. Gaat dan om Amsterdam-KL-Perth en v.v. Zogenaamde MHLowfares.
Was inclusief tax ja, was een promotional fare, daarna zijn ze tijden lang duurder geweest, maar zag ze een aantal weken geleden weer voor ongeveer die prijs staan, als je van begin april tot begin mei ging. Helaas heb ik geen tijd anders had ik ook geboekt!quote:Op dinsdag 23 maart 2010 03:44 schreef kluut het volgende:
[..]
Wat was dat inclusief tax ed? Ik ben voor m'n moeder aan het kijken, dit klinkt wel goedkoop.
Momenteel is malaysia een stuk duurder.
Beschuit en mayonaise hebben ze trouwens ook bij woolworths. iig bij die van mij.
Dat is toch meer een vraag voor het reisforum.quote:Op zondag 11 april 2010 23:45 schreef keesjeislief het volgende:
Wat zijn jullie ervaringen met vliegreizen NL - AUS, waar vind je goedkope vluchten (ik vraag dit omdat ik tot mijn verbazing via Schiphol.nl een aanbieding tegenkwam die ik niet via expedia.co.uk vond) en zijn er evt. maatschappijen die je beter kunt vermijden?
Ok, dank je.quote:Op maandag 12 april 2010 01:40 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Dat is toch meer een vraag voor het reisforum.
Hier een paar topic-suggesties voor je:
Vragen over vliegen #12 (e-tickets, bagage, belasting etc)
Het grote -Hoe kom ik goedkoop van A naar B- topic #18
Australië Deel 14
Luchtvaartmaatschappijen - ervaringen en vluchtverslagen #8
NB: vanaf Londen vliegen is vaak interessanter.
SUCCES!
Pfff, veel success ermee. Ik heb het net achter de rug maar ik wordt al moe als ik eraan terug denk...quote:Op woensdag 17 februari 2010 23:21 schreef Kontiki het volgende:
Zo, over 3 weken een visum een visum aanvragen en als alles volgens planning verloopt wonen we in augustus in Melbourne. Ik denk niet dat ik nog terug kom, maar zeg nooit nooit.
Als er iemand nog vragen heeft over het partner visum, we zitten hier midden in de papiermolen, dus laat u horen!
YHA-hostel? Kun je niks vanuit je studie regelen?quote:Op zondag 18 april 2010 11:33 schreef Syr het volgende:
Tvp'tje, ik ga vanaf juli 7 maanden in Melbourne wonen ivm studieals iemand nog tips heeft voor het vinden van zelfstandige woonruimte (a la studentenhuizen hier in Nederland), zeer welkom! Ik ga daar op de gok naartoe en vanuit een hostel op zoek naar kamers, maar heb werkelijk geen idee waar ik in terecht kom. Toch een beetje eng... maar heb er onwijs veel zin in!
Als het in Melbourne hetzelfde werkt als in Sydney, zou ik de eerste dagen inderdaad gewoon in een hostel blijven. Dan kan je rustig op zoek naar Shared Houses. Ik denk dat dat het beste gaat via gumtree.com.au , domain.com.au of realestate.com.au. Er zijn ook gespecialiseerde sites voor (iets als flatmatefinders), maar daar heb ik geen ervaring mee.quote:Op zondag 18 april 2010 11:33 schreef Syr het volgende:
Tvp'tje, ik ga vanaf juli 7 maanden in Melbourne wonen ivm studieals iemand nog tips heeft voor het vinden van zelfstandige woonruimte (a la studentenhuizen hier in Nederland), zeer welkom! Ik ga daar op de gok naartoe en vanuit een hostel op zoek naar kamers, maar heb werkelijk geen idee waar ik in terecht kom. Toch een beetje eng... maar heb er onwijs veel zin in!
Your lossquote:Op maandag 19 april 2010 02:12 schreef SlamD het volgende:
verder ben ik niet echt bekend in Melbourne).
Geloof je meteen, lijkt me een leuke stad om te wonen. Maar op bezoek bij vrienden kom je niet echt in veel verschillende wijken, dus dan schiet het niet echt op om advies te geven.quote:
Universiteit biedt drie verschillende mogelijkheden aan: residential housing (teringduur Amerikaans campus concept), dure campushousing en dure familiy housing. Geen van alle heel prettig. Daarnaast kreeg ik van mijn begeleiders het advies om gewoon te gaan hospiteren van uit een hostel, dat je zo meestal prima kamers weet te vinden.quote:Op maandag 19 april 2010 00:30 schreef donroyco het volgende:
[..]
YHA-hostel? Kun je niks vanuit je studie regelen?
Bedankt voor je advies! Suburbs lijken me ook wel logisch, maar ik moet wel rekening houden met openbaar vervoerskosten e.d. Daarnaast heb ik geen idee wat goede/slechte/dure/goedkope wijken zijn, vandaar dat ik hoopte dat iemand hier misschien tips had.quote:Op maandag 19 april 2010 02:12 schreef SlamD het volgende:
[..]
Als het in Melbourne hetzelfde werkt als in Sydney, zou ik de eerste dagen inderdaad gewoon in een hostel blijven. Dan kan je rustig op zoek naar Shared Houses. Ik denk dat dat het beste gaat via gumtree.com.au , domain.com.au of realestate.com.au. Er zijn ook gespecialiseerde sites voor (iets als flatmatefinders), maar daar heb ik geen ervaring mee.
In Sydney zou ik je adviseren om iets buiten CBD te zoeken, aangezien je anders wellicht mensen in de woonkamer hebt slapen of wellicht zelfs mensen op het balkon. Geen idee of Melbourne ook zo is, maar het lijkt me sowieso niet zo verkeerd om eerst even een paar interessante suburbs op te zoeken waar shared houses zijn (een vriendin woont in Port Melbourne, dat leek me wel een leuke buurt eigenlijk maar verder ben ik niet echt bekend in Melbourne).
Doel je dit op mijn berich?quote:Op maandag 19 april 2010 11:57 schreef static het volgende:
Dat heb je nu in drie verschillende landen-topics gepost, nu is het wel even welletjes.
Ik bedoel ook niet dat je gelijk in suburbia moet gaan wonen, maar meer een wijk op 5 tot 15 kilometer afstand van het absolute centrum. De extra kosten van het openbaar vervoer verdien je waarschijnlijk wel terug met de lagere huur...quote:Op maandag 19 april 2010 20:07 schreef Syr het volgende:
[..]
Bedankt voor je advies! Suburbs lijken me ook wel logisch, maar ik moet wel rekening houden met openbaar vervoerskosten e.d. Daarnaast heb ik geen idee wat goede/slechte/dure/goedkope wijken zijn, vandaar dat ik hoopte dat iemand hier misschien tips had.
ben benieuwd naar meerdere landen hoe mensen eventueel weten hoe de situatie is. Zou graag die kant op willen maar was benieuwd of dat mogelijk was met mijn papierenquote:
Toen ik in Cairns was heb ik goede dingen gehoord over Cape Tribulation, kon er helaas zelf niet naar toe gaan.quote:Op donderdag 3 juni 2010 00:45 schreef Boswachtertje het volgende:
Mensen nog tips voor in het Noord-Oosten (in de buurt van Townsville en daarboven)
Ik heb het voorlopigie reisschema gezien en dat zal vooral tussen Townsville en het regenwoud daarboven zijn.. Kan natuurlijk nog veranderen, maar als mensen absolute aanraders weten.. schroom je niet
Ik denk het wel, je staat op de SOL zo lijkt het. Doe de visa test eens zou ik zeggen en spit de site eens door om te zien welke soorten visa er allemaal zijn. Lees ook de information booklets door, bijvoorbeeld die voor General Skilled Migration en Employer Sponsored Migration. Daar staat alles in.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 15:07 schreef Azijnproever het volgende:
Australie lonkt toch steeds meer. Ik denk dat ik nog wat werkervaring wil opbouwen voor ik er echt aan ga beginnen, maar het land spreekt me erg aan. Vooral de natuur.
Ik lees echter wel dat binnenkomen best pittig kan zijn, dat is ook logisch, maar kan iemand met ervaring inschatten of ik kans maak als alleenstaande man met een MA in Engels en werkervaring als docent en vertaler?
Bedankt voor de informatie! Het zal niet gemakkelijk worden maar er zijn in ieder geval mogelijkheden. Ik denk dat ik me de komende tijd maar eens goed ga inlezen in de ervaringen van anderen en in ieder geval een reis naar Australïe ga proberen om te kijken of het is wat ik hoop.quote:Op zaterdag 5 juni 2010 00:34 schreef anarchitect het volgende:
[..]
Ik denk het wel, je staat op de SOL zo lijkt het. Doe de visa test eens zou ik zeggen en spit de site eens door om te zien welke soorten visa er allemaal zijn. Lees ook de information booklets door, bijvoorbeeld die voor General Skilled Migration en Employer Sponsored Migration. Daar staat alles in.
Het is recent (nog) moeilijker geworden om binnen te komen.
Het hangt allemaal af wat voor werkervaring je hebt, je gezondheid, hoe oud je bent, of ze je opleiding en werkervaring ook erkennen, of je gesponsored wilt worden of niet en van nog vele andere zaken af of je in aanmerking komt.
Ik neem aan dat je hier en hier al hebt gekeken en voldoet aan eisen als gezond zijn en minimaal 12 maanden een relatie hebben en daar ook het nodige bewijs voor kunnen overleggen. Een spouse visa is vrij makkelijk te krijgen zolang je maar kunt aantonen dat je een oprechte relatie hebt.quote:Op maandag 7 juni 2010 09:26 schreef HokkaHokka het volgende:
Wat zijn mijn kansen? (als iemand dat toevallig weet....)
Dat kan als je een afspraak maakt en zelf in Berlijn op gesprek gaat met je credit card en al je documenten bij de hand.quote:En ik las aantal reacties dat de ambassade in Berlijn binnen 1 dag kan laten weten of je het land in mag of niet???
De eerste paar weken verblijf je gewoon in tijdelijke accommodatie (hotel, short-stay appartement, vakantiehuisje), dan kun je van daaruit wat voor de lange termijn zoeken.quote:Op zaterdag 5 juni 2010 15:05 schreef Nic1 het volgende:
Is het goed mogelijk om vanuit Nederland al een baan en onderdak te vinden in Australie, voordat je er daadwerkelijk naar toe gaat? Dat lijkt me best lastig.
Misschien overbodig - omdat je het waarschijnlijk gelezen hebt - maar de eis voor 1 jaar relatie staat officieel voor 1 jaar de facto relatie. Omschreven door immi.gov.au als "spouse like" volgens mij (dus samenwonen en rekeningen delen).quote:Op maandag 7 juni 2010 22:11 schreef HokkaHokka het volgende:
Alle eisen voldoe ik uiteraard aan... bijna 18 maanden al samen. Ben in principe dus niet concreet "bang" voor de eisen..
Waarbij zou dit moeten helpen? Als je getrouwd bent helpt het zeker voor een aanvraag van een visum, als je een kind hebt helpt het ook bij de aanvraag van een visum, als je gestorven bent helpt het bij het opzeggen van een abonnement.quote:(helpt het als je bewijs heb van het Registry of Births Deaths and Marriages? )
Aha.. cewl! Staat nml op ons voorlopige reisschema..quote:Op vrijdag 4 juni 2010 15:37 schreef Nic1 het volgende:
[..]
Toen ik in Cairns was heb ik goede dingen gehoord over Cape Tribulation, kon er helaas zelf niet naar toe gaan.
Nieuwe poging.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 11:09 schreef HokkaHokka het volgende:
Iemand die in Sydney (liefst Parramatta omgeving) woont en een goede makelaar kent? Huizenprijzen zijn momenteel belachelijk hoog!
Of je kijkt bij sites als deze of er zit niets anders op dan het credit bedrag zelf om te rekenen in belminuten. Bij veel plans is het aantal SMS-jes onbeperkt. Telstra is veruit het beste netwerk, maar duurder dan anderen. Ik zit bij Optus en in combinatie met de iPhone is dat dramatisch slecht. Let ook op wat de kosten zijn voor het over je datalimiet heen gaan. 3G dekking is eigenlijk alleen in de stad beschikbaar. En let ook op de roaming kosten, zeker bij toko's als Virgin and 3.quote:Op zondag 11 juli 2010 17:34 schreef Kontiki het volgende:
Eind juli vertrekken we dan met een enkeltje richting Australie. Ik ben van plan om daar een iPhone te halen, maar ik word niet wijs uit al die verschillende abonnementen. Het is daar kennelijk niet gebruikelijk om het aantal belminuten en SMS'jes te noemen. Iemand tips? Wil maximaal een euro of 35 per maand betalen.
Zelfde geldt voor breedband internet. Datalimieten zijn nog volop aanwezig down under. Ook hiervoor zouden tips erg welkom zijn
Gold Coastquote:Op donderdag 24 juni 2010 20:49 schreef Q.E.D. het volgende:
Zijn d'r FOK!kers die in Brisbane wonen?
Been there, done that. Alleen dan geen stage bij de universiteit maar een bedrijf.quote:Op maandag 2 augustus 2010 23:17 schreef -konijn het volgende:
ik ga binnenkort naar adelaide voor een half jaar.
ga daar mn stage doen bij de university of south australia.
zijn er mensen die hier geweest zijn?
die iets kunnen vertellen over hoe het daar is?
hoe is het daar?quote:Op maandag 2 augustus 2010 23:20 schreef donroyco het volgende:
[..]
Been there, done that. Alleen dan geen stage bij de universiteit maar een bedrijf.
Ja, die tijd was echt tof. Ik weet niet hoe lastig het vinden van een onderkomen is, onze baas regelde dat voor ons.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 15:35 schreef -konijn het volgende:
[..]
hoe is het daar?
kun je er een beetje makkelijk iets vinden om een half jaar te wonen?
Nou, de tyfus, mijn huidige UK-salaris is net genoeg om mijn huur te betalen (ca. A$ 1600/maand voor een apartementje, en dat is echt de goedkoopste prijsklasse...) en mijn dagelijkse boodschappen te doen (pakje sigaretten A$ 15quote:Op donderdag 5 augustus 2010 07:07 schreef Kontiki het volgende:
Het is wel een beetje jammer dat de dollar zo hoog staat tegenover de euro momenteel. Het is een vrij duur land geworden naar mijn idee.
Ik ken Sydney (nog) niet zo goed. Ik weet wel dat (ver) buiten het centrum wonen ook niet optimaal is gezien de verkeerschaos en het (volgens collega's) niet al te beste OV. Maar ja, je moet natuurlijk wat. Om een idee te krijgen van de prijzen kun je bijv. eens rondkijken op allhomes.com.au. Veel mensen (ook niet-studenten) delen (noodgedwongen) woonruimte, daarvoor kun je bijv. ook eens op gumtree kijken.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 17:41 schreef star_gazer het volgende:
Hallo!
Ook ik voel de aantrekkingskracht van Australië. Het liefst zou ik er een half jaar tot een jaar willen werken, met mogelijkheid op verlenging (misschien zelfs permanent). Gezien mijn kwalificaties (technisch ICT-diploma, werkzaam in de internet marketing, een goede tot mogelijk wel zeer goede IELTS, deeltijd ondernemer), verwacht ik dat binnenkomen wel gaat lukken. Ik ben me momenteel nog aan het oriënteren op verschillende facetten, waaronder steden.
Vooralsnog trekt Sydney me het meest. Kan iemand mij vertellen wat de kosten zijn als je bijv. een stukje buiten Sydney gaat wonen? Het centrum zal wel onbetaalbaar zijn (heb belachelijke weekprijzen gezien), maar even uitgaande van een licht bovenmodaal salaris; waar kun je ongeveer op rekenen qua maandlasten?
Ik weet dat op het internet veel te vinden is, maar niet alles is even actueel en wat praktijkvoorbeelden zijn altijd handig
Hangt echt helemaal af van je wensen. Wil je een studio, appartement of huis op 10, 20 of 30 kilometer van het centrum? Bepaalde stadsdelen (bijvoorbeel Eastern Suburbs) zijn ook duurder dan andere. Wijken binnen de stadsdelen verschillen ook veel afhankelijk van de ligging, aanwezigheid van een station, uitgaansgelegenheden, enzovoorts...quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 17:41 schreef star_gazer het volgende:
Hallo!
Ook ik voel de aantrekkingskracht van Australië. Het liefst zou ik er een half jaar tot een jaar willen werken, met mogelijkheid op verlenging (misschien zelfs permanent). Gezien mijn kwalificaties (technisch ICT-diploma, werkzaam in de internet marketing, een goede tot mogelijk wel zeer goede IELTS, deeltijd ondernemer), verwacht ik dat binnenkomen wel gaat lukken. Ik ben me momenteel nog aan het oriënteren op verschillende facetten, waaronder steden.
Vooralsnog trekt Sydney me het meest. Kan iemand mij vertellen wat de kosten zijn als je bijv. een stukje buiten Sydney gaat wonen? Het centrum zal wel onbetaalbaar zijn (heb belachelijke weekprijzen gezien), maar even uitgaande van een licht bovenmodaal salaris; waar kun je ongeveer op rekenen qua maandlasten?
Ik weet dat op het internet veel te vinden is, maar niet alles is even actueel en wat praktijkvoorbeelden zijn altijd handig
Waar zijn jullie aan het kijken?quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 05:24 schreef Kontiki het volgende:
Nog altijd op zoek naar een woning hier in Melbourne. Op zich is er wel veel aanbod, maar ook veel vraag: vorige week waren er meer dan 30 mensen op een bezichtiging.
Toen ik daar werkt deed ik over dit stukje http://maps.google.nl/map(...).154324&ie=UTF8&z=12 anderhalf uur met twee treinen en een bus.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 18:44 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Ik ken Sydney (nog) niet zo goed. Ik weet wel dat (ver) buiten het centrum wonen ook niet optimaal is gezien de verkeerschaos en het (volgens collega's) niet al te beste OV. Maar ja, je moet natuurlijk wat. Om een idee te krijgen van de prijzen kun je bijv. eens rondkijken op allhomes.com.au. Veel mensen (ook niet-studenten) delen (noodgedwongen) woonruimte, daarvoor kun je bijv. ook eens op gumtree kijken.
Ziet er fietsbaar uit. Of zijn de wegen daar niet geschikt voor?quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 02:45 schreef Hiya het volgende:
[..]
Toen ik daar werkt deed ik over dit stukje http://maps.google.nl/map(...).154324&ie=UTF8&z=12 anderhalf uur met twee treinen en een bus.
Australiërs zijn onwijs goed in plannen... Er stopt zo ongeveer één treinroute op Homebush Station en ze presteren het om de bus die één maal per uur rijd, ook in de spits, 5 minuten vooraankomst van de trein te laten vertrekken...
Daar zijn de automobilisten niet geschikt voor.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 23:39 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Ziet er fietsbaar uit. Of zijn de wegen daar niet geschikt voor?
Dit dus. Allejezus wat zijn Australiërs niet bedacht op fietsers... ik woon in Melbourne en dacht de 6 km naar de stad even per fiets te overbruggen. Maar daar doe ik drie kwartier over omdat ik door de woonwijken moet slingeren, want op de hoofdstraten wordt je gewoon van je fiets gereden. Heb al meerdere keren fietsers aangereden zien worden op kruispunten, simpelweg omdat auto's niet echt opletten of er toevallig nog iemand op de weg rijdt. Snap ook eindelijk waarom iedereen een helm draagt.quote:Op zondag 15 augustus 2010 04:50 schreef SlamD het volgende:
[..]
Daar zijn de automobilisten niet geschikt voor.
quote:Op zondag 15 augustus 2010 09:22 schreef Syr het volgende:
[..]
Dit dus. Allejezus wat zijn Australiërs niet bedacht op fietsers... ik woon in Melbourne en dacht de 6 km naar de stad even per fiets te overbruggen. Maar daar doe ik drie kwartier over omdat ik door de woonwijken moet slingeren, want op de hoofdstraten wordt je gewoon van je fiets gereden. Heb al meerdere keren fietsers aangereden zien worden op kruispunten, simpelweg omdat auto's niet echt opletten of er toevallig nog iemand op de weg rijdt. Snap ook eindelijk waarom iedereen een helm draagt.
Toen ik aan wat mensen vertelde dat het in Nederland soms gebeurt dat twee fietsers op elkaar botsen, lagen ze compleet in een deuk want alleen het idee dat er meer dan één fietser op de weg rijdt was schijnbaar al bizar...
Ja, ach, vandaag was er een stukje van het fietspad afgezet met van die net-achtige dingen. Ik zat niet zo goed op te letten, het was al donker en mijn licht is kapot, dus ik reed er bijna vol in.quote:Op zondag 15 augustus 2010 10:46 schreef Nic1 het volgende:
Ja Canberra vond ik de enige stad waar redelijk te fietsen was. Uiteraard botste ik zelfs daar met mijn mountainbike tegen een voetganger op die niet op fietsers zat te letten. >_<
Op de Parramatta Highway wil je ECHT NIET fietsen. Als je solliciteert naar een paar dagen ziektewet wel natuurlijkquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 23:39 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Ziet er fietsbaar uit. Of zijn de wegen daar niet geschikt voor?
Mijn ervaring is dat Aussies behoorlijk open en geinteresseerd zijn, in de eerste dagen dat ik hier was had ik binnen de kortste keren contact met allerlei mensen, bij de bus(halte), in een kroeg, zelfs bij de Specsavers zat ik voor ik het wist een half uur te praten met een verkoper wiens voorouders uit NL kwamen. Sowieso worden Europeanen interessant gevonden heb ik het idee (wat ook niet verwonderlijk is natuurlijk gezien de (haat/liefde-)band die ze met de UK ihb hebben), en omdat het (in de steden in ieder geval) behoorlijk multicultureel is zijn mensen over het algemeen behoorlijk tolerant en geinteresseerd in niet-Aussies.quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:13 schreef star_gazer het volgende:
Heb inmiddels positief antwoord van een headhunter / recruitment agency. Ze hebben wel interesse om nader in contact te treden
Punt waar ik alleen mee zit; hoe maak je in godsnaam vrienden in een regio waar je nog nooit geweest bent en totaal geen aanknopingspunten hebt? Hoe hebben jullie dat gedaan? Via je werk? Of sportclubs? Je laat wat dat betreft natuurlijk een hoop achter!
Hoe heb je die benaderd? Via een post op een recruiterwebsite o.i.d?quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:13 schreef star_gazer het volgende:
Heb inmiddels positief antwoord van een headhunter / recruitment agency. Ze hebben wel interesse om nader in contact te treden
seek.com.au, daar had hij wat postings uitstaan. Gewoon gereageerd met een mail dat ik als Nederlander graag in Sydney zou willen wonen en werken en of zijn klanten interesse hebben in een sponsorship. Even in het heel kort uitgelegd wie ik ben en wat ik kan, inclusief een uitnodiging tot het sturen van een CV als men eventueel bereid is te sponsoren.quote:Op maandag 16 augustus 2010 14:36 schreef Nic1 het volgende:
[..]
Hoe heb je die benaderd? Via een post op een recruiterwebsite o.i.d?
We kijken voornamelijk ten zuid-oosten van de stad. Sandringham, Mentone, Cheltenham, Chadstone, dat soort buurten.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 01:36 schreef anarchitect het volgende:
Waar zijn jullie aan het kijken?
In de aanvraag voor het 457-visum staat ook dat soort onzin, "ben je van plan terroristische activiteiten te ontplooien terwijl je in Aus bent?" etc. Nou, ehhhm...quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 08:03 schreef Kontiki het volgende:
Ik ook niet, maar ben inmiddels druk met de interviews. Begin wel een hekel te krijgen aan de overvloed aan testen die ze hier schijnbaar vaak afnemen. Moet je 164 vragen beantwoorden in de trend van 'Heb je wel eens sympathie getoond voor een crimineel?', of 'Heb je wel eens fouten gemaakt in je leven?'. Of een IT-test met 34 ingewikkelde vragen, die binnen 10 minuten moeten worden beantwoord.
Doe je die interviews op afstand of zit je daar? Heb zelf het advies gekregen iets eerder te vertrekken om mezelf vol te plannen met job interviews.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 08:03 schreef Kontiki het volgende:
Ik ook niet, maar ben inmiddels druk met de interviews. Begin wel een hekel te krijgen aan de overvloed aan testen die ze hier schijnbaar vaak afnemen. Moet je 164 vragen beantwoorden in de trend van 'Heb je wel eens sympathie getoond voor een crimineel?', of 'Heb je wel eens fouten gemaakt in je leven?'. Of een IT-test met 34 ingewikkelde vragen, die binnen 10 minuten moeten worden beantwoord.
Ja, zulke vragen zetten ze ook op de visa waiver van Amerikaquote:Op dinsdag 17 augustus 2010 09:01 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
In de aanvraag voor het 457-visum staat ook dat soort onzin, "ben je van plan terroristische activiteiten te ontplooien terwijl je in Aus bent?" etc. Nou, ehhhm....
Dat kun je heel makkelijk zelf doen: software downloaden en de vragen beantwoorden. $150 is belachelijk veel en onnodig.quote:Op maandag 16 augustus 2010 21:37 schreef kepler het volgende:
Iemand hier ervaring met het terug vragen van belasting in Australie? Ik heb er vorig jaar gewerkt, en nu ben ik benaderd door het uitzendburo uit Aus dat ik geld kan terug krijgen. Ze kunnen het regelen voor 110 dollar en dan zou ik 500 dollar terug krijgen. Ik vertrouw het alleen niet helemaalIk wil het liever zelf regelen
Ik heb helemaal geen jaaroverzichten, dus dat maakt het iets moeilijker
Wacht maar tot ze met de probity checks komen. Niet moeilijk, maar wel heel vervelend.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 08:03 schreef Kontiki het volgende:
Handig, ga ik even uitzoeken. Loonstrookjes heb ik ook niet gekregen/bewaard... Jaaropgaaf is natuurlijk naar mn Aus adres gegaan, en daar woon ik niet meer helaasquote:Op dinsdag 17 augustus 2010 11:05 schreef anarchitect het volgende:
[..]
Dat kun je heel makkelijk zelf doen: software downloaden en de vragen beantwoorden. $150 is belachelijk veel en onnodig.
Je werkgever is verplicht je voor 14 juli een jaaropgaaf te sturen. Eerst proberen om deze alsnog te krijgen en anders een stat dec invullen en zelf een schatting maken op basis van loonstrookjes. Vergeet ook niet eventueel opgebouwde super te incasseren: er staat nog een paar miljard aan super waar de eigenaren niet van te achterhalen zijn.
Is het interview met een recruitment bedrijf of met het bedrijf waar je eventueel voor zou gaan werken? Recruitment agencies hebben een nogal slecht imago hier (waar nietquote:Op woensdag 18 augustus 2010 16:57 schreef star_gazer het volgende:
Wat kan ik van een skype-interview verwachten met een Aussie-bedrijf, behalve dat ik er een nachtje voor moet opblijven?
Daar ben ik helaas niet bekend.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 07:34 schreef Kontiki het volgende:
We kijken voornamelijk ten zuid-oosten van de stad. Sandringham, Mentone, Cheltenham, Chadstone, dat soort buurten.
Als je in de IT werkzaam bent kan ik wel het een en ander vertellen over salarissen en zo.quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 02:31 schreef star_gazer het volgende:
Heb met beide contact. Zowel een recruiter als een bedrijf. Heb met die recruitier overigens wel een redelijk relaxed informeel contact.
Ben werkzaam in de internet-marketing. IT-related dus, maar meer de consultancy kant. Ik verwacht zo'n A$ 60k per jaar.quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 03:39 schreef anarchitect het volgende:
[..]
Als je in de IT werkzaam bent kan ik wel het een en ander vertellen over salarissen en zo.
Wel deze:quote:Op zondag 22 augustus 2010 14:58 schreef star_gazer het volgende:
Zijn er hier trouwens mensen die de Sydney funnelweb zijn tegengekomen? Wat een kreng
Daar heb ik geen kaas van gegeten. AUD60K is zo ongeveer een modaal inkomen. Ik zou proberen wat meer inzicht te krijgen welke salarissen gangbaar zijn in jouw vakgebied.quote:Op zondag 22 augustus 2010 14:57 schreef star_gazer het volgende:
Ben werkzaam in de internet-marketing. IT-related dus, maar meer de consultancy kant. Ik verwacht zo'n A$ 60k per jaar.
Klopt, maar ik heb pas een jaar werkervaring. Ben een junior en ben al door twee mensen onafhankelijk ingeschat op 60k-65kquote:Op donderdag 26 augustus 2010 15:03 schreef anarchitect het volgende:
[..]
Daar heb ik geen kaas van gegeten. AUD60K is zo ongeveer een modaal inkomen. Ik zou proberen wat meer inzicht te krijgen welke salarissen gangbaar zijn in jouw vakgebied.
LAFHA is volgens mij niet zaligmakend (als in: rijk word je er niet van), maar ik heb er zelf niet mee te maken gehad. Hier kunnen ze je wellicht verder helpen.quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 00:03 schreef star_gazer het volgende:
Iemand hier ervaring met de belastingvoordelen van de LAFHA (Living Away From Home Allowance)? Complexe materie, maar volgens mij is daar geld te halen.
LAFHA is volgens mij - maar ik weet het echt niet zeker - alleen mogelijk als je je huis in Nederland aanhoudt (want dat is dan je zogenaamd je home) en je werkgever daar aan mee wilt werken. Als dat klopt, zou dat aangeven dat je eigenlijk binnen aanzienelijke tijd weer terug wilt migreren.quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 00:03 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Klopt, maar ik heb pas een jaar werkervaring. Ben een junior en ben al door twee mensen onafhankelijk ingeschat op 60k-65k
Iemand hier ervaring met de belastingvoordelen van de LAFHA (Living Away From Home Allowance)? Complexe materie, maar volgens mij is daar geld te halen.
Op jouw leeftijd 'priveredenen' aanvoeren klinkt erg als een nogal emotionele en niet erg doordachte beslissing, of zit ik ernaast? Indien dat het geval is, is dat niet vaak een heel goede basis. Ben je er al wel eens een tijdje geweest? Ik weet overigens niet precies hoe het zit met toelatingseisen als je familie in Aus hebt en daar wilt gaan studeren, hoef je dan helemaal geen taalbeheersing e.d. aan te tonen? (In mijn geval heb ik gewoon niet helemaal de waarheid verteld op mijn 457-aanvraag en aangegeven dat Engels mijn moedertaal is).quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 02:13 schreef FoolWithMokey het volgende:
Ik wil heel graag naar Australie emigreren, dit is ook mogelijk omdat ik daar directe familie heb wonen.
Alleen ik heb mijn havo diploma en begin dus met studeren, maar ik weet niet of ik hier moet afstuderen en dan naar australie verhuizen, of naar australie verhuizen en daar studeren. Wat is slimmer om te doen? Mijn enige probleem is Engel, ik kan best goed Engels maar politieke discussies houden gaat toch moeilijk. Mijn Engels moet wel bijgespijkerd worden denk, maar dat kan ik denk ik ook beter daar doen dan hier omdat daar alles in het Engels gaat.
Is het wel mogelijk om met een Havo diploma daar studeren?
Ik wil wel zo snel mogelijk naar australie verhuizen, dit is om prive redenen.
Snap ik toch niet, want zij verdienen er vrij grof aan als ze je plaatsenquote:Op vrijdag 27 augustus 2010 12:03 schreef SlamD het volgende:
[..]
LAFHA is volgens mij - maar ik weet het echt niet zeker - alleen mogelijk als je je huis in Nederland aanhoudt (want dat is dan je zogenaamd je home) en je werkgever daar aan mee wilt werken. Als dat klopt, zou dat aangeven dat je eigenlijk binnen aanzienelijke tijd weer terug wilt migreren.
Daarnaast... ik wil geen boeman zijn, maar zoals anarchitect al impliceerde: het blijven recruitment agencies. Vertrouw ze niet teveel op hun woord. Over de telefoon komen ze - op mij - altijd geweldig bereidwillig over ("Oh, je hebt nog 4 maanden contract? Dan vraag ik of ze tot november kunnen wachten!", achteraf dacht ik dat ze misschien cynisch was, maar het klonk niet zo...), maar de verwachtingen die ze scheppen komen vaak niet helemaal overeen met de acties.
Ik hoop dat jij wel geluk hebt trouwens. Dan mag je ook de naam van die recruiter doorgeven.
Nee joh, het met prive redenen bedoel ik dat ik hier hier in Nederland weinig familie heb, eigenlijk zijn al mijn tantes, ooms, mijn oma en opa en meer directe familie of in Australie of in Canada/VS. Dus beetje eenzaam hier. Ik was 1x naar sidney op vakantie, en sindsdien denk ik aan om naar Australie te verhuizen. Het enige nadeel daar vind ik Links rijdenquote:Op vrijdag 27 augustus 2010 14:21 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Op jouw leeftijd 'priveredenen' aanvoeren klinkt erg als een nogal emotionele en niet erg doordachte beslissing, of zit ik ernaast? Indien dat het geval is, is dat niet vaak een heel goede basis. Ben je er al wel eens een tijdje geweest? Ik weet overigens niet precies hoe het zit met toelatingseisen als je familie in Aus hebt en daar wilt gaan studeren, hoef je dan helemaal geen taalbeheersing e.d. aan te tonen? (In mijn geval heb ik gewoon niet helemaal de waarheid verteld op mijn 457-aanvraag en aangegeven dat Engels mijn moedertaal is).
Des te meer kandidaten, des te meer kans om iemand geplaatst te krijgen. Ze schamen er zich meestal niet voor om halve beloften te doen die niet op feiten gebaseerd zijn, enkel en alleen om jou in hun portefeuille te hebben. Maar het kan natuurlijk ook prima zijn dat er in jouw geval wel wat achter de praatjes steekt.quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 19:36 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Snap ik toch niet, want zij verdienen er vrij grof aan als ze je plaatsen
Heb inmiddels twee recruiters gevonden, allebei positief en bereidwillig.
Bij de CV schuivers gaat het om kwantiteit, niet kwaliteit. Uitzonderingen daargelaten. Recruiters van bedrijven zijn wel ok, alhoewel je 9 van de 10 keer als ze niet geinteresseerd zijn je niks van ze hoort. Mocht je als contractor aan de slag gaan dan zijn er wat valkuilen waar je mee te maken krijgt. Let ook op dat meestal het genoemde salaris inclusief minimaal 9% super is.quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 19:36 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Snap ik toch niet, want zij verdienen er vrij grof aan als ze je plaatsen
Heb inmiddels twee recruiters gevonden, allebei positief en bereidwillig.
Linksrijden heb je na 1 dag onder de knie, aan na enkele maanden is je engels waarschijnlijk beter, dan na jaren les in nederland..quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 19:47 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Nee joh, het met prive redenen bedoel ik dat ik hier hier in Nederland weinig familie heb, eigenlijk zijn al mijn tantes, ooms, mijn oma en opa en meer directe familie of in Australie of in Canada/VS. Dus beetje eenzaam hier. Ik was 1x naar sidney op vakantie, en sindsdien denk ik aan om naar Australie te verhuizen. Het enige nadeel daar vind ik Links rijden, Ik kan natuurlijk wel gewoon een normaal gesprek houden in het engels, maar mijn Grammatica is waarschijnlijk niet zo goed als mijn leeftijdsgenoten in Australie.
Hoe goed was jouw engels toen je je aangaf dat engels je moedertaal is?
Teveel betalen voor contract management (tax, invoices etc.), niet regelmatig betaald krijgen ondanks dat de klant netjes op tijd betaalt, de helft van wat de klant betaalt naar de agent zien gaan, een contract tekenen dat zegt dat je niet via een andere agent of direct voor de klant mag werken (erg leuk als je erachter komt dat je zwaar genaaid wordt en van ze af wil, dat kan dus dan niet), de rateverhoging niet krijgen (want die gaat direct naar de agent, sterker nog: je weet niet eens dat de klant meer betaalt), er als eerste door de klant uitgeknikkerd worden omdat je een van de duurdere contractors bent (terwijl je eigenlijk goedkoop bent, maar ja, de agent gooit er gewoon de helft bovenop), een job niet krijgen omdat een andere contractor van dezelfde stal "beter" is (lees: de marge voor de agent is hoger), niet optimaal van belastingvoorzieningen gebruik maken omdat dat teveel werk is voor de agent (bijvoorbeeld LAFHA regelen, autokosten aftrekken, extra super inleggen). Ik heb het allemaal gezien.quote:Op zaterdag 28 augustus 2010 02:34 schreef star_gazer het volgende:
Het gaat hier om recruitment conultants die voor een agency werken. Lijkt me dat dat soort bedrijven een naam hoog te houden hebben. Eén vermelde mij expliciet dat het bedrag exclusief super was.
Wat zijn de 'valkuilen' van het werken als contractor?
Mijn ING-pasje werkte alleen bij atm, dus niet in winkels. Heb nu wel een Commonwealth rekening en dat is toch een stuk makkelijker.quote:Op dinsdag 14 september 2010 03:42 schreef Kontiki het volgende:
Gefeli! Ik zou zo veel mogelijk sparen.
Iemand enig idee of je in winkels met je NL bankpasje (Maestro/Cirrus) kan betalen? In het VK was dit geen enkel probleem, maar hier hebben ze EFTPOS en moet je eerst door dat Savings/Credit/Cheque gedoe heen bladeren.
Ik heb het nooit geprobeerd, maar de Nederlandse en Australische pin/EFTPOS systemen zijn volgens mij niet compatible. Je kunt wel met een NL pinpas pinnen bij ATMs.quote:Op dinsdag 14 september 2010 03:42 schreef Kontiki het volgende:
Iemand enig idee of je in winkels met je NL bankpasje (Maestro/Cirrus) kan betalen? In het VK was dit geen enkel probleem, maar hier hebben ze EFTPOS en moet je eerst door dat Savings/Credit/Cheque gedoe heen bladeren.
Ik zit bij de Commbank voor alles: hypotheek, betalen, sparen, credit card, inboedel/opstalverzekering, Commsec en zakelijke rekening. Alles benaderbaar via een en dezelfde web site. Ze hebben ook het grootste ATM netwerk. Geen klachten tot nu toe. Geen idee hoe het bij andere banken is.quote:Op dinsdag 14 september 2010 09:25 schreef HokkaHokka het volgende:
Hebben mensen hier een bepaalde voorkeur qua bank? 2 jaar geleden tijden me working visa had ik een rekening via WestPac. Overigens was het behoorlijk wennen ten opzichte van NL...
Ik denk zelf dat er niet veel verschil in die banken zit maar hoe is het zakelijk gesteld?
iemand ervaring ermee?
Ik diende bij de aanvraag van mijn 457 aan te tonen dat ik een zorgverzekering had voor de looptijd van het visum (een jaar). Die heb ik dan ook gewoon maar afgesloten. Dat ging heel snel, formulier invullen en opsturen (digitaal zelfs geloof ik), en zij sturen/faxen je meteen een bevestigingsbrief toe die je bij je aanvraag kunt voegen. Er schijnen ook allerlei regelingen te zijn indien je een verzekering in het buitenland hebt lopen, 'reciprocal medicare' is het toverwoord, maar daar heb ik me niet verder in verdiept.quote:Op dinsdag 14 september 2010 20:55 schreef star_gazer het volgende:
Hoe doen jullie het met je zorgverzekering? Ik wil aanvankelijk voor een jaar vertrekken (457-visa) met de optie op langer verblijf open.
Waar heb jij je verzekerd? Denk dat niet allee verzekeraars 'berekend' zijn op mensen die in het buitenland wonen en werken. Of heb je een Australische verzekeraar gevonden?quote:Op dinsdag 14 september 2010 22:21 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Ik diende bij de aanvraag van mijn 457 aan te tonen dat ik een zorgverzekering had voor de looptijd van het visum (een jaar). Die heb ik dan ook gewoon maar afgesloten. Dat ging heel snel, formulier invullen en opsturen (digitaal zelfs geloof ik), en zij sturen/faxen je meteen een bevestigingsbrief toe die je bij je aanvraag kunt voegen. Er schijnen ook allerlei regelingen te zijn indien je een verzekering in het buitenland hebt lopen, 'reciprocal medicare' is het toverwoord, maar daar heb ik me niet verder in verdiept.
Oh dit heb ik ook.quote:Op dinsdag 14 september 2010 19:35 schreef DJ_Spiegelei het volgende:
Hoi,. Voorzichtige post in dit topic, misschien vanaf februari 2012 in Australië studeren. Ben nog niet zo ver in de voorbereidingen en de VS zijn ook een optie maar er is nog genoeg tijd.
Zie hier voor bezoekende Nederlanders in Australie. En hier voor Australiers (en residents) die Nederland bezoeken.quote:Op dinsdag 14 september 2010 22:21 schreef keesjeislief het volgende:
Er schijnen ook allerlei regelingen te zijn indien je een verzekering in het buitenland hebt lopen, 'reciprocal medicare' is het toverwoord, maar daar heb ik me niet verder in verdiept.
Fucking hell... En wij maar zeiken. We hebben het als klein landje toch weer goed voor elkaar... Kwestie van naar het Medicare kantoor gaan en een kaartje aanvragenquote:Op zaterdag 18 september 2010 00:14 schreef anarchitect het volgende:
[..]
Zie hier voor bezoekende Nederlanders in Australie. En hier voor Australiers (en residents) die Nederland bezoeken.
En als je eens naar Nederland op vakantie gaat even een briefje naar Agis en je bent verzekerd voor ziektekosten op je vakantie.quote:Op zaterdag 18 september 2010 02:25 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Fucking hell... En wij maar zeiken. We hebben het als klein landje toch weer goed voor elkaar... Kwestie van naar het Medicare kantoor gaan en een kaartje aanvragen
Het komt er dus op neer, dat je als Nederlander recht hebt op een medicare reciprocal health care card. Hiermee ben je verzekerd tegen medisch noodzakelijke kosten. Je kunt dus niet je 1,5% extra belasting terugclaimen. Je hoeft niet verplicht een privé-zorgverzekering bij te nemen, maar dat lijkt me wel verstandig voor zaken als tandarts enz.quote:Thank you for your email dated 20 September 2010.
The Australian Government has signed Reciprocal Health Care Agreements (RHCA) with the government of The Netherlands, which entitles you to limited subsidised health services for immediately necessarytreatment while visiting Australia.
I have attached an information sheet for your convenience
Period of cover
If you are a resident of the United Kingdom, Sweden, Finland, Norway or the Netherlands you are covered for the duration of your approved visit to Australia.
Your entitlements
As a resident of one of these countries you are entitled to the following for any ill-health or injury requiring treatment while in Australia:
free treatment as a public in-patient or outpatient in a public hospital
subsidised medicines under the Pharmaceutical Benefits Scheme
Medicare benefits for out-of-hospital medical treatment provided by doctors through private surgeries and community health centres.
The decision to take out private health insurance is entirely up to you. You will need to contact the various Private Health Insurance companies for assistance with any enquiries in relation to private health coverage.
The Medicare Australia RHCA information can also be viewed on the following link on Medicare Australia's website.
http://www.medicareaustra(...)ants/visitors/uk.jsp
I trust this information will be of assistance. Should you require anything further please don't hesitate to contact us again.
Yours sincerely
Cheryl Gomez
Provider Operations
Medicare Australia
Waarom zou ik ingeschreven moeten blijven staan? Van mijn huidige basisverzekering wil ik juist af, want die is ridicuul duur en in Australie overbodig.quote:Op maandag 20 september 2010 23:38 schreef SlamD het volgende:
In dat geval moet je wel in Nederland ingeschreven blijven staan volgens mij (inclusief aanhouden van je huidige ziekenfonds, of hoe het tegenwoordig mag heten).
Als je niet ingeschreven staat, ben je volgens mij geen resident meer... Ze hebben deze regeling juist omdat je dan niet dubbel hoeft te betalen voor medicare/basisverzekering als je hier tijdelijk bent.quote:If you are a resident of the United Kingdom, Sweden, Finland, Norway or the Netherlands you are covered for the duration of your approved visit to Australia.
[/edit]quote:Enrolling in Medicare
If you will be receiving treatment you can enrol at Medicare offices throughout Australia. If you receive treatment before you enrol, Medicare benefits will be back paid for eligible visitors.
To enrol in Medicare you will need:
• your passport with a valid visa
• to provide, in some cases, identification showing you are enrolled in your country’s national health scheme.
If your application to enrol in Medicare is approved, you will receive an Australian reciprocal health care card in the mail.
Ik weet niet of je met een 457 visum nog geloofwaardig kan beweren dat je resident in NL bent. Kijk eens op xpdite.net, daar weten ze er meer over.quote:From 14 September 2009, under visa Condition 8501, all new Subclass 457 visa holders are responsible for all health costs for themselves and their family. They will be required by law to maintain adequate insurance for these health costs for the length of their visa. Applicants for Subclass 457 visas will need to provide evidence that they have obtained adequate insurance before their visa can be granted.
For Subclass 457 visa holders, approved prior to 14 September 2009, the sponsor is still responsible for all medical or hospital expenses arising from treatment administered in a public hospital for the duration of the visa (other than expenses that are met by health insurance or reciprocal health care arrangements).
Kijk eens op dit forum. Hier en hier bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 21 september 2010 10:23 schreef star_gazer het volgende:
Hmm... Goede punten hier. Ik ga me wsch. wél uitschrijven en neem een goede reisverzekering met een laag eigen risico. Is het mogelijk om je medicare levy terug te vragen o.i.d of hoef je die niet te betalen als je niet ingeschreven staat?
Done. Ik wil snel weer terug!quote:Op donderdag 23 september 2010 23:59 schreef star_gazer het volgende:
Trouwens, even voor de balans. No place is perfect. Wat vinden jullie de negatieve aspecten aan Australië? Zelf verwacht ik het volgende:
- Beesten
- Godsgruwelijk heet hartje zomer
Warmte kan ook té zijn en volgens mij kan dat in Oz weleens voorkomen. Maargoed, het is inderdaad wel een luxeprobleemquote:Op vrijdag 24 september 2010 01:18 schreef Ozzykev het volgende:
De wegen zijn slecht vergeleken met Nederland.
Bier is een stuk duurder.
Beesten heb je heel weinig last van, en die warmte is toch juist positief
Bijna niemand drinkt meer Fosters daar (soort stereotype), aldus mijn baas. Importbier (zoals Grolsch en Heineken, enige goed verkrijgbare Nederlandse bieren) is wel duur. Lokaal bier is wat duurder, rond de 35 AUD.quote:Op vrijdag 24 september 2010 01:55 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Warmte kan ook té zijn en volgens mij kan dat in Oz weleens voorkomen. Maargoed, het is inderdaad wel een luxeprobleem
Over dat bier; dat heb ik vaker gehoord. Waarom is dat zo? Ze hebben toch geen import nodig (Fosters)? Of is de accijns heel hoog?
Heb er zin in
Ach.. Ik ben een beetje in een jodel-stemming omdat ik kort geleden heb besloten ervoor te gaan. Ik ben me er heus wel van bewust dat ik gewoon moet werken voor m'n geld en dat er ongetwijfeld dingen lastig gaan zijn. Die van het openbaar vervoer is trouwens nieuw voor me; is die city rail zo slecht?quote:Op vrijdag 24 september 2010 02:12 schreef SlamD het volgende:
Enkele negatieve punten:
- Verkeer
- Openbaar Vervoer
- Huizenprijzen rond grote steden
- Te sterke zon/gebrek aan ozonlaag
- Alles is ver weg, zowel binnen Australie als daarbuiten
- Gebrek aan vakantiedagen
- Bureaucratische rompslomp bij diverse instanties
Voor de goede orde: ik heb het erg naar mijn zin in Sydney, maar ik kreeg een beetje het idee dat je een erg stereotypisch idyllisch beeld van Australië hebt. Hetzelfde stereotype idyllische beeld dat veel Australiers hebben als ze het over Europa hebben.
Warm weer is lekker, over straat moeten in je pak met 30+ is minder. En boven de 40 brengt zelfs de wind geen verkoeling meer, dan is het gewoon een hete lucht oven buiten. Maar 40+ komt niet vaak voor, in Melbourne althans. En dan is er natuurlijk dat mooie gat in de ozonlaag, lekker melanoma kweken.quote:Op vrijdag 24 september 2010 01:55 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Warmte kan ook té zijn en volgens mij kan dat in Oz weleens voorkomen. Maargoed, het is inderdaad wel een luxeprobleem
Als je de toeristische tenten vermijdt betaal je voor een flesje VB (375ml) een dollar of 4-5 en voor Boag's, Peroni, Heineken en zo 6-8. Die AUD35 is zeker voor een case van 24 bottles/cans. Op terrasjes langs de Yarra of aan het strand en in uitgaansgelegenheden zal het ongetwijfeld duurder zijn, maar dat is overal. Zelf kopen bij de bottle shop is natuurlijk stukken goedkoper.quote:Over dat bier; dat heb ik vaker gehoord. Waarom is dat zo? Ze hebben toch geen import nodig (Fosters)? Of is de accijns heel hoog?
Heb er zin in
In Melbourne klagen ze steen en been, ik vind het prima geregeld. Het is volgens mij ook een stuk goedkoper dan in Nederland. Maar ik heb dan ook twee tramlijnen en een trein op een paar minuten lopen. En ik moet regelmatig in de CBD zijn: daar zijn alle tram en trein verbindingen feitelijk op afgesteld. Als je je daarentegen in een cirkel rond de CBD tussen de suburbs moet verplaatsen ben je waarschijnlijk meer aangewezen op bussen, en die zijn wat minder goed geregeld. Buiten de stad of in suburbs waar geen trein of tram komt ben je aangewezen op een auto.quote:Op vrijdag 24 september 2010 02:19 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Ach.. Ik ben een beetje in een jodel-stemming omdat ik kort geleden heb besloten ervoor te gaan. Ik ben me er heus wel van bewust dat ik gewoon moet werken voor m'n geld en dat er ongetwijfeld dingen lastig gaan zijn. Die van het openbaar vervoer is trouwens nieuw voor me; is die city rail zo slecht?
De mentaliteit zal per industrie verschillen, maar dit lijkt me behoorlijk overdreven. Je moet vaak ook een doktor's verklaring afgeven voor als je meerder dagen ziek bent, en wanneer je 'toevallig' precies voor af na een vakantie ziek bent. Ik spaar ze in ieder geval op voor het geval ik ze echt een keer nodig heb.quote:Betreffende vakantiedagen; ik heb begrepen dat het heel normaal is om je eerste jaar geen betaalde vakantie te hebben, dus daar ben ik wel op ingesteld. Mijn reserve + verwachte inkomen zijn overigens hoog genoeg om wellicht een korte unpaid leave te onderhandelen. Hoe zit het trouwens met die 'sickies'? Ik heb gelezen dat mensen hun ziektedagen bijna inplannen als ware het vakantiedagen.
Gaat om een carton of beer inderdaadquote:Op vrijdag 24 september 2010 08:56 schreef anarchitect het volgende:
[..]
Als je de toeristische tenten vermijdt betaal je voor een flesje VB (375ml) een dollar of 4-5 en voor Boag's, Peroni, Heineken en zo 6-8. Die AUD35 is zeker voor een case van 24 bottles/cans. Op terrasjes langs de Yarra of aan het strand en in uitgaansgelegenheden zal het ongetwijfeld duurder zijn, maar dat is overal. Zelf kopen bij de bottle shop is natuurlijk stukken goedkoper.
dat heb je deels zelf in de hand. Veel insmeren, verstandig kleden, enz. enz.quote:Op vrijdag 24 september 2010 08:56 schreef anarchitect het volgende:
En dan is er natuurlijk dat mooie gat in de ozonlaag, lekker melanoma kweken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |