abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70445588
quote:
Op zondag 28 juni 2009 13:31 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Bron?

Volgens mij is de huidige aanpak van ontwikkelings hulp al jaren achterhaald.
Dat is sterk omdat de strategie zowat elke kabinetsperiode wordt omgegooid.
  zondag 28 juni 2009 @ 13:38:43 #102
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_70445652
quote:
Op zondag 28 juni 2009 13:36 schreef Klopkoek het volgende:
Dat is sterk omdat de strategie zowat elke kabinetsperiode wordt omgegooid.
Tuurlijk

Volgens mij wijzigt alleen hoe men de zak met geld over aftrika verdeeld en niet de manier van geven van hulp.

Maar als je bronnen hebt die anders beweren post ze vooral hier
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 28 juni 2009 @ 13:41:43 #103
99433 Tup
Tupperwaar
pi_70445714
Gek hoor dat 18 dollar p.p.p.j. niet werkt.
quote:
We hebben domweg geen gevoel voor grote getallen en vaak zet iemand ergens per ongeluk een paar nullen meer of minder neer. Tot overmaat van ramp is de Amerikaanse ‘billion’ niet hetzelfde als onze ‘biljoen’ (twaalf nullen), maar als onze ‘miljard’ (negen nullen). Onze biljoen heet in Amerika een ‘trillion’ en onze triljoen (achttien nullen) is dan weer een ‘quintillion’.

Wie dit niet weet én geen gevoel heeft voor grote getallen, gaat al snel de mist in. Laatst stond boven een recensie van een boek over ontwikkelingshulp in Afrika de kop “1.000.000.000.000.000.000 dollar hielpen niet.” Dat bedrag is een triljoen (tel de achttien nullen maar na), en dat is zes nullen meer dan in de trillion die ongetwijfeld in de oorspronkelijke Engelstalige tekst stond.

Om te zien hoe ridicuul het bedrag met de achttien nullen is, kun je uitrekenen op hoeveel ontwikkelingshulp per persoon per jaar dit ongeveer neerkomt. Het geld ging volgens het artikel in zestig jaar naar Afrika, daar wonen iets minder dan een miljard mensen. Deel het totaal van 1.000.000.000.000.000.000 door zestig en het aantal inwoners en de uitkomst is dat er per inwoner meer dan 18 miljoen dollar ontwikkelingshulp per jaar kwam. Het zou wel héél merkwaardig zijn als zo’n enorm bedrag per persoon niet had geholpen. In werkelijkheid kwam de ontwikkelingshulp per persoon op iets meer dan 18 dollar – het verschil van die zes nullen.

We kunnen zo slecht inschatten hoeveel geld 1.000.000.000.000.000.000 dollar is, dat we niet onmiddellijk merken dat er iets niet klopt met dit bedrag. Bij 18 miljoen dollar per persoon zien we wel gelijk dat er iets mis is.
bron
Wasserwunderland
  zondag 28 juni 2009 @ 13:45:06 #104
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_70445789
Klopkoek, je vind de ontwikkelings geheel goed, laat me je vragen, weer je ueberhaupt wat het is?
Weet je dat ontwikkelingshulp is, dat er miljoenen voor worden gereserveerd voor land ABC, dan in land ABC een fietsbandenfabriek of melkfabriek wordt neergezet door vredestein of stork en dan vervolgens aan hun lot overgelaten?
Klopkoek, je hebt geen fucking idee wat ontwikkelingshulp is en hoe het functioneerd. Heb je wel eens een tijdje gesproken met mensen die ontwikkelingswerk hebben gedaan? Heb je het zelf wel eens gedaan?
NEE dus
Enig idee waarom ontwikkelingswerkers die naar afrika gaan vrijwel allemaal als verbitterd alcoholist terug komen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_70445891
Kun je even duidelijk maken wat je bedoelt. Over Stork en Vredestein.
  zondag 28 juni 2009 @ 13:53:28 #106
45206 Pietverdriet
pi_70445981
quote:
Op zondag 28 juni 2009 13:49 schreef Klopkoek het volgende:
Kun je even duidelijk maken wat je bedoelt. Over Stork en Vredestein.
is slechts een voorbeeld van hoe het werkt.
  zondag 28 juni 2009 @ 14:04:01 #107
45206 Pietverdriet
pi_70446240
quote:
Op zondag 28 juni 2009 13:41 schreef Tup het volgende:
Gek hoor dat 18 dollar p.p.p.j. niet werkt.
[..]

bron
Zowel jij als de mensen in je bron begrijpen de cijfers niet,
Hoe kom je van 18 miljoen pp naar 18 dollar pp? Heeft afrika slechts 1 miljoen inwoners?
De waarheid is dat afrika ongeveer 800 miljoen inwoners heeft, nu, en dat 1 triljoen dollar, dus het amerikaanse triljoen, 1000 miljard dollar uitkomen op 1250 dollar pp, immer duizend gedeeld door 0,8 is 1250

Als ik het goed heb is dat zo ongeveer 10 keer zoveel als de marshall hulp die Nederland ontving na de oorlog

[ Bericht 11% gewijzigd door Pietverdriet op 28-06-2009 14:18:19 ]
pi_70446859
Even mijn subjectieve beeldvorming over Afrika wat me op dit moment te binnen schiet.

- Groot continent
- Grondstofrijk
- Koloniaal verleden
- Verdeel en heers politiek is nooit weggeweest
- Minderheden vs meerderheid, buurlanden hebben tegenovergestelde demografie
- Grootschalige migratiestromen, zowel intern als extern Afrika, duiden lokale ontevredenheid aan
- Machthebbers eisen souvereiniteit om te doen met het land wat ze maar willen
- Vriendjespolitiek om macht te behouden
- Geen rechtssysteem om veel vertrouwen in te hebben
- Organisatievorming is gefragmenteerd, sociaal kapitaal is laag
- Industrialisering is er niet op grote schaal, en vrijwel alleen gerelateerd tot grondstofwinning
- Free trade heeft last van eenzijdige machtsverhoudingen zowel intern als extern Afrika
- Grondstoffen zijn relatief goedkoop ten opzichte van verwerking en fabricage output
- Import van machines is duur, eigen fabricage is moeilijk, export kan en/of mag niet concurreren
- Geen kennisvorming aanwezig voor industrialisering, kennis(ontwikkeling) is duur en schaars
- Brain drain
- Weinig hoop en toekomstperspectief voor veel mensen, weinig opties
- Levensverwachting is laag, dus geen tijd voor lange termijn denken, tenzij generaties en hun leiders zich opofferen voor de toekomstige generaties
- Afrikaanse Unie ontbreekt eenheid om interne markt te stabiliseren, desnoods (op sommige gebieden/ tijdelijk) protectionisme toepassen, markten stap voor stap uitbreiden, en een stap te zetten richting een welvarende economie.

Verder kan je het hebben over klimaat en ziektes maar ik ben even leeg, en Afrika is heel erg groot, dus hoogstwaarschijnlijk zit ik op bepaalde punten te generaliseren.

Oja, misschien hebben de grenslanden van het Afrikaanse continent meer binding met Europa of andere regio's dan met het continent Afrika zelf.

[ Bericht 1% gewijzigd door Matamalam op 28-06-2009 14:40:46 ]
pi_70450659
quote:
Op zondag 28 juni 2009 00:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Het belangrijkste probleem van afrika is dat bezit niet gegarandeerd wordt. Daarom zal er nooit een middenklasse ontstaan van enige betekenis.
De midden-klasse in Noord-Afrika, maar ook landen als Angola groeien anders gestaag. Hoe verklaar je dat?
  zondag 28 juni 2009 @ 17:16:46 #110
45206 Pietverdriet
pi_70450992
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:05 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

De midden-klasse in Noord-Afrika, maar ook landen als Angola groeien anders gestaag. Hoe verklaar je dat?
Niet, als we het over Afrika hebben wordt altijd Afrika beneden de Sahara bedoeld, net zo goed als we de VS Amerika noemen. En dat in Angola de middenklasse nu groeit is mooi, en hoop dat dat zo blijft, maar je weet net zo goed als ik dat in de meeste afrikaanse landen het verschrikkelijk moeilijk is dat wat je opbouwt te houden.
  zondag 28 juni 2009 @ 17:28:17 #111
99433 Tup
Tupperwaar
pi_70451362
quote:
Op zondag 28 juni 2009 14:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zowel jij als de mensen in je bron begrijpen de cijfers niet,
Hoe kom je van 18 miljoen pp naar 18 dollar pp? Heeft afrika slechts 1 miljoen inwoners?
De waarheid is dat afrika ongeveer 800 miljoen inwoners heeft, nu, en dat 1 triljoen dollar, dus het amerikaanse triljoen, 1000 miljard dollar uitkomen op 1250 dollar pp, immer duizend gedeeld door 0,8 is 1250

Als ik het goed heb is dat zo ongeveer 10 keer zoveel als de marshall hulp die Nederland ontving na de oorlog
Per jaar piet?
(Ik ben overigens vrij skeptisch op het gebied van hulp, zeker geinstitutionaliseerde hulp, houd het klein en op maat)
Wasserwunderland
  zondag 28 juni 2009 @ 17:32:01 #112
45206 Pietverdriet
pi_70451463
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:28 schreef Tup het volgende:

[..]

Per jaar piet?
Lees anders het topic even door
quote:
(Ik ben overigens vrij skeptisch op het gebied van hulp, zeker geinstitutionaliseerde hulp, houd het klein en op maat)
Terecht, kleine particuliere initiatieven zijn veel beter, een van de organisaties waar ik mee in aanraking ben gekomen trekt met vrijwilligers geld bij elkaar, en als er genoeg is, gaan ze naar midden danwel zuid amerika om weer een school neer te zetten. Echter in Midden en Zuid Amerika wordt een schooltje opgenomen in zo een dorp, mensen vinden het belangrijk dat hun kinderen naar school gaan en leren lezen en schrijven.
Als je dit in tropisch afrika doet, staan na drie maanden de geiten erin en alles van waarde is er uit gejat.
  zondag 28 juni 2009 @ 17:35:33 #113
99433 Tup
Tupperwaar
pi_70451566
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Lees anders het topic even door
Ik mis in de OP het bedrag 1 triljoen dus we weten in principe niet of dit "tot nu toe" is of niet.
Wasserwunderland
  zondag 28 juni 2009 @ 17:37:33 #114
45206 Pietverdriet
pi_70451621
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:35 schreef Tup het volgende:

[..]

Ik mis in de OP het bedrag 1 triljoen dus we weten in principe niet of dit "tot nu toe" is of niet.
In de eerste link in de OP
http://tv.nationalreview.(...)MTBiN2ZkYTBjYTA0YzI=
MONDAY, JUNE 22, 2009
Africa with Dambisa Moyo: Chapter 1 of 5
Dambisa Moyo says $1 trillion in foreign aid to Africa has not helped the continent.
  zondag 28 juni 2009 @ 17:45:52 #115
99433 Tup
Tupperwaar
pi_70451819
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:37 schreef Pietverdriet het volgende:
In de eerste link in de OP
http://tv.nationalreview.(...)MTBiN2ZkYTBjYTA0YzI=
MONDAY, JUNE 22, 2009
Africa with Dambisa Moyo: Chapter 1 of 5
Dambisa Moyo says $1 trillion in foreign aid to Africa has not helped the continent.
Ik neem dan toch aan dat je het bedrag moet delen door het aantal jaren.
Ik ken het werk van deze mevrouw. Dat ze een econoom/bankier is met banden met oliebedrijven vind ik opvallend. Zoals gezegd is "kleine hulp" beter. Wat ik alleen jammer vind is dat de aandacht zich richt op het geld. De tendens is: eerst stopzetten en dan? Terwijl, "het systeem" beter veranderd kan worden.
Wasserwunderland
pi_70451846
TT zou moeten zijn: 1 biljoen ipv 1 triljoen... (scheelt toch weer aardig wat geld in ons voordeel)...

TS is een faler dat hij dat niet weet...

Bottomline blijft natuurlijk wel hetzelfde...

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2009 17:47:22 ]
  zondag 28 juni 2009 @ 17:53:48 #117
99433 Tup
Tupperwaar
pi_70452015
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:46 schreef Nielsch het volgende:
TT zou moeten zijn: 1 biljoen ipv 1 triljoen... (scheelt toch weer aardig wat geld in ons voordeel)...

Phew...ben blij dat we niet zo het schip zijn ingegaan.
Wasserwunderland
  zondag 28 juni 2009 @ 17:54:41 #118
45206 Pietverdriet
pi_70452037
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:45 schreef Tup het volgende:

[..]

Ik neem dan toch aan dat je het bedrag moet delen door het aantal jaren.

Als je mijn posts had begrepen doet dat er niet toe, het enige wat ik hier zeg is:
1. Dat het bedrag de helft is van wat de voormalige DDR van de Duitse belastingbetaler heeft gekregen, en dat dit daar ook niet tot tevredenheid heeft geleid, of laat staan, een economisch wonder
2. Dat ontwikkelingshulp van de overheid niets nobels of moois is, maar eigenlijk gewoon geld voor de eigen industrie, dat boekhoudkundig even naar het buitenland gaat in de meeste gevallen
3. Ik heb uitgelegd hoeveel nu eigenlijk het onbegrijpelijke bedrag van 1 triljoen dollar is (nogmaals het gaat hier om het amerikaanse triljoen, het triljoen dat wij kennen is het duizend voudige)

Kortom, het is veel geld, en het levert niet echt wat op voor Afrika.

Mijn mening is dat als je wat wil doen voor afrika je de landbouwsubsidies moet afschaffen en de importheffingen moet verlagen, dan wel afschaffen. Dan krijgen afrikanen de kans te produceren en daar wat voor te vangen op onze markten. Nu is het zo dat hetgeen we hulp noemen niet in hun voordeel werkt, sterker nog vaak drukt het de lokale economie helemaal door het putje.
  zondag 28 juni 2009 @ 17:55:50 #119
45206 Pietverdriet
pi_70452057
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:46 schreef Nielsch het volgende:

Dollar is een hint dat het om het amerikaanse triljoen gaat, maar verder heb je wel gelijk.
  zondag 28 juni 2009 @ 17:58:45 #120
99433 Tup
Tupperwaar
pi_70452113
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je mijn posts had begrepen doet dat er niet toe, het enige wat ik hier zeg is:
1. Dat het bedrag de helft is van wat de voormalige DDR van de Duitse belastingbetaler heeft gekregen, en dat dit daar ook niet tot tevredenheid heeft geleid, of laat staan, een economisch wonder
2. Dat ontwikkelingshulp van de overheid niets nobels of moois is, maar eigenlijk gewoon geld voor de eigen industrie, dat boekhoudkundig even naar het buitenland gaat in de meeste gevallen
3. Ik heb uitgelegd hoeveel nu eigenlijk het onbegrijpelijke bedrag van 1 triljoen dollar is (nogmaals het gaat hier om het amerikaanse triljoen, het triljoen dat wij kennen is het duizend voudige)

Mijn mening is dat als je wat wil doen voor afrika je de landbouwsubsidies moet afschaffen en de importheffingen moet verlagen, dan wel afschaffen. Dan krijgen afrikanen de kans te produceren en daar wat voor te vangen op onze markten. Nu is het zo dat hetgeen we hulp noemen niet in hun voordeel werkt, sterker nog vaak drukt het de lokale economie helemaal door het putje.
En we zijn het eens. En die 1 biljoen blijven geven maar dan in "kleine hulp"
Wasserwunderland
  zondag 28 juni 2009 @ 18:00:37 #121
45206 Pietverdriet
pi_70452154
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:58 schreef Tup het volgende:

[..]

En we zijn het eens.
Oh ja?
quote:
En die 1 biljoen blijven geven maar dan in "kleine hulp"
Nee, staatsontwikkelingshulp afschaffen, en de rest overlaten aan de mensen zelf.
  zondag 28 juni 2009 @ 18:03:13 #122
99433 Tup
Tupperwaar
pi_70452198
quote:
Op zondag 28 juni 2009 18:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Oh ja?
Tenzij je Pvd@ achtig weg gaat draaien van wat je net schreef. Mag ook hoor.
quote:
Nee, staatsontwikkelingshulp afschaffen, en de rest overlaten aan de mensen zelf.
Ik dacht dat je net nog zei dat je kleine, maatwerk-achtige initiatieven wel OK vond?
Wasserwunderland
  zondag 28 juni 2009 @ 18:05:05 #123
45206 Pietverdriet
pi_70452234
quote:
Op zondag 28 juni 2009 18:03 schreef Tup het volgende:

[..]

Tenzij je Pvd@ achtig weg gaat draaien van wat je net schreef. Mag ook hoor.
[..]

Ik dacht dat je net nog zei dat je kleine, maatwerk-achtige initiatieven wel OK vond?
Ja, maar niet vanuit de overheid, dus ook niet een budget stellen. Wat private stichtingen doen moeten zij weten.
pi_70452283
Dambisa Moyo banden met oliebedrijven? Bron?
pi_70452398
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Precies wat ik dus eerder in het topic betoogde, geheel mee eens. Maar het lijkt aan dovemansoren gericht.
  zondag 28 juni 2009 @ 18:16:36 #126
45206 Pietverdriet
pi_70452480
quote:
Op zondag 28 juni 2009 18:12 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Precies wat ik dus eerder in het topic betoogde, geheel mee eens. Maar het lijkt aan dovemansoren gericht.
Ontwikkelingshulp is net het milieu, daar mag je niet tegen zijn. Je kan de de grootste beflikkerhander opzetten, noem het DANK (die arme neger kinderen) en je komt weg met moord bij wijze van spreken. Daarom heet een extra belasting tegenwoordig een milieuheffing, en subsidie aan een bedrijf dat een goede lobby heeft ontwikkelingshulp.
  zondag 28 juni 2009 @ 18:18:01 #127
99433 Tup
Tupperwaar
pi_70452507
quote:
Op zondag 28 juni 2009 18:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, maar niet vanuit de overheid, dus ook niet een budget stellen. Wat private stichtingen doen moeten zij weten.
Ik dacht aan private stichtingen met subsidie van de overheid.
Wasserwunderland
pi_70452537
Wat een misrepresentatie van de werkelijkheid. Constant.
  zondag 28 juni 2009 @ 18:20:57 #129
99433 Tup
Tupperwaar
pi_70452563
quote:
Op zondag 28 juni 2009 18:07 schreef Klopkoek het volgende:
Dambisa Moyo banden met oliebedrijven? Bron?
Haar eigen site: "Dambisa is a member of the Boards of Lundin Petroleum and SAB Miller."
Lundin site
(en een bierbrouwer dus)

"Maar daar is wel heel eerlijk over..."
Wasserwunderland
pi_70452742
quote:
Op zondag 28 juni 2009 18:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ontwikkelingshulp is net het milieu, daar mag je niet tegen zijn. Je kan de de grootste beflikkerhander opzetten, noem het DANK (die arme neger kinderen) en je komt weg met moord bij wijze van spreken. Daarom heet een extra belasting tegenwoordig een milieuheffing, en subsidie aan een bedrijf dat een goede lobby heeft ontwikkelingshulp.
Ik kan mij een documentaire herinneren die zich afspeelde in Zuid-Afrika. Boeren aldaar verbouwde suikerbieten, enorm veel (voor de export)... alleen op ene gegeven moment stapelde de bieten zich op.. torenhoog. Europa nam ze niet meer af, de reden - subsidie voor de eigen landbouw en extra heffing op de import. Dit jaar ook weer, Spaanse boeren die gingen lobbyen om Marokkaanse tomaten tegen te houden, ze werden namelijk kapot geconcurreerd. Er volgde direct een limiet op de import.
  zondag 28 juni 2009 @ 18:33:17 #131
45206 Pietverdriet
pi_70452798
quote:
Op zondag 28 juni 2009 18:19 schreef Klopkoek het volgende:
Wat een misrepresentatie van de werkelijkheid. Constant.
Klopkoek, als je het beter weet, kom dan met een verhaal hoe het zit volgens jou, dan schieten wij je wel weer onderuit met argumenten. Maar gaan lopen huiilen is goedkoop.
  zondag 28 juni 2009 @ 18:34:03 #132
45206 Pietverdriet
pi_70452814
quote:
Op zondag 28 juni 2009 18:18 schreef Tup het volgende:

[..]

Ik dacht aan private stichtingen met subsidie van de overheid.
Ik niet
  zondag 28 juni 2009 @ 18:36:25 #133
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_70452866
Het is toch al tijden bekend dat Europese en Amerikaanse landbouwsubsidies ontwikkelende landen schaden? Maar ach, zolang onze boertjes hun baan houden zijn wij tevree.
Cool story, Hansel.
  zondag 28 juni 2009 @ 19:05:47 #134
99433 Tup
Tupperwaar
pi_70453521
quote:
Op zondag 28 juni 2009 18:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik niet
Waarom niet? Is het omdat private initiatieven uiteindelijk corrumperen als het geld gewoon in de schoot geworpen wordt? En zo ja, waarom dan wel een voorstander van grote bedrijven die in zeg Nigeria investeren? Of ben je daar ook niet voor?
Wasserwunderland
pi_70454175
quote:
Op zondag 28 juni 2009 18:36 schreef wikwakka2 het volgende:
Het is toch al tijden bekend dat Europese en Amerikaanse landbouwsubsidies ontwikkelende landen schaden? Maar ach, zolang onze boertjes hun baan houden zijn wij tevree.
Natuurlijk gaat dat zo, want eigen volk gaat voor. En das maar goed ook, stel je voor dat de westerse wereld afhankelijk zou zijn van b.v. Afrika.
En dat dan onze boertjes werkeloos thuis moeten zitten, en dat dan de vrij gekomen ruimt word bebouwd.
Zoals onze regenten zo graag willen.
Een doem scenario!!
  zondag 28 juni 2009 @ 19:34:21 #136
45206 Pietverdriet
pi_70454226
quote:
Op zondag 28 juni 2009 19:31 schreef detlevico het volgende:

[..]

Natuurlijk gaat dat zo, want eigen volk gaat voor. En das maar goed ook, stel je voor dat de westerse wereld afhankelijk zou zijn van b.v. Afrika.
En dat dan onze boertjes werkeloos thuis moeten zitten, en dat dan de vrij gekomen ruimt word bebouwd.
Zoals onze regenten zo graag willen.
Een doem scenario!!

Of natuurgebieden worden
  zondag 28 juni 2009 @ 19:35:15 #137
45206 Pietverdriet
pi_70454256
quote:
Op zondag 28 juni 2009 19:05 schreef Tup het volgende:

[..]

Waarom niet? Is het omdat private initiatieven uiteindelijk corrumperen als het geld gewoon in de schoot geworpen wordt? En zo ja, waarom dan wel een voorstander van grote bedrijven die in zeg Nigeria investeren? Of ben je daar ook niet voor?
Omdat een overheid haar eigen doelen dient.
pi_70454338
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 22:11 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Dat is een verkeerde interpretatie van een uitvloeisel van de welvaartsstaat met al haar keuzemogelijkheden waarin wij nu leven.
Die keuze heeft de (door mij eerder opgevoerde) doodgaande neger niet.
Die neger zal, gezien de overlevingsdrang die de mens nu eenmaal kenmerkt, er voor zorgen dat hij zoveel mogelijk nakomelingen krijgt.
Zo werkt de natuur nu eenmaal.

Wat goed is voor het individu, hoeft niet goed te zijn voor de soort.
Ja, want alleen "negers" hebben de drang om zoveel mogelijk nakomelingen te produceren, hij weet niet beter. Wij in het Beschaafde Westen natuurlijk wel, wij staan daar boven, heeft niets met onze welvaart van doen.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_70454381
Een stukje uit het jaarverslag van oxfam novib, kritiek op ontwikkelingssamenwerking is een cliché die het goed doet op feestjes:

Kort door de bocht

Ongelofelijk wat een onzin je soms hoort over ontwikkelingssamenwerking. Natuurlijk, sommige clichés doen het goed op feestjes, maar de werkelijkheid is vaak net iets ingewikkelder. Op de weg naar een zelfstandig bestaan liggen heel wat obstakels.

Daarom steunt Oxfam Novib bijvoorbeeld lokale onderwijsprojecten of organisaties die kleine leningen verstrekken of opkomen voor de rechten van vrouwen. En we lobbyen bij overheden en bedrijfsleven voor eerlijke handelsvoorwaarden of tegen wapenhandel. Dat helpt, dat bewijzen we al meer dan vijftig jaar. Natuurlijk gaat er ook wel eens iets fout, maar wie zei dat armoedebestrijding eenvoudig is?
nothing will change without a rebel
pi_70454503
quote:
Op zondag 28 juni 2009 19:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Of natuurgebieden worden
Boehoe..............................

Ja daar heb je het al is natuurlijk off- topic, maar wist U dat regelland Nederland daarmee zichzelf in de been geschoten heeft?
Door het toewijzen van natuurgebieden op bevel van de EU, is Nederland bijna? op slot.
Nederland heeft zichzelf meer natuurgebieden toegewezen dan héél Europa!
Hoe mesjokke ben je dan als overheid wel niet!!
pi_70454510
Oftewel jezelf opheffen is never nooit aan de orde en dat geldt voor Bertje Koenders natuurlijk ook. Was het geen 6 miljard euro dat de nederlandse belastingbetaler geeft ?
pi_70454550
Even de TT aangepast trouwens want het was tenenkrommend slecht "Nederlands" icm een vertaalfout.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_70454602
quote:
Op zondag 28 juni 2009 19:37 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Ja, want alleen "negers" hebben de drang om zoveel mogelijk nakomelingen te produceren, hij weet niet beter. Wij in het Beschaafde Westen natuurlijk wel, wij staan daar boven, heeft niets met onze welvaart van doen.

Ja wij Nederlanders hebben een verzorgingsstaat, daar in Afrika kent men dat niet daar heeft men de verzorgings-familie sinds Adam en Eva.
pi_70454649
quote:
Op zondag 28 juni 2009 19:44 schreef Mwanatabu het volgende:
Even de TT aangepast trouwens want het was tenenkrommend slecht "Nederlands"
icm een vertaalfout... ja zoiets stoort....maar ik dacht dat de usa trillion gelijk staat aan de EU billion
pi_70454844
quote:
Op zondag 28 juni 2009 19:45 schreef detlevico het volgende:

[..]

Ja wij Nederlanders hebben een verzorgingsstaat, daar in Afrika kent men dat niet daar heeft men de verzorgings-familie sinds Adam en Eva.
In landen met een hoger welvaartsniveau zonder verzorgingsstaat-principe zoals de US is het geboortencijfer ook lager. In landen zoals Spanje en Italië waar nota bene nog een katholieke factor is om u tegen te zeggen wb anticonceptie is het zelfs dramatisch laag aan het worden.
  zondag 28 juni 2009 @ 19:54:16 #146
45206 Pietverdriet
pi_70454898
quote:
Op zondag 28 juni 2009 19:42 schreef detlevico het volgende:

[..]

Boehoe..............................

Ja daar heb je het al is natuurlijk off- topic, maar wist U dat regelland Nederland daarmee zichzelf in de been geschoten heeft?
Door het toewijzen van natuurgebieden op bevel van de EU, is Nederland bijna? op slot.
Nederland heeft zichzelf meer natuurgebieden toegewezen dan héél Europa!
Hoe mesjokke ben je dan als overheid wel niet!!

Daarbij is het zo eenvoudig, neem een natuurgebied, leg er een weg door, heb je 2 natuurgebieden.
pi_70454930
quote:
Op zondag 28 juni 2009 19:42 schreef bendk het volgende:
Oftewel jezelf opheffen is never nooit aan de orde en dat geldt voor Bertje Koenders natuurlijk ook. Was het geen 6 miljard euro dat de nederlandse belastingbetaler geeft ?
Jawohl.
Maar Bertje is hier en daar wel aan het snoeien, om de negatieven voor even? de mond te snoeren.
Je weet hoe het gaat met de socialisten die potten het even op om het alsnog uit te keren.
Kunnen ze Bertje geen dwangbuis om doen?
pi_70454974
quote:
Op zondag 28 juni 2009 19:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Daarbij is het zo eenvoudig, neem een natuurgebied, leg er een weg door, heb je 2 natuurgebieden.
Vreemde reactie van een ambtenaar, die hebben normaal geen humor.
  zondag 28 juni 2009 @ 19:59:42 #149
45206 Pietverdriet
pi_70455038
quote:
Op zondag 28 juni 2009 19:57 schreef detlevico het volgende:

[..]

Vreemde reactie van een ambtenaar, die hebben normaal geen humor.

Zou je me geen ambtenaar willen noemen.
pi_70455148
http://www.telegraaf.nl/b(...)afgezet__.html?p=4,1

Zoals je leest is de president van Honduras vandaag afgezet, een land dat veel ontwikkelingsgeld krijgt.

Zweden betaalde jaarlijks 50 miljoen dollar maar ze werden wakker. In 2008 trapten ze stevig op de rem en verminderde zeer fors hun bijdrage. Hulde...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')