quote:Geen mariniers op Nederlandse koopvaardijschepen
Nederlandse koopvaardijschepen die in de Golf van Aden varen, krijgen geen mariniers aan boord om de schepen te beschermen tegen piraten. Minister Van Middelkoop van Defensie vindt de risico's te groot.
Van Middelkoop noemt het gevaar van geweldsescalatie als piraten zien dat er gewapende mariniers aan boord zijn. Ook is het volgens hem onverantwoord omdat mariniers die gewond raken op een schip niet snel geholpen kunnen worden.
Met zijn opstelling stuurt de minister aan op een botsing met de Tweede Kamer die wel mariniers wil laten meevaren.
De Nederlandse reders zijn teleurgesteld. Ze voelen zich in de steek gelaten.
Ik vraag me eigenlijk af: Wat zijn nog meer de risico's van het wel toestaan van mariniers op die schepen? Wegen die risico's niet op tegen de veiligheid, de kosten van het gijzelen/losgeld etc etc.quote:Geen mariniers, ondanks dode matroos
AMSTERDAM - Minister van Defensie Eimert van Middelkoop is ondanks druk vanuit de Tweede Kamer en vanuit het koopvaardijwezen niet van plan standaard Nederlandse mariniers mee te sturen op vrachtschepen die langs de Somalische kust varen. Van Middelkoop noemde inzet van mariniers dinsdagavond in het televisieprogramma NOVA ‘onverantwoord’.
De minister reageerde op de escalatie van de kaping van het Nederlands/Antilliaanse schip Marathon, dat op 7 mei werd geënterd door piraten. Tijdens de kaping werd een van de Oekraïense bemanningsleden van het schip doodgeschoten en liep een tweede matroos een schotwond op. Het lijk van de doodgeschoten matroos is bijna zeven weken bewaard in een vrieskist aan boord.
De Marathon werd maandagnacht vrijgegeven door de piraten, nadat een onbekend bedrag aan losgeld was betaald. Het schip lag sinds de kaping op 7 mei voor het strand van het Somalische plaatsje Eijl. Het Nederlandse fregat De Zeven Provinciën begeleidt het schip nu naar een veilige haven. Aan boord van de Marathon verricht de Marechaussee sporenonderzoek en wordt de bemanning ondervraagd.
Het Openbaar Ministerie begint een strafrechtelijk onderzoek. Een onbekend aantal verdachten wordt verdacht van afpersing van een Nederlandse reder en van zeeroof met de dood als gevolg. De piraten zijn maandag verdwenen.
Volgens het International Maritime Bureau (IMB) komt het zelden voor dat er doden vallen bij een kaping. Eenmaal is een Taiwanese visser doelbewust doodgeschoten, zegt IMB-directeur Pottengal Mukundan. Dat was vorig jaar. ‘Als dit bemanningslid door gericht vuur is omgekomen, dan is dat een zorgwekkende escalatie van het geweld op zee.’
Cargadoor Amons & Co in Zaandam – verantwoordelijk voor het schip en de bemanning – weigert journalisten te woord te staan. Volgens Van Middelkoop weigerde het bedrijf ingrijpen door de marine, omdat het met de kapers wilde onderhandelen over losgeld.
Begin dit jaar verzette de bemanning van een Turks schip onder Antilliaanse vlag zich hevig tegen een aanval van piraten. Met molotovcocktails en vuurpijlen staken zij het piratenbootje in brand. Die piraten staan nu terecht in Nederland.
Daar is ook in de media over gesproken dat dat misschien de volgende stap wordt. Maar ja, ook dat lijkt me geen goedkoop geintje en wie gaat dat betalen? Vermoedelijk de rederijen zelf die het doorberekenen aan de klanten uit het oogpunt: "Gevaren-/ Garantiegeld?"quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:52 schreef MrTorture het volgende:
Bewakers, geregistreerd in een of ander obscuur landje, mee laten varen. Die kunnen gericht schieten en de piraten over boord dumpen zonder juridisch gezeik achteraf
Dure oplossing, maar wel de enig mogelijke. Of Somalië moet de VN toestaan in hun land te opereren, maar dat ligt politiek nogal gevoelig geloof ik.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:54 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Daar is ook in de media over gesproken dat dat misschien de volgende stap wordt. Maar ja, ook dat lijkt me geen goedkoop geintje en wie gaat dat betalen? Vermoedelijk de rederijen zelf die het doorberekenen aan de klanten uit het oogpunt: "Gevaren-/ Garantiegeld?"
Nu hoor je de laatste tijd weinig over nieuwe kapingen. Zou de aanwezigheid van de wereldwijde marine daar mee te maken hebben of ligt de mediahype nu even op Iran en NoordKorea?
Somalië heeft weinig toe te geven aangezien het land al achttien jaar zonder serieuze regering zit. De internationale gemeenschap heeft er echter minder zin in om in het land te opereren. De VS hebben er weinig zin in vanwege de gebeurtenissen zestien jaar geleden en dan houdt het wel zo'n beetje op. Bovendien zitten veel landen vast in Afghanistan en Irak.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:57 schreef MrTorture het volgende:
[..]
Dure oplossing, maar wel de enig mogelijke. Of Somalië moet de VN toestaan in hun land te opereren, maar dat ligt politiek nogal gevoelig geloof ik.
Geen idee, ook daarom opende ik hem ook in DEF. Misschien dat iemand daar meer kennis van heeft, qua inzet en kosten.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:58 schreef LangeTabbetje het volgende:
Over hoeveel schepen hebben we het hier eigenlijk ? Als het er 1 of 2 zou zijn, zou ik lekker per schip 4 mariniers meesturen. Hebben we het over 50 schepen per maand ? Dan wordt het logistiek al een hele operatie.
Dit is vast goedkoperquote:Heet water tegen Piraten
Een vinding van het veiligheidsbedrijf Secure-Marine moet piraten van schepen voortaan op afstand houden. Wie een schip wil enteren, wordt getroffen door een hete douche.
Volgens directeur Raphael Kahn van Secure-Marine uit Rotterdam, die een bericht hierover in het AD bevestigde, is het een effectieve manier om schepen te beveiligen. Het systeem bestaat uit een sproei-installatie en een pomp. Het zeewater wordt met behulp van motorwarmte verhit. Bij kapingsgevaar kan de kapitein een heetwatergordijn rond zijn schip creëren.
Eventueel kunnen chemicaliën aan het water worden toegevoegd die de ogen irriteren, aldus Kahn. Hij zegt contacten te hebben met verschillende rederijen en denkt het systeem in augustus te introduceren. Secure-Marine BV werkt aan beveiliging van havens, vliegtuigen en gevangenissen. Het bedrijf heeft vijftig mensen in dienst.
goed ideequote:Op donderdag 25 juni 2009 11:52 schreef MrTorture het volgende:
Bewakers, geregistreerd in een of ander obscuur landje, mee laten varen. Die kunnen gericht schieten en de piraten over boord dumpen zonder juridisch gezeik achteraf
ghehe... Somalie aansporen? Wie dan? Welke van die tig krijgsheren?quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:08 schreef Cothen het volgende:
Kunnen we Somalië niet aansporen om die piraten eens aan te pakken?
We sturen kapitalen aan voedsel, militaire ondersteuning en andere meuk die kant op, dan mogen we toch wel verwachten dat ze voorkomen dat piraten hun slag slaan.
Vind het tijd voor een ultimatum, binnen nu en 3 maanden moet de piraterij aan banden zijn, anders draaien we de geldkraan dicht en zoeken ze het zelf maar uit.
(het geld wat we daarmee overhouden kunnen we dan investeren in mariniers die onze schepen bewaken)
De hamvraag is natuurlijk; wie spreekt voor Somalië?quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:08 schreef Cothen het volgende:
Kunnen we Somalië niet aansporen om die piraten eens aan te pakken?
We sturen kapitalen aan voedsel, militaire ondersteuning en andere meuk die kant op, dan mogen we toch wel verwachten dat ze voorkomen dat piraten hun slag slaan.
Vind het tijd voor een ultimatum, binnen nu en 3 maanden moet de piraterij aan banden zijn, anders draaien we de geldkraan dicht en zoeken ze het zelf maar uit.
(het geld wat we daarmee overhouden kunnen we dan investeren in mariniers die onze schepen bewaken)
zie andere topic:quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:04 schreef Frutsel het volgende:
Geen idee, ook daarom opende ik hem ook in DEF. Misschien dat iemand daar meer kennis van heeft, qua inzet en kosten.
Goed punt.. die had ik niet gezienquote:Op donderdag 25 juni 2009 13:04 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
zie andere topic:
Onze minister van defensie vanavond op NOVA
http://en.wikipedia.org/wiki/Somalia Kijk eens, helemaal voor jou.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:08 schreef Cothen het volgende:
Kunnen we Somalië niet aansporen om die piraten eens aan te pakken?
We sturen kapitalen aan voedsel, militaire ondersteuning en andere meuk die kant op, dan mogen we toch wel verwachten dat ze voorkomen dat piraten hun slag slaan.
Vind het tijd voor een ultimatum, binnen nu en 3 maanden moet de piraterij aan banden zijn, anders draaien we de geldkraan dicht en zoeken ze het zelf maar uit.
(het geld wat we daarmee overhouden kunnen we dan investeren in mariniers die onze schepen bewaken)
Welnee, dreigen om na 3 maanden de havens in puin te schieten werkt volgens mij veel beter.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:08 schreef Cothen het volgende:
Kunnen we Somalië niet aansporen om die piraten eens aan te pakken?
We sturen kapitalen aan voedsel, militaire ondersteuning en andere meuk die kant op, dan mogen we toch wel verwachten dat ze voorkomen dat piraten hun slag slaan.
Vind het tijd voor een ultimatum, binnen nu en 3 maanden moet de piraterij aan banden zijn, anders draaien we de geldkraan dicht en zoeken ze het zelf maar uit.
(het geld wat we daarmee overhouden kunnen we dan investeren in mariniers die onze schepen bewaken)
Of niet, natuurlijkquote:Op donderdag 25 juni 2009 17:44 schreef Nobu het volgende:
[..]
Welnee, dreigen om na 3 maanden de havens in puin te schieten werkt volgens mij veel beter.
Somalie, politiek?quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:57 schreef MrTorture het volgende:
[..]
Dure oplossing, maar wel de enig mogelijke. Of Somalië moet de VN toestaan in hun land te opereren, maar dat ligt politiek nogal gevoelig geloof ik.
Volgens mij ging het niet zo zeer om de veiligheid van de mariniers. Maar juist dat mariniers aanboord geweld zouden "uitlokken" bij een kaping. Iets wat natuurlijk ook bizar is.quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:19 schreef RedFever007 het volgende:
Dit is niet echt de VOC mentaliteit die JP predikt"Vroeger" heerste de Nederlandsche marine over zee. Nu is men bang dat onze mariniers "teveel risico lopen". Bang voor wat Somaliers met rubberbootjes en pistolen (vergeleken met de hightech uitrusting van onze mariniers)
![]()
Gewoon bewapende mariniers mee laten varen OF in de buurt hebben die met geweld in kunnen grijpen mocht dat nodig zijn!Je laat je toch niet de les lezen door wat Piraten
Nou ja, er is een regering. Die wordt alleen door zoveel facties niet erkend dat die niet bijzonder veel autoriteit heeftquote:Op zondag 28 juni 2009 13:16 schreef Andyy het volgende:
[..]
Somalie, politiek?
is er niet in dat land een anarchie?
Non-lethal?quote:Op zondag 28 juni 2009 14:31 schreef Phuturistixxx het volgende:
Aan de ene kant snap ik Defensie wel, in 1e instantie is het aan de rederijen zelf om met oplossingen te komen. Maar dan loop je al heel snel tegen het probleem dat je wapens met een heet douchegordijn moet bestrijden...
Ik zie hier eigenlijk wel een flink gat in de markt. Een soort Securitas voor op zee, maar dan wel met de bevoegdheid om enkele (non-lethal) wapens te mogen gebruiken.
Maar ik blijf er bij, rederijen of hun verzekeringsmaatschappijen moeten creatiever worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |