abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70307953
Wat een afgrijselijke reactie vanavond op NOVA van minister van Defensie Van Middelkoop.

Over de nu opgeloste kaping van het nederlandse schip.
Presentatrice schetst een beeld van de gebeurtenissen:

- schip dagen lang in erbarmelijke omstandigheden
- een opvarende een niet natuurlijke dood gestorven (gewoon neergeknald)
- kapers hebben een som geld gekregen, afgeleverd door de helikopter
- kapers varen weg (stilte.. laat vooral dit laatste even tot je doordringen)

Reactie Van Middelkoop:

"Tja, wij (marineschip) waren daar wel, maar daar gaan wij niet over.."
"Dat is toch echt aan Justitie"

In wat voor een waardeloos land leven we toch (wat dit soort dingen aangaat)
Lekker respect dwingen we zo af, ook richting het buitenland.
Laat Nederland eens een voorbeeld stellen: knal die boot van de wegvarende kapers naar de bodem!
Zonder pardon, tegen dit soort criminelen heb je toch niet meer bewijs nodig dan wat in de laatste weken is gebeurd?
Maar nee, onze defensie "gaat daar niet over". Wat doet dat marineschip daar dan?

Opnieuw een dikke flater voor nederland, internationaal gezien, wat mij betreft.

Hier zakt dus écht mijn broek vanaf.
pi_70308211
De wet staat alles in de weg. Zo lang geen enkele politicus de ballen heeft om te zorgen dat dit aangepast wordt blijft het gewoon zo doorgaan.

De Marine mag op dit moment gewoon verrekte weinig. En ik weet wel zeker dat het personeel aan boord er net zo als ons over denkt.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  woensdag 24 juni 2009 @ 01:12:51 #3
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_70311335
+1
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_70311500
Dat zou de VOC anders aanpakken.
  woensdag 24 juni 2009 @ 10:11:26 #5
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_70314940
Als je met z'n allen op zo'n boot "niets ziet" staat er ook niets in de weg...
"Welke kapers! Ik heb geen kapers gezien hoor? "
"Ik ook niet! "
"Zijn er hier kapers dan, goh dan moeten we toch eens gaan opletten. "
"Het is toch wat "
pi_70317048
En ook geen mariniers op Nederlandse schepen in de toekomst he... dat zou wel eens kunnen leiden tot geweldsescalatie! Volgens mij snapt die knakker er niets van, denkt hij nou echt dat die piraten daar juist extra fel gaan aanvallen als er bewapende mariniers op het dek staan? Mij lijkt dat ze snel doorvaren en op zoek gaan naar een makkelijkere prooi...

ALS het al tot escalatie zou leiden, dan is dat nu toch al het geval, want Duitsland en Belgie zetten wel mariniers in op hun schepen. En daarmee worden Nederlandse schepen die makkelijkere prooi.
Ja, ik generaliseer.
  woensdag 24 juni 2009 @ 12:36:43 #7
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_70320285
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 11:13 schreef Northside het volgende:
En ook geen mariniers op Nederlandse schepen in de toekomst he... dat zou wel eens kunnen leiden tot geweldsescalatie! Volgens mij snapt die knakker er niets van, denkt hij nou echt dat die piraten daar juist extra fel gaan aanvallen als er bewapende mariniers op het dek staan? Mij lijkt dat ze snel doorvaren en op zoek gaan naar een makkelijkere prooi...

ALS het al tot escalatie zou leiden, dan is dat nu toch al het geval, want Duitsland en Belgie zetten wel mariniers in op hun schepen. En daarmee worden Nederlandse schepen die makkelijkere prooi.

België heeft niet eens Mariniers.

en de meeste schepen hebben ook prive bedrijven ingeschakeld voor hun beveiliging.
zou toch ook van de zotte zijn om alle mariniers maar te gaan verdelen over koopvaardij schepen.

Dat is hun taak ook helemaal niet.
  woensdag 24 juni 2009 @ 12:43:50 #8
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_70320505
Als je als marine daar piraten uit het water gaat knallen ben je nog lang niet jarig.
  woensdag 24 juni 2009 @ 13:08:34 #9
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_70321265
Ja, zie maar lekker over het hoofd dat zowel de rederij van het schip geen bewapende inmenging van de Nederlanders wou en ook de regering van Oekraine dat niet zag zitten.

Voor deze ene keer was het ook daadwerkelijk uit handen van de Marine.
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
pi_70321432
Waarom zetten alle bedrijven die daar met bootjes varen niet een zooi huurlingen op dek in plaats van continu losgeld te dokken?
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_70322586
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 13:12 schreef trancethrust het volgende:
Waarom zetten alle bedrijven die daar met bootjes varen niet een zooi huurlingen op dek in plaats van continu losgeld te dokken?
Dat kost centen, maar....
quote:
Maar dat private beveiligers -ook voor NL- schepen actief zijn is een feit. Een bewapend en bemand volgschip kost voor drie dagen zo'n 90.000 USD
http://www.novatv.nl/page(...)f%20van%20Aden%20(2)
  woensdag 24 juni 2009 @ 14:24:45 #12
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_70323914
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 12:36 schreef Pumatje het volgende:

[..]
en de meeste schepen hebben ook prive bedrijven ingeschakeld voor hun beveiliging.
zou toch ook van de zotte zijn om alle mariniers maar te gaan verdelen over koopvaardij schepen.

Dat is hun taak ook helemaal niet.

Dat is hun oertaak...

Orde en tucht bewaren op het schip en om aanvallen uit te voeren / af te slaan.

Stap 1 is dat de VN een resolutie aanneemt die alle piraten vogelvrij verklaard.
Stap 2 is het legitiem perforeren van de houten bootjes dmv een .50 op de koopvaardijschepen met een marinier erachter.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_70324447
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 13:08 schreef Rock-shocker het volgende:

Voor deze ene keer was het ook daadwerkelijk uit handen van de Marine.
Beslissingen zoals deze zijn altijd in handen van de politiek. Alleen jammer dat de Nederlandse politiek geen ruggegraat heeft.
Ja, ik generaliseer.
  woensdag 24 juni 2009 @ 15:39:10 #14
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_70326606
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 14:24 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Dat is hun oertaak...

Orde en tucht bewaren op het schip en om aanvallen uit te voeren / af te slaan.

Stap 1 is dat de VN een resolutie aanneemt die alle piraten vogelvrij verklaard.
Stap 2 is het legitiem perforeren van de houten bootjes dmv een .50 op de koopvaardijschepen met een marinier erachter.
Nou

waar jij te horen hebt gekregen in je evo dat je taak zal zijn op een of ander rederij schip te gaan bivakkeren en zo je dienst uit te zitten is mij vast niet bekend.

Maar ik weet wel dat het niet de taak is van Mariniers om die lui op elk koopvaardij schip neer te planten.

En NL bedrijven schakelen al hardstikke vaak huurlingen voor dit werk in.
pi_70327097
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 15:39 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Nou

waar jij te horen hebt gekregen in je evo dat je taak zal zijn op een of ander rederij schip te gaan bivakkeren en zo je dienst uit te zitten is mij vast niet bekend.

Maar ik weet wel dat het niet de taak is van Mariniers om die lui op elk koopvaardij schip neer te planten.

Wat is er gebeurd met het verdedigen van Nederlandse belangen? Ik weet dat het bij de Amerikanen zo is dat een Amerikaans schip als Amerikaans grondgebied wordt beschouwd en ik kan me voorstellen dat dat bij Nederland ook zo is.

Het is vast niet de officiele taak van mariniers om op koopvaardijschepen hun tijd uit te zitten. Het is wel de taak van de Nederlandse overheid om de Nederlandse scheepvaart te beschermen, en het is logisch daarvoor de Marine in te zetten. En dus niet zoals die huilebalk van een minister te mompelen dat "dat een taak voor justitie is". Als het al niet meer de taak van de marine is om de Nederlandse scheepvaart te beschermen, wat dan wel?
Ja, ik generaliseer.
  woensdag 24 juni 2009 @ 16:13:10 #16
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_70327993
Dat is het ook wel, maar dat is heel wat anders dan Mariniers daadwerkelijk maar gaan plaatsen op schepen die de havens van Nederland verlaten.
  woensdag 24 juni 2009 @ 17:27:10 #17
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_70330894
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 14:41 schreef Northside het volgende:

[..]

Beslissingen zoals deze zijn altijd in handen van de politiek. Alleen jammer dat de Nederlandse politiek geen ruggegraat heeft.
Niet alleen de Nederlandse. In dit geval deden ook de rederij en de regering van Oekranië een duit in het zakje. Het is heel makkelijk om de Nederlandse overheid de 'schuld' toe te spelen. De realiteit is dat er veel meer partijen meespelen dan de Nederlandse.
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
  woensdag 24 juni 2009 @ 21:14:42 #18
168777 Rave_NL
pi_70338201
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 15:39 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Nou

Nou

in die laffe opleiding van mij hebben ze wel een uurtje vrijgemaakt om het een en ander te vertellen over de geschiedenis van het Korps

Historisch gezien dienden mariniers, ook wel zeesoldaten genoemd, aan boord van oorlogsschepen waarbij zij andere schepen enterden en voor de interne discipline aan boord zorgden. Ook voerden mariniers landingen uit op onbekende of vijandige kusten.

Dus andere schepen enteren en daarnaast het schip verdedigen mocht het geënterd worden. Door de verbetering van de levensomstandigheden op de schepen en de prioriteit om je tegenstander op afstand uit te schakelen ipv te enteren heeft er voor gezorgd dat de mariniers vrijwel geheel van de normale schepen verdreven zijn, maar nogmaals het behoord nog steeds van oudsher tot één van hun oertaken.
quote:
Nou

Het is ook helemaal niet de bedoeling dat er Mariniers op elk koopvaardijschip komen te zitten. Het gros van de schepen gaat namelijk al in konvooien onder bescherming van fregatten van verschillende landen. Want konvooien is het oudste middel om overvallen op zee te verminderen. Het enige nadeel is dat deze konvooien wel door moeten varen, en er een aantal soort schepen zijn die deze quota niet halen. Baggeraars bijvoorbeeld, of dergelijke schepen die slechts een paar knopen per uur halen. En dit zijn dan juist, bij gebrek aan andere makkelijke doelen, dé ideale prooi voor de piraten
quote:
Hier heb ik geen weet van, dus heb je misschien voorbeelden om mij te verlichten? Want de enige anti-piraatmaatregel die ik een Nederlandse baggeraar heb zien maken is het hele schip met constantina's te omringen...

En nogmaals als je zo 'je dienst uit moet zitten', door tweeëneenhalve maand op verschillende koopvaardijschepen steeds dezelfde route heen en weer te varen is doodvervelend, maar als daarmee één dode voorkomen kan worden, zoals nu bij de Marathon is voorgevallen, is het het al waard geweest.
En daarnaast, het geldt dus voor slechts 1 of 2 geweergroepen verdeeld over meerdere schepen over tweeëneenhalve maand, en dan alleen op schepen die anders hét doelwit bij uitstek zijn... grote logge schepen met een kleine bemanning, die slechts met een paar knopen per uur door het water kruipen, en alleen varen omdat er geen konvooi op hun wil wachten... Dan is in mijn ogen een groepje van 4 mariniers op zo'n schip plaatsen het minste wat de Nederlandse regering kan doen....

*edit:
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 16:13 schreef Pumatje het volgende:
Dat is het ook wel, maar dat is heel wat anders dan Mariniers daadwerkelijk maar gaan plaatsen op schepen die de havens van Nederland verlaten.
Een beetje simpele kijk erop, de mariniers varen slechts in het gevarengebied mee, dus langs de Hoorn van Afrika, dus dan varen ze eerst van zuid naar noord, worden vervolgens net buiten de zone overgezet op een volgend schip dat ligt te wachten en dan gaan ze weer naar het zuiden en so on, tot hun tijd erop zit en ze worden vervangen tot het volgende schip...

Dus laten we voor de makkelijkheid maar uitgaan van de haven van Mombasa, Kenya tot aan de haven van Socrota, Yemen, en dan is dat nog zéér ruim genomen....

En nogmaals: het gaat niet om elk schip, en al helemaal niet om elk schip dat de Nederlandse haven verlaat....

[ Bericht 7% gewijzigd door Rave_NL op 24-06-2009 21:25:59 ]
  donderdag 25 juni 2009 @ 21:19:23 #19
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_70372093
Mooie post Rave.

En laffe opleiding, waar heb ik dat gezegd? Houd ervan jullie mafkezen te pesten met jullie graden ipv mills en achterlijke laro's... Maar als puntje bij paaltje komt toch echt wel respect.

Ik begrijp de geschiedenis van het korps wel een beetje, maar in deze tijd is dat een ander verhaal.
Ben voorstander van, om Mariniers erop te zetten, maar de faciliteiten op die schepen zijn er gewoon niet.
Dan vind ik het onverantwoord.

Ik ben van mening dat op elk schip een RIB zou moeten zijn, en iig niet meer dan 30 minuten er vandaan een Helikopter.
En betreft die beveiligings bedrijven.

Die zijn er echt, dat wordt ook al gedaan, maar uiteraard niet te veel naar buiten gebracht.
Goede bewapening, prive contractors.. en ze werven vooral graag van ex KCT & ex Verkenning.

Gozer sprak erover toen ik in het rem zat die bij Cav. verkenning heeft gediend, maar iets aan zijn hart zou hebben. Toen bleek hij 3 clusters te moeten zakken door zijn hartkwaal, en hij had geen zin een "laffe"logistiek functie ofzo te moeten vervullen, en dat wel een intressant aanbod vond.

Weet zelf niet of het enkel om NL bedrijven gaat, of om buitenlandse, maar wat ik begreep zijn er Nederlandse, en worden ze ook ingezet op schepen, of dit Nederlandse schepen betreft, durf ik niet te zeggen.

echte voorbeelden kan ik niet mee aankomen, omdat ik ook niet meer weet.
pi_70375902
Het gaat vooral om afschrikking lijkt me. Ja, de eerste paar keer zal er misschien geweld gebruikt moeten worden als de piraten de mariniers aan dek niet afschrikwekkend genoeg vinden (als ze zo stom zijn, wat ik betwijfel). Maar als het gerucht eenmaal door die piratenhavens gaat dat ze beter van die schepen met rood-wit-blauw af kunnen blijven zal het een stuk rustiger worden lijkt mij.

Hoe dan ook, de 2e kamer zag het ook wel zitten hoorde ik.
Ja, ik generaliseer.
  donderdag 25 juni 2009 @ 23:09:21 #21
168777 Rave_NL
pi_70376527
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 21:19 schreef Pumatje het volgende:
Mooie post Rave.

En laffe opleiding, waar heb ik dat gezegd? Houd ervan jullie mafkezen te pesten met jullie graden ipv mills en achterlijke laro's... Maar als puntje bij paaltje komt toch echt wel respect.
Nee heb je niet gezegd, maar meer dan een paar danslessen en een cursus figuurzagen was het niet... En blijf lekker doelen aanwijzen op een 17,8e van een graad nauwkeurig, en iedereen weet toch dat LaRo'tjes beter hun werk doen...
quote:
Ik begrijp de geschiedenis van het korps wel een beetje, maar in deze tijd is dat een ander verhaal.
Ben voorstander van, om Mariniers erop te zetten, maar de faciliteiten op die schepen zijn er gewoon niet.
Dan vind ik het onverantwoord.
Klopt, als je uit de voeding word geschoten op zo'n schip ben je de lul. Maar niet minder de lul dan wanneer je in Uruzgan uit je kisten wordt gevlamd. Mogelijkheid zou dan zijn om de De Witt respectievelijk de Rotterdam in het gebied te stationeren waar wel een hospitaal aanwezig is. Maar dat gaat toch niet gebeuren aangezien 1 van de 2 binnenkort weer voor groot onderhoud naar binnen moet ...
quote:
Ik ben van mening dat op elk schip een RIB zou moeten zijn, en iig niet meer dan 30 minuten er vandaan een Helikopter.
En waar zou die RIB dan voor moeten dienen, en een heli op 30min. is gewoonweg niet te realiseren met de middelen die wij voorhanden hebben.
quote:
En betreft die beveiligings bedrijven.

Die zijn er echt, dat wordt ook al gedaan, maar uiteraard niet te veel naar buiten gebracht.
Goede bewapening, prive contractors.. en ze werven vooral graag van ex KCT & ex Verkenning.

Gozer sprak erover toen ik in het rem zat die bij Cav. verkenning heeft gediend, maar iets aan zijn hart zou hebben. Toen bleek hij 3 clusters te moeten zakken door zijn hartkwaal, en hij had geen zin een "laffe"logistiek functie ofzo te moeten vervullen, en dat wel een intressant aanbod vond.

Weet zelf niet of het enkel om NL bedrijven gaat, of om buitenlandse, maar wat ik begreep zijn er Nederlandse, en worden ze ook ingezet op schepen, of dit Nederlandse schepen betreft, durf ik niet te zeggen.

echte voorbeelden kan ik niet mee aankomen, omdat ik ook niet meer weet.

Hier heb ik geen weet van, dus hier ga ik verder niet op in...
  dinsdag 14 juli 2009 @ 09:04:36 #22
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_70957386
Die van Middelkoop is sowieso een incompetente zak. Hoe hij ooit Minister van Defensie heeft kunnen worden. Hoe kun je als Minister van Defensie zijnde gaan roepen dat je blij bent dat je de dienstplicht niet gedaan hebt. Waar zit dan in vredesnaam je verstand.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  dinsdag 14 juli 2009 @ 12:00:29 #23
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_70961818
vind hem 1 van de beste Ministers van Defensie van de afgelopen 15 jaar.
pi_70967793
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 12:00 schreef Pumatje het volgende:
vind hem 1 van de beste Ministers van Defensie van de afgelopen 15 jaar.
Henk Kamp zeker niet meer meegemaakt...
Ja, ik generaliseer.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 15:01:40 #25
168777 Rave_NL
pi_70967908
Henk Kamp

Die wou tenminste altijd eerst het verhaal van onze kant horen voor hij conclusies trok, ipv bij voorbaat al te veroordelen...
  dinsdag 14 juli 2009 @ 15:04:04 #26
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_70968005
Henk Kamp die zit nou toch op de Antillen ofzo?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  dinsdag 14 juli 2009 @ 15:06:21 #27
168777 Rave_NL
pi_70968086
Yep, commissaris op de Antillen ofzo
  dinsdag 14 juli 2009 @ 19:00:29 #28
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_70976154
Henk Kamp was ook wel cool.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 20:40:49 #29
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_70979897
Middelkoop, zelfs een kasplantje heeft meer gemeen met Defensie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')