quote:
Op woensdag 24 juni 2009 15:39 schreef Pumatje het volgende:[..]
Nou
waar jij te horen hebt gekregen in je evo dat je taak zal zijn op een of ander rederij schip te gaan bivakkeren en zo je dienst uit te zitten is mij vast niet bekend.
Nou
in die laffe opleiding van mij hebben ze wel een uurtje vrijgemaakt om het een en ander te vertellen over de geschiedenis van het Korps
Historisch gezien dienden mariniers, ook wel zeesoldaten genoemd, aan boord van oorlogsschepen waarbij zij andere schepen enterden en voor de interne discipline aan boord zorgden. Ook voerden mariniers landingen uit op onbekende of vijandige kusten.Dus andere schepen enteren en daarnaast het schip verdedigen mocht het geënterd worden. Door de verbetering van de levensomstandigheden op de schepen en de prioriteit om je tegenstander op afstand uit te schakelen ipv te enteren heeft er voor gezorgd dat de mariniers vrijwel geheel van de normale schepen verdreven zijn, maar nogmaals het behoord nog steeds van oudsher tot één van hun oertaken.
quote:
Maar ik weet wel dat het niet de taak is van Mariniers om die lui op elk koopvaardij schip neer te planten.
Nou
Het is ook helemaal niet de bedoeling dat er Mariniers op elk koopvaardijschip komen te zitten. Het gros van de schepen gaat namelijk al in konvooien onder bescherming van fregatten van verschillende landen. Want konvooien is het oudste middel om overvallen op zee te verminderen. Het enige nadeel is dat deze konvooien wel door moeten varen, en er een aantal soort schepen zijn die deze quota niet halen. Baggeraars bijvoorbeeld, of dergelijke schepen die slechts een paar knopen per uur halen. En dit zijn dan juist, bij gebrek aan andere makkelijke doelen, dé ideale prooi voor de piraten
quote:
En NL bedrijven schakelen al hardstikke vaak huurlingen voor dit werk in.
Hier heb ik geen weet van, dus heb je misschien voorbeelden om mij te verlichten? Want de enige anti-piraatmaatregel die ik een Nederlandse baggeraar heb zien maken is het hele schip met constantina's te omringen...
En nogmaals als je zo 'je dienst uit moet zitten', door tweeëneenhalve maand op verschillende koopvaardijschepen steeds dezelfde route heen en weer te varen is doodvervelend, maar als daarmee één dode voorkomen kan worden, zoals nu bij de Marathon is voorgevallen, is het het al waard geweest.
En daarnaast, het geldt dus voor slechts 1 of 2 geweergroepen verdeeld over meerdere schepen over tweeëneenhalve maand, en dan alleen op schepen die anders hét doelwit bij uitstek zijn... grote logge schepen met een kleine bemanning, die slechts met een paar knopen per uur door het water kruipen, en alleen varen omdat er geen konvooi op hun wil wachten... Dan is in mijn ogen een groepje van 4 mariniers op zo'n schip plaatsen het minste wat de Nederlandse regering kan doen....
*edit:
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 16:13 schreef Pumatje het volgende:Dat is het ook wel, maar dat is heel wat anders dan Mariniers daadwerkelijk maar gaan plaatsen op schepen die de havens van Nederland verlaten.
Een beetje simpele kijk erop, de mariniers varen slechts in het gevarengebied mee, dus langs de Hoorn van Afrika, dus dan varen ze eerst van zuid naar noord, worden vervolgens net buiten de zone overgezet op een volgend schip dat ligt te wachten en dan gaan ze weer naar het zuiden en so on, tot hun tijd erop zit en ze worden vervangen tot het volgende schip...
Dus laten we voor de makkelijkheid maar uitgaan van de haven van Mombasa, Kenya tot aan de haven van Socrota, Yemen, en dan is dat nog zéér ruim genomen....
![]()
En nogmaals: het gaat niet om elk schip, en al helemaal niet om elk schip dat de Nederlandse haven verlaat....
[ Bericht 7% gewijzigd door Rave_NL op 24-06-2009 21:25:59 ]
Cobra4: "
Twijfelen aan de kennis van Rave. :')EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip