abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 22 juni 2009 @ 23:51:07 #101
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_70275588
quote:
Op maandag 22 juni 2009 23:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Als ik dit zie bedenk ik mij wel dat ook die Basij mensen zijn die waarschijnlijk voornamelijk strijden voor waar zijn in geloven dat de waarheid en dat goed is. Zoals het gros van de wereldbevolking strijdt en handelt naar wat men gelooft dat goed of acceptabel is.

Dat zij ooit kinderen en jonge mannen zijn geweest met een bepaald wereldbeeld dat gevormd is door een beperkte hoeveelheid aan levenservaring, studie, eventuele indoctrinatie etc.

Niet om het geweld goed te praten maar wij zijn niet in een positie om wie dan ook te veroordelen. Ook al kunnen we er met ons verstand niet bij hoe sommige mensen kunnen handelen (inclusief ikzelf).
De Basiji's stonden na de Iran-Irak oorlog in aanzien bij veel Iraniers, maar dat waren andere tijden en de leden waren ook anders dan de leden van nu. Overigens voelen de meeste ex-Basiji leden zich niet meer gerespecteerd door de Iraanse regering en laten dit af en toe ook weleens blijken. Zo ook een voorbeeld van een ex-Basiji lid en veteraan uit de Iran-Irak oorlog die een aantal maanden geleden zichzelf in brand stak voor het parlement omdat hij zich als veteraan niet meer gerespecteerd voelde en nauwelijks meer voor zijn familie kon zorgen omdat hij geen baan kon vinden.

pi_70275746
Ik begrijp even iets niet: waarom gaat het hier steeds over 'revolutie' en hebben sommige mensen hier het idee dat wat er gebeurd in Teheran iets te maken heeft met de val van de Islamitische Republiek? Zelfs onder de Iraniers die voor Mausavi hebben gekozen is de overgrote meerderheid voor de Islamitische republiek alleen zijn ze het niet eens met de uitslagen van de presidentsverkiezingen. Mausavi is niet voor een seculiere staat, áls hij daar wel voor stond, dan had hij nog minder stemmen gekregen (hij zou die stemmen dan van voornamelijk vuuraanbidders, joden, atheisten enz krijgen die samen niet meer dan 3-4% uitmaken van het hele land).
pi_70275792
quote:
Op maandag 22 juni 2009 23:55 schreef Tevik het volgende:
Ik begrijp even iets niet: waarom gaat het hier steeds over 'revolutie' en hebben sommige mensen hier het idee dat wat er gebeurd in Teheran iets te maken heeft met de val van de Islamitische Republiek? Zelfs onder de Iraniers die voor Mausavi hebben gekozen is de overgrote meerderheid voor de Islamitische republiek alleen zijn ze het niet eens met de uitslagen van de presidentsverkiezingen. Mausavi is niet voor een seculiere staat, áls hij daar wel voor stond, dan had hij nog minder stemmen gekregen (hij zou die stemmen dan van voornamelijk vuuraanbidders, joden, atheisten enz krijgen die samen niet meer dan 3-4% uitmaken van het hele land).
Omdat ayatollah Khamenei (de personificatie van de Revolutie en de Republiek) zichzelf onmogelijk heeft gemaakt door partij te kiezen.

"Dood aan Khamenei" e.d. is volgens mij ook nog nooit eerder geroepen in Iran.
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_70275800
quote:
Op maandag 22 juni 2009 22:54 schreef Py het volgende:

[..]

Khamenei heeft zich met de dochter van Rafsanjani iets vergaloppeerd, dat zie ik ook zo. Maar verder probeert Khamenei met alle middelen in het zadel te blijven en zijn er weinig tot geen (op Mousavi na) die hem echt aanvallen. Dat is misschien het grootste verschil met 30 jaar geleden, dat er nu geen sterk alternatief is voor Khamenei, zoals Khomeini toen was voor de Shah.
Wel eens bedacht dat er mensen zijn met reële mogelijkheden om dat te doen die helemaal geen nieuwe Khomeini willen? Dat ze gewoon afwillen van een eenhoofdige staatsvorm?
pi_70275815
ECHT, WTF MET DIE BRANDENDE MENSEN!!!

Sorry, moest in CAPSLOCK!

GO LANCE !!!
  dinsdag 23 juni 2009 @ 00:02:16 #106
188345 Py
op zich
pi_70275934
quote:
Op maandag 22 juni 2009 23:57 schreef HiZ het volgende:

[..]

Wel eens bedacht dat er mensen zijn met reële mogelijkheden om dat te doen die helemaal geen nieuwe Khomeini willen? Dat ze gewoon afwillen van een eenhoofdige staatsvorm?
Daar hoop ik op maar ik wist niet dat dat serieus in de mogelijkheden lag.
pi_70275971
quote:
Op maandag 22 juni 2009 23:51 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

De Basiji's stonden na de Iran-Irak oorlog in aanzien bij veel Iraniers, maar dat waren andere tijden en de leden waren ook anders dan de leden van nu. Overigens voelen de meeste ex-Basiji leden zich niet meer gerespecteerd door de Iraanse regering en laten dit af en toe ook weleens blijken. Zo ook een voorbeeld van een ex-Basiji lid en veteraan uit de Iran-Irak oorlog die een aantal maanden geleden zichzelf in brand stak voor het parlement omdat hij zich als veteraan niet meer gerespecteerd voelde en nauwelijks meer voor zijn familie kon zorgen omdat hij geen baan kon vinden.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tnx voor de informatie.
  dinsdag 23 juni 2009 @ 00:06:47 #108
188345 Py
op zich
pi_70276071
quote:
Op maandag 22 juni 2009 23:51 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
heavy shit
Vertelt je pa er wel eens over?
pi_70276124
CNN met veel info nu
GO LANCE !!!
  dinsdag 23 juni 2009 @ 00:10:14 #110
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_70276187
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 00:06 schreef Py het volgende:

[..]

heavy shit
Ik heb eerlijk gezegd geen contact meer met mijn vader, maar de enige reden dat hij zich bij de Basiji had aangemeld was omdat hij van huis was weggelopen. Geen religieuze motieven dus. Hij sloot zich trouwens niet veel later aan bij een oppositiepartij die het niet zo had op de Iraanse regering.
  dinsdag 23 juni 2009 @ 00:10:34 #111
256363 ZoKanIkHetOok
Also twitterte Zarathustra.
pi_70276198
Allah O Akbar ook deze nacht sterk te horen door heel Teheran, aldus Richard Cohen van de New York Times die nog in Iran zit.
pi_70276208
[CNN] The Situation Room

Ongeluk in Washington met metro. En Iran natuurlijk.
GO LANCE !!!
  dinsdag 23 juni 2009 @ 00:12:16 #113
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_70276241
Via http://neda-iran.hyves.nl(...)da_s_verloofde/AqDa/
quote:
Amir vandaag, 21:10, 3 x bekeken

Sorry voor Slechte vertaling.

Kaspian Makan, Neda's haar verloofde werd geïnterviewd door de Perzische BBC. tijdens dit interview werd door hem bekend gemaakt dat zij deze winter 27 jaar zou geweest zijn:

Neda haar doel was geen Ahmadinejad of Mousavi. Ze kwam voor haar land en vrijheid en wilde voor deze ontwikkelingen stappen zetten. Ze had het altijd over dat ze toch haar stap zet. Ook al zou dat haar leven kosten. Neda gaf ons met haar kleine leeftijd een grote les voor ons allemaal.

Verder heeft dhr. Makan over deze trieste gebeurtenis verteld:
Toen het gebeurde, was Nada ver van de rest van de protesteerteers. Ze was in kleine straten dicht bij Mirabad. Ze was ongeveer 1 uur met haar Muziekleraar in file gezeten. Wegens hitte en moeizaamheid stapte ze uit de auto. Zoals te zien is in alle gestuurde video’s en foto’s, is het duidelijk te merken dat Basij zonder uniform tussen mensen aanwezig waren en met opzet vanaf afstand op haar hart gemikt hebben.
Kaspian Makan haar verloofde vertelt: het duurde maar paar minuten. Shariati Ziekenhuis was dichtbij in de buurt. De aanwezigen probeerden Neda met vervoer naar het ziekenhuis brengen. Maar voordat ze naar het ziekenhuis kon gebracht worden, was ze in handen van haar muziekleraar overleden.
Dhr. Makan voegde verder toe:
haar lichaam moesten we met veel problemen met regering en ziekenhuis terug krijgen. Maar Neda haar lichaam was niet in het Lijkschouwer in Teheran maar eentje buiten de stad. Ze wilden sommige stukken van haar lichaam zoals een gedeelte van femorale(dij) bot afnemen. Ze hadden verder niet verteld voor wie ze deze wilden gebruiken. De familie overstemde om haar lichaam zo snel mogelijk terug te krijgen, Want alleen door deze reden kon er vertraging oplopen tot het ontvangen van haar lichaam. Haar lichaam werd in een stuk van “Behesht Zahra”(rustplaats: Zahara’s Heaven) op 21juni zondag middag begraven. De rest van mensen die ook tijdens het protest vermoord werden zijn ook daar naartoe gebracht en dit was dus een gezamenlijk moment.
De regering heeft alle ziekenhuizen, klinieken, en chirurgen doorgegeven, dat in haar overlijdensakte de oorzaak van moord niet een kogel in hart moet zijn en ook niet zo doorgegeven moet worden. De oorzaak van dood van de rest van de Slachtoffers is ook geheim gehouden en niet geregistreerd. Dit om te voorkomen dat families internationale klachten kunnen indienen voor deze moorden. Ik heb persoonlijk haar overlijdensakte nog niet gezien, dit ga ik in de komende maanden van haar vader ontvangen.
Dhr. Makan vertelde over het verhinderen van houden van overlijdensceremonie van Neda Agha Soltan:
maandag 22 juni 2009 om 14:30, was het gepland om haar ceremonie in een moskee in Shariati Straat te houden, maar basij en de moskee liet dit niet toe. Dit hebben ze gedaan om verder protest en bijeenkomen van mensen te voorkomen want ze wisten hoe onschuldig Neda is vermoord en ze weten hoe mensen in Iran en buiten Iran over deze gebeurtenis aangeraakt zijn. Verder is het houden van elke drukke ceremonie of welke bijeenkomst dan ook op dit moment in Iran verboden.
Op dit moment hebben ooggetuigen aan BBC Persian doorgegeven dat op dit moment een groot aantal mensen voor de ALarza-moskee in Nilufar-Rotonde in Teheran bijeen gekomen om toch de ceremonie te houden. Maar de basij heeft vervolgens mensen gedwongen om uit moskee te gaan en verbood het houden van deze ceremonie wederom.

Dhr. Makan verwijzde nog op een paar nep gemaakte video’s over Neda die op paar sites zijn verschenen en voegde daarbij toe:
ik was aan het surfen op paar sites zoals bijvoorbeeld “iReport”. Daarop heb ik een aantal foto’s van een meisje in een ander protest gezien. Erbij was er vermeld dat dit foto van Neda is voor haar moord. Tenzij deze foto’s niks met Neda te maken hebben. Dat meisje heeft de foto van kandidaat Mousavi in haar handen. Hiervan heb ik begrepen dat aanhangers van Mousavi, de dood van Neda als voordeel willen gebruiken voor hun eigen kandidaat. Maar dit kan niet kloppen. Neda en ik had een dichte band, neda was nooit voor een van deze twee kandidaten. Neda was voor vrijheid. Vrijheid voor iedereen.
Stroek: Sitethief, die is heel groot en sterk :Y.
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht >:)
  dinsdag 23 juni 2009 @ 00:21:53 #114
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_70276528
Kwam deze condoleanceregister tegen voor Neda:

http://www.condoleanceregister.com/index.php?page=register&id=679
pi_70276549
quote:
Op maandag 22 juni 2009 22:58 schreef Py het volgende:

[..]

oops t=m natuurlijk

-edit- en m=n
Net een rebus.
pi_70276627
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 00:21 schreef AryaMehr het volgende:
Kwam deze condoleanceregister tegen voor Neda:

http://www.condoleanceregister.com/index.php?page=register&id=679
RIP
GO LANCE !!!
  † In Memoriam † dinsdag 23 juni 2009 @ 00:27:47 #117
137949 Disana
pi_70276676
quote:
Op maandag 22 juni 2009 23:33 schreef Py het volgende:

[..]

rest van het verhaal: http://tehranbureau.com/iran-updates/

ook op twitter: http://twitter.com/tehranbureau
Ik hoop dat we elkaar nog wel lezen? Want deze had ik een tijd geleden al gepost
pi_70276777
quote:
Op maandag 22 juni 2009 23:31 schreef Timmehhh het volgende:
NOS heeft inderdaad deze week hartstikke gefaald inzake de berichtgeving over Iran. Het lijkt wel of er een aantal radicale Moslims het daar voor het zeggen hebben.
Mensen die overal (radicale) moslims achter zoeken..
Ze waren gewoon in het begin voorzichtig. Waar niks mis mee is in dit soort situaties.

Het zes uur journaal vandaag opende met een stervende neda die niet eens geblurred was. Ik bedoel, dat is sowieso iets wat in Nederlandse journaals amper te zien is.
pi_70276914
quote:
Op maandag 22 juni 2009 23:57 schreef Meneer_Aart het volgende:

[..]

Omdat ayatollah Khamenei (de personificatie van de Revolutie en de Republiek) zichzelf onmogelijk heeft gemaakt door partij te kiezen.

"Dood aan Khamenei" e.d. is volgens mij ook nog nooit eerder geroepen in Iran.
Het is waarschijnlijk wel eerder geroepen, alleen niet opgenomen en ik denk ook niet dat een Sjiiet zoiets kan roepen. Een Ayatollah heeft veel aanzien in het Sjiisme, je kunt hem bijna vergelijken met een paus. Daarom zei ik ook in mijn post dat als Mausavi voor een seculiere staat stond hij voornamelijk alleen stemmen zou krijgen van vuuraanbidders, joden, atheisten enz die samen niet meer dan 3-4% uitmaken van het hele land (en hun acht ik wel in staat om zoiets te roepen).
pi_70276927
Ik sta ook niet te juichen over de manier waarop de NOS Iran verslaat, maar ik kan me ook wel weer voorstellen dat ze wat voorzichtig zijn nu het zeer moeilijk is om journalistieke principes als "alles crosschecken" en "1 bron is geen bron" na te volgen.
pi_70277007
Was http://www.ireport.com/docs/DOC-278335 al voorbij gekomen? Het is duidelijk dat ze de mensen van de straten en pleinen kunnen weren, maar het protest gaat nog altijd door.
pi_70277088
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 00:32 schreef IHVK het volgende:

[..]

Ze waren gewoon in het begin voorzichtig. Waar niks mis mee is in dit soort situaties.

Het zes uur journaal vandaag opende met een stervende neda die niet eens geblurred was. Ik bedoel, dat is sowieso iets wat in Nederlandse journaals amper te zien is.
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 00:40 schreef Tourniquet het volgende:
Ik sta ook niet te juichen over de manier waarop de NOS Iran verslaat, maar ik kan me ook wel weer voorstellen dat ze wat voorzichtig zijn nu het zeer moeilijk is om journalistieke principes als "alles crosschecken" en "1 bron is geen bron" na te volgen.
Ze zijn niet "voorzichtig", ze hebben de afgelopen dagen voortdurend informatie gegeven in tegenspraak met andere traditionele media zoals de BBC, CNN, de Guardian en de NY Times. Bijvoorbeeld "duizenden' i.p.v. "honderdduizenden" of "miljoenen", vage Teletekstberichtjes over Obama met vertrouwelijke informatie dat de verkiezingen niet gerigd zijn, zinnetjes als "ook zou er in de lucht geschoten zijn" wanneer er op allerlei buitenlandse media allang te zien is dat er tientallen doden vallen. Enz. enz.

CNN bijv. is de laatste paar dagen supergoed bezig, volkomen andere aanpak dan die bejaarden in Hilversum.
It is much easier to be critical than to be correct.
  dinsdag 23 juni 2009 @ 00:49:13 #123
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_70277091
quote:

[..]

Eindigde, maar verder klopt t. Ze zeiden overigens nog steeds dat ze niet zeker wisten of het echt was.
  dinsdag 23 juni 2009 @ 00:50:51 #124
256363 ZoKanIkHetOok
Also twitterte Zarathustra.
pi_70277119
quote:

[..]

Het is inderdaad zo dat Neda vandaag in de opening werd aangekondigd en vervolgens als derde item ongecensureerd voorbij kwam.

Maar dat is vandaag, en 'frankly', het mocht onderhand wel eens.

Gezien karige en bijna hilarisch onvolledige nieuwsberichtjes als "een paar duizend demonstranten en enkele schoten in de lucht" lijkt me kritiek op de houding van de NOS de afgelopen week weldegelijk gerechtvaardigd.

Dat ze nu eindelijk een houding hebben aangenomen die een beetje meer richting een nieuwszender als CNN gaat (de belangrijkste dingen melden/laten zien, maar onderwijl heel duidelijk zijn dat het niet geverifieerd kan worden wegens het verbod op verslaggeving) is een mooi iets, maar het neemt de nalatigheid van de afgelopen week niet weg.
pi_70277134
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 00:06 schreef Py het volgende:

[..]

heavy shit
Ik heb vandaag toevallig met mijn vader erover gehad over de Basij. M'n vader is tijdens de revolutie gevraagd om zich bij de Basij te sluiten.

De Basij was in die tijd een vrijwilligersorganisatie van mensen die de regels van de islam naleefden. In het begin was het een groepering met veel aanzien. Zie ze maar zoals de demonstranten van nu. Allemaal jongeren die zich bijeen hadden gesloten met één doel, de Sjah omver stoten. De Sjah was misschien goed voor Iran, maar hij was wel een dictator.

In de loop van de tijd is de Basij erg veranderd. Het bestuur is veranderd en de regels zijn veranderd. In plaats van dat nu ervoor wordt gezorgd dat de islamitische regels worden nageleefd worden Khamenei's regels nageleefd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')