quote:Op maandag 22 juni 2009 22:17 schreef .txt het volgende:
[..]
Nee, maar die zullen dan hun hand moeten ophouden bij Dirk Scheringa.
punt, tijd zal het uitwijzen. tot nu toe hebben ze ongelooflijke doorzettingsvermogen getoond met gevaar voor eigen leven.quote:Op maandag 22 juni 2009 22:08 schreef ASroma het volgende:
[..]
que?
ik krijg wel een beetje de indruk dat we het hoogtepunt genaderd hebben, bedoel niet lullig ofzo maar die mensen moeten ook gewoon hun gezin onderhouden. Er blijven wat verdwaalde studentjes over en dat ebt dan zo weg.....
je denkt te ver door, het regime zal niet vallen.quote:Op maandag 22 juni 2009 22:21 schreef Py het volgende:
[..]
Ze kunnen naar 1-2-3-lenen, Dirk rekent ze een gunstige rente.
Maar serieus, ik weet niet hoe 1 op 1 dit regime en Hezbollah en Hamas één zijn. En wat er over blijft als de steun van Iran wegvalt.
Zou goed kunnen ja. Er waren al geruchten dat leden van Hezbollah naar Iran zijn gekomen om te helpen de orde te herstellen.quote:Op maandag 22 juni 2009 22:19 schreef Manke het volgende:
[..]
denk dat die clubs iran gaan zien als bezet gebied
tja, en zolang de onrust niet weggenomen word, zal het blijven broeien. Dan kun je nog zo'n totalitaire politie staat worden, een gebeurtenis als dit valt niet neer te slaanquote:Op maandag 22 juni 2009 22:22 schreef Manke het volgende:
[..]
punt, tijd zal het uitwijzen. tot nu toe hebben ze ongelooflijke doorzettingsvermogen getoond met gevaar voor eigen leven.
Misschien niet. Ik denk het wel, vroeg of laat. Stel dat het regime dit overleeft. Dan is er zoveel frustratie onder het volk dat er maar iets hoeft te gebeuren en de vlam slaat direct weer in de pan. Bovendien weten de Iraniërs ut eigen ervaring wat er voor nodig is om een regime omver te werpen. 30 Jaar geleden hebben ze er een halfjaar over gedaan voordat de Shah zijn koffers pakte.quote:Op maandag 22 juni 2009 22:22 schreef ASroma het volgende:
[..]
je denkt te ver door, het regime zal niet vallen.
Sji'ieten onder elkaar.quote:Op maandag 22 juni 2009 22:25 schreef Py het volgende:
[..]
Zou goed kunnen ja. Er waren al geruchten dat leden van Hezbollah naar Iran zijn gekomen om te helpen de orde te herstellen.
Het is niet erg waarschijnlijk dat het hele systeem nu valt, maar wat alleszins wel tot de mogelijkheden behoort is dat de macht ontnomen wordt aan de hard-liners van het moment. En dan zou het heel goed kunnen dat Iran stopt met het steunen van extremisten in het buitenland.quote:Op maandag 22 juni 2009 22:22 schreef ASroma het volgende:
[..]
je denkt te ver door, het regime zal niet vallen.
http://www.nu.nl/algemeen(...)erland-verspreid.htmquote:AMSTERDAM - Schokkende amateurbeelden van de dood van een jonge Iraanse vrouw hebben wereldwijd voor verontwaardiging gezorgd. De beelden werden op internet verspreid door een in Nederland verblijvende Iraanse asielzoeker.
Neda Soltan werd zaterdag op straat in Teheran doodgeschoten tijdens een demonstratie tegen de omstreden verkiezingsuitslag in Iran. In de zeer schokkende video is te zien hoe omstanders, onder wie een arts, tevergeefs proberen haar te reanimeren nadat ze in de borst is geraakt. De jonge vrouw stierf ter plekke.
Khamenei heeft zich met de dochter van Rafsanjani iets vergaloppeerd, dat zie ik ook zo. Maar verder probeert Khamenei met alle middelen in het zadel te blijven en zijn er weinig tot geen (op Mousavi na) die hem echt aanvallen. Dat is misschien het grootste verschil met 30 jaar geleden, dat er nu geen sterk alternatief is voor Khamenei, zoals Khomeini toen was voor de Shah.quote:Op maandag 22 juni 2009 22:41 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het is niet erg waarschijnlijk dat het hele systeem nu valt, maar wat alleszins wel tot de mogelijkheden behoort is dat de macht ontnomen wordt aan de hard-liners van het moment. En dan zou het heel goed kunnen dat Iran stopt met het steunen van extremisten in het buitenland.
Een van de opvallende gebeurtenissen de afgelopen dagen was de arrestatie van de dochter van Rafsanjani. De mensen die haar arresteerden wisten kennelijk heel goed wie ze was, en ik denk ook echt dat dit een poging was om Rafsanjani te intimideren. Maar even kennelijk was Rafsanjani niet geintimideerd en was hij machtig genoeg om de extremisten te dwingen haar vrij te laten.
Het grote verschil met Irak is dat die minderheden in Iran zich als Iraniers beschouwen. Bovendien zijn de cultuurverschillen tussen de Iraniers en Irakezen te groot.quote:Op maandag 22 juni 2009 22:54 schreef IHVK het volgende:
Ik vraag me af of de Iraniërs echt iets beters krijgen als de Ayatollahs weg
zijn.
Dat het niet een Irak versie 2 wordt. Want Iran heeft ook genoeg minderheden (Koerden, Azeri's etc)
Khatemei?quote:Op maandag 22 juni 2009 22:54 schreef Py het volgende:
[..]
Khatemei heeft zich met de dochter van Rafsanjani iets vergaloppeerd, dat zie ik ook zo. Maar verder probeert Khatemei met alle middelen in het zadel te blijven en zijn er weinig tot geen (op Mousavi na) die hem echt aanvallen. Dat is misschien het grootste verschil met 30 jaar geleden, dat er nu geen sterk alternatief is voor Khatemei, zoals Khomeini toen was voor de Shah.
Eens, maar de mensen demonstreren nu tegen het huidige bewind. Dus primair gaat het om van Khamenei af te komen, daarna zien we wel.quote:Op maandag 22 juni 2009 22:54 schreef IHVK het volgende:
Ik vraag me af of de Iraniërs echt iets beters krijgen als de Ayatollahs weg
zijn.
Dat het niet een Irak versie 2 wordt. Want Iran heeft ook genoeg minderheden (Koerden, Azeri's etc)
Ik hoop dat je gelijk hebt.quote:Op maandag 22 juni 2009 22:55 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Het grote verschil met Irak is dat die minderheden in Iran zich als Iraniers beschouwen. Bovendien zijn de cultuurverschillen te groot.
Ok, Iran is geen China, maar een grote opstand kan echt wel succesvol worden neergeslagen hoor: http://en.wikipedia.org/wiki/Tiananmen_Square_protests_of_1989quote:Op maandag 22 juni 2009 22:29 schreef Py het volgende:
[..]
Misschien niet. Ik denk het wel, vroeg of laat. Stel dat het regime dit overleeft. Dan is er zoveel frustratie onder het volk dat er maar iets hoeft te gebeuren en de vlam slaat direct weer in de pan.
En dan zal de frustratie nog meer groeien. En als er dan weer wat gebeurd dan slaat de vlam opnieuw in de pan. En dat kan weer neergeslagen worden ...quote:Op maandag 22 juni 2009 22:59 schreef remlof het volgende:
[..]
Ok, Iran is geen China, maar een grote opstand kan echt wel succesvol worden neergeslagen hoor: http://en.wikipedia.org/wiki/Tiananmen_Square_protests_of_1989
Dat was een studentenopstand. In Iran is nu iets heel anders aan de hand. De meeste Iraniërs zijn onder de 30 en ze zijn woedend vanwege de 'gerigde' verkiezingen, het doden van demonstranten en het gebrek aan vrijheid. En ze willen betere betrekkingen met het Westen.quote:Op maandag 22 juni 2009 22:59 schreef remlof het volgende:
[..]
Ok, Iran is geen China, maar een grote opstand kan echt wel succesvol worden neergeslagen hoor: http://en.wikipedia.org/wiki/Tiananmen_Square_protests_of_1989
Als je maar genoeg terreur zaait, en het leger achter je houdt, dan is de kans groot dat je wint. En over tien jaar doe je het weer, en tien jaar later weer.quote:Op maandag 22 juni 2009 23:08 schreef .txt het volgende:
[..]
Dat was een studentenopstand. In Iran is nu iets heel anders aan de hand. De meeste Iraniërs zijn onder de 30 en ze zijn woedend vanwege de 'gerigde' verkiezingen, het doden van demonstranten en het gebrek aan vrijheid. En ze willen betere betrekkingen met het Westen.
Een soort van generatiekloof dus...
En de protesten beperken zich niet tot één stad, maar ze vinden in elke stad in Iran plaats.
checkquote:Op maandag 22 juni 2009 23:07 schreef Meneer_Aart het volgende:
Kan http://andrewsullivan.theatlantic.com in de OP komen? Amerikaanse blogger die continu bovenop het Twitter en YouTube nieuws zit, plus achtergronden.
De legertop is net zo verdeeld als de politiek. De enige hoop voor de revolutionairen is dan ook een leger dat meehelpt tegen de gevestigde orde.quote:Op maandag 22 juni 2009 23:09 schreef Monidique het volgende:
[..]
Als je maar genoeg terreur zaait, en het leger achter je houdt, dan is de kans groot dat je wint. En over tien jaar doe je het weer, en tien jaar later weer.
Dan kunnen we de discussie vanaf nu achter ons laten, toch?quote:Op maandag 22 juni 2009 23:14 schreef Meneer_Aart het volgende:
Fraai grafiekje van de officiële uitslagen
[ afbeelding ]
Geloofwaardig dat Ahmadinejad in álle provincies behalve Teheran een enorme meerderheid heeft, en in district Teheran - waar het meest naar gekeken wordt - close is maar nog steeds de winnaar?
In 40 of 50 districten heeft meer dan 100% van de mensen gestemdquote:Op maandag 22 juni 2009 23:14 schreef Meneer_Aart het volgende:
Fraai grafiekje van de officiële uitslagen
[ afbeelding ]
Geloofwaardig dat Ahmadinejad in álle provincies behalve Teheran een enorme meerderheid heeft, en in district Teheran - waar het meest naar gekeken wordt - close is maar nog steeds de winnaar?
Niet echt geloofwaardig nu blijkt dat de verkiezingen vervalst zijn.quote:Op maandag 22 juni 2009 23:15 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Dan kunnen we de discussie vanaf nu achter ons laten, toch?
Het is toch ook bezopen die kledingvoorschriften daarquote:Op maandag 22 juni 2009 23:16 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Wow.
CNN liet net een YouTube filmpje zien van een jonge vrouw die enorm Westers gekleed was. Het was niet heel goed te zien want het was met een mobieltje opgenomen en ze hadden haar gezicht geblurred, maar van wat ik er van zag: haren los, tanktop. Een beetje zoals ze in de jaren '70 erbij had kunnen lopen.
Ze liep bewust door het verkeer om een statement te maken.
Is dat nou wel zo slim? Ik vind het enorm moedig, maar...
Is Obama net bezig om de Westerse invloed zo gering mogelijk te laten lijken om de demonstranten geen doodskus te geven..
Nu op Teletekst pagina 126: "honderden betogers".quote:Op maandag 22 juni 2009 17:59 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, lachen die NOS he? Ze smijten in elk bulletin ondertussen wel een onzin hype van het internet overgenomen, maar als het een keer echt nieuws is (zelfs als die video opzet was dan speelt hij nog een echte rol in de revolutie) dan laten ze het keihard afweten.
50 districten.quote:Op maandag 22 juni 2009 23:18 schreef Py het volgende:
[..]
In 40 of 50 districten heeft meer dan 100% van de mensen gestemd![]()
Dat heeft het regime al moeten toegeven.
Maar dat had geen invloed op de uitslag, die 3 uur na de sluiting bekend was.
Ik zag het gisteravond laat toen een vriendin en ik tv zaten te kijken.quote:Op maandag 22 juni 2009 23:21 schreef Meneer_Aart het volgende:
[..]
Nu op Teletekst pagina 126: "honderden betogers".
Op BBC: 1000.
Nogmaals een vraag aan allen: kreeg vanmiddag van iemand een sms waarin stond dat de NOS gisteren op haar site had gezet dat ze het filmpje van Neda niet lieten zien omdat het "niet kan worden uitgesloten dat de video fake is en gemaakt om de Iraanse regering in een kwaad daglicht te stellen". Heb het zelf niet gezien, iemand anders?
If so, dan wordt het m.i. tijd om een algemene klachtenmail op te stellen en masse te versturen. De NOS is al dágen aan het falen.
Ok, ze hebben het dus uitgezonden. Beetje laat...quote:Op maandag 22 juni 2009 23:24 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Ik zag het gisteravond laat toen een vriendin en ik tv zaten te kijken.
Dat hadden we dus beter niet kunnen doen, vlak voor het slapengaan. Die rollende ogen... brrr..
Overigens is het natuurlijk lachwekkend dat dit het 3e of 4e item was bij de NOS. Volgens mij hebben ze wel de beelden laten zien nu.
Tuurlijk, harstikke fake, motherfuckers.quote:Overigens kan niet worden uitgesloten dat de video fake is en is gemaakt om de Iraanse regering in een kwaad daglicht te stellen
rest van het verhaal: http://tehranbureau.com/iran-updates/quote:Update: Monday 8 pm Tehran timeTehran resident: I am just back from 7 tir square where there was supposed to be a memorial for the 7th day of the martyrs.
Drove down there at 4 ish. there were a lot of people in the square, but no one allowed to gather, so people were just walking up and down the meydoon (square). there was a HEAVY military presence — all kinds, basij, riot police, khahki (camouflage) uniformed ones — all on motorbikes, or in pick up trucks or standing — they ALL had those batons and weren’t allowing people to stand still (ie. gather). we walked around and tried to have a look from those walkways that cover the meydoon/square but the police were also on them so wouldn’t let u stand still for a second.
Als ik dit zie bedenk ik mij wel dat ook die Basij mensen zijn die waarschijnlijk voornamelijk strijden voor waar zijn in geloven dat de waarheid is en wat goed is in hun ogen. Zoals het gros van de wereldbevolking strijdt en handelt naar wat men gelooft dat goed of acceptabel is.quote:
Er zitten toch ook jonge jochies en jongemannen bij de Basij, toch?quote:Op maandag 22 juni 2009 23:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als ik dit zie bedenk ik mij wel dat ook die Basij mensen zijn die waarschijnlijk voornamelijk strijden voor waar zijn in geloven dat de waarheid is en wat goed is in hun ogen. Zoals het gros van de wereldbevolking strijdt en handelt naar wat men gelooft dat goed of acceptabel is.
Dat zij ooit kinderen en jonge mannen zijn geweest met een bepaald wereldbeeld dat gevormd is door een beperkte hoeveelheid aan levenservaring, studie, eventuele indoctrinatie etc.
Niet om het geweld wat zij toe te passen goed te praten maar wij zijn niet in een positie om wie dan ook te veroordelen. Ook al kunnen we er met ons verstand niet bij hoe sommige mensen kunnen handelen (inclusief ikzelf).
Klopt. Mijn vader was als jongeman overigens tijdens de Iran-Irak oorlog ook lid van de Basiji.quote:Op maandag 22 juni 2009 23:41 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Er zitten toch ook jonge jochies en jongemannen bij de Basij, toch?
Wat is dat? Collectief straffen ofzo?quote:Op maandag 22 juni 2009 23:41 schreef Ludacriss het volgende:
http://www.bbc.co.uk/pers(...)guardssmashing.shtml
Nieuw filmpje waarbij je blijkbaar de politie aan het werk ( tenminste ze slopen alles ;') ).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |