FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / BIj welk toerental schakelen?
Superunknownmaandag 22 juni 2009 @ 12:28
Ik rij een VW Passat Variant 1.9 TDI en ik vroeg me af bij welk toerental het beste schakelmoment ligt, zodat ik er het meest uithaal. Alvast bedankt!
Mitchelllmaandag 22 juni 2009 @ 12:30
Tdi .... 2500 ?
CasualMarkmaandag 22 juni 2009 @ 12:30
http://www.hetnieuwerijden.nl/
_GdR_maandag 22 juni 2009 @ 12:30
Wanneer de toereteller niet meer verder kan.
urselmaandag 22 juni 2009 @ 12:30
2500
Afvoerputmaandag 22 juni 2009 @ 12:31
Bij meer dan 9000.
TNAmaandag 22 juni 2009 @ 12:37
Als je de motor lekker hoort grommen
Mister1977maandag 22 juni 2009 @ 12:46
quote:
Op maandag 22 juni 2009 12:28 schreef Superunknown het volgende:
Ik rij een VW Passat Variant 1.9 TDI en ik vroeg me af bij welk toerental het beste schakelmoment ligt, zodat ik er het meest uithaal. Alvast bedankt!
Heb je de koppelcurve van de motor in deze voiture?

Wat bedoel je overigens met "er het meeste uithalen"? Het meeste km's uit een liter diesel of de meeste snelheid uit een liter diesel?
Bohica666999maandag 22 juni 2009 @ 12:47
2000 tpm
Herr.Flickmaandag 22 juni 2009 @ 12:49
Aan het einde van het maximale koppel.. daar ergens.

Superunknownmaandag 22 juni 2009 @ 12:53
quote:
Op maandag 22 juni 2009 12:30 schreef _GdR_ het volgende:
Wanneer de toereteller niet meer verder kan.
ah, ok enorm bedankt
ArcticBlizzardmaandag 22 juni 2009 @ 12:55
Zo zuinig mogelijk zo snel mogelijk?
Superunknownmaandag 22 juni 2009 @ 12:59
Kan nergens een goede koppelcurve vinden.. Ik gok zelf ergens tussen de 3500 en de 4000... vooral in de 2 & 3e versnelling geeft ie zo naar mijn idee het meeste kracht.. Maar dat is een gok, ik had gehoopt dat hier mensen met wat technische fuf rondsneupten die mij eventueel een wat exacter toerental zouden kunnen geven.. Ik wacht af

Het meeste uit de motor bedoel ik. kwa snelheid, de liters boeien me niet.. Dus laat het nieuwe rijden ma lekker vergrijzen..
Superunknownmaandag 22 juni 2009 @ 13:03
quote:
Op maandag 22 juni 2009 12:55 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Zo zuinig mogelijk zo snel mogelijk?
ZSM
kabelhaspelmaandag 22 juni 2009 @ 13:05
Als je dubbele toeren draait kun je lekker een versnelling overslaan! Dus vanuit 1 lekker naar 5500 en dan in zn 3 met 2500!!


Mister1977maandag 22 juni 2009 @ 13:11
quote:
Op maandag 22 juni 2009 12:59 schreef Superunknown het volgende:
Kan nergens een goede koppelcurve vinden.. Ik gok zelf ergens tussen de 3500 en de 4000... vooral in de 2 & 3e versnelling geeft ie zo naar mijn idee het meeste kracht.. Maar dat is een gok, ik had gehoopt dat hier mensen met wat technische fuf rondsneupten die mij eventueel een wat exacter toerental zouden kunnen geven.. Ik wacht af

Het meeste uit de motor bedoel ik. kwa snelheid, de liters boeien me niet.. Dus laat het nieuwe rijden ma lekker vergrijzen..
Kun je niet via autotrader.nl je type auto opzoeken en dan de specificaties aanklikken? Daar zou in ieder geval ergens een maximaal koppel moeten staan. Ik gok dat het bijbehorende toerental (flink) minder is dan die 3500 en 4000 rpm.
Mister1977maandag 22 juni 2009 @ 13:16
Je wil altijd zoveel mogelijk op de toeren van het maximale koppel zitten. Doortrekken tot na dit toerental heeft voor maximale prestaties ook nut omdat je dan nog in een gunstiger moment zit (als je opschakelt krijg je een ander tandwiel waardoor het effectieve koppel op je wielen een tree lager wordt). Als je dus een koppelcurve hebt en je versnellingsbakverhoudingen kun je dus het verloop van het koppel op je wielen bepalen.
Als bij hogere toerentallen je koppel erg hard inkakt heeft het niet heel veel zin om veel verder door te trekken.
jitzzzzemaandag 22 juni 2009 @ 13:59
quote:
Op maandag 22 juni 2009 13:05 schreef kabelhaspel het volgende:
Als je dubbele toeren draait kun je lekker een versnelling overslaan! Dus vanuit 1 lekker naar 5500 en dan in zn 3 met 2500!!
Serieus? Dat moet ik onthouden.
Mister1977maandag 22 juni 2009 @ 14:14
quote:
Op maandag 22 juni 2009 13:59 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Serieus? Dat moet ik onthouden.
Dat pas ik wel vaker toe. Als ik voor een kruising moet stoppen en ik kan het niet onderdrukken (of ik wil in een klein gat in voorrangsverkeer duiken) trek ik tot 50 km/uur in de 2de versnelling op. Vervolgens ga ik meteen naar de 4.
jitzzzzemaandag 22 juni 2009 @ 14:19
quote:
Op maandag 22 juni 2009 14:14 schreef Mister1977 het volgende:

[..]

Dat pas ik wel vaker toe. Als ik voor een kruising moet stoppen en ik kan het niet onderdrukken (of ik wil in een klein gat in voorrangsverkeer duiken) trek ik tot 50 km/uur in de 2de versnelling op. Vervolgens ga ik meteen naar de 4.
Maar dan maakt je als je 50 in zijn 2 rijd 6000 toeren, wat natuurlijk 2 keer de helft is. En daarna maak je de ene helft aan toeren in de 4e versnelling Maar waar blijft die andere helft dan?
Gupjemaandag 22 juni 2009 @ 14:23
quote:
Op maandag 22 juni 2009 14:19 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Maar dan maakt je als je 50 in zijn 2 rijd 6000 toeren, wat natuurlijk 2 keer de helft is. En daarna maak je de ene helft aan toeren in de 4e versnelling Maar waar blijft die andere helft dan?
jitzzzzemaandag 22 juni 2009 @ 14:25
quote:
Op maandag 22 juni 2009 14:23 schreef Gupje het volgende:

[..]

Dan kan je wel huillachen, maar 3000 aan toeren kan toch niet zomaar ineens weg zijn
Gupjemaandag 22 juni 2009 @ 14:30
quote:
Op maandag 22 juni 2009 14:25 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dan kan je wel huillachen, maar 3000 aan toeren kan toch niet zomaar ineens weg zijn
als je 2x de helft rijd wel
jitzzzzemaandag 22 juni 2009 @ 14:32
quote:
Op maandag 22 juni 2009 14:30 schreef Gupje het volgende:

[..]

als je 2x de helft rijd wel
Hoe kan dat dan? Ik snap er echt niets van
Gupjemaandag 22 juni 2009 @ 14:33
quote:
Op maandag 22 juni 2009 14:32 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Hoe kan dat dan? Ik snap er echt niets van
6000 toeren heel
3000 toeren helft
1500 toeren 2x helft
jitzzzzemaandag 22 juni 2009 @ 14:34
quote:
Op maandag 22 juni 2009 14:33 schreef Gupje het volgende:

[..]

6000 toeren heel
3000 toeren helft
1500 toeren 2x helft
Maar hoe kan het dan dat die ene helft ineens weg is
Gupjemaandag 22 juni 2009 @ 14:36
quote:
Op maandag 22 juni 2009 14:34 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Maar hoe kan het dan dat die ene helft ineens weg is
hij trapt voor de helft het gas in misschien
Mister1977maandag 22 juni 2009 @ 14:36
quote:
Op maandag 22 juni 2009 14:19 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Maar dan maakt je als je 50 in zijn 2 rijd 6000 toeren, wat natuurlijk 2 keer de helft is.
Per definitie ja.
quote:
En daarna maak je de ene helft aan toeren in de 4e versnelling Maar waar blijft die andere helft dan?
Op het moment dat je schakelt laat je natuurlijk gas los. Je motortoerental zakt dan flink door de interne wrijving en de traagheidskrachten (op en neer gaande zuigers). Op het moment dat je dan in de 4 zit en het koppelingspedaal los laat draait je motor dus alweer op een veel lager toerental.
jitzzzzemaandag 22 juni 2009 @ 14:37
quote:
Op maandag 22 juni 2009 14:36 schreef Gupje het volgende:

[..]

hij trapt voor de helft het gas in misschien
Nee, dat niet natuurlijk. Want als je dat zou doen zou het 2-keer-de-helft-punt verschuiven.
jitzzzzemaandag 22 juni 2009 @ 14:38
quote:
Op maandag 22 juni 2009 14:36 schreef Mister1977 het volgende:

[..]

Per definitie ja.
[..]

Op het moment dat je schakelt laat je natuurlijk gas los. Je motortoerental zakt dan flink door de interne wrijving en de traagheidskrachten (op en neer gaande zuigers). Op het moment dat je dan in de 4 zit en het koppelingspedaal los laat draait je motor dus alweer op een veel lager toerental.
Dus die ene helft toeren wordt gebruikt om je motor draaiende te houden en die andere helft om vooruit te komen?
Mister1977maandag 22 juni 2009 @ 14:39
quote:
Op maandag 22 juni 2009 14:19 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Maar dan maakt je als je 50 in zijn 2 rijd 6000 toeren, wat natuurlijk 2 keer de helft is. En daarna maak je de ene helft aan toeren in de 4e versnelling Maar waar blijft die andere helft dan?
Waarom spreek je eigenlijk over de helft? Hoe kom je aan die factor 2?
Gupjemaandag 22 juni 2009 @ 14:40
quote:
Op maandag 22 juni 2009 14:39 schreef Mister1977 het volgende:

[..]

Waarom spreek je eigenlijk over de helft? Hoe kom je aan die factor 2?
hij gaat toch van 6000 naar 3000
Gupjemaandag 22 juni 2009 @ 14:41
Dat is toch de helft daar komt die 2 factor vandaag
jitzzzzemaandag 22 juni 2009 @ 14:41
quote:
Op maandag 22 juni 2009 14:39 schreef Mister1977 het volgende:

[..]

Waarom spreek je eigenlijk over de helft? Hoe kom je aan die factor 2?
Nou, daar begon het toch mee:
quote:
Op maandag 22 juni 2009 13:05 schreef kabelhaspel het volgende:
Als je dubbele toeren draait kun je lekker een versnelling overslaan! Dus vanuit 1 lekker naar 5500 en dan in zn 3 met 2500!!
Zie hier: vanaf 5500 naar 2500 toeren. Dat is toch 2 keer de helft?
Chuphinhmaandag 22 juni 2009 @ 14:43
quote:
Op maandag 22 juni 2009 14:36 schreef Mister1977 het volgende:

[..]

Per definitie ja.
[..]

Op het moment dat je schakelt laat je natuurlijk gas los. Je motortoerental zakt dan flink door de interne wrijving en de traagheidskrachten (op en neer gaande zuigers). Op het moment dat je dan in de 4 zit en het koppelingspedaal los laat draait je motor dus alweer op een veel lager toerental.
Ha en daar ga je de mist in! Hij laat _nooit_ het gaspedaal los.
jitzzzzemaandag 22 juni 2009 @ 14:45
quote:
Op maandag 22 juni 2009 14:43 schreef Chuphinh het volgende:

[..]

Ha en daar ga je de mist in! Hij laat _nooit_ het gaspedaal los.
Wie laat nooit het gaspendaal los? Ik heb altijd geleerd dat je je voet erop moet houden
Gupjemaandag 22 juni 2009 @ 14:45
Waarom draait mijn auto dan op 6000 toeren als jullie beweren dat het op 3000 ook kan

Snap er nu niks meer van
Mister1977maandag 22 juni 2009 @ 14:57
quote:
Op maandag 22 juni 2009 14:38 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dus die ene helft toeren wordt gebruikt om je motor draaiende te houden en die andere helft om vooruit te komen?
Je moet het zo zien:

Motortoerental => versnellingsbak => wieltoerental (bepaalt snelheid auto).

Als je motor met 3000 rpm draait betekent het niet dat je wielen ook met 3000 rpm draaien. In je versnellingsbak wordt dit naar een andere verhouding gebracht. Afhankelijk van je versnelling verandert dus de verhouding tussen het toerental van je motor en van je wielen (verhouding = toerental motor gedeeld toerental wielen).

Dit heeft ook invloed op de kracht waarmee de wielen ronddraaien. M.a.w. hoe gemakkelijk je het wiel af kan laten remmen. Vergelijk dit bijvoorbeeld met een deur. Als die op een keertje staat kun je hem verder openduwen door dicht bij de klink tegen de deur te duwen (je hoeft dan nauwelijks kracht te gebruiken maar je moet wel ver duwen om de deur helemaal te openen) of dicht bij de scharnieren (je moet dan veel kracht gebruiken maar je hoeft je hand maar een klein stukje te bewegen om hem helemaal open te krijgen).

Bij een lage versnelling is de verhouding toerental motor/toerental wielen hoog en draaien je wielen met veel kracht rond. Helaas is je snelheid beperkt doordat je motor maximaal x toeren kan maken. Wil je dus harder rijden dan moet je een andere versnelling gebruiken: eentje waarbij de verhouding lager is maar daardoor zal de kracht op je wielen minder worden. Je kunt nu harder rijden maar de acceleratie is minder.

Als je auto niet ontkoppelt is zullen al de toeren die je motor maakt gebruikt worden om je wielen te laten draaien. Als je ontkoppelt is de verbinding tussen motor en wielen/versnellingsbak weg waardoor de motor stationair loopt als je geen gas geeft.
Gupjemaandag 22 juni 2009 @ 14:59
Ik snap het volkomen
jitzzzzemaandag 22 juni 2009 @ 15:00
Maar waar gaat die andere helft dan naartoe als je schakelt? Dan trap je het koppelingspendaal in en dan zijn ze ineens weg omdat er zoveel wrijving is? Dat is toch gek?
Mister1977maandag 22 juni 2009 @ 15:00
quote:
Op maandag 22 juni 2009 14:43 schreef Chuphinh het volgende:

[..]

Ha en daar ga je de mist in! Hij laat _nooit_ het gaspedaal los.
Uh? Waarom zou je het gaspedaal ingetrapt houden?

Het klopt overigens nog niet want als jij een versnelling overslaat dan draait je motor dus op een heel hoog toerental terwijl je bak ineens naar een heel laag toerental gaat. Lekker goed voor je auto.
Mister1977maandag 22 juni 2009 @ 15:02
quote:
Op maandag 22 juni 2009 14:41 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Nou, daar begon het toch mee:
[..]

Zie hier: vanaf 5500 naar 2500 toeren. Dat is toch 2 keer de helft?
Daar klopt niet veel van.
jitzzzzemaandag 22 juni 2009 @ 15:05
quote:
Op maandag 22 juni 2009 15:02 schreef Mister1977 het volgende:

[..]

Daar klopt niet veel van.
Wat klopt er dan niet? Leg het me uit want ik ben helemaal de weg kwijt.

Misschien moet ik maar een TomTom kopen van de Aldi, wat kost zo'n apparaat?
Amun-Ramaandag 22 juni 2009 @ 15:56
ruim boven de 6000 doet het meestal goed.
Mister1977maandag 22 juni 2009 @ 16:14
quote:
Op maandag 22 juni 2009 15:05 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Wat klopt er dan niet? Leg het me uit want ik ben helemaal de weg kwijt.

Misschien moet ik maar een TomTom kopen van de Aldi, wat kost zo'n apparaat?
Wat niet klopt is dat je dubbele toeren nodig hebt om een versnelling te kunnen overslaan. Het is natuurlijk wel zo dat je door in een lage versnelling veel toeren te maken (ver doortrekken) je versnellingen kunt overslaan. Als ik de auto in de tweede versnelling ver doortrek (tot bijvoorbeeld 50-70 km/uur) dan kan ik vandaaruit meteen naar de 4 of 5. Maar het is niet zo dat je precies een dubbele aantal toeren nodig hebt om een versnelling over te kunnen slaan. Je wielen moeten gewoon voldoende snelheid hebben om een lage motortoerental/wielentoerental verhouding te kunnen kiezen. Snap je het nog?

Wat heb je aan een TomTom wat versnellingen betreft?
Matelmaandag 22 juni 2009 @ 17:29
Bij een TDI kun je redelijk laag in de toeren blijven en toch snel vooruit komen. 4000 toeren is wel wat veel voor een diesel. Benzine is een ander verhaal, dan begint het ideale gebied pas bij 4000 toeren
Repeatmaandag 22 juni 2009 @ 17:36
quote:
Op maandag 22 juni 2009 12:31 schreef Afvoerput het volgende:
Bij meer dan 9000.
vannellemaandag 22 juni 2009 @ 19:36
quote:
Op maandag 22 juni 2009 14:45 schreef Gupje het volgende:
Waarom draait mijn auto dan op 6000 toeren als jullie beweren dat het op 3000 ook kan

Snap er nu niks meer van
Koppeling versleten.
Geqxonmaandag 22 juni 2009 @ 23:00
Zelf ben ik het snelst door hem tot 2500 - 2700 toeren door te trekken met 80% belasting op het gaspedaal. Meer toeren of meer gas zorgt juist dat ik trager ga. Met een Passat 1.9 TDI van de huidige generatie.

Edit

Voor de grap even opgezocht, en wat ik op gevoel deed klopt nog aardig met deze dynotest:

http://www.rri.se/popup/performancegraphs.php?ChartsID=362
http://www.speedtuningusa.com/products/dyno/kftdig4.htm

[ Bericht 50% gewijzigd door Geqxon op 22-06-2009 23:05:55 ]
mighty_mytemaandag 22 juni 2009 @ 23:39
ik schakel meestal tussen de 2500 en 3500 toeren.
als ik snel wil zijn schakel ik pas na de 4500/5000 toeren.
als ik weer eens niet uit mijn bed kon raak ik regelmatig de 6500 aan.
Ofyles2dinsdag 23 juni 2009 @ 00:09
Bij een diesel schakel je normaal bij 1500.
Repeatdinsdag 23 juni 2009 @ 00:18
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 00:09 schreef Ofyles2 het volgende:
Bij een diesel schakel je normaal bij 1500.
Opa belde, hij wilde zn rijstijl terug
Ofyles2dinsdag 23 juni 2009 @ 00:31
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 00:18 schreef Repeat het volgende:

[..]

Opa belde, hij wilde zn rijstijl terug
Ik was in de war met grote bedrijfswagens.
resquedinsdag 23 juni 2009 @ 14:33
max 4000 toeren maken met die diesel van je... dan schakelen, dan ben je et snelst...

als je het efficiënst wil rijden moet je schakelen bij de 1900 toeren, daar zit je max koppel
Geqxondinsdag 23 juni 2009 @ 15:03
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 14:33 schreef resque het volgende:
max 4000 toeren maken met die diesel van je... dan schakelen, dan ben je et snelst...

als je het efficiënst wil rijden moet je schakelen bij de 1900 toeren, daar zit je max koppel
Bij 4000 toeren ben je je koppel al helemaal kwijt, en aan het lage vermogen heb je niks. Zeker niet dat je dan het snelst bent.
Repeatdinsdag 23 juni 2009 @ 15:28
Als je opschakelt heb je alleen nog maar minder koppel aan de wielen...
resquedinsdag 23 juni 2009 @ 15:55
schakelen wanneer je in je volgende versnelling rond de 1900 uitkomt dan bedoel ik xD
El_Liberalistedinsdag 23 juni 2009 @ 21:52
Tussen de 2500 en 3000 wanneer ik rustig rij, bij sportief rijden 3000 of (flink) hoger.
Bij een diesel schakel ik vroeger, rij vaak in een VW Transporter uit het jaar 0 en daar kan je probleemloos bij 30 al naar z'n 3. Maar dat ding heeft verder geen toerenteller.
ufopilootwoensdag 24 juni 2009 @ 19:01
Ligt eraan hoe je rijdt. Als je rustig rijdt kan je makkelijk bij 2500 schakelen met nieuwe auto's (benzine), soms nog veel lager. En met diesels ook. Maar als je niet op verbruik let gewoon op gevoel doen. Soms voelt het heerlijk om bij stevig wegrijden bij 3000 te schakelen, en op het andere moment wil je hem doorhalen naar 7000-8000. Maar zuinig is dat niet
TR08woensdag 24 juni 2009 @ 22:04
Ik heb ooit een1.9TDI motor (was een Audi A6) helemaal doorgemeten incl auto op de rollenbank. Wat daar uit kwam zijn eigenlijk twee dingen:
1) Vanaf circa 1250 toeren tot ruim 5000 maakt het voor het rendement van je hele aandrijflijn weinig uit wat het toerental is.
2) Als je optimum rendement wilt moet je je gaspedaal circa 80% intrappen en dan zit je eigenlijk bij elk toerental altijd wel goed.

Als je optrekt ben je bijna alleen maar energie aan het pompen in het op gang brengen van je massa. Of je dat bij 2000 toeren bij hoog rendement doet of bij 5000 toeren met hoog rendement maakt dus qua verbruik bijna niet uit. Luchtweerstand en rolweerstand zijn tijdens optrekken tot vrij hoge snelheid te verwaarlozen met de energie die je stopt in het accelereren.

Kortom: Trap gewoon het gas lekker diep in en schakel op als je vindt dat je minder trekkracht nodig hebt. (bijvoorbeeld als je tegen degene voor je aan dreigt te knallen). Kies als je eenmaal op snelheid bent de hoogste versnelling waarbij de motor nog soepel loopt. Of hij goed loopt kun je wel horen en voelen.

nb: De hoge toerentallen zijn natuurlijk wel minder goed voor je motor.
Mister1977woensdag 24 juni 2009 @ 22:16
En natuurlijk alleen hoge toerentallen als je motor helemaal op temperatuur is. Dus 's ochtends als een gek je straat uitscheuren is er niet bij.
Repeatwoensdag 24 juni 2009 @ 22:18
Zou dit ook gelden voor een benzinemotor?
TR08woensdag 24 juni 2009 @ 22:22
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 22:18 schreef Repeat het volgende:
Zou dit ook gelden voor een benzinemotor?
Wel voor moderne injectie motoren en helemaal voor benzine injectie motoren met turbo. Motoren op aardgas en LPG is ook hetzelfde verhaal trouwens.

Wij hadden een soortgelijke meting gekregen met een Volvo 2.5 liter Turbo (benzine) motor (uitgevoerd door TNO voor "Het nieuwe rijden" en die resultaten zagen er vrijwel exact zo uit als de onze. Grootste verschil was dat het rendement van een benzine motor over het hele werkgebied slechter is dan een diesel maar de trends en locaties van maximum rendement waren gewoon hetzelfde.

Oudere motoren met carburateur weet ik zo niet...misschien dat daar bij bepaalde toerentallen het rendement wat verder zakt maar in grote lijnen blijft mijn verhaal dan nog steeds wel overeind.

Rendement is bij alle motoren veel meer koppel afhankelijk dan toeren afhankelijk. Je verbruik bepaal je dus eigenlijk meer met de stand van je gaspedaal dan met de opschakelmomenten tijdens het optrekken.
Catch22-donderdag 25 juni 2009 @ 08:55
kanker es op dom te doen

2000-2500 toeren. Beetje afhankelijk van hoeveel vermogen je hebt (de 1.9 is er van 90 tot 140 pk)
kabelhaspeldonderdag 25 juni 2009 @ 09:17
Niet zeiken, met diesel heeft gem. tot 3000rpm nut.
Bij benzine gewoon lekker toeren maken, heerlijk toeren maken t/m 5000 rpm indien warm. Ben je echt fanatiek aan t crossen dan gewoon tot het rooie.
Geen probleem als het spul is warm gereden.

Ohja, diesels zijn saai
Catch22-donderdag 25 juni 2009 @ 09:24
het heeft gewoon niet zoveel zin om in de toeren te janken met een diesel,

Je moet gewoon, zoals altijd, op gevoel rijden. Je moet zorgen dat je als je je koppeling laat opkomen net boven het punt zit dat de turbo aangrijpt.
J2ZGTEdonderdag 25 juni 2009 @ 10:02
9,8k

J2ZGTEdonderdag 25 juni 2009 @ 10:07
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 22:22 schreef TR08 het volgende:

[..]

Wel voor moderne injectie motoren en helemaal voor benzine injectie motoren met turbo. Motoren op aardgas en LPG is ook hetzelfde verhaal trouwens.

Wij hadden een soortgelijke meting gekregen met een Volvo 2.5 liter Turbo (benzine) motor (uitgevoerd door TNO voor "Het nieuwe rijden" en die resultaten zagen er vrijwel exact zo uit als de onze. Grootste verschil was dat het rendement van een benzine motor over het hele werkgebied slechter is dan een diesel maar de trends en locaties van maximum rendement waren gewoon hetzelfde.

Oudere motoren met carburateur weet ik zo niet...misschien dat daar bij bepaalde toerentallen het rendement wat verder zakt maar in grote lijnen blijft mijn verhaal dan nog steeds wel overeind.

Rendement is bij alle motoren veel meer koppel afhankelijk dan toeren afhankelijk. Je verbruik bepaal je dus eigenlijk meer met de stand van je gaspedaal dan met de opschakelmomenten tijdens het optrekken.
Ik ruik studenten-kennis
Tjabbodonderdag 25 juni 2009 @ 10:15
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 10:02 schreef J2ZGTE het volgende:
9,8k

Welke auto ?
J2ZGTEdonderdag 25 juni 2009 @ 10:20
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 10:15 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Welke auto ?

kijk naar m`n naam dude
Als je verstand van zaken hebt...weetje genoeg.

Je avatar heeft er wat mee te maken
Tjabbodonderdag 25 juni 2009 @ 12:55
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 10:20 schreef J2ZGTE het volgende:

[..]

kijk naar m`n naam dude
Als je verstand van zaken hebt...weetje genoeg.

Je avatar heeft er wat mee te maken
dat dacht ik al.

Dan zeg ik: bullshit.
tenzij je wel heel speciale specs hebt.
TR08donderdag 25 juni 2009 @ 13:08
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 10:07 schreef J2ZGTE het volgende:

[..]

Ik ruik studenten-kennis

Je ruikt kennis die bevestigd is door TNO. En niet alleen dmv een vaag plotje, maar ook door over en weer bespreken van de metingen en de resultaten. Onze meting was goed en de resultaten ook.

Vergis je niet in de hoeveelheid "oude wijsheden" (lees: Slecht gefundeerde sentimenten) die in het autorijders wereldje rondgaan over wat qua rendement goed is en wat niet. Zo lang iedereen elkaar maar na blijft praten wordt iets vanzelf de waarheid.

Maar zeg eens: Welke delen van mijn verhaal zie jij anders? En waarom?
J2ZGTEvrijdag 26 juni 2009 @ 12:16
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 13:08 schreef TR08 het volgende:

[..]

Je ruikt kennis die bevestigd is door TNO. En niet alleen dmv een vaag plotje, maar ook door over en weer bespreken van de metingen en de resultaten. Onze meting was goed en de resultaten ook.

Vergis je niet in de hoeveelheid "oude wijsheden" (lees: Slecht gefundeerde sentimenten) die in het autorijders wereldje rondgaan over wat qua rendement goed is en wat niet. Zo lang iedereen elkaar maar na blijft praten wordt iets vanzelf de waarheid.

Maar zeg eens: Welke delen van mijn verhaal zie jij anders? En waarom?
TNO

owjah btw* hap hap
J2ZGTEvrijdag 26 juni 2009 @ 12:18
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 12:55 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

dat dacht ik al.

Dan zeg ik: bullshit.
tenzij je wel heel speciale specs hebt.
Heb ik ook.
En nee je kan me niet bij Arnout, Ray of iets dergelijks vinden.
TR08vrijdag 26 juni 2009 @ 12:57
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 12:16 schreef J2ZGTE het volgende:

[..]

TNO

owjah btw* hap hap
Jaja ik weet het

Maar wat weet jij er nou zelf van behalve wat "Streetwise" gemiep en je gaafheid doordat je nickname een motorcode is moet voorstellen ?

[ Bericht 8% gewijzigd door TR08 op 26-06-2009 13:09:48 ]
Okselvrijdag 26 juni 2009 @ 13:00
Ik rij een 118d, zou daarvan wel eens de curve willen zien. Iemand enig idee?
kabelhaspelvrijdag 26 juni 2009 @ 13:04
Ga naar een dyno-bank.
Catch22-vrijdag 26 juni 2009 @ 13:05
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 13:00 schreef Oksel het volgende:
Ik rij een 118d, zou daarvan wel eens de curve willen zien. Iemand enig idee?
dat voel je toch wel ?

http://www.rica.nl/chiptuning/showupgrade.php?Merk=33&Model=1007


kabelhaspelvrijdag 26 juni 2009 @ 13:05
Gebruiker-met-motorcode-in-username is sowieso een neppe gast aangezien het 2JZGTE is en nie J2ZGTE

TR08vrijdag 26 juni 2009 @ 13:07
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 13:00 schreef Oksel het volgende:
Ik rij een 118d, zou daarvan wel eens de curve willen zien. Iemand enig idee?
Wil je koppel vs toeren of rendement vs toeren en koppel zien?
De eerste is hier al gepost. De tweede krijg je niet zo maar...BMW zou je dat misschien kunnen geven als je erg goede connecties richting hun engineerings afdeling hebt.
J2ZGTEvrijdag 26 juni 2009 @ 13:10
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 12:57 schreef TR08 het volgende:

[..]

Jaja ik weet het

Maar wat weet jij er nou zelf van behalve wat "Streetwise" gemiep en je gaafheid doordat je nickname een motorcode is?
Niks, heb gewoon een grote bek. En m`n nickname een motorcode, wat is motorcode?
J2ZGTEvrijdag 26 juni 2009 @ 13:12
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 13:05 schreef kabelhaspel het volgende:
Gebruiker-met-motorcode-in-username is sowieso een neppe gast aangezien het 2JZGTE is en nie J2ZGTE


Wauw jij weet veel, mag ik je aanraken.


heeeel misschien heeft dat een reden, probeer maar eens een fok account aan te maken met 2JZGTE
Mister1977vrijdag 26 juni 2009 @ 13:18
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 10:07 schreef J2ZGTE het volgende:

Ik ruik studenten-kennis

quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 12:16 schreef J2ZGTE het volgende:

TNO
J2ZGTEvrijdag 26 juni 2009 @ 13:22
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 13:18 schreef Mister1977 het volgende:

[..]


[..]


quote:
Ach jee, is het weer zover. Ik heb alles net gemist. Vanavond eens kijken of morgen op internet.
Misschien moet Froukje gewoon even iets rustgevends hebben. Iets om op te sabbelen bijvoorbeeld.

quote:
Ik krijg altijd zo'n zin in Gabrielle.


Lol, that makes sense
TR08vrijdag 26 juni 2009 @ 13:23
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 13:10 schreef J2ZGTE het volgende:

[..]

Niks, heb gewoon een grote bek. En m`n nickname een motorcode, wat is motorcode?
Gebrek aan zelfkennis heb je gelukkig niet

Het zit ook wel eens mee
Mister1977vrijdag 26 juni 2009 @ 14:04
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 13:22 schreef J2ZGTE het volgende:

[..]


[..]



[..]



Lol, that makes sense
TR08vrijdag 26 juni 2009 @ 18:14
quote:
Ik vind de koppelkromme wel vrij steil voor een geblazen motor...Is die motor af fabriek al erg voor een specifiek toerental getuned?

De test van TNO die ik aanhaalde staat volgens mij samengevat in dit figuur trouwens:

Het is allemaal niet zo duidelijk te zien wat ze geplot hebben maar het komt neer op het volgende:
De geteste motor is een Volvo 2.5T (benzine dus), bouwjaar etc weet ik niet, maar de meting zo rond het jaar 2003-2004 gemaakt dus de auto zal wel van rond die tijd zijn.
-Horizontale as is toerental, vertikale is koppel, bij mijn weten direct aan krukas gemeten
-Gele lijnen zijn lijnen van constant vermogen
-Zwarte lijnen om blauwe zones zijn lijnen van constant rendement

Door de kleurenverschillen lijkt het alsof er echt een piek in het rendement zit zo tussen 2000-3000 toeren. Als je naar de getallen kijkt zie je dat het verbruik per geleverde kWh eigenlijk heel weinig varieert in die regio. Als je een rendement van tot circa 90% van het max rendement acceptabel vindt kom je ergens tussen de "260" en "280" lijn uit. Voor puur een "goed rendement" kun je dan tussen 1000 en 4500 toeren varieren.

Onder circa half koppel begint je rendement eigenlijk bij ieder toerental wel hard te zakken.

De diesel die wij mee hadden had een wat vlakker gedrag. Hij was toerenbegrensd op 5500 toeren maar had eigenlijk ook daar nog rendementen van > 80% max rendement.

Een van de dingen waar je makkelijk over kunt discussieren is natuurlijk wat een "goed" rendement is. Dat hangt er natuurlijk maar net vanaf hoeveel% van max rendement je zelf accepteert.

[ Bericht 24% gewijzigd door TR08 op 26-06-2009 18:31:05 ]
TR08vrijdag 26 juni 2009 @ 18:40
Hier trouwens wat foto's van motoren waar ik nu professioneel wat meer mee te maken heb:

Hier een turbo van een Jenbacher motor:


Het gaat meestal vanaf zo ongeveer 80 liter 8 cilinder motoren tot tegenwoordig circa 400 liter motoren van 4MW/stuk

Meestal worden ze op vaste toerentallen gebruikt (normaliter 1500rpm als generatorset) maar sommige ook op variabele toeren bijvoorbeeld voor schepen.

Turbo's zijn tot ruim een halve meter in doorsnede maar worden vast ook nog groter gemaakt. De turbo hier is iets minder dan een halve meter.
Vanaf heel kleine motoren (formaatje brommer) tot ver boven deze schaal (met een slag van ruim 2 meter) zie je eigenlijk overal dat hoog rendement met name geleverd wordt bij hoog koppel.
Cyclonistvrijdag 26 juni 2009 @ 18:45
Volgens mij zit de piek rond de 5000 toeren, dus als je die aangetikt hebt schakel je door.. (benzine wel )
TR08vrijdag 26 juni 2009 @ 18:47
Je moet max vermogen en max rendement niet door elkaar halen....dat zijn twee heel verschillende dingen
J2ZGTEvrijdag 26 juni 2009 @ 19:11
TR08 mooi verhaal, maar koppel van een auto meet je niet aan de krukas , zitten nog een aantal tandwielen tussen
J2ZGTEvrijdag 26 juni 2009 @ 19:12
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 19:11 schreef J2ZGTE het volgende:
TR08 mooi verhaal, maar koppel van een auto meet je niet aan de krukas , zitten nog een aantal tandwielen tussen

De geteste motor is een Volvo 2.5T (benzine dus), bouwjaar etc weet ik niet, maar de meting zo rond het jaar 2003-2004 gemaakt dus de auto zal wel van rond die tijd zijn.
-Horizontale as is toerental, vertikale is koppel, bij mijn weten direct aan krukas gemeten

TR08vrijdag 26 juni 2009 @ 19:15
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 19:11 schreef J2ZGTE het volgende:
TR08 mooi verhaal, maar koppel van een auto meet je niet aan de krukas , zitten nog een aantal tandwielen tussen

Tenzij je die tandwielen eraf sloopt en de kale motor op een testbank zet uiteraard. Als je toch de motor uit de auto haalt is het losmaken van de versnellingsbak een kleine moeite niet?

Dit is direct aan de krukas gemeten. Of als je wilt kommaneuken: Direct aan het vliegwiel. Maar die zit 1:1 op de krukas zoals jij vast zult weten.
J2ZGTEvrijdag 26 juni 2009 @ 19:16
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 18:40 schreef TR08 het volgende:
Hier trouwens wat foto's van motoren waar ik nu professioneel wat meer mee te maken heb:
[ afbeelding ]
Hier een turbo van een Jenbacher motor:
[ afbeelding ]

Het gaat meestal vanaf zo ongeveer 80 liter 8 cilinder motoren tot tegenwoordig circa 400 liter motoren van 4MW/stuk

Meestal worden ze op vaste toerentallen gebruikt (normaliter 1500rpm als generatorset) maar sommige ook op variabele toeren bijvoorbeeld voor schepen.

Turbo's zijn tot ruim een halve meter in doorsnede maar worden vast ook nog groter gemaakt. De turbo hier is iets minder dan een halve meter.
Vanaf heel kleine motoren (formaatje brommer) tot ver boven deze schaal (met een slag van ruim 2 meter) zie je eigenlijk overal dat hoog rendement met name geleverd wordt bij hoog koppel.
Waar je nu mee werkt? Erg knap.

Guascor have taken another step forward in the development of a new high performance
gas engine. The HGM 560 is a new evolution in gas engines giving 25% more power
than previous models. The HGM 560 was unveiled at POWER-GEN Europe, the energy
and electrical energy sector exhibition in Milan

Is alleen nog niet in productie
J2ZGTEvrijdag 26 juni 2009 @ 19:18
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 19:15 schreef TR08 het volgende:

[..]

Tenzij je die tandwielen eraf sloopt en de kale motor op een testbank zet uiteraard. Als je toch de motor uit de auto haalt is het losmaken van de versnellingsbak een kleine moeite niet?

Dit is direct aan de krukas gemeten. Of als je wilt kommaneuken: Direct aan het vliegwiel. Maar die zit 1:1 op de krukas zoals jij vast zult weten.
Wat heb je er dan aan als ik vragen mag? Voor motoren als in fabrieken/schepen etc ok. Maar bij deze hangt hij in een auto en is dat dus nooit de Nm die je uiteindelijk krijgt.
TR08vrijdag 26 juni 2009 @ 19:22
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 19:18 schreef J2ZGTE het volgende:

[..]

Wat heb je er dan aan als ik vragen mag? Voor motoren als in fabrieken ok. Maar bij deze hangt hij in een auto en is dat dus nooit de Nm die je uiteindelijk krijgt.
Voor die meting is aan TNO gevraagd (volgens mij door het nieuwe rijden) om een rendementsmeting te doen van de kale motor. Het nieuwe rijden heeft betaald en TNO heeft gedaan wat ze verkocht hebben, that's it

Wat of je er aan hebt...tsja. Het scheelt een discussiepunt of de versnellingsbak invloed nu de grafiek verneukt heeft of niet bijvoorbeeld, of wat je banden op eten...etc. Dit ging puur om het rendement van de motor, dus dat is wat gemaakt is
Catch22-vrijdag 26 juni 2009 @ 19:23
kan iemand me even laten weten wie er uiteindelijk het verst kon plassen?
J2ZGTEvrijdag 26 juni 2009 @ 19:23
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 19:22 schreef TR08 het volgende:

[..]

Voor die meting is aan TNO gevraagd (volgens mij door het nieuwe rijden) om een rendementsmeting te doen van de kale motor. Het nieuwe rijden heeft gevraagd, TNO heeft gedraaid, that's it

Wat of je er aan hebt...tsja. Het scheelt een discussiepunt of de versnellingsbak invloed nu de grafiek verneukt heeft of niet bijvoorbeeld, of wat je banden op eten...etc. Dit ging puur om het rendement van de motor, dus dat is wat gemaakt is
Aha hmm
TR08vrijdag 26 juni 2009 @ 19:25
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 19:16 schreef J2ZGTE het volgende:

[..]

Waar je nu mee werkt? Erg knap.

Guascor have taken another step forward in the development of a new high performance
gas engine. The HGM 560 is a new evolution in gas engines giving 25% more power
than previous models. The HGM 560 was unveiled at POWER-GEN Europe, the energy
and electrical energy sector exhibition in Milan

Is alleen nog niet in productie
Tsja ach was maar een voorbeeld van wat er zoal te koopt is....dit is trouwens een kleine motor hoor. Vaak zie je ze bijna 2x zo groot als deze. En pk's maak je met zo'n ding gewoon met liters en/of een flinkere turbo. Die 25% "extra" komen waarschijnlijk niet uit een motor die even groot is als zijn voorganger.
J2ZGTEvrijdag 26 juni 2009 @ 19:38
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 19:25 schreef TR08 het volgende:

[..]

Tsja ach was maar een voorbeeld van wat er zoal te koopt is....dit is trouwens een kleine motor hoor. Vaak zie je ze bijna 2x zo groot als deze. En pk's maak je met zo'n ding gewoon met liters en/of een flinkere turbo. Die 25% "extra" komen waarschijnlijk niet uit een motor die even groot is als zijn voorganger.
Yupp, zijn idd zeer indrukwekkende Extreme machines.
Tjabbozondag 28 juni 2009 @ 20:48
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 12:18 schreef J2ZGTE het volgende:

[..]

Heb ik ook.
En nee je kan me niet bij Arnout, Ray of iets dergelijks vinden.
ik kom daar nooit. dus jij mij ook niet.

ik ben benieuwd
J2ZGTEdinsdag 30 juni 2009 @ 21:44
quote:
Op zondag 28 juni 2009 20:48 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

ik kom daar nooit. dus jij mij ook niet.

ik ben benieuwd
Heb wel een Mk4 nogmaals

Jij mk3 aan het; Show hier je auto topic te zien
Ziet er gude uit , mjah welke Suup niet

Staat er iig 1 goede wagen tussen ipv all die duitse zooi die daar gepost wordt.
Mijn begrenser ligt iig op dat toerental (Ik heb Greddy Piggyback)
maar ideale Nm-moment natuurlijk niet

[ Bericht 7% gewijzigd door J2ZGTE op 30-06-2009 21:50:22 ]
Ferdinsdag 30 juni 2009 @ 22:36
Tijdens het optrekken ben je (bewegings-) energie in de auto aan het stoppen, hoe meer energie je erin stopt per seconde, hoe meer vermogen je motor levert, hoe sneller het optrekken gaat.

Elke diesel of benzine motor levert zijn maximum vermogen in het hoogste toeren gebied. Voor snel optrekken moet er dus net voor het "rode" gebied geschakeld worden.

Nu is het wel zo dat een benzinemotor het vermogen steil toeneemt itt diesel die wat afvlakt tegen het einde. Maar het is dus niet zo dat het zinloos is om een diesel tegen het max toerental te drukken, het verschil tussen schakelen bij 3500 of 4500 is echter niet zo groot.

Bij een benzine blijft het vermogen altijd toenemen, dit voel je vaak door de extra push die benzine krijgt tussen 5-6000 toeren.
Tjabbowoensdag 1 juli 2009 @ 00:04
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 21:44 schreef J2ZGTE het volgende:

[..]

Heb wel een Mk4 nogmaals
ja dat zag ik aan je avatar wel. motorcode zegt minder
quote:
Jij mk3 aan het; Show hier je auto topic te zien
Ziet er gude uit , mjah welke Suup niet
thanks. ik doe zo'n beetje alles zelf.
quote:
Staat er iig 1 goede wagen tussen ipv all die duitse zooi die daar gepost wordt.
Mijn begrenser ligt iig op dat toerental (Ik heb Greddy Piggyback)
maar ideale Nm-moment natuurlijk niet
heb je wel stuggere klepveren e.d. gemonteerd dan?
anders gaan ze lekker zweven en gaat het snel kapot. zeker bij een j-spec model (ik gok dat je een rhd hebt gekocht) waarbij de inlaat nokas nogal tam is.

dus ik ben benieuwd naar je specs
TR08woensdag 1 juli 2009 @ 22:46
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 22:36 schreef Fer het volgende:
Tijdens het optrekken ben je (bewegings-) energie in de auto aan het stoppen, hoe meer energie je erin stopt per seconde, hoe meer vermogen je motor levert, hoe sneller het optrekken gaat.
Dit is op zich correct.....
quote:
-knipperdeknip-
Bij een benzine blijft het vermogen altijd toenemen, dit voel je vaak door de extra push die benzine krijgt tussen 5-6000 toeren.
Hier voel je een piek in het koppel. Tenzij je even terugschakelt om dat toerental te halen en dan je push krijgt

Als je in 1 versnelling optrekt (zeg even dat je in de 2 van 20 tot 90 doorjaagt) en je voelt boven de 5000 toeren een extra push ontstaan is dat echt alleen een toename van het koppel wat je voelt.
Vermogen (=koppel x toerental) stijgt ook wel, maar dat zou ook stijgen als je koppel gelijk zou blijven of zelfs licht zou zakken. Op een vermogenskromme het max vermogenspunt daarom ook iets na het max koppel punt.

Klein voorbeeld: Stel je trekt op in de 2 tot dichtbij het rood met een lief schattig autootje (een klein japannertje ofzo...)
Stel je hebt 100Nm bij 5000 toeren dan zit je op 100 x (5000 x 2 x pi) /60 =52kW
Stel je hebt 90Nm bij 6000 toeren dan zit je op 90 x (6000 x 2 x pi)/60=56kW
Meer vermogen en toch minder trekkracht...rara hoe komt dat?
Ferdonderdag 2 juli 2009 @ 18:57
Nope, lijkt me niet. De gemiddelde benzine auto (ik rijdt nou eenmaal niet in GTI's ed) zit max koppel ergens tussen 3500 en 4500 rpm. Stel een auto heeft 150nm bij 4000rpm, lijkt me dat ie bij 5000rpm minder heeft dan die 150 en bij 6000 nog minder. Toch voel je dat hij steeds sneller optrekt, dit komt simpelweg omdat steeds meer vermogen levert, het koppel neemt af maar omdat het toerental wel stijgt neemt het vermogen nog steeds toe.

Bij Turbo-Diesels loopt de koppelgrafiek na 3000rpm sterk omlaag. Doortrekken boven 3000 rpm levert dus steeds minder koppel op, het vermogen neemt wel toe maar dit is slecht minimaal. De vermogens grafiek wordt ook platter boven die 3000rpm.

Veel mensen zeggen nu dat het geen zin heeft om diesels zover in te toeren te jagen. Dit klopt dus niet, een diesel die veel toeren draait levert minder koppel, maar wel bijna max vermogen.

Daarom zeg ik, Diesel of Benzine. Snel optrekken = schakelen bij max toerental
ufopilootdonderdag 2 juli 2009 @ 19:06
Maar waar zorgt het vermogen dan voor? Ik snap die verschillen nooit zo goed. Wat betekent veel koppel in de praktijk en wat betekent veel vermogen?
Mister1977zaterdag 4 juli 2009 @ 13:49
Simpel gezegd komt er uit een motor een draaiende as. Het totale bruikbare vermogen dat een motor levert is af te lezen aan de snelheid waarmee de as ronddraait (toerental) en de kracht waarmee deze as ronddraait (hoe moeilijk laat de as zich afremmen, het koppel). De formule voor het totale bruikbare motorvermogen werd gegeven door TR08.

Het vermogen dat je als bestuurder ervaart is het koppel op de wielen. Dit wordt bepaald door het koppel van de motor (variabel met toerental) en de overbrenging (variabel met versnelling die je kiest).

Als je over het maximaal koppel van de motor heengaat zal je dit merken aan een vermindering van de "push" (=koppel op aandrijvende wielen=>acceleratie). Pas op het moment dat deze push lager wordt dan de push die je krijgt als je opschakelt (weer gunstiger koppel van motor maar koppelverlies in de overbrenging) wordt het zinvol om op te schakelen als je maximale prestaties wil hebben.

Op het moment dat een motor meer toeren maakt terwijl het koppel inzakt kan hij toch meer vermogen leveren simpelweg doordat het product koppel x toerental stijgt. Meer vermogen wil echter niet zeggen dat dit zich ook moet vertalen in een hogere acceleratie (=hoger koppel op aandrijvende wielen). Een motor moet immers ook vermogen leveren om een hoog toerental in stand te houden (traagheidskrachten, wrijvingskrachten). Je moet het gaspedaal dieper intrappen om constant 80 km/uur in een bepaalde versnelling te rijden dan 70 km/uur in diezelfde versnelling.
TR08zaterdag 4 juli 2009 @ 15:08
Heel simpel gezegd is vermogen gelijk aan trekkracht x snelheid. Of bij een roterend apparaat: Koppel x toerental.

Als je acceleratie en vermogen graag aan elkaar linkt: De maximum acceleratie wordt gehaald als je maximum vermogen levert bij minimum (dus nul) snelheid. (Even de mogelijkheid van slippende banden vergetend)
Bij hogere snelheden kost het meer energie om er een kilometertje bij te peuren (bij 2x zoveel snelheid kost 1 km/u erbij 2x zoveel energie). Als je je motor op max vermogen belast kost het dus meer tijd om van 100 naar 101 te gaan dan van 20 naar 21. Als lucht- en rijweerstand er niet toe zouden doen kom je qua tijd op een factor 5 tussen die 2 uit.

Als je liever refereert aan de "push" bij doortrekken in 1 vaste versnelling: Dan is de enige belangrijke parameter de trekkracht van je wielen ofwel (vanwege de vaste overbrenging) het motorkoppel.
TR08zaterdag 4 juli 2009 @ 20:05
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 18:57 schreef Fer het volgende:
-knip-
Bij Turbo-Diesels loopt de koppelgrafiek na 3000rpm sterk omlaag. Doortrekken boven 3000 rpm levert dus steeds minder koppel op, het vermogen neemt wel toe maar dit is slecht minimaal. De vermogens grafiek wordt ook platter boven die 3000rpm.
-knip-
Het hangt er een beetje af van hoe je dat meet...ik vond dat chiptuners (degene waar je het vaakst een grafiek van ziet) soms het motor toerental erg snel op lieten lopen tijdens de testen die ze voor klanten deden waar ik bij stond. Bij de tests die ik op een rollenbank gedaan heb (bij Rica) was de koppel vs toeren kromme veel vlakker.

Als het motortoerental veel harder op loopt dan normaal tijdens optrekken gebeurt gaat relatief veel energie zitten in het optoeren van motor, versnellingsbak en wielen. Ook krijgt de turbo minder tijd om op te toeren waardoor de motor minder lucht krijgt en de gemeten trekkracht kleiner is dan hij op de weg zou zijn.

Met name bij de hogere toerentallen heeft de motor dan eigenlijk wat lucht tekort tov op de weg en zakt het koppel vrij fors.

De chiptuner doet zichzelf daarmee een beetje de das om...heb nooit zo goed gesnapt waarom ze het zo doen eigenlijk.
Bohica666999zondag 19 juli 2009 @ 15:40
superonknown je klaagt dat je geen serieuze reacties krijgt en hoopt op reacties van experts.
Als je nu eens goed leest in de reacties dan begrijp je dat diesels meeste power onderin hebben.
Dat begint bij 1500 tpm.
Tussen de 2000 en 2500 kun je het beste schakelen omdat je dan zuinig rijdt en de auto dan precies weer bij de 1500 tpm uitkomt en je dan weer power hebt om te versnellen naar de volgende versnelling.