Heb je de koppelcurve van de motor in deze voiture?quote:Op maandag 22 juni 2009 12:28 schreef Superunknown het volgende:
Ik rij een VW Passat Variant 1.9 TDI en ik vroeg me af bij welk toerental het beste schakelmoment ligt, zodat ik er het meest uithaal. Alvast bedankt!
ah, ok enorm bedanktquote:Op maandag 22 juni 2009 12:30 schreef _GdR_ het volgende:
Wanneer de toereteller niet meer verder kan.
ZSMquote:Op maandag 22 juni 2009 12:55 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Zo zuinig mogelijk zo snel mogelijk?
Kun je niet via autotrader.nl je type auto opzoeken en dan de specificaties aanklikken? Daar zou in ieder geval ergens een maximaal koppel moeten staan. Ik gok dat het bijbehorende toerental (flink) minder is dan die 3500 en 4000 rpm.quote:Op maandag 22 juni 2009 12:59 schreef Superunknown het volgende:
Kan nergens een goede koppelcurve vinden.. Ik gok zelf ergens tussen de 3500 en de 4000... vooral in de 2 & 3e versnelling geeft ie zo naar mijn idee het meeste kracht.. Maar dat is een gok, ik had gehoopt dat hier mensen met wat technische fuf rondsneupten die mij eventueel een wat exacter toerental zouden kunnen geven.. Ik wacht af
Het meeste uit de motor bedoel ik. kwa snelheid, de liters boeien me niet.. Dus laat het nieuwe rijden ma lekker vergrijzen..
quote:Op maandag 22 juni 2009 13:05 schreef kabelhaspel het volgende:
Als je dubbele toeren draait kun je lekker een versnelling overslaan! Dus vanuit 1 lekker naar 5500 en dan in zn 3 met 2500!!![]()
Dat pas ik wel vaker toe. Als ik voor een kruising moet stoppen en ik kan het niet onderdrukken (of ik wil in een klein gat in voorrangsverkeer duiken) trek ik tot 50 km/uur in de 2de versnelling op. Vervolgens ga ik meteen naar de 4.quote:
Maar dan maakt je als je 50 in zijn 2 rijd 6000 toeren, wat natuurlijk 2 keer de helft is. En daarna maak je de ene helft aan toeren in de 4e versnellingquote:Op maandag 22 juni 2009 14:14 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Dat pas ik wel vaker toe. Als ik voor een kruising moet stoppen en ik kan het niet onderdrukken (of ik wil in een klein gat in voorrangsverkeer duiken) trek ik tot 50 km/uur in de 2de versnelling op. Vervolgens ga ik meteen naar de 4.
quote:Op maandag 22 juni 2009 14:19 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Maar dan maakt je als je 50 in zijn 2 rijd 6000 toeren, wat natuurlijk 2 keer de helft is. En daarna maak je de ene helft aan toeren in de 4e versnellingMaar waar blijft die andere helft dan?
als je 2x de helft rijd welquote:Op maandag 22 juni 2009 14:25 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Dan kan je wel huillachen, maar 3000 aan toeren kan toch niet zomaar ineens weg zijn
6000 toeren heelquote:Op maandag 22 juni 2009 14:32 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Hoe kan dat dan? Ik snap er echt niets van
Maar hoe kan het dan dat die ene helft ineens weg isquote:Op maandag 22 juni 2009 14:33 schreef Gupje het volgende:
[..]
6000 toeren heel
3000 toeren helft
1500 toeren 2x helft
hij trapt voor de helft het gas in misschienquote:Op maandag 22 juni 2009 14:34 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Maar hoe kan het dan dat die ene helft ineens weg is
Per definitie ja.quote:Op maandag 22 juni 2009 14:19 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Maar dan maakt je als je 50 in zijn 2 rijd 6000 toeren, wat natuurlijk 2 keer de helft is.
Op het moment dat je schakelt laat je natuurlijk gas los. Je motortoerental zakt dan flink door de interne wrijving en de traagheidskrachten (op en neer gaande zuigers). Op het moment dat je dan in de 4 zit en het koppelingspedaal los laat draait je motor dus alweer op een veel lager toerental.quote:En daarna maak je de ene helft aan toeren in de 4e versnellingMaar waar blijft die andere helft dan?
Nee, dat niet natuurlijk. Want als je dat zou doen zou het 2-keer-de-helft-punt verschuiven.quote:Op maandag 22 juni 2009 14:36 schreef Gupje het volgende:
[..]
hij trapt voor de helft het gas in misschien
Dus die ene helft toeren wordt gebruikt om je motor draaiende te houden en die andere helft om vooruit te komen?quote:Op maandag 22 juni 2009 14:36 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Per definitie ja.
[..]
Op het moment dat je schakelt laat je natuurlijk gas los. Je motortoerental zakt dan flink door de interne wrijving en de traagheidskrachten (op en neer gaande zuigers). Op het moment dat je dan in de 4 zit en het koppelingspedaal los laat draait je motor dus alweer op een veel lager toerental.
Waarom spreek je eigenlijk over de helft? Hoe kom je aan die factor 2?quote:Op maandag 22 juni 2009 14:19 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Maar dan maakt je als je 50 in zijn 2 rijd 6000 toeren, wat natuurlijk 2 keer de helft is. En daarna maak je de ene helft aan toeren in de 4e versnellingMaar waar blijft die andere helft dan?
hij gaat toch van 6000 naar 3000quote:Op maandag 22 juni 2009 14:39 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Waarom spreek je eigenlijk over de helft? Hoe kom je aan die factor 2?
Nou, daar begon het toch mee:quote:Op maandag 22 juni 2009 14:39 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Waarom spreek je eigenlijk over de helft? Hoe kom je aan die factor 2?
Zie hier: vanaf 5500 naar 2500 toeren. Dat is toch 2 keer de helft?quote:Op maandag 22 juni 2009 13:05 schreef kabelhaspel het volgende:
Als je dubbele toeren draait kun je lekker een versnelling overslaan! Dus vanuit 1 lekker naar 5500 en dan in zn 3 met 2500!!
Ha en daar ga je de mist in! Hij laat _nooit_ het gaspedaal los.quote:Op maandag 22 juni 2009 14:36 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Per definitie ja.
[..]
Op het moment dat je schakelt laat je natuurlijk gas los. Je motortoerental zakt dan flink door de interne wrijving en de traagheidskrachten (op en neer gaande zuigers). Op het moment dat je dan in de 4 zit en het koppelingspedaal los laat draait je motor dus alweer op een veel lager toerental.
Wie laat nooit het gaspendaal los? Ik heb altijd geleerd dat je je voet erop moet houdenquote:Op maandag 22 juni 2009 14:43 schreef Chuphinh het volgende:
[..]
Ha en daar ga je de mist in! Hij laat _nooit_ het gaspedaal los.
Je moet het zo zien:quote:Op maandag 22 juni 2009 14:38 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Dus die ene helft toeren wordt gebruikt om je motor draaiende te houden en die andere helft om vooruit te komen?
Uh? Waarom zou je het gaspedaal ingetrapt houden?quote:Op maandag 22 juni 2009 14:43 schreef Chuphinh het volgende:
[..]
Ha en daar ga je de mist in! Hij laat _nooit_ het gaspedaal los.
Daar klopt niet veel van.quote:Op maandag 22 juni 2009 14:41 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Nou, daar begon het toch mee:
[..]
Zie hier: vanaf 5500 naar 2500 toeren. Dat is toch 2 keer de helft?
Wat klopt er dan niet? Leg het me uit want ik ben helemaal de weg kwijt.quote:
Wat niet klopt is dat je dubbele toeren nodig hebt om een versnelling te kunnen overslaan. Het is natuurlijk wel zo dat je door in een lage versnelling veel toeren te maken (ver doortrekken) je versnellingen kunt overslaan. Als ik de auto in de tweede versnelling ver doortrek (tot bijvoorbeeld 50-70 km/uur) dan kan ik vandaaruit meteen naar de 4 of 5. Maar het is niet zo dat je precies een dubbele aantal toeren nodig hebt om een versnelling over te kunnen slaan. Je wielen moeten gewoon voldoende snelheid hebben om een lage motortoerental/wielentoerental verhouding te kunnen kiezen. Snap je het nog?quote:Op maandag 22 juni 2009 15:05 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Wat klopt er dan niet? Leg het me uit want ik ben helemaal de weg kwijt.![]()
Misschien moet ik maar een TomTom kopen van de Aldi, wat kost zo'n apparaat?
Koppeling versleten.quote:Op maandag 22 juni 2009 14:45 schreef Gupje het volgende:
Waarom draait mijn auto dan op 6000 toeren als jullie beweren dat het op 3000 ook kan![]()
Snap er nu niks meer van
Opa belde, hij wilde zn rijstijl terugquote:Op dinsdag 23 juni 2009 00:09 schreef Ofyles2 het volgende:
Bij een diesel schakel je normaal bij 1500.
Ik was in de war met grote bedrijfswagens.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 00:18 schreef Repeat het volgende:
[..]
Opa belde, hij wilde zn rijstijl terug
Bij 4000 toeren ben je je koppel al helemaal kwijt, en aan het lage vermogen heb je niks. Zeker niet dat je dan het snelst bent.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 14:33 schreef resque het volgende:
max 4000 toeren maken met die diesel van je... dan schakelen, dan ben je et snelst...
als je het efficiënst wil rijden moet je schakelen bij de 1900 toeren, daar zit je max koppel
Wel voor moderne injectie motoren en helemaal voor benzine injectie motoren met turbo. Motoren op aardgas en LPG is ook hetzelfde verhaal trouwens.quote:Op woensdag 24 juni 2009 22:18 schreef Repeat het volgende:
Zou dit ook gelden voor een benzinemotor?
Ik ruik studenten-kennisquote:Op woensdag 24 juni 2009 22:22 schreef TR08 het volgende:
[..]
Wel voor moderne injectie motoren en helemaal voor benzine injectie motoren met turbo. Motoren op aardgas en LPG is ook hetzelfde verhaal trouwens.
Wij hadden een soortgelijke meting gekregen met een Volvo 2.5 liter Turbo (benzine) motor (uitgevoerd door TNO voor "Het nieuwe rijden" en die resultaten zagen er vrijwel exact zo uit als de onze. Grootste verschil was dat het rendement van een benzine motor over het hele werkgebied slechter is dan een diesel maar de trends en locaties van maximum rendement waren gewoon hetzelfde.
Oudere motoren met carburateur weet ik zo niet...misschien dat daar bij bepaalde toerentallen het rendement wat verder zakt maar in grote lijnen blijft mijn verhaal dan nog steeds wel overeind.
Rendement is bij alle motoren veel meer koppel afhankelijk dan toeren afhankelijk. Je verbruik bepaal je dus eigenlijk meer met de stand van je gaspedaal dan met de opschakelmomenten tijdens het optrekken.
quote:
dat dacht ik al.quote:Op donderdag 25 juni 2009 10:20 schreef J2ZGTE het volgende:
[..]
kijk naar m`n naam dude
Als je verstand van zaken hebt...weetje genoeg.
Je avatar heeft er wat mee te maken
Je ruikt kennis die bevestigd is door TNO. En niet alleen dmv een vaag plotje, maar ook door over en weer bespreken van de metingen en de resultaten. Onze meting was goed en de resultaten ook.quote:
TNOquote:Op donderdag 25 juni 2009 13:08 schreef TR08 het volgende:
[..]
Je ruikt kennis die bevestigd is door TNO. En niet alleen dmv een vaag plotje, maar ook door over en weer bespreken van de metingen en de resultaten. Onze meting was goed en de resultaten ook.
Vergis je niet in de hoeveelheid "oude wijsheden" (lees: Slecht gefundeerde sentimenten) die in het autorijders wereldje rondgaan over wat qua rendement goed is en wat niet. Zo lang iedereen elkaar maar na blijft praten wordt iets vanzelf de waarheid.
Maar zeg eens: Welke delen van mijn verhaal zie jij anders? En waarom?
Heb ik ook.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:55 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
dat dacht ik al.
Dan zeg ik: bullshit.
tenzij je wel heel speciale specs hebt.
Jaja ik weet hetquote:
dat voel je toch wel ?quote:Op vrijdag 26 juni 2009 13:00 schreef Oksel het volgende:
Ik rij een 118d, zou daarvan wel eens de curve willen zien. Iemand enig idee?
Wil je koppel vs toeren of rendement vs toeren en koppel zien?quote:Op vrijdag 26 juni 2009 13:00 schreef Oksel het volgende:
Ik rij een 118d, zou daarvan wel eens de curve willen zien. Iemand enig idee?
Niks, heb gewoon een grote bek. En m`n nickname een motorcode, wat is motorcode?quote:Op vrijdag 26 juni 2009 12:57 schreef TR08 het volgende:
[..]
Jaja ik weet het![]()
Maar wat weet jij er nou zelf van behalve wat "Streetwise" gemiep en je gaafheid doordat je nickname een motorcode is?
Wauw jij weet veel, mag ik je aanraken.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 13:05 schreef kabelhaspel het volgende:
Gebruiker-met-motorcode-in-username is sowieso een neppe gast aangezien het 2JZGTE is en nie J2ZGTE
![]()
quote:
quote:
quote:
quote:Ach jee, is het weer zover. Ik heb alles net gemist. Vanavond eens kijken of morgen op internet.
Misschien moet Froukje gewoon even iets rustgevends hebben. Iets om op te sabbelen bijvoorbeeld.
quote:Ik krijg altijd zo'n zin in Gabrielle.
Gebrek aan zelfkennis heb je gelukkig nietquote:Op vrijdag 26 juni 2009 13:10 schreef J2ZGTE het volgende:
[..]
Niks, heb gewoon een grote bek. En m`n nickname een motorcode, wat is motorcode?
quote:
Ik vind de koppelkromme wel vrij steil voor een geblazen motor...Is die motor af fabriek al erg voor een specifiek toerental getuned?quote:Op vrijdag 26 juni 2009 13:05 schreef Catch22- het volgende:
[..]
dat voel je toch wel ?
http://www.rica.nl/chiptuning/showupgrade.php?Merk=33&Model=1007
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De geteste motor is een Volvo 2.5T (benzine dus), bouwjaar etc weet ik niet, maar de meting zo rond het jaar 2003-2004 gemaakt dus de auto zal wel van rond die tijd zijn.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 19:11 schreef J2ZGTE het volgende:
TR08 mooi verhaal, maar koppel van een auto meet je niet aan de krukas , zitten nog een aantal tandwielen tussen
Tenzij je die tandwielen eraf sloopt en de kale motor op een testbank zet uiteraard. Als je toch de motor uit de auto haalt is het losmaken van de versnellingsbak een kleine moeite niet?quote:Op vrijdag 26 juni 2009 19:11 schreef J2ZGTE het volgende:
TR08 mooi verhaal, maar koppel van een auto meet je niet aan de krukas , zitten nog een aantal tandwielen tussen
Waar je nu mee werkt? Erg knap.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 18:40 schreef TR08 het volgende:
Hier trouwens wat foto's van motoren waar ik nu professioneel wat meer mee te maken heb:
[ afbeelding ]
Hier een turbo van een Jenbacher motor:
[ afbeelding ]
Het gaat meestal vanaf zo ongeveer 80 liter 8 cilinder motoren tot tegenwoordig circa 400 liter motoren van 4MW/stuk
Meestal worden ze op vaste toerentallen gebruikt (normaliter 1500rpm als generatorset) maar sommige ook op variabele toeren bijvoorbeeld voor schepen.
Turbo's zijn tot ruim een halve meter in doorsnede maar worden vast ook nog groter gemaakt. De turbo hier is iets minder dan een halve meter.
Vanaf heel kleine motoren (formaatje brommer) tot ver boven deze schaal (met een slag van ruim 2 meter) zie je eigenlijk overal dat hoog rendement met name geleverd wordt bij hoog koppel.
Wat heb je er dan aan als ik vragen mag? Voor motoren als in fabrieken/schepen etc ok. Maar bij deze hangt hij in een auto en is dat dus nooit de Nm die je uiteindelijk krijgt.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 19:15 schreef TR08 het volgende:
[..]
Tenzij je die tandwielen eraf sloopt en de kale motor op een testbank zet uiteraard. Als je toch de motor uit de auto haalt is het losmaken van de versnellingsbak een kleine moeite niet?
Dit is direct aan de krukas gemeten. Of als je wilt kommaneuken: Direct aan het vliegwiel. Maar die zit 1:1 op de krukas zoals jij vast zult weten.
Voor die meting is aan TNO gevraagd (volgens mij door het nieuwe rijden) om een rendementsmeting te doen van de kale motor. Het nieuwe rijden heeft betaald en TNO heeft gedaan wat ze verkocht hebben, that's itquote:Op vrijdag 26 juni 2009 19:18 schreef J2ZGTE het volgende:
[..]
Wat heb je er dan aan als ik vragen mag? Voor motoren als in fabrieken ok. Maar bij deze hangt hij in een auto en is dat dus nooit de Nm die je uiteindelijk krijgt.
quote:Op vrijdag 26 juni 2009 19:22 schreef TR08 het volgende:
[..]
Voor die meting is aan TNO gevraagd (volgens mij door het nieuwe rijden) om een rendementsmeting te doen van de kale motor. Het nieuwe rijden heeft gevraagd, TNO heeft gedraaid, that's it
Wat of je er aan hebt...tsja. Het scheelt een discussiepunt of de versnellingsbak invloed nu de grafiek verneukt heeft of niet bijvoorbeeld, of wat je banden op eten...etc. Dit ging puur om het rendement van de motor, dus dat is wat gemaakt is
Tsja ach was maar een voorbeeld van wat er zoal te koopt is....dit is trouwens een kleine motor hoor. Vaak zie je ze bijna 2x zo groot als deze. En pk's maak je met zo'n ding gewoon met liters en/of een flinkere turbo. Die 25% "extra" komen waarschijnlijk niet uit een motor die even groot is als zijn voorganger.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 19:16 schreef J2ZGTE het volgende:
[..]
Waar je nu mee werkt? Erg knap.
Guascor have taken another step forward in the development of a new high performance
gas engine. The HGM 560 is a new evolution in gas engines giving 25% more power
than previous models. The HGM 560 was unveiled at POWER-GEN Europe, the energy
and electrical energy sector exhibition in Milan
Is alleen nog niet in productie![]()
Yupp, zijn idd zeer indrukwekkende Extreme machines.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 19:25 schreef TR08 het volgende:
[..]
Tsja ach was maar een voorbeeld van wat er zoal te koopt is....dit is trouwens een kleine motor hoor. Vaak zie je ze bijna 2x zo groot als deze. En pk's maak je met zo'n ding gewoon met liters en/of een flinkere turbo. Die 25% "extra" komen waarschijnlijk niet uit een motor die even groot is als zijn voorganger.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |