Heb je de koppelcurve van de motor in deze voiture?quote:Op maandag 22 juni 2009 12:28 schreef Superunknown het volgende:
Ik rij een VW Passat Variant 1.9 TDI en ik vroeg me af bij welk toerental het beste schakelmoment ligt, zodat ik er het meest uithaal. Alvast bedankt!
ah, ok enorm bedanktquote:Op maandag 22 juni 2009 12:30 schreef _GdR_ het volgende:
Wanneer de toereteller niet meer verder kan.
ZSMquote:Op maandag 22 juni 2009 12:55 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Zo zuinig mogelijk zo snel mogelijk?
Kun je niet via autotrader.nl je type auto opzoeken en dan de specificaties aanklikken? Daar zou in ieder geval ergens een maximaal koppel moeten staan. Ik gok dat het bijbehorende toerental (flink) minder is dan die 3500 en 4000 rpm.quote:Op maandag 22 juni 2009 12:59 schreef Superunknown het volgende:
Kan nergens een goede koppelcurve vinden.. Ik gok zelf ergens tussen de 3500 en de 4000... vooral in de 2 & 3e versnelling geeft ie zo naar mijn idee het meeste kracht.. Maar dat is een gok, ik had gehoopt dat hier mensen met wat technische fuf rondsneupten die mij eventueel een wat exacter toerental zouden kunnen geven.. Ik wacht af
Het meeste uit de motor bedoel ik. kwa snelheid, de liters boeien me niet.. Dus laat het nieuwe rijden ma lekker vergrijzen..
quote:Op maandag 22 juni 2009 13:05 schreef kabelhaspel het volgende:
Als je dubbele toeren draait kun je lekker een versnelling overslaan! Dus vanuit 1 lekker naar 5500 en dan in zn 3 met 2500!!![]()
Dat pas ik wel vaker toe. Als ik voor een kruising moet stoppen en ik kan het niet onderdrukken (of ik wil in een klein gat in voorrangsverkeer duiken) trek ik tot 50 km/uur in de 2de versnelling op. Vervolgens ga ik meteen naar de 4.quote:
Maar dan maakt je als je 50 in zijn 2 rijd 6000 toeren, wat natuurlijk 2 keer de helft is. En daarna maak je de ene helft aan toeren in de 4e versnellingquote:Op maandag 22 juni 2009 14:14 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Dat pas ik wel vaker toe. Als ik voor een kruising moet stoppen en ik kan het niet onderdrukken (of ik wil in een klein gat in voorrangsverkeer duiken) trek ik tot 50 km/uur in de 2de versnelling op. Vervolgens ga ik meteen naar de 4.
quote:Op maandag 22 juni 2009 14:19 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Maar dan maakt je als je 50 in zijn 2 rijd 6000 toeren, wat natuurlijk 2 keer de helft is. En daarna maak je de ene helft aan toeren in de 4e versnellingMaar waar blijft die andere helft dan?
als je 2x de helft rijd welquote:Op maandag 22 juni 2009 14:25 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Dan kan je wel huillachen, maar 3000 aan toeren kan toch niet zomaar ineens weg zijn
6000 toeren heelquote:Op maandag 22 juni 2009 14:32 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Hoe kan dat dan? Ik snap er echt niets van
Maar hoe kan het dan dat die ene helft ineens weg isquote:Op maandag 22 juni 2009 14:33 schreef Gupje het volgende:
[..]
6000 toeren heel
3000 toeren helft
1500 toeren 2x helft
hij trapt voor de helft het gas in misschienquote:Op maandag 22 juni 2009 14:34 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Maar hoe kan het dan dat die ene helft ineens weg is
Per definitie ja.quote:Op maandag 22 juni 2009 14:19 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Maar dan maakt je als je 50 in zijn 2 rijd 6000 toeren, wat natuurlijk 2 keer de helft is.
Op het moment dat je schakelt laat je natuurlijk gas los. Je motortoerental zakt dan flink door de interne wrijving en de traagheidskrachten (op en neer gaande zuigers). Op het moment dat je dan in de 4 zit en het koppelingspedaal los laat draait je motor dus alweer op een veel lager toerental.quote:En daarna maak je de ene helft aan toeren in de 4e versnellingMaar waar blijft die andere helft dan?
Nee, dat niet natuurlijk. Want als je dat zou doen zou het 2-keer-de-helft-punt verschuiven.quote:Op maandag 22 juni 2009 14:36 schreef Gupje het volgende:
[..]
hij trapt voor de helft het gas in misschien
Dus die ene helft toeren wordt gebruikt om je motor draaiende te houden en die andere helft om vooruit te komen?quote:Op maandag 22 juni 2009 14:36 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Per definitie ja.
[..]
Op het moment dat je schakelt laat je natuurlijk gas los. Je motortoerental zakt dan flink door de interne wrijving en de traagheidskrachten (op en neer gaande zuigers). Op het moment dat je dan in de 4 zit en het koppelingspedaal los laat draait je motor dus alweer op een veel lager toerental.
Waarom spreek je eigenlijk over de helft? Hoe kom je aan die factor 2?quote:Op maandag 22 juni 2009 14:19 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Maar dan maakt je als je 50 in zijn 2 rijd 6000 toeren, wat natuurlijk 2 keer de helft is. En daarna maak je de ene helft aan toeren in de 4e versnellingMaar waar blijft die andere helft dan?
hij gaat toch van 6000 naar 3000quote:Op maandag 22 juni 2009 14:39 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Waarom spreek je eigenlijk over de helft? Hoe kom je aan die factor 2?
Nou, daar begon het toch mee:quote:Op maandag 22 juni 2009 14:39 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Waarom spreek je eigenlijk over de helft? Hoe kom je aan die factor 2?
Zie hier: vanaf 5500 naar 2500 toeren. Dat is toch 2 keer de helft?quote:Op maandag 22 juni 2009 13:05 schreef kabelhaspel het volgende:
Als je dubbele toeren draait kun je lekker een versnelling overslaan! Dus vanuit 1 lekker naar 5500 en dan in zn 3 met 2500!!
Ha en daar ga je de mist in! Hij laat _nooit_ het gaspedaal los.quote:Op maandag 22 juni 2009 14:36 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Per definitie ja.
[..]
Op het moment dat je schakelt laat je natuurlijk gas los. Je motortoerental zakt dan flink door de interne wrijving en de traagheidskrachten (op en neer gaande zuigers). Op het moment dat je dan in de 4 zit en het koppelingspedaal los laat draait je motor dus alweer op een veel lager toerental.
Wie laat nooit het gaspendaal los? Ik heb altijd geleerd dat je je voet erop moet houdenquote:Op maandag 22 juni 2009 14:43 schreef Chuphinh het volgende:
[..]
Ha en daar ga je de mist in! Hij laat _nooit_ het gaspedaal los.
Je moet het zo zien:quote:Op maandag 22 juni 2009 14:38 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Dus die ene helft toeren wordt gebruikt om je motor draaiende te houden en die andere helft om vooruit te komen?
Uh? Waarom zou je het gaspedaal ingetrapt houden?quote:Op maandag 22 juni 2009 14:43 schreef Chuphinh het volgende:
[..]
Ha en daar ga je de mist in! Hij laat _nooit_ het gaspedaal los.
Daar klopt niet veel van.quote:Op maandag 22 juni 2009 14:41 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Nou, daar begon het toch mee:
[..]
Zie hier: vanaf 5500 naar 2500 toeren. Dat is toch 2 keer de helft?
Wat klopt er dan niet? Leg het me uit want ik ben helemaal de weg kwijt.quote:
Wat niet klopt is dat je dubbele toeren nodig hebt om een versnelling te kunnen overslaan. Het is natuurlijk wel zo dat je door in een lage versnelling veel toeren te maken (ver doortrekken) je versnellingen kunt overslaan. Als ik de auto in de tweede versnelling ver doortrek (tot bijvoorbeeld 50-70 km/uur) dan kan ik vandaaruit meteen naar de 4 of 5. Maar het is niet zo dat je precies een dubbele aantal toeren nodig hebt om een versnelling over te kunnen slaan. Je wielen moeten gewoon voldoende snelheid hebben om een lage motortoerental/wielentoerental verhouding te kunnen kiezen. Snap je het nog?quote:Op maandag 22 juni 2009 15:05 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Wat klopt er dan niet? Leg het me uit want ik ben helemaal de weg kwijt.![]()
Misschien moet ik maar een TomTom kopen van de Aldi, wat kost zo'n apparaat?
Koppeling versleten.quote:Op maandag 22 juni 2009 14:45 schreef Gupje het volgende:
Waarom draait mijn auto dan op 6000 toeren als jullie beweren dat het op 3000 ook kan![]()
Snap er nu niks meer van
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |