abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 juni 2009 @ 09:44:49 #51
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_70280908
Hè Lady wrb dat lijkt me lastig! Je hebt je ergens op ingesteld en dan wordt het ineens anders. Of niet. Maar het zal met de begeleiding alleen maar beter voor hem worden toch? Maar ik snap je tweeledige gevoel. Dat beetje zekereheid wat je had wordt er een beetje door ondermijnd.

Tjonge, René alweer naar school! Da's ook een bikkel die meid van jou.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_70282338
lady, lastig dat het weer een nieuw traject moet worden. Ik hoop dat er iets uitkomt waarmee jullie handvaten krijgen om het beter te sturen en zo. En ook dat school er beter mee leert omgaan.
  † In Memoriam † dinsdag 23 juni 2009 @ 11:53:37 #53
37843 lady-wrb
kortaf
pi_70284520
ik was het al heel lang niet meer met de diagnose eens. ik vond het zelf al de asperger kant op gaan. alleen was men het er toen niet mee eens. nu hebben we een nieuwe behandelaar die wel de noodzaak van inziet om eens verder te spitten. en hij kwam ook met dat add-gedoe.
daar had ik nog niet eens aan gedacht.
  dinsdag 23 juni 2009 @ 12:36:12 #54
24188 Belana
kloon van belana
pi_70285807
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 08:24 schreef lady-wrb het volgende:
waar gaat liam heen, belana? of stond dat al ergens?
sprookjeswonderland in enkhuizen
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 23 juni 2009 @ 12:37:56 #55
24188 Belana
kloon van belana
pi_70285860
op zich wel goed als er opnieuw naar gekeken wordt ladywrb, is beter dan een verkeerde diagnose toch?
stormy waters...
sailin'
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 23 juni 2009 @ 16:24:24 #56
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_70293387
Christan kwam thuis met een zelfgebakken brood Waar al een aardig stuk van verdwenen was trouwens
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 23 juni 2009 @ 16:36:28 #57
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_70293810
ladywrb: als je vragen hebt, kun je die natuurlijk ook, in het kinderen-met-autisme-topic stellen. Zelfs voor vragen aan volwassen autisten kun je op FOK terecht; in R&P, loopt een topic.

En ach, bij mij hebben ze ook deze maand pas ADHD vastgesteld - terwijl ik, al jaren in behandeling ben. Dus slim, dat er nog eens naar gekeken wordt! Succes voor Luca!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  † In Memoriam † dinsdag 23 juni 2009 @ 22:00:49 #58
37843 lady-wrb
kortaf
pi_70305021
in het topic in r&p lees ik al heel lang mee.
en vragen heb ik niet. de enige vraag die ik had, of eigenlijk probleem dat ik had, was dat ik het niet meer eens was met de diagnose.
er is nu ook het woord ritalin gevallen. dat vind ik moeilijk. daar moet ik me eens in gaan verdiepen.
maar ja, als het helpt....
  woensdag 24 juni 2009 @ 06:26:26 #59
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_70311958
Wat een goede verhalen over de kleuters die na de vakantie naar groep 2 gaan leuk! En naar de hogere klassen, natuurlijk, zeker in bepaalde omstandigheden (Sterkte, Leah). Bij Jolie op school is er geen praatje voor de vakantie en die zit in een gemengde kleuterklas waar ze denk ik nog wel twee schooljaren in blijft.

Jolie heeft zondag haar eerste balletuitvoering gehad. Dat was echt heel leuk om te zien. Want echt ze straalde, helemaal vooraan in een slinger met kleuters als eerste het podium op. In de schouwburg dus ze zag echt bijna niks de zaal in enzo. Ze wist zo goed wat ze moest doen en had er zo'n lol in. Het raakte me zo onwijs.
pi_70312048
Lb dat klinkt heerlijk !! Kon je het drooghouden ?? Ik ben zo'n muts die gaat janken
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 24 juni 2009 @ 07:12:46 #61
13151 crew  Rewimo
pi_70312082
Ik zou het ook niet droog houden denk ik Wat leuk, LB, wat zul je trots zijn!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 24 juni 2009 @ 09:21:42 #62
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_70313712
Wat fijn dat ze het gewoon durfde en deed LB! En het klinkt ook echt heel tranentrekkend(van leukigheid ).Maar ik sta bij de vierdaagse al te snotteren dus ik ben niet maatgevend denk ik.

Gister trouwens het gesprek gehad en er ligt nu een goed plan om hem weer op de rit te krijgen. En geconstateerd dat dit eigenlijk elk jaar terugkomt. Vanaf april geeft ie er de brui aan. Maar niveau gaat omhoog, ze delen het voor hem in, langzaam toewerken naar zelfstandig indelen en werkstukken maken. Wij hebben er vertrouwen in.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  woensdag 24 juni 2009 @ 09:28:53 #63
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_70313867
Ik had nog een verse kleuter in de aanbieding voor in de OP
I'm so glamourous I piss glitter!
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 24 juni 2009 @ 09:44:10 #64
13151 crew  Rewimo
pi_70314227
Buuv, goed nieuws Hij heeft gewoon een einde-schooljaarsdip
  woensdag 24 juni 2009 @ 12:44:36 #65
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_70320525
Wouter heeft schoolkamp t/m vrijdag. Hij is vanmorgen op de fiets vertrokken.
  † In Memoriam † woensdag 24 juni 2009 @ 12:46:13 #66
7074 moussy
kuttekop
pi_70320571
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 12:44 schreef Spuuglokje het volgende:
Wouter heeft schoolkamp t/m vrijdag. Hij is vanmorgen op de fiets vertrokken.
Oh blergh, ik vind dat zelf als moeder niks die schoolkampen, ik gun het de kinderen wel, maar mn nest is leeg en zo

Je zou er haast een boek over schrijven!
  woensdag 24 juni 2009 @ 12:49:13 #67
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_70320669
Wouter zat (als enige) snikkend op de fiets. Ik was de enige ouder die snikkend haar kind uitzwaaide. Gênant misschien, maar oh wat ga ik mijn zoon missen. Hij logeert ook nooit ergens he, ik ben gewoon helemaal van slag.
  † In Memoriam † woensdag 24 juni 2009 @ 12:57:14 #68
7074 moussy
kuttekop
pi_70320896
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 12:49 schreef Spuuglokje het volgende:
Wouter zat (als enige) snikkend op de fiets. Ik was de enige ouder die snikkend haar kind uitzwaaide. Gênant misschien, maar oh wat ga ik mijn zoon missen. Hij logeert ook nooit ergens he, ik ben gewoon helemaal van slag.
Ah sneu...
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_70321122
oh wow, Jolie een optreden in de schouwburg

Fijn, debuurvrouw

oh bah, Spuuglokje

Ik kan er ook heel moeilijk tegen (D had laatst voor het eerst een scoutingweekend)
  woensdag 24 juni 2009 @ 13:09:29 #70
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_70321300
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 13:04 schreef lily het volgende:
oh wow, Jolie een optreden in de schouwburg

Fijn, debuurvrouw

oh bah, Spuuglokje

Ik kan er ook heel moeilijk tegen (D had laatst voor het eerst een scoutingweekend)
Een heel handelingsplan lag er op tafel! Met een doel en een termijn en enenen... Hopelijk gaat het voor jullie ook zo! Oh, en nog gefeliciteerd!
Hier logeren ze heus wel eens, maar kamp is toch een ander verhaal. Heel erg leuk dat ze gaan, maar ook wel weer superlekker wanneer ze weer thuis zijn.
Hopelijk vliegen de dagen om Spuug!
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 24 juni 2009 @ 14:16:05 #71
13151 crew  Rewimo
pi_70323623
Christan gaat wel vaker uit logeren maar dan is het natuurlijk altijd bij familie en dus vertrouwd. Hij krijgt volgende week voor de tweede keer een Lesenacht, op school. Dat vind ik ook nog wel te doen (vertrouwde omgeving en zo). Maar volgend schooljaar gaat ie ook op kamp, en dan weet je niet echt waar hij zit en wat er gebeurt en zo. Ik weet niet hoe ik dat ga vinden...
  woensdag 24 juni 2009 @ 15:36:23 #72
44200 Sjeekie_Beekie
Beter te laat, dan over tijd!
pi_70326495
Zo te lezen worden alle kleine kindjes hier snel groot.

Onze junior ook... gisteren z'n kast uitgemest en maar liefst 6 vuilniszakken vol kleding klaargezet om door te geven. Meneer is ineens overal uitgegroeid... shirts en hempjes had ik wel wat bijgekocht 'op de groei', maar nu moeten we volgende week echt shoppen voor korte broeken [hij heeft er nu nog 1 die wel past] en een nieuwe zwembroek.

Dinsdag is mijn oppasdag en 's avonds gaan we met mijn zwager en schoonzus naar de kermis en zou ik mijn nichtje toch thuisbrengen. Dus we gaan gelijk uit school naar de stad, pakken een happymeal bij de Mac en dan mag hij ook nog lang opblijven, want hij heeft woensdag studiedag.
Weltrusten... Tot morgen zonder zorgen.
Oudste, Jongste en Lara
Mijn mietjesschema in de strijd naar een betere conditie.
  woensdag 24 juni 2009 @ 17:23:20 #73
24188 Belana
kloon van belana
pi_70330762
wil iemand mijn brullende 5 jarige?
hij is gewoonweg hysterisch aan het doen omdat ie zijn zin niet krijgt...
hij zit nu op zijn kamer op zolder en ik hoor hem nog
stormy waters...
sailin'
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 24 juni 2009 @ 18:06:00 #74
13151 crew  Rewimo
pi_70331960
Lekker laten brullen hoor Als je toegeeft wordt het de volgende keer alleen maar erger. Ik ken die buien...
  woensdag 24 juni 2009 @ 20:20:27 #75
24188 Belana
kloon van belana
pi_70336088
het was echt erg
Nou is ie natuurlijk moe en morgen gaan ze op schoolreisje, dus er zullen wel zenuwen meespelen, maar man, wat een draak zeg
Toen ie eenmaal uitgeraasd was en beneden kwam heb ik evn met hem gepraat dat dit zo niet kan en later zei hij spontaan: ik weet het hoor mama, ik ben niet de koning over jullie, dat weet ik wel.
wat een figuur niet
stormy waters...
sailin'
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 24 juni 2009 @ 20:32:36 #76
13151 crew  Rewimo
pi_70336492
Hihihi, geen koning, weet ie het zeker?

Zo doen wij het ook trouwens. Eerst uitrazen en daarna erover praten. Werkt goed. (Tot de volgende bui )
  woensdag 24 juni 2009 @ 20:34:07 #77
24188 Belana
kloon van belana
pi_70336547
hij zou het wel willen ja

en idd, tot de volgende bui. zo lekker primair he die kinderen
stormy waters...
sailin'
  Jubileum moderator woensdag 24 juni 2009 @ 20:36:26 #78
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_70336646
Oi sterkte Belaan

spuuglokje, kamp pfff dat lijkt me ook vreselijk moeilijk. Ben je niet heel erg bang dat hij heimwee krijgt, als hij nog nooit eerder van huis is weg geweest?
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  woensdag 24 juni 2009 @ 20:49:51 #79
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_70337194
Heftig Belana, het schoolreisje zal zeker wel een grote rol spelen, vermoed ik.

Spuuglokje, ik voelde zowel met jou als Wouter mee. Hoe gaat het nu?

Job had vandaag een eindejaarsfeest op school en moest zomers gekleed komen. Toen hij vanochtend dus in dikke trui en lange broek beneden kwam, moest ik meteen denken aan de pedagoge, die vorige week zei dat hij een oppositionele stoornis had. "Als jullie ja zeggen, zegt hij dan nee?" "Als jullie A willen, doet hij dan B?"

Dat is dus inderdaad typisch Job. En sinds een aantal maanden kan ik het negeren. Geen aandacht aan schenken, maar gewoon zorgen dat er zomerkleren in zijn rugzak zitten. En dat was uiteindelijk niet eens nodig, want uit gebrek aan reactie van ons, ging hij zich zelf na een half uurtje maar weer omkleden. Het is eigenlijk allemaal zo simpel.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 24 juni 2009 @ 20:58:56 #80
24188 Belana
kloon van belana
pi_70337549
livelink, wat maf zeg, dat zoiets helemaal een stoornis kan zijn blijkbaar! wel goed om te weten en zeker goed dat je er dan mee om kan gaan en dat dat helpt!
stormy waters...
sailin'
  woensdag 24 juni 2009 @ 21:05:52 #81
37150 livelink
pi_70337844
Het hoeft geen stoornis te zijn, Belana. Het kan ook gewoon een heel dwars temperament zijn.
Ze noemen het ODD, maar je schijnt pas vanaf een jaar of 9 die diagnose echt te kunnen stellen. Nu kunnen ze niks anders zeggen dan dat hij daar hoog op scoort.
  woensdag 24 juni 2009 @ 21:25:17 #82
24188 Belana
kloon van belana
pi_70338643
ah ok! ik ga eens lezen, ik heb er wel van gehoord, maar weet niet precies wat het is.
belangrijkste nu is dan dat jullie ermee om kunnen gaan denk ik, dat is wel heel positief!
stormy waters...
sailin'
  woensdag 24 juni 2009 @ 21:47:32 #83
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_70339555
Ik hoop echt dat Wouter het erg naar zijn zin heeft. Mobiele telefoons zijn verboden, dus ik kan er ook niet eerder dan vrijdag achterkomen hoe het gaat/gegaan is. Dat vind ik heel erg moeilijk. Maar ik denk dat het voor mij moeilijker is dan voor hem hoor. En ach, er zijn ook leuke kanten hoor, het is namelijk wél heerlijk rustig in huis, geen geruzie of gekibbel.
  woensdag 24 juni 2009 @ 21:48:35 #84
24188 Belana
kloon van belana
pi_70339605
ow ik kan me dat goed voorstellen spuuglokje, dat dat moeilijk is
Maar hij heeft het vast geweldig naar zijn zin
stormy waters...
sailin'
  woensdag 24 juni 2009 @ 21:57:01 #85
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_70339994
Oef Spuug, wat lijkt me dat moeilijk!

Aan de andere kant, ik zag ze van de week hier op school terug komen van kamp, en lèuk dat ze het gehad hadden! Ook de kinderen die het eerst maar zo zo vonden. Had Wouter er zelf wel zin in?
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_70340554
Spuug, ik hoop voor je dat het snel vrijdag is en dat hij het gewoon lekker naar z'n zin heeft.
Het is iig lekker weer.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  woensdag 24 juni 2009 @ 22:16:14 #87
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_70340842
Hij zag er voornamelijk tegenop, Leah. Maar af en toe zei hij ook dat hij er zin in had. De eerste dag gingen ze onderweg ergens boogschieten, dat wilde hij altijd al eens doen. En morgen naar Drouwenerzand, een soort pretpark waar alles inclusief is, dus dan kan ie zoveel patat en ijs eten als ie wil. Een waar paradijs voor Wouter! Ik heb voor 's avonds (de moeilijkste momenten voor Wouter, dat weet ik) een boek gekocht, het tweede deel van De Grijze Jager, daar was hij ongelooflijk blij mee toen ik het gisteren gaf en dat zal hem helpen in slaap te vallen.
  woensdag 24 juni 2009 @ 22:26:04 #88
37150 livelink
pi_70341260
Ik denk dat het best wel slim is om geen mobiele telefoons toe te staan. Ik had vroeger ook last van heimwee en een telefoontje op het verkeerde moment kon mij echt doen instorten. Als het echt niet zou gaan, dan bellen ze jou wel. Het klinkt verder wel als een leuk kamp, zeg.

Belena, vind jij het schoolreisje van Liam ook spannend? Ik weet dat ik de hele dag een beetje zenuwachtig ben als de kinderen schoolreisje hebben. Maar ook Sprookjeswonderland is wel een hele leuke bestemming.
  donderdag 25 juni 2009 @ 06:12:32 #89
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_70347612
Ach Spuug, weet je, ik vind zoiets toch wel zo ontzettend lief om te lezen. Wat leuk dat je hem een boek hebt gegeven. Mijn collega (met zoon in groep 7) had eenzelfde probleem vorige week. Haar zoon vond het ook allemaal echt spannend en moeilijk en is bang voor onweer enzovoorts dus slaapt niet graag elders maar dat was hij helemaal vergeten tijdens het kamp. Zijn moeder de hele week niet.....

En nog even over de balletvoorstelling, er waren tranen. Heel even. Ik was echt heel trots vooral en een beetje verbaasd. Ze deed het zo leuk Zulke dingen daar houdt ze van en dan overtreft ze zichzelf ook nog op die manier. En dat is heel fijn en goed om te zien. En voor de rest houdt ze van knutselen....verkleden....optredens geven....knutselen....verkleden....optredens geven....en knutselen....
Dit bord maakte zij op de bso, zonder voorbeeld toch echt een figuur erin. 'Tis een bloemenbord mam, zie je dat.' Nou en of

En heel langzaamaan begint het erop te lijken dat de opvang problemen die er na de zomervakantie zouden ontstaan opgelost worden....
  donderdag 25 juni 2009 @ 06:45:53 #90
24188 Belana
kloon van belana
pi_70347661
livelink, ik maak me er niet zo druk om, om het schoolreisje. het enige waar ik me druk om maak is het vervoer. ze gaan met auto's en alleen in de gordels, volgens de regels van het groepsvervoer, maar ik vind dat toch een naar idee en ik ben wel bang dat er op de weg wat gebeurt...
Ik heb vanmiddag vrij genomen, dan kan ik hem ophalen
stormy waters...
sailin'
pi_70347689
Damon had een week of drie geleden een scoutingweekend. Eerste keer voor hem.
Hij wilde eerst wel maar toen de dag kwam wilde hij niet. Het weer was ook al niet zo geweldig (motregen) en ze zouden in een tent slapen.
Ik heb er met zachte dwang voor gezorgd dat hij toch ging.
Ik ken mijn zoon. Zonder duwtjes in de rug doet hij helemaal niks en sluit hij zich op in huis. Dat lijkt me niet goed (hoe heerlijk ik dat ook zou vinden, lekker veilig thuis).
Ik heb me de hele middag, avond en nacht schuldig gevoeld (als hij het maar niet koud heeft, als hij zich maar niet unhappy voelt als als als)
Nou, hij vond het helemaal geweldig!!! Hij kon niet wachten op een volgende keer en wat was ik blij dat ik doorgezet had.
  donderdag 25 juni 2009 @ 09:09:25 #92
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_70348856
Wat fijn om te lezen Lily!

Luchtbel wat een prachtig bloemenbord. En je trotse verhalen over Jolie en ballet, heerlijk!

Weet je, morgen gaat Sterre op schoolreisje, naar Hellendoorn. En daar maak ik me helemaal niet druk om. Dat ligt dus ook enorm aan het kind. Ik wéét hoe Wouter zich voelt bij gebeurtenissen als op schoolkamp gaan, en daarom heb ik er zelf ook zo'n last van. Sterre is een heel ander kind. Die kan ik veel gemakkelijker loslaten omdat zij zelf zo gemakkelijk en stoer in de dingen is.

Oh en Tristan heeft zijn 2e voortand eruit. Zo schattig!
  donderdag 25 juni 2009 @ 10:15:31 #93
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_70350607
Het is alweer donderdag Spuug en wat leuk ook van de grijze jager! Dat helpt hem vast enorm Gister kreeg ik bericht dat het tweede deel eindelijk binnen gekomen is. Oudste hier vind het echt helemaal super.

Mijn middelste was ook altijd zo'n stoere. Maar sinds zijn ongeluk is hij een stuk voorzichtiger geworden en hangt ie veel sterker aan me. En ik ook aan hem natuurlijk. Op schoolreis was geen probleem ook. Maar hij hoeft niet te slapen. Wel een aanrader misschien ook voor jullie Spuug. De Natuurschool in Lauwersoog. Ze hebben een tópdag gehad.
En hoera voor de frietruif van Tristan!
  Jubileum moderator donderdag 25 juni 2009 @ 16:19:59 #94
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_70363202
Foto Spuuglokje, ik wil dat wel zien bij Tristan

Belaan hoe was de schoolreis van Liam?
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:21:29 #95
24188 Belana
kloon van belana
pi_70363276
Tristan een fietsenrekje
en het is alweer donderdagmiddag inmiddels spuug

lois, hij heeft het heerlijk gehad! Hij ligt voor dood op de bank tv te kijken
vooralsnog geen energie meer om een grote mond te geven
stormy waters...
sailin'
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:36:25 #96
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_70363853
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:19 schreef Lois het volgende:
Foto Spuuglokje, ik wil dat wel zien bij Tristan

Belaan hoe was de schoolreis van Liam?
Fotootje van gisteravond:

donderdag 25 juni 2009 @ 16:39:32 #97
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_70363965
Nog eentje (let niet op die rare dochter )

pi_70366191
Ohh wat een heerlijke koppies en die tandjes
  donderdag 25 juni 2009 @ 19:36:15 #99
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_70368745
Ze kunnen ook echt niet normaal samen op de foto he?
Morgen komt ie weer thuis, spuug!
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 25 juni 2009 @ 19:43:34 #100
13151 crew  Rewimo
pi_70368980
Ha, lekker stel die twee, en mooie fietsenstalling hoor

LB, wat fijn dat er een oplossing lijkt te komen voor je oppasperikelen

Ik ben trots Christan heeft een prachtrapport, met maar liefst vijf 2-en

En voor wie dat gek vindt klinken: 1 is hier het hoogste Op zijn vorige rapport stond nog geen enkele 2, dus hij heeft het echt hartstikke goed gedaan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')