Ik denk dat ik weet wie die bepaalde personen zijn (is).quote:Op zondag 21 juni 2009 15:59 schreef gnomaat het volgende:
Uiteraard is de botsing bij A twee keer zo hard (want er is daar twee keer zoveel kinetische energie die naderhand is omgezet). Behoud van impuls geldt natuurlijk ook bij beide.
Maar goed, er zijn dus bepaalde personen *kuch* die willen wedden dat ze beide even hard gaan.
Het verschil (volgens die bepaalde persoon) zal hem er wel in zitten dat die stilstaande baksteen een vastgemetselde muur zit. En niet zomaar een losliggende / stilstaande baksteen is.quote:Op zondag 21 juni 2009 16:07 schreef SpaceLlama het volgende:
Oh een makkelijkere voorbeeld: Zo zal de klap minder hard zijn bij een aanrijding op een voorligger, dan tegen een tegenligger...![]()
Het gaat om de totale energie, de muur zal ook een bepaalde hoeveelheid kinetische energie absorberen. Daar gaat men volgens mij aan voorbij. We beschouwen de aarde in dit geval als een stilstaande massa, wat volgens mij niet zo is..quote:Op zondag 21 juni 2009 16:07 schreef SpaceLlama het volgende:
Tuurlijk komt er meer energie vrij op het moment bij A... aangezien ej dan 2x kinetische energy hebt, in plaats van 1x.
Maarja, dat zei je al
Oh een makkelijkere voorbeeld: Zo zal de klap minder hard zijn bij een aanrijding op een voorligger, dan tegen een tegenligger...
beide objecten zijn even zwaar en gaan even snel.. je mag dus aannemen dat ze na een botsing hetzelfde reageren (terugstuiteren, en dezelfde vertraging hebben etc)quote:Op zondag 21 juni 2009 16:07 schreef SpaceLlama het volgende:
Tuurlijk komt er meer energie vrij op het moment bij A... aangezien ej dan 2x kinetische energy hebt, in plaats van 1x.
Maarja, dat zei je al
Oh een makkelijkere voorbeeld: Zo zal de klap minder hard zijn bij een aanrijding op een voorligger, dan tegen een tegenligger...
Ene object heeft de energie in de ene richting, ander voorwerp in de andere richting.quote:Op zondag 21 juni 2009 16:17 schreef Robin__ het volgende:
[..]
beide objecten zijn even zwaar en gaan even snel.. je mag dus aannemen dat ze na een botsing hetzelfde reageren (terugstuiteren, en dezelfde vertraging hebben etc)
maakt het dan uit of je dat tegen een 'onbeweegbare' muur doet, of tegen een object wat exact even veel kinetische energie bezit, als er nodig is om het andere object tot stilstand te brengen. Volgens mij is het effect wat beide blokken ondervinden exact gelijk.
(je verhaal en argument klopt verder, maar om verwarring te voorkomen, in de bovenaan geschetste situatie gaat ook die ene steen 20km/u, geen 40)quote:Op zondag 21 juni 2009 16:16 schreef Iblis het volgende:
Nu met 1 baksteen van 40km/h en 1kg en de ander ligt stil (maar niet vastgemetseld, beweegt gewoon niet.)
(Het snelheidsverschil is 40 km/u... maar dat is iets anders)quote:Op zondag 21 juni 2009 16:26 schreef gnomaat het volgende:
[..]
(je verhaal en argument klopt verder, maar om verwarring te voorkomen, in de bovenaan geschetste situatie gaat ook die ene steen 20km/u, geen 40)
Prima. Wat betreft het criterium om te meten of de botsingingen inderdaad even hard gaan, eens met de integraal van de weegschaal uitslag? (die integraal is namelijk per definite de door de botsing "vrijgekomen" energie)quote:Op zondag 21 juni 2009 16:16 schreef chevere het volgende:
Het gaat om de totale energie, de muur zal ook een bepaalde hoeveelheid kinetische energie absorberen. Daar gaat men volgens mij aan voorbij. We beschouwen de aarde in dit geval als een stilstaande massa, wat volgens mij niet zo is..![]()
(ja maar in de oorspronkelijke situatie is het snelheidsverschil in situatie B 20 km/u, geen 40 zoals in A.. alhoewel Rude meent dat er eigenlijk helemaal geen snelheidsverschillen bestaan)quote:Op zondag 21 juni 2009 16:27 schreef SpaceLlama het volgende:
(Het snelheidsverschil is 40 km/u... maar dat is iets anders)
Klopt, maar ik wilde dus even uitduiden dat je met de kinetische energie van het systeem kunt 'knoeien' door de situatie anders te beschrijven. De afname, en derhalve de verrichte arbeid, is van belang.quote:Op zondag 21 juni 2009 16:26 schreef gnomaat het volgende:
[..]
(je verhaal en argument klopt verder, maar om verwarring te voorkomen, in de bovenaan geschetste situatie gaat ook die ene steen 20km/u, geen 40)
Mee eens.quote:Op zondag 21 juni 2009 16:30 schreef Iblis het volgende:
Klopt, maar ik wilde dus even uitduiden dat je met de kinetische energie van het systeem kunt 'knoeien' door de situatie anders te beschrijven. De afname, en derhalve de verrichte arbeid, is van belang.
Als ik de juiste defenitie van intergraal meting hier juist heb, enkel de hoeveelheid energie en niet de verdere beweging die daaruit volgt, dan is dat inderdaad juist.quote:Op zondag 21 juni 2009 16:27 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Prima. Wat betreft het criterium om te meten of de botsingingen inderdaad even hard gaan, eens met de integraal van de weegschaal uitslag? (die integraal is namelijk per definite de door de botsing "vrijgekomen" energie)
Meer dan lichtsnelheid is niet per definitie uitgesloten, enkel precies lichtsnelheid (en dat ook niet, als "een ding" = fotonquote:Op zondag 21 juni 2009 16:32 schreef Mr.Houdoe het volgende:
Als twee stenen met 20 km/u op elkaar botsen, is dat vergelijkbaar met een botsing van eentje die met 40 km/u op een stilstaande steen botst. Maar dit is niet precies zo! Mijn natuurkundeleraar heeft dat ooit verteld, want als twee dingen dan met meer dan de helft van de lichtsnelheid op elkaar zouden botsen zou het vergelijkbaar zijn met een ding dat met meer dan de lichtsnelheid gaat op een stilstaande... En dat kan nooit![]()
Hetwelk juist is, maar bij deze snelheden geen (praktische) rol van betekenis speelt. Maar deze klassieke benadering verliest haar geldigheid dus inderdaad bij heel hoge snelheden.quote:Op zondag 21 juni 2009 16:32 schreef Mr.Houdoe het volgende:
Als twee stenen met 20 km/u op elkaar botsen, is dat vergelijkbaar met een botsing van eentje die met 40 km/u op een stilstaande steen botst. Maar dit is niet precies zo! Mijn natuurkundeleraar heeft dat ooit verteld, want als twee dingen dan met meer dan de helft van de lichtsnelheid op elkaar zouden botsen zou het vergelijkbaar zijn met een ding dat met meer dan de lichtsnelheid gaat op een stilstaande... En dat kan nooit
Dus je moet wel heel erg hard gaan om echt van een snelheidsverschil te kunnen spreken..quote:Op zondag 21 juni 2009 16:34 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hetwelk juist is, maar bij deze snelheden geen (praktische) rol van betekenis speelt. Maar deze klassieke benadering verliest haar geldigheid dus inderdaad bij heel hoge snelheden.
Met "is juist" bedoel je dat de integraal van de weegschaal-uitslag gedurende de botsing inderdaad een juiste maat is voor de "hardheid" (of "hoeveelheid vrijgekomen energie" of "impact energie" of hoe je het ook wilt noemen)?quote:Op zondag 21 juni 2009 16:32 schreef chevere het volgende:
Als ik de juiste defenitie van intergraal meting hier juist heb, enkel de hoeveelheid energie en niet de verdere beweging die daaruit volgt, dan is dat inderdaad juist.![]()
De variabele is in dit geval dat 2 stenen op wieltjes inderdaad beide een kant op kunnen schieten en dat een vast muurtje redelijk op zijn plaats blijft staan.quote:Op zondag 21 juni 2009 16:45 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Met "is juist" bedoel je dat de integraal van de weegschaal-uitslag gedurende de botsing inderdaad een juiste maat is voor de "hardheid" (of "hoeveelheid vrijgekomen energie" of "impact energie" of hoe je het ook wilt noemen)?
Want dan hebben we daarmee een concrete variabele die we voor beide botsingen kunnen meten. En jij zegt dat de uitkomst in beide gevallen gelijk is, en ik niet. In orde?
Oh ja, volgens mij gaan we uit van een volkomen inelastische botsing.quote:Op zondag 21 juni 2009 17:08 schreef schaapie2000 het volgende:
In situatie 2 zal enkele het bewegende blok in omgekeerd richting met gelijke snelheid bewegen.
Wat ik zij moet je niet ZO letterlijk nemen, ik probeer je enkel te vertellen dat de losse steen zich na de klap meer zal verplaatsen dan de vaste steen.quote:Op zondag 21 juni 2009 17:11 schreef Iblis het volgende:
[..]
Oh ja, volgens mij gaan we uit van een volkomen inelastische botsing.
Ehm, ik weet niet waar je nu heen wilt. Ik hoop niet dat dit een poging is om je er nu onderuit te lullen door allerlei vage non-argumenten erbij te halen, maar even ter herinnering, DIT was jouw stelling:quote:Op zondag 21 juni 2009 17:05 schreef chevere het volgende:
De variabele is in dit geval dat 2 stenen op wieltjes inderdaad beide een kant op kunnen schieten en dat een vast muurtje redelijk op zijn plaats blijft staan.
In het ene geval zouden de 2 stenen beie misschien een cm los komen van de grond, en In het andere geval komt er 1steen waarschijnlijk 2cm los van de grond. Dat is de variabele die je zou kunnen meten, of waar je nu over spreekt..![]()
Nu gaat het er om dus om hoe we "de hoeveelheid energie die vrijkomt" definiëren.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 11:36 schreef chevere het volgende:
2 bastenen met beide een bewicht van 1gk op wieltjes rijden 20 km/u in tegengestelde richting, en knallen op elkaar.
Wedden dat de hoeveelheid energie die vrijkomt gelijk is indien je 1steen van1gg met 20km/u op een vastliggende steen van 1kg laat botsen?
quote:Op zaterdag 20 juni 2009 12:57 schreef Iblis het volgende:
mij is nog steeds niet duidelijk wat je nu precies wilt meten. Ja, ‘de energie die vrijkomt’, maar dat is niet echt een duidelijk criterium.
Waarom enkel de maximale uitslag niet genoeg is, heb ik hierboven uitgelegd.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 13:07 schreef chevere het volgende:
Plak een weegschaal verticaal op een van de stenen, slaat hij in beide gevallen net zo ver uit of niet?
Dit zijn toch allemaal ontwijkende antwoorden. We kunnen gewoon volmondig "ja" zeggen dat mijn hypothese klopte.quote:Op zondag 21 juni 2009 17:32 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Ehm, ik weet niet waar je nu heen wilt. Ik hoop niet dat dit een poging is om je er nu onderuit te lullen door allerlei vage non-argumenten erbij te halen, maar even ter herinnering, DIT was jouw stelling:
[..]
Nu gaat het er om dus om hoe we "de hoeveelheid energie die vrijkomt" definiëren.
Daar werd nog dit over gezegd:
[..]
[..]
Waarom enkel de maximale uitslag niet genoeg is, heb ik hierboven uitgelegd.
Later heb je het nog over "de impact energie" gehad.
Wat is het nu precies?
Wablief!? Ik vraag je duidelijk WAT er volgens jou precies gelijk is in beide situaties, aangezien je dat iedere keer anders omschrijft, en nu zeg je het weer niet. En dan ben ik degene die ontwijkend antwoordt?quote:Op zondag 21 juni 2009 20:26 schreef chevere het volgende:
Dit zijn toch allemaal ontwijkende antwoorden.
NEEN Rude, wees gerust, die klopt nog steeds van geen kant.quote:We kunnen gewoon volmondig "ja" zeggen dat mijn hypothese klopte.
Dat zeg jij, ik zeg iets anders, en degene die ongelijk heeft mag 10.000 euro overmaken naar een willekeurig goed doel.quote:Er is geen verschil in de hoeveelheid energie die vrijkomt bij deze botsingen.
Dat interesseert me geen zak, ik wil gewoon duidelijk met je afspreken hoe we dat meten. Zodat je daar niet achteraf over kunt stechelen.quote:Over de vorm waarin deze energie zich verder verplaatst
Ja haha, die is goed, nee nou moet je het uitleggen ook. Rude die Newton erbij haalt, dat wil ik meemakenquote:Op zondag 21 juni 2009 20:59 schreef chevere het volgende:
Bekijk Newtons wieg nog eens, je kunt hem ook op je Iphoe dowenloaden.. en je zult zien dat ik wel gelijk heb. Volgens mij is het voor velen al bevestigt, maar je blijft je verlies ontkennen. Verder sprken is vanaf nu een beetje zinloos geworden.
Blijf lekker bij je eigen geloof, en het is goed verder..
"Having a scientific discussion with chevere is like opening a latest technology electronic gadget shop within an Amish community: totally pointless."quote:Op zondag 21 juni 2009 21:54 schreef intraxz het volgende:
Dat geneuzel met chevere telkens verpest topics.
Dit klinkt allemaal al een stuk beter, je sluit in ieder geval niet meer uit dat mijn theorie ook waar zou kunnen zijn. Ik laat je vrij om te doen wat je wilt met je tienjte, doe er iets mee wat goed voelt..quote:Op maandag 22 juni 2009 09:54 schreef Pie.er het volgende:
Chevere, durf je nou de details van het experiment vast te leggen? Of ben je echt bang dat je ongelijk hebt?
Als we tot overeenstemming komen over een experiment, dat uitvoeren, en als eruit komt dat jouw theorie beter in de buurt van de waarheid komt dan newtons/einsteins mechanica, dan
1. Maak ik een tientje over naar een goed doel naar jouw keuze. Tienduizend euro is een te hoog bedrag voor een weddenschap, dat is niet serieus te nemen, maar een tientje wel.
2. Help ik je mee een wetenschappelijk artikel over jouw theorie te schrijven, mijn naam hoeft niet bij de auteurslijst. Ik zorg dan voor alle wiskundige zaken die voor jou lastig zijn, omdat je het taaltje niet kent.
3. Bied ik mijn excuses aan voor al die keren dat ik dacht dat jouw theorie onzin was.
4. Neem ik je uit eten om je te feliciteren voor je zege over de wetenschap.
Dit staat los van jouw belofte om 10.000 euro over te maken als jij ongelijk hebt. Ik beloof niks namens andere mensen hier, maar ik verwacht dat er meer mensen zijn die zo'n aanbod durven te maken.
Motiveert die je misschien om te stoppen met ontwijkende vragen, en tot een duidelijke omschrijving van het experiment te komen, inclusief een duidelijk criterium waaruit kan worden bepaald wie er gelijk heeft?
quote:Op maandag 22 juni 2009 09:54 schreef Pie.er het volgende:
Chevere, durf je nou de details van het experiment vast te leggen? Of ben je echt bang dat je ongelijk hebt?
(...)
Motiveert die je misschien om te stoppen met ontwijkende vragen, en tot een duidelijke omschrijving van het experiment te komen, inclusief een duidelijk criterium waaruit kan worden bepaald wie er gelijk heeft?
Nou Pie.er, daar heb je je antwoord...quote:Op maandag 22 juni 2009 13:36 schreef chevere het volgende:
(Ellenlang verhaal, zorgvuldig jouw concrete vraag ontwijkend)
Fair enough. Maar als je dan op het hele grote tandwiel (de aarde) een vastzittend blokje maakt, ga je zien dat dat vastzittende blokje nog steeds op het kleine tandwiel (je wiel) afkomt met de hoeksnelheid van het grote tandwiel. Die prachtige coordinatentransformatie die jij dus voorstelt verandert niets aan het experiment. En aangezien het grote tandwiel onvoorstelbaar veel groter is dan het kleine tandwiel, kun je jouw voorstelling van zaken ook vervangen door een klein wieltje dat over een rechte weg rolt, aangezien de kromming van de aarde op de schaal waarover we praten verwaarloosbaar is.quote:Als je nu vanuit een bepaalde afstand naar deze band en de weg kijkt, dan zie je 2 assen ( de aarde en het wiel) en een bepaalde mate van verplaatsing t.o.v. elkaar. Maar vanuit een andere hoek gezien ( je moet dan wel even de ruimte in vliegen en zelf ook met een bepaalde snelheid roteren!!) zou je het wel en de aarde als 2 roterende tandwielen kunnen zien die zich niet verplaatsen t.o.v. elkaar as.
Ja, en in beide gevallen is er een snelheidsverschil van 20km/u. De RT bewijst helemaal niet dat er geen snelheidsverschillen bestaan. In tegendeel, de RT zegt dat absolute snelheden niet bestaan, en dat er juist alléén maar sprake is van snelheidsverschillen.quote:Op maandag 22 juni 2009 13:36 schreef chevere het volgende:
Relativiteit bewijst eigenlijk dat er geen snelheidsverschillen bestaan, een steen die met 20km/u tegen een muur knalt kan ook denekn dat de muur met 20km/u op hem afkwam.
Er zit een snelheidsverschil tussen. Ongeacht vanuit wiens perspectief je het bekijkt.quote:Zie je nu dat er geen verschil was tussen de rollende steen of de vaste muur?
Hoezo "dus"? Dat blijkt nog nergens.quote:Ik kan dus een een absolute snelheid bewijzen
Dat is er al lang: snelheid is de verhouding tussen de afstand waarover wordt verplaatst, en de tijd waarin dat gebeurt. Twee hele verschillende dingen.quote:Probeer een onderscheid te maken tussen snelheid en verplaatsing.
Dit hele verhaal is oude koek. Relativiteit enzo. Dat je dit presenteert als iets 'nieuws' geeft wederom aan dat je de RT blijkbaar niet begrijpt.quote:(wiel... weg... draaien...)
Wie zijn "we"?quote:In het geval van een tanwielenstelsel zeggen we altijd dat de onderlinge snelheden zich opheffen maar dat er een verandering van kracht kan plaatsvinden.
Verplaatsing en beweging hadden we al gedefinieerd, weet je nog? En verplaatsen was een speciale vorm van bewegen, dus "geen beweging, wel verplaatsing" is zonder meer in tegenspraak met wat je eerst beweerde.quote:Maar er is geen feitelijke beweging, er is sprake van verplaatsing. En verplaatsing zou je dan volgens mijn theorie uitieindelijk moeten uitsrukken in tijdsverschillen.
quote:Gezien de felle reactie's voelt men toch echt wel aan dat er iets aan de hand moet zijn.
quote:ik heb enkel een andere kijk op de dingen die velen niet voor mogelijk houden, en het vervelende is dat ik het nog goed kan onderbouwen ook.
Als Rude concreet tot een experiment komt waarbij zijn idee getoetst kan worden, dan wil ik ook nog wel een tientje bijleggen als-ie gelijk heeftquote:Op maandag 22 juni 2009 09:54 schreef Pie.er het volgende:
Als we tot overeenstemming komen over een experiment, dat uitvoeren, en als eruit komt dat jouw theorie beter in de buurt van de waarheid komt dan newtons/einsteins mechanica, dan
1. Maak ik een tientje over naar een goed doel naar jouw keuze. Tienduizend euro is een te hoog bedrag voor een weddenschap, dat is niet serieus te nemen, maar een tientje wel.
2. Help ik je mee een wetenschappelijk artikel over jouw theorie te schrijven, mijn naam hoeft niet bij de auteurslijst. Ik zorg dan voor alle wiskundige zaken die voor jou lastig zijn, omdat je het taaltje niet kent.
3. Bied ik mijn excuses aan voor al die keren dat ik dacht dat jouw theorie onzin was.
4. Neem ik je uit eten om je te feliciteren voor je zege over de wetenschap.
Dit staat los van jouw belofte om 10.000 euro over te maken als jij ongelijk hebt. Ik beloof niks namens andere mensen hier, maar ik verwacht dat er meer mensen zijn die zo'n aanbod durven te maken.
Als het gaat om het bepalen van de vrijgekomen energie (de oorspronkelijke stelling), dan moet je de geabsorbeerde energie niet opeens gaan meerekenen.quote:Op zondag 21 juni 2009 16:16 schreef chevere het volgende:
[..]
Het gaat om de totale energie, de muur zal ook een bepaalde hoeveelheid kinetische energie absorberen.
Jij beweert dat die twee punten elkaar blijven raken voor iedere waarde voor t?quote:Op maandag 22 juni 2009 14:37 schreef Kelp het volgende:
Neenee, je begrijpt het niet. Je moet kijken naar de punten waar het grote tandwiel (aarde) en het kleine tandwiel (het wiel) elkaar raken. Die twee punten staan stil ten opzichte van elkaar. En de punten op het grote tandwiel die gelijk naast dit raakpunt liggen, liggen op vaste afstand van het raakpunt, en bewegen dus ook niet ten opzichte ervan. Datzelfde geldt voor punten die daar weer naastliggen, etc. Zo kun je door inductie bewijzen dat de hele wielconstructie stilstaat ten opzichte van zichzelf, inclusief jouw blokje.
Je verwaarlozing van de kromming gaat ook niet op, omdat ieder punt van het grote wiel een klein beetje gekromt is, en wanneer je door inductie je beweegt naar jouw blokje toe (je eigen punt nota bene!) , tellen al die kleine krommingkjes bij elkaar op om weer één grote kromming te geven.
Natuurlijk. De punten blijven op dezelfde plaats. Het is de materie die erdoorheen beweegt waar jij op doelt. En aangezien materie een manifestatie is van energie, energie bestaat uit fotonen en fotonen in hun eigentijd stil staan is de beweging een illusie. Beweging bestaat niet, vraag maar aan Zeno. Of wil je soms beweren dat een filosoof die we duizenden jaren na zijn dood nog kennen het mis had?quote:Op maandag 22 juni 2009 16:33 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Jij beweert dat die twee punten elkaar blijven raken voor iedere waarde voor t?
Op iedere t staan die twee punten inderdaad tegen elkaar aan, en staan dus stil. Maar laat me anders een uitgebreid beeld schetsen, dan kun je zien hoe het werkt. We nemen 3 tandwielen, A, B en C. A staat in contact met B en C, B met A en C en C met A en B. Neem nu het contactpunt tussen A en B. Deze punten van A en B staan stil ten opzichte van elkaar. Loop nu een klein stukje verder over A, naar een naburig gelegen punt (op de buitenkant van het tandwiel). Dit naburig gelegen punt beweegt niet ten opzichte van het vorige punt op A, dus hier is ook geen beweging. Doe dit voor heel veel naburige punten op de buitenrand van A, en je zult uiteindelijk bij het contactpunt tussen A en C komen. Ook deze twee punten staan stil ten opzichte van elkaar. Als we dan verder over de rand van C lopen blijkt ook heel C stil te staan, tot we bij het contactpunt tussen B en C komen, wat ook stil staat, etc. Zo kun je het hele rondje volmaken totdat we weer bij ons oorspronkelijke punt zijn uitgekomen, en alle tussenliggende punten blijken stil ten opzichte van elkaar te staan. We kunnen nu dus concluderen dat het hele geheel eigenlijk niet beweegt!quote:Op maandag 22 juni 2009 16:33 schreef Mister1977 het volgende:
Jij beweert dat die twee punten elkaar blijven raken voor iedere waarde voor t?
Maar de energie die de muur absorbeert, zal dus nooit meer zijn dan de kinetische energie van de basteen, die bij de botsing wordt omgezet.quote:Op zondag 21 juni 2009 16:16 schreef chevere het volgende:
[..]
Het gaat om de totale energie, de muur zal ook een bepaalde hoeveelheid kinetische energie absorberen. Daar gaat men volgens mij aan voorbij. We beschouwen de aarde in dit geval als een stilstaande massa, wat volgens mij niet zo is..
Maar dit:quote:Op maandag 22 juni 2009 17:51 schreef Kelp het volgende:
[..]
Op iedere t staan die twee punten inderdaad tegen elkaar aan, en staan dus stil. Maar laat me anders een uitgebreid beeld schetsen, dan kun je zien hoe het werkt. We nemen 3 tandwielen, A, B en C. A staat in contact met B en C, B met A en C en C met A en B. Neem nu het contactpunt tussen A en B. Deze punten van A en B staan stil ten opzichte van elkaar. Loop nu een klein stukje verder over A, naar een naburig gelegen punt (op de buitenkant van het tandwiel). Dit naburig gelegen punt beweegt niet ten opzichte van het vorige punt op A, dus hier is ook geen beweging. Doe dit voor heel veel naburige punten op de buitenrand van A, en je zult uiteindelijk bij het contactpunt tussen A en C komen. Ook deze twee punten staan stil ten opzichte van elkaar. Als we dan verder over de rand van C lopen blijkt ook heel C stil te staan, tot we bij het contactpunt tussen B en C komen, wat ook stil staat, etc. Zo kun je het hele rondje volmaken totdat we weer bij ons oorspronkelijke punt zijn uitgekomen, en alle tussenliggende punten blijken stil ten opzichte van elkaar te staan. We kunnen nu dus concluderen dat het hele geheel eigenlijk niet beweegt!
Ik hoop dat het allemaal helder overkomt. Dit is belangrijke materie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |