abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70261582
Zoiets ja
Children of the night. What music they make.
pi_70261805
quote:
Op maandag 22 juni 2009 18:38 schreef DeHovenier het volgende:
Zoiets ja
Mooi dat je nu begeleiding gaat krijgen.

Vandaag had ik een kennismakingsgesprek bij het reïntergratiebureau dat mij gaat helpen.
Eigenlijk ben ik te goed om geholpen te worden omdat ik gewoon een baan heb
Maar misschien is het toch mogelijk dat ik van hun hulp ga krijgen.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_70265748
Begeleiding is wel handig, ik weet namelijk niet wat ik wil gaan doen. Werken? Opleiding volgen?
Wat ik wel weet is dat ik niet bij m'n huidige werkgever wil blijven, het is een saaie baan namelijk.
Children of the night. What music they make.
pi_70266247
quote:
Op maandag 22 juni 2009 20:09 schreef DeHovenier het volgende:
Begeleiding is wel handig, ik weet namelijk niet wat ik wil gaan doen. Werken? Opleiding volgen?
Wat ik wel weet is dat ik niet bij m'n huidige werkgever wil blijven, het is een saaie baan namelijk.
Succes met uitzoeken wat je nu echt wilt.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_70266763
quote:
Op maandag 22 juni 2009 18:44 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Mooi dat je nu begeleiding gaat krijgen.

Vandaag had ik een kennismakingsgesprek bij het reïntergratiebureau dat mij gaat helpen.
Eigenlijk ben ik te goed om geholpen te worden omdat ik gewoon een baan heb
Maar misschien is het toch mogelijk dat ik van hun hulp ga krijgen.
Ik hoop dat je niet tussen wal en schip gaat vallen, en dat je werk vindt waar je je voor langere tijd in kan vinden.

Heb je een Wajong-status? Dan heb je recht op reïntegratie bij een bureau naar keuze, waarbij de kosten gefinancierd worden door UWV.
pi_70267053
quote:
Op maandag 22 juni 2009 20:31 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Ik hoop dat je niet tussen wal en schip gaat vallen, en dat je werk vindt waar je je voor langere tijd in kan vinden.

Heb je een Wajong-status? Dan heb je recht op reïntegratie bij een bureau naar keuze, waarbij de kosten gefinancierd worden door UWV.
Dat hoop ik. Ik heb nu een beetje gevoel dat ik mijn hele leven tussen wal en schip val. Maar ik zal er voor knokken dat ik hulp krijg.

Om in aanmerking voor Wajong te komen zou ik eerst weer werkloos moeten worden. Dan pas kan ik daarvoor onderzocht worden. En dan is zelfs de kans klein dat ik die status krijg. Aangezien ik eigenlijk altijd gewerkt heb.
14 SHADES OF GREY
  maandag 22 juni 2009 @ 22:11:21 #57
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_70271119
quote:
Op maandag 22 juni 2009 20:09 schreef DeHovenier het volgende:
Dat was een van mijn eerste antwoorden:
  • Zij: Wat zoek je?
  • Ik: Dat weet ik niet, want als ik het wist zat ik hier niet...
    Het duurde even voordat bij hen het kwartje viel
  • Repent, Pray, Forgive
    Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
    Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
    pi_70271243
    quote:
    Op maandag 22 juni 2009 18:08 schreef DeHovenier het volgende:
    Vanmiddag is bij mij de diagnose Asperger gesteld. Ik ga verder met gesprekken voeren, maar dit keer met iemand anders. Zij moet me helpen bij het vinden van een geschikt baantje/opleiding.

Ik zie wel wat er verder uitrolt
    Kijk eens aan. Hopelijk geeft het je rust nu je dit eenmaal weet. Succes met het vervolg.
    pi_70271459
    quote:
    Op maandag 22 juni 2009 22:11 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

• Goeie
    En herkenbaar
    14 SHADES OF GREY
    pi_70304713
    quote:
    Op maandag 22 juni 2009 16:24 schreef RTL Nieuws.nl het volgende:

Vaker autisme vastgesteld in Nederland
    In Nederland wordt steeds vaker autisme bij kinderen vastgesteld. Maar kinderen en ouders worden nog te vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Dat stelt de Gezondheidsraad in een advies aan minister Rouvoet.
    videoVideo's
    VAKER AUTISME VASTGESTELD IN NEDERLAND
    fotoFoto

Slechte begeleiding autisme in Nederlandvideo
    Vaker autisme vastgesteld in Nederland
    Slecht advies

In het rapport staat ook dat door slecht advies niet altijd de juiste zorg wordt geboden. De commissie pleit daarom voor een uniforme werkwijze ten aanzien van vroege opsporing van autismespectrumstoornissen bij kinderen van 0-4 en kinderen in de schoolleeftijd.
    Andere cijfers

Autisme komt in Nederland waarschijnlijk bij ten minste 60 per 10.000 mensen voor en mogelijk zelfs bij 100 per 10.000. Ruim 30 jaar geleden werden totaal andere cijfers gerapporteerd: 2 à 5 per 10.000.
    Klassiek

De reden voor deze groei is dat vroeger niet alleen criteria voor klassiek autisme werden verruimd, maar ook subklassen in autisme werden opgenomen. Een bijkomende verklaring is dat de handicap veel vaker dan vroeger tot problemen leidt. Het toegenomen beroep dat de maatschappij doet op sociale en communicatieve vaardigheden, flexibiliteit en zelfredzaamheid heeft daarmee te maken.
    Stroomlijnen

In het rapport staan voorstellen voor het stroomlijnen van de werkwijzen om autismespectrumstoornissen op verschillende leeftijden op het spoor te komen.
    "Maar kinderen en ouders worden nog te vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Dat stelt de Gezondheidsraad in een advies aan minister Rouvoet."

Ja, of ze worden gewoon simpelweg gestraft.. pestpokke land hierzo
    Er gaat niets boven Groningen
    pi_70304882
    quote:
    Op dinsdag 23 juni 2009 21:52 schreef sander-3 het volgende:

[..]

"Maar kinderen en ouders worden nog te vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Dat stelt de Gezondheidsraad in een advies aan minister Rouvoet."

Ja, of ze worden gewoon simpelweg gestraft.. pestpokke land hierzo
    Dat is wel erg negatief
    14 SHADES OF GREY
    pi_70305506
    Autisme word ook vaak overdiagnostiseerd, phoe wat een woord zeg. Vooral PDD-NOS is populair.
    pi_70305608
    quote:
    Op dinsdag 23 juni 2009 22:13 schreef F04 het volgende:
    Autisme word ook vaak overdiagnostiseerd, phoe wat een woord zeg. Vooral PDD-NOS is populair.
    ADHD ook Ieder druk kind krijgt bijna automatisch het labeltje ADHD
    14 SHADES OF GREY
    pi_70306110
    quote:
    Op dinsdag 23 juni 2009 22:15 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

ADHD ook Ieder druk kind krijgt bijna automatisch het labeltje ADHD
    en proberen ze zo gauw mogelijk aan de ritalin te gooien, terwijl het middel erger is dan de kwaal.
    http://www.ritalindeath.com/
    pi_70312226
    quote:
    Dat is inderdaad helemaal in op dit moment. Misschien wel omdat je met die diagnose gemakkelijker voor een Wajong in aanmerking komt.
    pi_70320578
    quote:
    Op dinsdag 23 juni 2009 21:56 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Dat is wel erg negatief
    Tsja, het is gewoon zo, bij mij.
      woensdag 24 juni 2009 @ 13:46:55 #67
    188877 Stupendous76
    pi_70322569
    quote:
    Op woensdag 24 juni 2009 07:42 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Dat is inderdaad helemaal in op dit moment. Misschien wel omdat je met die diagnose gemakkelijker voor een Wajong in aanmerking komt.
    Er is nu eenmaal een grote groep mensen die op de een of andere manier (financiële) hulp nodig heeft. En zolang de overheid dat niet accepteert en op een normale manier aanpakt, zullen zorgverleners er alles aan doen om die groep toch zorg te kunnen bieden. PDD-NOS ken ik nog niet als 'kapstok', ADHD dan weer wel.
    Dat psychische diagnoses vaker voorkomen is ook wel te begrijpen: een uitkering aanvragen voor 2 missende benen is gemakkelijker te controleren dan een uitkering aanvragen 'omdat je anders denkt dan anderen'. Hiermee doe je de groep mensen die echt 'anders denken' wel zwaar tekort, net zo lang tot ze een ander iets vinden dat goed te (mis)bruiken is.
    Repent, Pray, Forgive
    pi_70327409
    Interessant. Precies hierover is nu een debat bezig in de 2e kamer Diegene die nu spreekt, noemde precies dat op, dat mensen een label nodig hebben om geholpen te kunnen worden, omdat er niks tussenin zit. O.i.d.
    pi_70331475
    quote:
    Op woensdag 24 juni 2009 12:46 schreef sander-3 het volgende:

[..]

Tsja, het is gewoon zo, bij mij.
    Oke als jij dat vindt.
    Ik vind het wel meevallen.
    14 SHADES OF GREY
      woensdag 24 juni 2009 @ 19:28:58 #70
    188877 Stupendous76
    pi_70334283
    quote:
    Op woensdag 24 juni 2009 15:59 schreef sander-3 het volgende:
    Interessant. Precies hierover is nu een debat bezig in de 2e kamer Diegene die nu spreekt, noemde precies dat op, dat mensen een label nodig hebben om geholpen te kunnen worden, omdat er niks tussenin zit. O.i.d.
    Hé, dat 6e zintuig werkt wel aardig bij mij hoor

Maar het is net als de DBC (= Diagnose-Behandel-Combinatie) in de ziekenhuizen: enkel handelingen die onder een DBC vallen worden nog vergoed. Dit systeem is bedacht om het overzichtelijker en gemakkelijker (en uiteindelijk, hoe kan het ook anders, goedkoper te maken) Maar, omdat het vrij veel werk kost (bureaucratie) én omdat veel DBC's niet de benodigde behangelingen dekken (en er zijn al vele duizenden DBC's) maken artsen combinaties van DBC's om hun werk maar verantwoord te krijgen --> het systeem is leuk bedacht maar totaal niet realistisch uitgevoerd. Resultaat: arts wordt betaald, patiënt tevreden en de overheid die maar niet snapt hoe dat komt.
    En evenzo met psychische zorg: zo lang het streven blijft om minder uit te geven (maar wel meer zorg te verlenen ) krijg je (bewuste) foutdiagnoses --> de zorg wordt betaald, de patiënt is geholpen en de overheid staat weer achteraan (terecht naar mijn mening)
    Repent, Pray, Forgive
    pi_70335051
    quote:
    Op dinsdag 23 juni 2009 22:27 schreef F04 het volgende:

[..]

en proberen ze zo gauw mogelijk aan de ritalin te gooien, terwijl het middel erger is dan de kwaal.
    http://www.ritalindeath.com/
    Mwah, bij mij was ritalin vroeger wel echt nodig, hoor. Verschilt heel erg per persoon, waarschijnlijk.
    pi_70335435
    quote:
    Op woensdag 24 juni 2009 19:52 schreef Hanneke12345 het volgende:

[..]

Mwah, bij mij was ritalin vroeger wel echt nodig, hoor. Verschilt heel erg per persoon, waarschijnlijk.
    Ah.. tijdens het lezen van de wikipedia pagina over ritalin las ik dat het ook helpt om impulsiviteit te verminderen. Dat is de term waar ik al een tijdje naar zocht. Want daar heb ik echt verschrikkelijke last van Ik noemde het altijd 'concentratie'. Maar ik bedoel dus impulsiviteit.

Dat ik als ik ergens mee bezig ben, zó, plotsklaps, iets anders ga doen. En daar word ik echt helemaal gestoord van
    pi_70335729
    quote:
    Op woensdag 24 juni 2009 19:52 schreef Hanneke12345 het volgende:

[..]

Mee eens
    14 SHADES OF GREY
    pi_70338094
    Er zal ongetwijfeld onderzoek plaatsvinden naar de toename. Heeft dit computertijdperk soms indirect invloed op onze genen? Die extreem mannelijk gedrag stimuleert?
    pi_70338978
    quote:
    Op woensdag 24 juni 2009 21:12 schreef EchtGaaf het volgende:
    Er zal ongetwijfeld onderzoek plaatsvinden naar de toename. Heeft dit computertijdperk soms indirect invloed op onze genen? Die extreem mannelijk gedrag stimuleert?

Iedereen die afwijkend en onwenselijke gedrag heeft is ziek en moet worden genezen. Oftewel iedereen die anders is lastig.
    14 SHADES OF GREY
    pi_70339595
    quote:
    Heeft dit computertijdperk soms indirect invloed op onze genen? Die extreem mannelijk gedrag stimuleert?
    Ik zie niet in waarom?
      woensdag 24 juni 2009 @ 22:04:12 #77
    188877 Stupendous76
    pi_70340309
    quote:

Grappig inderdaad: de samenleving die redelijk 'masculien' is, maar ondertussen wordt bij ieder mens aan de genen geknabbeld door allerlei chemicaliën die feminien zijn (met name alle zooi in plastics)

Overigens is het misschien wel 'in de mode' om een diagnose PDD-NOS te stellen; hier werkt natuurlijk ook de nieuwigheid: ik wist niet wat het was, maar volgens mij stel ik hiermee wel de juiste diagnose. En daarnaast natuurlijk: als er eerst geen mogelijkheid was om een diagnose PDD-NOS te stellen, en die mogelijkheid komt er, dan is dat natuurlijk een grote stijging.
    Repent, Pray, Forgive
    pi_70341034
    quote:
    Op woensdag 24 juni 2009 20:03 schreef Green1 het volgende:

[..]

Ah.. tijdens het lezen van de wikipedia pagina over ritalin las ik dat het ook helpt om impulsiviteit te verminderen. Dat is de term waar ik al een tijdje naar zocht. Want daar heb ik echt verschrikkelijke last van Ik noemde het altijd 'concentratie'. Maar ik bedoel dus impulsiviteit.

Dat ik als ik ergens mee bezig ben, zó, plotsklaps, iets anders ga doen. En daar word ik echt helemaal gestoord van
    Of zonder nadenken dingen eruit gooien, heeft me vrij regelmatig problemen opgeleverd op school
    Laatste tijd was het wel beter, tho. Heb begin vorig schooljaar nog een tijdje concerta gebruikt, maar daarmee voelde ik me echt totaal niet relaxt, dus daar ben ik mee gekapt.

Ik heb trouwens eigenlnijk niets te zoeken in dit topic verder, want ik heb geen PDD-NOS (of andere vormen van autisme), aldus de doktoren.
    pi_70341299
    quote:
    Op woensdag 24 juni 2009 22:20 schreef Hanneke12345 het volgende:

[..]
    Ik heb trouwens eigenlnijk niets te zoeken in dit topic verder, want ik heb geen PDD-NOS (of andere vormen van autisme), aldus de doktoren.
    Dan mag je toch nog wel in dit topic reageren
    pi_70341300
    quote:
    Op woensdag 24 juni 2009 22:20 schreef Hanneke12345 het volgende:

[..]

Of zonder nadenken dingen eruit gooien, heeft me vrij regelmatig problemen opgeleverd op school
    Laatste tijd was het wel beter, tho. Heb begin vorig schooljaar nog een tijdje concerta gebruikt, maar daarmee voelde ik me echt totaal niet relaxt, dus daar ben ik mee gekapt.

Niet autisten zijn ook welkom hier.
    En wat jij zegt gebeurd ons ook regelmatig. Of mijn dan althans.
    14 SHADES OF GREY
      woensdag 24 juni 2009 @ 23:19:17 #81
    240240 Howl
    Find me in the future
    pi_70343270
    quote:
    Op woensdag 24 juni 2009 22:27 schreef tijnbrein het volgende:
    Niet autisten zijn ook welkom hier.
    En wat jij zegt gebeurd ons ook regelmatig. Of mijn dan althans.
    En ik ben nu een twijfelgeval. Het verhaal daarover heb ik al eens in de ADD/ADHD reeks verteld.
    Bij mij is impulsiviteit vooral iets doen zonder na te denken. Bij het praten let ik meestal veel te goed op wat ik zeg.
    quote:
    Dat hangt er van af waar je komt. Tijnbrein moest hemel en aarde bewogen krijgen om een diagnose te krijgen. Ik ga naar de shrink voor sociale angst klachten. En meteen wil die shrink mij een ASS diagnose opspelden. En dat wou ik net niet, en dat vond ik ook niet nodig.

Maar goed volgens mijn shrink is ADHD ook een ASS. Dus daar had ik ook naar gekeken. En toen viel me op dat ik toch wel heel veel ADHD symptomen had. En dat waren dingen waar ik toch echt wél problemen mee had.
    pi_70343691
    ADHD is GEEN autismespectrumstoornis. Misschien zit het er tegenaan.

Maar mensen met autisme zijn over het algemeen juist vrij rustig, soms in zichzelf gekeerd, en ADHD = Alle Dagen Heel Druk
    pi_70345127
    Mwah, niet perse denk. Autisme is -dacht ik althans- meer niet goed weten hoe om te gaan met sociale situaties. Dat kan ook met heel extrovert gedrag, toch?

Maar wat ik me altijd afvraag, wat is nou eigenlijk de meerwaarde van een diagnose? Ja eventuele hulp die misschien sneller op gang kan komen, maar verder nog? Ik weet dat toen ik ben onderzocht en - opnieuw - het label ADHD kreeg en verder "wel kenmerken van PDD-NOS, maar niet genoeg voor de diagnose" ik zoiets had van nouja oké /care. ;o
      donderdag 25 juni 2009 @ 00:32:53 #84
    240240 Howl
    Find me in the future
    pi_70345517
    quote:
    Op donderdag 25 juni 2009 00:17 schreef Hanneke12345 het volgende:
    Mwah, niet perse denk. Autisme is -dacht ik althans- meer niet goed weten hoe om te gaan met sociale situaties. Dat kan ook met heel extrovert gedrag, toch?

Maar wat ik me altijd afvraag, wat is nou eigenlijk de meerwaarde van een diagnose? Ja eventuele hulp die misschien sneller op gang kan komen, maar verder nog? Ik weet dat toen ik ben onderzocht en - opnieuw - het label ADHD kreeg en verder "wel kenmerken van PDD-NOS, maar niet genoeg voor de diagnose" ik zoiets had van nouja oké /care. ;o
    ADHD is ook niet "altijd druk". Aan de buitenkant ben ik best rustig. Het zijn vooral de aandachtsproblemen waar ik last van heb. En eerlijk gezegd wil vooral onderzocht worden omdat ik als ik ook echt ADD of ADHD heb, ik daarvoor dan tenminste medicatie kan krijgen. En als daaruit ook PDD-NOS komt, en ze kunnen het serieus staven, dan is dat maar zo.
    pi_70352047
    quote:
    Op woensdag 24 juni 2009 23:19 schreef Howl het volgende:

[..]

En ik ben nu een twijfelgeval. Het verhaal daarover heb ik al eens in de ADD/ADHD reeks verteld.
    Bij mij is impulsiviteit vooral iets doen zonder na te denken. Bij het praten let ik meestal veel te goed op wat ik zeg.
    Ik heb ook een waarschijnlijkheids diagnose. Of ik heb PDD-NOS of ik een ontwikkelingsachterstand in combinatie met een onverwerkt verleden.
    Daar heb ik ook last van. Impulsiviteit. Gelukkig kan ik er steeds beter mee omgaan.
    quote:
    [..]

Dat hangt er van af waar je komt. Tijnbrein moest hemel en aarde bewogen krijgen om een diagnose te krijgen. Ik ga naar de shrink voor sociale angst klachten. En meteen wil die shrink mij een ASS diagnose opspelden. En dat wou ik net niet, en dat vond ik ook niet nodig.

Maar goed volgens mijn shrink is ADHD ook een ASS. Dus daar had ik ook naar gekeken. En toen viel me op dat ik toch wel heel veel ADHD symptomen had. En dat waren dingen waar ik toch echt wél problemen mee had.
    Een combinatie van die ADHD en ASS is niet onmogelijk. Oxymoron bijvoorbeeld die heeft beide. Terwijl dat volgens de DSM-IV helemaal niet mogelijk. Maar toch is het zo.
    Maar ik denk niet dat jij ASS hebt. ADHD geen idee. En trouwens niet iedereen die niet sociaal heeft gelijk ASS. ASS is veel meer dan het sociale gebeuren. Het heeft vooral met prikkelverwerking te maken.
    quote:
    Ja ik heb er om moeten vragen en smeken om onderzocht te worden. En nu begrijpt mijn psycholoog eindelijk dat zijn aanpak die hij had in eerdere gesprekken niet werkte omdat ik niks kon met die vragen. En hij niks met mijn antwoorden. Het maakt mij ook niet uit wat voor hulp ik krijg als ik maar de juiste hulp krijg.

[quote] Op donderdag 25 juni 2009 00:17 schreef Hanneke12345 het volgende:

Ja tuurlijk kan dat. Het is gewoon een masker om je gebrekken te compenseren. Iets waar autisten erg goed in zijn.
    Het gaat er toch om dat je geholpen wordt niet wat je precies mankeert.
    quote:
    Op donderdag 25 juni 2009 00:32 schreef Howl het volgende:

[..]

ADHD is ook niet "altijd druk". Aan de buitenkant ben ik best rustig. Het zijn vooral de aandachtsproblemen waar ik last van heb. En eerlijk gezegd wil vooral onderzocht worden omdat ik als ik ook echt ADD of ADHD heb, ik daarvoor dan tenminste medicatie kan krijgen. En als daaruit ook PDD-NOS komt, en ze kunnen het serieus staven, dan is dat maar zo.
    Dat is de juiste instelling. Succes

[ Bericht 0% gewijzigd door tijnbrein op 25-06-2009 11:05:22 ]
    14 SHADES OF GREY
      donderdag 25 juni 2009 @ 13:42:41 #86
    73004 Oxymoron
    zoekt rust en ruimte
    pi_70357660
    quote:
    Op donderdag 25 juni 2009 10:59 schreef tijnbrein het volgende:
    Een combinatie van die ADHD en ASS is niet onmogelijk. Oxymoron bijvoorbeeld die heeft beide. Terwijl dat volgens de DSM-IV helemaal niet mogelijk. Maar toch is het zo.
    Ja. ADHD is geen ASS, maar bij ASS komen vaak, ADHD-problemen voor. Of je dan de combinatie hebt, is volgens mij, afhankelijk van de ernst van de ADHD-problemen. Ik denk dat het goed is, om een degelijk onderzoek te vragen, waarin naar verschillende stoornissen wordt gekeken. ADHD is in 80% van de gevallen, behandelbaar met medicatie, (en andere therapieën).

Dat ASS veel meer is, dan sociale problemen, is wel bewezen door onderzoeken. ASS is een Pervasieve (alles doordringende) Ontwikkelings-stoornis, en dat 'gestoorde' van de ontwikkeling geldt op alle gebieden, (van het leven).
    Volgens mij wordt de diagnose (te) vaak gesteld bij mensen die géén ASS hebben, maar bijvoorbeeld erg verlegen zijn.
    Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
    OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
    pi_70357802
    quote:
    Op donderdag 25 juni 2009 13:42 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Ja. ADHD is geen ASS, maar bij ASS komen vaak, ADHD-problemen voor. Of je dan de combinatie hebt, is volgens mij, afhankelijk van de ernst van de ADHD-problemen. Ik denk dat het goed is, om een degelijk onderzoek te vragen, waarin naar verschillende stoornissen wordt gekeken. ADHD is in 80% van de gevallen, behandelbaar met medicatie, (en andere therapieën).

Dat ASS veel meer is, dan sociale problemen, is wel bewezen door onderzoeken. ASS is een Pervasieve (alles doordringende) Ontwikkelings-stoornis, en dat 'gestoorde' van de ontwikkeling geldt op alle gebieden, (van het leven).
    Volgens mij wordt de diagnose (te) vaak gesteld bij mensen die géén ASS hebben, maar bijvoorbeeld erg verlegen zijn.
    Het belangrijkste is dat als je problemen hebt serieus wordt genomen en de juiste hulp krijgt.

Iedereen die afwijkend gedrag vertoond is lastig en daar moet wat aan worden gedaan.
    14 SHADES OF GREY
      donderdag 25 juni 2009 @ 13:56:49 #88
    188877 Stupendous76
    pi_70358212
    quote:
    Op donderdag 25 juni 2009 10:59 schreef tijnbrein het volgende:
    [..]
    Maar ik denk niet dat jij ASS hebt. ADHD geen idee. En trouwens niet iedereen die niet sociaal heeft gelijk ASS. ASS is veel meer dan het sociale gebeuren. Het heeft vooral met prikkelverwerking te maken.
    [..]
    Een bekend voorbeeld: in een cafe heb je heel veel moeite met het volgen van een gesprek; niet vanweg de herrie of het lawaai, maar omdat je alles hoort ipv enkel het gesprek > je krijgt alle prikkels die er maar te horen zijn mee.
    Repent, Pray, Forgive
      donderdag 25 juni 2009 @ 13:58:52 #89
    188877 Stupendous76
    pi_70358282
    quote:
    Op donderdag 25 juni 2009 13:42 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Daarom is PDD-NOS wel zo handig omdat het eigenlijk alles omvat wat niet onder bijv ASS valt. Nadeel is dat je dan weer een hele grote bende krijgt omdat er zo veel onder valt.
    Repent, Pray, Forgive
    pi_70358349
    quote:
    Op donderdag 25 juni 2009 13:56 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Een bekend voorbeeld: in een cafe heb je heel veel moeite met het volgen van een gesprek; niet vanweg de herrie of het lawaai, maar omdat je alles hoort ipv enkel het gesprek > je krijgt alle prikkels die er maar te horen zijn mee.
    Ja dat herken ik wel een beetje. Ik heb er niet echt last van maar het kost mij gewoon meer moeite zo iets.
    quote:
    Op donderdag 25 juni 2009 13:58 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Daarom is PDD-NOS wel zo handig omdat het eigenlijk alles omvat wat niet onder bijv ASS valt. Nadeel is dat je dan weer een hele grote bende krijgt omdat er zo veel onder valt.
    Ja handig
    14 SHADES OF GREY
    pi_70358543
    quote:
    Op maandag 22 juni 2009 22:11 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

• Ze willen echter ook andere dingen van je weten, die ze misschien niet direct vragen.
    Ze komen daar ook wel achter, of je graag wil werken, gemotiveerd bent en hoe jij er tegen aan kijkt etc.
    pi_70360299
    Ik zou wel 'ns wat impulsiever willen zijn, ben jaloers op sommigen hier, ik moet altijd overal zo lang over nadenken dat er van veel ideeën niks terecht komt.
    Hallon!
    pi_70361845
    quote:
    Op donderdag 25 juni 2009 14:56 schreef BlueMage het volgende:
    Ik zou wel 'ns wat impulsiever willen zijn, ben jaloers op sommigen hier, ik moet altijd overal zo lang over nadenken dat er van veel ideeën niks terecht komt.
    Neem het mijne maar.. je mag het allemaal hebben
      donderdag 25 juni 2009 @ 16:41:37 #94
    34775 Metro2005
    Mind explorer
    pi_70364046
    quote:
    Nja dat staat ook in het stukje, door de veranderende maatschappij komen mensen met autisme sneller in de problemen dan voorheen. De nadruk ligt tegenwoordig veel meer op heel veel kunnen, communiceren, flexibel kunnen zijn, veel informatie kunnen verwerken etc. Allemaal dingen die iemand met autisme juist niet goed kan.
    Als je vroeger op het land onkruid stond te wieden had je niet zoveel last van autisme als iemand die tegenwoordig in een hectische stresvolle samenleving leeft waarin communicatie van groot belang is.

Ik twijfel bij mezelf ook nog erg sterk aan of ik nou wel of niet een officiele diagnose wil laten vaststellen. Van een bevriende psychologe en middels wat zelfstudie kan ik wel concluderen dat mijn gedachten en leven wel heel erg naar autisme leiden maar ik weet niet wat een officieel onderzoek toe gaat voegen aan mijn leven. Wordt dat geregistreerd? ben je het verplicht te melden als je solliciteert? etc. Allemaal zaken die me tegenhouden.
    Er mee om leren gaan heb ik mezelf al voor een deel geleerd maar in een aantal opzichten beperkt het me wel, met name op het sociale vlak en het inflexibel zijn. Ook zaken als interesse tonen in anderen (waar ik over na moet denken van ohja : die is op vakantie geweest, vragen hoe het was! ) etc zijn gewoon vervelend. Maarja wat kan een diagnose of psychiater daar nog aan veranderen vraag ik me dan af.

Naar de buitenwereld toe kan ik namelijk prima toneelspelen maar het sloopt me af en toe van binnen, ik voel dat het 'normaal' doen heel erg veel energie kost.
    Childhood is over the moment you know you're going to die.
    'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
    pi_70364558
    quote:
    Op donderdag 25 juni 2009 16:41 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
    Wordt dat geregistreerd? ben je het verplicht te melden als je solliciteert? etc.
    Nee (misschien in dat electronische patientenen dossier? Maar dat is dan toch alleen voor artsen) en nee.
    pi_70365901
    Metro2005,

Je bent niet verplicht te melden als je solliciteert. Niemand heeft toegang tot jouw dossier. En er zijn genoeg mensen die wel autistisch zijn, maar geen diagnose hebben. Hoe kun je het vertellen als je het niet eens weet?

Motto: wat niet weet, wat niet deert. Je zou eventueel wel kunnen aangeven dat communicatie voor jou een leerpunt is.
      donderdag 25 juni 2009 @ 18:55:09 #97
    73004 Oxymoron
    zoekt rust en ruimte
    pi_70367548
    Genezen of niet?

Ik vond het volgende:
    quote:
    The people with Asperger's [S]yndrome, also a type of autism, love to talk; however, their very narrow areas of interest give them away. These people are the ones who are offended by the idea of a cure. They could pass for normal.... I believe the idea that they should be cured is wrong. They are different, but basically are just a variation of the norm and should be accepted as such. Some even have exceptional abilities that should be celebrated and encouraged.

As a low-functioning autistic person who is still really awash in autism, I actually am aligned with the cure group, although I will not personally benefit if a cure is found. Low-functioning people are just trying to get through the day without hurting, tapping, flailing, biting, screaming, etc. The thought of a gold pot of a potion with a cure really would be wonderful.
    bron

Hoe denken jullie, over High en Low functioning autisme? En het zoeken naar een genezing?
    Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
    OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
    pi_70386131
    Wat genezing betreft, hier zit een filosofie achter. De tweedeling ‘Ik heb autisme’ en ‘Ik ben autistisch’. In dat eerste geval kun je autisme los zien van de persoon. In het tweede geval vormt autisme een integraal onderdeel van de persoon. Dat laatste betekent dat je autisme niet kunt ‘verwijderen’ uit die persoon, omdat er dan als het ware een heel ander persoon ontstaat. Die persoon is dan zichzelf niet meer. Onder andere daarom is er een groep die tegen genezing is. Ze vinden dat autisme veel aspecten in hun leven vormgeeft: hun denken, manier van zijn, interesses, karakter...

Ik ben er zelf wel voor genezing. De maatschappij zal maar langzaam veranderen en is sterk op NT’ers gericht. Ik vind dat niet-autistisch zijn het leven gemakkelijker kan maken, meer onafhankelijkheid. Lekker veel kunnen doen, in plaats van overprikkeld zijn. Je kunt de maatschappij daar wel wat op aanpassen, maar daarmee haal je (in dit geval) de overprikkeling niet weg en kun je nog steeds niet genieten van een weekendje in een drukke stad als Parijs. Ik houd ook niet van het idee ‘autistisch denken’. Ik leef heel sterk met de visie: doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.

Het idee dat autisme zo diep doordringend is, vind ik heel belemmerend.
      vrijdag 26 juni 2009 @ 09:27:27 #99
    34775 Metro2005
    Mind explorer
    pi_70386179
    quote:
    Op vrijdag 26 juni 2009 09:25 schreef sempron2400 het volgende:
    Wat genezing betreft, hier zit een filosofie achter. De tweedeling ‘Ik heb autisme’ en ‘Ik ben autistisch’. In dat eerste geval kun je autisme los zien van de persoon. In het tweede geval vormt autisme een integraal onderdeel van de persoon. Dat laatste betekent dat je autisme niet kunt ‘verwijderen’ uit die persoon, omdat er dan als het ware een heel ander persoon ontstaat. Die persoon is dan zichzelf niet meer. Onder andere daarom is er een groep die tegen genezing is. Ze vinden dat autisme veel aspecten in hun leven vormgeeft: hun denken, manier van zijn, interesses, karakter...

Ik ben er zelf wel voor genezing. De maatschappij zal maar langzaam veranderen en is sterk op NT’ers gericht. Ik vind dat niet-autistisch zijn het leven gemakkelijker kan maken, meer onafhankelijkheid. Lekker veel kunnen doen, in plaats van overprikkeld zijn. Je kunt de maatschappij daar wel wat op aanpassen, maar daarmee haal je (in dit geval) de overprikkeling niet weg en kun je nog steeds niet genieten van een weekendje in een drukke stad als Parijs. Ik houd ook niet van het idee ‘autistisch denken’. Ik leef heel sterk met de visie: doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.

Het idee dat autisme zo diep doordringend is, vind ik heel belemmerend.
    Nja autisme schijnt niet zomaar te 'genezen' te zijn omdat het echt een fysiek iets schijnt te zijn. Een hersenafwijking zo je wilt.
    Childhood is over the moment you know you're going to die.
    'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
    pi_70386887
    Misschien is het wat praktischer in de zin van: genezen als verandering.

Bv: mensen met autisme kunnen preoccuperen, en dat is nu eenmaal deel van hun natuur. De maatschappij ziet het als vreemd gedrag. Moet je dat dan gaan onderdrukken of juist zoveel mogelijk proberen te accepteren omdat het bij die persoon hoort?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')