In dat geval raad ik je "De Telduivel" aan.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 11:00 schreef Borizzz het volgende:
Ja, dat boek heb ik ook gezien, maar daarvan wordt ons verteld dat het een veel te hoog instap niveau heeft...
Je bent bijna afgestudeerd wiskundige? Als je dan geen beginner bent… Dan moet het boek wel heel raar geschreven zijn.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 11:00 schreef Borizzz het volgende:
Ja, dat boek heb ik ook gezien, maar daarvan wordt ons verteld dat het een veel te hoog instap niveau heeft...
Ik geef alleen maar weer wat ze ons verteld hebbenquote:Op vrijdag 26 juni 2009 11:06 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je bent bijna afgestudeerd wiskundige? Als je dan geen beginner bent… Dan moet het boek wel heel raar geschreven zijn.
Wel, de oppervlakte van een cirkel is pi * r2 waarbij r de straal is, die in dit geval gelijk is aan de functiewaarde.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 11:02 schreef Zwavel-Zuur het volgende:
Ik heb het nog even nagekeken en je moet dus de prrimitieven van e^2wortel(y) hebben. Hoe ben je daar dan gekomen? Want daar strand ik de hele tijd.
Je bedoelt dat boek van Enzensberger? Ik dacht dat dit voor beginners in de wiskunde was?! Is dit boek inleidend voor getaltheorie dan?quote:Op vrijdag 26 juni 2009 11:06 schreef thabit het volgende:
[..]
In dat geval raad ik je "De Telduivel" aan.
't Is een boek voor kinderen die geen wiskunde kunnen. Maar ik ben bang dat er toch weinig materiaal is te vinden dat qua niveau strikt tussen 'De telduivel' en 'Getaltheorie voor beginners' ligt.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 11:10 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Je bedoelt dat boek van Enzensberger? Ik dacht dat dit voor beginners in de wiskunde was?! Is dit boek inleidend voor getaltheorie dan?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Centrale_limietstellingquote:Op vrijdag 26 juni 2009 14:12 schreef Washington het volgende:
Kan iemand mij vertellen waarom de functie voor een klokgrafiek zo is?
[ afbeelding ]
Heb de wiskundetitels op die Russische site even bekeken en zie bij de niet-Russische titels toch veel bekende namen zoals Gauss, Hermite, Galois, Lagrange ... Al die titels zijn public domain omdat de auteurs al langer dan 70 jaar geleden zijn overleden. Dat is volkomen legaal. Russische titels zijn inderdaad wel recenter, maar ik weet niet hoe het in Rusland met auteursrecht zit. Overigens kun je ook op archive.org legaal terecht voor ingescande oudere titels. Heb daar bijvoorbeeld boeken gevonden van Cajori die mij interesseerden. Voor recente titels kun je beter even op - kijken. Zie daar al enkele dozijnen titels over getaltheorie staan. Meestal djvu formaat (wat ik zelf erg prettig vind werken).quote:Op vrijdag 26 juni 2009 11:34 schreef Iblis het volgende:
Overigens is er ook een website, - genaamd (Russisch voor e-Book) die vrij veel electronische wiskundeboeken hebben, vele gescand. Sommige PDF, sommige DJVU. De legaliteit van die site vind ik wat twijfelachtig (vandaar geen link).
Als het een vertaling betreft echter, dan wordt het auteursrecht van die vertaling gegeven op het moment dat die vertaling gemaakt is. Maar b.v. Knuth staat er ook op, en dat is echt niet legaal, ook genoeg werken die in 2000 zijn gepubliceerd.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 14:36 schreef Riparius het volgende:
Heb de wiskundetitels op die Russische site even bekeken en zie bij de niet-Russische titels toch veel bekende namen zoals Gauss, Hermite, Galois, Lagrange ... Al die titels zijn public domain omdat de auteurs al langer dan 70 jaar geleden zijn overleden. Dat is volkomen legaal. Russische titels zijn inderdaad wel recenter, maar ik weet niet hoe het in Rusland met auteursrecht zit.
Jup, er zijn meer wegen die naar illegale werken leiden. De bibliotheek vind ik zelf nog het handigst echter.quote:Overigens kun je ook op archive.org legaal terecht voor ingescande oudere titels. Heb daar bijvoorbeeld boeken gevonden van Cajori die mij interesseerden. Voor recente titels kun je beter even op - kijken. Zie daar al enkele dozijnen titels over getaltheorie staan. Meestal djvu formaat (wat ik zelf erg prettig vind werken).
Ja, noemen, niet linken.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 17:48 schreef GlowMouse het volgende:
Iblis toch, dat ik juist jou sites zie noemen met auteursrechtelijk beschermd materiaal.
We leven niet meer in 1989 dat je als je de naam van een BBS had nog niks kon zonder telefoonnummer; met dank aan zoekmachines liggen een naam en een url dicht bij elkaar; niet meer doen dus.quote:
Nee, want je kunt x niet tegelijk als parameter gebruiken ... Ik zou inderdaad zeggen x = 1 + cos t, y = sin t, z = 1 - sin t, 0 ≤ t < 2π.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 21:55 schreef Borizzz het volgende:
Stel je moet een parametrisatie maken van de doorsnijding van de cilinder (x-1)2 + y2=1 met het vlak y+z=1.
Vlg mij zijn er dan 2 mogelijkheden:
1. De doorsnijding is een ellips; als je die projecteert op het xy vlak krijg je een cirkel met middelpunt (1,0). Dan kies je x=cos(x)+1 en y=sin(x). Verder rekenen voor z. Klopt dit?
Lijkt me niet handig, maar dat hangt er ook van af wat je vervolgens met die parametervoorstelling wil gaan doen.quote:2. Kun je niet beter x=t kiezen, dan wordt y=+/- sqrt(-t2+2t). Ook weer doorrekenen voor z. Ik zoek ff een handigheidje.
Thnx, wist niet hoe ik LaTeX werkend kon krijgenquote:Op zondag 28 juni 2009 17:59 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
http://betahw.mine.nu/index.php
en substitueer z=x˛
Ja, het lijkt me ook handig als je de integratievolgorde omwisselt.quote:Op zondag 28 juni 2009 17:55 schreef James.Bond het volgende:
Zijn de grenzen: 0 < x < 1 en 0 < y < (1-x) ??
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |