abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70394916
Owlet, wat lief van je dat je dat allemaal hebt opgezocht!
Ik zal het eens voorzichtig vragen vandaag of morgen.
En inderdaad, als ik te veel wil helpen ben ik bang om haar haar schulp in te "pushen" en als ik te weinig doe ben ik weer bang dat ze het opvat als desinteresse... Maar goed, ik kan me absoluut geen voorstelling maken van hoe zij zich moet voelen dus ik probeer niet te klagen over mijn - daarmee vergeleken maar kleine - twijfels en zorgen. (Hoewel er me af en toe op plekken zoals deze, waar zij niet in de buurt is, natuurlijk wel wat van het hart moet... Waarvoor direct ook weer mijn dank voor alle steun en tips aan jullie allen)
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_70426398
Vandaag doen we al 3 borstvoedingen! De rest nog met flesje. Maar het gaat goed.
Wel is ons jongetje heel onrustig na de borstvoeding net of hij er helemaal hyper van is. Hij heeft geen honger meer want het aangeboden flesje hoeft hij niet.
Maar hij spartelt en beweegt en is klaarwakker, terwijl hij na een flesje geen pap meer kan zeggen en in slaap valt.
Klinkt dit bekend in de oren? Is dat omdat het nieuw is? Ik leg hem ook steeds weer aan als hij aangeeft toch nog een beetje te willen drinken, dus een voeding duurt ook wel een uur soms. Met veel pauzes hoor.
Moet ik strenger worden en stoppen na 10 minuten per borst?
Hij ligt nu eindelijk te slapen.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  zaterdag 27 juni 2009 @ 17:18:28 #103
108648 cattie
lieve moeder
pi_70428040
Oeke, ik weet niet waarom Kobus zo alert is na het drinken, maar ik zou hem net zo lang aan de borst laten als hij zelf wil. In het begin duurden voedingen hier ook rustig een uur hoor. Dat wordt vanzelf minder.
  zaterdag 27 juni 2009 @ 17:22:00 #104
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_70428170
Kobus toch, helemaal hyper van het contact met mama d'r borst
Geen idee verder wat het inhoudt ofzo, ik vind het gewoon heel grappig!

Pandora, wat ben je toch lief bezorgd en betrokken steeds!
Niet alle partners zijn zo betrokken en op zoek naar antwoorden als het allemaal niet zo soepeltjes verloopt als dat jij bent, thumbs up

Seilram, ik had er nooit van gehoord maar vind het wel heel logisch klinken over dat vele bloedverlies en de nadelige gevolgen daarvan voor de bv. Weer wat geleerd!

Stiemie, ik hoop heel erg dat het nu wel zal verlopen zoals je in gedachten hebt! Ik kende je verhaal al maar krijg er weer de bibbers van als ik er aan denk. Wat moet dat afschuwelijkl geweest zijn voor je: eerst dat vele huilen en daarna de wetenschap dat je kleine meid gewoon al die tijd honger heeft gehad

Ik heb deze zwangerschap nog zo goed als geen melk gelekt! Vorige keer had ik rondom deze termijn al regelmatig zoogcompressen nodig. Het is dat ik weet dat het allemaal wel werkt daarzo (heeft het tenslotte 21 maanden succesvol gedaan) anders was ik toch echt gaan twijfelen aan mijn melkfabriekjes
.... met gevoel voor drama....
pi_70429907
Dan moet hij er waarschijnlijk gewoon aan wennen. Hij vind het wel leuk volgens mij!

Enne P_iglet, ik heb hem door hoor, met die klepjes en handsfree enzo! Het werkt super. Dank voor de tip.
  zaterdag 27 juni 2009 @ 21:15:03 #106
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_70434261
Hier juist het tegenovergestelde effect, oeke. Het was hier alsof er opium uit mijn borsten kwam, zo slaperig werd Annicka erdoor. Compleet met dronken glimlach...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_70434958
Niet stoppen hoor na 10 min Oeke. Wanneer Kobus wil drinken gewoon geven, al duurt het uren.
Ook ivm Regeldagen/weken/maanden.

Ik heb vannacht nog even weer gekeken of ze niet wou drinken
Maar verder dan erin knijpen ging ze niet. ze wil echt niet aan de borst meer.
Ik vind het zo moeilijk, ik wil echt niet stoppen
pi_70435358
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 17:22 schreef Kersjes het volgende:
Pandora, wat ben je toch lief bezorgd en betrokken steeds!
Niet alle partners zijn zo betrokken en op zoek naar antwoorden als het allemaal niet zo soepeltjes verloopt als dat jij bent, thumbs up
Sja, ik vind het niet meer dan normaal dat je je lief probeert te helpen... Maar goed, ik zit wel in de "luxe" positie dat ik morgenavond weer weg ben, en er dus niet steeds tussen zit. Dus ik heb in zekere zin ook wel makkelijk praten natuurlijk.
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_70435514
Great White Silence, dat heeft Kobus dus vooral met een flesje, alleen zonder die glimlach. Echt volgegeten.
En bij de borst heeft hij nog zin in een spelletje, of even naar buiten kijken. Meer actief dus.

Vanavond heeft hij weer een uur bij me gelegen. En nu ligt hij tot rust te komen bij papa.

MamsX, dat lijkt me ook heel verdrietig.

Pandora, ik vind ook dat je het heel liefdevol en goed doet.
  zaterdag 27 juni 2009 @ 22:50:44 #110
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_70436282
als jen mn borst ziet wilt ze wel altijd even mn tepel aanraken, lees een nagel erin duwen. Maar happen heeft ze echt niet meer gedaan. Maar het is goed zo.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  zondag 28 juni 2009 @ 17:53:32 #111
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_70452013
Ik probeer mijn tweeling volledig bv te geven. Overdag zijn ze prima tevreden maar de voeding aan het einde van de middag en de late avondvoeding (van 22.00 uur) geven problemen... De jongens komen na een voeding dan niet in slaap en melden zich soms uren achter elkaar. Ik heb geprobeerd ze aan te leggen op verzoek, maar dat betekent in mijn geval dat ik zo aan de 20 voedingen per dag kom (met name 's nachts dus). We proberen nu met bijvoeding aan de voedingsbehoefte te voorzien (dmv vingervoeden), maar punt 1 is dit erg intensief en tijdrovend en punt 2 is dat je niet meer weet hoeveel voeding je ze bij kunt geven omdat je niet weet hoeveel ze uit de borst drinken. Dit geeft weer een risico op overvoeden... Heeft iemand tips? Of misschien ervaring met het bv van een tweeling?
pi_70452150
Die onrust i.c.m. veel willen drinken, vaak 's avonds, is het zogenaamde clusteren (typ maar eens in op het borstvoedingsforum (www.borstvoedingsforum.nl), daar zijn echt heel veel draadjes over). Heel veel kleine baby's willen dat, de hele avond aan de borst liggen. Ik heb geen tips verder over bijvoeding, maar het is wel belangrijk voor je productie en de inname van je kindjes om aan het clusteren toe te geven. Maar nogmaals: geen ervaring met een tweeling, het lijkt me echt heel zwaar om twee tegelijk aan het clusteren te hebben. Misschien kun je je vraag ook eens stellen op het borstvoedingforum? Daar zitten wel meer tweelingmama's. In ieder geval heel veel sterkte en als het enigszins mogelijk is, probeer dan toch toe te geven aan de behoefte van je zoons. Het gaat trouwens weer over!

[ Bericht 1% gewijzigd door Jore op 28-06-2009 18:12:55 ]
pi_70452221
Het klinkt eigenlijk niet alsof ze niet genoeg krijgen mikoxx, maar alsof ze zoals bijna alle BVbaby's willen clusteren in de avond.
De meeste flesgevoede baby's willen dat overigens ook maar dan heet het een huiluurtje Volkomen normaal, gaat absoluut over.

De beste manier om met clusteren om te gaan is zo veel mogelijk in die uren aanleggen maar ik kan me voorstellen dat dat met een tweeling nog een tikkie intensiever is!

Kan je ze tegelijk aanleggen?

Het nadeel van bijvoeden is dat je gaat tornen aan het vraag en aanbod principe en dat komt je productie niet ten goede.

Misschien is contact met een vrijwilligster van LLL of VBN of met een lactatiekundige een idee?

Edit: Jore omschrijft het beter en vriendelijker
  zondag 28 juni 2009 @ 18:35:37 #114
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_70452849
Clusteren? Kan je me uitleggen wat dat is? En wat doe je als ze dan blijven huilen? Leg je ze dan weg of kijk je het 10min aan en pak je ze dan eventueel? Ik lees nl dat je pasgeboren babietjes niet te lang moet laten huilen omdat ze dan hun gevoel van veiligheid kwijtraken.
En dus wel aan de borst denk jij? Ook als ze net voeding hebben gehad?
  zondag 28 juni 2009 @ 19:00:02 #115
12913 GreatWhiteSilence
pi_70453383
Clusteren: installeer je voor de TV(leuke film of serie ofzo) leg de kids aan de borst en tv kijken maar. (Voor de kids geldt: drinken/sabbelen maar. )
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  zondag 28 juni 2009 @ 20:42:41 #116
108648 cattie
lieve moeder
pi_70456265
Wat GWS zegt. Er in meegaan, lekker laten drinken, gaat vanzelf over. (Al moet ik wel zeggen dat het met 1 clusterende baby soms wel zwaar is, dus ik kan me voorstellen dat het met 2 helemaal heftig is!) Super dat je ze beide volledig bv geeft!
  zondag 28 juni 2009 @ 20:51:51 #117
1762 YPPY
Yppiaans
pi_70456593
Tijdens het clusteren ging ik puzzelboekjes maken, tv kijken, muziek luisteren, een tijdschrift lezen ofzo. En laten drinken dus.

Wat moeilijk mamsX.

Ik had (heb) veel hemdjes van de hema. Die hebben smalle spaghettibandjes en je kunt ze makkelijk onder een borst naar beneden trekken. Zitten ook netjes als je ze daarna terug doet. Gaat niet lubberen. Die droeg ik onder een trui/blouse/shirt. Ik heb ze nog steeds, van de 7 die ik er had, is er pas eentje die niet mooi meer is, en dat na behoorlijk intensief gebruik.

Wat lief van je dat je zo je best doet voor je lief Pandorah.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_70457006
quote:
Op zondag 28 juni 2009 18:35 schreef mikoxx het volgende:
Clusteren? Kan je me uitleggen wat dat is?
Clusteren is het verschijnsel dat pasgeboren baby's een periode heel veel willen drinken. Meestal valt dit in de avonduren en het komt meestal doordat ze moe zijn van een drukke dag en misschien wel doordat ze een buffertje aan willen leggen voor de nacht.

het speelt meestal vooral in de eerste weken, als ze nog heel erg moeten wennen aan de grote buitenwereld en later soms nog wel eens als ze ziek zijn, een ontwikkelingssprongetje maken of veel indrukken hebben gehad.

Ook kunstvoedingsbaby's hebben vaak in de avonduren een of meerdere huiluurtjes, blijkbaar is het een heel normaal iets dat gewoon hoort bij heel jonge baby's. Het gaat vanzelf over en het is, extreme uitzonderingen daargelaten, geen teken dat ze te weinig melk krijgen.

De makkelijkste manier om er mee om te (leren) gaan is acceptatie. Zet jezelf op de bank, accepteer dat het er bij hoort en leg ze maar lekker vaak aan als ze dat willen. Jullie eigen rust is daar ook belangrijk voor, hoe relaxter jullie zijn hoe relaxter de kinderen.
Wij hebben bij beide kinderen speciaal voor die periode een serie op DVD gekocht zodat we lekker de hele avond op de bank konden hangen.
Het gaat echt, heus, absoluut over. Bij de een wat eerder dan bij de ander maar het gaat over.
quote:
En wat doe je als ze dan blijven huilen? Leg je ze dan weg of kijk je het 10min aan en pak je ze dan eventueel? Ik lees nl dat je pasgeboren babietjes niet te lang moet laten huilen omdat ze dan hun gevoel van veiligheid kwijtraken.
Je kan een pasgeboren baby inderdaad niet te veel oppakken, wel te weinig Ze hebben nog heel erg de behoefte aan contact en veiligheid en voor een borstgevoede baby is de makkelijkste en snelste manier om ze die veiligheid te bieden ze aan leggen.
quote:
En dus wel aan de borst denk jij? Ook als ze net voeding hebben gehad?
Ja, dat zou ik wel doen. Hoe meer je toe geeft aan de vraag van de kinderen, hoe sneller en beter vraag en aanbod op elkaar afgestemd worden en hoe sneller de kinderen vlot en effectief aan de borst drinken.

Als je bijvoeding aan gaat bieden (en ik ga er nu even van uit dat dat jullie niet is voorgeschreven door een arts ofzo) dan gaan ze minder melk uit de borst drinken. Als ze minder melk uit de borst drinken dan wordt er ook geen seintje aan de borsten gegeven dat ze meer moeten produceren waardoor je een grote kans hebt dat je productie achteruit gaat.

Als kindjes goed groeien, volle plasluiers hebben, mooi dunne ontlasting produceren, niet suf zijn (en een suffe baby herken je echt), zo af en toe rustig slapen... EN ze mogen zo veel als mogelijk op verzoek drinken dan kan je er meestal wel van uit gaan dat ze voldoende binnen krijgen.

Mijn moeder heeft een tweeling anderhalf jaar gevoedt en ik heb even aan haar gevraagd hoe zij het ervaren heeft. Zij herkende het veeeele voeden maar ze zei ook dat er bij haar al vrij snel een ritme in te herkennen was en dat het ook al snel veel makkelijker werd toen ze zonder moeite tegelijk aan te leggen waren.

Overigens heeft LLL een brochure over meerlingen voeden. Je kan hem *hier* vinden, zowel op papier als als PDF bestand.
VBN heeft er ook een, ook op papier en als PDF. Die kan je *hier* vinden.

Overigens is het ook mogelijk om enigzins op schema te gaan voeden, maar daar voor zou ik contact zoeken met een vrijwilligster of een lactatiekundige zodat die samen met je kan kijken óf dat nu al slim is voor jullie en hoe je dat dan het beste kan aanpakken
pi_70457048
Wat goed van je Mikoxx!! Wel moeilijk he, dat clusteren. Hopelijk zijn deze dagen snel voorbij!

Ik heb ook veel van die hema hemdjes gedragen in het begin en later ook als ik weg was met Lotte zodat ik niet met een blote buik zat. Bevielen erg goed!

Oeke, ik vind het zo goed van je dat je gewoon doorzet!

Vandaag geef ik 1 jaar borstvoeding
Nooit gedacht van te voren dat ik "zo lang" zou voeden! En nu denk ik nog niet echt aan stoppen, eerst nog maar op zomervakantie over 5 weken.
Manlief vond het op de afgelopen vakantie helemaal ideaal, want hij kon zich het geklooi met flesjes enzo niet voorstellen hoe mensen dat dan moesten doen in een hotel
En in het vliegtuig op de heenweg was het na het stijgen slok slok en mevrouw viel in een diepe slaap voor 2,5 uur, ideaal!!
pi_70457877
gefeliciteerd Mrien!
  zondag 28 juni 2009 @ 22:35:53 #121
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_70460921
gefeliciteerd mrien!

over dat clusteren, kan dat niet ook opgelost worden door de kids in een doek te hangen, huid op huid, ipv voedend?

trouwens, helemaal stoer dat je 2 kids bv geeft, mikoxx! sowieso echt heel knap hoe lang je ze binnen hebt kunnen houden, en nu bv geven!
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  zondag 28 juni 2009 @ 22:36:41 #122
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_70460954
Mrien, super!

Mikoxx, ik ben ook vol bewondering, twee kids voeden!

Soms mis het zo, het voeden!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  zondag 28 juni 2009 @ 22:52:59 #123
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_70461571
Mrien

Mikoxx petje af, 2 kids bv geven

PM-girl tijd voor een 2e dus
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_70463207
Mrien wat goed 1 jaar!

Mikoxx, wat knap, 2 jongetjes aan de borst.

Ik dacht even dat dat clusteren hier ook aan de hand was. De overstap van volledige gekolfde flesvoeding naar borstvoeding verloopt niet soepeltjes. Kobus drinkt lang en veel aan de borst maar lijkt daarna niet echt voldaan. Heel onrustig en druk. En uit de flesjes die we ook nog geven drinkt hij de ene keer heel veel en dan weer bijna niets.

Maar Renzell was hier vandaag en zei dat ze dat herkende en dat het hielp om hem na de voeding in de draagdoek te doen. Dus dat is het nieuwe plan.
Morgen gaan we 4 borstvoedingen doen en dinsdag gaan we wegen bij de lactatiekundige.

Maar ik vind borstvoeden wel heel
pi_70468632
Mrien gefeli!

Oeke, borstvoeden is ook en het wordt ook echt steeds makkelijker.

Ow en het enige wat hier hielp tegen clusteren was voeden Draagdoek deed niks... Terwijl dat ding hier verder écht een succes is.
pi_70471750
Goed joh Oeke! En weet je, het klinkt misschien raar maar je bent logischerwijs waarschijnlijk heel gefocussed op de BV. Maar niet alles hoeft door de BV te komen
Die rusteloosheid klinkt eigenlijk heel normaal voor een BVkindje. Kunstvoeding is een stuk zwaarder te verteren, daar liggen ze wel even op voor pampus. Blijkbaar heeft hij de ene keer meer honger dan de andere keer, dat kan prima!

Dragen was ook het enige dat bij mijn kinderen hielp tegen die rusteloosheid. Het is gewoon wennen aan de wereld, wennen aan een buikje vol eten en een natuurlijk principe om te garanderen dat je moeder weet waar je bent Gaat wel over
  maandag 29 juni 2009 @ 16:41:12 #127
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_70483360
Zijn er hier trouwens moeders die het boek 'Borstvoeding' van Stefan Kleintjes & Mary Broekhuijsen hebben?

Dat is dit boek

Ik heb het eens van de bieb geleend, maar dat was in het begin van deze zwangerschap en toen was ik steeds zo moe dat ik het niet uit heb gekregen voordat het terug moest. Nu twijfel ik of ik het zal kopen... Iemand ervaring ermee?
pi_70483770
Ik heb hem nooit gelezen, Stiemie, maar de schrijvers zijn niet de minsten dus ik kan me niet voorstellen dat je er een miskoop mee doet!
pi_70484146
Ik heb hem Stiemie, en ik heb er veel gebruik van gemaakt. Vooral tijdens de zwangerschap als voorbereiding en in de kraamtijd bij vragen, er staat bijvoorbeeld een heel handig kraamlogboek in. Sommige dingen vind ik onderbelicht (clusteren!) maar over het algemeen vind ik het een goed en volledig boek, prettig geschreven ook. En er staan mooie foto's in
  maandag 29 juni 2009 @ 17:03:20 #130
12913 GreatWhiteSilence
pi_70484249
Ik heb hem liggen en ik lees er af en toe nog steeds in. Het is een heel mooi boek vind ik, een handig boek om je te informeren over BV als je zwanger bent en als naslagwerk als je bevallen bent. Het boek is wel erg, erg, ERG pro-bv (ook het boek 'eten voor de kleintjes' van Stefan Kleintjes) dus je moet wel tegen die toonzetting kunnen. Niet iedere recensent kon daartegen...
Maar ja, dan moet je ook niet gaan lezen in een boek dat 'borstvoeding' heet...
  maandag 29 juni 2009 @ 18:26:25 #131
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_70486811
Ik heb het boek ook, omdat ik de naam Stefan Kleintjes van hier kende. Ik vond het wel een goed boek. Ik heb hem ook vooral aan het eind van de zwangerschap en in de kraamtijd gelezen. Nu pak ik het af en toe nog, als ik iets wil weten.

En er staan hele mooie foto's in
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  maandag 29 juni 2009 @ 18:34:12 #132
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_70487047
Goh, hartstikke bedankt voor al jullie tips.. ben erg blij dat het niet 'gek' is....
Ik heb vandaag contact gehad met een lactatiekundige en zij adviseerde ook te gaan kolven (uurtje na de voeding) om zo een klein voorraadje aan te leggen voor het geval ik 's avonds zelf niet helemaal genoeg heb. Zo blijven ze toch helemaal op bv. Ik hoefde volgens haar niet bang te zijn voor zuigverwarring omdat ik alleen 's avonds in geval van nood een flesje bv aanbiedt. In combinatie met jullie tips hoop ik toch dat de nachten een beetje minder heftig gaan worden, want op zijn na de late voeding tot 4 uur 's nachts aan een stuk is niet heel fijn...

Mrien, wat knap zeg!

Dat boek, staan daar ook tips voor tweelingmama's in? Ik merk dat veel info gericht is op het bv van 1 kindje. Al komt veel natuurlijk wel overeen....
  maandag 29 juni 2009 @ 18:53:58 #133
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_70487695
Er staat wel een kopje over meerlingen in, maar alléén daarvoor zou ik het niet kopen. Het is maar 5 blz's
Er staan wel handige dingen in misschien, maar ze gaan er niet echt diep op in. Zo zeggen ze dat je de baby's naast elkaar, tegenover elkaar, in dezelfde positie of kruislings over elkaar op je buik kunt uitleggen. Maar hoe zeggen ze dan weer niet. Misschien dat dat voor veel mensen vanzelfsprekend is ofzow, maar ik zou zulke dingen eerst eens voor me moeten zien denk ik.

Ook zeggen ze, maar dat wist je misschien al, dat je het beste kunt wisselen met welke borst je aan welke baby aanbiedt. Dat kan ook op verschillende manieren. Gewoon per voeding om en om. Of 1 dag de ene baby links en de andere rechts en dat per dag omwisselen.

Verder wordt vooral benadrukt dat je niet onzeker hoeft te zijn dat je te weinig produceert. En wat owlet ook al zei, dat als je gaat bijvoeden dit het principe van vraag en aanbod kan verstoren.
©Dumbo
  maandag 29 juni 2009 @ 18:58:34 #134
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_70487857
Owjah en ook een stukje over tegelijk aanleggen. Dat je het beste eerst 1 tegelijk kan voeden, totdat de borstvoeding goed op gang is en jij en de baby's gewend zijn aan de borstvoeding, het aanleggen goed gaat etc. Als je dan wilt proberen ze tegelijk aan te leggen, is het handig dat samen met iemand te doen, die de baby;s kan aangeven. En veel kussens te gebruiken. De baby die het beste hapt als laatste aanleggen, zodat je de baby die misschien minder goed hapt goed kunt begeleiden. Als de eerste baby goed aangelegd is en goed drinkt, dan ondersteunen met een kussen zodat ie goed blijft liggen. En dan kun je de 2e baby aanleggen. Die kun je eventueel dan ook ondersteunen met kussens, zodat je je handen vrij hebt.
©Dumbo
  maandag 29 juni 2009 @ 19:03:06 #135
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_70488004
Ik had een vraagje. Kun je eigenlijk een opleiding doen tot BV consulente ofzo?
Hoe wordt je dat? Ik vind het namelijk wel interessant....
pi_70488033
Even inbreken. Ik las dat jullie het over dat boek hadden, maar als ik kijk op bol.com zijn er echt heel veel verschillende boeken over borstvoeding. Vooral ook veel prijsverschil.

Wat maakt het ene boek nou beter als het andere? Die 2e bevalt me namelijk ook wel..omdat dat de nadruk lijkt te leggen op hoe je borstvoeding moet geven, ipv waarom je het doet.. Iemand tips?
Lotte!
Noah!
pi_70490529
De meeste ken ik niet, alleen het Handboek Borstvoeding van lalecheleague heb ik gelezen en dat vind ik een prettig standaardwerk wat steeds weer herschreven wordt elke zoveel jaar zodat ook nieuwe inzichten er in verwerkt worden.

Het hierboven genoemde boek van Kleintjes en Broekhuijsen is ook zeker weten nieuw en aangepast aan de kennis van nu.

Amaranta, er zijn twee organisaties waar je vrijwilligster kan worden: VBN en LLL. Beide verschillen in de nuances, in principe doen ze hetzelfde werk.
Ik weet niet precies hoe het bij VBN gaat, maar bij LLL is het de bedoeling dat je in ieder geval zo veel mogelijk van de organisatie gezien hebt voor je kan beginnen aan de "opleiding". Bijvoorbeeld door een paar keer op een inloopochtend te komen en in overleg met de leidster eens te gaan kijken bij een BVcursus die zij geeft.

Je gaat dan met een van de leidsters (zo heet een vrijwilligster van LLL die klaar is met de opleiding) in gesprek over de uitgangspunten van LLL en de voorwaarden waar je aan moet voldoen en als jullie samen besluiten dat het wat voor je is dan wordt je officieel "aspirant" en dan ga je meedraaien met de activiteiten in je regio. Daarnaast werk je schriftelijke opdrachten uit via een soort van opstellen.

Hoe lang je er over doet is persoonlijk. De een doet er zes maanden over, de ander drie jaar.

LLL heeft landelijke dagen, een paar keer per jaar, die je ook moet bezoeken. Die zijn heel leuk en gezellig en de workshops/lezingen zijn interessant en nuttig.

Meer info over LLL-leidster worden:
http://www.lalecheleague.(...)d-product-flyer.html

Dit is overigens geen verkooppraatje voor LLL hoor, ik weet gewoon niet hoe het bij VBN gaat en wel hoe het bij LLL gaat.

Ticootje kan je misschien meer vertellen over VBN
  maandag 29 juni 2009 @ 20:27:05 #138
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_70490834
Thnx. Krijg de laatste tijd veel vragen uit mijn omgeving namelijk, maar ik weet eigenlijk helemaal niet zoveel. Ben wel gevleid dat ze me vragen natuurlijk, vandaar dat ik me er wel in zou willen verdiepen.
pi_70490994
Amaranta, op de site van de vbn www.borstvoedingnatuurlijk.nl kun je informatie vinden om contactpersoon te worden
Ik ga waarschijnlijk binnenkort ook beginnen (in oktober is eerste scholingsdag)
  maandag 29 juni 2009 @ 20:32:33 #140
1762 YPPY
Yppiaans
pi_70491015
Tijdens mijn bv periode was het boek van Stefan Kleintjes er nog niet. Het boek van LLL heb ik gekocht en dat vond ik ontzettend fijn. Een vriendin heeft het nu te leen en die ging het ook bestellen. Ik heb het tijdens mijn zwangerschap helemaal gelezen en later nog veel teruggezocht. Zeker toen ik niet op internet kon, was het heel fijn iets bij de hand te hebben. Ook als iemand commentaar had op de bv, kon ik mooi naar het boek verwijzen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_70491167
Owja, ik heb het boek borstvoeding ook gekocht toen ik al even borstvoeding gaf. Ik vind het een erg prettig boek! Momenteel is hij uitgeleend aan xxxkarinxxx, hopelijk heeft zij er ook wat aan!
  maandag 29 juni 2009 @ 20:38:36 #142
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_70491241
Bedankt voor jullie ervaringen! Ik ga het denk ik maar gewoon bestellen.Net nog even bij de bieb geweest en het was helaas weer uitgeleend. Het boek is inderdaad vrij nieuw, maar dat vind ik juist wel fijn. heb ik straks tijdens mijn verlof lekker wat te lezen.

Ik heb van dezelfde serie trouwens ook 'Mijn baby' en daar hebben we tijdens het eerste jaar van Linde veel aan gehad.

En inderdaad Yppy wat jij ook zegt: fijn om even iets op te kunnen zoeken zonder eerst weer internet aan te moeten zetten.
  maandag 29 juni 2009 @ 20:43:23 #143
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_70491411
quote:
Op maandag 29 juni 2009 20:31 schreef mrien het volgende:
Amaranta, op de site van de vbn www.borstvoedingnatuurlijk.nl kun je informatie vinden om contactpersoon te worden
Ik ga waarschijnlijk binnenkort ook beginnen (in oktober is eerste scholingsdag)
ik ben even aan het vergelijken, maar de voorwaarden zijn ongeveer hetzelfde....
Het lijkt me echt leuk (op het organiseren van bijeenkomsten na).
Waar is die scholingsdag in oktober? Welke plaats dus?
pi_70492167
Wat ik fijn vind aan het handboek BV (en ik denk dat dat ook wel in het boek van kleintjes aan bod komt) is dat er ook dingen aan bod komen die in de wat oudere boeken vaak worden vergeten. Zoals clusteren, of regeldagen.

Van die dingen waarvan je als je sommige boeken zou moeten geloven bijna zou gaan denken dat je de enige bent die er mee zit, terwijl het juist doodnormaal is en er bij hoort.
pi_70492649
ok, thnx voor de ervaringen, ik ga weer even verder speuren!
Lotte!
Noah!
pi_70493429
quote:
Op maandag 29 juni 2009 20:43 schreef amaranta het volgende:

[..]

ik ben even aan het vergelijken, maar de voorwaarden zijn ongeveer hetzelfde....
Het lijkt me echt leuk (op het organiseren van bijeenkomsten na).
Waar is die scholingsdag in oktober? Welke plaats dus?
Waar en wanneer weet ik eigenlijk nog niet
Ik denk dat Ticootje dat wel weet, die doet de opleiding ook
Eerst moet je verplicht naar een informatiebijeenkomst die gegeven wordt door een contactpersoon en dan mag je je aanmelden begreep ik onlangs. Bij mij in de buurt is alleen a.s. woensdag een bijeenkomst (en dan kan ik niet) en anders pas in september weer. Hopelijk kan ik dan wel in oktober starten, gaat ze navragen voor me
pi_70493503
quote:
Op maandag 29 juni 2009 20:36 schreef mrien het volgende:
Owja, ik heb het boek borstvoeding ook gekocht toen ik al even borstvoeding gaf. Ik vind het een erg prettig boek! Momenteel is hij uitgeleend aan xxxkarinxxx, hopelijk heeft zij er ook wat aan!
Ik lees regelmatig een stukje!!!
Alvast ter voorbereiding.
Het lijkt me ook fijn om het boek achter de hand te hebben als je tegen problemen aanloopt.
Dus ik hoop dat je hem nog een tijdje kunt missen?
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_70493895
Geen probleem hoor! Ik heb hem nu toch niet nodig
pi_70494298
lief

en als je hem nodig hebt gil je maar!
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
  maandag 29 juni 2009 @ 21:58:24 #150
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_70494457
De scholingdagen zijn in culemborg
  dinsdag 30 juni 2009 @ 18:04:25 #151
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_70520725
Woehaa!! De wvk is geweest en de beide mannen zijn in een week tijd 250 gram gegroeid (hoezo we zijn een tweeling?? ) Onzekerheid over de kwaliteit van mijn bv is dus niet nodig (en dat werd al wel gezegd, maar toch... )
Het kolven gaat redelijk. Ik kolf nog niet heel veel per x, maar toch wel iets. Gister had ik nadat ik 's middags 2x en 's avonds 1x had gekolfd toch al 20 cc. Niet genoeg om Tygo verzadigd te laten zijn, maar toch iets! Van de wvk mogen we flesvoeding bijgeven als ze nog honger hebben dus daar gaan we maar voor. Al hadden we gister het idee dat hij last van krampjes had, zo zielig! Hij huilde...!!! Arm jochie. En z'n broer maar slapen he? Terwijl die de nacht ervoor zo aan t spoken was. Ze wisselen elkaar lekker af!
Vanavond maar een warm badje proberen als de krampjes zich weer aandienen. Schijnt te helpen. Verder buikje masseren en dicht tegen me aan... tja... meer kunnen we niet doen. Zijn hier mensen met ervaring met cinababy? Ik ben zelf niet zo van de medicijnen eigenlijk, maar de wvk noemde het.
pi_70521120
Wij hadden altijd cinababy, werkte hier als een trein
  dinsdag 30 juni 2009 @ 19:04:32 #153
12913 GreatWhiteSilence
pi_70522313
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 18:04 schreef mikoxx het volgende:
Van de wvk mogen we flesvoeding bijgeven als ze nog honger hebben dus daar gaan we maar voor.
Dat zou ik zelf niet doen, eerlijk gezegd. Dat gaat namelijk ten koste van je eigen productie, aangezien het een geval vraag/aanbod betreft. Een combi bv/kv is mogelijk, maar daar zou ik een lactatiekundige bij halen, in plaats van een wvk. Of die wvk moet toevallig een lk zijn?

[ Bericht 0% gewijzigd door GreatWhiteSilence op 30-06-2009 20:27:43 ]
pi_70525116
Dat boek ziet er goed uit! Ik heb 'Borstvoeding geven. een antwoord op veel vragen" gekregen, maar dat andere boek ziet er goed uit en ik hou van plaatjes. Dus ik ga hem ook bestellen denk ik.

En cinababy ga ik ook halen morgen!

Kobus is deze week enorm aangekomen! Van maandag 3850 naar 8 dagen later 4240 gram ! Bijna 400 gram! Op half fles half borst.
Dus het drinken gaat goed.
pi_70525283
Kan een kindje (twee weken) ook te veel aankomen? B drinkt nu eigenlijk voornamelijk flesvoeding, en flinke hoeveelheden (en als we minder geven dan protesteert ie hevig) maar nu begint de kraammiep weer te zeggen dat ie ook niet te veel moet aankomen. Dus ik dacht... Te veel aankomen? Wees blij dat ie groeit! En hij heeft echt geen babyvet hoor, het velletje zit nog redelijk los. Hij was trouwens precies op dag 14 terug op zijn geboortegewicht, dus dat is wel prettig (begin van de tweede week was hij weer afgevallen namelijk toen de BV niet liep)
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  dinsdag 30 juni 2009 @ 21:39:18 #156
12913 GreatWhiteSilence
pi_70527112
Als ie alleen borstvoeding zou krijgen, zou ik me over teveel aankomen geen zorgen maken, omdat bv-kindjes in de eerste instantie meer aankomen dan kv-kindjes, maar als ie kunstvoeding krijgt, moet je daar inderdaad voorzichtig mee zijn.
  dinsdag 30 juni 2009 @ 22:45:26 #157
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_70529858
ja hoor kindjes kunnen teveel aankomen.
pi_70538066
Maar, even nuanceren voor er zorgen komen over bijvoorbeeld Kobus die zo lekker hard groeit , dan heb je het echt wel over extremen en dan moet je ook het grote plaatje bekijken en het niet per week.

Om even Kobus weer als voorbeeld te nemen: 400 gram in acht dagen is veel, maar het kan zo maar zijn dat hij de volgende acht dagen "maar" 100 gram aan komt. En de week daarna ook "maar" 100. En dan heb je weer een net gemiddelde. Zeker als het hoofddeel van de maaltijd BV is groeien ze soms in rare sprongen.

Pandora, er zijn wel regels rondom de hoeveelheid KV die je maximaal mag geven. Dat heeft niet zo veel te maken met het gewicht maar wel met de belasting van de nieren.
Het maximum is volgens mij een liter.
pi_70538527
Hihi Owlet, fijn die verduidelijking. De LK zei al dat het niet erg was.
Het komt waarschijnlijk door het reguleren van aanbod en vraag en omdat we alletwee nog zoekend zijn.
We moesten alleen wel opletten met bijvoeding (KV) omdat dat wel teveel kon worden maar het ergste wat dan nog zou kunnen gebeuren is dat het een dik kind zou worden. geloof ik.
Met kunstvoeding ligt dat wel anders dan met BV, begreep ik.
  woensdag 1 juli 2009 @ 10:07:02 #160
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_70538634
Oh jeetje, ik doelde helemaal niet op Kobus... Sorry voor de verwarring. Ik doelde echt op de vraag van pandora. Voor kunstvoeding gelden wel richtlijnen hoeveel je mag geven.
pi_70539090
Ik dacht ook niet dat je op Kobus doelde hoor!
Maar ik was wel blij met de nuancering van Owlet. Ook voor mezelf.
  woensdag 1 juli 2009 @ 10:28:00 #162
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_70539215
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 10:23 schreef oeke het volgende:
Ik dacht ook niet dat je op Kobus doelde hoor!
Maar ik was wel blij met de nuancering van Owlet. Ook voor mezelf.
Niet zo onzeker, je doet het super! En er kijkt ook een LK met je mee, Kobus gaat als een tierelier.
pi_70539232
Weet ik Ticootje Maar misschien weten andere mensen het niet en het zou zonde zijn als een goed bedoeld advies bij draagt aan de grote berg BV-fabels
  woensdag 1 juli 2009 @ 10:30:51 #164
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_70539287
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 10:28 schreef owlet het volgende:
Weet ik Ticootje Maar misschien weten andere mensen het niet en het zou zonde zijn als een goed bedoeld advies bij draagt aan de grote berg BV-fabels
Weet jij nisschien of er ook een max zit aan borstvoeding? Als je dus alleen maar zal kolven?

Ik meen altijd te hebben begrepen dat hoeveelheden bij bv niet uitmaken, je weet immers ook niet hoeveel een kindje live drinkt.
pi_70539423
Volgens mij klopt dat inderdaad.
Ze stoppen vanzelf wel met drinken als het te veel is en anders gooien ze het er vanzelf wel weer uit
BV is zo'n licht te verteren, lichaamseigen vloeistof dat je naar mijn weten ook niet bang hoeft te zijn voor schade aan de nieren en dergelijke.
pi_70555566
pi_70562602
Hoeveel voedingen zou Lotte nu ongeveer nog moeten krijgen nu ze 1 is? Ze drinkt vaak zat, maar op creche dagen kan ze ook makkelijk zonder..dus vroeg me af of ik dan meer op mijn verzoek dan op haar verzoek voed. Sowieso merk ik nog steeds niet goed wanneer ze nu honger heeft, ze geeft het niet duidelijk aan (nooit echt duidelijk geweest helaas). Ja, als ze echt honger heeft gaat ze wel huilen

Vandaag heb ik voor het eerst niet gekolfd op m'n werk en dat ging best goed! Wel wat stuwing, maar toen we om 5 uur thuis waren gelijk gevoed. Ik vond het best netjes, om 5 uur 's ochtends gevoed en om half 8 nog even geprobeerd maar toen wilde ze niet Kolf voor de zekerheid maar meegenomen, maar niet gebruikt dus!
Nu de diepvriesvoorraad opmaken en meegeven naar de creche. Daarna moet ze het maar doen met gewone melk denk ik. Ik geef haar nu af en toe al wat volle melk, maar dat vind ze toch maar zozo..

Hoe hebben andere bv moeders dat opgelost?
pi_70562850
pepijn krijgt op de opvang geen gewone melk (hij krijgt nog +/- 2x per dag bv en dat is ruim voldoende zuivel, zeker met wat yoghurt ernaast) hij krijgt water wanneer de rest melk drinkt.

hier voeden we ook pas sinds hij kan praten duidelijker op zijn verzoek. "Pepijn nu eerst mama dlinken"

Nog ruim 1,5 uur en dan is Pepijn 2! Dan geef ik dus ook alweer 2 jaar bv. En als het aan Pepijn ligt dan stoppen we voorlopig ook nog niet geloof ik.
pi_70563214
2 jaar
Well done!

Krijgt Pepijn op de opvang geen gewone melk vanwege de kans op allergieën?
pi_70563577
nee hoor, want na 2 jaar geloof ik wel dat hij geen koemelkallergie heeft net als mama.
Meer omdat hij geen kalfje is en ik 2 borstvoedingen + 1 of 2 porties yoghurt + regelmatig kaas ruim voldoende zuivel vind.

Pepijn drinkt bij vlagen graag melk, maar gelukkig maakt hem dat dan niet uit of het koemelk, geitenmelk, sojamelk, havermelk, amandelmelk of weet ik veel wat voor melk is.
pi_70563691
Ah oke!
Lotte krijgt niet elke dag yoghurt. Af en toe een danoontje achtig iets, maar ook niet elke avond.
Lotte begint wel wat te wennen aan de melk, ze drinkt zelfs nu al wat koud uit de koelkast..
Misschien dat het overigens op de creche ook beter zal gaan dan thuis..want thuis is mama
  maandag 6 juli 2009 @ 10:44:44 #172
12913 GreatWhiteSilence
pi_70692662
Hier ook een klein feestje gisteren: Annicka is een half jaar oud, dus de eerste bv-mijlpaal is bereikt: een half jaar voltijd borstvoeding. Op naar de twee jaar (and beyond, als het aan mij ligt )
  dinsdag 7 juli 2009 @ 09:24:30 #173
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_70729561
Wat goed zeg GWS een half jaar borstvoeding! Dat is echt iets om trots op te zijn

Ik heb het borstvoedingsboek gekocht en ben begonnen met lezen. Pfff nu lees ik pas wat er vorige keer allemaal is misgegaan Door de vacuumverlossing was er al kans op meer moeilijkheden, Linde sliep niet bij mij op de kamer (door langdurig gebroken vliezen was er kans op infecties en wilden ze haar goed in de gaten houden) Toen ze eenmaal gebracht werd, huilde ze al heel hard enw aren er dus flink wat hongersignalen gemist. De dag na de geboorte heeft ze meteen bijvoeding gehad etc...

Nu las ik in het boek dat huis op huid contact erg belangrijk is. Linde heeft wel bij mij gelegen, maar volgens mij hooguit een kwartier. Toen werd ze aangekleed enzo en toen zijn we pas gaan proberen aan te leggen. Nu wil ik dit nu graag anders. Alleen ga ik waarschijnlijk wel in het ziekenhuis bevallen. Kan je dan ook vragen of de baby een uur of langer bij je mag blijven liggen? Of is dat door drukte en dergelijke moeilijker?
  Jubileum moderator dinsdag 7 juli 2009 @ 09:28:05 #174
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_70729651
Je kunt alles vragen Stiemie. Iris werd geboren na een keizersnede met narcose. Ook de eerste momenten gemist na de geboorte en dat vond ik vreselijk. Toen ik eenmaal bij was heb ik haar gelijk aangelegd en dat ging nog niet echt soepel. Vlak erna kwam de zuster opgewekt binnenwandelen "zooo nu gaan we Iris op de babykamer leggen zodat mama lekker kan bijkomen"en dat heb ik heel beslist afgewezen. Ik was bang dat ik haar anders nooit meer zou herkennen nu ik al zoveel gemist had van de geboorte en de momenten erna. Die nacht heb ik Iris gewoon vastgehouden (want slapen kon ik toch niet) en vaak aangelegd. Uiteindelijk heeft ze ruim 9 maanden bv gehad.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  dinsdag 7 juli 2009 @ 10:35:16 #175
62233 Jelief
ikke lief!
pi_70731364
Stiemie, een beetje ziekenhuis werktvolgens een borstvoedingsprotocoldatgebaseerd isop de tien vuistregels voor het slagen van borstvoeding van de who. Dat houdt in dat ,mits alles goed is, je kindje zo lang als jij wil bij je kan blijven én dat je binnen een uur na de bevalling aan kunt leggen.
Je kunt een plan schrijven met daarin je wensen omtrent debevalling. Ik had daar bijvoorbeeld in staan dat ik ruben zelf wilde aankleden als ik daar toe in staat was en anders Mike. Ik heb Ruben in het eerste uur drie keer aangelegd (niet dat borstvoeding daarna goed liep, maar toch) En pas na 2 uur, nadat Emma hem besnuffeld had en hijook door mijnmoeder was geknuffeld heb ik hem op mijn bed aangekleed met hulp van Emma . Onder andere daardoor hing er een heel knusse sfeer.
en nog een tip: Ik was helemaal vergeten dat er nog zoiets als het moedermelknetwerk bestaat.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  dinsdag 7 juli 2009 @ 10:48:37 #176
80319 seilram
Mijn Sickje!
pi_70731730
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 18:04 schreef mikoxx het volgende:
Woehaa!! De wvk is geweest en de beide mannen zijn in een week tijd 250 gram gegroeid (hoezo we zijn een tweeling?? ) Onzekerheid over de kwaliteit van mijn bv is dus niet nodig (en dat werd al wel gezegd, maar toch... )
Het kolven gaat redelijk. Ik kolf nog niet heel veel per x, maar toch wel iets. Gister had ik nadat ik 's middags 2x en 's avonds 1x had gekolfd toch al 20 cc. Niet genoeg om Tygo verzadigd te laten zijn, maar toch iets! Van de wvk mogen we flesvoeding bijgeven als ze nog honger hebben dus daar gaan we maar voor. Al hadden we gister het idee dat hij last van krampjes had, zo zielig! Hij huilde...!!! Arm jochie. En z'n broer maar slapen he? Terwijl die de nacht ervoor zo aan t spoken was. Ze wisselen elkaar lekker af!
Vanavond maar een warm badje proberen als de krampjes zich weer aandienen. Schijnt te helpen. Verder buikje masseren en dicht tegen me aan... tja... meer kunnen we niet doen. Zijn hier mensen met ervaring met cinababy? Ik ben zelf niet zo van de medicijnen eigenlijk, maar de wvk noemde het.
Cinababy heb ik gekochtg, maar werkt voor Joep iig niet. Terwijl een kennis van mij erbij zweert. Ik heb nu uit Duitsland Lefax bestelt. Het is net binnen. Hopelijk werkt dat wel. Het is iig 100% natuurlijk.
Als je er info over wilt moet je even op www.lefax.de kijken. Ik laat wel even weten of het echt werkt!
Niet mieten! Door gieten!
  dinsdag 7 juli 2009 @ 11:09:03 #177
12913 GreatWhiteSilence
pi_70732365
Daar kolf ik ook voor, dat moedermelknetwerk. 240ml per dag en ik probeer het op te schroeven. *Melkfabriekje is *
pi_70733042
Stiemie, gewoon vragen hoor!
Jij bent de moeder en jij hebt het meest recht op je kindje, als er geen medische hoogdringendheid is.
Het is ook je tweede en dat helpt vaak om wat meer op je strepen te staan.
pi_70746347
GWS, gefeliciteerd met jullie half jaar bv!

En Stiemie, ik hoop dat het deze keer beter gaat! En dat je al mama bent en je nu inleest zal je zeker op weg helpen.
Zelf denk ik dat ik door de ervaring met Kobus de volgende keer beter weet hoe ik het wil en hoe ik het moet doen. Bv de eerste avond lekker veel aanleggen. Wisten wij veel, zaten zonder kraamzorg en we wisten niet hoe belangrijk dat was...

Maar ik ben nu helemaal in het borstvoeden! Afgelopen week bijna geen kv gegeven, misschien in totaal 100 cc en de rest helemaal puur bv. Kobus is 170 gram aangekomen, en zit precies goed in de groeicurve!

Wat wel heel stom was dat we alles hadden ingepakt voor een weekendje weg maar er in de trein achterkwamen dat we (ik ) de tepelhoedjes vergeten waren! Grote stress als je 3 uur in de trein moet zitten.
Gelukkig hadden we wat kv bij ons dus we konden de tijd tot de thuiszorgwinkel in Vlissingen overbruggen!
En gelukkig hadden zij tepelhoedjes anders weet ik niet wat ik had moeten doen.

En ik heb gevoed in een restaurant en in de trein!
  dinsdag 7 juli 2009 @ 17:15:24 #180
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_70746473
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 17:12 schreef oeke het volgende:

Maar ik ben nu helemaal in het borstvoeden! Afgelopen week bijna geen kv gegeven, misschien in totaal 100 cc en de rest helemaal puur bv. Kobus is 170 gram aangekomen, en zit precies goed in de groeicurve!

Wat wel heel stom was dat we alles hadden ingepakt voor een weekendje weg maar er in de trein achterkwamen dat we (ik ) de tepelhoedjes vergeten waren! Grote stress als je 3 uur in de trein moet zitten.
Gelukkig hadden we wat kv bij ons dus we konden de tijd tot de thuiszorgwinkel in Vlissingen overbruggen!
En gelukkig hadden zij tepelhoedjes anders weet ik niet wat ik had moeten doen.

En ik heb gevoed in een restaurant en in de trein!
Wat goehoed!!!

pi_70747166

gek mens!
pi_70748097
Yay, een oeke-update! Wat gaat het goed joh

Stiemie, volgens mij zit er nog best een klein beetje onverwerkt zeer op BV gebied bij jou. Wat goed en fijn dat je er hier over praat
Dat zo snel mogelijk na de geboorte aanleggen is heel belangrijk dus als het even lukt zou ik daar zeker om vragen ja
En soms kan het niet, uiteraard. Maar als het éven lukt dan is het aanleggen binnen het eerste uur echt heel veel waard. Bij voorkeur vóór de vitamine K is gegeven en de kinderarts heeft gevoeld of het gehemelte dicht is. En voor het kindje aangekleed is.

Dan zijn alle eerste indrukken, en vooral die op mondgebied, helemaal gericht op de BV. Het eerste uur zijn ze zó helder, dan leren ze dubbel zo veel.

Maar dat weet je allemaal vast al, want volgens mij ben je je helemaal goed aan het voorbereiden!

Mijn jongste mocht niet bij mij op de kamer slapen en dus heb ik M. laten vragen of ze haar in ieder geval wilden brengen als ze honger had. En of ze mij NOOIT wilden laten rusten ofzo, het drinken moest voor gaan.
Ik kon hem zo op het gehoor volgen terwijl hij achter de verpleegkundige met het wiegje aan liep door de stille verlosafdeling. Werkelijk elk personeelslid dat hij tegen kwam moest met de hand op het hart zweren dat ze de baby zouden brengen

En toen dat moment midden in de nacht, terwijl ik in mijn eentje aan allerlei monitoren en slangen lag en niet kon slapen. Dat ze toen met dat wiegje aan kwamen rijden en dat daar gewoon mijn baby in zat. Hoe ik haar toen voor het eerst goed heb kunnen bekijken en besnuffelen en vast houden. Met haar frummelgezichtje aan de borst Ik kan er nog steeds emo van worden. En een beetje rammelig, maar dat terzijde
  dinsdag 7 juli 2009 @ 19:46:33 #183
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_70752458
Owlet dat van dat onverwerkte zeer heb je heel goed gezien Ik zat zelfs met tranen in mijn ogen de reacties op mijn vraag te lezen. Ik wilde gewoon zo graag dat het zou lukken en het was zo een teleurstelling dat het helemaal mis ging. Overigens was ik ook het vertrouwen in mijzelf helemaal kwijt want ik had zoveel onrust in me de weken voor en na de bevalling dat ik ook geen rust had om de borstvoeding te laten slagen. Dat is me erg van mezelf tegengevallen. Deze keer wil ik het dan ook helemaal anders doen en rust nemen.

Oeke wat goed dat je gevoed hebt in de trein en in een restaurant. De eerste keer in het openbaar voeden vond ik een hel. Het zweet stond op mijn rug. Doordat het voeden niet ging en ook zoveel pijn deed, stelde ik het vaak uit, maar ja dan werd het alleen maar moeilijker natuurlijk... Dus proberen zo min mogelijk te laten zien, een huilende baby en dan ook nog dat geklooi met dat tepelhoedje. Pff krijg het alweer warm als ik eraan denk

Ik denk trouwens dat je zeker geluk hebt wat betreft dat dit mij 2e kindje (dochter ) is want de vorige keer was de laatste maand van mijn zwangerschap een soort achtbaan. Linde kwam onverwachts 2 weken te vroeg en ik was er gewoon nog niet klaar voor. Had de dagen daarvoor veel te veel gedaan en nog 1001 plannen voor de 2 weken die kwamen. Nu wil ik deze kraamtijd echt anders in gaan delen.

Lois wat fijn dat je zo op je strepen bent gaan staan en dat de borstvoeding nog zo lang gelukt is

Jelief ik ga volgende week weer naar de verloskundige en zal met hem bespreken dat ik graag zo een bevallingsplan wil maken. Niet zozeer voor de bevalling zelf, maar vooral voor de momenten direct daarna. Mocht het door medisch toedoen anders lopen dan is het zo, maar anders wil ik de bv een goede kans geven. Wat mooi trouwens dat je Ruben zelf aan kon kleden
pi_70756229
Stiemie, wat moeilijk en verdrietig moet dat voor je geweest zijn. Dat zo graag willen herken ik heel erg. En ik ben blij dat die hoedjes het goed doen bij mij. Dat ik kan voeden in een restaurant zonder moeilijkheden. Ik zorgde juist dat ik het voor was, de honger en het krijsen

Wat ik soms nog moeilijk vind zijn die clustermomenten. Kobus heeft ze ook denk ik, alleen niet perse 's avonds. Ook wel eens 's nachts of 's middags. En dan 3 uur lang eraan willen hangen. Met pauzes en dutjes dat wel. En heel opgewonden als hij niet meteen te drinken krijgt. Niet meer goed kunnen aanleggen omdat hij zwaait met zijn handjes, geknepen, geslagen worden en meer En daar word ik af en toe wel chaggo van.
Maar goed, het is vast een fase.

Wat ik me wel afvraag over voeden op verzoek is of het echt de bdoeling is dat je onbeperkt beschikbaar bent? Ik probeer me daar nu aan over te geven maar vind dat wel moeilijk nog. En als het pijn begint te doen moet ik wel stoppen toch?
En als hij in slaap valt moet ik hem dan los maken en dus wakker maken?

[ Bericht 14% gewijzigd door oeke op 07-07-2009 20:57:47 (toch nog wat vragen...) ]
pi_70758128
Bij pijn moet je sowieso stoppen, Oeke. Bij pijn zit er iets niet goed en dan maak je alleen maar iets kapot als je door zet. Even afkoppelen en opnieuw beginnen dan.

En voeden op verzoek is ook voeden op jouw verzoek. En dus ook níet voeden op jouw verzoek.
Voeden op verzoek houdt eigenlijk vooral in dat je de behoefte van je baby in de gaten houdt en daar op inspeelt. Regeldagen daargelaten zijn clustermomenten niet perse hongermomenten.
Als je Kobus net hebt gevoed en je weet gewoon dat hij eigenlijk geen voedselhonger kán hebben dan zou je hem gerust op andere manieren kunnen proberen te troosten.

Mijn gevoel is dat loslaten echt de grootste les van het ouderschap is. Want dat soort momenten waarop je het gevoel hebt alleen maar met je kind bezig te zijn en zelf totaal geen regie over je leven te hebben zullen er nog veel volgen. En de meeste zullen helemaal niets met BV te maken hebben

Maar ik kan me voorstellen dat je er chaggo van wordt hoor, het is gewoon ook heel zwaar zo die eerste maanden met een nieuwe baby. Zeker als het je eerste kind is
Helpt het om een knop om te zetten en even volledig te accepteren wat je moet doen en niet te denken aan wat je allemaal voor anderen dingen zou kunnen doen?

Is er hulp die je in kan schakelen. Al was het alleen maar zodat jij je misschien gesteund voelt of minder energie in andere dingen moet steken. Of eventjes weg kan zonder Kobus, al was het maar een uurtje.

Wat ik altijd fijn vond en vind is als mijn zus bij me is. Ik vertrouw haar 100% met de kinderen, ze pakt zelf dingen op en aan en ze gaat haar eigen, fijne, gang. Als ze hier is of als we samen weg gaan dan heeft zij de tijd van haar leven omdat ze lekker veel kan knuffelen, verschonen en spelen en ik heb mijn handen vrij en een gesprekspartner zonder de stress van weg bij mijn kinderen zijn.

Het gaat wel anders worden hoor. Hij zal effectiever kunnen drinken, jij zal nog handiger worden, hij zal misschien minder willen clusteren.
Komt goed!
pi_70758290
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:52 schreef oeke het volgende:

En als hij in slaap valt moet ik hem dan los maken en dus wakker maken?
Wat voor jullie werkt! Kies je voor een wakker kind, een rustige avond waarbij je wel weer aan de bank gekluisterd bent, etc . etc.

Wat ik bedoel is dat er geen goed of fout is zolang je hem eten geeft als hij honger heeft, verschoont als hij een poepbroek heeft en laat slapen als hij moe is. Oh, en zolang je er zelf ook blij van wordt
  dinsdag 7 juli 2009 @ 21:31:07 #187
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_70758492
oeke, voeden op verzoek is ook jouw verzoek
Je kan kobus van de borst afhalen door het vacuum te verbreken als hij niet meer effectief drinkt. Door het lange sabbelen werk je tepelkloven in de hand. Daar heb je nu misschien geen last van omdat je een hoedje hebt, maar als je zonder hoedje gaat voeden is sabbelen niet goed. De meeste kindjes laten wel vanzelf los trouwens.
  dinsdag 7 juli 2009 @ 21:32:19 #188
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_70758571
pff ik heel bericht op mn telefoon, maarwat owlet zegt dus.
pi_70759656
Owlet en Ticootje, dankjullie, dat is weer een inzicht erbij!
Ik heb namelijk steeds het gevoel dat ik hem aan moet leggen als ik zie dat hij dat wil. En als ik hem niet aanleg moet hij zo huilen en dan krijg ik hem niet echt goed stil. Vaak geef ik hem dan aan P. die hem dan pinkt en stil krijgt. Bij mij lukt dat niet omdat hij dan naar mijn borst toe probeert te kruipen.
Ik word er trouwens niet echt chaggo van als wel machteloos en verdrietig. Alsof je een slechte moeder bent...

Ik begrijp je opmerking over loslaten, Owlet. Het is nu gewoon het grootste deel van zijn leventje, drinken/poepen/slapen en een beetje spelen. Ik vraag misschien veel over het drinken omdat we laat begonnen zijn met de bv en ik daarom soms het gevoel heb dat we dingen in moeten halen of onderzoeken samen.
En helaas is iedereen in mijn omgeving of op vakantie of niet met babies bezig.

En wat je zegt over de knop omzetten, dat probeer ik ook steeds. Gewoon steeds voor ogen houden dat dit zijn eerste maanden zijn en dat ik me daar gewoon aan over wil geven. En meestal lukt dat ook heel goed. Hij is mijn mooie jongetje!
Het zijn alleen die paar uur per dag dat hij zo obsessief wil drinken die ik moeilijk vind.

P. is ook steeds thuis en doet veel in huis, koken en boodschappen. En Kobus knuffelen en mij... Daarom kon ik vandaag ook even de markt op.

[ Bericht 24% gewijzigd door oeke op 07-07-2009 22:12:31 ]
  donderdag 9 juli 2009 @ 17:02:19 #190
99606 kruimel_20
Doe wat je wilt!
pi_70818679
hoi dames! ik ben 27 juni bevallen van mijn zoontje, ik lees hier veel mee maar post niet zoveel.

inmiddels is de BV goed op gang en drinkt hij wel, maar wel met tepelhoedje. Aan de borst zelf snapt hij niet. Hij is vrij snel aangelegd na de bevalling maar ook dat ging niet heel goed.
Ik lees dat er meer zijn hier die gebruik maken van (zoals ik het noem) de "feestmuts", alleen zou ik het fijn vinden als ik hem gewoon aan kan leggen. Hebben jullie tips om het af te kunnen bouwen?

Ook voed ik maar 1 borst per keer omdat hij een luie drinker is en anders niet voldoende de borst leeg drinkt. alleen heb ik na een voeding de andere borst ontzettend vol zitten, word dat minder als ik niet kolf of moet ik juist wel de druk eraf kolven? ik heb de 1e week na elke voeding gekolft maar dat doe ik nu niet meer, ik kolf hoogstens de druk eraf voor het voeden want anders spuit het eruit

[ Bericht 4% gewijzigd door kruimel_20 op 09-07-2009 17:09:15 ]
the journey is more important than the end or the start
and what it meant to me will eventually be
a memory of the time when i tried so hard
pi_70822510
Kruimel, gefeliciteerd met je zoon! En wat fijn dat het best snel toch gelukt is.
Ik heb lang gerommeld voor ik een tepelhoedje had. En feestmuts is wel een goede naam!

Ik geniet ervan dat het nu gewoon goed gaat, ook al is het met muts, ik wil er geen druk op zetten dat mijn jochie er snel van af moet. Ik las hier dat PM-Girl ook met hoedje gevoed heeft en dat het na 3 maanden ineens prima zonder ging. Daar houd ik me een beetje aan vast.

Bij mij ging dat strakke gevoel na een tijdje weg, dat is stuwing volgens mij. En ik voed ook 1 borst per keer tenzij hij veel honger heeft. Als je lichaam weet wat je kind nodig heeft zijn ze ook niet meer zo ontplofferig vol, maar worden ze weer zacht.
  donderdag 9 juli 2009 @ 19:14:50 #192
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_70823243
Even een vraagje over (nacht)kleding: Ik ben op zoek naar een pijama voor als ik net bevallen ben. Ik zoek eentje met knoopjes oid. Heeft iemand een idee waar ik die kan vinden?
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_70823366
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 19:14 schreef RockabeIIa het volgende:
Even een vraagje over (nacht)kleding: Ik ben op zoek naar een pijama voor als ik net bevallen ben. Ik zoek eentje met knoopjes oid. Heeft iemand een idee waar ik die kan vinden?
Hema hadden ze zulke pyjama's en bij de zeeman heb ik een heel leuk nachthemd gescoord met knoopjes voor, haha.

* freecell denkt over tandemen of niet.
  donderdag 9 juli 2009 @ 19:19:19 #194
223453 Guuzewuus
Noem me maar Goizewois :-p
pi_70823411
Oeke, ik vind het echt zo fijn dat het nu lukt met de borstvoeding .

Ik verheug mezelf ook echt enorm weer op het borstvoeden van deze baby straks .
pi_70823784
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 19:19 schreef Guuzewuus het volgende:
Oeke, ik vind het echt zo fijn dat het nu lukt met de borstvoeding .

Ik verheug mezelf ook echt enorm weer op het borstvoeden van deze baby straks .
Ik ben ook heel blij! Geniet er ook echt van.

En wat een heerlijk vooruitzicht heb jij!
pi_70848932
Wij zijn nu ruim een maand gestopt (na een jaar) puur omdat de kleine niet meer wilde drinken..
Ze wilde net aan de borst.. (ik denk omdat ze me een dag niet had gezien ) heeft 20 minuten "gedronken" en was erg tevreden ookal was er geen melk.
Relactatie nog een optie.. want ik wilde echt niet stoppen dus ik wil er ook alles aan doen om weer te beginnen Kolven heeft nooit gewerkt daarom heb ik dus nooit gekozen om daarmee door te gaan.
pi_70849078
Je kan het proberen natuurlijk, maar dan moet X wel elke keer aangelegd worden, ik weet niet of ze daar zin in heeft?
pi_70849144
Ik ook niet, ik heb haar de afgelopen tijd wel vaker aan proberen te leggen, dat wilde ze nooit.
Vandaag dus wel en ze vond het nog fijn ook Ik wil zelf gewoon zo graag.
pi_70849157
Relactatie is zeker een optie! Helemaal bij jullie omdat je een jaar hebt gevoed en zij het drinken duidelijk nog niet verleerd is.

Ik zou haar zo veel mogelijk aanleggen, liever vaak een paar minuten dan een paar keer een lange ruk. Het zou me niets verbazen als je binnen no time weer melk hebt.

Wat fijn joh, dat ze weer wil drinken
pi_70849222
Ik hoop maar dat ze het blijft doen Ik moet er van huilen Ik wil zo graag langvoeden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')