quote:
Clusteren is het verschijnsel dat pasgeboren baby's een periode heel veel willen drinken. Meestal valt dit in de avonduren en het komt meestal doordat ze moe zijn van een drukke dag en misschien wel doordat ze een buffertje aan willen leggen voor de nacht.
het speelt meestal vooral in de eerste weken, als ze nog heel erg moeten wennen aan de grote buitenwereld en later soms nog wel eens als ze ziek zijn, een ontwikkelingssprongetje maken of veel indrukken hebben gehad.
Ook kunstvoedingsbaby's hebben vaak in de avonduren een of meerdere huiluurtjes, blijkbaar is het een heel normaal iets dat gewoon hoort bij heel jonge baby's. Het gaat vanzelf over en het is, extreme uitzonderingen daargelaten, geen teken dat ze te weinig melk krijgen.
De makkelijkste manier om er mee om te (leren) gaan is acceptatie. Zet jezelf op de bank, accepteer dat het er bij hoort en leg ze maar lekker vaak aan als ze dat willen. Jullie eigen rust is daar ook belangrijk voor, hoe relaxter jullie zijn hoe relaxter de kinderen.
Wij hebben bij beide kinderen speciaal voor die periode een serie op DVD gekocht zodat we lekker de hele avond op de bank konden hangen.
Het gaat echt, heus, absoluut over. Bij de een wat eerder dan bij de ander maar het gaat over.
quote:
En wat doe je als ze dan blijven huilen? Leg je ze dan weg of kijk je het 10min aan en pak je ze dan eventueel? Ik lees nl dat je pasgeboren babietjes niet te lang moet laten huilen omdat ze dan hun gevoel van veiligheid kwijtraken.
Je kan een pasgeboren baby inderdaad niet te veel oppakken, wel te weinig

Ze hebben nog heel erg de behoefte aan contact en veiligheid en voor een borstgevoede baby is de makkelijkste en snelste manier om ze die veiligheid te bieden ze aan leggen.
quote:
En dus wel aan de borst denk jij? Ook als ze net voeding hebben gehad?
Ja, dat zou ik wel doen. Hoe meer je toe geeft aan de vraag van de kinderen, hoe sneller en beter vraag en aanbod op elkaar afgestemd worden en hoe sneller de kinderen vlot en effectief aan de borst drinken.
Als je bijvoeding aan gaat bieden (en ik ga er nu even van uit dat dat jullie niet is voorgeschreven door een arts ofzo) dan gaan ze minder melk uit de borst drinken. Als ze minder melk uit de borst drinken dan wordt er ook geen seintje aan de borsten gegeven dat ze meer moeten produceren waardoor je een grote kans hebt dat je productie achteruit gaat.
Als kindjes goed groeien, volle plasluiers hebben, mooi dunne ontlasting produceren, niet suf zijn (en een suffe baby herken je echt), zo af en toe rustig slapen... EN ze mogen zo veel als mogelijk op verzoek drinken dan kan je er meestal wel van uit gaan dat ze voldoende binnen krijgen.
Mijn moeder heeft een tweeling anderhalf jaar gevoedt en ik heb even aan haar gevraagd hoe zij het ervaren heeft. Zij herkende het veeeele voeden maar ze zei ook dat er bij haar al vrij snel een ritme in te herkennen was en dat het ook al snel veel makkelijker werd toen ze zonder moeite tegelijk aan te leggen waren.
Overigens heeft LLL een brochure over meerlingen voeden. Je kan hem
*hier* vinden, zowel op papier als als PDF bestand.
VBN heeft er ook een, ook op papier en als PDF. Die kan je
*hier* vinden.
Overigens is het ook mogelijk om enigzins op schema te gaan voeden, maar daar voor zou ik contact zoeken met een vrijwilligster of een lactatiekundige zodat die samen met je kan kijken óf dat nu al slim is voor jullie en hoe je dat dan het beste kan aanpakken