abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † donderdag 18 juni 2009 @ 00:39:48 #101
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_70118221
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 00:18 schreef Py het volgende:
Interessante zienswijze NorthenStar.
Een soort meer individuele vrijheid en marktwerking op zijn Iraans-islamitisch, lijkt me het doel van het volk en dat lees ik ook in deze zienswijze.
Maar de clou is dat culturele vrijheden geen of bijna geen rol spelen in deze strijd. Echte hervormingen staan nergens op het program. En of de rijkdom nu in handen van Khamenei en de revolutionaire garde is of in de handen van enkele oligarchen, voor de bevolking is het imo lood om oud ijzer. De arme bevolking is denk ik zelfs beter af met Khamenei, wellicht dat sommigen daar een voorkeur van mij in menen te lezen.

Al met al biedt het voornamelijk een opening aan hen die Iran koste wat kost de vernieling in willen hebben.
pi_70118264
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 00:39 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Maar de clou is dat culturele vrijheden geen of bijna geen rol spelen in deze strijd. Echte hervormingen staan nergens op het program. En of de rijkdom nu in handen van Khamenei en de revolutionaire garde is of in de handen van enkele oligarchen, voor de bevolking is het imo lood om oud ijzer. De arme bevolking is denk ik beter af met Khamenei, wellicht dat sommigen daar een voorkeur van mij in menen te lezen.

Al met al biedt het voornamelijk een opening aan hen die Iran koste wat kost de vernieling in willen hebben.
Aan de andere kant verloopt de Iraanse Revolutie tamelijk via een gebruikelijk patroon. We zitten nu (hopelijk) in de fase waarin het extremisme van de eerste golf wordt afgeworpen. Een beetje een Iraanse Thermidor.
  donderdag 18 juni 2009 @ 00:44:52 #103
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_70118300
quote:

[..]

Maar de clou is dat culturele vrijheden geen of bijna geen rol spelen in deze strijd. Echte hervormingen staan nergens op het program. En of de rijkdom nu in handen van Khamenei en de revolutionaire garde is of in de handen van enkele oligarchen, voor de bevolking is het imo lood om oud ijzer. De arme bevolking is denk ik zelfs beter af met Khamenei, wellicht dat sommigen daar een voorkeur van mij in menen te lezen.

Culturele vrijheden spelen wel degelijk een rol. Dat de mensen dat niet uiten is puur strategisch.
pi_70118322
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:46 schreef Tevik het volgende:

[..]

Nu begrijp ik waarom de politie en de basiji zo hard ingrijpen, de 'demonstranten' zijn gewoon relschoppers en vandalisten.
Jaja. Ik zag op tv iemand zeggen dat hij op Mousavi had gestemd en had respect voor zijn moed. Tot hij zei dat al die relschoppers van buiten kwamen en niks met Mousavi te maken hadden.
Slim, heel slim.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_70118423
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 20:14 schreef Tevik het volgende:

[..]

Ah, nu komt de aap uit de mouw. Dat is de "vooruitgang" (voor de man) die je bedoelde natuurlijk. Misschien kun je dan ook met de Iraanse vrouwen gaan handelen en ze als prostituees naar Nederland brengen voor je maten.
Ik had hier eerder geen acht op geslagen. Maarvwat bedoel je?
Iraanse vrouwen op het strand zijn toch volledig gekleed. Dus wat is de vooruitgang?
En in hoeverre is de beschuldiging projectie van je eigen gedachten?
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_70118477
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:42 schreef Tevik het volgende:

[..]

En laat het net zo zijn dat degene die hier 'voor' Mousavi zijn niet voor niets gevlucht zijn, het zijn meestal christenen (of doen zich zo voor), atheisten of afval. Misschien een idee om eens op een shia-forum te kijken:

Do you love Mahmoud
Ik ben agnost. En, onder voorbehoud, voor Mousavi. Maar ja, ik weet ok niet alles van de machinaties van de machtigen.
  donderdag 18 juni 2009 @ 01:00:21 #107
188345 Py
op zich
pi_70118532
quote:

[..]

Ach er zullen op heel veel niveaus dingen gebeuren. Ik denk dat de lijnen naar China, Rusland, Amerika, Israel, Turkije, Libanon, Syrie, Frankrijk enz enz roodgloeiend zijn. En allemaal hebben ze hun belangen en beloven ze steun aan de één of de ander (waarschijnlijk aan allemaal) in ruil voor wat gunsten retour.

Maar hier spreekt Het Volk. Het begon als een demonstratie tegen de verkiezingsuitslag maar die was al zo massaal dat ze er zelf verbaasd van waren in eerste instantie. En zelfs de keiharde reactie van Khomenei, die als een ware tiran de zwartlederen motormuizen door de massa heenjoeg, en klopjachten houdt in studentenhuizen, vanaf daken op mensenmassa's laat schieten, die was niet meer genoeg om ze nog tegen te houden. En voor het eerst sinds dertig jaar voelen ze weer dat ze hun eigen lot in handen hebben.
pi_70118684
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 01:00 schreef Py het volgende:

[..]

Ach er zullen op heel veel niveaus dingen gebeuren. Ik denk dat de lijnen naar China, Rusland, Amerika, Israel, Turkije, Libanon, Syrie, Frankrijk enz enz roodgloeiend zijn. En allemaal hebben ze hun belangen en beloven ze steun aan de één of de ander (waarschijnlijk aan allemaal) in ruil voor wat gunsten retour.

Maar hier spreekt Het Volk. Het begon als een demonstratie tegen de verkiezingsuitslag maar die was al zo massaal dat ze er zelf verbaasd van waren in eerste instantie. En zelfs de keiharde reactie van Khomenei, die als een ware tiran de zwartlederen motormuizen door de massa heenjoeg, en klopjachten houdt in studentenhuizen, vanaf daken op mensenmassa's laat schieten, die was niet meer genoeg om ze nog tegen te houden. En voor het eerst sinds dertig jaar voelen ze weer dat ze hun eigen lot in handen hebben.
Tja.
Dat klinkt mooi, maar tegenover een geweer heb je weinig eigen lot in handen.
Ik heb weinig verstand van zaken, maar voel veel voor de analyse van NorthernStar.
Klinkt heel plausibel, namelijk.
pi_70118933
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 00:07 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Doe alsblieft even normaal.

Nee ik geloof niet in deze "revolutie" en denk dat die mensen kort gezegd voor jan lul aan het demonstreren zijn. In ieder geval staan ze er niet waarvoor ze denken dat ze er staan, meer vrijheid.

Zoals ik het zie was en is er een machtsstrijd tussen Rafsanjani en Khamenei. Inzet is bepaalde onderdelen van de economie en de olie-industrie. Multimiljardair Rafsanjani wil meer privatisering en had tot voor kort een hele dikke vinger in de oliepap, Khamenei is meer van de verdeling via de staat en heeft de laatste jaren samen met de revolutionaire garde steeds meer invloed van Rafsanjani en zijn factie afgesnoept.

Dat is tijdens deze verkiezingen tot een botsing gekomen waar Ahmadinejad en Mousavi slechts de gezichten van zijn.

Grote factor waarom het nu is geëscaleerd zijn imo de "vreemde invloeden". Rafsanjani en Mousavi hebben volgens mij hulp gezocht bij krachten die op regimechange in Iran uit zijn. Als ik moet speculeren was dat de reden voor de "verkiezingsfraude" voor zover daar sprake van is. Het was een preventieve actie van de kant van Khamenei om een tweede ronde, waarop Rafsanjani en Mousavi op zaten te wachten, te voorkomen. De factie van Khamenei was ze te snel af.

Grotendeel ben ik het hiermee eens: A very Iranian coup

Het flirten met buitenlandse invloed leidt nog wel tot de grootste scepsis tav de "revolutie". Men flirt met machten die Iran net zo lief zien branden en totaal de vernieling in zien gaan. Mensen die gister nog de oorlogstrom tegen Iran sloegen en bombardementen wilden zijn nu ineens zo begaan met het lot van de bevolking van Iran. Wie kan dat geloven? Het enige waar ze op uit zijn is destabilisatie van Iran en als dat via interne strijd of zelfs een burgeroorlog gaat is het ook goed.

Om nog eens te herhalen wat ik al eerder zei, ik geloof in de oprechtheid van de meeste demonstranten en ze hebben mijn sympathie maar tegelijkertijd geloof ik dat er een goede kans is dat ze zichzelf in de voet aan het schieten zijn. Als je dat wilt uitleggen als pro wie dan ook, ga je gang.
Interessant stuk. Hoewel ik er niet veel van af weet klinkt het plausibel. Ook wat betreft het schuingedrukte heb je gelijk.
X
  donderdag 18 juni 2009 @ 01:51:56 #110
256363 ZoKanIkHetOok
Also twitterte Zarathustra.
pi_70119070
Net toch een mooi stuk weer op CNN over de stem van de vrouw die voor het eerst prominent naar voren is gekomen, onder andere door de in deze verkiezing in beeld gekomen vrouw van Mousavi waar Iraanse vrouwen onder andere vanwege haar opleiding en het openlijke gebaar van liefde naar haar man naar opkijken en door het feit dat ook vrouwen op straat aan het protesteren zijn.

Waar CNN van het weekend nog enorm achterbleef, doen ze nu toch wel goed verslag. Veel meer kijkers zullen inmiddels ook weten van het feit dat het journalisten verboden is op straat te gaan. En zo zijn er nog wel meer dingen waarvan hier in het topic is gezegd 'waarom besteed de media er geen aandacht aan?' die CNN nu toch oppikt.

Het is 19.50 op het CNN hoofdkantoor, 1.50 in Tilburg, 4.20 in Teheran, ik ga naar bed.
pi_70119247
quote:

[..]

Als het echt zo'n keuze is tussen Reli-shit Ahmadinejad, Khamenei en nationalisatie en massamoordenaar Mousavi, pivatisering van oliemaatschappijen, dan zou dat laatste natuurlijk veel beter zijn. Nationale oliemaatschappijen zijn een ramp, zeker in handen van een gek als Ahmadinejad, die als puppet van een nog grotere religieuze gek Khamenei fungeert.

Het volk wil change maar heeft de macht niet.
Dan maar economische change, dat zou al goed zijn.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  † In Memoriam † donderdag 18 juni 2009 @ 08:12:52 #112
230491 Zith
pls tip
pi_70120146
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 01:10 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Tja.
Dat klinkt mooi, maar tegenover een geweer heb je weinig eigen lot in handen.
Ik heb weinig verstand van zaken, maar voel veel voor de analyse van NorthernStar.
Klinkt heel plausibel, namelijk.
Gelukkig heeft de politie zich bij de demonstranten gevoegd (of beschermen deze iig).
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_70120185
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 19:48 schreef Sturmvogel het volgende:
Ik ga alvast een reisje boeken naar Tehran voor zomer '10

Dan moet het natuurlijk wel een echte revolutie worden maar het lijkt goed op weg te zijn.
Onder Mousavi gaat er niets veranderen, hij is nog altijd anti-westers, anti-amerikaans, zeer islamitisch, pro kernwapens en een verantwoordelijk voor 30.000 politieke doden en miljoenen militairen tijdens de oorlog van Iran en Irak.
  † In Memoriam † donderdag 18 juni 2009 @ 08:27:00 #114
230491 Zith
pls tip
pi_70120281
quote:
IranRiggedElectIn the parliament, discussion on illegal acts by plain cloth police turns into physical fights! (etemaad.ir)
Ook daar paniek, mooi..!
quote:
Shahab News: Men in civilian clothes attacked Day hospital in Tehran (Tavanir st at Valiasr st) and it is not clear where they got their orders from. This happened
hours after some of the people wounded and injured in the street violence against protesters were brought to Day hospital by ambulances and by people on Tuesday. Number of wounded and dead were also brought to this hospital on previous days.

The attackers who were armed with batons, chains, sticks, sprays and guns entered the emergency room by forcing and threatening the security guards and ordered doctors and nurses not to treat patients injured during the protests. They also called those patients "spies", "traitors", and "enemy's supporters".

The confrontation lasted 15 minutes during which the hospital staff tried to keep the attackers from approaching the patients and recognizing their faces. At the end, they succeeded in preventing violence.

Note that even in the World War II and during Israel and Palestine's war in Gaza, the medical teams have been safe and free to do their job and treat the wounded.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  † In Memoriam † donderdag 18 juni 2009 @ 08:41:33 #115
230491 Zith
pls tip
pi_70120467
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 08:18 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Onder Mousavi gaat er niets veranderen, hij is nog altijd anti-westers, anti-amerikaans, zeer islamitisch, pro kernwapens en een verantwoordelijk voor 30.000 politieke doden en miljoenen militairen tijdens de oorlog van Iran en Irak.
Zucht, het gaat nu niet meer over wie nou de president moet worden, het gaat nu om vrijheid.
  donderdag 18 juni 2009 @ 08:47:54 #116
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_70120549
quote:
"Meet the new boss. Same as the old boss."
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_70120569
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 08:41 schreef Zith het volgende:

[..]

Zucht, het gaat nu niet meer over wie nou de president moet worden, het gaat nu om vrijheid.
Tuurlijk, daarom zijn ze allemaal pro-Mousavi, om hem vervolgens GEEN President te maken....
  Moderator donderdag 18 juni 2009 @ 09:03:35 #118
8781 crew  Frutsel
pi_70120834
quote:

[..]

Ach ja, daar kon je wel eens gelijk in hebben, maar meeste Westerlingen zullen wel denken: Alles beter dan Allesmagnietmetdat
pi_70121132
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 08:49 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Tuurlijk, daarom zijn ze allemaal pro-Mousavi, om hem vervolgens GEEN President te maken....
10 tegen 1 dat Mousavi niet president wordt. Het wordt of Amad, of revolutie.
  † In Memoriam † donderdag 18 juni 2009 @ 09:18:31 #120
230491 Zith
pls tip
pi_70121160
quote:

[..]

Volg het anders zelf eens, ipv het NOS journaal kijken met journalisten die de deur niet uit kunnen.
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 09:03 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Ach ja, daar kon je wel eens gelijk in hebben, maar meeste Westerlingen zullen wel denken: Alles beter dan Allesmagnietmetdat

En de Iraniers zelf hebben natuurlijk geen idee he?
  donderdag 18 juni 2009 @ 09:51:40 #121
167923 appelsjap
All the above
pi_70121952
quote:

[..]

Ze hadden in eerste instantie geen keus, het was of ANejad of Mousavi, dan maar Mousavi omdat hij nog hervormingsgezind was. Maar nu strijden ze om vrijheid en niet meer om Mousavi zelf. Snap dat dan. Dit is hun kans om van het hele regime af te komen (hopen ze ten minste). Alsof zij niet weten dat Mousavi net zo erg is als ANejad.
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
  † In Memoriam † donderdag 18 juni 2009 @ 10:01:01 #122
230491 Zith
pls tip
pi_70122187
Van een twitter die pro-gov / anti-reform posts maakt :
quote:
RT We're at a safe house, call for help inside Iran 216640117 #iranelection #gr88
ongeveer 6 uur ago from web
Toch wel eng, mensen in iran die dit geloven en bellen/erna toe gaan zullen gelijk opgepakt worden gok ik...
pi_70122375
Today in Tehran & all over Iran the Sea of Green will bethe biggest March in 30 years of Iranian history - #Iranelection van persiankiwi
If you Kanye me, I will Chris Brown your girlfriend and Tiger Woods your mother!
  donderdag 18 juni 2009 @ 10:18:17 #124
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_70122599
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 09:51 schreef appelsjap het volgende:
Ze hadden in eerste instantie geen keus, het was of ANejad of Mousavi, dan maar Mousavi omdat hij nog hervormingsgezind was. Maar nu strijden ze om vrijheid en niet meer om Mousavi zelf. Snap dat dan. Dit is hun kans om van het hele regime af te komen (hopen ze ten minste). Alsof zij niet weten dat Mousavi net zo erg is als ANejad.
Waarom zegt niemand dat hardop dan? Bang om dan ook de moellahs tegen zich te krijgen, die nu nog redelijk neutraal zijn?

Besides, dat gaat ze nooit lukken, daar heb je toch wel een merendeel van het land voor nodig.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  † In Memoriam † donderdag 18 juni 2009 @ 10:21:15 #125
230491 Zith
pls tip
pi_70122660
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 10:18 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Waarom zegt niemand dat hardop dan? Bang om dan ook de moellahs tegen zich te krijgen, die nu nog redelijk neutraal zijn?

Besides, dat gaat ze nooit lukken, daar heb je toch wel een merendeel van het land voor nodig.
Er worden genoeg leuzen tegen de ayatollah geroepen hoor. En ach, of het ze nooit zal lukken, in de jaren 70 deed de huidige ayatollah precies hetzelfde met een ongeveer evengrote groep. Wat vooral nodig is is een politie/legermacht die weigert de demonstranten aan te pakken, en genoeg uithoudingsvermogen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')