Onzin. Het leert ze heel goed wat ongewest gedrag is.quote:Op woensdag 17 juni 2009 19:11 schreef MamsX het volgende:
Ik ben echt tegen iedere vorm van tik.. Corrigerend of niet.
Wat is er mis met uitleggen waarom iets niet mag, en een eventueel andere gepaste straf bij niet luisteren.
Een tik leert ze dat als ze iets verkeerds doen ze een tik krijgen.
Het leert ze niet waarom iets ongewenst gedrag is en ze het niet moeten doen.
Ik weet dat als ik tegen oom agent inga, dat verregaande consequenties heeft. En als meneer de agent mij iets uitlegd over de wet heeft dat vaak een boete of erger tot gevolg... Dus ik vind niet dat je de vergelijking ouder->agent kan maken..quote:Op woensdag 17 juni 2009 19:21 schreef Sugar het volgende:
Onderhandelt meneer agent met jou als hij je vertelt waaróm hij je aanhoudt, hoe de regel in elkaar steekt en je vervolgens toch echt die boete geeft?
Is de regel verklaren tegenwoordig onderhandelen?
En is jouw stem dan gelijk aan die van oom agent?
Excuus, maar das pedagogisch gelul van de bovenste plank. Zodra je als ouder gaat onderhandelen met je kind over grenzen, is het leed al geschied. Om maar even heel extreem te zijn: die kutmarrokanen van tegenwoordig hadden vroeger wat meer klappen mogen hebben, dan waren ze nu een stuk braver geweest. Ze hebben simpelweg gewoon geen idee waar de grens ligt, en imo krijgen ze die ook niet mee als je als ouder 15x gaat roepen dat ze echt moeten ophouden met in de gang te poepen.quote:Op woensdag 17 juni 2009 19:18 schreef Sugar het volgende:
Conditioneren.
Op zijn plaats zetten.
Schrikeffect.
![]()
Volgens mij leert een kind vooral dat ouders onveilig uit de hoek kunnen komen, met als bewust doel het kind pijn te doen en te laten schrikken. Knap staaltje veiligheid bieden.
Leuk voorbeeld. Meneer de agent zegt bij een voetbalwedstrijd 3 keer tegen jou dat je ergens anders moet gaan staan. Doe je het de vierde keer alsnog, krijg je een wapenstok. Blijkbaar zijn ouders niet de enige die corrigerende tikken uitdelenquote:Op woensdag 17 juni 2009 19:21 schreef Sugar het volgende:
[..]
Onderhandelt meneer agent met jou als hij je vertelt waaróm hij je aanhoudt, hoe de regel in elkaar steekt en je vervolgens toch echt die boete geeft?
Is de regel verklaren tegenwoordig onderhandelen?
En is jouw stem dan gelijk aan die van oom agent?![]()
[..]
En dat kan prima op andere manieren.
Dan hebben we in ieder geval beiden al een verschillend beeld bij corrigerende tik. Die bij mij deden echt niet pijn (het was ook meer het schrikeffect waardoor de traantjes kwamen op een dergelijk moment). Zoals gezegd ben ik er niet uit, maar een pak rammel is wat mij betreft uit den boze. Bij een corrigerende tik heb ik het puur over een tik tegen de billen (waar dan vaak ook nog een pamper tussenzitquote:Op woensdag 17 juni 2009 19:22 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ik kreeg regelmatig tikken van mijn vader waarbij de blauwe plekken op mijn armen stonden. of ik werd even aan mijn arm vastgegrepen, waarna de handafdruk nog een paar dagen zichtbaar was.
of mijn broek moest naar beneden en ik kreeg een pak slaag op mijn blote billen.
of ik moest mijn bril afzetten omdat ik een draai om mijn oren kon krijgen zonder dat ze mijn bril molden.
fijn he, die corrigerende tikken
Dit zijn allemaal drogredenen!! Jij trekt de corrigerende tik door naar het extreme, kindermishandeling.quote:Op woensdag 17 juni 2009 19:22 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ik kreeg regelmatig tikken van mijn vader waarbij de blauwe plekken op mijn armen stonden. of ik werd even aan mijn arm vastgegrepen, waarna de handafdruk nog een paar dagen zichtbaar was.
of mijn broek moest naar beneden en ik kreeg een pak slaag op mijn blote billen.
of ik moest mijn bril afzetten omdat ik een draai om mijn oren kon krijgen zonder dat ze mijn bril molden.
fijn he, die corrigerende tikken
Waar oh waar komt toch de aanname vandaan dat je over grenzen onderhandelt met je kind als je niet slaat?quote:Op woensdag 17 juni 2009 19:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Excuus, maar das pedagogisch gelul van de bovenste plank. Zodra je als ouder gaat onderhandelen met je kind over grenzen, is het leed al geschied.
Ik zei waarom iets ongewenst gedrag is. Niet WAT..quote:Op woensdag 17 juni 2009 19:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Onzin. Het leert ze heel goed wat ongewest gedrag is.
Schreeuwen is net zo erg als slaan, alleen laat dat fysiek geen sporen na, behalve gehoorsschade...quote:Op woensdag 17 juni 2009 19:28 schreef lady-wrb het volgende:
ik niet als een viswijf te keer tegen mijn kind hoor. heel af en toe verlies ik wel eens mijn geduld en dan gaat het er iets minder vriendelijk aan toe, maar echt schelden of vloeken bewaar ik echt alleen voor degenen die dat over zich afroepen.(zoals mijn achterbuurman ondertussen ondervonden heeft
)
Poging 1: "Je mag niet in de gang poepen"quote:Op woensdag 17 juni 2009 19:30 schreef Sugar het volgende:
[..]
Waar oh waar komt toch de aanname vandaan dat je over grenzen onderhandelt met je kind als je niet slaat?
Que?
Dan begin je natuurlijk een betoog over de Ecoli-bacterie en ziektes die mogelijk de dood tot gevolg hebbenquote:Op woensdag 17 juni 2009 19:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Poging 1: "Je mag niet in de gang poepen"
Poging 2: "Nu moet je echt ophouden met in de gang te poepen hoor!" (grens is nu 2 keer overschreden)
Poging 3: "En nu moet je het niet meer doen hoor, het is bah!!" (grens is nu 3 keer overschreden)
Dan heb je dus een kind dat 3 keer over de grens heen is gegaan. Wat doe je dan om het weer in het gareel te krijgen?
Ow god....quote:Op woensdag 17 juni 2009 19:18 schreef Sugar het volgende:
Conditioneren.
Op zijn plaats zetten.
Schrikeffect.
![]()
Volgens mij leert een kind vooral dat ouders onveilig uit de hoek kunnen komen, met als bewust doel het kind pijn te doen en te laten schrikken. Knap staaltje veiligheid bieden.
- apart zettenquote:Op woensdag 17 juni 2009 19:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Poging 2: "Nu moet je echt ophouden met in de gang te poepen hoor!" (grens is nu 2 keer overschreden)
Poging 3: "En nu moet je het niet meer doen hoor, het is bah!!" (grens is nu 3 keer overschreden)
Dan heb je dus een kind dat 3 keer over de grens heen is gegaan. Wat doe je dan om het weer in het gareel te krijgen?
Dan is slaan de enige overgebleven optie voor je?quote:Op woensdag 17 juni 2009 19:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Heb je daar een bron bij?quote:Op woensdag 17 juni 2009 19:38 schreef Five_Horizons het volgende:
Er is werkelijk waar nog niemand slechter geworden van een corrigerende tik.
Nee. Het is een van je opties.quote:Op woensdag 17 juni 2009 19:39 schreef prinseszondererwt het volgende:
[..]
Dan is slaan je enige overgebleven optie?
Oke, je doet iets leuks niet, en dan vervolgens doen ze het alsnog een keer. Wat doe je dan? (Gewoon uit nieuwsgierigheid)quote:Op woensdag 17 juni 2009 19:38 schreef Sugar het volgende:
[..]
- apart zetten
- iets leuks niet doen als consequentie van het trollen
Oke, maar stel, je beloond het kind omdat het een week lang niet in de gang heeft gepoept, nog geen uur na de beloning doet hij het weer. Ga je hem dan iets afpakken? Of is de straf dan 'strenger' ?quote:- bij goed gedrag een volgende keer iets leuks wél doen
Klinkt zalvend, he?
Levert (tot nu toe!) heel evenwichtige kinderen op.
Nou snap ik waarom al die kutjong zo lastig zijn tegenwoordig, "slaan is een teken van onmacht!!1!!"quote:Op woensdag 17 juni 2009 18:59 schreef lady-wrb het volgende:
nee.
slaan is een teken van onmacht.
en corrigerende tik vind ik een raar woord.
Nee, dat hoeft ook niet. Al die mensen die hier verkondigen dat het allemaal zo 'machteloos' is (quote:
hoho, ik noem dat gewoon slaan. mijn ouders noemden dat corrigeren.quote:Op woensdag 17 juni 2009 19:29 schreef Dartanion het volgende:
[..]
Dit zijn allemaal drogredenen!! Jij trekt de corrigerende tik door naar het extreme, kindermishandeling.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |