quote:they are now arresting human rights activists in large scale. where is UN watchdog?!
quote:rumors of Ex General Rezayi (1of the candidates) now using what left of his connections to prevent IRG's main army from interring Tehran.
quote:Armed people(!) attacked & killed defenless basij troops who were watching the mob from the roofs!
quote:all ballots are destroyed! what are they actually going to recount?!
quote:Raad Iran stemt in met hertelling
De Raad van Hoeders in Iran is bereid om de stemmen die zijn uitgebracht bij de presidentsverkiezingen opnieuw te tellen. Volgens het hoogste juridische orgaan in Iran gaat het om een hertelling in de gebieden waar de oppositie de uitslag in twijfel trekt.
Oppositieleider Mousavi zegt dat er bij de verkiezingen is gefraudeerd. Hij eist dat de Raad van Hoeders de uitslag van de verkiezingen ongeldig verklaart.
OUDERE BERICHTENquote:Zeven doden bij protesten in Iran
Bij protesten zijn gisteravond in Iran zeker zeven betogers om het leven gekomen. Ze werden doodgeschoten toen ze volgens de Iraanse staatsradio in het westen van Teheran een militaire post probeerden aan te vallen.
Eerder op de dag was er in Teheran een massale demonstratie. Aanhangers van de verslagen presidentskandidaat Mousavi vechten de herverkiezing van president Ahmadinejad aan. Er zou fraude zijn gepleegd. De massabetoging begon rustig, maar ontaardde 's avonds in geweld.
Volg de berichtgeving op de voet via o.a. Youtube en Twitter:quote:Ahmadinejad herkozen als president Iran
TEHERAN - De aartsconservatieve Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad is met een ruime meerderheid herkozen.
Een tweede ronde lijkt niet meer nodig nu Ahmadinjead circa 64 procent van de stemmen heeft gekregen. Wanneer iemand in de eerste ronde 50 procent of meer van de stemmen krijgt, vervalt een tweede ronde.
De tegenstanders van de conservatieve president zijn verbijsterd over de monsterzege. De belangrijkste en hervormingsgezinde rivaal van Ahmadinejad, Mir Hossein Mousavi, stond zaterdagmorgen op 32,57 procent van stemmen met nog slechts 6 procent van de stemmen ongeteld, meldde de Iraanse nieuwszender Presstv.
De overige twee kandidaten, Mohsen Rezai en Mehdi Karoubi, komen naar het zich laat aanzien niet verder dan respectievelijk 1,66 en 0,83 procent.
Opkomst
De opkomst was volgens de verkiezingscommissie ongekend groot. Ruim 32 miljoen van de 46 miljoen stemgerechtigde Iraniërs hebben hun stem uitgebracht.
Een aantal waarnemers meende voor de verkiezingen dat een hoge opkomst de oppositie tegen Ahmadinejad zou versterken.
Maar de uitslagen geven de president toch een enorme overwinning. Vooral de omvang daarvan is volgens Ahmadinejads tegenstanders veel te groot om waar te zijn. Zij stellen dat er op grote schaal verkiezingsfraude moet zijn gepleegd.
Rivaal
Vrijdagavond had de belangrijkste rivaal van Ahmadinejad, ex-premier Mir Hossein Mousavi (67), zichzelf op een persconferentie tot onbetwiste winnaar uitgeroepen.
Hij klaagde dat veel kiezers niet in staat zouden zijn geweest hun stem uit te brengen, hoewel de sluitingstijd van de stembureaus met vier uur was verlengd.
Ook zou een aantal van zijn vertegenwoordigers de toegang tot stembureaus zijn geweigerd. Zij wilden daar controleren of de verkiezingen eerlijk verliepen.
Volgens naaste medewerkers van Mousavi behaalde hun kandidaat 65 procent van de stemmen. Zij baseerden dat resultaat op ''informatie'' uit provincies en de Iraanse hoofdstad Teheran.
Spannend
Met twee 'winnaars' blijft het ook na de presidentsverkiezingen uiterst spannend in de klaarblijkelijk uiterst verdeelde strengislamitische republiek.
Dat het geen gewone stembusronde was, bleek al uit de relatief grote belangstelling onder kiesgerechtigden.
Zelfs toen de eerste resultaten bekend werden en de stembusronde officieel was beëindigd, stonden nog kiezers in de rij om te stemmen.
De Ahmadinejad aanhangers zijn via de staatstelevisie opgeroepen om vandaag op dezelfde plek te demonsteren als de Mousavi aanhangers. Mousavi heeft vervolgens de demonstratie afgelast in vrees voor harde confrontaties tussen beide partijen. Er gaat ook het gerucht dat mochten er vandaag toch weer mensen gaan demonstreren er hard ingegrepen worden en zelfs meer doden niet geschuwd wordt.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 15:54 schreef SoldMayor het volgende:
Gaat er nog iets gebeuren of was dat het alweer?
Of krijgen we geen nieuws meer doorgegeven?
ja daar snap ik dus ook niks van geen Breaking News op de nieuwszenders en dat had ik toch allang verwachtquote:Op dinsdag 16 juni 2009 15:55 schreef Dunckie het volgende:
ik ook, vind het tot nu toe een hele vreemde gang van zaken. De 'traditionele' media berichtten nauwelijks, terwijl je afgaande op de internetmedia zou geloven dat er een heuse revolutie gaande is. Normaal staat de wereld bij mensenrechtenschendingen in dermate belangrijke landen meteen klaar met analyses, veroordelingen, steunbetuigingen etc, nu ontbreekt dat alles. En als er echt mensen vermoord worden, mishandeld worden en opgesloten worden dan kan dit toch niet zomaar uit het nieuws blijven? En als er journalisten uitgezet worden, dan moeten de media waarvan die journalisten zijn toch moord en brand schreeuwen? En inderdaad, zoals al in de TS staat, waar zijn de grote internationale organisaties? Of wordt er stilte betracht omdat men het momentum niet wil verstoren? Maar in wiens voordeel is dat dan?
Maar wat vind jij nu? Moet er doorgestoten worden en is een revolutie mogelijk en moeten doden en geweld voor lief worden genomen? Of moet het volk het bij dit statement laten en het bijltje er bij neergooien?quote:Op dinsdag 16 juni 2009 15:56 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
De Ahmadinejad aanhangers zijn via de staatstelevisie opgeroepen om vandaag op dezelfde plek te demonsteren als de Mousavi aanhangers. Mousavi heeft vervolgens de demonstratie afgelast in vrees voor harde confrontaties tussen beide partijen. Er gaat ook het gerucht dat mochten er vandaag toch weer mensen gaan demonstreren er hard ingegrepen worden en zelfs meer doden niet geschuwd wordt.
Ow nou lekker is dat dan.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 15:56 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
De Ahmadinejad aanhangers zijn via de staatstelevisie opgeroepen om vandaag op dezelfde plek te demonsteren als de Mousavi aanhangers. Mousavi heeft vervolgens de demonstratie afgelast in vrees voor harde confrontaties tussen beide partijen. Er gaat ook het gerucht dat mochten er vandaag toch weer mensen gaan demonstreren er hard ingegrepen worden en zelfs meer doden niet geschuwd wordt.
Zeer, zeer frustrerend.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 15:58 schreef alexis_ het volgende:
BBC persian is de demonstratie aan het uitzenden, maar is echt meteen gestoord.
De zender staat nu op zwart met heel zwak signaal. (Hotbird satelliet)
Doorstoten inderdaad. Ik ben bang dat als ze nu stoppen ze voor komende decennia geen tweede kans meer krijgen. Dat er meer doden vallen neem ik dan maar voor lief. Je moet immers een prijs betalen voor vrijheid.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 15:59 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Maar wat vind jij nu? Moet er doorgestoten worden en is een revolutie mogelijk en moeten doden en geweld voor lief worden genomen? Of moet het volk het bij dit statement laten en het bijltje er bij neergooien?
Zo heel veel van dit soort kansen krijg je niet in de geschiedenis. Ik heb niet zo veel verstand van de situatie aldaar, maar als er echt al een jarenlange onvrede heerst, vooral onder de jonge mensen, dan is dit misschien hét moment en dan is het toch zonde om het te laten varen.
En hoe schat je de situatie in? Gaat dat ook gebeuren denk je? Je hebt toch contacten in het land? Kun je daar momenteel nog iets mee of is dat allemaal verstoord nu?quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:02 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Doorstoten inderdaad. Ik ben bang dat als ze nu stoppen ze voor komende decennia geen tweede kans meer krijgen. Dat er meer doden vallen neem ik dan maar voor lief. Je moet immers een prijs betalen voor vrijheid.
Dat is zo goed als verstoord.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:04 schreef Dunckie het volgende:
[..]
En hoe schat je de situatie in? Gaat dat ook gebeuren denk je? Je hebt toch contacten in het land? Kun je daar momenteel nog iets mee of is dat allemaal verstoord nu?
Een gewapende strijd zal resulteren in veel teveel doden.... wil je dat?quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:06 schreef AryaMehr het volgende:
Het liefst zou ik trouwens zien dat het Iraanse volk gewapend de strijd aangaat met de Basiji. Je kunt niet verwachten dat enig verandering mogelijk is door middel van een fluwelen revolutie.
Dus ze moeten zich laten afslachten door die beesten? Het woord ''teveel'' is niet van toepassing als het om vrijheid gaat.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:08 schreef PrinceOfPerzia het volgende:
[..]
Een gewapende strijd zal resulteren in veel teveel doden.... wil je dat?
Misschien wel heel het internet... kutwesterse internetquote:Op dinsdag 16 juni 2009 15:56 schreef themauster het volgende:
Volgens mij ligt twitter ook plat in Iran zie al een tijdje geen nieuwe berichten meer verschijnen
quote:RT From Iran: CONFIRMED!! Army moving into Tehran against protestors!
Dat zeg ik niet. Het is makkelijker gezegd dan gedaan.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:09 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dus ze moeten zich laten afslachten door die beesten? Het woord ''teveel'' is niet van toepassing als het om vrijheid gaat.
Bron ?quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:11 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
als dit waar is.
Het zou me niets verbazen. Alle persaccreditaties ingetrokken en straatverbod voor journalisten en dan het leger de stad insturen om orde op zaken te stellen.
Ik kan me toch niet voorstellen dat het leger op demonstranten gaat schieten die zich geweldloos verzetten. Wellicht ook nog op hun eigen familieleden.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:11 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
als dit waar is.
Het zou me niets verbazen. Alle persaccreditaties ingetrokken en straatverbod voor journalisten en dan het leger de stad insturen om orde op zaken te stellen.
De ayatollah's zijn geen gezanten van Allah, maar ordinaire despoten. Voor zover dat niet duidelijk was. Dat zou dan nog enige winst zijn, maar dit lijkt toch weer op nog eens 30 jaar tirannie.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:11 schreef Tourniquet het volgende:
als dit waar is.
Wat staat er in het rood? Kan iemand het vertalen?quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:23 schreef horned_reaper het volgende:
Kijk die foto's !!
http://www.goftaniha.org/
Het is een stuk dat gaat over het herkennen van je vijanden.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:25 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Wat staat er in het rood? Kan iemand het vertalen?
BBC meldt dit nu wel:quote:Op dinsdag 16 juni 2009 15:55 schreef Dunckie het volgende:
En als er journalisten uitgezet worden, dan moeten de media waarvan die journalisten zijn toch moord en brand schreeuwen?
quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:37 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Hoorde zojuist op CNN (staat aan in de andere kamer) dat US Marines de opdracht gekregen hebben "on guard" te zijn en te voorkomen dat een ontmoeting met Iraanse schepen "escaleert" omdat de Revolutionaire Garde een afleiding zou zoeken voor het volk voor het geval dat de situatie uit de hand loopt.
Zijn bedrijven nu ook al speelballen van de overheid puur vanwege nationaliteit?quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:42 schreef Chooselife het volgende:
Prachtig bevestigend hoeveel Amerikaanse media (inclusief Twitter, die speciaal de downtime uitstelt) hier uit alle macht aandacht aan blijven besteden.
Voor de rest hoor ik er -internationaal gezien- niet zoveel meer over. Blijkbaar is het allemaal iets minder intens en interessant als de Yankees ons doen geloven. Althans, de meeste van ons.
Ach schei uit! Twitter was nog de enige vorm van communicatie in Iran . Dus was het erg belangrijk voor de Iranese mensen dat twitter online bleefquote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:42 schreef Chooselife het volgende:
Prachtig bevestigend hoeveel Amerikaanse media (inclusief Twitter, die speciaal de downtime uitstelt) hier uit alle macht aandacht aan blijven besteden.
Voor de rest hoor ik er -internationaal gezien- niet zoveel meer over. Blijkbaar is het allemaal iets minder intens en interessant als de Yankees ons doen geloven. Althans, de meeste van ons.
Geen idee. Het valt me alleen op. Het is twitter voor- en na, bij die protesten. Allemaal schreeuwerige oneliners over hoe dodelijk en beangstigend het allemaal is.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:43 schreef speknek het volgende:
[..]
Zijn bedrijven nu ook al speelballen van de overheid puur vanwege nationaliteit?
Welke social networking site is niet Amerikaans? Alle Iraniers aan de Hyves?quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:45 schreef Chooselife het volgende:
Geen idee. Het valt me alleen op. Het is twitter voor- en na, bij die protesten. Allemaal schreeuwerige oneliners over hoe dodelijk en beangstigend het allemaal is.
het zou niet de eerste keer zijn dat een land een oorlog begint om binnenlandse problemen op te lossen. Is een veelvuldig en succesvol gebruikt concept.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:43 schreef stbabylon het volgende:
Zouden ze werkeijk het land liever in een oorlog storten dan in een burgeroorlog? Wow... Hebben ze wel meer kans. Tenzij Israël dan maar beslist om te tonen dat ze echt nukes hebben.
Ho ho, hyves is er ook nog. Kunnen ze mooi bij de "wie, wat waar" allerlei zware, morbide teksten invullen.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:45 schreef themauster het volgende:
[..]
Ach schei uit! Twitter was nog de enige vorm van communicatie in Iran . Dus was het erg belangrijk voor de Iranese mensen dat twitter online bleef
En dat is het ook. Je weet bij lange na niet hoe gek die basiji leden zijn.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:45 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Geen idee. Het valt me alleen op. Het is twitter voor- en na, bij die protesten. Allemaal schreeuwerige oneliners over hoe dodelijk en beangstigend het allemaal is.
En dat is nou juist het interessantste misschien nog wel, op de geopolitieke arena na, dat je een revolutie(?) live meemaakt.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:45 schreef Chooselife het volgende:
Weet ik niet nee. Ik zit niet op twitter om al die noodkreten door te spitten.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:47 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
En dat is het ook. Je weet bij lange na niet hoe gek die basiji leden zijn.
Weet ik, maar ze nemen dan nogal een gok. Potentieel is dit dan hetzelfde als een aanslag op een Oostenrijkse prins...quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:46 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
het zou niet de eerste keer zijn dat een land een oorlog begint om binnenlandse problemen op te lossen. Is een veelvuldig en succesvol gebruikt concept.
Hyvesquote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:46 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Ho ho, hyves is er ook nog. Kunnen ze mooi bij de "wie, wat waar" allerlei zware, morbide teksten invullen.
Doe er dan ook niet zo cynisch over. Rot gewoon op met je complottheorieën.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:48 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Weet ik niet nee. Ik zit niet op twitter om al die noodkreten door te spitten.
Lekker geloofwaardig. Oneliners volgen van onzichtbare computergebruikers.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:48 schreef speknek het volgende:
[..]
En dat is nou juist het interessantste misschien nog wel, op de geopolitieke arena na, dat je een revolutie(?) live meemaakt.
Ik heb net zo goed het recht om hier te zijn en mijn mening op een fatsoenlijke manier te verkondigen.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:49 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Doe er dan ook niet zo cynisch over. Rot gewoon op met je complottheorieën.
S-400's en Shkval's bestellen.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:54 schreef Py het volgende:
Wat zou Ahmedinejad ondertussen aan het bekokstoven zijn met de Russen?
Je hebt gelijk, ik ben grenzeloos naief geweest, ik ben blij dat er nog intelligente vrijdenkers zijn zoals jij die tegen de stroom ingaan en ons op die manier op onze tekortkomingen wijst. Waar zouden we zijn zonder jouw vlijmscherpe blik die de daadwerkelijke onderliggende constructen in deze wereld blootlegt en ons de ogen opent voor de echt slechte krachten die stiekem de touwtjes in handen hebben.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:50 schreef Chooselife het volgende:
Lekker geloofwaardig. Oneliners volgen van onzichtbare computergebruikers.
Dat een technisch wetenschapper zich zo om de tuin laat leiden.
De Russen hebben voor miljarden in Iran geïnvesteerd en verdienen miljarden met het leveren van wapens aan Iran. Lijkt me niet dat ze gebaat zijn bij een ander koers.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:54 schreef Py het volgende:
Wat zou Ahmedinejad ondertussen aan het bekokstoven zijn met de Russen?
Schelden. Onmacht. Beetje jammer hè.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:54 schreef speknek het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ik ben grenzeloos naief geweest, ik ben blij dat er nog intelligente vrijdenkers zijn zoals jij die tegen de stroom ingaan en ons op die manier op onze tekortkomingen wijst. Waar zouden we zijn zonder jouw vlijmscherpe blik die de daadwerkelijke onderliggende constructen in deze wereld blootlegt en ons de ogen opent voor de echt slechte krachten die stiekem de touwtjes in handen hebben.RESCEPT
.
droeftoeter.
quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:54 schreef speknek het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ik ben grenzeloos naief geweest, ik ben blij dat er nog intelligente vrijdenkers zijn zoals jij die tegen de stroom ingaan en ons op die manier op onze tekortkomingen wijst. Waar zouden we zijn zonder jouw vlijmscherpe blik die de daadwerkelijke onderliggende constructen in deze wereld blootlegt en ons de ogen opent voor de echt slechte krachten die stiekem de touwtjes in handen hebben.RESCEPT
.
droeftoeter.
quote:it looks they are going to attack dorms again! IRG's chopper just passed by Yousefabad. there is noting left to destroy over there!
het klikt wel poetischquote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:56 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Schelden. Onmacht. Beetje jammer hè.
Leuke bijdrage verder.
Is het nou IRG of het 'echte' leger?quote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:01 schreef AryaMehr het volgende:
Ook zou het leger opweg zijn naar Teheran om de protesten uit elkaar te slaan.
Mijn Iraanse huisgenootjes bellen wel met Iranquote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:02 schreef Mutant01 het volgende:
Is er wel telefooncontact mogelijk met Iran of niet?
Ik hoop dat ze inmiddels bezig zijn geweest met boobytrappen. Apart toch altijd hoe religieuzen een hekel hebben aan de intelligentsia.quote:confirmed by farsi twitters: around 2000 basiji is now standing in front of dorms.
Gaan hier weel heer veel doden vallen?...Lijkt me iig heel eng om daar nu binnen te zitten terwijl er buiten z'n boze menigte staat.quote:Op [1 minuut geleden]schreef Change_for_Iran het volgende:
confirmed by farsi twitters: around 2000 basiji is now standing in front of dorms.
Van wat ik heb begrepen werkt het 'vaste' telefoonnetwerk nog wel. Mobiel netwerk zeer beperkt, sms binnen Iran is niet meer mogelijk.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:02 schreef Mutant01 het volgende:
Is er wel telefooncontact mogelijk met Iran of niet?
quote:confirmed by farsi twitters: around 2000 basiji is now standing in front of dorms.
quote:we told everybody to get out and leave dorms. but most of the student got no where to go & no relatives in Tehran.
lees net dit:quote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:10 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Van wat ik heb begrepen werkt het 'vaste' telefoonnetwerk nog wel. Mobiel netwerk zeer beperkt, sms binnen Iran is niet meer mogelijk.
quote:I can't contact to anyone over there, the cell phones are out again.
Alle Arabische staten kiezen voor Iran? Iran is geen Arabisch land. Bovendien zien de Arabische landen in Iran een nog grotere dreiging dan in Amerika.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:10 schreef stbabylon het volgende:
worse case scenario:
Iran gooit een paar raketten naar een Amerikaans schip om de aandacht af te leiden.
Amerika, met behulp van Israel slaat terug
Heel Iran boos op Amerika/Israel
Alle Arabische staten kiezen Irans kant, want dan heeft Amerika potentieel half Arabië
Rusland wil zijn bezittingen beschermen en voorkomen dat Amerika er met de poet vandoor gaat
China ziet zijn grondstoffen verdwijnen
EU kiest braaf Amerika's kant
Ladingen nu nog gematigde moslims in de EU worden boos
En dat allemaal zonder nukes.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |