ja dat is dus het nadeel het is in mijn toekomstige kamer, en ik kan van de buitenkant niet zien hoe dik het gips wandje is. Ik heb zo'n gevoel dat het gewoon een dun gipsplaatje is die op profielen is geschroefd.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 14:47 schreef Semisane het volgende:
TVP in verband met een zelfde soort klusje, maar dan met een plasma tv![]()
Wellicht handig als je aangeeft hoe dik de gipswand is? (De mijne is 7.5 cm dik, dus dat gaat heel waarschijnlijk extra versteviging vereisen.)
bij gipswand van gipsplaten zou ik er weinig meer aanhangen dan een schilderijtje.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 14:50 schreef Legwieh het volgende:
[..]
ja dat is dus het nadeel het is in mijn toekomstige kamer, en ik kan van de buitenkant niet zien hoe dik het gips wandje is. Ik heb zo'n gevoel dat het gewoon een dun gipsplaatje is die op profielen is geschroefd.
hoe kom ik erachter echter waar die balken zitten??? en om de hoeveel centimeter zitten die normaal gesproken, aangezien ik twee losse kastjes wil maken van 50cm breed, dan moet er dus wel om de 50cm een balk zitten.quote:Op woensdag 17 juni 2009 10:46 schreef maok het volgende:
Ik zou de kastjes ophangen aan het hout waar de gipsplaten op vast zitten (of op het metaal als het metalstud is), dus op de naden. Dan komt de kracht niet op de gipsplaat zelf te staan. Je zou ook als achterwand van de kastjes een breede plaat kunnen ophangen die je ook weer op de tussenstijlen vastschroeft. (een soort van achterhout aan de buitenkant van de muur)
Ik zou 18mm mdf gebruiken, anders heb je kans dat het gaat doorbuigen, (minder dik voldoet qua stevigheid trouwens ook prima maar is minder mooi omdat het doorbuigt)
Ik weet trouwens niet wat je met een kruis moet als er een achterwand in komt? Een kruis is normaal om vervormingen tegen te gaan, maar als er een achterwand in zit kan een kubus vorm ook niet meer vervormen. De achterwand zou ik van hardboard maken, dit is lekker dun en stevig en kun je makkelijk met kleine spijkertjes op de acherkant vast maken. hardboard is aan een kant ook lekker glad zodat je het mooi strak kan aflakken. Het mooiste is trouwens om een kleine sponning in de achterkant van het mdf te fresen zodat de achterwand er mooi invalt, anders blijf je altijd een klein stukje aan de zijkant zien. Voor het bevestigen aan de muur zou ik aan de achterkant haakjes bevestigen (zoiets als bij een groot schilderij) die je aan een schroef in de muur of het achterhout kunt hangen.
Als je het mooi strak wilt aflakken zou ik beginnen met een grondverf en er dan met een hoogglas aflakken. Gebruik wel goede lakrollertjes, anders bllijf je strepen zien, bij hoogglans zie je elk foutje. Eventueel kun je er dan nog met een blanke lak over heen gaan om het nog meer hoogglans te krijgen.
Hoeft niet als je een latje op de muur bevestigt en de kastjes daaraan maakt.quote:Op woensdag 17 juni 2009 11:30 schreef error_404 het volgende:
Standaard om de 60 cm (standaard breedte van gipsplaat)
Je kasjes zullen dan dus iig 60 cm bereedt moeten worden.
Dat werkt goed. Zeker als je zoekt naar de nietjes of schrioeven waarmee de gipsplaten zijn vastgezetquote:Kloppen op de muur is een manier, of met een sonische zoekapparaatje werken (net zoiets als een leidingzoeker, maar dan voor balken in holle wanden)
Een hollewand plug kan ca 35 kg dragenquote:Op dinsdag 16 juni 2009 14:53 schreef morpheus_at_work het volgende:
je kan holle wandpluggen krijgen, maar die zijn niet echt geschikt om zware zaken eraan op te hangen.
Waarom bel je de verhuurder gewoon niet op waar de muren van gemaakt zijn.quote:Op woensdag 17 juni 2009 12:04 schreef Legwieh het volgende:
dus ik kan ze veilig thuis in de schuur maken, en meenemen naar driebergen, is zo'n sonisch zoekapparaatje duur of niet, want dat lijkt me dan het makkelijkste. Ander probleem is dat ik zo snel mogelijk klaar wil zijn, ik krijg namelijk 1 augustus de sleutel, en mijn studie begint 27 augustus, dat is niet zo erg maar van 12 tot 19 augustus ben ik ook nog eens weg en ik moet tussendoor ook nog werken. Het moet dus allemaal zo veel mogelijk hier klaar staan, en daar direct gemonteerd kunnen worden.
loopt via een makelaar kantoor, en die weten niet hoe het zit. tis ook maar tijdelijk daarom wil ik graag zelf kastjes aan de muur maken die zijn makkelijk mee te nemen en ergens anders weer op te hangen, een staande kast moet maar net weer passen.quote:Op woensdag 17 juni 2009 12:36 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
Waarom bel je de verhuurder gewoon niet op waar de muren van gemaakt zijn.
die grondverf dat wist ik, dankzij een tip van iemand hierquote:Op woensdag 17 juni 2009 15:48 schreef sanger het volgende:
Zonder achterwand![]()
Als je gaat schilderen; haal goede grondverf speciaal voor MDFMDF is heel erg zuigend en je hebt er speciale grondverf voor. De laklaag zou je kunnen spuiten
denk alleen dat er dat kwa kleur toch anders gaat zien. geschilderd hout of een geschilderde wand lijkt me toch anders.quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:08 schreef maok het volgende:
Je kunt de achterwand ook gewoon in dezelfde kleur schilderen als de muur. Of als het behang is een stukje behang er in plakken.
Welke torsie?quote:Op woensdag 17 juni 2009 15:51 schreef Legwieh het volgende:
[..]
die grondverf dat wist ik, dankzij een tip van iemand hier
Zonder achterwand twijfel ik of hij sterk genoeg is op het punt van torsie (als je dat zo noemt)
dat kan ik dan wel weer verhelpen door er een diagonaal kruis achter te maken, maar dan ziet het er nog steeds niet uit.
als hij aan de wand hangt is er idd geen torsie meer, nu met het maken echter wel aangezien hij nu gewoon op de grond staat.quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:41 schreef error_404 het volgende:
[..]
Welke torsie?
Je hangt de kast op een vlakke muur met boeken erin; hij beweegt dus niet eens.
Gewoon zonder achterwand en zeker geen kruis; dat is echt heeeeel ikea....
Zullen we die voor de fun gewoo laten staanquote:Op woensdag 17 juni 2009 16:25 schreef Legwieh het volgende:
schitterende spelfout heb ik trouwens gemaakt in de TT zie ik nu.
Ja, maar dat is niet de positie waarin je hem gaat gebruiken natuurlijk. Ik neem ook aan dat je je hoekverbindingen redelijk stevig gemaakt hebt. En zolang je hem niet ophangt, ga je hem ook niet zijdelings belasten, toch?quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:56 schreef Legwieh het volgende:
[..]
als hij aan de wand hangt is er idd geen torsie meer, nu met het maken echter wel aangezien hij nu gewoon op de grond staat.
nee idd ik ga hem nu niet belasten nee.quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:40 schreef error_404 het volgende:
[..]
Ja, maar dat is niet de positie waarin je hem gaat gebruiken natuurlijk. Ik neem ook aan dat je je hoekverbindingen redelijk stevig gemaakt hebt. En zolang je hem niet ophangt, ga je hem ook niet zijdelings belasten, toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |