Precies. Dat hebben de bijbelschrijvers nu ook voor jou gedaan.quote:
en als ik daar geen behoefte aan heb, ben ik dan nog steeds vrij? Of komt god dan uiteindelijk wel met straf, hel en verdoemenis? Dat kun je toch geen vrijheid noemen? God verbiedt van alles, als ik me er neit aan houdt zal ik eeuwig branden, maar ik meot wel "in vrijheid voor hem kunnen kiezen"? ZIe je zelf de flauwekul hiervan niet in?quote:Op donderdag 18 juni 2009 22:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je hebt vrijheid omdat God je een tijd geeft om te leren dat Zijn weg de beste is. Hij bliksemt je niet meteen neer wanneer je iets doet wat niet in overeenstemming is met Zijn wil.
Jij lult ook uit je nek. Nu kunnen mensen volgens jou plots invullen in welke god zij geloven, terwijl je eerder stelde datd e enge echte route naar contact met god de christelijke is.quote:
Hier heb je een goed punt. God laat de mens weliswaar vrij, maar stelt wel tig regeltjes. En als je zijn wetten en regels niet gehoorzaamt dan moet je branden in de hel. Hoezo vrijheid?quote:Op vrijdag 19 juni 2009 08:30 schreef Marlies1981 het volgende:
[..]
en als ik daar geen behoefte aan heb, ben ik dan nog steeds vrij? Of komt god dan uiteindelijk wel met straf, hel en verdoemenis? Dat kun je toch geen vrijheid noemen? God verbiedt van alles, als ik me er neit aan houdt zal ik eeuwig branden, maar ik meot wel "in vrijheid voor hem kunnen kiezen"? ZIe je zelf de flauwekul hiervan niet in?
Op de eerste plaats geloof ik niet dat er zoiets is als een hel, zoals aan het begin van dit topic door o.a. mij maar ook door Stormseeker is duidelijk gemaakt.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 08:30 schreef Marlies1981 het volgende:
[..]
en als ik daar geen behoefte aan heb, ben ik dan nog steeds vrij? Of komt god dan uiteindelijk wel met straf, hel en verdoemenis? Dat kun je toch geen vrijheid noemen? God verbiedt van alles, als ik me er neit aan houdt zal ik eeuwig branden, maar ik meot wel "in vrijheid voor hem kunnen kiezen"? ZIe je zelf de flauwekul hiervan niet in?
Je hebt nog steeds niet uitgelegd waarom god niet even in mijn kop roert, en hupsake, weer een brave gelovige erbij, Je wil toch niet zeggen dat god dat niet kan?
Ik vraag me trouwens ook af of god zelf eigenlijk wel vrij is. Als wij leven onder het gezag van een opperwezen dat zelf niet vrij is dan kunnen wij natuurlijk ook niet vrij zijn. Hoe denk je daar over, Ali?
Christenmode/ Jij stemt niet tot God, maar God komt naar jou toe. Je laat hem toe, of niet.. aan jouw de keuze: zonder hem te gaan, of met hem \Christenmodequote:Op vrijdag 19 juni 2009 10:36 schreef KoosVogels het volgende:
Hoe het ook zij. Zelfs al hebben Ali en Jdschoone de waarheid in pacht, dan zou ik mij nog niet kunnen bekeren tot het christendom. Een god die zo omgaat met zijn kinderen, zoals we eerder dit topic hebben besproken, die hoeft niet te rekenen op mijn stem.
Nee, zo bedoel ik het niet. Haushofer weet zelf heel goed welke God ik bedoel als ik het over God heb. De vraag die hij stelde is dus onzinnig. Hij mag dus zelf bedenken welke God ik bedoel, dat hoef ik hem niet te vertellen.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 08:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij lult ook uit je nek. Nu kunnen mensen volgens jou plots invullen in welke god zij geloven, terwijl je eerder stelde datd e enge echte route naar contact met god de christelijke is.
Ah, op die fiets. Dan heb ik niets gezegdquote:Op vrijdag 19 juni 2009 11:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, zo bedoel ik het niet. Haushofer weet zelf heel goed welke God ik bedoel als ik het over God heb. De vraag die hij stelde is dus onzinnig. Hij mag dus zelf bedenken welke God ik bedoel, dat hoef ik hem niet te vertellen.
Stel jij hebt 2 kinderen, Peter en Marieke. Op een dag besluit Peter Marieke uit te schelden en te slaan, omdat hij jaloers is op Mariekes goede cijfers. Hoe reageer jij daar op? Krijgt Peter straf of een aai over de bol?quote:Op vrijdag 19 juni 2009 08:30 schreef Marlies1981 het volgende:
[..]
Stel jij bent getrouwd. Elke dag word je wakker naast je partner en elke ochtend zegt je partner tegen je 'ik hou van jou'. Niet omdat hij dat wil zeggen en echt zo voelt, maar omdat het voorgeprogrammeerd is om dat tegen jou te zeggen. Wat voor waarde heeft dat?quote:Je hebt nog steeds niet uitgelegd waarom god niet even in mijn kop roert, en hupsake, weer een brave gelovige erbij, Je wil toch niet zeggen dat god dat niet kan?
Waarom zou God niet vrij zijn? Wie zou hem tegen moeten houden om te doen wat Hij wil?quote:Ik vraag me trouwens ook af of god zelf eigenlijk wel vrij is. Als wij leven onder het gezag van een opperwezen dat zelf niet vrij is dan kunnen wij natuurlijk ook niet vrij zijn. Hoe denk je daar over, Ali?
No problemo.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 11:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ah, op die fiets. Dan heb ik niets gezegd
De bijbel legt dit uit als dat we de 'wil van het vlees doen', en 'erfzonde'.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 09:55 schreef hardromacore het volgende:
Vrij wil is ook maar beperkt,
je zal altijd handelen naar wat jouw genen je mee hebben gegeven.
Ik kan nu ineens iets heel anders gaan doen met mijn leven, mijn genen zullen die stap appricieren dan wel afwijzen.
Als ze het appricieren dan was het mijn destiny was, als ze het afwijzen dan hoort het niet bij mij.
Je zou eens moeten weten hoe gigantisch GOED God is. Er is niets in deze wereld wat dat kan overstijgen.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 10:36 schreef KoosVogels het volgende:
Hoe het ook zij. Zelfs al hebben Ali en Jdschoone de waarheid in pacht, dan zou ik mij nog niet kunnen bekeren tot het christendom. Een god die zo omgaat met zijn kinderen, zoals we eerder dit topic hebben besproken, die hoeft niet te rekenen op mijn stem.
Dat is nu net de nuance van de discussie.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 12:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je zou eens moeten weten hoe gigantisch GOED God in mijn beleving is. Er is niets in deze wereld wat dat kan overstijgen.
Dat is inderdaad ook het punt van de discussie, en daarom vroeg ik je ook welke God je bedoelde, maar die hint vatte je wat verkeerd op geloof ik. Het is allemaal jouw ervaring, en je stoelt veel van je argumentatie op het feit dat je "geen andere mensen kent die zo door hun religie zijn veranderd zoals jij". Dat dat ten eerste nogal beperkt is door welke mensen en religies je kent, en ten tweede ook heel goed aan jouw persoon kan liggen (dat weet ik bijna wel zeker, trouwens), daarvan lijk je je niet helemaal bewust te zijn. Ik hoop in elk geval dat je doorhebt dat dit soort argumenten voor andere mensen niet echt overtuigend zijn.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 12:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je zou eens moeten weten hoe gigantisch GOED God is. Er is niets in deze wereld wat dat kan overstijgen.
Voor jou geldt hetzelfde, ook jij zou eens moeten weten.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 12:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat is nu net de nuance van de discussie.
Dat weet ik dus niet, want ik heb werkelijk nog nooit iets meegemaakt waaruit blijkt dat er goede god bestaat die het beste met ons voor heeft. En jouw argumenten hebben mij niet van het tegendeel weten te overtuigen.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 12:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je zou eens moeten weten hoe gigantisch GOED God is. Er is niets in deze wereld wat dat kan overstijgen.
Maar Ali, jij zou bijvoorbeeld eens moeten weten hoe ik mijn religie ervaar, hoe bevrijdend dat voor mij werkt, hoe gelukkig het me maakt en dat het me ook daadwerkelijk een beter mens maakt (wat ik overigens gisteren toevallig nog hoorde van een goede vriend van me). Ik heb natuurlijk niet jouw karakter, dus bij mij zal het misschien niet zo extreem of intensief gebeuren, maar het resultaat is weldegelijk daar. Terwijl onze visies erop mijlenver uitmekaar liggen.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 12:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Voor jou geldt hetzelfde, ook jij zou eens moeten weten.
Ik was bezig om op Haushofers post te reageren, maar voel er meer voor om het als reactie op jou post te geven.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 12:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat weet ik dus niet, want ik heb werkelijk nog nooit iets meegemaakt waaruit blijkt dat er goede god bestaat die het beste met ons voor heeft. En jouw argumenten hebben mij niet van het tegendeel weten te overtuigen.
Zoals Haushofer als stelt. Omdat jij een wereldveranderende ervaring hebt gehad die jij in verband brengt met god, bewijst niet dat de christelijke god bestaat.
Kun jij je trouwens ook voorstellen waarom wij niet in god geloven?
Misschien willen ze niet dat de straf aan het einde van het leven komt, maar dat God zich iets meer bemoeit met de (mis)daden op het moment dat ze gepleegd worden. (Ik zeg overigens niet dat ze gelijk hebben.)quote:Op vrijdag 19 juni 2009 11:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik bedenk me net dat veel ongelovigen hier zichzelf gigantisch tegenspreken.
Aan de ene kant loopt men te klagen dat het zo'n zooitje in de wereld is, dat er allerlei zaken gebeuren die niet rechtvaardig zijn, en God doet er niets aan.
Tegelijkertijd loopt men te klagen dat God aan het einde degenen die Zijn geboden niet bewaren (welke neerkomen op elkaar rechtvaardig, liefdevol behandelen, waardoor het geen zooitje meer zou zijn), gestraft worden, zullen sterven.
Wat wil men nou?
En daar zit hem dus de crux want als nog Hij zich er nog iets meer mee zou bemoeien, zouden we allemaal al lang dood zijn.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 12:36 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Misschien willen ze niet dat de straf aan het einde van het leven komt, maar dat God zich iets meer bemoeit met de (mis)daden op het moment dat ze gepleegd worden. (Ik zeg overigens niet dat ze gelijk hebben.)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |