Bron: http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/16076quote:Alle vmbo-leerlingen moeten de kans krijgen om een diploma op het hoogste niveau te halen. Dat vindt staatssecretaris Van Bijsterveldt van Onderwijs. Dat betekent dat vmbo'ers die een praktijkgericht diploma halen, daarna moeten kunnen doorstromen naar bijvoorbeeld de theoretische leerweg.
De staatssecretaris wil ook de laatbloeiers helpen. Nu mag je maximaal vijf jaar op het vmbo blijven, de staatssecretaris wil dat maximum afschaffen.
Met deze maatregelen zouden enkele honderden leerlingen per jaar geholpen zijn. Vandaag stuurt de staatssecretaris een brief over dit onderwerp naar de Tweede Kamer.
Klopt maar het is al 'lang leve de lol' op de gemiddelde VMBO...quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:13 schreef isogram het volgende:
Het lijkt me in principe een goed idee. Alles wat eraan bijdraagt dat jongeren zonder diploma of met te weinig kennis van school gaan, is mooi meegenomen.
Dit dus. Is waardevol om een diploma te hebben, biedt ze een beter toekomstperspectief en de kans wordt groter dat ze later netjes belasting gaan betalen, want dat is het natuurlijk om te doen.quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:13 schreef isogram het volgende:
Het lijkt me in principe een goed idee. Alles wat eraan bijdraagt dat jongeren zonder diploma of met te weinig kennis van school gaan, is mooi meegenomen.
Zolang je het niveau handhaaft, is het alleen maar toe te juichen dat leerlingen voor het hoogste niveau gaan. Dat doet niets af aan de waarde van dat papiertje.quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:04 schreef Resco het volgende:
[..]
Bron: http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/16076
Waarom zouden alle vmbo-leerlingen het hoogste niveau moeten kunnen halen? Wat is zo'n papiertje dan nog waard?![]()
Deels wel natuurlijk maar er zijn ook veel VMBO leerlingen die het daadwerkelijk moeilijk hebben met de stof die ze moeten leren. Waarom zou je die na 5 jaar van zo'n school af willen schoppen?quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:14 schreef Mdrop het volgende:
[..]
Klopt maar het is al 'lang leve de lol' op de gemiddelde VMBO...
Vroeger mocht je maximaal 5 jaar op het VMBO blijven blijkbaar. Dus als je in de eerste een keer blijft zitten, kan je na je eindexamen niet meer doorstromen naar een hoger niveau, maar moet dat via bijv. het MBO.quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:22 schreef LoggedIn het volgende:
Ik vind het nieuwsbericht een beetje onduidelijk? Was het vroeger dan zo dat je niet door kon stromen? Da's toch raar?
Natuurlijk zijn die er, maar naar mij mening zijn er meer mensen die het 6e jaar gebruiken alsnog een half jaar hangen en lol trappen dan echt serieus wat doen.quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:20 schreef du_ke het volgende:
[..]
Deels wel natuurlijk maar er zijn ook veel VMBO leerlingen die het daadwerkelijk moeilijk hebben met de stof die ze moeten leren. Waarom zou je die na 5 jaar van zo'n school af willen schoppen?
Raar dat je dan eerst ambitieus bent om extra lang door te gaan op school om vervolgens op school geen reet uit te voeren terwijl je dat, na 4 jaar VMBO, ook thuis had kunnen doen...quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:49 schreef Mdrop het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn die er, maar naar mij mening zijn er meer mensen die het 6e jaar gebruiken alsnog een half jaar hangen en lol trappen dan echt serieus wat doen.
Hmm.. Dus eigenlijk maakte het geen zak uit?quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:49 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Vroeger mocht je maximaal 5 jaar op het VMBO blijven blijkbaar. Dus als je in de eerste een keer blijft zitten, kan je na je eindexamen niet meer doorstromen naar een hoger niveau, maar moet dat via bijv. het MBO.
denk ik
Als je te dom bent voor VMBO kan je beter gewoon praktijkonderwijs gaan volgen ipv. je VMBO te hale in heel veel jaar.quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:20 schreef du_ke het volgende:
[..]
Deels wel natuurlijk maar er zijn ook veel VMBO leerlingen die het daadwerkelijk moeilijk hebben met de stof die ze moeten leren. Waarom zou je die na 5 jaar van zo'n school af willen schoppen?
Een redelijk groot deel van de VMBO opleidingen zijn al dicht verwant aan het praktijkonderwijs (waar leerlingen vaak ook al 6 jaar of meer over doen). Dan kan wat langer in regulier onderwijs met uiteindelijk een diploma zomaar eens beter uitpakken (en goedkoper voor de maatschappij)quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:56 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Als je te dom bent voor VMBO kan je beter gewoon praktijkonderwijs gaan volgen ipv. je VMBO te hale in heel veel jaar.
Tja, dat snap ik ook niet zo. Volgens mij kan je in de oude situatie even snel instromen in een MBO4-opleiding als in de nieuwe situatie.quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:55 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Hmm.. Dus eigenlijk maakte het geen zak uit?
Daar heb je wel een punt. Ik weet niet of dit nou wel zo'n slecht idee is, maar al dit soort maatregelen zijn er altijd op gericht om meer diploma's uit te kunnen reiken. In al het onderwijs, van hoog tot laag. Zonder dat ooit de eisen worden aangescherpt. En dan krijg je dus een algehele niveauverlaging.quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:04 schreef Resco het volgende:
Waarom zouden alle vmbo-leerlingen het hoogste niveau moeten kunnen halen? Wat is zo'n papiertje dan nog waard?Survival of the fittest enzo
(alhoewel, "VMBO" en "fittest" combineren al niet goed natuurlijk
).
Als de eisen hetzelfde blijven, terwijl meer mensen een diploma halen, moet je eerder spreken van een algehele niveauverhoging.quote:Op woensdag 10 juni 2009 16:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar heb je wel een punt. Ik weet niet of dit nou wel zo'n slecht idee is, maar al dit soort maatregelen zijn er altijd op gericht om meer diploma's uit te kunnen reiken. In al het onderwijs, van hoog tot laag. Zonder dat ooit de eisen worden aangescherpt. En dan krijg je dus een algehele niveauverlaging.
Nee, nou verwar je de formele niveau-indicatie met het niveau zelf. Dat doen ze op het ministerie van onderwijs ook omdat ze op de cijfers van het aantal diploma's af gaan, en dus streven naar grotere aantallen, en dus gaat het niveau omlaag.quote:Op woensdag 10 juni 2009 16:06 schreef Hephaistos. het volgende:
Als de eisen hetzelfde blijven, terwijl meer mensen een diploma halen, moet je eerder spreken van een algehele niveauverhoging.
quote:Op woensdag 10 juni 2009 16:36 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, nou verwar je de formele niveau-indicatie met het niveau zelf. Dat doen ze op het ministerie van onderwijs ook omdat ze op de cijfers van het aantal diploma's af gaan, en dus streven naar grotere aantallen, en dus gaat het niveau omlaag.
Als de eisen voor een diploma hetzelfde zijn, maar je maakt het makkelijker om aan die eisen te voldoen, dan is er minder niveau nodig voor het diploma, dus daalt het niveau.
Omdat niveau niet hetzelfde is als de gestelde eisen. Als je leerlingen een uur extra geeft voor een eindexamen in een vak, en de eisen blijven hetzelfde, dan haal je diezelfde eisen met een minder niveau, dus daalt het niveau.quote:Op woensdag 10 juni 2009 16:50 schreef Hephaistos. het volgende:
Situatie A: 100 leerlingen voldoen aan de eisen die gesteld zijn, en halen hun diploma.
Situatie B: Door betere begeleiding en gunstige randvoorwaarden, voldoen 120 leerlingen aan exact dezelfde eisen, en halen hun diploma.
Waarom zou er dan sprake zijn van een lager niveau in situatie B?
Aah, maar dan mag je wel eerst goed neerzetten wat je dan verstaat onder 'niveau'.quote:Op woensdag 10 juni 2009 17:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Omdat niveau niet hetzelfde is als de gestelde eisen. Als je leerlingen een uur extra geeft voor een eindexamen in een vak, en de eisen blijven hetzelfde, dan haal je diezelfde eisen met een minder niveau, dus daalt het niveau.
Draai het nou niet een beetje om? Ik vind het helemaal niet zo vanzelfsprekend om niveau gelijk te stellen met een diploma. Dat het op het ministerie zo werkt snap ik enerzijds wel, maar dat is juist de oorzaak van niveaudaling over de hele linie.quote:Op woensdag 10 juni 2009 17:10 schreef Hephaistos. het volgende:
Aah, maar dan mag je wel eerst goed neerzetten wat je dan verstaat onder 'niveau'.
Dus figuren die zich niks van school aantrokken moeten het toch kunnen halen? Dat laatbloeien vind ik echt zo'n argument van ouders van een slechte leerling, vergeet niet dat het gros van de laatbloeiers in de tussentijd wel gewoon zijn toetsen haalt. We worden allemaal ouder en wijzer, en het gros heeft een periode gehad dat het ze niks interesseerde. Alleen bij de zwaksten of ergsten leidt dan tot het afhaken. Maar als dat dan gerepareerd moet worden, keur je het in wezen ook goed dat iemand het niks interesseert, en maak je dat tot de norm.quote:Is dat intelligentie, milieu, motivatie? Door een maatregel als in de OP zou je bijvoorbeeld een laatbloeier alsnog bij de groep geslaagden kunnen trekken. Laten we als voorbeeld nemen iemand die zich niets aantrok van school op zijn 14e en later bijgedraaid is, nadat hij een vriendinnetje kreeg en een bepaalde baan voor ogen.
Het niveau van de hele lichting geslaagden is verlaagd, want je kunt het met flink puberen ook halen bij middelmatige intelligentie. Dat betekent dat de wat getalenteerderen ook kunnen puberen wat ze willen en het toch op hun sloffen doen.quote:Laten we even stellen dat zijn intelligentie gelijk is gebleven, maar zijn motivatie dus variabel is door de jaren heen. Laag toen hij flink aan het puberen was op z'n 14e, hoog op zijn 16e. Is zijn slagen dan een verhoging of een verlaging van het niveau? Ik zou zeggen: verhoging.
Het is de best meetbare methode lijkt me.quote:Op woensdag 10 juni 2009 18:09 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Draai het nou niet een beetje om? Ik vind het helemaal niet zo vanzelfsprekend om niveau gelijk te stellen met een diploma.
Is die niveaudaling er eigenlijk wel (zo ja dan graag een bron) of is dat vooral perceptie?quote:Dat het op het ministerie zo werkt snap ik enerzijds wel, maar dat is juist de oorzaak van niveaudaling over de hele linie.
[..]
Nou, als jij op je 10e naar China was gegaan, had ik jou wel eens willen zien ploeteren met VMBO stof in het Chinees...quote:Op woensdag 10 juni 2009 17:51 schreef F04 het volgende:
Alsof de theoretische leerweg van het VMBO zo moeilijk is.
Nee, het is de makkelijkste methode, alleen meet je wat anders.quote:Op woensdag 10 juni 2009 18:28 schreef du_ke het volgende:
Het is de best meetbare methode lijkt me.
Ja, als bijvoorbeeld universiteiten taaltoetsen gaan instellen omdat studenten van het vwo afkomen zonder goed Nederlands te kunnen schrijven, is het niveau dus omlaag gegaan. Dat kan ook niet anders, want alle krachten die er op het niveau werken drukken het omlaag. Iedereen wil hoge slagingspercentages, productie draaien, veel studenten.quote:Is die niveaudaling er eigenlijk wel (zo ja dan graag een bron) of is dat vooral perceptie?
Ze krijgen het diploma niet, maar moeten ervoor werken. Ze doen na hun examen nog een paar jaar extra om een hoger diploma te gaan halen. Is dus eigenlijk hetzelfde als iemand met een havo-diploma die nog vwo gaat doen.quote:Op woensdag 10 juni 2009 19:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Nu zie je dus hier ook weer dat het een bepaalde groep die anders zou uitvallen toch dat diploma krijgt. Sympathiek en begrijpelijk, maar als je daar niks tegenover zet, is het weer iets wat er voor zorgt dat je minder niveau nodig hebt voor het diploma.
Ja want studenten moeten ook hun papiertje in max 6 jaar binnen hebben.quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:04 schreef Resco het volgende:
Kijk-mij-eens-WO-doen-in-een-tweedjasje-OP
Wat zou je dan na de Havo hebben willen doen, wat je niet na een MBO opleiding kunt gaan doen?quote:Op woensdag 12 augustus 2009 20:13 schreef Hunterlife het volgende:
Heb dit jaar mijn VMBO K diploma behaald na 4 jaar VMBO, en wat was dat een eitje zeg. Ik heb altijd mijn best gedaan en ik streefde naar het hoogste niveau, helaas zagen leraren dat niet in me. Nu moet ik naar het mbo terwijl ik toch liever het havo wil gaan doen. Dit jaar ga ik ICT MBO niveau 4 doen, ben hiervoor getoetst en al.
Als het mbo mij niet bevalt, dan ga ik volgend jaar wanneer ik 18 wordt naar de vavo toe om te kijken of ik daar havo mag gaan doen, want vmbo was toch echt een eitje voor me. Voor toetsen leer je daar 5 minuten.
Wat is er mis met praktisch geschoolde VMBOers? Waarom moet in leerlingen die weinig theoretisch maar veel praktisch inzicht hebben theorie die ze niet willen/kunnen bevatten gestampt worden?quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:04 schreef Resco het volgende:
[..]
Bron: http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/16076
Waarom zouden alle vmbo-leerlingen het hoogste niveau moeten kunnen halen? Wat is zo'n papiertje dan nog waard?Survival of the fittest enzo
(alhoewel, "VMBO" en "fittest" combineren al niet goed natuurlijk
).
Niets, maar dat kan ook gewoon.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 00:47 schreef du_ke het volgende:
Aan de andere kant, wat is er mis met een VMBO'er die na z'n examen door wil leren bv via de HAVO?
Niks, vraag me alleen af waarom? Daar krijg ik maar geen antwoord op.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 00:47 schreef du_ke het volgende:
Aan de andere kant, wat is er mis met een VMBO'er die na z'n examen door wil leren bv via de HAVO?
Psiesquote:Op woensdag 10 juni 2009 11:13 schreef isogram het volgende:
Mijn jongste doet Kader. Heeft vorig jaar het hele jaar geen klap uitgevoerd. De laatste twee maanden wat aandacht eraan besteedt, ging over naar examenjaar met twee vieren en een vijf. Waarvan één vier voor handvaardigheid wat toch echt voldoende moest zijn in het derde leerjaar!!!quote:Op donderdag 13 augustus 2009 01:06 schreef Harlon het volgende:
Goede zaak, al moet het niveau van de opleidingen wel gewaarborgd blijven. de afgelopen jaren is alles aangepast aan het traagste wagonnetje, dat moet veranderen. Niveau moet weer omhoog. Maar iemand die begint op kader moet de mogelijkheid hebben om zijn VWO te kunnen doen, al zal een echte kader leerling zoiets nooit halen.
Havo is breder. Bij MBO kies je toch al een richting. Vandaar dat Havo m.i. de betere keuze is.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 02:07 schreef Gia het volgende:
Niks, vraag me alleen af waarom? Daar krijg ik maar geen antwoord op.
Wat is er mis om via MBO naar HBO te gaan?
Als jij de hersens voor HAVO hebt, dan ga je MBO niet overleven. Het niveau is daar voor jou dan zo bedroevend laag dat elke motivatie wegtrekt. Daarnaast, de HAVO is vele malen breder en geeft ook nog een keer toegang tot VWO en je bent er nog sneller doorheen ook.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 02:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt, je moet over want de school krijgt voor een leerling in principe maar aantal jaren standaard opleiding (bij kader dus 4)+ 1 jaar subsidie voor je en ze mogen je niet zonder grondige reden van school kicken, meer dan 1x blijven zitten en je kost ze klauwen met geld. Oh en het gaat natuurlijk nog om de leerlingen he, totaaaaaaaaaaal niet om het geld. Hoe kom je er toch bij? Blijven zitten kost ze sowieso al pieken en zijn ze dus niet blij mee.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 02:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn jongste doet Kader. Heeft vorig jaar het hele jaar geen klap uitgevoerd. De laatste twee maanden wat aandacht eraan besteedt, ging over naar examenjaar met twee vieren en een vijf. Waarvan één vier voor handvaardigheid wat toch echt voldoende moest zijn in het derde leerjaar!!!
Heeft wel een vakantieopdracht die ook weer niet veel voorstelt.
Inderdaad, het niveau holt achteruit. Kinderen moeten gewoon over. Sta je slecht voor maatschappij? Kun je nog een herexamen doen. Extra opdracht voor handvaardigheid, hm.....nog steeds onvoldoende? Dan maar een opdracht voor de vakantie. Je moet over.......
Voordeel is dat je met de HAVO meer keuze hebt in vervolgopleidingen. Stel jouw zoon had een onderwijsrichting gedaan op het MBO maar wil daarna pakweg naar de HEAO of HTS dan wordt die overstap lastig.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 02:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Ach dat is ook weer volkomen onzin natuurlijk. Er stromen zoveel MBO'ers door naar het HBO (waar je toch wel havo niveau voor nodig hebt) dat deze bewering niet kan kloppen. Ik ken persoonlijk zelfs vrij veel mensen die de route MAVO/MBO/HBO/WO met succes hebben gevolgd. Het gaat puur om je eigen motivatie. Volgens jou zouden die mensen dan al heel vroeg in de route afgekapt moeten zijn...quote:Op donderdag 13 augustus 2009 09:47 schreef Harlon het volgende:
[..]
Als jij de hersens voor HAVO hebt, dan ga je MBO niet overleven. Het niveau is daar voor jou dan zo bedroevend laag dat elke motivatie wegtrekt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |