"Mooi" verhaal, maar hoe concreet is het? Die verregaande automatisering bijv. We hebben al een HSM, en dan komt er ook nog een apparaat wat het plaatwerk (platte pakjes, tijdschriften) sorteert en tussen de HSM-post zet? En is dat een bestaand apparaat, of moeten ze dat nog bouwen? Mijn ervaring tot nu toe met sorteermachines is namelijk dat het formaat erg belangrijk is. De ene machine kan alleen A4 formaat enveloppen, de ander kan alleen pakjes, weer een ander alleen zendingen op A5 formaat. Je ziet nu al dat zo'n HSM alleen sterk gelijkvormige zendingen kan sorteren, er hoeft maar iets te zijn wat te groot, te klein, te dik, te dun, te stroef, of te glad is, en het loopt mis. En dan hebben ze nu een apparaat waar je al die verschillende soorten post in kan pleuren en die het dan allemaal netjes op volgorde zet? Ik heb al moeite met tijdschriften in plastic om die dotmatrixprintregel te lezen, een 5, een 6, een 8, een 9, lijkt allemaal op elkaar.
En dan gaan alle VBG-en dicht, en worden de wijken voorbereid in 8 tot 16 sorteercentra, dat is gemiddeld 1 per provincie. In Zuid-Holland zou dat bijv. SC Rotterdam kunnen zijn, die gaan daar dan dus alle wijken van heel de provincie klaarmaken, en die moeten dan via een overslagpunt naar alle depots gebracht worden. En dan worden die depotritten ook nog uitbesteed.
Misschien komt het omdat het zo ontzettend anders is dan we gewend zijn dat ik mij er geen voorstelling van kan maken, maar op mij komt het erg onwaarschijnlijk over.
Het akkoord is koud 2 maanden terug afgewezen, en nu hebben ze al een oplossing? Volgens mij hebben ze niks, ze hebben een leuk verhaal op papier (we zouden eens dit, we zouden eens dat) maar ik betwijfel of ze al hebben getest of dit allemaal wel uitvoerbaar is.
Elfduizend mensen eruit, maar wat gaan de fulltimers doen die wel mogen blijven? Iedere dag van 2 uur 's nachts tot 10 uur 's ochtends wijken sorteren? Ze moeten namelijk wel op tijd op de depots in het hele land staan. En denk maar niet dat die voorbereiders zelf nog wat gaan lopen, ze laten je echt geen wijk voorbereiden in Rotterdam en dan op je fietsje naar Alpen a/d Rijn om te lopen!
En dat "nieuwe werken" dan, en het VBG van de Toekomst? Ze zeggen dat dat gewoon doorgaat, maar als er binnen nu en 7 jaar uberhaupt geen VBG's meer zijn, wat is het nut dan? Want om dat nu op die sorteercentra te gaan doen lijkt me ook wat lastig, duizenden sorteerkasten, enzo. Voorbereid door mensen die de wijk niet kennen of weten te vinden. En omdat ze straks gaan werken met piek- en daldagen zijn die wijken nog niet eens elke dag hetzelfde, op daldagen krijg je er een stuk bij, op piekdagen gaat het er af.
En tijdens de CAO-onderhandelingen dreigde het bedrijf nog met de postbezorging op maandag, woensdag en vrijdag uit te besteden, bijv. aan de sociale wetkplaats. Daar hoor je nu ineens niets meer over, stond ook niet in De Omslag.
Misschien steek ik m'n kop in het zand en ben ik in denial, maar dit hele plan ziet er uit als luchtfietserij, na een bedrijfsborrel door een paar bobo's op een flipover gekrabbeld. En dat zou binnen 1-3 jaar tot verlies van 11.000 arbeidsplaatsen moeten leiden?
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...