quote:Op zondag 7 juni 2009 15:35 schreef opastokvis het volgende:
ja.
en het erge is.
ook die heeft een zwarte rand.
kijk maar, daar zit ie:Ouwe zeikerd.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
O ja. Ik heb laatst ook een Blu-Rayspeler gekocht en deze aangesloten op mijn 32" tv. En ik zie toch dat er een duidelijk een verschil is tussen een dvd en een blu-ray...It's funny
But not ha-ha funny.
Mijn DVD zit tegenwoordig trouwens met HDMI, maar dat terzijde, voor jou sluit ik hem graag nog ff met scart aan.quote:Op zondag 7 juni 2009 15:33 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Tja, als je scart met HDMI gaat vergelijken dan heb je wel gelijk. Maar dan ligt het niet aan de resolutie, dan ligt het aan het verschil tussen een analoog en een digitaal signaal.
Als jouw DVD speler met HDMI op een 32" scherm zit aangesloten, dan hou je jezelf voor de gek als je denkt dat je een gigantisch verschil ziet met 720p op een meter of 2 afstand. Dat mag hoor, maar probeer andere mensen dan niet ook voor de gek te houden met je aantoonbaare onzin.quote:Op zondag 7 juni 2009 15:38 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Mijn DVD zit tegenwoordig trouwens met HDMI, maar dat terzijde, voor jou sluit ik hem graag nog ff met scart aan.
Feit blijft wel dat 90% van alle DVD-speler-gebruikers-kijkers 't ding nog via scart heeft aangesloten.
Gast, ik weet toch wat ik zie, als ik op 2,5 - 3m afstand zit en ik zet Full HD filmpie op zíe ik toch gewoon dat het beter is. Dan kan je wel weer met allerlei linkjes komen dat mn hersenen me het laten denken of het geen eens kan, maar dat is dan maar zo, dan word ik maar voor de gek gehouden door mezelf, maar ik zíe dat het beeld beter is.quote:Op zondag 7 juni 2009 15:40 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Als jouw DVD speler met HDMI op een 32" scherm zit aangesloten, dan hou je jezelf voor de gek als je denkt dat je een gigantisch verschil ziet met 720p op een meter of 2 afstand. Dat mag hoor, maar probeer andere mensen dan niet ook voor de gek te houden met je aantoonbaare onzin.
post printscreens als bewijsmateriaalquote:Op zondag 7 juni 2009 15:46 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Gast, ik weet toch wat ik zie, als ik op 2,5 - 3m afstand zit en ik zet Full HD filmpie op zíe ik toch gewoon dat het beter is. Dan kan je wel weer met allerlei linkjes komen dat mn hersenen me het laten denken of het geen eens kan, maar dat is dan maar zo, dan word ik maar voor de gek gehouden door mezelf, maar ik zíe dat het beeld beter is.
Succes met zwart/wit-tv uit de fifties, want ja breedbeeld, kleurentelevisie, en al die andere dingen fantaseren je hersenen er ook maar bij
Waarvan?quote:Op zondag 7 juni 2009 15:48 schreef opastokvis het volgende:
[..]
post printscreens als bewijsmateriaal
Laat maarquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 21% gewijzigd door opastokvis op 07-06-2009 16:06:28 ]Lafheid berust vaak op goede informatie, moed op gebrek aan inzicht.
Ach, dat is je eigen subjectiviteit. Maar dat betekent niet dat iedereen dan maar van jou moet aannemen dat je gelijk hebt terwijl je objectief kunt aantonen dat je vanaf zo'n afstand geen verschil kunt zien, tenzij je bovenmenselijk goede ogen hebt.quote:Op zondag 7 juni 2009 15:46 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Gast, ik weet toch wat ik zie, als ik op 2,5 - 3m afstand zit en ik zet Full HD filmpie op zíe ik toch gewoon dat het beter is. Dan kan je wel weer met allerlei linkjes komen dat mn hersenen me het laten denken of het geen eens kan, maar dat is dan maar zo, dan word ik maar voor de gek gehouden door mezelf, maar ik zíe dat het beeld beter is.
Succes met zwart/wit-tv uit de fifties, want ja breedbeeld, kleurentelevisie, en al die andere dingen fantaseren je hersenen er ook maar bij
Het ligt veel ingewikkelder. Die grafiekjes die je wel op internet vindt en die zinvolle beelddiagonalen, kijkafstanden en resoluties proberen te geven, uitgaande van de scherpte van het menselijk gezichtsvermogen, zijn misleidend en onjuist.quote:Op zondag 7 juni 2009 16:18 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Ach, dat is je eigen subjectiviteit. Maar dat betekent niet dat iedereen dan maar van jou moet aannemen dat je gelijk hebt terwijl je objectief kunt aantonen dat je vanaf zo'n afstand geen verschil kunt zien, tenzij je bovenmenselijk goede ogen hebt.
Met andere woorden, als je op grotere afstanden verschil ziet tussen verschillende signalen, dan heb je een brakke tv die niet goed opschaalt?quote:Op zondag 7 juni 2009 17:23 schreef Riparius het volgende:
[..]
Het ligt veel ingewikkelder. Die grafiekjes die je wel op internet vindt en die zinvolle beelddiagonalen, kijkafstanden en resoluties proberen te geven, uitgaande van de scherpte van het menselijk gezichtsvermogen, zijn misleidend en onjuist.
Een (full HD) toestel waarvan het paneel een resolutie heeft van 1920x1080 pixels kan weliswaar 1080i en 1080p signalen zonder scaling weergeven (als tenminste de gewoonlijk aanwezige overscan kan worden uitgeschakeld), maar bij weergave van 720p (HD) signalen en 576i of 576p signalen (standaard PAL resolutie) moet het toestel dan gaan opschalen. De consequentie daarvan is dat het verschil tussen bijvoorbeeld een 1080p en 720p signaal toch zichtbaar is op een afstand waarop je - als je alleen maar rekening zou houden met de menselijke gezichtsscherpte - al geen onderscheid meer zou mogen zien. Hierbij bestaan ook nog verschillen tussen even grote toestellen met dezelfde paneelresolutie, omdat de algoritmen die voor het opschalen worden gebruikt verschillen en lang niet allemaal even goed zijn.
Daarnaast speelt ook deinterlacing een rol. Een native 720p HD signaal kan er bijvoorbeeld beter uitzien dan een 576i SD signaal dat onderworpen is geweest aan deinterlacing om het weer te kunnen geven op een flat panel TV, zelfs op een afstand waarop je - al je alleen maar de menselijke gezichtsscherpte in beschouwing zou nemen - al geen onderscheid meer zou mogen zien. Hetzelfde geldt voor het verschil tussen 1080i en 1080p, ook dat levert zichtbare verschilen op bij (kleinere) beeldschermen op afstanden waarbij een 1080 resolutie - ten onrechte - als niet meer zinvol zou moeten worden beschouwd als je uitsluitend de menselijke gezichtsscherpte als maatstaf zou nemen.
Dat kan, maar dat hoeft niet persé. Opschalen blijft altijd een kwestie van compromissen, evenals deinterlacing van interlaced signalen. Een wiskundig perfecte opschaling of deinterlacing bestaat niet.quote:Op zondag 7 juni 2009 18:04 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Met andere woorden, als je op grotere afstanden verschil ziet tussen verschillende signalen, dan heb je een brakke tv die niet goed opschaalt?
quote:Op zondag 7 juni 2009 15:35 schreef opastokvis het volgende:
ja.
en het erge is.
ook die heeft een zwarte rand.
kijk maar, daar zit ie:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
Als je dat plaatje zou mogen geloven, dan worden bij een scherm met een diameter van 42 inch de verschillen van 1080p met 720p pas zichtbaar bij een afstand van minder dan 7 feet = 2,1 meter. Anders gezegd: het plaatje beweert dat je vanaf je normale kijkafstand van 3,2 meter geen verbetering zou zien bij de overgang van 720p naar 1080p. Of dat ook echt zo is mag je zelf uitproberen. Ik denk dat je - als je tenminste een paneel hebt met een native resolutie van 1920x1080 - dat je het verschil wel degelijk ziet, om de redenen die ik hierboven heb uiteengezet.quote:Op zondag 7 juni 2009 20:28 schreef editoor het volgende:
[ afbeelding ]
Dus deze grafiek is dus niet helemaal correct?
Ik heb zelf een 42 inch scherm en zit op 3m.20 van scherm vandaan. Ik ben dus wel benieuwd of dit plaatje klopt of niet.
Epische faal reactie.quote:Op zondag 7 juni 2009 14:59 schreef Antaresje het volgende:
ja dat kan, maar op een 32" tv'tje zul je nauwelijks verschil zien tussen een DVD en BluRay, dus waarom zou je moeilijk doen?
Leuk scherm, wel een paar nadelen.quote:Op zondag 7 juni 2009 15:32 schreef Nero22 het volgende:
[..]
Philips Cinema Display
[ afbeelding ]
Kost je dan ook bijna ¤4000...
Ja, ik begrijp ook niet goed waarom Philips een dergelijk scherm met een breedte:hoogte verhouding van 21:9 uitbrengt. Ik denk dat het voornamelijk een kwestie van marketing is.quote:Op zondag 7 juni 2009 21:14 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Leuk scherm, wel een paar nadelen.
Nornaal breedbeeld ziet er niet uit op dit scherm.
Dan heb je aan de zijkant zwarte balken zitten ipv aan de onderkant.
Het wordt helemaal dramatisch als je oude tv beelden gaat zitten kijken, 4/3 formaat geloof ik.
Ik heb alleen geen full hd tv al weet ik niet 100 % zeker of ie 1080P kan weergeven. Ik heb een panasonic viera 42 inch hd ready tv. Volgens mij heb ik een keer gelezen dat sommige hd ready tv's ook full hd konden weergeven. Dus bij mij gaat het er dan om of dvd of 720p zo een groot verschil zou uitmaken op een afstand van 320 cm's. Ik heb het nog uitgetest maar dat zal ik binnenkort wel even uittesten.quote:Op zondag 7 juni 2009 21:10 schreef Riparius het volgende:
[..]
Als je dat plaatje zou mogen geloven, dan worden bij een scherm met een diameter van 42 inch de verschillen van 1080p met 720p pas zichtbaar bij een afstand van minder dan 7 feet = 2,1 meter. Anders gezegd: het plaatje beweert dat je vanaf je normale kijkafstand van 3,2 meter geen verbetering zou zien bij de overgang van 720p naar 1080p. Of dat ook echt zo is mag je zelf uitproberen. Ik denk dat je - als je tenminste een paneel hebt met een native resolutie van 1920x1080 - dat je het verschil wel degelijk ziet, om de redenen die ik hierboven heb uiteengezet.
Anders lees je de rest van het topic ook even.quote:Op zondag 7 juni 2009 21:14 schreef Pritt het volgende:
[..]
Epische faal reactie.![]()
Tijd om iets aan je ogen te laten doen.
Ik heb precies de opstelling die je beschrijft en het verschil tussen DVD en Bluray is echt nacht en dag. Blijft altijd mooi dat mensen meningen vormen zonder iets zelf te testen, maar omdat ze het op internet gelezen hebben.
Als je geen full HD TV hebt, dan is de native resolutie van je paneel kleiner dan 1920x1080, en dat betekent dat je toestel sowieso niet de volledige kwaliteit van een signaal met 1080 lijnen kan laten zien, onafhankelijk van de vraag of het toestel 1080p signalen nu wel of niet accepteert.quote:Op zondag 7 juni 2009 21:34 schreef editoor het volgende:
[..]
Ik heb alleen geen full hd tv al weet ik niet 100 % zeker of ie 1080P kan weergeven. Ik heb een panasonic viera 42 inch hd ready tv. Volgens mij heb ik een keer gelezen dat sommige hd ready tv's ook full hd konden weergeven. Dus bij mij gaat het er dan om of dvd of 720p zo een groot verschil zou uitmaken op een afstand van 320 cm's. Ik heb het nog uitgetest maar dat zal ik binnenkort wel even uittesten.
Maar zou je denk ik grote verschillen kunnen zien als ik een full hd tv zou hebben op een afstand van 3m20? of heb ik er goed aangedaan om gewoon een hd tv te nemen?quote:Op zondag 7 juni 2009 21:40 schreef Riparius het volgende:
[..]
Als je geen full HD TV hebt, dan is de native resolutie van je paneel kleiner dan 1920x1080, en dat betekent dat je toestel sowieso niet de volledige kwaliteit van een signaal met 1080 lijnen kan laten zien, onafhankelijk van de vraag of het toestel 1080p signalen nu wel of niet accepteert.
Een full HD toestel met een native paneelresolutie van 1920x1080 is altijd in het voordeel bij weergave van 1080i of 1080p materiaal, om de eenvoudige reden dat er dan helemaal niet geschaald hoeft te worden. Ik zie zelf bij mijn 32 inch full HD TV op ca. 2,3 meter kijkafstand een duidelijk verschil in detaillering en scherpte tussen 720p en 1080(i/p) materiaal, dus ik denk dat je dat verschil bij een 42 inch toestel zeker ook moet kunnen zien op een afstand van ca. (42/32)*2,3 meter oftewel ca. 3 meter.quote:Op zondag 7 juni 2009 21:42 schreef editoor het volgende:
[..]
Maar zou je denk ik grote verschillen kunnen zien als ik een full hd tv zou hebben op een afstand van 3m20? of heb ik er goed aangedaan om gewoon een hd tv te nemen?
quote:Op zondag 7 juni 2009 15:02 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Dat is echt dikke bullshit, op een 32" Full HD scherm zie je wel degelijk verschil tussen DVD kwaliteit en Full HD/Bluray kwaliteit. Daar hoef je echt geen 50" scherm voor te hebben ofzo![]()
Zoek gewoon eens op '720p' (HD-ready) of '1080p' (Full HD) op wat torrentsites, dan krijg je genoeg hits
BluRay-films zien er ongelooflijk scherp uit op een 32" formaat volgens mij. Omdat je met BluRay op veel grotere schermen nog erg scherp beeld hebt, alsof je naar een hires plaatje op je pc kijkt. Ik vermoed dat de beeldpunten op een 32" full HD scherm (1920x1080 pixels) dan kleiner moeten zijn. Dat moet haast wel want je hebt ook 1920x1080 pixels op een 52" formaat. Dus erg scherp beeld op een 32" Full HDquote:Op zondag 7 juni 2009 15:02 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Dat is echt dikke bullshit, op een 32" Full HD scherm zie je wel degelijk verschil tussen DVD kwaliteit en Full HD/Bluray kwaliteit. Daar hoef je echt geen 50" scherm voor te hebben ofzo![]()
Zoek gewoon eens op '720p' (HD-ready) of '1080p' (Full HD) op wat torrentsites, dan krijg je genoeg hits
Steelbook BD's ftw.quote:Op zondag 7 juni 2009 22:23 schreef FP128 het volgende:
[..]
Klopt ondanks dat het voor een leek van hetzelfde laken een pak is,zie je optisch zeker het verschil op zo een tv. En Blue Ray moet je niet downloaden want de SE verpakking is vaak mooier dan die van de normale dvd.
mwha.. niet veel verschil met dvd SE versies..quote:Op zondag 7 juni 2009 22:23 schreef FP128 het volgende:
[..]
Klopt ondanks dat het voor een leek van hetzelfde laken een pak is,zie je optisch zeker het verschil op zo een tv. En Blue Ray moet je niet downloaden want de SE verpakking is vaak mooier dan die van de normale dvd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |