Hallo F04,
Iedere inwoner van Nederland heeft het recht om een schotel te plaatsen. Punt. Laat je daar verder niets door iemand anders over wijs maken. Alleen als je de voorwaarden van een VVE of andere vereniging hebt getekend waarin staat dat schotels 'verboden' zijn, maak je het jezelf moeilijk. Maar anders is het jouw goed recht om dat ding aan jouw ballustrade te laten hangen. Zeker als het de achterkant van het gebouw betreft.
Relatie met buren/omwonenden is een ander verhaal, maar zeker niet minder belangrijk. Ik neem aan dat je zo'n standaard witte Triax-schotel hebt van 64cm. Dat kan inderdaad best opvallen. Er zijn vele soorten schotels. Ik zou zeggen huppel eens bij een Mediamarkt of een satellietdealer naar binnen. Of zoek eens op internet.
Zo valt een zwarte schotel al stukken minder op dan een witte schotel. En zijn ze er in allerlei formaten.
Ik heb zelf een zwarte Technisat Multytenne. Een eenvoudige oplossing om vijf (13.0, 19.2, 23.5, 28.2, 28.5) satellietposities mee te ontvangen, inclusief de BBC en ITV zenders en een hoop andere gratis zenders uit Engeland. Die schotel is vierkant, slechts 45cm groot en staat op ons balkon op een tegelvoet (over de balllustrade is bij ons ook niet gewenst). En dat werkt perfect, mits je de Multytenne goed uitricht. Geen enkel probleem met ontvangst, ook niet als het regent. Valt het echt met bakken uit de hemel, dan kan het natuurlijk zijn dat het even wegvalt. Maar dat is bij grotere schotels en zelfs bij andere aanbieders vaak niet anders. Want kabelaars krijgen ook een hoop zenders aangeleverd via de satelliet. Mensen die problemen melden met de Multytenne hebben hem naar mijn mening niet goed uitgericht of gebruiken andere slechte hardware.
En natuurlijk hoeft de schotel niet pardoes aan je ballustrade. Op je balkon zelf met een tegelvoet kan prima, zoals te zien is op pagina 3 van dit topic. Ik ben zelf geen liefhebber van de tegelvoeten waar 4 tegels in moeten, die is wat fors. Een kleinere zoals een zware parasolvoet (zie andere afbeelding pagina 3) is aan te raden om ruimte op je balkon te besparen. Daarnaast kan die schotel prima 'laag' op het balkon. Bij ons in de straat staat een schotel zelfs permanent achter de tralies van een ballustrade en dat werkt schijnbaar prima voor de bewoner(s). Als je de voorkeur aan een schotel geeft t.o.v. andere mogelijkheden voor tv-ontvangst, moet je dat stukje ruimte op je balkon er ook maar voor over hebben, vind ik zelf.
GSO-systemen zijn kostbaar en dan moet ook de hele flat of het appartementencomplex mee doen. Daar zou ik mijn zinnen niet op zetten als ze het sowieso al niet hebben op schotels. Zelf jouw eigen schotel beter wegwerken is makkelijker en voordeliger.
Mijn advies (als liefhebber van de Multytenne): vervang jouw grote witte schotel (daar ga ik even van uit) door een veel kleinere, zwarte Multytenne en zet hem op een tegel/parasolvoet op je balkon zelf. De kans is groot dat niemand hem dan meer ziet of zich eraan stoort. Mochten ze dat wel doen, dan mogen ze doodvallen en kun jij gaan pleiten dat er ook geen was, barbeques, stoelen of tafels meer op de balkons mogen staan. En dan mogen alle zonweringen ook van de gevel worden geschroefd.
Als je een slechte rechter treft of je een tikkeltje aso gedraagt, kan het goed zijn dat een rechter in jouw nadeel oordeelt. Als je laat zien dat je tegemoet komt aan de wensen van omwonenden door dat 'lelijke ding' weg te werken, kunnen ze je echt geen zak maken.
Daarnaast is het jammer dat Nederlanders zoveel vooroordelen hebben ten opzichte van schotelkijkers vanwege de vele mensen die inderdaad niet weten hoe ze zo'n ding netjes kunnen neerzetten of bevestigen. Als ik in Amsterdam loop zie ik ook compleet verroeste schotels van 1.20m op een balkon van 1m gepropt, ondersteund door een oude ladder en een kartonnen doos. En dat ziet er ook echt niet uit. Maar dat is vaak ook een probleem met een culturele inslag.
Tv via de schotel is gewoon een prima manier van televisiekijken met geweldig beeld. En als kers op de taart heel veel gratis Engelse zenders als je 28.2 en 28.5 kunt ontvangen. Maar als je een schotel neerzet, doe dan jezelf en alle andere schotelkijkers een plezier, en zorg ervoor dat het er netjes uit ziet. Zet dat ding lekker uit het zicht en werk de kabels netjes weg. Een schotel over de ballustrade heen plempen is niet de meest sierlijke oplossing, ondanks dat je in je recht staat.

Meer advies kun je vinden op forums als Sat4All of het Satellietforum. Maar wees op je hoede, want op beide forums zitten een hoop mensen die echt niet weten waar ze het over hebben op satellietgebied.
Succes ermee!
[ Bericht 0% gewijzigd door Flubbes op 08-06-2009 08:25:16 ]