ok. ik snapte even niet waarom deze fotoquote:Op zaterdag 24 april 2010 08:53 schreef joers1 het volgende:
Dat ligt idd aan jou....of aan je buurvrouw
Ach, ik begrijp 8 van de 10 keer ook niet wat er zo bijzonder is aan bepaalde platen van topfotografen... In feite is het enige wat er 'bijzonder' aan is de naam van de fotograaf die erachter zit. Had een willekeurige FOT-er die foto gemaakt, dan was inderdaad de roze bol storend geweest, de kop van die man te dom, dan zou de halve persoon links in beeld eraf gecropt moeten worden, dan was de reclame op de blauwe trailer storend geweest, enz. enz.quote:Op zaterdag 24 april 2010 10:14 schreef Danny het volgende:
[..]
ok. ik snapte even niet waarom deze foto
[ afbeelding ]
bijzonder is en alle andere foto's met storende roze bollen middenonderin 'buurvrouw snapshots' zijn. Maar dat ligt dus aan mijCarry on
Hiermee geef je dus exact aan hoe bekromen het gemiddelde commentaar op foto's is op dit forum. Het is waar dat zodra een fotograaf een naam heeft gemaakt zijn werk daarna vaak ook direct goed geaccepteerd wordt. Echter wordt een fotograaf niet zomaar een fotograaf met bekende naam.quote:Op zaterdag 24 april 2010 14:30 schreef Omniej het volgende:
[..]
Had een willekeurige FOT-er die foto gemaakt, dan was inderdaad de roze bol storend geweest, de kop van die man te dom, dan zou de halve persoon links in beeld eraf gecropt moeten worden, dan was de reclame op de blauwe trailer storend geweest, enz. enz.
Excuse me. Ik dacht dat een foto juist iets met je moest doen als kijker. Althans; dat is mijn bescheiden mening. Het moet - op welke manier dan ook - aanspreken. Dat heb ik bij veel foto's in dit topic in het geheel niet (er zitten wel bijzondere platen tussen trouwens, in mijn ogen). Ik geloof niet zo in het moeten beoordelen van foto's op basis van hoe 'kenners' vinden dat we ze zouden moeten beoordelen. Mijn vraag was dan ook een simpele; ben ik de enige die veel foto's in dit topic helemaal niet zo bijzonder vind. Oftewel; is mijn smaak anders dan die van anderen en dan van zowel 'kenners' als jij als andere amateurhobbyisten als ik. Op de eerste vraag heb ik inmiddels tussen de regels door wel een antwoord in ieder gevalquote:Op zaterdag 24 april 2010 14:40 schreef kvdv het volgende:
[..]
Hiermee geef je dus exact aan hoe bekromen het gemiddelde commentaar op foto's is op dit forum. Het is waar dat zodra een fotograaf een naam heeft gemaakt zijn werk daarna vaak ook direct goed geaccepteerd wordt. Echter wordt een fotograaf niet zomaar een fotograaf met bekende naam.
@Danny:
Als je je echt afvraagt wat er nu met die foto aan de hand is raad ik je aan het boek "Why Not" van Otto Snoek eens te bekijken. En dan niet alleen kijken, maar ook lezen.
Soms gaat fotografie verder dan een mooie compositie, mooie kleurtjes en een mooi model. Soms gaat het verder dan een impulsje in je onderbuik.
Dat dus. Er zitten imo veel storende dingen in die foto en imo het onderwerp - de dronken dodo die door het beeld waggelt - is te hard ingeflist. Vind ik. Daardoor komt hij los van de achtergrond. Dat is vaak best mooi, maar hier heeft het een hoog 'alberto checkt de park' gehalte waarbij het lijkt of er gewoon een foto van een kerel over de oorspronkelijke foto is gesoept.quote:Op zaterdag 24 april 2010 14:30 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ach, ik begrijp 8 van de 10 keer ook niet wat er zo bijzonder is aan bepaalde platen van topfotografen... In feite is het enige wat er 'bijzonder' aan is de naam van de fotograaf die erachter zit. Had een willekeurige FOT-er die foto gemaakt, dan was inderdaad de roze bol storend geweest, de kop van die man te dom, dan zou de halve persoon links in beeld eraf gecropt moeten worden, dan was de reclame op de blauwe trailer storend geweest, enz. enz.
Maar ja, dat is dan weer het voordeel van een bekend fotograaf zijn natuurlijk, zelfs een mislukte foto wordt dan bij wijze van spreken nog een artistiek meesterwerk waarin 'bewust afgeweken wordt van het normale oeuvre'.
Das heel menselijk...quote:Op zaterdag 24 april 2010 14:53 schreef Danny het volgende:
[..]
Excuse me. Ik dacht dat een foto juist iets met je moest doen als kijker. Althans; dat is mijn bescheiden mening. Het moet - op welke manier dan ook - aanspreken.
Beoordelen op basis van wat "kenners" zeggen moet je ook niet doen. Je zou je alleen voor de aardigheid eens wat meer in fotografie kunnen verdiepen, maar dat is een keuze waar je als enthausiaste amateur misschien helemaal niet op zit te wachten... en heel herkenbaar ook hoor. Ik had tot zo'n 2 jaar terug ook niet de behoefte iets "te zeggen" met fotografie, maar na verloop van tijd kwamen de macrofotootjes en close DoF dingen gewoon m'n strot uit.quote:Dat heb ik bij veel foto's in dit topic in het geheel niet (er zitten wel bijzondere platen tussen trouwens, in mijn ogen). Ik geloof niet zo in het moeten beoordelen van foto's op basis van hoe 'kenners' vinden dat we ze zouden moeten beoordelen.
Bedankt voor je complimentquote:Mijn vraag was dan ook een simpele; ben ik de enige die veel foto's in dit topic helemaal niet zo bijzonder vind. Oftewel; is mijn smaak anders dan die van anderen en dan van zowel 'kenners' als jij als andere amateurhobbyisten als ik.
Aight.quote:Op de eerste vraag heb ik inmiddels tussen de regels door wel een antwoord in ieder geval
Ik vind de foto bijzonder, in eerste instantie omdat het een gewaagde foto is van een fotograaf die voldoende lef heeft om in de meest uiteenlopende (en potentieel dreigende) situaties met een kneiterharde flits een foto te maken van wat hem opvalt in die situatie. Wat ik zie in de foto die je als voorbeeld neemt is een directe communicatie met een losgeslagen hooligan. En doordat ik dat zo voel geneer ik me gelijk. Wie ben ik om deze man te beoordelen puur op zijn uiterlijk en op dit moment. Als kijker ben ik hier een geniepige gluurder, op zoek naar drama in een foto, drama wat er misschien wel helemaal niet is. (Een foto is geen waarheid).quote:Verder offtopic trouwens hoor, maar wat maakt bewuste foto die ik als voorbeeld nam voor jou zo bijzonder? En dan bedoel ik niet de mening van een of andere boekschrijver, maar jouw persoonlijke mening.
Nee je bent niet de enige.quote:Op zaterdag 24 april 2010 14:53 schreef Danny het volgende:
[..]
...
Mijn vraag was dan ook een simpele; ben ik de enige die veel foto's in dit topic helemaal niet zo bijzonder vind.
...
Dat dus.quote:Op zaterdag 24 april 2010 15:26 schreef PankPinther het volgende:
Nee je bent niet de enige.
En die potentiele dreiging van die losgeslagen hooligan herken ik er dan ook helemaal niet in.
Dit is gewoon een kale knakker die een beetje lam is, ik had de foto weggegooid.
Ik vraag me af wat 'me verdiepen in fotografie' bijdraagt aan het wel of niet hebben van een bepaald gevoel bij een foto. Ik zie soms foto's, bv op boston.com, waar ik minutenlang gebiologeerd naar kan kijken met mijn onderkaak op mijn toetsenbord, en er zijn foto's waar ik zonder stoppen voorbij scroll. Zoals deze. En ook als ik er langer naar kijk doet-ie me niks. Het is een shot waarin in mijn ogen een dronken sukkeltje voor het beeld langs loopt op het moment dat de fotograaf afknipt. Heb ik vaak als ik op straat foto's wil schieten. Dan fietst of loopt er ineens iemand m'n frame in. Kan een leuke foto opleveren, maar als je inflitst op iets anders krijg je zo'n overbelichte dodo in beeld.quote:Op zaterdag 24 april 2010 15:01 schreef kvdv het volgende:
Beoordelen op basis van wat "kenners" zeggen moet je ook niet doen. Je zou je alleen voor de aardigheid eens wat meer in fotografie kunnen verdiepen, maar dat is een keuze waar je als enthausiaste amateur misschien helemaal niet op zit te wachten... en heel herkenbaar ook hoor. Ik had tot zo'n 2 jaar terug ook niet de behoefte iets "te zeggen" met fotografie, maar na verloop van tijd kwamen de macrofotootjes en close DoF dingen gewoon m'n strot uit.
Combinatie van geluk, wijsheid, wie je kent en hoe je bent. Ik heb een kleine 100 foto's van die otto snoek bekeken, maar ze doen me vrij weinig. Er zitten wel een paar uitzonderingen bij, maar ik vind 't toch vooral snapshots. Ben ik nou dom?quote:En ja...
Je buurvrouw had 'm net zo goed kunnen maken. Maar klaarblijkelijk zijn de foto's van jouw buurvrouw niet interessant genoeg om naar te kijken, als enthausiast amateur. Hoe komt dat?
Dat heb ik nooit gezegd en zal ik ook nooit beweren. Je hebt een andere blik op foto's dan mij. (En andere intresses wellicht).quote:Ben ik nou dom?
quote:Dance is commonly recognized as "a key point of (Matisse's) career and in the development of modern painting".
Sorry, maar wil je die foto's nu echt vergelijken met een Matisse of een Mondriaan?quote:Op zaterdag 24 april 2010 18:08 schreef Roi het volgende:
Danny, als je kijkt naar het werk van Matisse heb je dan ook het gevoel dat iedereen dat had kan maken? Of Mondriaan dan, wat is er zo bijzonder aan die paar lijnen?
Je bent niet dom als je een foto of schilderij niet snapt, daarvoor moet je je vaak ook verdiepen. Als je dat doet zie je ook dat een schilder/fotograaf het werk niet zomaar heeft gemaakt, er gaat altijd een gedachtegang of onderzoek aan vooraf.
Waarom zou je dit niet kunnen doen? Wanneer is iets kunst en wanneer troep, bij schilderkunst zijn we ondertussen gewend een 'open mind' te hebben en niet iets als simpel weg te schuiven als het iets anders is dan we gewend zijn of dan wat normaal is. Dit doen we pas 200 jaar, daarvoor moest alle schilderingen op historische of Bijbelse taferelen gebaseerd zijn. Toen deden de mensen Monet's werk ook weg als een grap, broddelwerk.quote:Op zaterdag 24 april 2010 18:18 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Sorry, maar wil je die foto's nu echt vergelijken met een Matisse of een Mondriaan?
Over "uit de hoogte" gesproken.quote:Op zaterdag 24 april 2010 18:18 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Sorry, maar wil je die foto's nu echt vergelijken met een Matisse of een Mondriaan?
zo, daar heb je me...quote:
Ik vind ook niet dat iets kunst is als het voldoet aan het 'ik zou het niet kunnen' criterium. Maar om een dergelijke matige foto (zelfs met het verhaal erbij) te vergelijken met een aantal van de grootste kunstenaars ooit vind ik het andere uiterste.quote:Op zaterdag 24 april 2010 18:35 schreef Roi het volgende:
Waarom zou je dit niet kunnen doen? Wanneer is iets kunst en wanneer troep, bij schilderkunst zijn we ondertussen gewend een 'open mind' te hebben en niet iets als simpel weg te schuiven als het iets anders is dan we gewend zijn of dan wat normaal is. Dit doen we pas 200 jaar, daarvoor moest alle schilderingen op historische of Bijbelse taferelen gebaseerd zijn. Toen deden de mensen Monet's werk ook weg als een grap, broddelwerk.
helemaal goed!quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |