abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin zaterdag 24 april 2010 @ 19:22:18 #1
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_80674069
Naar aanleiding van de door mij gestartte offtopic-discussie in welke pro heeft deze foto geschoten? hier nogmaals de vraag.

Wat maakt foto's van pro's nou zo bijzonder?
Foto's als deze dus. Mij doen ze echt niets.

etc.
Zijn deze foto's overgewaardeerd om wie ze gemaakt heeft?
Zijn mensen die ze niet mooi of bijzonder vinden gewoon raar?

Wat maakt deze foto's bijzonder? Of wat maakt dat je ze juist NIET bijzonder vindt?
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_80674115
De bovenste is nog wel een creatief perspectief, de rest zijn gewoon geschoten met een goede camera niets meer en niet minder idd
1 Minuut stilte voor de storm
pi_80674187
Fotografie zoals in de OP is grotendeels pretentieuze onzin. Fotografeer een alleenstaande boom, maak 'm zwart-wit in Photoshop en noem de compositie iets in de geest van "Infinity ...". Vergeet niet om het dan te posten op een site zoals DeviantArt.
pi_80674247
Best onzin ja, met de camera's van tegenwoordig kan iedereen 'professionele' foto's schieten.

edit: en Photoshop niet te vergeten
Hier schreef JustinK het volgende:
@:Hooidraad spreekt altijd de waarheid
  zaterdag 24 april 2010 @ 19:30:06 #5
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_80674288
Hmm, foto 1 neigt naar een goed lijnenspel, maar echt een harde staafmixer krijg ik er niet van.

Foto 2 had wat mij betreft net zo goed een vakantiekiekje kunnen zijn

Foto 3 snap ik niet, die had ik verwijderd als ik 'm gemaakt zou hebben.

Hiervan loopt het water me in de mond:

Bron: zoom.nl
Je moeder is een hamster
pi_80674379
Ik vind het alledrie ronduit slechte foto's: 1 is overbelicht, 2 is een slechte compositie en 3 is krampachtig een aparte compositie proberen te creëeren wat niet bepaald lekker uitpakt...

Maar ik zie wel verschil tussen goede en slechte fotografen. "Professioneel" zegt mij niets met kunst.
  zaterdag 24 april 2010 @ 19:35:49 #7
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_80674459
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 19:24 schreef Surf_Bunny het volgende:
De bovenste is nog wel een creatief perspectief, de rest zijn gewoon geschoten met een goede camera niets meer en niet minder idd
^^ Dat dus. Over het algemeen maken "pro's" helemaal geen bijzondere foto's. Wat ze wel doen is HEEL VEEL foto's maken. En heel soms zit er dan iets bijzonders tussen.
censuur :O
  zaterdag 24 april 2010 @ 19:36:19 #8
118585 Crutch
pi_80674472
Nog eentje:

Allemaal door amateurs he!
Je moeder is een hamster
  Admin zaterdag 24 april 2010 @ 19:39:02 #9
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_80674544
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 19:30 schreef Crutch het volgende:
Hmm, foto 1 neigt naar een goed lijnenspel, maar echt een harde staafmixer krijg ik er niet van.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dat heb ik dus ook.
Zelf ben ik trouwens groot fan van JoeyL
Die gast is 21 en maakt gewoon bizarre foto's.

zaterdag 24 april 2010 @ 19:43:09 #10
247356 infp2009
More cowbell!
pi_80674666
Een professioneel fotograaf is iemand die voor het geld gaat. Dat heeft niets met kunst te maken, wat mij betreft.

Amateur aan de andere kant betekent liefhebber en ondanks de gebruikelijke negatieve ondertoon waarmee het woord gebruikt wordt, heeft het dus niets met de kwaliteit van werk te maken.

Zijn foto's van een pro dus beter? Alleen als hij een fotovest draagt, natuurlijk.
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  zaterdag 24 april 2010 @ 19:46:30 #11
118585 Crutch
pi_80674765
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 19:39 schreef Danny het volgende:

[..]

Dat heb ik dus ook.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Foto 2 ging door mijn ruggengraat.
Bijzonder hoe een contrastrijk gezicht past in het plaatje past.
De onderste lijn het raam/venster kun je (onzichtbaar) doortrekken langs de voeten van het winkelende publiek.

Maar misschien nét een fractie te krap gesneden. Wat denk jij?
Je moeder is een hamster
  Admin zaterdag 24 april 2010 @ 19:49:05 #12
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_80674831
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 19:43 schreef infp2009 het volgende:
Een professioneel fotograaf is iemand die voor het geld gaat. Dat heeft niets met kunst te maken, wat mij betreft.

Amateur aan de andere kant betekent liefhebber en ondanks de gebruikelijke negatieve ondertoon waarmee het woord gebruikt wordt, heeft het dus niets met de kwaliteit van werk te maken.

Zijn foto's van een pro dus beter? Alleen als hij een fotovest draagt, natuurlijk.
mwoa, er zijn wel pro's die duidelijk met kop en schouders boven anderen uitsteken, maar er is altijd iemand beter en dat kan zomaar een simpele amateur zijn. Vind ik.
Maar het viel mij in het andere topic gewoon op dat ik de meeste foto's compleet saai vond en omdat mensen alsof het niets is daar de fotograaf bij weten te noemen zou je denken dat de foto's indruk hebben gemaakt. En ik vroeg me af of ik de enige was die bij veel foto's in dat topic zoiets had van 'ja, en nou?'
  zaterdag 24 april 2010 @ 19:49:14 #13
270206 54cm
Groot, groter, grootst!
pi_80674834
quote:

[..]

Dat heb ik dus ook.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
die zijn inderdaad prachtig
Ik verklaar de policy en algemene voorwaarden voor gebruik van FOK! te hebben gelezen en ermee akkoord te gaan.
  Admin zaterdag 24 april 2010 @ 19:52:17 #14
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_80674908
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 19:46 schreef Crutch het volgende:

[..]

Foto 2 ging door mijn ruggengraat.
Bijzonder hoe een contrastrijk gezicht past in het plaatje past.
De onderste lijn het raam/venster kun je (onzichtbaar) doortrekken langs de voeten van het winkelende publiek.

Maar misschien nét een fractie te krap gesneden. Wat denk jij?
Ik vind de foto prima. Alle aandacht gaat direct naar het gezicht en de ogen en vervolgens naar de boodschap op z'n kartonnetje.
Meer JoeyL trouwens gewoon op joeyl.com
aanrader.

Ow, en deze video is ook wel koel, ook al heeft hij het verkeerde merk
  zaterdag 24 april 2010 @ 19:52:35 #15
118585 Crutch
pi_80674916
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 19:49 schreef Danny het volgende:

[..]

mwoa, er zijn wel pro's die duidelijk met kop en schouders boven anderen uitsteken, maar er is altijd iemand beter en dat kan zomaar een simpele amateur zijn. Vind ik.
Maar het viel mij in het andere topic gewoon op dat ik de meeste foto's compleet saai vond en omdat mensen alsof het niets is daar de fotograaf bij weten te noemen zou je denken dat de foto's indruk hebben gemaakt. En ik vroeg me af of ik de enige was die bij veel foto's in dat topic zoiets had van 'ja, en nou?'
Ik twijfel bij dat soort spelletjes vaak aan de eerlijkheid van de gemiddelde FOK!ker, niemand kan achterhalen dat je bijvoorbeeld gezocht hebt met tineye.com. Hetzelfde geldt voor de AKQ (algemene kennis quiz) hier op FOK!.
Je moeder is een hamster
  zaterdag 24 april 2010 @ 19:55:36 #16
247356 infp2009
More cowbell!
pi_80674987
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 19:49 schreef Danny het volgende:

Maar het viel mij in het andere topic gewoon op dat ik de meeste foto's compleet saai vond en omdat mensen alsof het niets is daar de fotograaf bij weten te noemen.
Tuurlijk, maar ik had het nu even puur over de definities pro en amateur. Dat wordt nog wel eens verkeerd vertaald maar kwaliteitskenmerken.
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  Admin zaterdag 24 april 2010 @ 19:59:21 #17
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_80675075
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 19:55 schreef infp2009 het volgende:

Tuurlijk, maar ik had het nu even puur over de definities pro en amateur. Dat wordt nog wel eens verkeerd vertaald maar kwaliteitskenmerken.
Eens. Een pro is in mijn ogen iemand die zijn boterham ermee verdient. Van de pro's in dat topic worden de foto's echter min of meer als bijzondere kunst gezien en dan mis ik wat er zo bijzonder aan is.
pi_80675895
Ik heb de indruk dat er door "pro's" vooral VEEL foto's gemaakt worden. En dat ze er de beste uit kiezen om te laten zien. En men vergeet dan dat er naast elke mooie foto 100 anderen geschoten zijn die minder zijn.

Natuurlijk hebben mensen die veel fotograferen wat meer verstand en inzicht in hoeken, lichtinval en composities. Maar dat is dus gewoon door ervaring. In feite kan iedereen een "professionele fotograaf" worden, neem een goede camera en begin met foto's maken is alles wat er nodig is. De lat ligt niet hoog.
pi_80676511
Ik denk dat dit wel een vraag is die je in zowat elke vorm van kunst kunt stellen. Ik zie genoeg beeldende kunst bijvoorbeeld, waarvan ik me afvraag, wat doet dit thuis in een museum en waarom zijn mensen bereid er zo'n bak geld voor neer te leggen. Hetzelfde dus ook met foto's.
Ze zeggen toch ook wel: "beauty is in the eye of the beholder..."
  zaterdag 24 april 2010 @ 20:55:54 #20
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_80676572
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 20:53 schreef Elorin het volgende:
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
  Admin zaterdag 24 april 2010 @ 21:29:56 #21
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_80677575
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 20:53 schreef Elorin het volgende:

Helemaal mee eens. Alleen werd toen ik iets soortgelijks riep in het andere topic gezegd dat ik me meer in fotografie moest verdiepen en dan zou ik ze misschien opeens wél mooi vinden. En dat lijkt me erg onwaarschijnlijk
Overigens beweer ik niet dat de foto's slecht zijn ofzo. Ik persoonlijk vind de in de op getoonde foto's niet bijzonder. Wil niet zeggen dat ze dat ook niet zijn natuurlijk. Het kan ook gewoon zijn dat ik een aparte smaak, geen smaak of gewoon nul verstand van fotografie heb.
  zaterdag 24 april 2010 @ 22:01:03 #22
122997 zquing
Drama Junk
pi_80678482
Van de foto's in de OP vind ik alleen de eerste goed, 2 wat minder en 3 mischien werkelijk geniaal. 2 en 3 horen thuis in een serie, met een verhaal.

Het verschil tussen mij en een pro is(imho natuurlijk) dat een pro een serie/onderwerp kan schieten waarbij het vast staat dat er goede platen tussen zitten welke gepubliceerd kunnen worden. Als ik foto's maak, bewust een serie schiet, dan is dat niet altijd 't geval. Niet van al mijn onderwerpen vind ik dat ik ook maar 1 foto heb geschoten die bijzonder is.

Een pro kan gewoon altijd foto's afleveren en ik niet
"Those unforgettable days, for them I live"
  zaterdag 24 april 2010 @ 22:03:45 #23
122997 zquing
Drama Junk
pi_80678572
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 19:30 schreef Crutch het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Het zijn technisch leuke plaatjes, maar emotie zit er imho niet in. Dat doet een echte goede fotograaf imho, die legt geen plaatjes vast maar emotie
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_80678765
quote:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Deze twee foto's vind ik geweldig, krijg het er koud van.
pi_80678884
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 19:59 schreef Danny het volgende:

[..]

Eens. Een pro is in mijn ogen iemand die zijn boterham ermee verdient. Van de pro's in dat topic worden de foto's echter min of meer als bijzondere kunst gezien en dan mis ik wat er zo bijzonder aan is.
Een fotograaf voor de Prive, weekend, etc zijn ook pro's en daar is weinig kunstzinnig aan. Hetzelfde voor de fotograaf van dagbladen, uit magazines, etc etc. Dat is waarschijnlijk de grootste groep fotografen en daar kijken de mensen het meeste naar. Het valt alleen minder op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')