Zoals gezegd: het fenomeen Esther Verhoef fascineert mij. Hetzelfde geldt voor Saskia Noort, die ook precies de juiste snaar weet te raken bij honderdduizenden lezers (of lezeressen) met haar literaire thrillers. Over het literaire gehalte van deze romans valt te twisten, maar laten we dat voor het gemak eens níet doen, want wat kan het ons verder schelen. Ik denk trouwens dat de term 'doorzon-thriller' veel sterker is - de romans van Verhoef, Noort en consorten worden gekenmerkt door een evidente doorzonmentaliteit: doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. De personages wonen dus in keurige woonwijkjes, ze kopen hun meubels bij IKEA, ze hebben anderhalf kind, ze hebben betrekkelijk oninspirerende banen ('iets op kantoor') en ze zijn over het algemeen 'best gelukkig, wat ongeveer hetzelfde betekent als 'best ongelukkig'. Kortom: weinig pieken, weinig dalen.quote:Inmiddels gelezen: het cadeauboekje Erken mij van Esther Verhoef, dat zij heeft geschreven voor de Week van het Spannende Boek.
In één woord:![]()
Wat een kinderachtig gedoe. Dit verhaal van 91 bladzijden ('thriller', zeg je dan) had evengoed in 91 zinnen kunnen worden verteld, en dan was het nog langdradig geweest. En toen... en toen... en toen... toen werd het heel eng! Maar niet heus.
Toch fascineert het fenomeen Esther Verhoef mij. Want dit is wat mensen willen lezen. Ik heb al eerder een roman van Verhoef na 30 pagina's weggesmeten, Rendez vous, als ik me niet vergis, en wat me aan dat boek zo tegenstond, komt in het cadeauboekje weer terug: de vlakheid. De hoofdpersonen zijn zo opzichtig gemodelleerd naar 'de gewone vrouw' - en bij Verhoef is 'gewoon' hetzelfde als suf, saai, kleurloos, dommig, naïef, ongeïnspreerd, onzeker, of in de woorden van het personage zelf: 'Ik ben een zesje' - dat je eigenlijk al na drie bladzijden in slaap valt. De bedoeling is natuurlijk dat wij - de vrouwelijke lezer die zo dol is op de thrillers van Esther Verhoef, en ook op die van Saskia Noort - ons aan dat personage kunnen spiegelen. Maar dat is een regelrechte belediging!
Eigenlijk is het hele boekje een belediging. De plot is kut. De personages zijn volstrekte karikaturen. De manier van schrijven is efficiënt, meer niet - het gaat er bij dit soort romans kennelijk alleen om dat er informatie wordt doorgegeven, En toen... en toen... en toen...
![]()
Dat ben ik wel met je eens, maar tegelijkertijd zeg ik: probeer het zelf maar eensquote:Op donderdag 4 juni 2009 12:08 schreef Yi-Long het volgende:
Ach, al die huismiepen mogen nu boeken schrijven, omdat het blijkbaar lekker wegleest voor andere huisvrouwtjes, en de publishers die zien dat het verkoopt.
Het is gewoon een nieuw alternatief voor 'het dokters-romannetje'.
Ze wordt gestalkt via Hyves en de stalker neemt langzaam haar identiteit over!quote:Op donderdag 4 juni 2009 12:01 schreef Nadine26 het volgende:
Mijn vraag: waar willen we over lezen? Welke onderwerpen moeten hoognodig eens aan de orde worden gesteld in een doorzon-thriller?
Je kent mijn werkwijze toch?quote:Op donderdag 4 juni 2009 12:17 schreef Lienekien het volgende:
Vraag je nu om suggesties voor de plot?
Ik heb zelf geen Hyves-account, maar vertel meer!quote:Op donderdag 4 juni 2009 12:20 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ze wordt gestalkt via Hyves en de stalker neemt langzaam haar identiteit over!.
Aan een dergelijk plot zou ik best zelf wel eens een verhaal willen wagen.
Broer! Long time...quote:Op donderdag 4 juni 2009 12:16 schreef broer het volgende:
Dit wil ik wel even volgen.
Ja, dat is heel goed. Ik zou zelf tenminste wel gegrepen worden door een eerste hoofdstuk waarin de hoofdpersoon hals over kop op de vlucht slaat, zonder dat duidelijk is wat er speelt. Ik ga er eens rustig over nadenken.quote:Op donderdag 4 juni 2009 12:51 schreef Lienekien het volgende:
Geld kan een motief zijn. Ik denk aan een heel plotselinge gebeurtenis. Iemand meldt zich bij haar, iemand die ze dood gewaand had. Waarom weten we nog niet. Maar de hoofdpersoon komt onmiddellijk in actie met een paar drastische handelingen. Kinderen worden bij grootouders gedropt, al het geld wordt van de rekening gehaald en ze zet koers naar een voorlopig onderduikadres.
Je zou toch denken dat er in die rivier hoogstens een losse scène naar boven komt drijven.quote:Op donderdag 4 juni 2009 12:56 schreef Nadine26 het volgende:
Ik ben samen met mijn man aan de oever van de Seine gaan zitten, en daar ben ik gaan nadenken en associëren: wat kan er gebeuren in een stad als deze? Toen kwam al snel deze plot bovendrijven.
meerdere verhaallijnen? maar dan zou het bijna een echte thriller worden, en dat lijkt me nu ook weer niet de bedoeling...quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:08 schreef Lienekien het volgende:
Ik heb overigens nooit een boek gelezen van een van de dames die jij noemt, maar dat terzijde.
Wat ik in thrillers leuk vind, zijn meerdere verhaallijnen tegelijk waarvan je je dan afvraagt hoe ze met elkaar te maken hebben.
quote:Wijze van vertellen
De auteur vertelt het verhaal vanuit een hij/zij-figuur. Je beleeft het verhaal niet in elk deel vanuit dezelfde persoon. Zo beleef je deel 1 door de ogen van Bud, deel 2 door de ogen van Ellen en deel 3 door de ogen van Marion. Doordat je deel 2 door de ogen van Ellen beleeft kom je er samen met Ellen aan het einde van deel 2 achter dat Bud de moordenaar is. Marion weet dat nog niet dus als je deel 3 leest, weet je als lezer meer dan degene door wiens ogen je meeleeft in het verhaal. Dat maakt het boek extra spannend.
Doordat het verhaal zich in het verleden afspeelt is het geschreven in de onvoltooid verleden tijd
Ik dacht: dumpen die kinderen. Hoeven ze verder ook geen rol te spelen.quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:16 schreef Frollo het volgende:
Geld is één ding, maar wat is nou een sterkere motivatie dan je kinderen die op de een of andere manier gevaar lopen?
Kun je ook meteen even inpluggen in het oermoedergevoel en het Susan Smitpubliek meepakken.
Oh, ze mogen ook best gedumpt worden. Maar pas nadat ze bedreigd zijn.quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:23 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik dacht: dumpen die kinderen. Hoeven ze verder ook geen rol te spelen.
Ja, dat is een goede tip. Sowieso moet éérst het geraamte worden opgezet: hoofdstukindeling, precies van gebeurtenis naar gebeurtenis, inclusief het SCHOKKENDE SLOTHOOFDSTUK. Er moet dus een gedetailleerde synopsis komen, en eigenlijk denk ik dat daarin het meeste (denk)werk gaat zitten. De rest (het schrijfwerk) is bij wijze van spreken een invuloefening. Nou ja, zo stel ik me dat voor als ik denk aan Saskia Noort die op haar doorzonzolder driftig zit te tikken aan haar dertigste bestsellerquote:Op donderdag 4 juni 2009 13:13 schreef broer het volgende:
Zeggen ze van thrillers trouwens niet dat je achterstevoren moet werken? Dus eerst: wat is de eindsituatie van het verhaal? En vervolgens per gebeurtenis terugwerken. (Niet dat het uiteindelijke boek zo in elkaar moet zitten, maar puur hoe je het geheel vóór het schrijven construeert.)
Geen idee of dat gemakkelijk werkt, maar het kan er wel voor zorgen dat je geen losse eindjes overhoudt - omdat je het dus meteen aan het begin van het schrijven al aan elkaar knoopt.
Die kinderen moeten er sowieso in. Denk aan de doelgroep! Bovendien is dat iets waarmee ik me kan identificeren.quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:16 schreef Frollo het volgende:
Geld is één ding, maar wat is nou een sterkere motivatie dan je kinderen die op de een of andere manier gevaar lopen?
Kun je ook meteen even inpluggen in het oermoedergevoel en het Susan Smitpubliek meepakken.
Maar dan nog maken die kinderen haar zo lekker gewoon. Zo herkenbaar, zo 'Gut, dat lijk ik zelf wel,' snap je? Als ze geen kinderen heeft, wat natuurlijk een mogelijkheid is, zou ik denken aan een IVF-drama, iets met een draagmoeder en alle verwikkelingen die daaruit voortkomen. (Maar dat thema heeft Saskia Noort ook al uitgemolken in Nieuwe buren).quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:36 schreef Lienekien het volgende:
Denk aan de doelgroep!
Maar ik heb en wil geen kinderen.![]()
Ik hoor niet bij de doelgroep.
Dit was eigenlijk alles wat ik had bedacht voor de hoofdlijn. Maar nu begin ik hem te combineren met een ander idee dat ik van de week kreeg. Als het tot een verhaal komt, zet ik het in ieder geval in TTK neerquote:Op donderdag 4 juni 2009 12:46 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ik heb zelf geen Hyves-account, maar vertel meer!
Als ik ga schrijven bedenk ik hoe ik wil beginnen en hoe ik wil eindigen. De rest vul ik vaak tijdens het schrijven wel in. .quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:13 schreef broer het volgende:
Zeggen ze van thrillers trouwens niet dat je achterstevoren moet werken? Dus eerst: wat is de eindsituatie van het verhaal? En vervolgens per gebeurtenis terugwerken. (Niet dat het uiteindelijke boek zo in elkaar moet zitten, maar puur hoe je het geheel vóór het schrijven construeert.)
Geen idee of dat gemakkelijk werkt, maar het kan er wel voor zorgen dat je geen losse eindjes overhoudt - omdat je het dus meteen aan het begin van het schrijven al aan elkaar knoopt.
Dat niet nee. Ik bedoelde meer het idee dat er een kracht bestaat buiten jezelf waar je uit kunt putten.quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:34 schreef Nadine26 het volgende:
Wat is precies het oermoedergevoel van Susan Smit? Zij heeft toch geen kinderen?
Of de vader heeft de kinderen ontvoerd en meegenomen naar het buitenland. En nu komt je hoofdpersoon oog in oog te staan met haar zoon, die wraak komt nemen. Misschien heeft de vader wel verhalen verteld over dingen die ze gedaan zou hebben, waar het kind zich door geschaad voelt.quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:41 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Maar dan nog maken die kinderen haar zo lekker gewoon. Zo herkenbaar, zo 'Gut, dat lijk ik zelf wel,' snap je? Als ze geen kinderen heeft, wat natuurlijk een mogelijkheid is, zou ik denken aan een IVF-drama, iets met een draagmoeder en alle verwikkelingen die daaruit voortkomen. (Maar dat thema heeft Saskia Noort ook al uitgemolken in Nieuwe buren).
Wordt dat ook een thriller? Zou je het zo omschrijven? Of is het gewoon een roman die met veel suspense wordt geschreven?quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:44 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dit was eigenlijk alles wat ik had bedacht voor de hoofdlijn. Maar nu begin ik hem te combineren met een ander idee dat ik van de week kreeg. Als het tot een verhaal komt, zet ik het in ieder geval in TTK neer.
[..]
Als ik ga schrijven bedenk ik hoe ik wil beginnen en hoe ik wil eindigen. De rest vul ik vaak tijdens het schrijven wel in. .
Voor het boek dat ik nu probeer te schrijven, werk ik ook zo. Ik heb een synopsis bedacht, waarin ik begin en einde uitvoerig heb beschreven. Het middenstuk heb ik wat algemener omschreven. Dat bedenk ik wel als ik aan het schrijven ben, dan bedenk ik ineens weer iets wat later moet gebeuren.
Ik heb wel van tevoren bedacht welke voorgeschiedenis er is geweest, zodat ik fragmenten daarvan af en toe kan plaatsen in het verhaal, zonder de hele voorgeschiedenis meteen prijs te geven. Er moet wel wat te raden blijven, natuurlijk.
Maar het belangrijkste is voor mij om te weten waar ik naartoe schrijf, en zo mogelijk af en toe wat aanwijzingen te plaatsen naar wat nog komen gaat, zonder de ontknoping te verraden of het verhaal voorspelbaar te maken. En dat is soms best ingewikkeld.
Die kracht is mij persoonlijk volkomen onbekendquote:Op donderdag 4 juni 2009 13:47 schreef Frollo het volgende:
Dat niet nee. Ik bedoelde meer het idee dat er een kracht bestaat buiten jezelf waar je uit kunt putten.
Grappig, die thriller is net verschenen onder de titel Het dossier Tobias, geschreven door Annet de Jong. Ik ken haar zijdelings en ik weet toevallig dat zij het boek op waargebeurde feiten heeft gebaseerd - en dat lijkt me in zo'n geval ook wel handig.quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:47 schreef DaMart het volgende:
[..]
Of de vader heeft de kinderen ontvoerd en meegenomen naar het buitenland. En nu komt je hoofdpersoon oog in oog te staan met haar zoon, die wraak komt nemen. Misschien heeft de vader wel verhalen verteld over dingen die ze gedaan zou hebben, waar het kind zich door geschaad voelt.
Het is wel de bedoeling om er een thriller van te maken. Maar dat brengt me dan meteen bij de vraag wanneer er sprake is van een thriller? Welke criteria bestaan daarvoor? Is er sprake van een thriller als je een spannend verhaal schrijft, waarin je als lezer maar langzaam te weten komt wat er precies gebeurt, of moet er (de dreiging van) misdaad in zitten?quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:52 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Wordt dat ook een thriller? Zou je het zo omschrijven? Of is het gewoon een roman die met veel suspense wordt geschreven?
Grappig, dat boek is mij niet bekend, ik riep dus gewoon maar watquote:Op donderdag 4 juni 2009 13:55 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Grappig, die thriller is net verschenen onder de titel Het dossier Tobias, geschreven door Annet de Jong. Ik ken haar zijdelings en ik weet toevallig dat zij het boek op waargebeurde feiten heeft gebaseerd - en dat lijkt me in zo'n geval ook wel handig.
quote:Op donderdag 4 juni 2009 15:56 schreef dvr het volgende:
Je hebt nu dus: Liefde, Geld, Seks, Kinderen. Plus Dreiging en Geweld want het wordt een thriller.
Als ik deze ingrediënten in de plotbot gooi komt er uit: Naieve, hitsige puberdochter blijkt door hoge drugsschuld in de prostitutie beland te zijn. Een gelekt SMSje attendeert de gechoqueerde moeder, duffe huisvrouw maar eigenlijk MILF, die een geile outfit aantrekt en haar dochter redt door haar rol over te nemen en grootgeschapen heren met bizarre wensen te gerieven. Door heroiek optreden van haar verontruste maar begripvolle echtgenoot, duffe kantoorlul die zich tot woestaantrekkelijke held ontpopt, wordt uiteindelijk een compleet drugs- en sekssyndicaat opgerold. Glanzende bijrol voor hoofdpersoon's eerste vriendje, dat hoofd van een arrestatieteam geworden blijkt. Het geredde gezin, waarvan de dochter inmiddels weer goede schoolresultaten boekt, viert de goede afloop met een weekje CenterParcs, waarvan met name het subtropisch zwemparadijs, de tapas-bar en de ruim gesorteerde kiosk geroemd worden, en dat in ruil hiervoor een afname van 10000 exemplaren garandeert.
Dvr, ik wist dat ik op je kon rekenenquote:Op donderdag 4 juni 2009 15:56 schreef dvr het volgende:
Je hebt nu dus: Liefde, Geld, Seks, Kinderen. Plus Dreiging en Geweld want het wordt een thriller.
Als ik deze ingrediënten in de plotbot gooi komt er uit: Naieve, hitsige puberdochter blijkt door hoge drugsschuld in de prostitutie beland te zijn. Een gelekt SMSje attendeert de gechoqueerde moeder, duffe huisvrouw maar eigenlijk MILF, die een geile outfit aantrekt en haar dochter redt door haar rol over te nemen en grootgeschapen heren met bizarre wensen te gerieven. Door heroiek optreden van haar verontruste maar begripvolle echtgenoot, duffe kantoorlul die zich tot woestaantrekkelijke held ontpopt, wordt uiteindelijk een compleet drugs- en sekssyndicaat opgerold. Glanzende bijrol voor hoofdpersoon's eerste vriendje, dat hoofd van een arrestatieteam geworden blijkt. Het geredde gezin, waarvan de dochter inmiddels weer goede schoolresultaten boekt, viert de goede afloop met een weekje CenterParcs, waarvan met name het subtropisch zwemparadijs, de tapas-bar en de ruim gesorteerde kiosk geroemd worden, en dat in ruil hiervoor een afname van 10000 exemplaren garandeert.
Tegen deze seksscène kan zelfs Esther Verhoef niet opquote:Op vrijdag 5 juni 2009 00:32 schreef dvr het volgende:
Mooi!
Dat die huisvrouw zich zo voor haar dochter opoffert, is natuurlijk maar een excuus om haar ingedutte huwelijksleven in te ruilen voor weken, nee máánden van ongeremde, linnenschroeiend ruige seks. Dus niet van "na twee minuten kwam de norse tuinder met een laatste stoot in haar klaar. Hij overhandigde haar het condoom, dat ze met enig afgrijzen in het Curver afvalbakje naast het bed deponeerde"-- maar meer van "na een behendige draai van zijn pols gleed zijn hand dan eindelijk haar kletsnatte kut binnen, en ze slaakte een verraste kreet die evenveel wellust als pijn verried. Al snel voelde ze hoe haar getormenteerde liefdeskanaal zich weer samentrok, en nu stevig zijn donkerbehaarde pols omsloot. Met langzame, ritmische bewegingen van zijn vuist zette de mysterieuze, zwijgzame Arabier haar onderbuik in vuur en vlam. Een siddering van genot trok uit haar tenen omhoog en als vanzelf spande haar rug zich tot een strakke boog. In de gelukzalige vergetelheid van het meest intense orgasme dat ze ooit beleefde, realiseerde ze zich dat Rob, met wie ze nu veertien jaar getrouwd was, haar nooit op zo'n manier had kunnen gerieven".
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Toch is het nuttig, want ongeveer zo moet een synopsis eruit zien. Alle lijnen zijn helder, alle motieven zijn aangestipt - aan de hand van dit skelet kan een echt verhaal worden geschreven. Maar dan niet dit verhaal. Het is volkomen ongeloofwaardig. Het grootste probleem wordt gevormd door de twee hoofdpersonages, Daphne en Etienne, die vlak en transparant worden neergezet - je hebt nergens de behoefte om mee te leven, zelfs niet met die arme Daphne, omdat je als lezer voortdurend beseft dat het papieren popjes zijn, sjablonen.
Tegelijk is dat meteen de rare tegenstrijdigheid van de doorzonthriller, want daarin zijn de personages altijd vlak en transparant. Bij Saskia Noort is het niet anders. Waarom worden die boeken dan toch door zovelen verslonden?
Dat is de vraag waarmee ik de nacht in ga...![]()
Dat gaat wel lukken, Ollie. Verder alles goed?quote:Op vrijdag 5 juni 2009 00:38 schreef OllieA het volgende:
"Godsamme, Nadine, wat ben jij toch een domme hoer!"
Deze zin moet je even in je plot verwerken.
Toen ik vanmiddag even vooronderzoek deed in de boekwinkel, zag ik het boek 'Maddie' liggen, een reconstructie van de Maddie McCann-zaak. Zou interessant kunnen zijn. Ik ben het met je eens dat kinderen het altijd goed doen. En ook: seks, geld, overspel, familiegeheimen. Ik zit te denken aan dat laatste. Het is goed om het klein te houden, in de huiselijke sfeer.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 01:43 schreef KdR het volgende:
-Manlief werkt in de IT
-Vrouw werkt twee dagen per week als overblijfjuffrouw op de basisschool, verder huisvrouw, hobby's tuinieren en televisieseries kijken?
-Ze hebben een werkster en oppas (een van beiden kun je in het complot betrekken).
En wat haar dan overkomt? Ik zou gaan voor iets schokkends, met kinderen (want dat ligt altijd gevoelig bij huismoeders..) moord op het 6-jarige buurmeisje o.i.d.?
Volgens mij is er een verschil tussen de 'literaire thriller' en de 'misdaadroman'; in het laatste genre komen politie-inspecteurs voor, in het eerste volgens mij niet.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:16 schreef wonderer het volgende:
Wat een grappig idee. Ik heb ook erg weinig van die literaire thrillers gelezen (vroeger wel eens een nicci french en recentelijk het boek van Lieneke Dijkzeul), maar ik vind ze veel te vrouwelijk naar mijn smaak. D'r zit ook altijd een oudere agent in die relatieproblemen heeft enzo, volgens mij, die moet je niet vergeten. Maak 'm homo, heb je in ieder geval een origineel puntje.
Staat genoteerdquote:Kun je niet een crimineel kindermeisje opvoeren of zo?
Hm, toch was er in het boek van Dijkzeul een flinke rol weggelegd voor de politieman die de moord onderzocht. Hoewel het meer over zijn flatje en zijn liefde voor planten ging dan over politiewerkquote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:41 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Volgens mij is er een verschil tussen de 'literaire thriller' en de 'misdaadroman'; in het laatste genre komen politie-inspecteurs voor, in het eerste volgens mij niet.
Overigens is er net een 'literaire thriller' bekroond met de Gouden Strop - van Marion Pauw. De titel weet ik niet, maar het genre rukt op![]()
[..]
Staat genoteerd
Dat weet ik eigenlijk ook niet. Wel heb ik het idee dat de 'literaire thriller' een oer-Hollands marketingidee is, veel méér dan een (literair) genre. Want de boeken van Noort, Verhoef etc. zijn voornamelijk efficiënt geschreven, bijna zakelijk, want elke zin staat in dienst van het verhaal, en dat is in literaire romans veel minder het geval; daar is ook ruimte voor zijpaden, losse impressies etc.quote:Op donderdag 4 juni 2009 14:01 schreef DaMart het volgende:
Het is wel de bedoeling om er een thriller van te maken. Maar dat brengt me dan meteen bij de vraag wanneer er sprake is van een thriller? Welke criteria bestaan daarvoor? Is er sprake van een thriller als je een spannend verhaal schrijft, waarin je als lezer maar langzaam te weten komt wat er precies gebeurt, of moet er (de dreiging van) misdaad in zitten?
1 |
Nou ja, tja. Long- en prostaatkanker tegelijkertijd is wel wat veel hoor...quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:31 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Dat gaat wel lukken, Ollie. Verder alles goed?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |