abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69686005
Er wordt weleens gesteld dat als de Zon zou wegvallen, dat het dan nog 8 minuten zou duren voordat de aarde uit zijn baan zal slingeren.

Volgnes mij is dit nog niet helemaal zeker en zijn hier nog discussies over in de wetenschapwereld.

Als dit nog niet zeker is dan weet ik wel een methode om dit uit te zoeken, of weet iemand af dat dit helemaal bewezen is voor de volle 100%?

[ Bericht 0% gewijzigd door chevere op 03-06-2009 23:36:35 ]
pi_69686152
Wat betwijfel je nou?
Dat als de zon weg zou vallen, dat de aarde dan juist direct er vandoor vliegt in plaats van na 8 minuten. Of wil je juist zeggen dat de aarde nog wel een tijdje blijft rond draaien rond de relatieve plek van de voormalige zon?

Verder is dit natuurlijk een ernstig hypothetische discussie aangezien die massa nooit zo maar kan verdwijnen zonder verder enige instantane invloed op de aarde.
gr gr
pi_69686248
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 23:32 schreef Quyxz_ het volgende:
Wat betwijfel je nou?
Dat als de zon weg zou vallen, dat de aarde dan juist direct er vandoor vliegt in plaats van na 8 minuten. Of wil je juist zeggen dat de aarde nog wel een tijdje blijft rond draaien rond de relatieve plek van de voormalige zon?

Verder is dit natuurlijk een ernstig hypothetische discussie aangezien die massa nooit zo maar kan verdwijnen zonder verder enige instantane invloed op de aarde.
Ik wil weten of zwaartekracht instantaan is of niet.

In het ene geval zou de aarde nog 8 minuten doordraaien en in het andere geval zouden we eerst wegschieten en daarna de Zon pas zien verwijnen.
  woensdag 3 juni 2009 @ 23:35:49 #4
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_69686281
Hoe kom je aan die 8 minuten?
Ten percent faster with a sturdier frame
  woensdag 3 juni 2009 @ 23:37:12 #5
158491 Broekpaling
Plons is water.
pi_69686340
Die 8 minuten is de tijd dat het licht nodig heeft om de aarde te bereiken vanaf de zon. Heeft volgens mij weinig met zwaartekracht te maken.
0 topics op naam. 14.gif
  woensdag 3 juni 2009 @ 23:37:39 #6
258180 buttface80
LEGEN.... wait for it.... DARY
pi_69686359
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 23:35 schreef TC03 het volgende:
Tijd die het duurt voor licht om te reizen van de zon naar de aarde.
pi_69686362
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 23:35 schreef TC03 het volgende:
Men suggereerd dat zwaartekrachtgolven ook met de lichtsnelheid gaan. Ze zouden zelf iets sneller kunnen zijn.
pi_69686365
Als de zon zou doven zou het 8 minuten duren voor het op aarde donker wordt.
Afstand en snelheid van het licht enzo

De theorie over de baan van de aarde ken ik niet, wel interessante theorie
pi_69686375
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 23:35 schreef chevere het volgende:

[..]

Ik wil weten of zwaartekracht instantaan is of niet.

In het ene geval zou de aarde nog 8 minuten doordraaien en in het andere geval zouden we eerst wegschieten en daarna de Zon pas zien verwijnen.
Ah nu begrijp ik ook je TT.
Je bedoelt dus de verhouding tussen de lichtsnelheid en de 'snelheid' van een (hypothetische) instantane verandering van zwaartekracht. Dus of die 'snelheid' groter is dan die van het licht.

Mijn gevoel zegt dat die verandering van de zwaartekracht instantaan moet zijn. Echter heb ik hier geen enkele onderbouwing voor.
gr gr
pi_69686411
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 23:37 schreef Broekpaling het volgende:
Die 8 minuten is de tijd dat het licht nodig heeft om de aarde te bereiken vanaf de zon. Heeft volgens mij weinig met zwaartekracht te maken.
Wetenschappers denken dat zwaartekracht zich als een golf voortbeweegt: http://en.wikipedia.org/wiki/Gravitational_wave

Zou best eens met lichtsnelheid kunnen
  woensdag 3 juni 2009 @ 23:39:48 #11
258180 buttface80
pi_69686453
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 23:29 schreef chevere het volgende:
Er wordt weleens gesteld dat als de Zon zou wegvallen, dat het dan nog 8 minuten zou duren voordat de aarde uit zijn baan zal slingeren.

Volgnes mij is dit nog niet helemaal zeker en zijn hier nog discussies over in de wetenschapwereld.

Als dit nog niet zeker is dan weet ik wel een methode om dit uit te zoeken, of weet iemand af dat dit helemaal bewezen is voor de volle 100%?
Ik begin nu wel te snappen waarom je geblokt wordt.

Vanuit de relativiteitstheorie zou het aannemelijk zijn dat de zon uit z'n baan schiet na 8 min. Er is immers geen snellere manier van beweging dan 300.000km/s.
  woensdag 3 juni 2009 @ 23:40:22 #12
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69686472
In Newtons model is zwaartekracht instantaan. In algemene relativiteitstheorie niet. Maar om het goed te beantwoorden zul je eerst een vrij goed begrip van beide theorieën moeten hebben.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 3 juni 2009 @ 23:40:57 #13
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_69686489
Was het niet juist zo dat zwaartekracht wel sneller kon zijn dan het licht, aangezien het de ruimtetijd buigt. Dus dat het wel instantaan is, aangezien het niet een straling of wat dan ook zou zijn, maar een kromming die dan wegvalt.

▀█▀ █ █▀█▀█
Last.fm || 8bc.org || Timbob.nl
pi_69686569
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 23:40 schreef Iblis het volgende:
In Newtons model is zwaartekracht instantaan. In algemene relativiteitstheorie niet. Maar om het goed te beantwoorden zul je eerst een vrij goed begrip van beide theorieën moeten hebben.
Ah, ik ben een werktuigbouwer en gebruik dus Newtons model. Daardoor zei mijn gevoel dus dat die zwaartekrachtsverandering instantaan moet zijn.
Als dit verder een relativiteitstheoretische discussie wordt ga ik me erbuiten houden, denk ik.
gr gr
  woensdag 3 juni 2009 @ 23:43:00 #15
258180 buttface80
pi_69686575
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 23:40 schreef Iblis het volgende:
Daarom zegt men ook wel dat de relativiteits theorie newtons theorie vervangen heeft. Newton's ideeen waren practisch, maar niet geheel correct. Einstein overigens ook niet.
  woensdag 3 juni 2009 @ 23:45:57 #16
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_69686689
Een kort antwoord: De snelheid van zwaartekracht is hetzelfde als de snelheid van het licht. Het vertraagt niet maar verliest wel kracht naarmate het meer afstand heeft afgelegd.

Praktijkvoorbeeldje:
http://en.wikipedia.org/wiki/PSR_1913%2B16
quote:
...

The orbit has decayed since the binary system was initially discovered, in precise agreement with the loss of energy due to gravitational waves predicted by Einstein's General Theory of Relativity.

...
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  woensdag 3 juni 2009 @ 23:51:50 #17
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69686871
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 23:43 schreef buttface80 het volgende:
Daarom zegt men ook wel dat de relativiteits theorie newtons theorie vervangen heeft. Newton's ideeen waren practisch, maar niet geheel correct. Einstein overigens ook niet.
Volgens mij is Einsteins model op het moment wel echt het beste wat we hebben. Zeggen dat Newton vervangen is, is niet helemaal waar. Natuurlijk is relativiteitstheorie accurater, maar Newton is vaak veel gemakkelijker en voldoende accuraat. Net zoals atoommodellen keer op keer verfijnd zijn, maar we voor veel scheikundige toepassingen nog prima met het model van Dalton uit de voeten kunnen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 3 juni 2009 @ 23:57:34 #18
152894 Ex-Lekkerlander
Nee, ik woon er niet meer
pi_69687073
zonlicht (fotonen) zijn deeltjes. Laat de wetenschappers bij Cern nu eerst maar eens ontdekken of zwaartekracht ook een deeltje is of niet. Als zwaartekracht geen deeltje blijkt te zijn dan zou het best mogelijk kunnen zijn dat deze instant is.
Daarnaast zou zwaartekracht ook nog een deeltje kunnen zijn dat zich in een andere dimensie bevindt en in andere dimensies heersen ook andere natuurwetten waardoor de algemene relativiteitstheorie niet van toepassing hoeft te zijn
"In sinopel 3 vogels van goud, geplaatst 2 en 1."
Het is niet alleen maar onzin wat ik verkondig !!!!
pi_69687232
Je zou volgens mij kunnen beplaen ofdat zwaartekracht instantaan is volgens de volgende methode,

Alle planeten zitten in een baan om de Zon, als je al die banen met elkaar zou vergelijken dan zouden ze allemaal een iets ander middelpunt moeten hebben indien de zwaartekracht met de lichtsneheid gaat, of ze laten alle exact hetzelfde draaipunt zien.

De aarde ervaart de Zon op 8 minuten lichtafstand, Pluto ondervindt de aantrekkingskracht van de Zon pas na 4 uur. Je zou dit moeten kunnen waarnemen als je de baan van de aarde en pluto zou vergelijken.
  donderdag 4 juni 2009 @ 00:05:01 #20
87694 Robin__
letitredno
pi_69687293
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 23:37 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Mijn gevoel zegt dat die verandering van de zwaartekracht instantaan moet zijn. Echter heb ik hier geen enkele onderbouwing voor.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt.. zwaartekracht is volgens mij nog steeds redelijk mysterieus voor ons, wel hebben we proef ondervindelijk vastgesteld dat de afstand tussen 2 'massa' (bij voorbeeld een aarde en een zon) en natuurlijk de grote van deze massa, maal een of andere constante resulteert in een aantrekkingskracht tussen deze 2 objecten. (exacte formule weet ik zo niet) die kracht, en de kracht die ontstaat door het ronddraaien om een vast punt (de zon) zijn op deze afstand van de zon exact gelijk aan elkaar.

als de massa van de zon verdwijnt kan de kracht ook niet meer bestaan..het lijkt me onmogelijk dat de zon in 1x verdwijnt, dus de kracht zal dat ook niet doen..

maarja blijft theoretisch natuurlijk.. is er ooit een 'snelheid' van magnetisme vast gesteld? bijvoorbeeld, iets wat voor mijn gevoel ook instantaan zou moeten zijn
  donderdag 4 juni 2009 @ 00:15:08 #21
258180 buttface80
pi_69687582
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 23:51 schreef Iblis het volgende:

[..]

Volgens mij is Einsteins model op het moment wel echt het beste wat we hebben. Zeggen dat Newton vervangen is, is niet helemaal waar. Natuurlijk is relativiteitstheorie accurater, maar Newton is vaak veel gemakkelijker en voldoende accuraat. Net zoals atoommodellen keer op keer verfijnd zijn, maar we voor veel scheikundige toepassingen nog prima met het model van Dalton uit de voeten kunnen.
Men is nu natuurlijk druk met de snaartheorie. Maar ik zei niet dat newtons theorieen niet klopten. Maar minder uitgebreid en accuraat inderdaad.
  donderdag 4 juni 2009 @ 00:16:09 #22
258180 buttface80
pi_69687606
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 23:57 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:
zonlicht (fotonen) zijn deeltjes.
Hoe zeker ben je daarvan?
Dat is dus nog niet bewezen. Zelfs dingen die bewezen worden worden nog ontkracht.
  donderdag 4 juni 2009 @ 00:22:31 #23
256573 Anodyne
Life is just a ride
pi_69687760
Verschillende experimenten hebben uitgewezen dat de snelheid van zwaartekracht inderdaad hetzelfde is als de snelheid van licht.
pi_69687820
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 00:22 schreef Anodyne het volgende:
Verschillende experimenten hebben uitgewezen dat de snelheid van zwaartekracht inderdaad hetzelfde is als de snelheid van licht.
Je zou dit misschien kunnen bepalen door de getijden van de zee te meten.
Als het springtij is dan staan de maan en de Zon in 1 lijn. Is de maximale springtij exact op dit moment, of zit er 8 minuten verschil in?

Ik ga hier even verder over nadenken, ik denk dat er op deze wijze een methode moet zijn om dit te testen.
pi_69687889
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 00:25 schreef chevere het volgende:

[..]

Je zou dit misschien kunnen bepalen door de getijden van de zee te meten.
Als het springtij is dan staan de maan en de Zon in 1 lijn. Is de maximale springtij exact op dit moment, of zit er 8 minuten verschil in?

Ik ga hier even verder over nadenken, ik denk dat er op deze wijze een methode moet zijn om dit te testen.
Er zit toch sowieso al 8 min tussen...
XBL: Koning Stoma
PSN: Koning_Stoma
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')