Ik wil weten of zwaartekracht instantaan is of niet.quote:Op woensdag 3 juni 2009 23:32 schreef Quyxz_ het volgende:
Wat betwijfel je nou?
Dat als de zon weg zou vallen, dat de aarde dan juist direct er vandoor vliegt in plaats van na 8 minuten. Of wil je juist zeggen dat de aarde nog wel een tijdje blijft rond draaien rond de relatieve plek van de voormalige zon?
Verder is dit natuurlijk een ernstig hypothetische discussie aangezien die massa nooit zo maar kan verdwijnen zonder verder enige instantane invloed op de aarde.
Men suggereerd dat zwaartekrachtgolven ook met de lichtsnelheid gaan. Ze zouden zelf iets sneller kunnen zijn.quote:
Ah nu begrijp ik ook je TT.quote:Op woensdag 3 juni 2009 23:35 schreef chevere het volgende:
[..]
Ik wil weten of zwaartekracht instantaan is of niet.
In het ene geval zou de aarde nog 8 minuten doordraaien en in het andere geval zouden we eerst wegschieten en daarna de Zon pas zien verwijnen.
Wetenschappers denken dat zwaartekracht zich als een golf voortbeweegt: http://en.wikipedia.org/wiki/Gravitational_wavequote:Op woensdag 3 juni 2009 23:37 schreef Broekpaling het volgende:
Die 8 minuten is de tijd dat het licht nodig heeft om de aarde te bereiken vanaf de zon. Heeft volgens mij weinig met zwaartekracht te maken.
Ik begin nu wel te snappen waarom je geblokt wordt.quote:Op woensdag 3 juni 2009 23:29 schreef chevere het volgende:
Er wordt weleens gesteld dat als de Zon zou wegvallen, dat het dan nog 8 minuten zou duren voordat de aarde uit zijn baan zal slingeren.
Volgnes mij is dit nog niet helemaal zeker en zijn hier nog discussies over in de wetenschapwereld.
Als dit nog niet zeker is dan weet ik wel een methode om dit uit te zoeken, of weet iemand af dat dit helemaal bewezen is voor de volle 100%?
Ah, ik ben een werktuigbouwer en gebruik dus Newtons model. Daardoor zei mijn gevoel dus dat die zwaartekrachtsverandering instantaan moet zijn.quote:Op woensdag 3 juni 2009 23:40 schreef Iblis het volgende:
In Newtons model is zwaartekracht instantaan. In algemene relativiteitstheorie niet. Maar om het goed te beantwoorden zul je eerst een vrij goed begrip van beide theorieën moeten hebben.
Daarom zegt men ook wel dat de relativiteits theorie newtons theorie vervangen heeft.quote:Op woensdag 3 juni 2009 23:40 schreef Iblis het volgende:
In Newtons model is zwaartekracht instantaan. In algemene relativiteitstheorie niet. Maar om het goed te beantwoorden zul je eerst een vrij goed begrip van beide theorieën moeten hebben.
quote:...
The orbit has decayed since the binary system was initially discovered, in precise agreement with the loss of energy due to gravitational waves predicted by Einstein's General Theory of Relativity.
...
Volgens mij is Einsteins model op het moment wel echt het beste wat we hebben. Zeggen dat Newton vervangen is, is niet helemaal waar. Natuurlijk is relativiteitstheorie accurater, maar Newton is vaak veel gemakkelijker en voldoende accuraat. Net zoals atoommodellen keer op keer verfijnd zijn, maar we voor veel scheikundige toepassingen nog prima met het model van Dalton uit de voeten kunnen.quote:Op woensdag 3 juni 2009 23:43 schreef buttface80 het volgende:
Daarom zegt men ook wel dat de relativiteits theorie newtons theorie vervangen heeft.Newton's ideeen waren practisch, maar niet geheel correct. Einstein overigens ook niet.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt.. zwaartekracht is volgens mij nog steeds redelijk mysterieus voor ons, wel hebben we proef ondervindelijk vastgesteld dat de afstand tussen 2 'massa' (bij voorbeeld een aarde en een zon) en natuurlijk de grote van deze massa, maal een of andere constante resulteert in een aantrekkingskracht tussen deze 2 objecten. (exacte formule weet ik zo niet) die kracht, en de kracht die ontstaat door het ronddraaien om een vast punt (de zon) zijn op deze afstand van de zon exact gelijk aan elkaar.quote:Op woensdag 3 juni 2009 23:37 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Mijn gevoel zegt dat die verandering van de zwaartekracht instantaan moet zijn. Echter heb ik hier geen enkele onderbouwing voor.
Men is nu natuurlijk druk met de snaartheorie. Maar ik zei niet dat newtons theorieen niet klopten. Maar minder uitgebreid en accuraat inderdaad.quote:Op woensdag 3 juni 2009 23:51 schreef Iblis het volgende:
[..]
Volgens mij is Einsteins model op het moment wel echt het beste wat we hebben. Zeggen dat Newton vervangen is, is niet helemaal waar. Natuurlijk is relativiteitstheorie accurater, maar Newton is vaak veel gemakkelijker en voldoende accuraat. Net zoals atoommodellen keer op keer verfijnd zijn, maar we voor veel scheikundige toepassingen nog prima met het model van Dalton uit de voeten kunnen.
Hoe zeker ben je daarvan?quote:Op woensdag 3 juni 2009 23:57 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:
zonlicht (fotonen) zijn deeltjes.
Je zou dit misschien kunnen bepalen door de getijden van de zee te meten.quote:Op donderdag 4 juni 2009 00:22 schreef Anodyne het volgende:
Verschillende experimenten hebben uitgewezen dat de snelheid van zwaartekracht inderdaad hetzelfde is als de snelheid van licht.
Er zit toch sowieso al 8 min tussen...quote:Op donderdag 4 juni 2009 00:25 schreef chevere het volgende:
[..]
Je zou dit misschien kunnen bepalen door de getijden van de zee te meten.
Als het springtij is dan staan de maan en de Zon in 1 lijn. Is de maximale springtij exact op dit moment, of zit er 8 minuten verschil in?
Ik ga hier even verder over nadenken, ik denk dat er op deze wijze een methode moet zijn om dit te testen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |