abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 juni 2009 @ 14:59:54 #1
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_69666085
Link naar vorige deel: Denemarken

Startpost vorige deel:
quote:
Op maandag 31 december 2007 16:06 schreef Draz het volgende:
[ afbeelding ]

Officiële landstaal: Deens (Dansk)
Hoofdstad: Kopenhagen (København)
Regeringsvorm: Constitutionele monarchie
Religie: 83% van de Denen behoort tot de Folkekirken, de gevestigde Evangelisch-Lutherse kerk. Er zijn kleine minderheden van andere protestanten en rooms-Katholieken (zie Katholieke Kerk in Denemarken). 4 % zijn Moslims.
Oppervlakte: 43.094 km² (1,6% water)
Inwoners: 5.468.120 (2007)
lengte landgrenzen: 67 km (met Duitsland)
kustlijn: 7314 km
grootste rivieren: Gudenåen, 158 km
hoogste punt: Møllehøj bij Skanderborg 170,86 meter

[ afbeelding ]

Vorig jaar november ben ik mijn huidige vriendin tegen het lijf gelopen. Na veel heen en weer gereis heb ik besloten om in Denemarken werk te zoeken en zodra ik het gevonden heb, te gaan emigreren naar dit land. Zonder enige vorm van inkomen of eigen kapitaal mag je in dit land maximaal 3 maanden verblijven. Ondertussen is het me gelukt om werk te vinden, waarbij ik de taal ook nog eens geleerd krijg. Deens is een Germaanse taal, waaronder ook Engels, Duits en Nederlands horen. 1 Maart ga ik daar beginnen, dus de komende 2 maanden zal in het teken staan om de overgang verder te regelen.

Amsterdam Schiphol naar Kopenhagen is een uur vliegen met 4 vliegmaatschappijen als mogelijkheid.
Utrecht naar Kopenhagen met de auto is tussen de 8 en 9uur rijden, via Rødby (uitspraak: rudbuu) met de ferry vanuit Puttgarden, of via Storebæltsbroen (Great Belt Bridge).

[ afbeelding ]

Zijn er hier nog meer Nederlanders woonachtend in Denemarken, of hebben plannen?
Last post:
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 14:58 schreef TallMan het volgende:
Je verliest tussen je 15 en 65ste per jaar 2% recht op AOW. Of die 2-8% die je verliest voldoende is om NU je zorgverzekering te dekken ipv later je AOW dekking te krijgen (waar nog genoeg aan kan veranderen) is natuurlijk jouw keuze.
Zo te zien zijn alle locaties specifieke studentenwoningen/gebieden, bij deze heb je regelmatig een eigen badkamer/keuken. Hoe deze in de kosten zitten durf ik echt niet te zeggen. Ik woon zelf in zuid DK en ben geen student in DK geweest. Of je als student van 400/500 euro per maand kan leven durf ik je niet te zeggen (collegegeld?, boeken?). Misschien dat anderen daar wat zinnigs over kunnen melden.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
pi_69689591
Netjøs!

Iemand nog foto's om het een beetje op te leuken?
 FR
pi_69696863
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 03:40 schreef Bora-Bora het volgende:
Iemand nog foto's om het een beetje op te leuken?
Een foto van de woonkamer mijn apartement in Kopenhagen misschien (tevens een tvp in deze snellopende reeks waarin ik al zoveel heb gepost)?

De foto is genomen voordat ik erin ben getrokken, maar het enige dat er tot nu toe is veranderd, is dat er wat boeken in de boekenkast staan, en een paar consoles in het tv-meubel. Oh ja, en de lamp bij het raam is verplaatst.
  donderdag 4 juni 2009 @ 13:02:21 #4
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_69698288
Wat voor foto's wil je graat zien bora? Toeristische horen meer in TRV thuis en mijn werkplek ga ik hier niet neerzetten.
  donderdag 4 juni 2009 @ 15:09:07 #5
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_69703003
Bekende soort vloer daar

Ik heb eigenlijk geen foto's van de omgeving waar ik woon, al valt er wel wat te vinden op het net:

In de speelgoedwinkel (BR) ben ik vaak te vinden als we winkelen met de kleine

Deze neem ik zelf niet (meer)

Wel iets leuks gevonden: een gepland gebouw voor m'n gemeente:

Designed door Nederlandse en Deense architecten, zie meer op de website.

Andere typische Deense plaatjes:

Nyhavn - København

Entree Tivoli - København

Geen uitleg nodig

Rådhuspladsen

Windmolens in de zee

Verder heb ik persoonlijk alleen vakantie kiekjes van Zweden en Frankrijk

Edit: krijg nou wat... er zijn mensen van het bedrijf waar m'n broer werkt (in Arnhem, NL) betrokken bij het projekt in mijn gemeente. Cool even vragen of hij er ook mee te maken krijgt

[ Bericht 8% gewijzigd door Draz op 04-06-2009 15:19:23 ]
Woonachtig in: Rødovre - København - Danmark
pi_69719987
Oh wat zou ik hier graag eens naartoe willen gaan .
Op zaterdag 28 juni 2014 @ 18:18 schreef Marie30 het volgende: Zo lief. :) Kusje :*
Op donderdag 14 juli 2016 @ 23:45 schreef GGMM het volgende: Het is altijd bijzonder gezellig als banaantje er is. :)
pi_69721054
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 15:09 schreef Draz het volgende:
Ik heb eigenlijk geen foto's van de omgeving waar ik woon, al valt er wel wat te vinden op het net:
Ik denk dat foto's van mijn omgeving (Nørrebro) niet echt goede reclame zijn voor Kopenhagen.
pi_69765957
tvptje
  zaterdag 6 juni 2009 @ 16:40:25 #9
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_69772196
Om nog even toeristisch te doen

Koninklijk slot hier in de buurt.

[ Bericht 0% gewijzigd door TallMan op 07-06-2009 17:13:49 ]
pi_69789098
vraagje uit het vorige topic
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 19:53 schreef psv-gomes het volgende:

[..]

oke dankje

enne hoe zit het met de deense arbeidsinspectie? waar kan je klagen
want die baas van mij is op zijn zachts gezgd niet echt netjes bezig
  zondag 7 juni 2009 @ 17:13:36 #11
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_69799444
Dat durf ik je zo echt niet te zeggen, misschien anderen die al langer in DK wonen als ik (of ermee te maken hebben gehad) met een antwoord hierop
  zondag 7 juni 2009 @ 23:59:32 #12
51078 chibibo
Jiepapaa!
pi_69813355
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 19:53 schreef psv-gomes het volgende:
enne hoe zit het met de deense arbeidsinspectie? waar kan je klagen want die baas van mij is op zijn zachts gezgd niet echt netjes bezig
Voor zover ik heb begrepen van mijn Deense collega's, is zoiets typisch een zaak voor de vakbond.
pi_69817755
quote:
Op zondag 7 juni 2009 17:13 schreef TallMan het volgende:
Dat durf ik je zo echt niet te zeggen, misschien anderen die al langer in DK wonen als ik (of ermee te maken hebben gehad) met een antwoord hierop
Volgens mij kan dat ook bij Arbejdsstyrelsen. Die kunnen evt een arbejdspladsvurdering maken mochten de zaken niet goed geregeld zijn mbt regeltjes. Is het meer persoonlijk tussen jou en jouw baas, dan is het idd de vakbond.
Danmark: more usefull every day!
pi_69822322
die baas heeft veel illegalen voor zich werken, werken allemaal zonder contract en niet verzekerd en moeten de gevaarlijkste dingen doen en hij behandeld ze ook niet netjes..
en ook enkele deense werknmers hebben geen contract

die baas is niet netjes, behandeld zijn personeel niet goed, komt afspraken niet na,is een vreselijke slavendrijver

ook een van de redenen dat ik weg ben gegaan

wilde er een melding van maken, want dit gaat schijnbaar al jaren zo en er is niemand die tegen hem in durft te gaan

dus als iemand een email adres kan vinden van een van die inspecties....
  woensdag 10 juni 2009 @ 11:13:38 #15
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_69891086
Even een persoonlijke overwinning die ik wil vieren, welke deels in dit topic past

Vorig jaar juli had ik een aanrijding hier in Denemarken, zo'n 1km van waar ik nu woon. Toen stond m'n auto nog op Nederlands kenteken, en had ik een simpele WA verzekering nog in Nederland, zonder verhaal-service in het buitenland. Op één van de gestresste kruispunten in Kopenhagen, waar afslaand verkeer stoplichten deelt met rechtdoorgaand verkeer en maar een paar seconde heeft om te gaan rijden nadat het licht op rood is gegaan voor er verkeer van recht/links komt, moest ik abrupt remmen voor een door oranje/rood-rijdende auto. De Deen achter me keek niet en reed tegen mij aan met ongeveer 5km/u. Gevolg: mijn achterbumper gescheurd en gedeukt, zijn auto was er erger aan toe.

Na wat onderzoek bleek dat de Deense wet net als de Nederlandse is: degene die achterop rijdt, is schuldig tot hij zijn onschuld kan bewijzen (oftewel, de schuld van de ander kan bewijzen).

Mijn Nederlandse verzekering heeft mij beperkt geholpen, met een vertegenwoordiger hier in Denemarken die mij de gegevens van de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij kon geven, verder niks.

Na veel heen en weer getrek en gebel, had ik de juiste mensen en referenties te pakken. Ik had een lange uiteenzetting en situatieschets en ongevalraport opgestuurd na alle partijen, waarna de tegenpartij met de verklaring kwam dat ik een 'onrechtmatige' remactie had uitgevoerd.
Totale onzin, welke hij niet kon bewijzen. Ik heb ze uitgedaagd om dit te bewijzen, aangezien ze het toch nooit konden.

Hierna kreeg ik eindelijk een schriftelijke bevestiging van de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij dat hij aansprakelijk was, als hij niet mijn schuld kon bewijzen. Dat kon hij niet, en hebben ze het opgegeven. Ik kreeg een referentie en mijn auto moest 'på værkstedet', naar de garage voor taxatie.

Hierna heeft het ook nog 4 weken geduurd, maar vanochtend kreeg ik eindelijk van de garage (Honda garage dichtbij m'n werk, in Albertslund) te horen dat zij een bevestiging hadden gekregen dat mijn auto gerepareerd kan worden, zonder enige vorm van kosten voor mij!

Volgende week is eindelijk die lelijke deuk uit m'n achterbumper, en kan ik actiever gaan proberen de auto te verkopen (coupé, ik ga een 'familieauto' terugkopen met minimaal 4 deuren).

Het heeft bijna een jaar geduurd, waar ik niet direct actief gestart ben moet ik toegeven. Maar al met al heel veel tijd, zweet en tranen in gestoken met veel Denen als contact. Maar het is gelukt, en ik heb gewonnen!
  woensdag 10 juni 2009 @ 12:26:22 #16
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_69893692
Lekker verhaal dan. Zat het mijn pas geleden toch nog mee. Zo'n maand geleden zit ik te werken, komt er ineens een collega met een vrouw binnen, of die blauw auto buiten van mij is. Ja dus. Die vrouw was er dus tegenaan gereden en zo netjes zichzelf te melden. 2 Weken later was de auto alweer gerepareerd bij de dealer.
Okay, het is natuurlijk 100% uitgemaakte zaak maar de snelheid ervan viel me toch 100% mee. Daags na de aanrijding was ik al bij de dealer langs om de schade te laten bekijken. Ze hadden ff niet eerder plaats in de planning.
  woensdag 10 juni 2009 @ 15:25:50 #17
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_69899870
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 12:26 schreef TallMan het volgende:
Lekker verhaal dan. Zat het mijn pas geleden toch nog mee. Zo'n maand geleden zit ik te werken, komt er ineens een collega met een vrouw binnen, of die blauw auto buiten van mij is. Ja dus. Die vrouw was er dus tegenaan gereden en zo netjes zichzelf te melden. 2 Weken later was de auto alweer gerepareerd bij de dealer.
Okay, het is natuurlijk 100% uitgemaakte zaak maar de snelheid ervan viel me toch 100% mee. Daags na de aanrijding was ik al bij de dealer langs om de schade te laten bekijken. Ze hadden ff niet eerder plaats in de planning.
Ik was ook een paar dagen na de aanrijding bij (dezelfde) Honda dealer langs gegaan, in de eerste plaats voor een schaderaport. De tegenpartij had in eerste instantie heel vriendelijke en meewerkend gereageerd.
Maar toen de verzekeringsmaatschappij zich ermee ging bemoeien, werd het anders. Een foute, simpele verklaring werd door hem gegeven. Ik denk dat de verzekering hem gewoon geadviseerd heeft om dit te proberen.

Ik had namelijk ook direct naar zijn vertegenwoordiger gebeld, en die zei dat ze probeerden naar een verantwoordelijkheidsdeling toe te werken. 50-50... nooit van m'n leven!!

Het is dus gewoon dwarsliggen en proberen wat ze doen. Die Deen zelf heeft dat simpelweg op aanraden gedaan...
Beetje jammer, maar zo is de verzekeringsbusiness denk ik. Nu hadden ze geen uitweg meer (op eventuele valse getuige na, heb ik eerder gehoord), dus hebben ze toegegeven.

En ach, de schade is niet enorm. Nieuwe achterbumper sowieso. Denk dat het 20.000 DKK is.

Maar dat die vrouw zich meldde, mogen heel veel mensen nog wat van leren
Ik heb bijvoorbeeld nog een heel klein deukje, maar wel zichtbaar, in het linksvoor spatbord, opgelopen op een parkeerplaats in Nederland. Dat moet de 'dader' gevoeld hebben, kan niet anders. Maar geen briefje of wat dan ook hoor...
pi_70451425
Tvp.

Over ongeveer anderhalve maand verhuis ik voor een half jaartje naar Kopenhagen, heb er zin in!
pi_70668164
Mijn inschrijving voor Copenhagen Business School is geaccepteerd, vertrek rond de 20e van augustus! Heb er zin in. Twee semesters Kopenhagen, een semester VS en een semester scriptie schrijven.

Moet alleen nog even uitvinding of SAS Airlines ook een policy heeft voor emigranten. Heb gelezen dat sommige airlines dat namelijk hebben, wat inhoudt dat je 40KG ipv 20KG mee mag nemen.
pi_70668371
quote:
Op zondag 5 juli 2009 15:16 schreef Dvm86 het volgende:
Mijn inschrijving voor Copenhagen Business School is geaccepteerd, vertrek rond de 20e van augustus! Heb er zin in. Twee semesters Kopenhagen, een semester VS en een semester scriptie schrijven.

Moet alleen nog even uitvinding of SAS Airlines ook een policy heeft voor emigranten. Heb gelezen dat sommige airlines dat namelijk hebben, wat inhoudt dat je 40KG ipv 20KG mee mag nemen.
Ik vertrek in Augustus ook naar Denemarken om aan de CBS te studeren, grappig.
  zondag 5 juli 2009 @ 17:13:42 #21
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_70672071
Gefeliciteerd!
Weet je ook wat voor een woonruimte je hebt straks?
pi_70672164
quote:
Op zondag 5 juli 2009 17:13 schreef TallMan het volgende:
Gefeliciteerd!
Weet je ook wat voor een woonruimte je hebt straks?
Bedankt! Nog niet, maar deze maand zou ik moeten weten op welke dormitory ik kom.
pi_70856334
Gisteren kreeg ik, samen met veel anderen, te horen dat er geen plaatsen meer beschikbaar zijn op de dorms omdat exchange students voorrang krijgen. Vandaar het initiatief opgezet om met een aantal andere studenten een huis te huren in Kopenhagen. Er zijn hier diverse onroerend goed sites voorbij gekomen, maar ik kan ze niet terug vinden. Iemand even wat linkjes?
pi_70863735
Morgen weer 3 week heen
pi_70864573
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 18:17 schreef Dvm86 het volgende:
Gisteren kreeg ik, samen met veel anderen, te horen dat er geen plaatsen meer beschikbaar zijn op de dorms omdat exchange students voorrang krijgen. Vandaar het initiatief opgezet om met een aantal andere studenten een huis te huren in Kopenhagen. Er zijn hier diverse onroerend goed sites voorbij gekomen, maar ik kan ze niet terug vinden. Iemand even wat linkjes?
Boligportal is een van de bekendste. Kost helaas wel geld als je echt alles wilt zien. Verder zou je nog home.dk en Lejebolig.dk kunnen proberen. Dat zijn de enigen die me zo te binnen schieten.
  zaterdag 11 juli 2009 @ 01:22:13 #26
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_70868038
even een snelle google op leje en bolig kom ik (hoe verrassend) ook www.lejebolig.dk tegen die redelijk wat lijkt te hebben. Check anders zelf de google resultaten nog op die twee zoektermen. Uiteraard is het zeer handig als je geen deens kunt lezen.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 09:36:03 #27
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_71171096
Even een update

Wij zijn aan het kijken voor een koophuis.
Op dit moment wonen we in een huurhuis, een rijtjeshuis in een buitenwijk van Kopenhagen, waar we vlot uit kunnen. Huizen op 'het platteland', binnen een range van 70km van west Kopenhagen hebben onze interesse. Als je naar de huisprijzen in Denemarken kijkt op het moment, zie je dat vele met 10-20% zijn gezakt, wat erg veel is in vergelijking met bv. Nederland. M'n broer wil namelijk ook gaan kopen en die woont in Nederland, maar heeft het over prijszakkingen van maximaal 5%.
De huizen op het platteland hier zijn enorm veel goedkoper dan huizen in de grote stad zoals Kopenhagen. Dan heb ik het over villa's (zo heet een vrijstaand huis hier) van 100+ vierkante meter met 800+ vierkante meter grond die niet meer dan 2 ton euro's kosten.

Morgenochtend hebben we een afspraak bij één van onze favoriete huizen we zijn er afgelopen zaterdag al langs gereden, en het ziet er erg goed uit! De prijs zal wel iets omlaag moeten, maar als we al een kans hebben, is dat nu in deze financiële krisis!
  dinsdag 21 juli 2009 @ 13:06:04 #28
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_71177101
Heb je ook al een idee van wat je voor hypotheek neemt? De flex staat momenteel echt heel erg laag. De koers op de 5% 30jaar vast is imo nog niet echt denderend. Kun je eigen geld inleggen ivm dat slechts 80% van de waarde van het huis onder je hypotheek kan, de rest is of eigen geld en/of dure lening? Ben je al bij banken langsgeweest om te praten over het financiele plaatje?

Zet anders nog eens wat linkjes neer van voor jullie interessante huizen.

Deze foto heb ik overigens eergisteren geschoten op nog geen 100m van huis af.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 15:34:37 #29
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_71182252
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 13:06 schreef TallMan het volgende:
Heb je ook al een idee van wat je voor hypotheek neemt? De flex staat momenteel echt heel erg laag. De koers op de 5% 30jaar vast is imo nog niet echt denderend. Kun je eigen geld inleggen ivm dat slechts 80% van de waarde van het huis onder je hypotheek kan, de rest is of eigen geld en/of dure lening? Ben je al bij banken langsgeweest om te praten over het financiele plaatje?

Zet anders nog eens wat linkjes neer van voor jullie interessante huizen.

Deze foto heb ik overigens eergisteren geschoten op nog geen 100m van huis af.
[ afbeelding ]
Ik werk bij Danske Bank, dus ben daar al langs geweest, en die hebben een obligatielening voorgelegd. Dit nadat ze ons hele financiele plaatje hebben bekeken. Akkoord gekregen voor een huis waar we op dat moment naar keken, rond de 1,3 mlj DKK.
Maar dat is de vraagprijs. We kijken nu naar huizen tussen de 1,4 en 1,5 die we hopen naar beneden te krijgen naar 1,3.
Ik zag inderdaad vandaag dat Flex laag staat. Dat is het nog wel waard om daar nog wat advies over te krijgen, even langs de bank gaan weer
Eigen geld hebben we (bijna) niet, dus kosten-koper zullen we of met een dure lening krijgen, of met een onderhandse lening van m'n ouders, als die dat willen doen. We denken er sowieso aan om de eerste 5 jaar afbetalingsvrij te nemen, al wil ik eerst nog harde cijfers zien wat we dan precies moeten neerleggen per maand nadat de eerste 5 jaar voorbij zijn.
Bij een obligatiehypotheek is ons geadviseerd om een 5-10 jaar afbetalingsvrij te nemen en dan geld te sparen om meteen het dure stuk van de hypotheek af te betalen voordat die jaren voorbij zijn. Als we kosten-koper met een relatief dure lening moeten bekostigen, is dat ook een optie om in die eerste 5jaar af te betalen.

Dit huis gaan we morgenochtend ook van binnen bekijken!

Niet normaal wat je hier voor je geld kan krijgen, buiten de grote steden dan. In Nederland heb je hier nog niet eens een 1-familie rijtjeshuis voor!

[ Bericht 3% gewijzigd door Draz op 21-07-2009 15:59:49 ]
  dinsdag 21 juli 2009 @ 17:50:54 #30
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_71187458
Bij ons was het zo dat ze bij flexlån geen hoger bedrag wilden accepteren dan bij vaste rente, dus wat dat betreft weet je waar je staat. Heb je wat dit huis betreft de extra km naar werk meegenomen kwa benzine/afschrijving/OV? Die kosten kunnen stiekem ook wel oplopen, zeker gezien je als ik het me goed herinner in Kopenhagen zelf werkt. Heb je het volgens mij al gauw over 60-70 km een richting. Bij 220 werkdagen is dat dan al gauw 24000 km. Is dan al gauw een kleine 2000l benzine per jaar.

Maar het is een mooi huis, ziet er mooi opgeknapt uit. Maar uit 1877, ik hoop niet dat je erg lang bent . En op die leeftijd kan je bij onderhoud natuurlijk altijd erg gekke dingen tegenkomen. Check trouwens nog even of er toevallig een ejerpantebrev op het huis is. Wat ik had begrepen is dat van onze banklån met het huis als onderpand, dat we die door konden verkopen aan volgende eigenaren. Bij ons koste dat ding 3000 dkk. Als je die dan nog kunt doorverkopen aan de volgende eigenaar kan je bij wijze van nog 1500dkk ofzo vangen.

Stukje aflossingsvrije tijd kan idd handig zijn om de dure banklening die erbij komt sneller af te betalen, die willen ze rustig op 8% doen. Als je het huis voor 1.3 kunt krijgen en de waardering is gelijk daaraan kun je dus 260.000 (plus allerhande gebyr) in de banklening nemen.

Jammer overigens dat in de plattegrond de maten net niet goed leesbaar zijn. Als ik het goed heb gelezen heb je effectief een 118m2 in je ruimtes.

Hoelang staat het huis al te koop?
  dinsdag 21 juli 2009 @ 18:44:52 #31
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_71189013
Het dure stuk ligt op 10%, maar is 'maar' 100.000dkk groot. Dat is goed af te betalen binnen dat aflossingsvrije stuk.

Het huis hebben we tot nu toe alleen van buiten gezien, maar ziet er niet zo laag uit zoals sommige oude huizen in Denemarken, maar ik zie morgen of ik erin pas Echt klein ben ik niet, maar ook geen reus 1m90.
We moeten nog wel wat dingen duidelijk krijgen van de bank hoor. We zijn er voornamelijk geweest om inzicht te krijgen in wat en hoeveel we kunnen lenen. Daarnaast hebben we een beeld gekregen van ons financieel plaatje, met advies van een een bankmedewerker, wat er gezond uitziet.

Er is een 'tilstandrapport' met 2 relatief kleine opmerkingen. Dat rapport is van maart 2008 even uit m'n hoofd. Een makelaar is hier niet verplicht om aan te geven hoe lang het huis te koop staat, doen ze bij deze ook niet, maar het is wel deels te zien aan de datum van zo'n rapport.
Maar ik vraag het morgen gewoon even tussendoor, wie weet geven ze een aantal dagen

Ik werk in Høje Taastrup, net ten westen van Kopenhagen. Inderdaad, het is al gauw 60km heen en hetzelfde terug. Wat ik me echter kan herinneren (moet het nog bevestigd krijgen) is er een reiskostenvergoeding of een regeling in die trand van m'n werkgever. Het is wel belangrijk dat ik dat nog even duidelijk krijg. Goedkope(re) auto staat toch al in de planning

Ruimte is zover ik kan lezen gewoon 146m2, waarvan 113m2 begane grond. Daarnaast een 33m2 zolder.

Mooie foto trouwens!! Op m'n werk kon ik 'm niet zien, geblockte website, maar hier thuis wel erg gaaf! Vorig jaar in Zweden ook een vrouwtje gezien op 20meter van het huis waar we toen zaten.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 21:55:45 #32
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_71195961
Denk er bij de m2 aan dat ze hier de muren meerekenen. Wij hebben een huis gebouwd van 144m2 waarvan er dan effectief een goede 120 m2 daadwerkelijk bruikbaar is (alle ruimtes de m2 berekend en opgeteld).

Ik had het toen wij bekeken welk huis we wilde bouwen opgemerkt en eens uitgerekend over de verschillende types. Maargoed, dat doen ze dus bij alle huizen dus die 146m2 hier zal weinig verschillen met 146 m2 elders.
  donderdag 23 juli 2009 @ 10:15:50 #33
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_71242018
We zijn er gisteren geweest.
Mooi huis, netjes van binnen en niet teleurstellend qua grootte.

De tuin is wel wat kleiner dan je zou denken als je leest dat de grond 900+ m2 is. Maar in de salgsopstillinger stond ergens tussenin dat hiervan een deel de weg is naar de achterbuurman.
Wij willen sowieso toewerken naar een lagere prijs uiteindelijk, hopen op 1,2 mlj. Eerst nog een afspraak bij de bank voor een købsbevis (koopbewijs voor de niet-Denen) en we hebben een tiental vragen gesteld aan de makelaar. Als alles op z'n plek valt gaan we bieden.

Btw TallMan, even opgezocht, en volgens Skat krijg je aftrek van de belasting als je meer dan 24km per werkdag rijd naar én terug van werk! Dat ligt dan op 1,9 kronen per kilometer. Genoemd huis ligt 54,7km van m'n werk, wat zou betekenen (na uitrekenen) een aftrek van 162 kronen per werkdag.
Ik dacht altijd (was zo geïnformeerd toen ik hier startte) dat het meer dan 24km éénrichting moest zijn. Op dit moment woon ik namelijk 17km van m'n werk af en krijg ik geen aftrek van de belasting. Daar heb ik wel recht op, en heb Skat gebeld gisteren, dat kan met terugwerkende kracht doorgevoerd worden. Hebben we het over ong. 6000 kronen (vanaf 3 maart 2008 toen ik begon hier) als het goed is.
  donderdag 23 juli 2009 @ 22:19:55 #34
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_71265879
Grappig eigenlijk he hoe grond er ineens klein uitziet zelfs als een stuk grond voor een NLer eigenlijk een gigantische lap is. Ik heb nu 1061 m2 en vind het eigenlijk niet te groot. Okay, grasmaaien kost me drie kwartier maar de hond kan wel lekker rondrennen.

Ik hoop voor je dat ze naar die 1.2 wil. Vanaf 1.5 die kant op is nog altijd 20% en waarschijnlijk hebben ze de prijs al opgesteld/aangepast aan de huidige trend.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 10:06:55 #35
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_71277142
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 22:19 schreef TallMan het volgende:
Grappig eigenlijk he hoe grond er ineens klein uitziet zelfs als een stuk grond voor een NLer eigenlijk een gigantische lap is. Ik heb nu 1061 m2 en vind het eigenlijk niet te groot. Okay, grasmaaien kost me drie kwartier maar de hond kan wel lekker rondrennen.

Ik hoop voor je dat ze naar die 1.2 wil. Vanaf 1.5 die kant op is nog altijd 20% en waarschijnlijk hebben ze de prijs al opgesteld/aangepast aan de huidige trend.
We zijn te weten gekomen dat het huis al sinds zomer 2008 te koop staat, origineel van 1.795.000 afkomt en dat hun zoon er alleen in woont (en dus geld kost). Daarnaast heeft m'n vriendin een boer gebeld die grond naast het huis bezit, en die hoogst waarschijnlijk bereid om een stuk grond (1000 tot 1500 m2) te verkopen voor een prijs van 30 kronen per m2. Dat is goedkoop lijkt me We willen dat vooral om uiteindelijk een pony/paard te kunnen hebben voor m'n meiden. Dat kost dan 'maar' 30.000 tot 45.000 kronen, en we gaan aan de bank vragen of dat bij de hypotheek meegenomen kan worden, aangezien de waarde van het huis dan ook omhoog gaat, maar dat is nog de vraag.
Er staan nog een aantal vragen open, maar als dat goed komt, gaan we laag inzetten en hopen dat ze bijten. Gezien hun situatie lijkt me dat ze het kwijt willen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Draz op 24-07-2009 10:16:04 ]
  vrijdag 24 juli 2009 @ 19:21:00 #36
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_71295208
30 dkk/m2 is overigens ook wat ik voor mijn bouwrijpe bouwgrond betaald heb. Landbouwgrond prijzen warein in 2000 100.000 dkk/hectare. In 2008 gestegen tot 250.000 dkk/hectare. Dit is overigens wel aan het kelderen, ik meen een paar maanden terug gehoord te hebben dat de prijs alweer rond de 180.000 dkkr/hectare is. Die boer verdient er goed aan zijn grond (effectief 300.000 dkk/hectare)
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:25:07 #37
163063 QCC
I shot the sheriff
pi_71423918
quote:
Op zondag 5 juli 2009 15:16 schreef Dvm86 het volgende:

je zult je vlucht inmiddels al geboekt hebben, maar via norwegian airlines kun je voor een paar euro extra 20 kilo meenemen, tot max. 40 kilo per vlucht (dus 2x bijbetalen, kost 20-30 euro).

helaas mag ik van mijn uni niet gaan, was ook geaccepteerd door CBS maar moet maar een jaar wachten dan
pi_71444200
En Draz? Weet je al meer?
 FR
pi_71444258
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 18:17 schreef Dvm86 het volgende:
Vallen de huurprijzen nog tegen daar?
 FR
  donderdag 30 juli 2009 @ 02:37:07 #40
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_71448130
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 15:09 schreef Draz het volgende:
Deze neem ik zelf niet (meer)
[ afbeelding ]
Nu je het er over hebt: in Denemarken is het openbaar vervoer vorig decennium geprivatiseerd. De OV-autoriteit in de regio Kopenhagen kampt al jaren met een (soms hevige) afname in het aantal vervoerskilometers en passagiersaantallen, vanwege:

• De hoge tarieven die er gevraagd worden (op snelbuslijnen wordt zelfs toeslag gevraagd)
  • Railverbindingen waren en zijn gericht op forensen, al rijden er nu twee metrolijnen.
  • Net zoals in Nederland zijn enkele lokale vervoerders opgegeten door de multinationals (al heeft Veolia inmiddels Denemarken verlaten).
  • De politieke onwil om het busnetwerk te verfijnen, het is niet ongebruikelijk dat meerdere buslijnen bijvoorbeeld vanaf het centrum naar Amager rijden.
  •   donderdag 30 juli 2009 @ 08:57:40 #41
    26193 Draz
    Mortui / Salena
    pi_71449532
    quote:
    Op woensdag 29 juli 2009 23:01 schreef Bora-Bora het volgende:
    En Draz? Weet je al meer?
    Ja, sorry, er is zoveel gebeurd de afgelopen we(e)k(en)

Het huis waar ik over geschreven heb is afgeketst. De prijs lag te hoog en de verkoper wilde niet genoeg naar beneden om het voor ons mogelijk te maken.
    Maar nu hebben we ander huis gevonden dat gewoon ideaal voor ons is De prijs ligt ook lager. Vanmiddag gaan we naar de bank met de bedoeling om alles rond de krijgen! Aankoop zal het niet aan liggen, maar we hebben andere vragen, zoals: Het huis heeft een klein stuk in de huiskamer wat de vorige bewoner als sauna wilde maken, maar dat is half-af. Er moet dus wat geïnvesteerd worden, en wij willen het ombouwen naar kantoor. Het gaat over zo'n 3 bij 2,5m dus niet supergroot, maar de vraag is of we daar geld voor onder de hypotheek kunnen krijgen. Aangezien de waarde van het huis daardoor omhoog zal gaan, lijkt het ons wel, maar we moeten het even zeker te weten krijgen.

Dit huis gaat het over verkoper is verdwenen, huis is in handen van de bank en gaat binnenkort de veiling op. Dus ons lager bod zal hoogstwaarschijnlijk geaccepteerd worden

Erg spannend!
      donderdag 30 juli 2009 @ 14:18:03 #42
    44920 TallMan
    Permanent brain failure
    pi_71458338
    Whehe, typisch iets dat ik wel vaker zie in deense huizen. De enige badkamer/toilet is alleen te bereiken via de hoofdslaapkamer. Altijd handig als je bezoek uit NL overhebt hebt die 's nachts naar het toilet moeten.

En ook grappig dat die twee kamers op zolder over de deur heen nog verbinding naar elkaar toehebben.

Overigens ik heb tijdje terug nog zitten kijken naar huizen in de tvangsauktion, daar komen soms echt ongelofelijk lage prijzen uit. Ik heb hier in de buurt geloof ik een huis zien gaan voor 240.000 waar je die op de vrije markt aangeboden zou zien worden voor 800 a 900.000.

Lijkt me zeker mogelijk dat je onder de miljoen dat huis hebt. Kan het nog zomaar zijn dat je taxatie genoeg is om van de 80% die realkreditlån wordt het huis te kopen. Denk er wel aan dat waar je nu huurt waarschijnlijk 3 maanden opzeg heeft en dat je dit dan zsm moet overnemen, paar maanden dubbele lasten.

edit: Ik zit net de tilstandsrapport door te nemen, er staat een kritiek punt in, maar dat is gelukkig dan weer redelijk goedkoop op te lossen. De hemelwaterafvoer is niet op de afvoer aangesloten, kans op overmatig vocht in/bij je fundament. Verder nog een deur die je misschien beter kan vervangen. Wel wat vochtpuntjes gezien wat betekent dat je ook nog eens naar de ventilatie moet kijken. Waar wij huurden hadden we echt last van vocht in huis door tekort aan ventilatie. Dat is overigens niet ongewoon bij oudere huizen. Wel belangrijk om op te lossen ivm gezondheid.

[ Bericht 23% gewijzigd door TallMan op 30-07-2009 14:31:58 ]
      donderdag 30 juli 2009 @ 15:44:38 #43
    26193 Draz
    Mortui / Salena
    pi_71461090
    quote:
    Op donderdag 30 juli 2009 14:18 schreef TallMan het volgende:
    Whehe, typisch iets dat ik wel vaker zie in deense huizen. De enige badkamer/toilet is alleen te bereiken via de hoofdslaapkamer. Altijd handig als je bezoek uit NL overhebt hebt die 's nachts naar het toilet moeten.

En ook grappig dat die twee kamers op zolder over de deur heen nog verbinding naar elkaar toehebben.
    Ja klopt, dat bezoek door onze slaapkamer heen moet voor het toilet, maar voor die paar keer per jaar nemen we dat voor lief. De vorige bewoner was trouwens bezig een 2e toilet te maken bij die 'dampkabine'. Maar die is nog niet aangesloten aan het riool / septiktank etc.
    Bovenkamer zou voor m'n vriendin d'r dochter een slaapkamer + speelkamer moeten worden.
    quote:
    Overigens ik heb tijdje terug nog zitten kijken naar huizen in de tvangsauktion, daar komen soms echt ongelofelijk lage prijzen uit. Ik heb hier in de buurt geloof ik een huis zien gaan voor 240.000 waar je die op de vrije markt aangeboden zou zien worden voor 800 a 900.000.

Lijkt me zeker mogelijk dat je onder de miljoen dat huis hebt. Kan het nog zomaar zijn dat je taxatie genoeg is om van de 80% die realkreditlån wordt het huis te kopen. Denk er wel aan dat waar je nu huurt waarschijnlijk 3 maanden opzeg heeft en dat je dit dan zsm moet overnemen, paar maanden dubbele lasten.
    Ja, de makelaaf gaf ook aan dat de bank elk redelijk bod nu wel aan zal nemen. Onder een miljoen zijn we toch niet gaan zitten, aangezien er meerdere geïnteresseerden waren (die wel laag geboden hadden, welk bedrag precies mag ie niet zeggen).
    Maar dan nog is het erg veel huis/tuin voor het geld. Twee jaar geleden stond het te koop voor 1.950.000kronen.
    quote:
    edit: Ik zit net de tilstandsrapport door te nemen, er staat een kritiek punt in, maar dat is gelukkig dan weer redelijk goedkoop op te lossen. De hemelwaterafvoer is niet op de afvoer aangesloten, kans op overmatig vocht in/bij je fundament. Verder nog een deur die je misschien beter kan vervangen. Wel wat vochtpuntjes gezien wat betekent dat je ook nog eens naar de ventilatie moet kijken. Waar wij huurden hadden we echt last van vocht in huis door tekort aan ventilatie. Dat is overigens niet ongewoon bij oudere huizen. Wel belangrijk om op te lossen ivm gezondheid.
    Ja dat tilstandsrapport hebben we helemaal doorgenomen met de makelaar, ter plekke. Die K3 (kritieke punt) is er 1 die heel makkelijk op te lossen is. We hebben het ook gezien, simpelweg een regenpijp die 5 meter verder geleid moet worden om het op te lossen. Op dit moment loopt het water de grond in (geen schade geconstateerd) en 5 meter verderop zit er een afvoer.
    Die deur hebben we ook gezien. Je ziet een kleine 'scheur' (niet in het hout, maar de lijm) van zo'n 8cm lengte aan de onderkant, wat ook makkelijk op te lossen is.
    Alle andere punten zijn op de carport en werkplaats van toepassing.

Roosters in of boven de ramen is eigenlijk ideaal, en dat kunnen we eventueel inbouwen
    Dank voor het meedenken trouwens
      vrijdag 31 juli 2009 @ 08:40:06 #44
    44920 TallMan
    Permanent brain failure
    pi_71480891
    Geen probleem, zeker met al die kleine dingetjes die verschillen tussen landen zijn er altijd een hoop dingetjes die je niet weet, dan is het handig als anderen je op de mogelijkheden wijzen.

En wat ventilatie betreft, echt doen. In ons oude huis hadden we toch redelijk vaak hoofdpijn, vooral 's winters. Bij het nieuwe huis is dat beduidend minder, maar we kunnen dan ook bij ieder raam een ventilatierooster open zetten. Ook kunnen de ramen op vastgezet worden op kierstand.
      dinsdag 4 augustus 2009 @ 09:07:21 #45
    44920 TallMan
    Permanent brain failure
    pi_71585513
    *TRAP*

Hvad så Draz, er du blevet husejer?
    (En voor Bora: En Draz, ben je huiseigenaar geworden?)
      dinsdag 4 augustus 2009 @ 10:32:24 #46
    26193 Draz
    Mortui / Salena
    pi_71587271
    quote:
    Op dinsdag 4 augustus 2009 09:07 schreef TallMan het volgende:
    *TRAP*

Håber jeg kommer til at vide det i dag... meget spændt her! Ansøgningen ligger i kreditafdelingen til bevilling. Tjekker min email hver 5 minuter

Voor Bora en anderen: Hoop dat ik het vandaag te weten krijg, nogal gespannen hier. Verzoek ligt op de kredietafdeling ter acceptering. Check m'n email elke 5 minuten.

Voordeel om voor de bank te werken, want m'n extra lening ligt lekker laag op 3,25%
      dinsdag 4 augustus 2009 @ 10:45:40 #47
    44920 TallMan
    Permanent brain failure
    pi_71587583
    Doe mij ook eens zo'n extra lening, ik zit ruim dubbel van dat. Gelukkig is die lening niet zo hoog.

Ik ga nog even duimen voor je. Wel melden hier he.
    Dit is een F5 topic vandaag
    pi_71588293
    quote:
    Op dinsdag 4 augustus 2009 09:07 schreef TallMan het volgende:
    *TRAP*

quote:
    Op dinsdag 4 augustus 2009 10:32 schreef Draz het volgende:

Håber jeg kommer til at vide det i dag... meget spændt her! Ansøgningen ligger i kreditafdelingen til bevilling. Tjekker min email hver 5 minuter

Voor Bora en anderen: Hoop dat ik het vandaag te weten krijg, nogal gespannen hier. Verzoek ligt op de kredietafdeling ter acceptering. Check m'n email elke 5 minuten.

Voordeel om voor de bank te werken, want m'n extra lening ligt lekker laag op 3,25%
    Ook voor de vertaling!

Spannennnd!! Ik duim (en F5) ook mee!
    Succes!

Grappig taaltje trouwens, dat Deens!
     FR
      dinsdag 4 augustus 2009 @ 11:36:23 #49
    44920 TallMan
    Permanent brain failure
    pi_71588782
    quote:
    Op dinsdag 4 augustus 2009 11:16 schreef Bora-Bora het volgende:
    Grappig taaltje trouwens, dat Deens!
    Dat ben ik volledig met je eens, waarschijnlijk met meerdere NLers in DK. Echter de Denen, die willen echt niet meegaan in die uitspraak.
      dinsdag 4 augustus 2009 @ 13:32:01 #50
    26193 Draz
    Mortui / Salena
    pi_71591986
    Dank voor het meeleven

Ondertussen ben ik te weten gekomen dat de kredietafdeling binnen de bank OK heeft gezegd. Nu is het nog wachten op een OK van Realkrediet Danmark. Ik blijf altijd voorzichtig (kan pas echt juichen als handtekeningen zijn gezet), maar dit is toch weer een mooie stap richting koop!
      dinsdag 4 augustus 2009 @ 13:58:56 #51
    44920 TallMan
    Permanent brain failure
    pi_71592869
    Let op he, straks weet ik waar je woont en kom ik je opzoeken
      dinsdag 4 augustus 2009 @ 14:02:50 #52
    26193 Draz
    Mortui / Salena
    pi_71592973
    quote:
    Op dinsdag 4 augustus 2009 13:58 schreef TallMan het volgende:
    Let op he, straks weet ik waar je woont en kom ik je opzoeken
    Lijkt me gezellig

Neem je je groene vingers dan mee?
      dinsdag 4 augustus 2009 @ 14:15:15 #53
    44920 TallMan
    Permanent brain failure
    pi_71593392
    Ik ben nog uitgeput van ons beton onze grond. Om met een palenboor een gat te boren was een neerwaartse druk van mijn volledige gewicht niet genoeg om de palenboor dieper te krijgen. gaatjes van 60cm diep boren, 7 stuks kostte gewoon 5 uur.
      dinsdag 4 augustus 2009 @ 16:03:24 #54
    26193 Draz
    Mortui / Salena
    pi_71596583
    Hehe krijg je met dat gezonde rugbrød hier hè Hollandse vette friet had geholpen om zwaar genoeg te worden daarvoor!

Nou, geen nieuws, al zei m'n rådgiver (adviseur) dat het wel heel gek moet lopen willen we geen akkoord krijgen. De OK van de kredietafdeling is zo goed als 99% zekerheid zei ze.

Dus een ingehouden:
      dinsdag 4 augustus 2009 @ 16:07:58 #55
    44920 TallMan
    Permanent brain failure
    pi_71596722
    rugbrød krijg ik dus echt niet weg. Met mijn lengte heb ik overigens wel wat gewicht om op die boor te zetten.
      dinsdag 4 augustus 2009 @ 16:39:03 #56
    26193 Draz
    Mortui / Salena
    pi_71597761
    quote:
    Op dinsdag 4 augustus 2009 16:07 schreef TallMan het volgende:
    rugbrød krijg ik dus echt niet weg. Met mijn lengte heb ik overigens wel wat gewicht om op die boor te zetten.
    Ik ook niet hoor geef mij maar sandwich of franskbrød. Al eet ik wel weer rugbrød bollen, maar dat is wat anders! vind ik dan

Voor de niet-Denen: Overzicht van soorten brood van Kohberg.

Rugbrød is donker brood met zaden e.d., wat je nog het beste met roggebrood kunt vergelijken. Dit gebruiken de Denen bijna altijd om als bodem te gebruiken voor hun halve taartjes. Dat is dus een klein sneetje brood met 5-dubbel beleg.
      dinsdag 4 augustus 2009 @ 17:03:17 #57
    44920 TallMan
    Permanent brain failure
    pi_71598474
    Ow, en dan gaan we het maar niet hebben over de tradities wat betreft het eten. Minimaal sla, dan twee stuks beleg en dan nog altijd garneren en vaak ook nog remoulade oid erop.

Kwa volgorde, beginnen met een met vis, daarna met vlees en daarna kan er nog franskbrød med kaas (met de verplichte schijf peper) gepakt worden.
    Op werk als we weer eens iemands verjaardag vieren (bij iedere 10 wordt het met op zaak gevierd met lunch) zit ik dus vrolijk te wachten op het franskbrød met kaas.

Volgens mij moet je echt zijn opgegroeid met rugbrød om het te kunnen eten.
    pi_71599094
    dat rugbrød das toch bijna roggebrood ? maar dan minder klef?
    Je moet dr aan wennen maar t is daarna wel lekker. Zeker beter als dat witbrood waar je nooit zat van word
      dinsdag 4 augustus 2009 @ 18:02:04 #59
    44920 TallMan
    Permanent brain failure
    pi_71600024
    rugbrød is ook roggebrood. In Nederland is het alleen wat lichter van kleur. Hier heb je overigens tig varianten ervan. Ik heb roggebrood nooit lekker gevonden, en rugbrød is daar geen uitzondering op. Smaken verschillen zullen we maar zeggen.
    pi_71600118
    ik ben aan het kijken om misschien toch nog eens een tripje te maken naar Denemarken. Vorige keer ben ik in Odense blijven slapen & van daaruit zowat de hoogtepunten aan de rechterkant van Fyn afgedaan. Welke kant zou ik nu best eens gaan bekijken? Kopenhagen zelf liefst niet, want ik ga juist van een grote stad komen dus wat kalmer kan zeker geen kwaad
    eerst Vlaming, dan pas belg
    Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
    En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
    pi_71613494
    quote:
    Op dinsdag 4 augustus 2009 16:03 schreef Draz het volgende:

Nou, geen nieuws, al zei m'n rådgiver (adviseur) dat het wel heel gek moet lopen willen we geen akkoord krijgen. De OK van de kredietafdeling is zo goed als 99% zekerheid zei ze.

Dus een ingehouden:
    We duimen dus rustig verder.
     FR
      woensdag 5 augustus 2009 @ 08:59:41 #62
    44920 TallMan
    Permanent brain failure
    pi_71615307
    quote:
    Op woensdag 5 augustus 2009 01:21 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]

We duimen dus rustig verder.
    Mag je doen, de mijne zijn onderhand al in bloedige stompjes aan het veranderen.

NIEUWS WILLEN WE
      woensdag 5 augustus 2009 @ 09:08:37 #63
    26193 Draz
    Mortui / Salena
    pi_71615412
    Wat denk je van de mijne

Ondertussen heb ik wel een mooie verontschuldiging voor het weinige werk wat uit m'n handen komt de afgelopen dagen
    Krijg je alleen terug van je collega's: dårlig undskyldning! (slecht excuus)
      woensdag 5 augustus 2009 @ 09:41:51 #64
    44920 TallMan
    Permanent brain failure
    pi_71615943
    Ik mag toch aannemen dat ze dat met een knipoog zeggen.
      woensdag 5 augustus 2009 @ 10:10:31 #65
    26193 Draz
    Mortui / Salena
    pi_71616535
    Haha tuurlijk, je kent de Deense humor toch wel (al betekent dat niet altijd dat het een grapje is)

Maaruh: het is goedgekeurd!!!!!!!!! Daarnaast is ook ons bod door de verkoper en hun bank geaccepteerd. Aangezien ze nog een openstaande lening hadden staan die hoger is dan het bedrag dat ze nu voor het huis krijgen, was dat ook even de vraag.
    Nu de rest van de officiele zaken regelen
      woensdag 5 augustus 2009 @ 10:36:50 #66
    44920 TallMan
    Permanent brain failure
    pi_71617154
    Denen en humor, dat bestaat niet. Nouja, altijd grappen maken over klompen en tulpen zijn ze dan wel weer goed in.

Så kan jeg sige tillykke med huset. Hvornår kan i få nøglen?
    Dan kan ik gefeliciteerd met het huis zeggen. Wanneer kun je de sleutel krijgen?

Må jeg spørge hvad i betaler for huset?
    Mag ik vragen hoeveel je voor het huis betaalt?
    pi_71617539
    quote:
    Op woensdag 5 augustus 2009 10:10 schreef Draz het volgende:
    Haha tuurlijk, je kent de Deense humor toch wel (al betekent dat niet altijd dat het een grapje is)

Maaruh: het is goedgekeurd!!!!!!!!! Daarnaast is ook ons bod door de verkoper en hun bank geaccepteerd. Aangezien ze nog een openstaande lening hadden staan die hoger is dan het bedrag dat ze nu voor het huis krijgen, was dat ook even de vraag.
    Nu de rest van de officiele zaken regelen
    GEFELICITEERD!!!
     FR
    pi_71617942
    quote:
    Op woensdag 5 augustus 2009 10:36 schreef TallMan het volgende:
    Denen en humor, dat bestaat niet.
    Denen hebben juist een geweldig gevoel voor humor! Het neigt wel naar zwarte humor en is vooral sarcastisch, maar daar houd ik wel van.
    pi_71618003
    Oh ja, en natuurlijk gefeliciteerd, Draz.
      woensdag 5 augustus 2009 @ 11:28:48 #70
    26193 Draz
    Mortui / Salena
    pi_71618588
    Tak skal I ha'
    Dank jullie wel

Det er 15. november vi får nøglen. Huset står dog tømt, så vi kan allerede begynde med at male og få fat i en håndværker at lave rumet i stuen færdig.
    15 November krijgen we de sleutel. Het huis staat echter leeg, dus kunnen we al beginnen met verfen en een klusjesman de kamer in de huiskamer af laten maken.

Vi har betalt 1,1 mlj kroner for det. Kunne måske være lavere, men huset skulle snart på auktion og flere var interesseret i huset. Vi gad ikke vente på at huset gik på auktion, da vi heller vil have sikkerhed.
    We hebben 1,1 miljoen kronen betaalt (ong. 147.000 euro). Misschien kon het lager, maar het huis zou binnenkort de veiling op gaan en er waren meer geïnteresseerd in het huis. We wilden niet wachten tot het huis de veiling op zou gaan, omdat we liever zekerheid hebben.

Nu skal vi få fat i en advokat. Sælgeren skal komme med et tilbud på ejerskifteforsikring. Næste uge skal vi møde i banken for at underskrive det hele.
    We moeten nu een advokaat inschakelen. De verkoper moet met een voorstel van "verzekering voor veranderen van eigenaar" (hoe heet dat in het Nederlands) komen. Volgende week gaan we naar de bank om alles te ondertekenen e.d.
      woensdag 5 augustus 2009 @ 13:02:40 #71
    44920 TallMan
    Permanent brain failure
    pi_71620971
    Det er måske jeres ide at få nøglen først så sent med hensyn til opsigelse af jeres nuværende lejlighed?
    Het was misschien jullie idee om de overdracht zo laat te doen omdat jullie je appartement nog moeten opzeggen (veelal 3 maanden opzegtermijn)
      woensdag 5 augustus 2009 @ 13:15:09 #72
    26193 Draz
    Mortui / Salena
    pi_71621337
    Lige præcis. Det hele haster ikke, så vi tager det bare roligt. Opsigelse er netop 3 måneder. Der er altså nok at lave, så vi har faktisk brug for noget tid
    Precies. Niks heeft echt haast, dus we doen het gewoon rustig aan. Opzegging is inderdaad 3 maanden. Er is nog genoeg te doen, dus we hebben eigenlijk wat tijd nodig.
    pi_71652704
    zegge hottentotten.. houden we het nog een beetje gezellig met dat Noors onderling?

vraagje: Hoe zit het met de huizenprijzen in Noorwegen ivg met Nederland en al die belastingen die je hier betaalt? En hoe is de infrastructuur? zoals OV of heb je overal de auto voor nodig.
    75 topics = FIN
      donderdag 6 augustus 2009 @ 15:57:46 #74
    44920 TallMan
    Permanent brain failure
    pi_71653960
    Euh, we praten Deens onderling, en voor de rest staan er dus de vertalingen onder.

Maareh, zit je niet een topicje erlangs ? Wij zitten hier in Denemarken nog aan de goede kant van het water.
    Voor de noren verwijs ik je graag naar dit topic
      donderdag 6 augustus 2009 @ 16:20:53 #75
    26193 Draz
    Mortui / Salena
    pi_71654631
    Ach, het lijkt dan ook allemaal op elkaar hè
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')