Zijn er mensen die een andere visie hebben ? bijv. die op de hoogte zijn van het ontstaan van de Tarot ? Of die de Tarot als een soort rooster zien; of die de Tarot als een soort periodiek systeem van de kosmos beschouwen ?quote:Op woensdag 3 juni 2009 08:37 schreef Bastard het volgende:
[ afbeelding ]
Deel 2![]()
Het vorige deel
Een kleine korte uitleg mijnerzijds over enkele vragen en misverstanden die er over bestaan;
.......Hoe kan ik de Tarot het best leren kennen en gebruiken?
Je kunt dit bereiken met behulp van boeken over tarot of met een goede cursus. Daarnaast echter vooral door veel ervaring op te doen met de kaarten zelf. Een vaak aangeraden methode is bijvoorbeeld om dagelijks er 10 tot 15 minuten voor uit te trekken en in die tijd één bepaalde kaart grondig te bekijken en er iets over te lezen. Op die manier heeft je na zo’n 11 weken met alle kaarten kennis gemaakt.
Bekijk de kaart goed, let op de symboliek, de dieren, de kleuren en de figuren die er opstaan. Sluit nu je ogen en zie de kaart in gedachten voor je ogen. Voer desnoods een gesprekje met het figuur van de kaart, voel het landschap noem maar op. Zo raak je vertrouwd met de kaarten en voel je de sfeer van de kaart. Ook stimuleer je zo je intuitie.
het was dus in de eerste plaats bedoelt om een spel mee te spelen. Later kwam iemand op het briljante idee dat de kartonnetjes de toekomst kunnen voorspellen e.d. so there you go.quote:The tarot (first known as tarocchi, also tarock and similar names), pronounced /ˈtæroʊ/, is a pack of cards (most commonly numbering seventy-eight), used from the mid fifteenth century in various parts of Europe to play card games such as Italian tarocchini and French tarot.
Ik ben bekend dat de (Italiaanse) renaissance wellicht het begin van de kartonnen kaartjes waren, maar de symboliek was al veel ouder m.n. de Grote Arcana (vaak wordt het Oude Egypte als origine genoemd).quote:Op zondag 28 maart 2010 00:45 schreef Michielos het volgende:
Ik weet wel het ontstaan van Tarot. De de daadwerkelijke origine van Tarot is het italiaanse kaartspel Tarocchi.
[..]
het was dus in de eerste plaats bedoelt om een spel mee te spelen. Later kwam iemand op het briljante idee dat de kartonnetjes de toekomst kunnen voorspellen e.d. so there you go.
of de links met Egypte en/of Kabbala verzonnen zijn betwijffel ik ten zeerste.quote:Op zondag 28 maart 2010 00:58 schreef Michielos het volgende:
gast het was een kaartspel dat gespeeld werd in Italie. Die links wat jij zegt, zijn er later bij verzonnen toen Tarot bekend werd als orakel i.p.v. als kaartspel. Je kunt met toepkaarten dezelfde readings geven als met tarot. De nieuwere tarotkaarten hebben wel Symboliek geintroduceerd om het puur als orakel te bestempelen. Van origine is het echter een kaartspel.. en een rukkaartspel ook nog. Poker is bv. veel leuker
Daar heb ik nooit van gehoord, maar alvast bedankt voor deze school.quote:Voor links wat betreft Kabbala zou ik eens kijken op Santa Cruz mystery school. Daar had ik mijn Tarotdiploma behaald(niet letterlijk daar, maar mijn diploma is van die school)
De links van Kabbala t.b.v. Tarot zijn erbij gekomen pas toen Tarot als orakel ging dienen. Beetje hetzelfde idee als dat ik nu het katholicisme bij poker ga betrekken ofzoquote:Op zondag 28 maart 2010 01:12 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
of de links met Egypte en/of Kabbala verzonnen zijn betwijffel ik ten zeerste.
ja, de tarot is een orakel, dus het lijkt me welquote:Tarot en orakel hebben denk ik wel iets met elkaar te maken, ik bedoel voor een diepere achtergrond, niet d.m.v. het leggen van kaarten bij voorspellingen; Ik denk hierbij aan een soort beschrijvende formule.
quote:Het gaat mij trouwens niet om het kaartspel/kaartleggen maar om een andere insteek; ik wacht wel af wat anderen er van weten te zeggen.
Neen, kreeg stukje Quaballah maar was meerendeels gewoon symboliek Tarot, of ja.. Symboliek plaatjes op Tarot.quote:Daar heb ik nooit van gehoord, maar alvast bedankt voor deze school.
Was het een diploma over Tarot en Kabbala samen ?
Later erbij gekomen, of later ontdekt ?quote:Op zondag 28 maart 2010 01:17 schreef Michielos het volgende:
[..]
De links van Kabbala t.b.v. Tarot zijn erbij gekomen pas toen Tarot als orakel ging dienen. Beetje hetzelfde idee als dat ik nu het katholicisme bij poker ga betrekken ofzo
[..]
Werd jou daarbij dan misschien wel verteld dat Kabbala en Tarot direkt met elkaar in verband staan ? d.w.z dezelfde symbolen-codes ?quote:Neen, kreeg stukje Quaballah maar was meerendeels gewoon symboliek Tarot, of ja.. Symboliek plaatjes op Tarot.
Ja, maar dat nam ik met een korrel zout. De symboliek zelf zal vast veel ouder zijn, kijkende naar bv. Rider Waithe Tarot ofzo, alleen het was toen Tarocchi gespeeld werd niet synoniem aan Tarot. Dat gedeelte kwam pas later. De symboliek zal best uit oud egypte ofzo kunnen stammen, daar durf ik niks over te zeggen. De symboliek zelf zal ook vast veel ouder dan Tarot zijnquote:Op zondag 28 maart 2010 01:22 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Later erbij gekomen, of later ontdekt ?
[..]
Werd jou daarbij dan misschien wel verteld dat Kabbala en Tarot direkt met elkaar in verband staan ? d.w.z dezelfde symbolen-codes ?
Ik vond dit boek veel mooie linken leggen wat dat betreft, de achtergrond, historie en de gedachten achter de kaarten. Hajo Banzhaf - de tarotquote:Op zondag 28 maart 2010 00:52 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Zijn er mensen die serieuze bronnen hebben voor Egyptische achtergronden.
Of die anders een historische link weten met bijv. via Kabbala en zo ?
Thanks, dit al tenminste ietsquote:Op zondag 28 maart 2010 08:10 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ik vond dit boek veel mooie linken leggen wat dat betreft, de achtergrond, historie en de gedachten achter de kaarten. Hajo Banzhaf - de tarot
Ik heb mijn kaarten van mijn schoonmoeder gekregen. Er zat ook een handig boek bij met uitleg over tarot. Hoe lief en hoe leuk ik het ook vind van mijn schoonmoeder, ik ga wel kijken naar andere kaarten. Deze vind ik niet bij mij passen. Ik weet zo snel ook even niet welk deck ik hebquote:# Moet ik het spel van iemand gekregen hebben?
Nee. Hoe men een spel verkrijgt, als cadeau of door eigen aankoop is niet van belang, wèl hoe men ermee omgaat. Tarot kaarten kan je het beste met respect behandelen. Niet laten slingeren, of als oud vuil ergens in een hoekje laten liggen. Hoe meer je ermee werkt, hoe meer energieen van jezelf er in gaan zitten. Dit heet de kaarten eigen maken.
Ik persoonlijk zou nooit mijn kaarten uitlenen aan iemand anders, alleen mensen die ik vertrouw die mogen er alleen aanzitten. Maar dat is puur iets persoonlijks en waar je jezelf het prettigst bij voelt.
Ik bewaar ze ook in een speciaal houten doosje, haal ze er alleen uit voor een legging, welke kaarten er niet meedoen met de legging gaan direct terug in het doosje, na de legging voeg ik ze allemaal weer bij elkaar en zet ik het doosje op veilige hoogte (kinderhandjes vrij). Ze worden nooit geshowed op een verjaardagsfeestje, teveel vreemde invloeden voor mijn gevoel. Ik gebruik dezelfde kaarten nu voor 20 jaar.
Gelijk heb jequote:Op zaterdag 10 april 2010 18:52 schreef Huppelmuts het volgende:
[..]
Ik ben nog beginner maar heb wel het gevoel dat je makkelijker de kaarten leert kennen als je een deck hebt dat bij je past.
Ik ben al op zoek naar een deck. Heb alleen geen idee waar ik zou moeten zoeken. Wil zoiets niet van internet halen.quote:
Vlgs mij zijn in dit topic of het vorige topic leuke links voorbij gekomen met bizar veel decks, dat kan je een idee geven misschien?quote:Op zaterdag 10 april 2010 21:38 schreef Huppelmuts het volgende:
[..]
Ik ben al op zoek naar een deck. Heb alleen geen idee waar ik zou moeten zoeken. Wil zoiets niet van internet halen.
quote:Op zaterdag 10 april 2010 21:38 schreef Huppelmuts het volgende:
[..]
Ik ben al op zoek naar een deck. Heb alleen geen idee waar ik zou moeten zoeken. Wil zoiets niet van internet halen.
Ik woon in Emmen. Je hebt hier een winkeltje, de spirithoes, daar heb ik al gekeken maar de decks die ze daar hebben spreken me ook niet aan.quote:Op zondag 11 april 2010 08:32 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je woont, maar heb je niet een new age/esoterie-winkeltje in je buurt waar ze de standaard dingetjes verkopen zoals tarotkaarten, boeken, beeldjes, pendels, etc?
Dan kun je vaak ook een deck bekijken
In grote steden zitten die winkeltjes bijna altijd. (Hele grote boekenzaken hebben vaak ook wel iets van boeken in een setvorm met een deck erbij).
En anders online even googlen op decks, dan kun je alvast kijken of iets je aanspreekt, dan kun je online iets bestellen
De Rider wait is een van de meest envoudige en veelgebruikte decks, Allister Crowley vind ik zelf een hele mooie, is ook wel overal te koop bijnaVerder kom je op internet al een heel eind met uitzoeken wat je aanspreekt, succes
![]()
Dan zit er niks anders op dan in een andere stad te gaan shoppenquote:Op zondag 11 april 2010 09:04 schreef Huppelmuts het volgende:
[..]
Ik woon in Emmen. Je hebt hier een winkeltje, de spirithoes, daar heb ik al gekeken maar de decks die ze daar hebben spreken me ook niet aan.
Ik kijk wel rond op internet maar via een schermpje kan ik niet beslissen of kaarten bij mij passen. Daarvoor moet ik ze zien, aanraken enz
Wat een leuk idee, dan wil ik La Mort wel zijnquote:Op vrijdag 31 juli 2009 11:58 schreef Flammie het volgende:
Goed maar is het geen wreed idee om een TRU tarot set te hebben
En dan allemaal als avatar/UI nemen hier
Ik wil die best wel maken hoor
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |