De kans dat een ieder van ons aan de swine flu komt te overlijden is vele honderden malen groter dan dat we een vliegtuigongeluk krijgen.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 13:30 schreef PBateman1978 het volgende:
Maar in eerdere berichten werd er gezegd dat jonge gezonde mensen het grootste risico lopen, en nu zijn het net als bij de normale griep weer kinderen en ouderen ?
Ik stop maar gewoon met info lezen over h1n1, als ik het krijg en dood ga, so be it.
Kans lijkt me nog steeds nihil.
Op basis van de eerste gegevens leek er eventueel sprake te zijn van een fenomeen dat ook bij de Spaanse griep plaatsvond, namelijk een soort van overreactie van het immuunsysteem. Daardoor zouden juist mensen met een sterk immuunsysteem extra risico lopen. De reden dat er over deze optie werd gespeculeerd was omdat in de officiële statistieken toen relatief veel mensen uit die leeftjidscategorie voorkwamen. Daar zijn echter wel andere redenen voor aan te wijzen en inmiddels is het wel duidelijk dat deze groep geen extra risico loopt.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 13:30 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Maar in eerdere berichten werd er gezegd dat jonge gezonde mensen het grootste risico lopen, en nu zijn het net als bij de normale griep weer kinderen en ouderen ?
Ik stop maar gewoon met info lezen over h1n1, als ik het krijg en dood ga, so be it.
Kans lijkt me nog steeds nihil.
Ja dat klopt dat bedoelde ik ook had alleen mijn zin niet afgemaakt. Maar dat betekend maar weer dat je meer kans hebt om het op te lopen dan je denkt.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 00:50 schreef wapwip het volgende:
[..]
Ben ik niet zo zeker van, een virus dringt niet door in je huid he. Je moet het al echt binnen krijgen, dus je moet inderdaad door je ogen wrijven, of aan je nagels bijten. Dingen die je bij een studie in de medische wereld als eerste worden afgeleerd8 op de 10 simpele griepjes die mensen ieder jaar krijgen komen daardoor, just for your concideration.
Lijkt me dat je niet met je hoestende snotkop naar de HAP gaat, maar dat je thuis blijft en dat er dan wordt afgenomen in dit stadium.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 18:41 schreef Aventura het volgende:
Hoe wordt het eigenlijk gediagnosticeerd? Ik bedoel, je gaat naar de huisarts (als je al gaat), en dan?
enquote:En als ik in Mexico of de VS ben geweest of iemand ken met de Mexicaanse griep?
Dan moet u de huisarts bellen als u koorts heeft (38 graden Celsius of hoger) en luchtwegklachten hebt. Ga niet naar de praktijk; dat vergroot de kans op de verspreiding van de ziekte.
quote:Hoe word ik onderzocht?
In samenwerking met de GGD wordt thuis een monster afgenomen van mond- of neusslijm. Daarmee kan binnen één dag de diagnose worden gesteld: gewone of Mexicaanse griep.
M'n pa voelde zich grieperig afgelopen weekend en die is van '45, ik zal 't 'm zeggen dat ie niet immuum is, dus jonger, vrolijkt 'm vast op.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 13:21 schreef Monolith het volgende:
[..]
Bovendien is 'Mensen die voor 1957 zijn geboren, lijken immuun voor het H1N1-virus.' überhaupt een onzinnige bewering. Het menselijk lichaam maakt niet op voorhand antistoffen aan wanneer er een bepaald virusje in Nederland rondwaart. De juiste formulering is neem ik aan dat een deel van de mensen die voor 1957 immuun lijkt voor H1N1. Ouderen die niet immuun zijn lopen daarom nog steeds gewoon een groter risico vanwege een zwakker immuunsysteem.
http://www.google.com/hos(...)AEQ3t1NAik9vzooON1FAquote:Brazil finds new strain of H1N1 virus
1 hour ago
SAO PAULO (AFP) — Brazilian scientists have identified a new strain of the H1N1 virus after examining samples from a patient in Sao Paulo, their institute said Tuesday.
The variant has been called A/Sao Paulo/1454/H1N1 by the Adolfo Lutz Bacteriological Institute, which compared it with samples of the A(H1N1) swine flu from California.
The genetic sequence of the new sub-type of the H1N1 virus was isolated by a virology team lead by one of its researchers, Terezinha Maria de Paiva, the institute said in a statement.
The mutation comprised of alterations in the Hemagglutinin protein which allows the virus to infect new hosts, it said.
It was not yet known whether the new strain was more aggressive than the current A(H1N1) virus which has been declared pandemic by the World Health Organization.
The genetic make-up of the H1N1 virus and its subvariants are important for scientists.
Pharmaceutical companies are working to mass produce a vaccine against the current A(H1N1) flu.
There are fears though that it could mutate into a deadly strain, much in the same way as the 1918 Spanish flu -- also an A(H1N1) virus type -- did when it killed tens of millions around the planet.
According to the WHO, 36,000 people in 76 countries have been infected with the H1N1 virus, causing 163 deaths.
Niks bijzonders aan op zich, dat is gewoon wat virussen doen.quote:
Idd voorzover ik 't allemaal begrijp muteren alle virusen en weet niemand hoe aggressief de nieuwe variant zal zijn. Natuurlijk zullen virologen dit wel in de gaten houden, doen ze bij alle gangbare virusen anders hebben ze ook nooit 'n werkend vaccin.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 21:33 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Niks bijzonders aan op zich, dat is gewoon wat virussen doen.
Daarom ben je ook, als je dit jaar bijvoorbeeld de normale griep zou krijgen, niet immuun voor de griepgolf van volgend jaar.
Haha, ik heb een keer een griepspuit gehad, dat heb ik geweten ook, ben nog nooit zo ziek geweestquote:Op dinsdag 16 juni 2009 22:01 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Idd voorzover ik 't allemaal begrijp muteren alle virusen en weet niemand hoe aggressief de nieuwe variant zal zijn. Natuurlijk zullen virologen dit wel in de gaten houden, doen ze bij alle gangbare virusen anders hebben ze ook nooit 'n werkend vaccin.
Ik meen me trouwens te herinneren dat de griepspuit ook nooit 100 % garantie geeft dat je geen griep krijgt, waarschuwen ze ook altijd voor.
In Hong Kong is het advies om een mondkapje om te doen en naar je huisarts te gaan. En vooral zelf geen medicamenten te nemen.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 18:54 schreef Aventura het volgende:
Oja, lijkt me logisch dat je niet naar de praktijk gaat eigenlijk. Ik heb al gevonden wat je moet doen:
[..]
en
[..]
onzin. Virussen delen zich snel in een gastheer en tijdens die 'kolonisatie' van die ene gastheer muteert het virale RNA/DNA zich al. Er zijn echter vele mutaties nodig om ook daadwerkelijk andere eigenschappen te krijgen.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:22 schreef LXIV het volgende:
Nu is de kans op een mutatie met zo'n 100.000 dragers nog niet zo groot. Maar wanneer er straks bijvoorbeeld 100.000.000 dragers zijn wordt die kans al 1000x groter. Laat staan bij de 1 miljard dragers.
Het helpt verspreiding te voorkomen, dus als je ziek bent is het verstandig een mondkapje te dragen.quote:Op woensdag 17 juni 2009 08:11 schreef wanhoopz het volgende:
Vraagje: er word gezegt dat een mondkapje niets helpt. Maar dat houdt toch juist aerosolen tegen?
Of moet ik een perslucht-set kopen? :p
En het helpt jezelf te beschermen tegen aerosolen of heb ik niet opgelet op school?quote:Op woensdag 17 juni 2009 08:41 schreef June. het volgende:
[..]
Het helpt verspreiding te voorkomen, dus als je ziek bent is het verstandig een mondkapje te dragen.
Ja, er is zelfs een website voor tamiflu: www.besteltamiflu.nlquote:Op woensdag 17 juni 2009 08:27 schreef _The_General_ het volgende:
Iedereen kan toch zelf Tamiflu bestellen online?
http://www.depers.nl/wete(...)een-mooie-zomer.htmlquote:Zeven- à achtduizend doden. Daarmee moeten we komend najaar rekening houden, wist het RIVM eergisteren. Het was een ‘verbetering’ van een eerdere schatting (vijfduizend), maar dat getal trok een maand geleden nauwelijks de aandacht.
De nieuwe schatting was groot nieuws op de buis en in de kranten. ‘Noodscenario tegen griep uit de kast’, kopte het AD bijvoorbeeld op de voorpagina. Volstrekt ten onrechte. Het was het hoogtepunt in een nu al maanden durende paniekcampagne in de media, met dank aan de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), het Centrum voor infectieziektebestrijding (Cib) van het RIVM en het ministerie van Volksgezondheid.
Niets bleef de Nederlander bespaard: het eerste Nederlandse griepgeval (30 april), de eerste keer dat een Nederlander een Nederlander besmette (8 juni), de WHO-mededeling dat de griep nu wereldwijd verspreid is (11 juni), de eerste Europese dode (14 juni) en deze week de voorspelling dat er duizenden doden zullen vallen. Het werd allemaal breed uitgemeten. Maar gaat Nederland straks werkelijk hoestend ten onder?
Najaarsdoden
Elke griepgolf maakt slachtoffers. Niet zo veel als de Spaanse griep van 1919, die wereldwijd miljoenen doden veroorzaakte, maar vijf- à achthonderd doden is in Nederland heel normaal. Ze vallen vooral in kwetsbare groepen: zieke kinderen en hoogbejaarden.
Het alarmerende getal van nu is gebaseerd op een reeks veronderstellingen. Ten eerste dat het Mexicaanse virus de zomer overleeft; ten tweede dat het net zo dodelijk blijft als nu, en ten derde dat het eenderde van de Nederlandse bevolking zal treffen. Experts schatten dat een op de vijfhonderd zieken (mede) door de griep overlijdt. (Het aantal ziektegevallen in de VS ligt nu rond de 25.000; het dodental rond de 50.) Zo komt viroloog Roel Coutinho van het RIVM op die duizenden Nederlandse najaarsdoden. Maar bij al die veronderstellingen zijn vraagtekens te plaatsen.
Een griepvirus houdt niet van de zomer. Droogte en overdadige uv-straling zijn dodelijk voor virusdeeltjes. Komt bij dat we in de zomer vaak buiten zijn en veel ventileren, waardoor het virus zich niet goed kan verspreiden. Vandaar dat veel griepvirussen in de zomer lijken te verdwijnen om in de herfst terug te keren. Alleen weet niemand hoe de zomer wordt: warm of koel, droog of nat. En niemand weet in hoeverre dit virus tegen droogte en uv bestand is. Het is niet uitgesloten dat het virus na een mooie zomer, praktisch volledig uit Europa verdwenen is, en door andere griepvarianten verdrongen wordt.
Er is een mogelijkheid dat het virus ‘overwintert’ op het zuidelijk halfrond, om in september terug te keren. Dan moet het virus geruime tijd concurreren met de griepvirussen daar.
Griepdeskundigen waarschuwen vaak dat een griepvirus op elk moment kan muteren tot een veel vreselijker griepvirus, maar in de praktijk is dat erg onwaarschijnlijk. In de strijd om voortbestaan evolueert een virus bij voorkeur exact de andere kant op: van dodelijk naar mild. Virussen hebben er geen baat bij hun gastheer om het leven te helpen, want dan gaan ze mee het graf in.
Eenderde van de bevolking ziek is veel. Veel meer dan bij een ‘gewone’ griep. Dit getal is gebaseerd op de veronderstelling dat het afweersysteem van de meeste Nederlanders volstrekt onbekend is met dit virus. Maar het virus is niet nieuw. De nu circulerende variant bestaat uit een mix van drie bekende varkensvirussen. Het lijkt erg op de Azië-griep van 1957-1963, en er zijn sterke aanwijzingen dat mensen die deze griep hebben meegemaakt niet ziek worden.
Milder virus
En als het virus de komende maanden op het zuidelijk halfrond overwintert, kan het zich vermengen met humane griepvirussen, waarmee onze afweer wél vertrouwd is. Daar komt bij dat er hard gewerkt wordt aan een vaccin. Als het griepvirus in de zomer ‘onderduikt’, heeft de industrie nog tot half september de tijd.
De RIVM-waarschuwing is een typisch worstcasescenario: het gaat ervan uit dat het virus de zomer ongeschonden doorstaat, dat het even dodelijk blijft en dat de bevolking machteloos zal staan. In feite is het veel waarschijnlijker dat het virus milder wordt, dat ons afweersysteem er wel raad mee weet en dat risicogroepen op tijd gevaccineerd kunnen worden.
Resultaat: geen duizenden, maar eerder honderden doden. Net als bij andere griepuitbraken. Maar bij zo’n geruststellende boodschap is niemand gebaat. De media niet omdat paniekverhalen beter verkopen. De betrokken instanties niet omdat een geruststellende boodschap ertoe kan leiden dat de burger straks, als de Mexicaanse griep weer opduikt, weigert thuis te blijven of zich te laten vaccineren. En omdat men later niet wil horen: jullie hebben niet gewaarschuwd. Dus wordt de burger bang gemaakt. Hoogstwaarschijnlijk volstrekt onnodig, maar dat hoeft hij nog niet te weten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |