Beyond the Valley of the Dolls (1970, VS, Russ Meyer) De film heeft een groovy jaren 70 (eind jaren 60) sfeertje met een hippe soundtrack. Maar het verhaal over een meisje en haar vrienden, die gecorrumpeerd worden door de showbizz figuren in de boze grote stad LA, is wel heel cliché en voorspelbaar. Maar Russ Meyers regie weet de film niet te redden. Ook de groot aantal tieten doen dit niet. Het acteerwerk was ook erg matig.
Leuk feitje is dat het is geschreven door de beroemde filmcriticus Roger Ebert.
cijfer: 5.5
Le boucher (The Butcher) (1970, Fr, Claude Chabrol) Goede psychologische thriller met een mooie spanningsopbouw. Terwijl er in het rest van het dorp lijken worden gevonden, blijft de film gefocust op zijn hoofdrolspelers. De film richt zich dan ook meer op de effecten van de moorden op de hoofdrolspelers, dan op het oplossen daarvan. Dit is een film waar niet de vraag "Wie was het?" maar de vragen "Wie weet wat?" "Wat denken ze?" centraal staan.
De film maakt ook op een goede manier gebruik van een onheilspellende score. Waardoor scenés waarin niks bijzonders gebeurd toch spannend worden. Zo is er een scene waarin zij gewoon over het schoolplein loopt, maar door de muziek krijg je het idee dat er ondertussen iets erg gebeurd.
cijfer: 8
Als voorbereiding op Terminator Salvation de andere delen gekeken:
The Terminator (1984, VS, James Cameron) Ik had deel 1 nog nooit van begin tot eind gezien.

Maar hij stelde zeker niet telleur. Gewoon een zeer gave scifi-actie film.
cijfer: 8
Terminator 2: Judgment Day (1991, VS, James Cameron) Deze blijft toch ook verschrikkelijk gaaf.
cijfer: 8.5
Terminator 3: Rise of the Machines (2003, VS, Jonathan Mostow) Dit derde deel viel me heel erg mee. Dit keer is het een vrouwelijke Terminator, die jacht maakt op een 20-jarige Connor en nieuwe vriendin. Beetje zonde vond ik dat er verder niet gebruikt wordt gemaakt van dat het dit concept. Ik had eigenlijk wel een verwacht dat een vrouwelijke Terminator wat subtieler te werk zou gaan, en een verleidingscene had ik ook wel verwacht. Maar ook vrouwelijke Terminator schieten er gewoon op los, om haar doel te bereiken. Daardoor is het wel iets meer van hetzelfde als in de vorige delen, maar nog steeds vermakelijk.
Wat wel jammer is als je de film zo snel achter elkaar kijkt, is hoe duidelijk je ziet dat Arnie ouder is geworden.
cijfer: 7.5
Onder het motto beetje laat dan nooit, mijn top 10 van de 21 films( waarvan 18 voor het eerst) die ik in mei zag.
1. Paris, Texas (1984, Dl, Wim Wenders) 9
2. The Grapes of Wrath (1940, VS, John Ford) 8.5
3. Patton (1970, VS, Franklin J. Schaffner) 8
4. ]Soom (Breath) (2007, ZK, Ki-duk Kim) 8
5. Star Trek (2009, VS, J.J. Abrams) 8
6. Se, jie (Lust, Caution) (2007, Ch, Ang Lee) 8
7. Chocolate (2008, Thailand, Prachya Pinkaew) 8
8. Au revoir les enfants (1987, Fr, Louis Malle) 8
9. The Princess Bride (1987, VS, Rob Reiner) 7.5
10. Sciuscià (1946, It, Vittorio De Sica) 7.5
De films uit mei, die ik niemand aan zou raden zijn:
3. Ratcatcher (1999, VK, Lynne Ramsay) 5