quote:Op zondag 31 mei 2009 14:20 schreef porsche1 het volgende:
Nou is het probleem dat ik erg slecht ben in duits (Heb al een 1 gehaald, paar 2en) Dus kan iemand mij helpen met vertallen?
Kunnen jullie mij helpen met vertallen?
Porsche1.
Onder andere niet omdat het Guten Tag en Tschüs is. Verder sluit ik me bij TheSilentEnigma aan: ik wil best jouw fouten verbeteren, maar het helemaal doen schiet niet op natuurlijk.quote:Op zondag 31 mei 2009 14:20 schreef porsche1 het volgende:
Nou is het probleem dat ik erg slecht ben in duits (Heb al een 1 gehaald, paar 2en) Dus kan iemand mij helpen met vertallen?
Gütentag en Tsüch tellen niet mee.
Havo 2quote:Op zondag 31 mei 2009 22:40 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Sorry, maar hier zitten zoveel fouten in dat verbeteren neerkomt op het opnieuw maken. Voor welke opleiding/niveau/leerjaar moet het geschikt zijn?
Wat me opvalt is dat je in 7 ‘spielen Sie’ hebt, wat goed is, maar in de andere zinnen spillet hebt, je in zin 3 Fußball gebruikt, en in zin 1 & 2 ‘findet’; dat is al niet logisch. Heb je al die grammatica al wel gehad? Wat is precies hetgeen je moet oefenen? Want er zitten aardig wat fouten in.quote:Op zondag 31 mei 2009 22:48 schreef porsche1 het volgende:
[..]
Havo 2
Maar het hoeft niet goed geschreven te zijn, als ik de gramatica maar goed heb, want ik moet het hard op doen.
het gaat om de uitspraak en de goede gramatica.quote:Op zondag 31 mei 2009 23:11 schreef Iblis het volgende:
[..]
Wat me opvalt is dat je in 7 ‘spielen Sie’ hebt, wat goed is, maar in de andere zinnen spillet hebt, je in zin 3 Fußball gebruikt, en in zin 1 & 2 ‘findet’; dat is al niet logisch. Heb je al die grammatica al wel gehad? Wat is precies hetgeen je moet oefenen? Want er zitten aardig wat fouten in
Dat snap ik, maar werkwoordsvervoegingen lijken me een wezenlijk onderdeel van ‘goede grammatica’.quote:Op zondag 31 mei 2009 23:22 schreef porsche1 het volgende:
[..]
het gaat om de uitspraak en de goede gramatica.
ik vroeg hier juist hulp dat jullie me daar mee konden helpen.quote:Op zondag 31 mei 2009 23:28 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar werkwoordsvervoegingen lijken me een wezenlijk onderdeel van ‘goede grammatica’.
Ja, maar jij lijkt gewoon wat aan te rommelen, omdat je per zin zo'n beetje een andere verbuiging kiest. Het is alsof je in het Nederlands zou zeggen: "u loop" en dan een zin later "u lopen" en dan nog een zin later "u loopt". Ik snap wel dat je het fout doet, maar niet dat je het drie keer anders doet!quote:Op zondag 31 mei 2009 23:40 schreef porsche1 het volgende:
[..]
ik vroeg hier juist hulp dat jullie me daar mee konden helpen.
quote:Zin 1:Wat vindt u leuker, Voetbal of Formule1?
Was bevorzugen Sie, Fußball oder Formel 1?, alternatief: Was macht Ihnen mehr Spaß, Fußball oder Formel 1?
Zin 2:Wat vind je er dan zo leuk?
Was genau macht dir Spaß denn? of Was genau gefällt Ihnen daran?
Zin 3:Voetbal jij zelf ook?
Spielst du auch Fußball?
Zin 4:Bij welke club voetbal je dan?
Bei welchem Verein spielst du?
Zin 5:In welk team zit je?
In welcher Mannschaft spielst du?
Zin 6:Is het een leuk team?
Ist es eine tolle Mannschaft?
Zin 7:Op welke plaats voetbal jij zelf in het veld?
Wo spielst du auf dem Spielfeld? -- Deze zin is waarschijnlijk niet idiomatisch, maar ik weet niet iets beters.
Zin 8:Is jouw team goed?
Ist deine Mannschaft gut?
Zin 9:Hoeveelste staan jullie in de competitie?
Auf welchem Rang steht ihr? (in de competitie is impliciet), of anders in der Liga
Zin 10:Dat is wel erg leuk, nog veel plezier! Doei.
Das ist ja Spitze! Ich wünsche dir noch viel Spaß! Tschüs!
heel erg bedankt.quote:Op zondag 31 mei 2009 23:54 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, maar jij lijkt gewoon wat aan te rommelen, omdat je per zin zo'n beetje een andere verbuiging kiest. Het is alsof je in het Nederlands zou zeggen: "u loop" en dan een zin later "u lopen" en dan nog een zin later "u loopt". Ik snap wel dat je het fout doet, maar niet dat je het drie keer anders doet!
Enfin, hier je 10 zinnetjes:
[..]
Nichts zu danken!quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:44 schreef BrokenBond het volgende:
Danke schön für diesen schnelle Reaktion
Klopt, en de uitgang is in dat geval -e voor zowel het aanwijzend voornaamwoord als het bijvoeglijk naamwoord.quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:00 schreef BrokenBond het volgende:
klopt maar het voorzetsel für gaan altijd met de 4e naamval.
Hier zitten fouten in die ik in verhaaltje één al heb verbeterd, verder zitten er nog wat fouten in die in verhaaltje twee zitten, en verder zitten er gewoon spelfouten in die je in elk woordenboek zou kunnen vinden. Kun je eerst aan de hand van wat ik van verhaaltje twee heb gemaakt verhaaltje drie verbeteren? Als je woordgeslachten niet weet, kijkt b.v. op http://dict.leo.org, dat is een gratis Duits Engels woordenboek, en je kunt gemakkelijk geslachten opzoeken.quote:Op donderdag 18 juni 2009 21:27 schreef porsche1 het volgende:
Verhaaltje 2:
Zin1:Hallo, hoe gaat het?
Hallo, wie geth geht es? (Of geht's)
Zin 2:Welk auto merk vindt u beter, BMW of Mercedes?
Welches Automarke findest du besser, BMW oder Mercedes?
Beter:
Was finden Sie die bessere Automarke, BMW oder Mercedes?
Let erop, u in het Duits is Sie. Als er u staat in het Nederlands, moet je eigenlijk altijd met Sie vertalen (behalve bij opa's en oma's), als er jij staat, dan moet je even kijken of je in het Duits ook wel du zou zeggen. Ik verbeter het de volgende paar keer niet meer, maar Sie is wel beter.
Zin 3:Waarom vindt u dat merk dan beter?
Warum findest du die Marke besser?
Wat ik hier dus vreemd vindt, hier gebruik je Marke wél als vrouwelijk, terwijl je het in de vorige zin als onzijdig gebruikt. Dat is zo inconsistent: gok je maar wat, of raffel je het af? Ik zou er wel echt op letten als je een proefwerk maakt. Als je het consistent fout doet, dan kan je docent nog denken: dit is een herhaalfout, maar als je elke keer wat anders doet, dan kan het volgens mij vooral vaak fout gerekend worden. Overigens zijn woorden op -e die dingen aanduiden heel vaak vrouwelijk, dus als je het niet weet, is dat je beste gok.
Zin 4:Heeft er iemand uit je familie ook een BMW of Mercedes?
Hat jemand aus deiner Familie einen BMW oder Mercedes?
BMW en Mercedes zijn mannelijk, nogmaals, kijk dat even na. Omdat ze lijdend voorwerp zijn ('wat heeft iemand?') moet het in de accusativus (4e naamval).
Let op: zelfstandige naamwoorden moeten met een hoofdletter, zoals Familie. Verder is Marke een vrouwelijk woord (kijk dat nou gewoon even na als je een opdracht maakt!) en dan wordt het hier aus deiner, want aus regeert de derde naamval.
Zin 5:Vindt u het een mooie auto?
Findest du das eine schönes Auto?
[i]Denk weer aan de zelfstandige naamwoorden en de bijvoegelijke naamwoorden!
Zin 6:Wil je er later zelf ook 1 hebben?
WillstMöchten duSie laserspäter auch eines haben?
Echt, laser? Waar ben je mee bezig? Je hebt het niet eens opgezocht volgens mij! Später is het Duitse woord voor later!
Zin 7:Wat voor 1 dan?
Wass für eines?
[i]Was met dubbel s, hoe kom je erbij!
Zin 8:Benzine of diesel?
Benzin oder Diesel? Goed!
Zin 9:Moet hij snel zijn of juist comfortabel?
Musst es schnell sein, oder muss es Komfort haben?
Hier ook, eerst gebruik je er om te verwijzen, dan es, kies één van beide, en blijf erbij! Aangezien je het de hele tijd over Auto hebt, lijkt me es het best
Zin 10: heb jij je rijbewijs al?
Habst du deinen Führerschein [b]schon[b]?
quote:Verhaaltje 3:
Zin 1: Welke muziek soort vindt jij leuk? (Geen hardcore kiezen!)
Welche musik findest du Spaß?
Zin 2:Wat vindt u van de muziek soort Hardcore?
Wass findest du von Hardcore?
Zin 3:Wat vindt u er dan zo leuk aan?
Wass findest du Spaß von hardcore?
Zin 4:Kent u veel DJ's?
Kenst du fiel DJ’s?
Zin 5:Gaat u wel eens naar feesten? (met ja antwoorden!
Geths du nach Festlichkeiten?
Zin 6:Welke feesten?
Welche Festlichkeiten?
Zin 7:Vindt u early hardcore en happy hardcore ook leuk?
Findest du Early-hardcore und Happy-hardcore auch Spaß?
Zin 8:Kent u daar ook veel artiesten van?
Kennst du viel Artist?
Zin 9: Kan je er een paar opnoemen?
Kannst du ein Paar artisten nennem?
Zin 10: Dat is wel erg leuk, nog veel plezier! Doei.
Das ist ja Spitze! Ich wünsche dir noch viel Spaß! Tschüs!
Kan iemand mij verbeteren?
Ja, maar iets als laser in plaats van später hoort je docent natuurlijk écht wel. En dat heb je gewoon niet opgezocht, en als ik eerlijk ben, uit luiheid. Hoofd- en kleine letters maken niets uit, maar je kunt beter nu een beetje je best erop doen, dan het nu fout aanleren.quote:Op donderdag 18 juni 2009 22:15 schreef porsche1 het volgende:
zo als ik al eerder zei: dit is mijn eerste jaar duits op school, en ben er ook niet goed in. en ten tweede de spelfouten maken niet uit want ik moet het hard op doen, mijn leraar krijgt de verhaaltjes in tekst niet eens te zien.
het is meer dat jij het moet verbeteren als er ich mögten staat of zo iets dergelijks.
Tja, ik kan het niet echt beoordelen als ik eerlijk ben. Ik weet niet wat voor niveau verwacht wordt door je docent. Je grootste fout is vooral dat je te letterlijk vertaalt, b.v.:quote:Op donderdag 18 juni 2009 22:25 schreef porsche1 het volgende:
klopt, maar buiten om die hoofdletters en kleine letters heb ik het toch best goed gedaan? ben 14 jaar en heb hier voor nog nooit duits gehad
Zo zegt een Duitser dat nooit. Die zegt: "Welche Musik machst du?" Sowieso, ‘wat vind je leuk’ is in het Duits niet ‘Was findest du spaß’ maar ‘Was macht dir spaß?’ (Letterlijk: Maakt dat jou plezier?). Vergelijk dat met het Engels, je zegt ook niet ‘What find you fun?’ Dat is krom Engels. Zulk soort dingen zijn natuurlijk juist het lastige aan een nieuwe taal leren, dat snap ik wel, maar daar moet je wel even op letten.quote:Welche musik findest du Spaß?
Welke muziek vind jij leuk
Tegenvoorbeeld: das Stadion.quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:58 schreef Iblis het volgende:
Woorden op -ion zijn altijd vrouwelijk.
Da hast du Recht. Aber selbst meine Duden Grammatik erwähnt diese Ausnahme nicht. Dazu hab ich trotzdem auch noch ‘Lampion’ gefunden, und Skorpion und Spion, aber diese letzte Wörter sind natürlich keine Sachbezeichnungen. Das Stadion und Lampion nicht weiblich sind lässt sich schon etymologisch wohl erklären.quote:
Selbstverstaendlich. Ich dachte sofort an das Griechisch und griechische Woerter die auf '-ion' enden sind oft saechlich.quote:Op donderdag 18 juni 2009 23:23 schreef Iblis het volgende:
[..]
DasDass Stadion und Lampion nicht weiblich sind lässt sich schon etymologisch wohl erklären.
Solch ein dummer Tippfehler! Aber es passiert mir immer wieder, ich sollte doch etwas öfter mein aktives Deutsch üben… Seit dem Abitur habe ich nur ab und zu Deutsch geredet, und Reden ist doch etwas ganz anderes als Lesen!quote:Op vrijdag 19 juni 2009 00:02 schreef thabit het volgende:
[..]
Selbstverstaendlich. Ich dachte sofort an das Griechisch und griechische Woerter die auf '-ion' enden sind oft saechlich.
Weil es uns Spaß macht, ja? Ein bisschen Deutsch reden ist doch lustig, oder? Und dazu, die deutsche Sprache ist die Sprache der Wissenschaft und Kultur, die Sprache von Goethe, Schiller, Lessing, Celan, Rilke, und Mann, von Schopenhauer, Hegel, Nietzsche, Heidegger und Wittgenstein, von Cantor, Hilbert, Gödel und Noether; sie allen habben auf Deutsch publiziert!quote:
deutsche? Habben? Zurück zur Schule!quote:Op vrijdag 19 juni 2009 20:59 schreef Iblis het volgende:
Weil es uns Spaß macht, ja? Ein bisschen Deutsch reden ist doch lustig, oder? Und dazu, die deutsche Sprache ist die Sprache der Wissenschaft und Kultur, die Sprache von Goethe, Schiller, Lessing, Celan, Rilke, und Mann, von Schopenhauer, Hegel, Nietzsche, Heidegger und Wittgenstein, von Cantor, Hilbert, Gödel und Noether; sie allen habben auf Deutsch publiziert!
Und du, hast du Übung 3 schon fertig?
Tja, ich wohne jetzt in Deutschland, aber auch hier gibt es viele Auslaender die kein Deutsch sprechen und es auch nicht lernen wollen. In der Uni wird mehr Englisch als Deutsch gesprochen und auf der Strasse mehr Tuerkisch.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 11:53 schreef Iblis het volgende:
[..]
Solch ein dummer Tippfehler! Aber es passiert mir immer wieder, ich sollte doch etwas öfter mein aktives Deutsch üben… Seit dem Abitur habe ich nur ab und zu Deutsch geredet, und Reden ist doch etwas ganz anderes als Lesen!
En nu in het Nederlands AUB.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 20:59 schreef Iblis het volgende:
[..]
Weil es uns Spaß macht, ja? Ein bisschen Deutsch reden ist doch lustig, oder? Und dazu, die deutsche Sprache ist die Sprache der Wissenschaft und Kultur, die Sprache von Goethe, Schiller, Lessing, Celan, Rilke, und Mann, von Schopenhauer, Hegel, Nietzsche, Heidegger und Wittgenstein, von Cantor, Hilbert, Gödel und Noether; sie allen habben auf Deutsch publiziert!
Und du, hast du Übung 3 schon fertig?
Warum? Du bist hier derjenige, der Deutsch lernen will. Ausserdem hast du einen deutschen Benutzernamen.quote:
deutsche met kleine letter 'd' is gewoon goed hoor bij bijvoeglijk gebruik.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 22:45 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
deutsche? Habben? Zurück zur Schule!
Ik denk dat hier ‘stijl’ beter is. Maar ik weet niet precies waar men op doelt.quote:Op donderdag 10 september 2009 21:25 schreef Joewy het volgende:
- De richting van de keuken ligt eigenlijk niet vast. Je kan bij ons voor van alles terecht: van een heerlijke varkenshaas tot scholfilet of goulash.
Dit moet ‘jeu’ zijn denk ik.quote:- De winkelier hoopt met zijn milieuactie extra klanten te trekken; daarin zit voor hem de jus.
Een ton is een gewichts- of geldmaat, niet een generieke aanduiding voor 100.000. Dus daar zal gewoon het getal moeten.quote:- Er was bij de taxicentrale van alles mis. Kilometertellers werden een ton teruggedraaid, ze betaalden zwart uit en behandelden hun personeel als loonslaven.
Ik vind die eerste inderdaad ook niet zo overtuigend.quote:Op donderdag 10 september 2009 22:19 schreef Joewy het volgende:
De eerste vind ik ook niet zo overtuigend maar de andere woorden lijken wel te kloppen, bedankt! Als ik het niet vergeet zal ik het antwoord nog posten zodra ik het weet.
Omdat een ton in geld 100.000 euro is. En ik meende dat bij auto’s ‘een ton terugdraaien’ of een auto die ‘3 ton op de teller heeft’ ook op een maat van 100.000 kilometer sloeg. Maar dat is niet zo begrijp ik uit jouw opmerking?quote:Op donderdag 10 september 2009 22:50 schreef GlowMouse het volgende:
Iblis, waarom kies jij bij een ton voor 100.000?
Klopt, maar ons aller forum brengt uitkomst:quote:Op donderdag 10 september 2009 23:32 schreef GlowMouse het volgende:
Ik zit niet zo in de kilometerstandenbusiness, maar maar een ton in gewicht is maar 1000 SI-eenheden.
quote:Op vrijdag 20 januari 2006 17:18 schreef yup het volgende:
Je zou eens moeten weten hoe bizar veel auto's er te koop staan bij handelaren met teruggedraaide stand.
Bijv. een auto van '92 heeft 3 ton gelopen draaien ze effe naar 192.000 km, want een auto met 3 ton is bijna niet te verkopen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |