Inderdaad. Als ik zie waar studiegenoten van me terecht zijn gekomen en m'n eigen baan beoordeel inclusief wat ik verdien dan moet je wel dronken zijn om te denken dat Bedrijfskunde WO een kansloze studie is.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 19:10 schreef Mainport het volgende:
Als bedrijfskundige leer je je informatie op waarde schatten, dus het artikel hierboven mag je vergeten. Het jaarlijkse onderzoek van Elsevier geeft iedere keer weer aan dat je met bedrijfskunde wel degelijk aan de bak komt en zelfs bij de hoogste (start)salarissen zit.
Wiskunde, Statistiek, Boekhouden en Finance zijn de enige vakken waarbij je echt goed aant rekenen bent maar het is absoluut geen rocket science.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 19:41 schreef kensei het volgende:
Je moet van wiskunde houden, anders niet doen
Mwo... ik zou zeggen dat je niet slecht moet zijn in wiskunde, want dan worden een paar vakken wel erg pittig en kan dat ervoor zorgen dat je niet afstuderen zult. Maar als je een beetje gemiddeld bent qua wiskunde op het VWO kun je het met een beetje doorzetten vaak best halen hoor. Bedrijfskunde is veel meer dan cijfertjes alleen.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 19:41 schreef kensei het volgende:
Je moet van wiskunde houden, anders niet doen
Win-win, lijkt me. Als het er inderdaad erg op lijkt, lijkt het me dat je veel vrijstellingen zal krijgen. Speelt dat mee in je keuze?quote:Op zaterdag 30 mei 2009 22:39 schreef GR het volgende:
Ik zit er over na te denken om na mijn studie bedrijfseconomie nog een verkorte bachelor te doen, alvorens ik begin aan de master. Nu twijfel ik tussen algemene economie en bedrijfskunde. Het lijkt me dat bedrijfskunde veel overlap heeft met bedrijfseconomie, waardoor ik bang ben veel herhaling te krijgen. Klopt dat? of behelzen ze wel degelijk andere vakgebieden?
Bij de Erasmus Universiteit Rotterdam bieden ze een bachelor bedrijfskunde en daaropvolgende Master Business Information Management. Misschien niet technische genoeg (ik weet niet precies wat je je bij technolgiemanagement voorstelt), maar misschien wel dé combinatie voor je.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 23:05 schreef Viezze het volgende:
Een schaamteloze TVP, ik twijfel toch ook nog over bedrijfskunde, het lijkt me wel erg tofAndere keuze voor mij is Technologiemangement, wat voor 2/3 uit bedrijfskunde bestaat heb ik mij laten vertellen (allebei RU)
De sites van de universiteiten kunnen hierover al vrij veel informatie geven. Je krijgt bijvoorbeeld boekhouden, maar ook rapporteren over je financieën aan externe partijen of aan het management. Het is dus vrij divers.quote:Op zondag 31 mei 2009 00:31 schreef JennoL het volgende:
...Wat voor een soort economie kan ik verwachten als je het vergelijkt met de middelbare school, als jullie dat nog weten in ieder geval.....
Interessant fenomeen dat zodra er 'sociale' in de beschrijving of titel van een opleiding staat, het gelijk hordes vrouwen aantrekt en geen man geïnteresseerd is.quote:Op maandag 1 juni 2009 00:43 schreef Malebolgia het volgende:
Dat 'sociale aspect' is alleen leuk als je de HR kant in wil, en sinds die voor 90% vrouwen bestaat lijkt me die kans bij jou klein.
Hij bedoelt denk ik iets anders met het sociale aspect nml. het bier drinken en daarmee een netwerk opbouwen of niet?quote:Op maandag 1 juni 2009 00:43 schreef Malebolgia het volgende:
Dat 'sociale aspect' is alleen leuk als je de HR kant in wil, en sinds die voor 90% vrouwen bestaat lijkt me die kans bij jou klein.
bedoel je de opleiding bedrijfskunde in het algemeen of de opleiding in Nijmegen?quote:Op maandag 1 juni 2009 12:04 schreef Florian_ het volgende:
Volgens de Elsevier is het een zeer gewilde opleiding (bedrijven) en krijg je een (relatief) hoog startsalaris.
Behalve rotterdam stonden groningen en maastricht ook nog in mijn rijtjequote:Op maandag 1 juni 2009 12:09 schreef JennoL het volgende:
[..]
bedoel je de opleiding bedrijfskunde in het algemeen of de opleiding in Nijmegen?
De opleiding in het algemeen.quote:Op maandag 1 juni 2009 12:09 schreef JennoL het volgende:
[..]
bedoel je de opleiding bedrijfskunde in het algemeen of de opleiding in Nijmegen?
Nee dat is helemaal correct. Je moet bedrijfskunde ook niet in het Nederlands willen doen. In de huidige wereld bedrijfskunde studeren zonder een fatsoenlijke internationale grondslag makes no sense...quote:Op maandag 1 juni 2009 12:20 schreef JennoL het volgende:
in maastricht hebben ze de opleiding alleen in het engels of vergis ik me?
dan heb je het over netto mag ik hopen?quote:Op maandag 1 juni 2009 12:12 schreef Florian_ het volgende:
Salaris anderhalf jaar na afstuderen: ¤1.950 (relatief hoog in vergelijking met andere opleidingen)
Inderdaad, vind dat nog al laag als het gaat om bruto, zal toch wel meer zijn? Ken zat hbo'ers die ver over de 2000 euro als start salaris hebben.quote:Op maandag 1 juni 2009 13:10 schreef Malebolgia het volgende:
[..]
dan heb je het over netto mag ik hopen?
Lijkt me ook netto ja.quote:Op maandag 1 juni 2009 13:16 schreef Apekoek het volgende:
Inderdaad, vind dat nog al laag als het gaat om bruto, zal toch wel meer zijn? Ken zat hbo'ers die ver over de 2000 euro als start salaris hebben.
3 opties? Wat is er mis met Tilburg of Amsterdam?quote:Op maandag 1 juni 2009 00:43 schreef Malebolgia het volgende:
Voor economische studies heb je in Nederland 3 opties:
Rotterdam, Maastricht of Groningen. Nijmegen zou ik niet eens overwegen maar goed.
Geef maar wat bronnen dan. Net even gegoogled en Maastricht kwam daar juist als matiger uit, in vergelijking met Rotterdam en Tilburg.quote:Op woensdag 3 juni 2009 11:11 schreef Malebolgia het volgende:
Pak een paar willekeurige (internationale) rankings erbij, en muv Tilburg Business School in het FT lijstje van European Management Schools blijft de rest achter bij Rotterdam en Maastricht.
Het niveau ligt zeker lager dan bij veel andere studies. Ik werd dit jaar gevraagd om een bedrijfskundevak te geven, er werd bij vermeld:quote:Op donderdag 4 juni 2009 12:13 schreef Drive-r het volgende:
Volgens mij is bedrijfskunde op zich een goeie opleiding, maar het niveau vergeleken bij andere studie ligt nu eenmaal ietsje lager en dus is het wellicht nadelig voor je kansen op een echte "top"-startersfunctie. Het ligt maar net aan wat je wilt. Volgens mij zijn bedrijven nog steeds happig op de opleiding, maar je hebt nu eenmaal een segment waar de eisen volgens mij iets taaier zijn. Bij McKinsey o.i.d. nemen ze weinig mensen met Bedrijfskunde aan.
Bij dit soort top-startersfuncties maakt het geen reet uit wat voor studie je hebt gedaan. Als je maar een topstudent was, zowel qua cijfers als neven-activiteiten. Feit is dat mensen met een sterk ontwikkeld analytisch vermogen vaker technische studies kiezen, maar dit wil niet zeker dat je als bedrijfskunde student bij voorbaat kansloos bent.quote:Op donderdag 4 juni 2009 12:13 schreef Drive-r het volgende:
Volgens mij is bedrijfskunde op zich een goeie opleiding, maar het niveau vergeleken bij andere studie ligt nu eenmaal ietsje lager en dus is het wellicht nadelig voor je kansen op een echte "top"-startersfunctie. Het ligt maar net aan wat je wilt. Volgens mij zijn bedrijven nog steeds happig op de opleiding, maar je hebt nu eenmaal een segment waar de eisen volgens mij iets taaier zijn. Bij McKinsey o.i.d. nemen ze weinig mensen met Bedrijfskunde aan.
Je zegt het zelf al - mensen met een sterk analytisch vermogen kiezen minder snel bedrijfskunde. Dus selecteren wij bijvoorbeeld nauwelijks mensen met bedrijfskunde, want wij zoeken mensen die juist analytisch sterk zijn.quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:36 schreef vaagsel het volgende:
[..]
Bij dit soort top-startersfuncties maakt het geen reet uit wat voor studie je hebt gedaan. Als je maar een topstudent was, zowel qua cijfers als neven-activiteiten. Feit is dat mensen met een sterk ontwikkeld analytisch vermogen vaker technische studies kiezen, maar dit wil niet zeker dat je als bedrijfskunde student bij voorbaat kansloos bent.
Niet persoonlijk opnemen, da's zonde van je energie. Natuurlijk is het overall geen slechte studie, dat zegt ook niemand. Maar het heeft zijn beperkingen.quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:39 schreef Apekoek het volgende:
Wat doet hier iedereen gematigd negatief zegIk persoonlijk vind WO bedrijfskunde momenteel zwaar genoeg in de Pre-Master, maar ik doe het wel okay.
Jongens even over het niveau, we hebben het hier niet over VMBO bloemschikken
Wat een onzin alsof je geen analytisch inzicht moet hebben bij bedrijfskunde, om abstracte zaken zoals strategisch management aan te pakken zul je echt wel het 1 en ander goed moeten kunnen analyseren wil je tot een goed eind cijfer komen. Overigens niet iedereen, net zoals ik, wil in een Beta studenten wereld terecht komen, dit lijkt me echt killing voor mijn sociale leven (los van het feit dat beta inderdaad wel moeilijker is, maar dat is nu niet de discussie). Het gaat er uiteindelijk om dat je een leuke en ruime keus hebt aan banen, en dat kan met bedrijfskunde.quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:40 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al - mensen met een sterk analytisch vermogen kiezen minder snel bedrijfskunde. Dus selecteren wij bijvoorbeeld nauwelijks mensen met bedrijfskunde, want wij zoeken mensen die juist analytisch sterk zijn.
Natuurlijk ben je niet bij voorbaat kansloos, maar je kans is gewoon kleiner. Bij dit soort bedrijven moeten je echt uitblinken om uitgenodigd te worden met deze studie.
Akkoord, maar de hoofdvraag in dit topic is of WO bedrijfskunde een goede keus is. Tja over het algemeen lijkt me dat wel, elke studie kent denk ik zijn beperkingen. Zo zal een beta student voor bepaalde bedrijven juist totaal niet interessant zijn, dat heeft maar net met de branche te maken (technisch/niet technisch etc.).quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:41 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Niet persoonlijk opnemen, da's zonde van je energie. Natuurlijk is het overall geen slechte studie, dat zegt ook niemand. Maar het heeft zijn beperkingen.
Dat laatste betwist ik ook niet. Trouwens grappig dat je zelf ook een behoorlijk generaliserende blik hebt op de wereld, waarom zou een Beta omgeving (zoals bijvoorbeeld een goede consultant) sociaal killing moeten zijn?quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:45 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Wat een onzin alsof je geen analytisch inzicht moet hebben bij bedrijfskunde, om abstracte zaken zoals strategisch management aan te pakken zul je echt wel het 1 en ander goed moeten kunnen analyseren wil je tot een goed eind cijfer komen. Overigens niet iedereen, net zoals ik, wil in een Beta studenten wereld terecht komen, dit lijkt me echt killing voor mijn sociale leven (los van het feit dat beta inderdaad wel moeilijker is, maar dat is nu niet de discussie). Het gaat er uiteindelijk om dat je een leuke en ruime keus hebt aan banen, en dat kan met bedrijfskunde.
Volgens mij heb ik het eerder ook al gezegd. Het is op zich een goede keuze. Ik gaf enkel de beperking aan. Elke studie heeft beperkingen.quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:46 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Akkoord, maar de hoofdvraag in dit topic is of WO bedrijfskunde een goede keus is. Tja over het algemeen lijkt me dat wel, elke studie kent denk ik zijn beperkingen. Zo zal een beta student voor bepaalde bedrijven juist totaal niet interessant zijn, dat heeft maar net met de branche te maken (technisch/niet technisch etc.).
Als jij beschikt over de talenten die nodig zijn om interessant te zijn voor McKinsey et al maakt het niks uit welke studie je hebt gedaan. Dat mensen met deze talenten vaker kiezen voor technische studies maakt het niet moeilijker als BDK student om een voet in de deur te krijgen, mits jij over de benodigde talenten beschikt.quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:40 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al - mensen met een sterk analytisch vermogen kiezen minder snel bedrijfskunde. Dus selecteren wij bijvoorbeeld nauwelijks mensen met bedrijfskunde, want wij zoeken mensen die juist analytisch sterk zijn.
Natuurlijk ben je niet bij voorbaat kansloos, maar je kans is gewoon kleiner. Bij dit soort bedrijven moeten je echt uitblinken om uitgenodigd te worden met deze studie.
Ik snap de redenering simpelweg niet. Dus iemand met de juiste talenten zou ook met een cursus pottenbakken een baan bij McK kunnen krijgen (en nee, ik vergelijk BK niet met pottenbakken)? Op zich ben ik dan nog wel van mening dat de mogelijkheid er altijd is, maar je moet toegeven dat het lastiger is. Ik weet gewoon van een hoop banken in Londen bijvoorbeeld, dat ze BK studenten eigenlijk nooit uitnodigen voor een gesprek. Het lijkt me dat het dan lastiger is om een baan aldaar te vinden, of ben ik nou gek?quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:53 schreef vaagsel het volgende:
[..]
Als jij beschikt over de talenten die nodig zijn om interessant te zijn voor McKinsey et al maakt het niks uit welke studie je hebt gedaan. Dat mensen met deze talenten vaker kiezen voor technische studies maakt het niet moeilijker als BDK student om een voet in de deur te krijgen, mits jij over de benodigde talenten beschikt.
Ik heb persoonlijk een beetje een aversie tegen dat soort combinatiestudies. Ik ben van mening - wellicht onterecht - dat je beter een studie kan doen die zich focust op één vakgebied, zoals bijvoorbeeld Rechten. Ik heb reeds een brede studie afgerond (rechten, marketing, communicatie, alles in één). Daarvan kan ik niet zeggen dat ik veel geleerd heb. Je gaat simpelweg niet diep genoeg in op de leerstof.quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:58 schreef GR het volgende:
De Universiteit van Tilburg biedt de bacheloropleiding 'Recht en management' aan, misschien is dat een ideale combinatie tussen recht en bedrijfsleven?
Goed. Ik begrijp je punt, maar ik denk dat mijn praktijk voorbeeld al aan geeft dat de kans gewoon lager is. Helaas, maar waar. Persoonlijk denk ik dat iemand die het talent heeft er uiteindelijk toch wel komt, het zal qua eerste baan alleen wat lastiger zijn. Vervolgens blink je toch wel uit.quote:Op donderdag 4 juni 2009 14:00 schreef vaagsel het volgende:
Ik zeg gewoon dat als jij de talenten hebt dat de studie die je volgt niet heel veel uitmaakt. Dat veel meer talent kiest voor technische studies zorgt er inderdaad voor dat maar weinig BK studenten voor strat. consultancies interessant zijn, omdat er tussen BK studenten maar weinig talenten zitten. Wat ik zeg is dat als jij zo'n talent bent en je doet BK dat je wel wordt opgemerkt, door je hoge VWO en WO cijfers en je nevenactiviteiten.
Hier in NL lopen bedrijven als BCG, McKinsey etc. belachelijk veel carreer events af, ook bij BDK/Economie, terwijl ze elk jaar maar wat, 20 mensen aannemen? Dit doen ze puur om in zo'n breed mogelijke vijver te vissen, omdat ze nooit weten waar het talent opduikt.
Dat betreft de thesis is iets wat niet voor elke student op gaat. Ik durf hier open en bloot aan te geven dat ik echt wel weken nodig heb om een redelijke thesis te schrijven, maar als het dan eenmaal gelukt is dan ben ik tevreden. Zoals jij het al aangeeft, voor jou maakt het het leven een stuk makkelijker dat je het zo snel kan, ik niet en ik moet aanpoten. Dus dat jij het niveau bedroevend laag noemt vind ik eerder te verhalen op het feit dat jij het gewoon goed in je vingers hebt en dat je er maar wat naast moet doen als je iets uitdagends wil.quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:53 schreef vaagsel het volgende:
[..]
Als jij beschikt over de talenten die nodig zijn om interessant te zijn voor McKinsey et al maakt het niks uit welke studie je hebt gedaan. Dat mensen met deze talenten vaker kiezen voor technische studies maakt het niet moeilijker als BDK student om een voet in de deur te krijgen, mits jij over de benodigde talenten beschikt.
En het niveau hier in Grunn is/was echt bedroevend. Tienpuntsmastervak waar niemand op college kwam en je op een halve week leren een acht kon halen, het feit dat je een bachelor thesis kan schrijven in drie dagen etc. Het heeft mijn leven een stuk makkelijker gemaakt maar het zou niet moeten kunnen.
Ja hier ook, maar is door een jaar in de US geen probleem. Moet wel zeggen dat die thesis van een laag niveau was, maar puur het feit dat iemand die een half jaar niet naar "verplichte" bijeenkomsten komt, niks van zich laat horen en op de deadline een verontschuldigend mailtje stuurt met een thesis van bedenkelijk niveau toegevoegd nog een voldoende (een 6 dus) krijgt vond ik persoonlijk best leuk, maar zou niet moeten kunnen.quote:Op donderdag 4 juni 2009 14:13 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Dat betreft de thesis is iets wat niet voor elke student op gaat. Ik durf hier open en bloot aan te geven dat ik echt wel weken nodig heb om een redelijke thesis te schrijven, maar als het dan eenmaal gelukt is dan ben ik tevreden. Zoals jij het al aangeeft, voor jou maakt het het leven een stuk makkelijker dat je het zo snel kan, ik niet en ik moet aanpoten. Dus dat jij het niveau bedroevend laag noemt vind ik eerder te verhalen op het feit dat jij het gewoon goed in je vingers hebt en dat je er maar wat naast moet doen als je iets uitdagends wil.
edit- wat ik er wel bij moet vermelden is dat echt alles bij ons in het Engels moet ,dus ook de thesis, maakt het al iets moeilijker maar dat is natuurlijk iets wat er gewoon bijhoort.
Ah over dat laatste kan ik niet mee praten, ik heb namelijk eerst HBO Technische Bedrijfskunde gedaan en ben nu bezig met mijn Pre-Master...dan begin je dus bij voorbaat op een wat hoger niveau dan de eerste 2 a 3 klassen natuurlijk.quote:Op donderdag 4 juni 2009 14:36 schreef vaagsel het volgende:
[..]
Ja hier ook, maar is door een jaar in de US geen probleem. Moet wel zeggen dat die thesis van een laag niveau was, maar puur het feit dat iemand die een half jaar niet naar "verplichte" bijeenkomsten komt, niks van zich laat horen en op de deadline een verontschuldigend mailtje stuurt met een thesis van bedenkelijk niveau toegevoegd nog een voldoende (een 6 dus) krijgt vond ik persoonlijk best leuk, maar zou niet moeten kunnen.
En verder leer ik inderdaad best makkelijk, maar als je kijkt hoe er op kennis getoetst wordt (wat ook door het massale komt), is het niveau gewoon best laag. Pas in het derde jaar wordt er af en toe op inhoudelijke kennis getoetst, de rest is puur toetsing van feitenkennis d.m.v. MC tentamens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |