abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 juni 2009 @ 13:55:06 #51
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_69700211
Ik ga bijvoorbeeld Rechten studeren. Ik wil echter later geen togaberoep uitoefenen. Het bedrijfsleven lijkt mij vele malen interessanter. Nu vraag ik mij dikwijls af of ik dan niet beter voor Bedrijfskunde kan kiezen. Je ziet echter dat veel mensen in het bedrijfsleven een studie hebben gedaan zoals Geschiedenis en Rechten, en alsnog goed terecht zijn gekomen.
Primum non nocere
pi_69700250
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 13:53 schreef vaagsel het volgende:

[..]

Als jij beschikt over de talenten die nodig zijn om interessant te zijn voor McKinsey et al maakt het niks uit welke studie je hebt gedaan. Dat mensen met deze talenten vaker kiezen voor technische studies maakt het niet moeilijker als BDK student om een voet in de deur te krijgen, mits jij over de benodigde talenten beschikt.
Ik snap de redenering simpelweg niet. Dus iemand met de juiste talenten zou ook met een cursus pottenbakken een baan bij McK kunnen krijgen (en nee, ik vergelijk BK niet met pottenbakken)? Op zich ben ik dan nog wel van mening dat de mogelijkheid er altijd is, maar je moet toegeven dat het lastiger is. Ik weet gewoon van een hoop banken in Londen bijvoorbeeld, dat ze BK studenten eigenlijk nooit uitnodigen voor een gesprek. Het lijkt me dat het dan lastiger is om een baan aldaar te vinden, of ben ik nou gek?
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  donderdag 4 juni 2009 @ 13:58:12 #53
256934 GR
Cash is fact,profit an opinion
pi_69700321
De Universiteit van Tilburg biedt de bacheloropleiding 'Recht en management' aan, misschien is dat een ideale combinatie tussen recht en bedrijfsleven?
  donderdag 4 juni 2009 @ 14:00:03 #54
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_69700387
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 13:58 schreef GR het volgende:
De Universiteit van Tilburg biedt de bacheloropleiding 'Recht en management' aan, misschien is dat een ideale combinatie tussen recht en bedrijfsleven?
Ik heb persoonlijk een beetje een aversie tegen dat soort combinatiestudies. Ik ben van mening - wellicht onterecht - dat je beter een studie kan doen die zich focust op één vakgebied, zoals bijvoorbeeld Rechten. Ik heb reeds een brede studie afgerond (rechten, marketing, communicatie, alles in één). Daarvan kan ik niet zeggen dat ik veel geleerd heb. Je gaat simpelweg niet diep genoeg in op de leerstof.
Primum non nocere
pi_69700415
Ik zeg gewoon dat als jij de talenten hebt dat de studie die je volgt niet heel veel uitmaakt. Dat veel meer talent kiest voor technische studies zorgt er inderdaad voor dat maar weinig BK studenten voor strat. consultancies interessant zijn, omdat er tussen BK studenten maar weinig talenten zitten. Wat ik zeg is dat als jij zo'n talent bent en je doet BK dat je wel wordt opgemerkt, door je hoge VWO en WO cijfers en je nevenactiviteiten.

Hier in NL lopen bedrijven als BCG, McKinsey etc. belachelijk veel carreer events af, ook bij BDK/Economie, terwijl ze elk jaar maar wat, 20 mensen aannemen? Dit doen ze puur om in zo'n breed mogelijke vijver te vissen, omdat ze nooit weten waar het talent opduikt.
Life is too short not to have fun
pi_69700553
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 14:00 schreef vaagsel het volgende:
Ik zeg gewoon dat als jij de talenten hebt dat de studie die je volgt niet heel veel uitmaakt. Dat veel meer talent kiest voor technische studies zorgt er inderdaad voor dat maar weinig BK studenten voor strat. consultancies interessant zijn, omdat er tussen BK studenten maar weinig talenten zitten. Wat ik zeg is dat als jij zo'n talent bent en je doet BK dat je wel wordt opgemerkt, door je hoge VWO en WO cijfers en je nevenactiviteiten.

Hier in NL lopen bedrijven als BCG, McKinsey etc. belachelijk veel carreer events af, ook bij BDK/Economie, terwijl ze elk jaar maar wat, 20 mensen aannemen? Dit doen ze puur om in zo'n breed mogelijke vijver te vissen, omdat ze nooit weten waar het talent opduikt.
Goed. Ik begrijp je punt, maar ik denk dat mijn praktijk voorbeeld al aan geeft dat de kans gewoon lager is. Helaas, maar waar. Persoonlijk denk ik dat iemand die het talent heeft er uiteindelijk toch wel komt, het zal qua eerste baan alleen wat lastiger zijn. Vervolgens blink je toch wel uit.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  donderdag 4 juni 2009 @ 14:13:53 #57
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_69700827
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 13:53 schreef vaagsel het volgende:

[..]

Als jij beschikt over de talenten die nodig zijn om interessant te zijn voor McKinsey et al maakt het niks uit welke studie je hebt gedaan. Dat mensen met deze talenten vaker kiezen voor technische studies maakt het niet moeilijker als BDK student om een voet in de deur te krijgen, mits jij over de benodigde talenten beschikt.

En het niveau hier in Grunn is/was echt bedroevend. Tienpuntsmastervak waar niemand op college kwam en je op een halve week leren een acht kon halen, het feit dat je een bachelor thesis kan schrijven in drie dagen etc. Het heeft mijn leven een stuk makkelijker gemaakt maar het zou niet moeten kunnen.
Dat betreft de thesis is iets wat niet voor elke student op gaat. Ik durf hier open en bloot aan te geven dat ik echt wel weken nodig heb om een redelijke thesis te schrijven, maar als het dan eenmaal gelukt is dan ben ik tevreden. Zoals jij het al aangeeft, voor jou maakt het het leven een stuk makkelijker dat je het zo snel kan, ik niet en ik moet aanpoten. Dus dat jij het niveau bedroevend laag noemt vind ik eerder te verhalen op het feit dat jij het gewoon goed in je vingers hebt en dat je er maar wat naast moet doen als je iets uitdagends wil.

edit- wat ik er wel bij moet vermelden is dat echt alles bij ons in het Engels moet ,dus ook de thesis, maakt het al iets moeilijker maar dat is natuurlijk iets wat er gewoon bijhoort.

[ Bericht 6% gewijzigd door Apekoek op 04-06-2009 14:26:31 ]
pi_69701448
Ben bijna 5e jaars Bedrijfskunde, voor vragen kunt u bij mij terecht.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
pi_69701671
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 14:13 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Dat betreft de thesis is iets wat niet voor elke student op gaat. Ik durf hier open en bloot aan te geven dat ik echt wel weken nodig heb om een redelijke thesis te schrijven, maar als het dan eenmaal gelukt is dan ben ik tevreden. Zoals jij het al aangeeft, voor jou maakt het het leven een stuk makkelijker dat je het zo snel kan, ik niet en ik moet aanpoten. Dus dat jij het niveau bedroevend laag noemt vind ik eerder te verhalen op het feit dat jij het gewoon goed in je vingers hebt en dat je er maar wat naast moet doen als je iets uitdagends wil.

edit- wat ik er wel bij moet vermelden is dat echt alles bij ons in het Engels moet ,dus ook de thesis, maakt het al iets moeilijker maar dat is natuurlijk iets wat er gewoon bijhoort.
Ja hier ook, maar is door een jaar in de US geen probleem. Moet wel zeggen dat die thesis van een laag niveau was, maar puur het feit dat iemand die een half jaar niet naar "verplichte" bijeenkomsten komt, niks van zich laat horen en op de deadline een verontschuldigend mailtje stuurt met een thesis van bedenkelijk niveau toegevoegd nog een voldoende (een 6 dus) krijgt vond ik persoonlijk best leuk, maar zou niet moeten kunnen.

En verder leer ik inderdaad best makkelijk, maar als je kijkt hoe er op kennis getoetst wordt (wat ook door het massale komt), is het niveau gewoon best laag. Pas in het derde jaar wordt er af en toe op inhoudelijke kennis getoetst, de rest is puur toetsing van feitenkennis d.m.v. MC tentamens.
Life is too short not to have fun
  donderdag 4 juni 2009 @ 14:43:18 #60
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_69701966
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 14:36 schreef vaagsel het volgende:

[..]

Ja hier ook, maar is door een jaar in de US geen probleem. Moet wel zeggen dat die thesis van een laag niveau was, maar puur het feit dat iemand die een half jaar niet naar "verplichte" bijeenkomsten komt, niks van zich laat horen en op de deadline een verontschuldigend mailtje stuurt met een thesis van bedenkelijk niveau toegevoegd nog een voldoende (een 6 dus) krijgt vond ik persoonlijk best leuk, maar zou niet moeten kunnen.

En verder leer ik inderdaad best makkelijk, maar als je kijkt hoe er op kennis getoetst wordt (wat ook door het massale komt), is het niveau gewoon best laag. Pas in het derde jaar wordt er af en toe op inhoudelijke kennis getoetst, de rest is puur toetsing van feitenkennis d.m.v. MC tentamens.
Ah over dat laatste kan ik niet mee praten, ik heb namelijk eerst HBO Technische Bedrijfskunde gedaan en ben nu bezig met mijn Pre-Master...dan begin je dus bij voorbaat op een wat hoger niveau dan de eerste 2 a 3 klassen natuurlijk. En tja moet ook eerlijk zeggen dat ik wel eens een 8 op een tentamen heb gehaald door alleen de sheets te leren, dat zou eigenlijk niet moeten kunnen inderdaad, maar dat is niet met alles zo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')