Omdat het gewoon niet goed werkt. En zeker ook niet zuiniger is.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 21:05 schreef EchtGaaf het volgende:
De wankelmotor heeft daar aanzienlijk minder last van. Waarom die nooit goed is uitontwikkeld is voor mij een raadsel.
Uitontwikkelen enzo.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 23:22 schreef DS4 het volgende:
[..]
Omdat het gewoon niet goed werkt. En zeker ook niet zuiniger is.
Iets aan de vorm doen?quote:Op dinsdag 2 juni 2009 21:18 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Efficiëntie is ook niet de reden dat Mazda het in productie houdt, maar juist het aparte eraan. Zelf weten ze (hopelijk) ook wel dat het de ongunstige vorm van de verbrandingskamer is die motor minder efficiënt maakt.
Je denkt serieus dat Mazda nooit heeft geprobeerd om er echt iets van te maken?quote:
Dat zeg ik niet. Maar hoe lang heeft de dieseltechniek gewoon stilgestaan en het laatste decennium een enorme ontwikkelingsprong heeft doorgemaakt?quote:Op woensdag 3 juni 2009 12:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je denkt serieus dat Mazda nooit heeft geprobeerd om er echt iets van te maken?
Veel moderne dieseltechniek is voortgekomen uit onderzoek van truckfabrikanten, omdat die alleen maar diesels ontwikkelen. Personenwagenfabrikanten wedden al jaren op verschillende paarden, waardoor ze ook hun onderzoeksbudget moeten verdelen. Daardoor zul je niet gauw zien dat personenwagenfabrikanten techniek radicaal verbeteren, maar eerder kleine verbeteringen aanbrengen.quote:Op woensdag 3 juni 2009 12:13 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Maar hoe lang heeft de dieseltechniek gewoon stilgestaan en het laatste decennium een enorme ontwikkelingsprong heeft doorgemaakt?
Vroeger waren diesels tractoren, ik zou nu liever niets anders dan een CDI motor onder de kap willen hebben.
Waarom zou het licht niet uiteindelijk gezien kunnen worden, ook qua deze techniek?
De diesel stond niet stil. Directe injectie heeft inderdaad een sprong veroorzaakt, maar niet datgene wat jij veronderstelt dat met de wankelmotor kan gebeuren. De diesel is nl. niet zo veel zuiniger geworden, maar vooral meer gaan presteren. Overigens, ten koste van het aantal kilometeres dat je met zo'n blok probleemloos kan rijden.quote:Op woensdag 3 juni 2009 12:13 schreef EchtGaaf het volgende:
Dat zeg ik niet. Maar hoe lang heeft de dieseltechniek gewoon stilgestaan en het laatste decennium een enorme ontwikkelingsprong heeft doorgemaakt?
Je zou eens een kort stukje met mij mee moeten rijden, dan weet je dat geen enkele diesel in de buurt kan komen van een goede otto.quote:Vroeger waren diesels tractoren, ik zou nu liever niets anders dan een CDI motor onder de kap willen hebben.![]()
Het is onwaarschijnlijk. Laten we het daar op houden.quote:Waarom zou het licht niet uiteindelijk gezien kunnen worden, ook qua deze techniek?
Een diesel is nog steeds een traktor.quote:Op woensdag 3 juni 2009 12:13 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Vroeger waren diesels tractoren, ik zou nu liever niets anders dan een CDI motor onder de kap willen hebben.
Waarom zou het licht niet uiteindelijk gezien kunnen worden, ook qua deze techniek?
Audi heeft met zo'n tractor meerdere keren de 24 uur van Le Mans gewonnen.quote:Op woensdag 3 juni 2009 16:12 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Een diesel is nog steeds een traktor.
En bij hetzelfde vermogen dus zuiniger. Het gaat er om dat het rendement vergroot is. Dat kan je gebruiken voor zuinigheid of meer presterenquote:Op woensdag 3 juni 2009 14:10 schreef DS4 het volgende:
[..]
De diesel stond niet stil. Directe injectie heeft inderdaad een sprong veroorzaakt, maar niet datgene wat jij veronderstelt dat met de wankelmotor kan gebeuren. De diesel is nl. niet zo veel zuiniger geworden, maar vooral meer gaan presteren.
De motor zal wrs eerder sluiten ja naarmate specifiek vermogen van de motor stijgt....quote:Overigens, ten koste van het aantal kilometeres dat je met zo'n blok probleemloos kan rijden.
[..]
Wanneer kan dat?quote:Je zou eens een kort stukje met mij mee moeten rijden, dan weet je dat geen enkele diesel in de buurt kan komen van een goede otto.
[..]
Hoeft niet onwaarschijnlijk te zijn. Misschien weet EG wel een oplossing.quote:Het is onwaarschijnlijk. Laten we het daar op houden.
Mijn topic heeft veel raakvlakken.quote:Op woensdag 3 juni 2009 14:16 schreef Boze_Appel het volgende:
Het is elke keer weer een verassing waar dit topic over gaat.
quote:Op woensdag 3 juni 2009 16:12 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Een diesel is nog steeds een traktor.
Het rendement is nauwelijks vergroot. Je kijkt denk ik teveel naar ECE cijfers.quote:Op donderdag 4 juni 2009 12:38 schreef EchtGaaf het volgende:
En bij hetzelfde vermogen dus zuiniger. Het gaat er om dat het rendement vergroot is. Dat kan je gebruiken voor zuinigheid of meer presteren
O, iedere dag. Moet je alleen wel toevallig net daar zijn waar ik van vertrek en het niet erg vinden dat je wordt afgezet waar ik naartoe moet. En ik geen passagier heb, want achterin vervoer ik alleen mensen als het strikt noodzakelijk is.quote:Wanneer kan dat?
Ik zou zeggen: doen! Ik hoor het wel als het gelukt is.quote:Hoeft niet onwaarschijnlijk te zijn. Misschien weet EG wel een oplossing.![]()
Het topic draait om jouw wensen. En jij hebt kennelijk veel wensen...quote:
Volgens mij zijn er twee dingen die je moet onderscheiden: de verbranding van de brandstof en de omzetting van potentiële energie in kinetische energie.quote:Op donderdag 4 juni 2009 12:38 schreef EchtGaaf het volgende:
En bij hetzelfde vermogen dus zuiniger. Het gaat er om dat het rendement vergroot is. Dat kan je gebruiken voor zuinigheid of meer presteren
Als je de regels dusdanig opstelt dat een diesel zwaar in het voordeel is dan is dit inderdaad niet zo gek. Daarbij blijft nog steeds staan dat het een traktor is gezien het geringe toerenbereik.quote:Op woensdag 3 juni 2009 23:38 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Audi heeft met zo'n tractor meerdere keren de 24 uur van Le Mans gewonnen.
Daarbij halen benzineauto's deze waarden inmiddels ook. Laat staan nu de ontwikkeling van de turbobenzine (of compressor of zelfs een combinatie daarvan) in volle gang is. Nee, diesel doet over een paar jaar echt niet meer mee.quote:Op donderdag 4 juni 2009 14:00 schreef lyolyrc het volgende:
De omzetting van potentiële energie in kinetische energie gaat over het dieselproces zelf. Volgens mij is het rendement daarvan is de afgelopen jaren omlaag gegaan om te kunnen voldoen aan de emissie-eisen. Hoge compressie betekent een hoger rendement van het dieselproces, maar ook meer vorming van stikstofoxiden. Vanwege dat laatste is de compressie de laatste jaren omlaag gegaan van ongeveer 1:20 naar 1:16 à 1:17.
Welke waarden? Compressie van 1:16 à 1:17? Dan verbrandt de benzine spontaan en gaat de motor pingelen. Bovendien grote kans dat je dan binnen enkele meters met een lekke koppakking staat.quote:Op donderdag 4 juni 2009 17:04 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Daarbij halen benzineauto's deze waarden inmiddels ook. Laat staan nu de ontwikkeling van de turbobenzine (of compressor of zelfs een combinatie daarvan) in volle gang is. Nee, diesel doet over een paar jaar echt niet meer mee.
Leesfoutjequote:Op donderdag 4 juni 2009 17:37 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Welke waarden? Compressie van 1:16 à 1:17? Dan verbrandt de benzine spontaan en gaat de motor pingelen. Bovendien grote kans dat je dan binnen enkele meters met een lekke koppakking staat.
Gevoelige snaar geraakt?quote:Op donderdag 4 juni 2009 18:10 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nee, het gaat nergens en dus overal over. Het is een slowchat voor jouw ego.
Altijd weer leuk om mensen te horen die ergens verstand van hebben.quote:Op donderdag 4 juni 2009 14:00 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er twee dingen die je moet onderscheiden: de verbranding van de brandstof en de omzetting van potentiële energie in kinetische energie.
Het rendement van de verbranding is omhoog gegaan door toepassen van directe injectie. Daardoor mengen lucht en brandstof beter, wat een volledigere verbranding oplevert; je ziet dat onder andere aan de lagere roetuitstoot van diesels.
De omzetting van potentiële energie in kinetische energie gaat over het dieselproces zelf. Volgens mij is het rendement daarvan is de afgelopen jaren omlaag gegaan om te kunnen voldoen aan de emissie-eisen. Hoge compressie betekent een hoger rendement van het dieselproces, maar ook meer vorming van stikstofoxiden. Vanwege dat laatste is de compressie de laatste jaren omlaag gegaan van ongeveer 1:20 naar 1:16 à 1:17.
Wie heeft geen wensen?quote:Op donderdag 4 juni 2009 12:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het topic draait om jouw wensen. En jij hebt kennelijk veel wensen...
Dat doet diesel ook...quote:Op donderdag 4 juni 2009 17:37 schreef lyolyrc het volgende:
Welke waarden? Compressie van 1:16 à 1:17? Dan verbrandt de benzine spontaan
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |