Acda en de Munnik - de Reunie.
heb er ff een stukje uitgeknipt. nummer staat helaas neit op youtube.
Ik sta ineens met een microfoon in mijn hand, in een spotje. En ik weet dat ik wat moet zeggen maar er komt helemaal niks in me op. Ik kreeg en kaartje in de bus, of ik op de re?nie wilde komen van mijn oude klas. Moest ik wel even Liesbeth de Windt bellen. Liesbeth de Windt, u kent haar niet maar dat is een vreselijk succesvol type geworden. Vroeger was dat die zeekoe die van die douchegordijnen droeg. Ja, ik was best wel verliefd, toen. Maar ik ga naar die re?nie en ik sta nog maar met ??n voet over die drempel van die gezellig TL-verlichte gymzaal of er komt een jongen op me af, met een microfoon. Ik denk: Ojee, een standupper, heb ik weer. Zo'n standup comedian, wat je hebt in de Comedy store, in Engeland. E?n microfoon, ??n spot, ??n grappenmaker, en ??n lul, en dat was ik dus. Hij gaat voor me staan en hij vraagt: Waar kom je vandaan? En iedereen keek, dus ik denk: Ik zal hem helpen. Ik zeg: Ik kom van de hoeren. En je zag die twinkeling in zijn ogen; hier ga ik geintjes over maken. Hier ga ik heel geestig uit de hoek komen. Hij zet zich stevig voor me en vraagt: Je komt van de hoeren, en? En iedereen keek nog steeds, dus ik denk: Ik zal hem nog een keer helpen. Ik zeg: Nou, ik moet zeggen,....je zus begint knap duur te worden. Ik denk: Kop maar in! Nee niks, tranen met tuiten. Ik die microfoon, hij weg, iedereen naar mij kijken. Hallo? En ik weet wel dat je dan wat moet zeggen, maar er kwam helemaal niks in me op. Ik moet zeggen, ik maakte vroeger graag en veel grappen over mijn ex-vriendin maar ja, die stond nu op de eerste rij en dan zie je toch ineens hoe oud je materiaal geworden is. Ik denk: ik kan hier moeilijk gaan vertellen dat ik net mijn rijbewijs gehaald heb. Dat was wel zo, maar zo stoer was dat nou ook weer niet want ik ben al 28 en zij weten dat, want ze zijn het zelf ook. Zo, Thom, rijbewijs gehaald? Knap, hoor! Hoeveel lessen? Tien jaar? Zo! Strebertje! Het was wel zo. Ik ben acht keer gezakt. Dank u wel. Maar dat ligt niet aan mij, iedereen die al eens gezakt is kan dat beamen. Het ligt nooit aan ons, toch? Ik rij als een zonnetje. het is eenzame klasse hoe ik die auto door de stad stuur. Dat ligt niet aan mij, dat ligt aan die ex-nazi's die dat examen afnemen. Kom je daar op het CBR-Slotervaart, of waar die fascisten zich ook verzamelen. 'Goedemorgen, meneer Acda. Acda? Is dat Turks?' 'Hallo?' Het is wel Turks maar ja, je wil toch je rijbewijs. Dus op je beste NSB's leg je uit dat het van Dakstra komt. Iets West Fries. Ah, West Fries, fijn. Nou meneer Acda we gaan een stukje rijden concentreert u zich op de weg, laat u zich door niets afleiden maar eerst kunt u mij dat nummerbord even noemen? Ik kijk, ik zeg; Ja, DD-86-RY. Hij zegt: Ja, dat is goed. Ik denk: Ja, h? h?, natuurlijk is dat goed. Ik was hier vanochtend al om half zes om al die nummerborden uit mijn kop te leren. Ik denk: Mij krijg je niet. Nou, meneer Acda, we gaan een stukje rijden. Concentreert u zich op de weg, wat doet u als ik vragen mag? Dat vragen ze altijd. Wat doet u als ik vragen mag? En ik zei altijd: ik studeer. En dat is dom, h?? Laat me je ??n tip geven; wat je ook studeert, op het moment dat je afrijdt studeer je niks. Daar houden ze helemaal niet van! Een vriend van mij zei ook: je moet ook niet zeggen dat je studeert. Zeg maar dat je LTS-Staalbouw doet. dat schept een band. Ik zeg: Goed. Dus die laatste keer, ik stap in die auto, nummerbordje lezen. Ik zeg: DD-86-RY, ik had mijn vader zijn auto weer neer laten zetten. En die man vraagt: wat doet u, als ik vragen mag? Studeert u? Ik zeg: Nee, nee, nee. Ik studeer niet. LTS-Staalbouw! Ik denk: Mij krijg je niet! Nou, wist ie alles van. Twintig minuten over staal zitten lullen. Maar dat zei ik niet. Ik weet wel hoe het werkt, je moet dan vertellen over wat je die week hebt meegemaakt
And music Will change the world