FOK!forum / Ouder(s) / 3 of 5 deurs auto met jonge kinderen?
Kahlenvrijdag 29 mei 2009 @ 14:42
Ik ga een auto kopen. Ik zit te twijfelen tussen een 3 deurs (goedkoper in aanschaf, wegenbelasting en verzekering) of een 5 deurs (meer ruimte, wellicht praktischer).

Sommige mensen zeggen dat een 3 deurs met twee kleine kinderen (onder de 3 jaar) prima gaat, maar andere mensen hebben juist weer spijt van de 3 deurs omdat de kinderen er zo lastig ingaan.

Wat zijn jullie ervaringen? Ik ben niet op zoek naar automerken / types, daar kom ik wel uit. Het gaat mij echt om de ervaringen met 3 deurs en / of 5 deurs auto's met autozitjes en bagage voor de kids (wandelwagens enzo).
k_i_mvrijdag 29 mei 2009 @ 14:45
Heb je ooit wel eens een kind via de voorste deur in een zitje op de achterbank gezet? . 5 deurs, zonder twijfel! .
k_i_mvrijdag 29 mei 2009 @ 14:46
Daarmee bedoel ik dus niet dat het niet mogelijk is, maar áls je nog kan kiezen dan zou ik voor de prettigste optie kiezen.
Bastardvrijdag 29 mei 2009 @ 14:47
5 deurs doen, ze klimmer er nog niet zelfstandig in, en trekken ook niet zelf hun gordel om.
Daarbij als je er snel bij moet dan hoef je jezelf niet eerst naar achteren te wringen.
rene90vrijdag 29 mei 2009 @ 14:47
Ik weet van mijn tante dat ze beide hebben gehad, en die ook met de 5 deurs een stuk blijer waren. En het hoeft niet gelijk duurder te zijn in wegenbelasting / verzekering hoor
debuurvrouwvrijdag 29 mei 2009 @ 14:48
Wat was ik blij dat ik mijn 3 deurs verkocht zeg! Géén doen vond ik het. Met de maxi cosi gaat het nog wel, die kon in die auto ook voorin (geen airbag bij passagier) Maar met die stoeltjes achterin.... til kind op, maak bocht achterin zonder kind met kop tegen deurstijl te slaan. als deze fase zonder huilen is doorlopen wurm jezelf dan tussen stoel en kind en probeer riempjes van stoel vast te klikken.

Ik was echt blij met de 5 deurs die daarna kwam. En dat realiseerde ik me toen pas hoor. ik heb 3 jaar en 2 kinderen in stoeltjes met die andere auto gedaan. (peugeot 205, voor het beeld )
Nu zitten mijn kinders niet meer in stoelen enzo, maar als ik weer moest kiezen kocht ik zeker een 5 deurs.
Five_Horizonsvrijdag 29 mei 2009 @ 14:49
Schuifdeuren
debuurvrouwvrijdag 29 mei 2009 @ 14:50
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 14:49 schreef Five_Horizons het volgende:
Schuifdeuren
is dat zo'n 1007 ofzo? Of heb je een echte grotemensenauto?
Zjummievrijdag 29 mei 2009 @ 14:52
Dat verschil in aanschaf, wegenbelastine en verzekering zal toch niet zo groot zijn ?

Het verschil in nieuwprijs tussen 3 en 5 deuren is meestal zo'n ¤ 500. Voor occasions zal dat verschil nauwelijks merkbaar zijn lijkt me. En het verschil in gewicht is volgens mij helemaal verwaarloosbaar.

Als voorbeeld: de 5 deurs Fiesta is 5 kilo lichter dan de 3-deurs

En voor het gemak: 5 deurs
Five_Horizonsvrijdag 29 mei 2009 @ 14:52
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 14:50 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

is dat zo'n 1007 ofzo? Of heb je een echte grotemensenauto?
Een Sintra.... ik zou niets anders willen, ook al hebben we geen hele kleine kinderen meer.
Wouzervrijdag 29 mei 2009 @ 14:52
Je hebt ook kleinere auto's met 5 deuren hoor: Suzuki alto, peugot 306/206. Zijn echt niet veel duurder.

Zet wel het kinderslot erop.
Bootje84vrijdag 29 mei 2009 @ 14:55
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 14:42 schreef Kahlen het volgende:
Ik ga een auto kopen. Ik zit te twijfelen tussen een 3 deurs (goedkoper in aanschaf, wegenbelasting en verzekering) of een 5 deurs (meer ruimte, wellicht praktischer).

Sommige mensen zeggen dat een 3 deurs met twee kleine kinderen (onder de 3 jaar) prima gaat, maar andere mensen hebben juist weer spijt van de 3 deurs omdat de kinderen er zo lastig ingaan.

Wat zijn jullie ervaringen? Ik ben niet op zoek naar automerken / types, daar kom ik wel uit. Het gaat mij echt om de ervaringen met 3 deurs en / of 5 deurs auto's met autozitjes en bagage voor de kids (wandelwagens enzo).
5 deurs! 100%

Heb je plannen om je te laten bezwangeren?
DrDarwinvrijdag 29 mei 2009 @ 14:57
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 14:50 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

is dat zo'n 1007 ofzo? Of heb je een echte grotemensenauto?
Een 1007 heeft zoveel extra gewicht door die schuifdeurconstructie dat de grasmaaier motor moeite heeft om 'm van de plek af te krijgen.
Gewoon een 5 deurs kopen.

Of een 4 deurs...
debuurvrouwvrijdag 29 mei 2009 @ 15:04
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 14:57 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Een 1007 heeft zoveel extra gewicht door die schuifdeurconstructie dat de grasmaaier motor moeite heeft om 'm van de plek af te krijgen.
Gewoon een 5 deurs kopen.

Of een 4 deurs...
[ afbeelding ]
Ja, ik hoef m niet hoor.
Maar een kleine auto zou ik ook echt met 5 deuren kopen. Ook nu nog, met het uitstappen met die lange striebelbenen.
Sjeenvrijdag 29 mei 2009 @ 15:11
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 14:45 schreef k_i_m het volgende:
Heb je ooit wel eens een kind via de voorste deur in een zitje op de achterbank gezet? . 5 deurs, zonder twijfel! .
Ja En dat gaat geweldig! Gewoon de ruimte hebben om de gordel fatsoenlijk om de maxi cosi te spannen. en bij een groter stoeltje praktisch voor je kind kunnen gaan staan en de riempjes vastmaken. Ik vind het persoonlijk heerlijk... Heb dan ook altijd ruzie met gordels enzo als ik Isa in een 5-deurs moet zetten
Parzivalvrijdag 29 mei 2009 @ 15:11
geen kids.. maar altijd 5 doen.. dan hoef je niet te dwergwerpen met de kids ..
1-of-6Billionvrijdag 29 mei 2009 @ 15:18
altijd 5, geen twijfel mogelijk
MeNicolevrijdag 29 mei 2009 @ 15:45
Wij hebben hier altijd een 3 gehad en ons daar prima mee gered. Voor de maxicosi hadden we gewoon een easybase erbij. Niks geen gedoe met gordels. Nu hebben we de tweede op komst en wel een 5 en das toch wel makkelijker hoor. De oudste kan er zelf inklimmen en straks de baby kan makkelijker op de easybase geklikt worden.
Swetseneggervrijdag 29 mei 2009 @ 16:21
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 14:49 schreef Five_Horizons het volgende:
Schuifdeuren
Voor die reden overweeg ik mijn punto in te ruilen voor een ow zo lelijke maar ow zo praktische



Helaas heeft fiat besloten de basisprijs van een punto met 2K te verlagen hetgeen fantastische gevolgen heeft voor m'n inruil.
chacamavrijdag 29 mei 2009 @ 16:37
3-deurs gaat op zich goed, mits de rijders en bijrijdersstoel ook naar voren schuiven. Bij mijn renaultje 5 is dit helaas niet het geval en wurm ik de meiden erin. Maar het kan. Ik kies overigens wel voor een 5-deurs als we een andere auto gaan kopen. Verder zijn schuifdeuren ook heerlijk. De bedrijfswagen heeft dubbele cabine met schuifdeuren aan beide zijden....heerlijk.
Raissavrijdag 29 mei 2009 @ 16:41
Ik heb echt ontzettend spijt van de keuze die ik een poosje geleden heb gemaakt, namelijk een 3-deurs auto. Het was sportiever en dat leek madame wel wat Nou heb ik zelf nogal rugklachten en om dan in een 3-deurs auto je kind achterin te moeten krijgen, wat een hell! Mijn lief daarentegen heeft een 5-deurs auto, deur open en hoppa, kind erin, ideaal! Ik zou absoluut kiezen voor een 5-deurs!
Five_Horizonsvrijdag 29 mei 2009 @ 16:41
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 16:21 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Voor die reden overweeg ik mijn punto in te ruilen voor een ow zo lelijke maar ow zo praktische

[ afbeelding ]

Helaas heeft fiat besloten de basisprijs van een punto met 2K te verlagen hetgeen fantastische gevolgen heeft voor m'n inruil.
Da's minder....

Ons hok is ook vreselijk lelijk, maar inderdaad zo ontzettend praktisch.... en de met zeven stoelen in ons geval, kunnen de kinderen heerlijk ver van elkaar vandaan zitten , scheelt weer je arm naar achteren zwaaien als ze elkaar weer eens afmaken
debuurvrouwvrijdag 29 mei 2009 @ 16:50
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 16:41 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Da's minder....

Ons hok is ook vreselijk lelijk, maar inderdaad zo ontzettend praktisch.... en de met zeven stoelen in ons geval, kunnen de kinderen heerlijk ver van elkaar vandaan zitten , scheelt weer je arm naar achteren zwaaien als ze elkaar weer eens afmaken
Wij overwegen om die reden een Touran. Ben laatst zonder de papa op vakantie geweest en had er dus één voorin. Wát een rust. Maar eerst moet het schip met geld ff binnen lopen.
Five_Horizonsvrijdag 29 mei 2009 @ 16:55
Toen wij voor de keuze stonden tussen een Touran of een Grand Scenic, kozen we voor de Scenic, trouwens. Ik vond de Touran juist een beetje 'klein' ogen.
Chanvrijdag 29 mei 2009 @ 16:56
Als je een 3-deurs gewend bent zal het vast allemaal wel lukken, maar als je kunt kiezen zou ik toch voor 5-deurs gaan. Wij hebben laatst ook een auto gekocht en ook om die reden voor een 5-deurs gekozen.
E.T.vrijdag 29 mei 2009 @ 16:57
Ik wil ook een 7-zitter Maar goed.. dat zit er ff niet in

Tot die tijd absoluut een 5 deurs
debuurvrouwvrijdag 29 mei 2009 @ 16:59
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 16:55 schreef Five_Horizons het volgende:
Toen wij voor de keuze stonden tussen een Touran of een Grand Scenic, kozen we voor de Scenic, trouwens. Ik vond de Touran juist een beetje 'klein' ogen.
Voor de zuinige motor. Of een Toyota Avensis Verso. Ik wil groot en praktisch, Manlief wil mooi voor de ogen.
En dan dus een compromis.
Ik ga de Golf nog maar een keer poetsen. hij moet denk ik nog ff mee.
MamsXvrijdag 29 mei 2009 @ 18:32
5 deurs.. al zet ik de kleine altijd in een 3 deurs, en dat lukt wel primA..
Maar een 5 deurs zal wel mijn keus zijn..
huuphuupvrijdag 29 mei 2009 @ 20:07
Als je de keus hebt dan zou ik voor een 5deurs gaan
Vickyvrijdag 29 mei 2009 @ 20:11
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 14:49 schreef Five_Horizons het volgende:
Schuifdeuren
helemaal mee eens! schuifdeuren zijn
en anders een 5 deurs

wij hebben ook een 7-zitter! Ik echt van die auto
SPOILER
wij rijden in zo'n auto
Libellvrijdag 29 mei 2009 @ 20:28
Zo heb ik tig jaar geleden een auto gekocht zonder centrale vergrendeling. Dat was veel duurder en toch niet nodig (dacht ik toen ). Nu, vier jaar en drie kinderen later, beklaag ik mij dat vreeeeeeselijk. Wat een gedoe altijd om die achterdeuren open te krijgen met een kleuter en peuter die maar nét blijven staan naast de auto en een baby op de arm.

Maar: gelukkig wel een 5-deurs!
snakeladyvrijdag 29 mei 2009 @ 20:45
Een 5 deurs, wij hebben een 3 deurs ( Chevrolet Camaro) en een 5 deurs ( peugeot 306).
De Camaro is veel gaver om in te rijden maar met de kinderen erbij altijd in de peugeot.
Popplesvrijdag 29 mei 2009 @ 20:59
wij hebben een 5-deurs woei echt geweldig vooral omdat ik dus nu een peuter en een dreumes heb.
Bla_Bla_Blavrijdag 29 mei 2009 @ 23:15
zeker een 5 deurs, mijn vorige was een 3 deurs en man wat was dat onhandig
Kahlenzaterdag 30 mei 2009 @ 21:06
Mmm, het is wel heel duidelijk dat een 3 deurs niet gaat werken, bedankt allemaal! Ik ga voor een 5 deurs of een schuifdeur. Scheelt heel wat zoekwerk naar een leuke auto nu ik dit duidelijk heb.
Bootje84zaterdag 30 mei 2009 @ 21:22
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 21:06 schreef Kahlen het volgende:
Mmm, het is wel heel duidelijk dat een 3 deurs niet gaat werken, bedankt allemaal! Ik ga voor een 5 deurs of een schuifdeur. Scheelt heel wat zoekwerk naar een leuke auto nu ik dit duidelijk heb.
Krijg ik nog antwoord op mijn vraag?
Kahlenzaterdag 30 mei 2009 @ 21:24
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 21:22 schreef Bootje84 het volgende:
Krijg ik nog antwoord op mijn vraag?
hebben we daar niet het pm systeem voor?
Bootje84zondag 31 mei 2009 @ 01:24
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 21:24 schreef Kahlen het volgende:

[..]

hebben we daar niet het pm systeem voor?
Nog niets ontvangen
Heer_van_Bartolhovenwoensdag 8 juli 2009 @ 00:15
Behalve dat het handiger is voor medepassagiers is het ook lekkerder in de hitte, je kan gewoon 2 ramen meer openzetten.
Bootje84woensdag 8 juli 2009 @ 08:14
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 00:15 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Behalve dat het handiger is voor medepassagiers is het ook lekkerder in de hitte, je kan gewoon 2 ramen meer openzetten.
Mensen hebben tegenwoordig iets uitgevonden dat airco heet...

Maar bedankt voor je kutkick
Irethwoensdag 8 juli 2009 @ 09:54
Als je kan kiezen voor een 5 deurs altijd doen. Ik heb een 3 deurs (Ford Ka) en ben daar zielsgelukkig mee. Kleuter stapt zelf in, ik stap er bij voor hulp met de gordel vastmaken en thats it.
Suzannawoensdag 8 juli 2009 @ 10:30
Spuit elf hier...

VIJFDEURS!! (of zoals Five_Horizons zegt, schuifdeuren, dat is helemaal luxe...maar dan heb je wel gelijk een grote auto die veel duurder is in onderhoud, neem ik aan!)

Wij hebben zelf, vind ik, een van de meest praktische auto's met kleine kinderen. Een Fiat Multipla ...
(en als je er aan gewend bent is 'tie niet eens meer zo lelijk , we vinden hem nu mooi!)
De Fiat Multipla heeft drie plekken voorin, drie achterin en zes aparte, verwijderbare stoelen. Stel, je gaat op vakantie, hebt 1 kind, dan zet je je kindje voorin, airbag uit natuurlijk, gaat er zelf naast zitten, partner ernaast, drie achterste stoelen er allemaal uit, is nog makkelijk te doen ook, en dan kun je echt een lading spullen meenemen, niet normaal meer!

Als je drie kinderen in autostoelen hebt is dit ook de meest praktische auto voor een laag budget, je kunt alle kinderen naast elkaar achterin zetten en kunt dan zelfs nog een passagier kwijt voorin. Het is echt ideaal, en ook een fijne reisauto.

en overigens, als je de stoel tijdelijk niet gebruikt als zitplek, kun je ´m dubbelklappen en dan heb je een ´tafeltje´ voor onderweg. er zit ook een cupholder bij dan.
Bootje84woensdag 8 juli 2009 @ 11:18
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 10:30 schreef Suzanna het volgende:
Spuit elf hier...

VIJFDEURS!! (of zoals Five_Horizons zegt, schuifdeuren, dat is helemaal luxe...maar dan heb je wel gelijk een grote auto die veel duurder is in onderhoud, neem ik aan!)

Wij hebben zelf, vind ik, een van de meest praktische auto's met kleine kinderen. Een Fiat Multipla ...
(en als je er aan gewend bent is 'tie niet eens meer zo lelijk , we vinden hem nu mooi!)
De Fiat Multipla heeft drie plekken voorin, drie achterin en zes aparte, verwijderbare stoelen. Stel, je gaat op vakantie, hebt 1 kind, dan zet je je kindje voorin, airbag uit natuurlijk, gaat er zelf naast zitten, partner ernaast, drie achterste stoelen er allemaal uit, is nog makkelijk te doen ook, en dan kun je echt een lading spullen meenemen, niet normaal meer!

Als je drie kinderen in autostoelen hebt is dit ook de meest praktische auto voor een laag budget, je kunt alle kinderen naast elkaar achterin zetten en kunt dan zelfs nog een passagier kwijt voorin. Het is echt ideaal, en ook een fijne reisauto.

en overigens, als je de stoel tijdelijk niet gebruikt als zitplek, kun je ´m dubbelklappen en dan heb je een ´tafeltje´ voor onderweg. er zit ook een cupholder bij dan.
Sorry maar de ontwerper van de Multipla mogen ze echt opknopen aan de hoogste boom. Wat een lelijk stuk ijzer is dat
Llewellawoensdag 8 juli 2009 @ 11:22
Absoluut 5deurs!

Ik heb zelf een hyundai atos



Maar dat is echt een stadskarretje, hij is erg windgevoelig, dus pas op met hoge lichte karretjes als je veel de snelweg opgaat bijv.
Hij is wel goedkoop in de wegenbelasting en qua verbruik e.d.
Zjummiewoensdag 8 juli 2009 @ 11:41
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 11:18 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Sorry maar de ontwerper van de Multipla mogen ze echt opknopen aan de hoogste boom. Wat een lelijk stuk ijzer is dat
Het gaat hier om gebruiksgemak. En bedankt voor je kutkickje.
Vlinderwoensdag 8 juli 2009 @ 12:08
Mijn vriend kreeg van het werk een 107 En omdat we een grote kinderwens hadden en er al even mee bezig waren hebben we voor mij een Renault Megane Break gekocht. Een lekkere lompe station met ruimte!

Sowieso passen in mijn auto wel de wekelijkse boodschappen en kunnen we straks zonder pardon de hele kinder inboedel in de klep schuiven. En ons kindje kan bij mij op de achterbank zonder moeite. Bij vriendlief lukt het natuurlijk ook wel (die dingen zijn voor passagiers nog verrekte ruim) Maar bij mij toch net even iets makkelijker.

Dus ja, een 5 deurs


Heb je inmiddels al 1 gekocht of op het oog?
Asyniurwoensdag 8 juli 2009 @ 13:03
Toen ik mijn auto 2 jaar geleden kocht heb ik omwille van onze kinderwens al meteen een 5-deurs Clio gekocht omdat ik me inderdaad niet kindertjes op de achterbank zag wurmen tussen stoel en deurstijl door (zie omschrijving van de buurvrouw).
En de auto van is ook een 5-deurs (A4).
Ticootjewoensdag 8 juli 2009 @ 14:43
Ik heb een 3 deurs... En ik "gooi" Jen altijd in haar stoeltje... Mijn volgende autootje wordt denk ik wel een 5 deurs..
Worteltjestaartwoensdag 8 juli 2009 @ 15:01
Wij hebben voor het gezinsgebruik (en mijn 90 km woon/werkverkeer per dag) een dikke C5 Break, 5 deurs dus. Met een kind zou ik niet anders willen... toen mijn vorige auto total loss was gereden hebben we ter overbrugging 2 weken de Saxo 3-deurs van gebruikt voor alles, en dat was toch wel veel gepiel hoor.

Wel had de Saxo 1 voordeel t.o.v. de C5: de gordel was net iets langer waardoor de Maxicosi net iets eenvoudiger was vast te zetten... in de C5 zou ik graag een gordel willen van 5 cm meer...
#ANONIEMwoensdag 8 juli 2009 @ 15:12
Wij hebben nu een Opel Astra 5deurs maar graag zouden we wel iets groter willen qua kofferbakruimte
De volgende auto moet zeker ook weer 5deurs zijn het is zo handig. Je hebt net even wat meer ruimte om je kind in zijn stoeltje te zetten.

We twijfelen alleen nog tussen een paar merken/modellen... als het zover is en we weten waar het budget ligt dan zal het misschien makkelijker worden om een keuze te maken.
Nijnawoensdag 8 juli 2009 @ 15:28
5 deurs!
HarryPwoensdag 8 juli 2009 @ 16:09
net gebruik gemaakt van de slooppremie op mijn oude 4 deurs auto en een "nieuwe" 5 deurs (station) gekocht. Maar Iris in en uit haar kinderstoeltje tillen gaat toch het makkelijkste met een 4 of 5 deurs. Het auto stoeltje in het Ka-tje van mijn moeder zetten hebben we niet eens geprobeerd.
Heer_van_Bartolhovenwoensdag 8 juli 2009 @ 18:25
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 08:14 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Mensen hebben tegenwoordig iets uitgevonden dat airco heet...
Ik heb me erover verbaasd hoeveel mensen dat tegenwoordig nog niet hebben, ook mensen die in nieuwere en luxere auto's rijden dan ik zelf
Bovendien ken ik mensen die het prefereren om met ramen open te rijden omdat ze van hun airco verkouden worden.
quote:
Maar bedankt voor je kutkick
Graag gedaan, Paardenlul

[Edit] Na de rest van je louter trieste reacties te hebben gezien in dit topic, waarin je jezelf alleen kan profileren door anderen af te zeiken of uit te dagen, betreur ik het sowieso dat ik op je gereageerd heb. Maarja gedane zaken nemen geen keer ]
Heer_van_Bartolhovenwoensdag 8 juli 2009 @ 18:30
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 15:01 schreef Worteltjestaart het volgende:
Wij hebben voor het gezinsgebruik (en mijn 90 km woon/werkverkeer per dag) een dikke C5 Break, 5 deurs dus. Met een kind zou ik niet anders willen... toen mijn vorige auto total loss was gereden hebben we ter overbrugging 2 weken de Saxo 3-deurs van gebruikt voor alles, en dat was toch wel veel gepiel hoor.

Wel had de Saxo 1 voordeel t.o.v. de C5: de gordel was net iets langer waardoor de Maxicosi net iets eenvoudiger was vast te zetten... in de C5 zou ik graag een gordel willen van 5 cm meer...
Een C5, met de beroemde hydropneumatische citroën vering
Suzannawoensdag 8 juli 2009 @ 21:39
Ik moet zeggen dat toen ik de Multipla voor het eerst zag, ik ´m belachelijk vond, moest hard lachen om de lelijke voorkant. Maar na wat research, een hele hoop eigenlijk, zijn we erachter gekomen dat dit gewoon echt een van de meest handige personenwagens is die ooit is gemaakt. Niet voor niets een paar keer uitgeroepen tot gezinsauto van het jaar door TopGear. Die letten meestal toch ook op uiterlijk... maar in dit geval vonden ze het zeker niet het belangrijkste! Dat zegt aardig wat lijkt me...
Worteltjestaartdonderdag 9 juli 2009 @ 11:38
Klopt, een Multipla is (vind ik tenminste) een gedrocht om te zien, maar is wel ruim en praktisch. Toch vind ik het uiterlijk van een auto toch wel enigszins van belang. Zo heb ik ook overwogen om een Kangoo of Berlingo te kiezen, maar het was het toch net niet met uitzondering van de ruimte.
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 18:30 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Een C5, met de beroemde hydropneumatische citroën vering
heerlijk... ik wil de weg juist NIET voelen, dankjewel
bixisterdonderdag 9 juli 2009 @ 11:44
die zou ik ook wel willen ja! maar de prijs speelt helaas ook een rol.

onze 5-deurs ford escort kan hopelijk nog een tijdje mee.
Worteltjestaartdonderdag 9 juli 2009 @ 11:49
Prijs valt best mee hoor, ze zijn goedkoper dan een vergelijkbare Duitse auto... maar dan is natuurlijk niet alleen aanschaf maar ook verzekering en wegenbelasting van belang

En om het ontopic te houden ( ): mijn broer heeft (2 kleine kinderen) een tijd een Mazda 5 gereden. Die schuifdeuren, dat is pas echt praktisch!
Sometimesdonderdag 9 juli 2009 @ 12:47
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 20:28 schreef Libell het volgende:
Zo heb ik tig jaar geleden een auto gekocht zonder centrale vergrendeling. Dat was veel duurder en toch niet nodig (dacht ik toen ). Nu, vier jaar en drie kinderen later, beklaag ik mij dat vreeeeeeselijk. Wat een gedoe altijd om die achterdeuren open te krijgen met een kleuter en peuter die maar nét blijven staan naast de auto en een baby op de arm.

Maar: gelukkig wel een 5-deurs!
CV (liefst met AB) is vrij eenvoudig en niet al te kostbaar achteraf in te bouwen.

Van een 3-deurs een 5-deurs maken wordt lastiger.
Jarnodonderdag 9 juli 2009 @ 12:59
Ik moet zeggen dat het in en uit het kinderstoeltje halen van onze peuter er met de overgang van onze 3 deurs (Corsa) naar onze 5 deurs (Megane uit 2005) niet *enorm* veel praktischer op is geworden. Misschien vond ik het met de Corsa nog een tikkie handiger, omdat je automatisch een stukej in de auto stapte door het naar voren klappen van de voorstoel. Ik zou eerder letten op instaphoogte en ruimte achterin denk ik.
willempjewevervrijdag 10 juli 2009 @ 15:54
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 18:25 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Ik heb me erover verbaasd hoeveel mensen dat tegenwoordig nog niet hebben, ook mensen die in nieuwere en luxere auto's rijden dan ik zelf
Bovendien ken ik mensen die het prefereren om met ramen open te rijden omdat ze van hun airco verkouden worden.
Een airco in de auto bevalt mij meestal niet zo. Het is wel lekker om fris te blijven als je wat moe bent, maar voor de rest? Nee, hoeft van mij niet zo.

En aan onderhoud kost het best veel, toevallig vandaag 2 colllega's die ieder minimaal 100 euro moesten betalen om de airco te laten nakijken voor de vakantie, tja, gratis is het niet helaas.

Ik heb een dakje dat open kan, bevalt erg goed. Zelfde effect als met raam open rijden, maar het maakt minder geluid.
2cvvrijdag 10 juli 2009 @ 16:42
Als je een auto met schuifdeuren zoekt kan je ook kijken naar een Citroën Berlingo (of Peugeot Partner, is hetzelfde maar dan met een ander logo) of een Renault Kangoo. Ik heb alleen geen flauw benul wat die krengen kosten. Ik weet alleen dat er schuifdeuren in zitten en dat ik ze never nooit niet zou kopen.
beefcakevrijdag 10 juli 2009 @ 17:32
Ik heb het liefst 5-deurs. En dat hoeft niet meteen een grote zware bak te zijn. Mijn vorige auto was deze:

Het was af en toe even proppen, maar twee kinderen, een hond (retriever), een buggy en een paar boodschappen gingen er goed in.

Nu heb ik wel een bakbeest, met 5 deuren en 6 zitplaatsen. Maar ik moet alsnog altijd de stoelen naar voren klappen omdat de kinderen op de achterste bank zitten Gelukkig is er wel genoeg ruimte om mijn kont te keren en de jongens klimmen ook zelf in hun stoelen. Dat scheelt wel enorm vind ik. Toen mijn oudste een baby was, had ik een 3-deurs en met de draagbare Maxi-Cosi vond ik dat echt rottig iedere keer.
DIGGERvrijdag 10 juli 2009 @ 19:24
Hier 2 maal een 5 deurs, uberhaupt nooit naar een 3-deurs gekeken. Vond die destijds al qua deuren veel te onhandig op de parkeerplaatsen, nog voor het kindertijdperk.

TS is overigens nooit meer verschenen?

En m.b.t airco: handig voor de lange ritten, totaal onzinnig voor de korte ritjes, dan liever een raam (of dak) open. maar daar gign het topic niet over
flowerboxvrijdag 10 juli 2009 @ 19:50
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 16:55 schreef Five_Horizons het volgende:
Toen wij voor de keuze stonden tussen een Touran of een Grand Scenic, kozen we voor de Scenic, trouwens. Ik vond de Touran juist een beetje 'klein' ogen.
Grand Scenic helemaal fan van! Wij heb onze 3-deurs Peugeuot ingeruild voor 5 deurs Grand scenic en zijn nog elke dag blij dat we dat gedaan hebben! Geen gewurm meer.
#ANONIEMvrijdag 10 juli 2009 @ 19:55
Wij hebben geen keuze, de airco is stuk en om die nou te laten repareren kost ons ff teveel, aangezien we binnenkort toch op zoek gaan naar een grotere auto...
2cvvrijdag 10 juli 2009 @ 20:01
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 19:55 schreef LovelyLady het volgende:
Wij hebben geen keuze, de airco is stuk en om die nou te laten repareren kost ons ff teveel, aangezien we binnenkort toch op zoek gaan naar een grotere auto...
Weeg even af wat het minste kost/het meeste oplevert: airco (laten) repareren en dan inruilen of de auto met kapotte airco inruilen. Met een beetje geluk is het een reparatie van niets (ook financieel) en levert het bij de inruil veel meer op.
Heer_van_Bartolhovenvrijdag 10 juli 2009 @ 20:03
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 12:59 schreef Jarno het volgende:
Ik moet zeggen dat het in en uit het kinderstoeltje halen van onze peuter er met de overgang van onze 3 deurs (Corsa) naar onze 5 deurs (Megane uit 2005) niet *enorm* veel praktischer op is geworden. Misschien vond ik het met de Corsa nog een tikkie handiger, omdat je automatisch een stukej in de auto stapte door het naar voren klappen van de voorstoel. Ik zou eerder letten op instaphoogte en ruimte achterin denk ik.
Ik denk dat het met kleinere kinderen geen fluit uitmaakt, maar ik kan me herrineren dat toen ik begon te groeien (jaartje of 13/14)een 5-deur (of 4 deurs) auto stukken praktischer vond. Je instap is stukken minder gecompliceerd, je zit direct goed en ook geen gehannes met uitstappen.

Bovendien vind het persoonlijk minder claustrofobisch in zo een auto, maar dat is denk ik meer mijn afwijking
Heer_van_Bartolhovenvrijdag 10 juli 2009 @ 20:07
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 19:24 schreef DIGGER het volgende:

En m.b.t airco: handig voor de lange ritten, totaal onzinnig voor de korte ritjes, dan liever een raam (of dak) open. maar daar gign het topic niet over
Als ik in een auto rijd met airco gebruik ik dat meestal alleen om de auto tijdens een hittegolf af te koelen, daarna gaan de ramen open en de ventilator aan. Mocht het weer te heet worden, dan maar weer eventjes de airco aan. Scheelt in verbuik en vermogen van je auto.
#ANONIEMvrijdag 10 juli 2009 @ 20:34
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 20:01 schreef 2cv het volgende:
Weeg even af wat het minste kost/het meeste oplevert: airco (laten) repareren en dan inruilen of de auto met kapotte airco inruilen. Met een beetje geluk is het een reparatie van niets (ook financieel) en levert het bij de inruil veel meer op.
Ja weet je wat het is, wij hebben beide 0.0 verstand van auto's laat staan wat er in zo'n auto zit. de airco repareren kost 900 euro, en ik denk niet dat we dan 900 euro (of meer kunnen vragen). Gelukkig is mijn paps automonteur geweest dus die kan wel het een en ander vertellen/adviseren
Maar goed die opties gaan we wel afwegen natuurlijk... (want er zijn nog meer overwegingen natuurlijk)

Maar volgens mij gaat dit een beetje erg offtopic.
Excuses modjes
willempjewevervrijdag 10 juli 2009 @ 22:18
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 20:07 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Scheelt in verbuik en vermogen van je auto.
Heb een aflevering van mythbusters gezien waaruit bleek dat dat niet klopt. Met het raam open rijden gaf evenveel extra brandstofverbruik bijvoorbeeld
Heer_van_Bartolhovenvrijdag 10 juli 2009 @ 22:23
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 22:18 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Heb een aflevering van mythbusters gezien waaruit bleek dat dat niet klopt. Met het raam open rijden gaf evenveel extra brandstofverbruik bijvoorbeeld
Het klopt wel, ik bedoelde de vergelijking "airco aan" met "airco uit". Niet airco aan met "airco uit en ramen open".
In dat laatste heb je zeker gelijk, maarja met ramen open vind ik soms lekkerder
Heer_van_Bartolhovenvrijdag 10 juli 2009 @ 22:24
Zijn er eigenlijk ook mensen die zo een goede ventilator hebben dat ze in principe geen airco nodig hebben, het werd me laatst gezegd, maar ik kon het haast niet geloven

Misschien wel bij gematigde temperaturen, maar volgens mij echt niet bij een vette hittegold ala 30 plus
willempjewevervrijdag 10 juli 2009 @ 22:26
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 22:23 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
maarja met ramen open vind ik soms lekkerder
sinds ik een dakraam heb doe ik dat open, nog fijner dan een raam en het komt (bij mijn auto in iedergeval) precies zo op mij terecht dat ik lekker koel ben. Nadeel van een raam open op de snelweg vind ik het geluid, na 15 minuten doe ik hem dan toch dicht omdat ik de radio niet kan horen. Maar dat kan ook wel aan mijn koekblik op 4 wielen liggen (dat het geluid zo hard is als het raam open is).
willempjewevervrijdag 10 juli 2009 @ 22:29
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 22:24 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Zijn er eigenlijk ook mensen die zo een goede ventilator hebben dat ze in principe geen airco nodig hebben, het werd me laatst gezegd, maar ik kon het haast niet geloven
Nou, het werkt een beetje als ik de ventilators zo zet dat ze in mijn gezicht blazen (3 stuks), maar langer dan 30 minuten houd ik het niet zo uit. Na 30 minuten verkoelt het bij mij niet meer is mijn ervaring. En die fan op standje 5 maakt veel geluid weer (in mijn auto althans).
_Nathalie_zondag 12 juli 2009 @ 18:32
Wij hebben om practische redenen een 5 deurs.Dit omdat we zeer regelmatig lange afstanden rijden,zoals regelmatig een bezoekje aan mn schoonouders (de ouders van Marco),een bezoekje brengen aan het Zeeuwse (waaronder het grafje van Thijs,het overleden zoontje van Marco) en vrienden die door het land verspreid wonen.
Ik heb dan 2 wat oudere kinderen (van 14 en 9 jaar),maar we hebben toch aan beide kanten het kinderslot er op staan,dit omdat ze ook wel eens stoeien,of de deur onderweg toch niet goed dicht blijkt te zijn.Veiligheid gaat bij ons voor alles.Bovendien zit je in een 5 deurs wat comfortabeler.
Djeezzondag 12 juli 2009 @ 19:37
Hier een driedeurs Mazda 121, model Fiësta. Is prima te doen, aangezien de deuren bij een driedeurs langer zijn. Hiervoor een vierdeurs Corolla sedan gehad, maar juist die kleine deuren zijn irritant bij een vier- of vijfdeurs. En airco is flauwekul, maar gelukkig zit er wel arko op dat ding.
Heer_van_Bartolhovenzondag 12 juli 2009 @ 19:52
quote:
Op zondag 12 juli 2009 19:37 schreef Djeez het volgende:
Hier een driedeurs Mazda 121, model Fiësta. Is prima te doen, aangezien de deuren bij een driedeurs langer zijn. Hiervoor een vierdeurs Corolla sedan gehad, maar juist die kleine deuren zijn irritant bij een vier- of vijfdeurs. En airco is flauwekul, maar gelukkig zit er wel arko op dat ding.
Dat van die kortere deuren bij een 5-deurs is waar, ik had eerst een Fiesta mkIII 3-deurs, nu een 5-deurs, in het begin stootte ik mijn rug altijd aan de deurpost
Videopaczondag 12 juli 2009 @ 20:33
Absoluut een 5-deurs. Veel en veel praktischer om een kind in het kinderzitje te krijgen, om over een maxi-cosi maar te zwijgen.

Enigszins off-topic:nog een paar auto-tips (niet specifiek OUD) maar toch:
- de passieve veiligheid kun je nagaan op de site van EuroCAP
(essentie: de passieve veiligheid hangt sterk af van de nieuwheid van het ontwerp; een oude Volvo 850 (laat staan een 240) is lang niet zo veilig als een nieuwe Fiat Punto, bijvoorbeeld).
- koop je een (vrijwel) nieuwe auto, let er dan op dat deze ESP heeft.
- hoe tevreden mensen zijn met hun auto en welke problemen men er mee heeft wordt jaarlijks onderzocht bij Autoweek.
(bij Autoweek kun je ook reviews vinden van autodealers/autohandelaren).
UnderTheWingsOfLovezondag 12 juli 2009 @ 20:35
5 deurs natuurlijk.