Bij mij even omgekeerd, en dan passen de nummers ook nog bij elkaar.

Redenen waarom ik wel op Wilders zou stemmen:
1. Hij wil belastingverlaging doorvoeren
2. Hij ziet de Islam niet als ongevaarlijk, zoals de andere partijen. Ik denk wel degelijk dat de Islam, op dit moment nog meer, duidelijker en schaamtelozer dan andere religies, een bedreiging voor de vrijheid kan vormen.
3. Hij heeft lef en het is duidelijk wat hij wil
4. Hij is tegen uitbreiding van de macht van de EU, heeft niets op met een politieke EU, is tegen de Europese grondwet en de manier waarop deze er doorheen gedrukt wordt
5. Hij wil daadwerkelijk iets ondernemen tegen kleine criminaliteit
6. De houding van de andere partijen jegens Wilders, men zet hem neer als een fascist, een nazi en iemand die gelovigen discrimineert. Men doet geen enkele moeite de achterliggende gedachtegangen van Wilders te onderzoeken en er worden hem vaak woorden in de mond gelegd. Men wil een cordon sanitaire rond hem vormen, en allerlei groeperingen en personen zoeken manieren om hem juridisch de mond te snoeren en/of hem af te schilderen als extreem rechts. Binnen zijn denkkader dat de Islam geen geloof is, maar een gewelddadige politieke ideologie, zijn een hoop van zijn uitspraken een stuk minder schokkend, en daar houd ik rekening mee, al ben ik het daar niet echt mee eens. Men zou eens de discussie met Wilders aan moeten gaan waarom hij de Islam precies ziet als een politieke ideologie, en niet als een geloof, en waarom hij er weinig rekening mee houdt dat veel moslims ermee omgaan als een geloof.
Redenen waarom ik niet op Wilders zou stemmen:
1: Sinds hij populairder wordt schuwt hij elke vorm van economisch liberale uitspraken, omdat hij weet dat dit zetels kost. Ik wil geen tweede SP met een blonde Jan Marijnissen... Dit geeft tevens aan dat hij lang niet zo principiëel is als hij zich voordoet.
2: Hij schendt op een (voor mij) onacceptabele manier burgerrechten met zaken als het verbieden van de Koran. Ook zijn praat over Marokkaanse jongeren met een dubbel paspoort 'terug'sturen naar Marokko vind ik echt nergens op slaan. Het stoort me sowieso dat hij dit blijft roepen terwijl hij weet dat het echt niet haalbaar is. Het opnemen voor een bepaalde (joods-chistelijke) cultuur vind ik wel heel erg fout, en dat is niet (alleen) omdat ik met die cultuur weinig op heb. Ik wil mij niet met de cultuur van anderen bemoeien, het gaat mij er alleen om dat ik er geen hinder van ondervind.
3. Het is een populist, hij is kort door de bocht en zegt wat Jan met de pet wil horen. Hij dikt dingen heel erg aan om in de krant te komen en zijn werkelijke visie is lang niet zo duidelijk als zijn oneliners en proefbalonnen.
4. Hij wil Oost-Europese arbeiders weren en een immigratiestop, dit vind ik niet kunnen
5. Hij wil de macht van de politie uitbreiden en heeft te weinig respect voor een fatsoenlijke rechtsgang. Te veel een law and order figuur, zoals Fred Teeven... op zijn Amerikaans dus. Mensen in de knieën schieten bij demonstraties, 3 strikes and you're out systeem... dat gaat er bij mij dus niet in, evenals de id-plicht en dergelijke.
6. Dit vind ik op zich geen reden om voor iemand te stemmen, maar het is wel een proteststem tegen de 'gevestigde orde'. Hoewel hij daar zelf ook wel vandaan komt zie ik hem toch niet als een onderdeel daarvan en lijkt hij lak te hebben aan Haagse mores en ongeschreven regels. Schuwt geen kritiek op heilige huisjes zoals de publieke omroep.
Ik heb overwogen om op Wilders (nou ja, de PVV dan) 'te stemmen v
oor de Europese Verkiezingen, omdat:
1. Het allerbelangrijkste is dat hij zo ongeveer de enige is die zich enigszins afkeert tegen de centralisatie van macht in Brussel. Ik ben er van overtuigd dat centralisatie van de macht leidt tot minder individuele vrijheid. Daarnaast vind ik de politieke EU een enorm gedrocht wat bestreden moet worden. De enige andere partij die me sceptisch genoeg is en tegen de grondwet was/is de SP, en daarvan peins ik er niet over om erop te stemmen als Libertariër. (Hoewel ik dat eigenlijk bij Wilders ook niet zou moeten doen, maar goed)
2. De ideeën van Wilders die ik erg afkeur staan niet of nauwelijks op de agenda van de EU, en gaan daar ook niet op komen, dat zijn veelal binnenlandse aangelegenheden. Daarnaast zal hij toch nooit dingen gedaan krijgen als het verbieden van de Koran. (Overigens vermoed ik dat als de PVV 90 zetels haalt in de tweede kamer ze dit niet gaan doen, maar dat terzijde.) Natuurlijk is dit al helemaal geen mogelijkheid in het EP. De PVV zou als een mooie luis in de pels kunnen fungeren, wat naar mijn idee hard nodig is. Bovendien denk ik dat we via de PVV dan dingen te weten kunnen komen over de gang van zaken binnen het EU-bestuur, waar we anders nooit achter komen.
3. De PVV zal wel strijden tegen de enorme geldverkwisting op het gebied van landbouwsubsidies, interne kosten voor het draaiende houden van de EU, allerlei lobbyclubjes, en het almaar gekker wordende beleid rond de klimaathysterie.
Het zou voor mij dus een tactische stem zijn, maar dat is elke stem voor mij als Libertariër natuurlijk.
Ik ga overigens helemaal niet stemmen want ik heb geen zin om me er heel veel in te verdiepen en ik ga zaterdag op vakantie. Vooralsnog kan ik het sowieso niet moreel voor mezelf verantwoorden om op Wilders te stemmen.:') [ Bericht 0% gewijzigd door heiden6 op 29-05-2009 01:53:28 ]