abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 mei 2009 @ 22:13:41 #1
21746 Budah
He who is awake
pi_69471167
Na wat gepiel aan het overdrukventiel bij mijn radiator, stopt hij nu niet meer met lekken :|

Daarom net even naar de gamma gereden en een nieuw ventiel gehaald + een radiatorstop. Kan het kwaad om het ventiel tijdelijk (lees: 1 week) af te sluiten met de radiatorstop? Dit om de tijd te nemen om een nieuw ventiel te plaatsen.
product of a hippy/rocker upbringing
  woensdag 27 mei 2009 @ 22:53:18 #2
21746 Budah
He who is awake
pi_69473348
Huidig ventiel:



Zit direct naast een radiator. De aansluiting met het pijltje is op dit moment afgesloten met een radiatorstop.
product of a hippy/rocker upbringing
  woensdag 27 mei 2009 @ 23:21:19 #3
21746 Budah
He who is awake
pi_69474574
Iemand?
product of a hippy/rocker upbringing
pi_69475285
Wat denk je dat de functie is van het veiligheidsventiel!!!

Het veiligheidsventiel zit in je installatie om in geval van calamiteiten de druk niet te hoog op te laten lopen, dit kan gebeuren door bijvoorbeeld een defect expansievat, maar ook door een vastzittende pomp of afsluiters die dicht staan.

Als je met veiligheden gaat lopen rotzooien, ben je natuurlijk hartstikke stom bezig.

De afvoeropening afdichten is dus het stomste wat je kunt doen, dus nee het mag niet en is tevens oerstom, in het geval dat er iets gebeurt, zal de verzekering ook niet overgaan tot uitbetaling indien het daardoor komt.

Bij vuurwerk zeggen ze altijd je bent een rund als je met vuurwerk stunt, kun je nagaan wat je bent met dit.
pi_69475340
Gewoon even de installatie drukloos en lichtelijk aftappen, wel alle afsluiters dicht, inclusief het ontluchtingsdopje van de automatische ontluchter, en die overstort zit er binnen 10 minuten in, opgevuld en wel.
  woensdag 27 mei 2009 @ 23:50:23 #6
21746 Budah
He who is awake
pi_69475587
De druk is inmiddels al laag, daarnaast zal ik in de tussentijd de verwarming niet gebruiken. Kan het dan nog steeds kwaad?
product of a hippy/rocker upbringing
pi_69475888
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 23:50 schreef Budah het volgende:
De druk is inmiddels al laag, daarnaast zal ik in de tussentijd de verwarming niet gebruiken. Kan het dan nog steeds kwaad?
Het toestel zal uitgaande van een combiketel, niet alleen aangaan voor verwarming, maar ook voor warm water.
De kans dat er iets gebeurt is weliswaar erg klein, maarja zeg nooit nooit.
Zal je net zien dat je de opening afdicht, en vervolgens slaat je ketel op hol, raakt de regelthermostaat defect, je driewegklep blijft hangen in cv stand en je ketel wil de comfort temperatuur voor het warme water halen, enz.

Ondanks dat de kans klein is, mag het niet, dat je het doet moet je geheel zelf weten, maar door het afdichten van de opening voldoet het onderdeel niet meer aan zijn ontwerpvoorschrift en is de beveiliging van dat onderdeel opgeheven, bij eventule calamiteiten door dat onderdeel ben je dus strafbaar, de verzekeraar zal niet uitbetalen, en bij ongelukken zal je vervolgd kunnen worden, maar de kans dat dat gebeurt zal nihil zijn, de vraag is meer wil je dat risico erbij nemen, of doe je het goed en ga je eventjes 10 minuten aan het werk?

In de tijd die je hier op het forum verspild, had je al meer dan 10 veiligheidsventielen kunnen vervangen.

PS: een te lage druk in combinatie met een defect expansievat kan nog veel schadelijker zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door klipper op 28-05-2009 00:06:43 ]
  donderdag 28 mei 2009 @ 00:05:14 #8
21746 Budah
He who is awake
pi_69475967
Nou inmiddels de plug uit het ventiel getrokken.

Heb toevallig al een offerte geaccepteerd voor vervanging, maar tot die tijd ....

Morgen een verlofdag opnemen en is bellen met mensen...
product of a hippy/rocker upbringing
pi_69479039
hier heeft t kreng bij de ketel zelf eens gelekt.. druk er af... met beleid wat tikjes op het ventiel gegeven.. druk dr weer op en niet meer lek

( mag je er trouwens wel een stuk leiding aanzetten en dit in het riool laten uitkomen? nu spettert t behang zo nat als die weer zou spuiten :p
pi_69481572
Ga er maar uit dat je expansievat ook kapot is. Meestal gaat deze eerst eraan en daarna pas het overdrukventiel.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:23:31 #11
21746 Budah
He who is awake
pi_69490961
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 09:54 schreef dahei het volgende:
Ga er maar uit dat je expansievat ook kapot is. Meestal gaat deze eerst eraan en daarna pas het overdrukventiel.
Hij is gaan lekken doordat de pa van mijn vriendin eraan heeft gezeten, verder geen hoge druk óf defect.

Inmiddels zit het nieuwe overdrukventiel erop. Toen willen vullen en wilde de vulkraan niet meewerken ... . Na een tripje naar de gamma zit er nu ook een nieuwe vulkraan op
product of a hippy/rocker upbringing
pi_69499032
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 07:35 schreef Ou-Tannu het volgende:


( mag je er trouwens wel een stuk leiding aanzetten en dit in het riool laten uitkomen? nu spettert t behang zo nat als die weer zou spuiten :p
Ja je mag er inderdaad een leiding op aan brengen, deze afvoerleiding moet echter wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.

1) het overstortventiel of veiligheidsklep, moet zich in dezelfde ruimte bevinden als de ketel.

2) zodanig gemonteerd zijn dat er geen vuil op de klep kan afzetten.

3) de uitstroomopening moet zichtbaar zijn, zodat de werking waargenomen kan worden.

4) een afblaasleiding mag niet kunnen bevriezen, of omhoog gevoerd worden, tenzij voorkomen is dat er water achter kan blijven.

5) de afblaasleiding moet minimaal dezelfde middellijn hebben als de opening van de klep.

6) er mogen geen afsluiters of vernauwingen in de afblaasleiding aanwezig zijn.

7) tevens mag de leiding niet langer zijn dan 3 meter en niet meer dan 1 bocht bevatten, tenzij er direct na de klep een trechter ingebouwd is, dan mogen er wel meer bochten inzitten.

Dus aansluiten op het riool kan mits je de afvoerende leiding van dezelfde middellijn voorziet of groter en deze een open verbinding bevat.


Gelijk op de klep een trechter plaatsen zodat je altijd kan zien of deze werkt, en het geheel kan verder via een sifon aangesloten worden op het riool.

trechter t.b.v. veiligheidsklep:
pi_76112985
Klipper,
Graag uw reactie op het volgende:
Heb sinds 3 mnd een Vaillant combi 254/4. Omdat de afblaasleiding van de veiligheidsklep in 1 week een kopje water produceerde, heeft de monteur met een unipipe leiding (buigzame plastic/aluminium pijp van 16mm) een rechtstr. verbinding (met bocht voor stank) gemaakt naar het riool. De laatste maand moet ik echter steeds de verwarming bijvullen. De laatste keren om de week. Heb alle leidingen van de verw. gecontroleerd en deze lekken niet. Kan het zijn dat door overdruk of vacuum trekken van het riool de klep zodanig gaat lekken of is de klep van de nieuwe ketel vanaf het begin al niet goed geweest. Betreft een parterrewoning met 5 radiatoren en heb alles in kruipruimte kunnen controleren op lekkage.
Bvd Jabra
  zondag 27 december 2009 @ 19:26:19 #14
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_76113212
quote:
Op zondag 27 december 2009 19:19 schreef jabra het volgende:
Klipper,
Graag uw reactie op het volgende:
Heb sinds 3 mnd een Vaillant combi 254/4. Omdat de afblaasleiding van de veiligheidsklep in 1 week een kopje water produceerde, heeft de monteur met een unipipe leiding (buigzame plastic/aluminium pijp van 16mm) een rechtstr. verbinding (met bocht voor stank) gemaakt naar het riool. De laatste maand moet ik echter steeds de verwarming bijvullen. De laatste keren om de week. Heb alle leidingen van de verw. gecontroleerd en deze lekken niet. Kan het zijn dat door overdruk of vacuum trekken van het riool de klep zodanig gaat lekken of is de klep van de nieuwe ketel vanaf het begin al niet goed geweest. Betreft een parterrewoning met 5 radiatoren en heb alles in kruipruimte kunnen controleren op lekkage.
Bvd Jabra
Zoals Klipper ook al aangaf, moet de werking van het veiligheidsventiel controleerbaar zijn. Een rechtstreekse aansluiting op het riool is dus niet toegestaan, mits er een trechter gemonteerd is. zie de post van Klipper voor een voorbeeld.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_76115772
quote:
Op zondag 27 december 2009 19:19 schreef jabra het volgende:
Klipper,
Graag uw reactie op het volgende:
Heb sinds 3 mnd een Vaillant combi 254/4. Omdat de afblaasleiding van de veiligheidsklep in 1 week een kopje water produceerde, heeft de monteur met een unipipe leiding (buigzame plastic/aluminium pijp van 16mm) een rechtstr. verbinding (met bocht voor stank) gemaakt naar het riool. De laatste maand moet ik echter steeds de verwarming bijvullen. De laatste keren om de week. Heb alle leidingen van de verw. gecontroleerd en deze lekken niet. Kan het zijn dat door overdruk of vacuum trekken van het riool de klep zodanig gaat lekken of is de klep van de nieuwe ketel vanaf het begin al niet goed geweest. Betreft een parterrewoning met 5 radiatoren en heb alles in kruipruimte kunnen controleren op lekkage.
Bvd Jabra
Bij hoeveel bar ga je de ketel bijvullen, en tot hoeveel bar vul je hem.

Mocht je de installatie te hoog hebben bijgevuld, kan het zijn dat
de overstort open gaat als er verwarmt word voor de cv. Bij een te hoge
druk kan de overstort defect raken waar door de druk snel kan zakken,
door dat deze steeds water loost.

P.s

De leiding die de monteur heeft gemaakt op de overstort, hoe zag/ziet die er uit

zo (kan ook een rode dop zijn


of zo (kan ook met een groene dop zijn


[ Bericht 14% gewijzigd door badboynova op 27-12-2009 20:46:28 (edit) ]
xboxlive: dnova79
Psn: dnova79
als god komt, kreunt hy dan (6)
AQuila360: Hij heeft wel gelijk, BBnova, door jou is de 360 reeks ten onder gegaan(ALWEER)
pi_76116811
quote:
Op zondag 27 december 2009 19:26 schreef cvboer het volgende:

[..]

Zoals Klipper ook al aangaf, moet de werking van het veiligheidsventiel controleerbaar zijn. Een rechtstreekse aansluiting op het riool is dus niet toegestaan, mits er een trechter gemonteerd is. zie de post van Klipper voor een voorbeeld.


Is het veiligheidsventiel trouwens ook vervangen de laatste keer?
En heb je toen alleen een nieuwe ketel of ook een nieuw expansievat genomen?

Zoals het nu overkomt, heeft die monteur niet het probleem opgelost, maar zodanig aangepast dat het eigenlijk verplaatst is, immers je moet nu steeds bijvullen.

Ik zou dat pijpje er maar eens afhalen en controleren of deze blijft lekken.
pi_76155383
quote:
Op zondag 27 december 2009 20:39 schreef badboynova het volgende:

[..]

Bij hoeveel bar ga je de ketel bijvullen, en tot hoeveel bar vul je hem.

Mocht je de installatie te hoog hebben bijgevuld, kan het zijn dat
de overstort open gaat als er verwarmt word voor de cv. Bij een te hoge
druk kan de overstort defect raken waar door de druk snel kan zakken,
door dat deze steeds water loost.

P.s

De leiding die de monteur heeft gemaakt op de overstort, hoe zag/ziet die er uit

zo (kan ook een rode dop zijn
[ afbeelding ]

of zo (kan ook met een groene dop zijn
[ afbeelding ]
Mannen, dank voor je reactie. Weet niet of ik op al jullie vragen antw. kan geven. Want dan moet ik eerst weer onder de vloer.
Even terug in de tijd. Toen 3 mnd geleden de nieuwe ketel werd gepl. bleek na ingebr.stelling dat het oude leidingwerk lekte. Om ervoor te zorgen dat ik de komende dagen toch warm water bleef houden werd de aanvoer en retour van de verw. kortgesloten. Er was toen wat ik mij herinner ervoor staand rechts van het midden zo'n Duco (laatste foto) gepl. Die lekte toen een kopje water in de 3 dgn. Toen het leidingwerk werd vervangen heeft de monteur om dat lekwater te voorkomen met zo'n fexibele aluminium/plastic leiding met een bocht voor de stank een rechtstr. verb. gemaakt van de ketel naar het riool.Ik neem aan dat hij daar dezelfde Duco voor heeft gebr.
Wat het vullen betr. De laatste tijd -om de week- vullen tot de rode streep. Als de ketel dan aanslaat gaat de meter even in het rood, maar na een paar dagen staat de meter alweer in het groene midden. Totdat ik hem weer moet vullen.
Wat het expantievat betr.: Hoe was het ook alweer. Moet een goed vat hol klinken of juist niet. Deze klonk eergisteren hol en er was geen lekkage te zien.
Jullie zullen je misschien afvragen, waarom ik de monteur nog niet heb laten komen. Ten eerste kan die pas na alle feestdagen. Ten tweede, het is nogal een hele klus om onder vloer in de kruipruimte te geraken. Dat kost me zoals het nu is een halve dag. Het project kruipluik moet zo snel mogelijk van start.
Alvast dank voor meedenken.
Gr. Jabra
pi_76156121
Wat u bedoeld is een inlaatcombinatie en dus niet een overstortventiel. De inlaatcombinatie zorgt ervoor dat de overdruk die vrijkomt bij het opwarmen van je warme water in het riool terechtkomt, deze inlaatcombinatie zit in de koudwaterleiding onder de ketel.

Dit heeft dus niets met het drukverlies te maken. U zegt dat u hem vult tot de rode streep, aangezien wij geen glazen bol hebben moeten we uiteraard wel weten welke druk daar bijhoort. En hoever loopt deze dan op? Als u vult tot maximum 2 bar en de druk loopt tijdens cv-gebruik op tot over de 3 bar dan loost het overstortventiel deze overdruk (zoals eerder in het topic aangegeven). In dit geval is waarschijnlijk het expansievat defect, deze moet dan vervangen worden samen met het overstortventiel.

Het expansievat kan je niet controleren door te luisteren naar de klank, dit is slechts een indicatie. Het makkelijkste is om het systeem drukloos te maken en het expansievat te demonteren, als deze dan volzit met water is hij defect.
pi_76159135
quote:
Op maandag 28 december 2009 20:48 schreef Panic_A het volgende:
Wat u bedoeld is een inlaatcombinatie en dus niet een overstortventiel. De inlaatcombinatie zorgt ervoor dat de overdruk die vrijkomt bij het opwarmen van je warme water in het riool terechtkomt, deze inlaatcombinatie zit in de koudwaterleiding onder de ketel.

Dit heeft dus niets met het drukverlies te maken. U zegt dat u hem vult tot de rode streep, aangezien wij geen glazen bol hebben moeten we uiteraard wel weten welke druk daar bijhoort. En hoever loopt deze dan op? Als u vult tot maximum 2 bar en de druk loopt tijdens cv-gebruik op tot over de 3 bar dan loost het overstortventiel deze overdruk (zoals eerder in het topic aangegeven). In dit geval is waarschijnlijk het expansievat defect, deze moet dan vervangen worden samen met het overstortventiel.

Het expansievat kan je niet controleren door te luisteren naar de klank, dit is slechts een indicatie. Het makkelijkste is om het systeem drukloos te maken en het expansievat te demonteren, als deze dan volzit met water is hij defect.
Als het zoals u zegt de inlaatcombinatie betreft. Wat gaat er dan niet goed of wat zou eventueel defect kunnen zijn.
Vlgs het instr. boek begint de rode streep bij ong. 2 bar.
pi_76164980
De onderste, ofwel de duco is een inlaatcombinatie, deze bestaat uit de volgende onderdelen: afsluiter, terugslagklep en veiligheids of overstortventiel.
Deze wordt in de koudwater leiding geplaatst voor de ketel, opgewarmd water kan door deze inlaatcombinatie niet teruglopen in het koudwatersysteem, immers de terugslagklep houd dat tegen.
Doordat koud water uit zet bij verwarmen, zal de druk toenemen totdat de overstort dit aflaat, dit aflaten mag niet gehinderd worden, aangezien deze appendage blijft druppelen bij normaal gebruik is aansluiting op het riool inderdaad sterk aan te bevelen.
Zoals je ook kan lezen op het duco inlaatcombinatie, werkt deze met een overdruk van 8 bar en niet 3 bar.

Het overstortventiel wordt gebruikt voor de cv installatie en zorgt ervoor dat de druk niet hoger dan 3 bar kan oplopen, wordt de druk hoger dan zal deze de druk aflaten.

Bij een combiketel zijn beide veiligheden aanwezig.

De inlaatcombinatie voor het drinkwater, en de veiligheidsventiel voor de cv-installatie.

Ik ga er even vanuit dat je met de wijzer op 2 bar de cv druk bedoeld, immers de meeste installaties hebben wel een manometer voor de cv zijde en niet voor de waterzijdige kant.

De installatiedruk wordt normaal gesproken ongeveer 0,5 bar hoger gevuld dan het hoogste punt, bij een installatie op 1 etage is dus dit minimaal 1 bar en maximaal 1,5 bar.
Inschakelen van de pomp kan wat drukverhoging laten zien.

Als je de installatie tot 1,5 bar hebt gevuld en de installatie is koud, en je gaat vervolgens stoken en je ziet de druk zeer snel hoog oplopen, richting de 3 bar, dan is het expansievat zeer zeker defect.

Kloppen op het vat geeft een indicatie, maar zeer beslist geen zekerheid, immers je weet dan niet of de voordruk 0,5 bar of slechts 0,1 bar is, in beide gevallen klinkt het vat hol, maar het opname vermogen is dus wel zeer verschillend.

Een expansievat gaat gemiddeld 7 jaar mee, met de nadruk op gemiddeld.
Er zijn zeer veel vaten die langer meegaan, maar ook zeer veel vaten die veel korter meegaan.
Bij een nieuwe ketel altijd ook een nieuw expansievat, inlaatcombinatie en overstortventiel plaatsen.

Je huidige drukverlies kan te maken hebben met lekkages in de leidingen, maar zeer zeker ook met het vat.
De beste meetmethode voor het vat is, druk van de installatie aflaten, en met een meter de voordruk meten, te koop bij de betere auto onderdelen zaak.
Afhankelijk van het type vat behoort deze tussen de 0,5 en 1 bar te zijn (meest gebruikte typen voor woonhuizen.)
aangezien jouw vat zich in de kruipruimte bevindt, raad ik je een voordruk van 1 bar aan.

De beste plaats voor een expansievat is echter in de retour vlak bij de ketel.

Misschien een andere monteur laten komen, blijkbaar is dit niet wit gegaan.
pi_76165256
Niet om het topic te kapen, maar (stiekem wel een beetje dus):

Mijn automatische ontluchter op m'n CV ketel sloeg pas op hol wat resulteerde in een natte ketel en een flinke plas water op de vloer.
Na wat schoonmaakwerk werkt de ontluchter weer, dus dat is goed nieuws.
Maar zou ik de uitgang van de ontluchter mogen voorzien van een slangetje zodat het uitkomt op een afvoer?

In dat geval kan nog steeds alle druk verdwijnen maar hoef ik niet meer te dweilen...
pi_76165650
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 00:03 schreef MaGNeT het volgende:
Niet om het topic te kapen, maar (stiekem wel een beetje dus):

Mijn automatische ontluchter op m'n CV ketel sloeg pas op hol wat resulteerde in een natte ketel en een flinke plas water op de vloer.
Na wat schoonmaakwerk werkt de ontluchter weer, dus dat is goed nieuws.
Maar zou ik de uitgang van de ontluchter mogen voorzien van een slangetje zodat het uitkomt op een afvoer?

In dat geval kan nog steeds alle druk verdwijnen maar hoef ik niet meer te dweilen...
De automatische ontluchter is om lucht uit de installatie te halen, water moet deze tegenhouden.
Deze werkt dan ook niet als de druk oploopt, daar is immers het veiligheidsventiel voor, maar dat terzijde.

Op de vraag of het mag of niet, ja het kan geen kwaad.
sterker nog dit principe wordt zelfs al in enkele ketels toegepast.
pi_76165842
quote:
Op maandag 28 december 2009 20:34 schreef jabra het volgende:

[..]

Mannen, dank voor je reactie. Weet niet of ik op al jullie vragen antw. kan geven. Want dan moet ik eerst weer onder de vloer.
Even terug in de tijd. Toen 3 mnd geleden de nieuwe ketel werd gepl. bleek na ingebr.stelling dat het oude leidingwerk lekte. Om ervoor te zorgen dat ik de komende dagen toch warm water bleef houden werd de aanvoer en retour van de verw. kortgesloten. Er was toen wat ik mij herinner ervoor staand rechts van het midden zo'n Duco (laatste foto) gepl. Die lekte toen een kopje water in de 3 dgn. Toen het leidingwerk werd vervangen heeft de monteur om dat lekwater te voorkomen met zo'n fexibele aluminium/plastic leiding met een bocht voor de stank een rechtstr. verb. gemaakt van de ketel naar het riool.Ik neem aan dat hij daar dezelfde Duco voor heeft gebr.
Wat het vullen betr. De laatste tijd -om de week- vullen tot de rode streep. Als de ketel dan aanslaat gaat de meter even in het rood, maar na een paar dagen staat de meter alweer in het groene midden. Totdat ik hem weer moet vullen.
Wat het expantievat betr.: Hoe was het ook alweer. Moet een goed vat hol klinken of juist niet. Deze klonk eergisteren hol en er was geen lekkage te zien.
Jullie zullen je misschien afvragen, waarom ik de monteur nog niet heb laten komen. Ten eerste kan die pas na alle feestdagen. Ten tweede, het is nogal een hele klus om onder vloer in de kruipruimte te geraken. Dat kost me zoals het nu is een halve dag. Het project kruipluik moet zo snel mogelijk van start.
Alvast dank voor meedenken.
Gr. Jabra
quote:
Op maandag 28 december 2009 23:55 schreef klipper het volgende:

aangezien jouw vat zich in de kruipruimte bevindt, raad ik je een voordruk van 1 bar aan.
Naar aanleiding van deze twee stukjes vraag ik me af waar de aanvoer en retour leidingen tijdelijk zijn door verbonden, is dit voor het drukvat gedaan of pas na het drukvat?.

Want als de lekkage onder de vloer is (waar ook het vat zich bevind) en de ketel op een etage, kan het zijn dat de monteur het drukvat heeft afgesloten van de installatie met als gevolg dat de overstort steeds open gaat wat lijd tot druk verlies.
xboxlive: dnova79
Psn: dnova79
als god komt, kreunt hy dan (6)
AQuila360: Hij heeft wel gelijk, BBnova, door jou is de 360 reeks ten onder gegaan(ALWEER)
pi_76167382
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 00:13 schreef klipper het volgende:

[..]

De automatische ontluchter is om lucht uit de installatie te halen, water moet deze tegenhouden.
Deze werkt dan ook niet als de druk oploopt, daar is immers het veiligheidsventiel voor, maar dat terzijde.

Op de vraag of het mag of niet, ja het kan geen kwaad.
sterker nog dit principe wordt zelfs al in enkele ketels toegepast.
[ afbeelding ]
Vond het net een omgekeerde carburateur Ding was helemaal zwart van binnen, schoongemaakt met wat terpentine en toen goed afgewassen met Dreft zodat de afsluitring en vlotter niet zouden oplossen.
Het zit nog steeds

Maar die constructie waar (bij falende ontluchter) de hele CV ketel en vloer blank kwamen te staan vond ik niet zo geniaal.
Ik ga dus maar een slangetje halen en het geheel netjes omleiden.
Kan gewoon in de de condens-afvoer? Ruimte genoeg daar.

Het is overigens een BR24C van Benraad (Atag).
Het ziet er betrouwbaar uit op afstand maar de ervaringen die ik er over las waren wat minder enthousiast
Maarja, hij zat al in dit huis toen ik het 3 maand geleden kocht...
pi_76176121
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 00:18 schreef badboynova het volgende:

[..]


[..]

Naar aanleiding van deze twee stukjes vraag ik me af waar de aanvoer en retour leidingen tijdelijk zijn door verbonden, is dit voor het drukvat gedaan of pas na het drukvat?.

Want als de lekkage onder de vloer is (waar ook het vat zich bevind) en de ketel op een etage, kan het zijn dat de monteur het drukvat heeft afgesloten van de installatie met als gevolg dat de overstort steeds open gaat wat lijd tot druk verlies.

Dank voor reactie. Het kortsluiten is direct onder de ketel gedaan. Dus zonder expantievat ertussen. Het betr een parterrewoning met het vat ong. 2,5 m verwijderd van de ketel onder de vloer. Tijdens deze kortsluiting lekte de Duco van 8bar, zoals ik nu begrijp, op de invoercombinatie ong. een kopje in de 3 dgn.water. Dit heeft de monteur later doen besluiten een rechtstr. leiding naar het riool te maken.
pi_76177448
quote:
Op maandag 28 december 2009 23:55 schreef klipper het volgende:
De onderste, ofwel de duco is een inlaatcombinatie, deze bestaat uit de volgende onderdelen: afsluiter, terugslagklep en veiligheids of overstortventiel.
Deze wordt in de koudwater leiding geplaatst voor de ketel, opgewarmd water kan door deze inlaatcombinatie niet teruglopen in het koudwatersysteem, immers de terugslagklep houd dat tegen.
Doordat koud water uit zet bij verwarmen, zal de druk toenemen totdat de overstort dit aflaat, dit aflaten mag niet gehinderd worden, aangezien deze appendage blijft druppelen bij normaal gebruik is aansluiting op het riool inderdaad sterk aan te bevelen.
Zoals je ook kan lezen op het duco inlaatcombinatie, werkt deze met een overdruk van 8 bar en niet 3 bar.

Het overstortventiel wordt gebruikt voor de cv installatie en zorgt ervoor dat de druk niet hoger dan 3 bar kan oplopen, wordt de druk hoger dan zal deze de druk aflaten.

Bij een combiketel zijn beide veiligheden aanwezig.

De inlaatcombinatie voor het drinkwater, en de veiligheidsventiel voor de cv-installatie.

Ik ga er even vanuit dat je met de wijzer op 2 bar de cv druk bedoeld, immers de meeste installaties hebben wel een manometer voor de cv zijde en niet voor de waterzijdige kant.

De installatiedruk wordt normaal gesproken ongeveer 0,5 bar hoger gevuld dan het hoogste punt, bij een installatie op 1 etage is dus dit minimaal 1 bar en maximaal 1,5 bar.
Inschakelen van de pomp kan wat drukverhoging laten zien.

Als je de installatie tot 1,5 bar hebt gevuld en de installatie is koud, en je gaat vervolgens stoken en je ziet de druk zeer snel hoog oplopen, richting de 3 bar, dan is het expansievat zeer zeker defect.

Kloppen op het vat geeft een indicatie, maar zeer beslist geen zekerheid, immers je weet dan niet of de voordruk 0,5 bar of slechts 0,1 bar is, in beide gevallen klinkt het vat hol, maar het opname vermogen is dus wel zeer verschillend.

Een expansievat gaat gemiddeld 7 jaar mee, met de nadruk op gemiddeld.
Er zijn zeer veel vaten die langer meegaan, maar ook zeer veel vaten die veel korter meegaan.
Bij een nieuwe ketel altijd ook een nieuw expansievat, inlaatcombinatie en overstortventiel plaatsen.

Je huidige drukverlies kan te maken hebben met lekkages in de leidingen, maar zeer zeker ook met het vat.
De beste meetmethode voor het vat is, druk van de installatie aflaten, en met een meter de voordruk meten, te koop bij de betere auto onderdelen zaak.
Afhankelijk van het type vat behoort deze tussen de 0,5 en 1 bar te zijn (meest gebruikte typen voor woonhuizen.)
aangezien jouw vat zich in de kruipruimte bevindt, raad ik je een voordruk van 1 bar aan.

De beste plaats voor een expansievat is echter in de retour vlak bij de ketel.

Misschien een andere monteur laten komen, blijkbaar is dit niet wit gegaan.
Allereerst mijn waardering voor de uitgebreide reactie en dan nog wel zo laat op de avond.
-Het is juist dat er een Duco van 8 bar is gepl. op de inlaatcombinatie met een rechtstr. afvoer op het riool. Heb nog niet kunnen zien hoeveel water hierdoor wegloopt. Wat ik niet begrijp is dat mogelijk door het niet goed functioneren van deze Duco er water uit mijn centr.verw. wegloopt. Staat de inloop van de warmwatervoorz. om te douchen dan in verbinding het leidingnetwerk v..d.centr. verw?
-De andere Duco van 3 bar is gemonteerd op de retourleiding en is de bovenste van de 2 foto's. Daar mankeert zo te zien niets aan.
-Het is inderdaad ong. 2 bar van de cv. Die na het vullen tot de rode streep er na het aanslaan even overheen gaat. Na een dag is die overschrijding niet meer aanwezig.
-Ook het expantievat is nieuw en bevindt zich onder de vloer op de retourleiding ong. 2,5 m verwijderd van de ketel. Wat ik dan ook niet begrijp (sorry voor zoveel domheid). Waar blijft dan al dat water. Ik denk dat ik er nu een keer in de week ong. 5 tot 10 liter water bijstop. Bij mijn insprectie van het hele leidingwerk en ook het vat heb geen lekkage kunnen ontdekken. Dus blijft de rechtstr. leiding naar het riool in mijn beleving over.
-Voor het zelf meten van de druk heb ik nog wel wat handleidingen nodig.
-De monteur die pas in de 2e week van jan. is te consulteren is wit.
Ik begrijp thans dat het probleem niet zo 1, 2, 3 door een leek op verw. gebied kan worden verholpen.
Blijft bij mij de vraag: Waar blijft het water? Verdwijnt dat via de rechtstr. leiding in het riool of verdampt het gewoon in een week tijd.
Gr. Jabra
pi_76187067
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 13:13 schreef jabra het volgende:

[..]

Allereerst mijn waardering voor de uitgebreide reactie en dan nog wel zo laat op de avond.
-Het is juist dat er een Duco van 8 bar is gepl. op de inlaatcombinatie met een rechtstr. afvoer op het riool. Heb nog niet kunnen zien hoeveel water hierdoor wegloopt.
Het is geheel normaal dat hier water uitkomt, dit mag dan ook niet verhinderd worden.
Koud water zet ongeveer 3% uit bij opwarming, deze 3% wordt dus via dit ventiel geloost, immers door de terugslagklep kan het niet terug geleverd worden en door de kraan kan het niet de wasbak indien niet in gebruik.
Blijft over de overstort van de inlaatcombinatie, hier mankeert dus ook niets aan.
quote:
Wat ik niet begrijp is dat mogelijk door het niet goed functioneren van deze Duco er water uit mijn centr.verw. wegloopt.
Door deze inlaatcombinatie gebeurt er dus niets, hier hoef je verder ook niet te zoeken, de inlaatcombinatie werkt naar behoren zo te lezen.
quote:
Staat de inloop van de warmwatervoorz. om te douchen dan in verbinding het leidingnetwerk v..d.centr. verw?
Afhankelijk van merk en type zijn er 2 mogelijkheden:
mogelijkheid 1: in het toestel is zowel een warm water als een cv circuit separaat aangebracht, bij warmtevraag worden beide wel opgewarmd, maar door de voorkeur wordt de warmte vooral door het ene circuit opgenomen, bij cv -vraag draait de pomp, en bij warmwatervraag staat de pomp stil omdat dan het koude water door de leiding loopt.
Voorbeeld:


Mogelijkheid 2: Het toestel verwarmd alleen cv water, d.m.v. een driewegklep wordt er gekozen voor cv vraag of warm water vraag, bij warm water vraag gaat het cv water door een platenwisselaar waar de warmteuitwisseling plaatsvindt.
voorbeeld:
quote:
-De andere Duco van 3 bar is gemonteerd op de retourleiding en is de bovenste van de 2 foto's. Daar mankeert zo te zien niets aan.
-Het is inderdaad ong. 2 bar van de cv. Die na het vullen tot de rode streep er na het aanslaan even overheen gaat. Na een dag is die overschrijding niet meer aanwezig.
-Ook het expantievat is nieuw en bevindt zich onder de vloer op de retourleiding ong. 2,5 m verwijderd van de ketel. Wat ik dan ook niet begrijp (sorry voor zoveel domheid). Waar blijft dan al dat water.
Zoals je aangeeft blijft het veiligheidsventiel droog, dus de druk zal niet te hoog oplopen waardoor deze loost.
Het expansievat is nieuw, kan ondanks dat deze nieuw is toch defect zijn, maar daar gaan we nu even niet vanuit.

Er zal geen kortsluiting zijn tussen water en cv zijde, immers de druk zal dan juist oplopen i.p.v. dalen.
De gemiddelde waterdruk is nu nog 3 bar, de meeste cv installaties hebben cv zijdig een lagere druk, waardoor je niet bang hoeft te zijn dat er een lek zit tussen water en cv.

Blijven er eigenlijk 3 mogelijkheden over:
1 het leidingwerk is nog steeds niet dicht waardoor je dus water via lekkages verliest.
2 er is zoveel vers water in gegaan in combinatie met verkeerd vullen waardoor er zeer veel luchtzakken zijn, deze moeten er eerst allemaal uit zijn voordat de druk stabiel blijft.
3 De wisselaar zelf is lek waardoor deze water verliest wat niet direct opvalt omdat dit gelijk via de condensafvoerleiding afgevoerd wordt.
quote:
Ik denk dat ik er nu een keer in de week ong. 5 tot 10 liter water bijstop. Bij mijn insprectie van het hele leidingwerk en ook het vat heb geen lekkage kunnen ontdekken. Dus blijft de rechtstr. leiding naar het riool in mijn beleving over.
Hiermee bedoel je ddus de leiding van de inlaatcombinatie neem ik aan, en zoals gezegd daar moet je het dus niet zoeken dat is voor warm water en niet voor de cv zijde.
quote:
-Voor het zelf meten van de druk heb ik nog wel wat handleidingen nodig.
-De monteur die pas in de 2e week van jan. is te consulteren is wit.
Sorry dat ik het zeg, maar dat is dan wel een waardeloos bedrijf, misschien kun je dan beter op zoek gaan naar een bedrijf wat wel een normale storingsdienst in het leven houd.
quote:
Ik begrijp thans dat het probleem niet zo 1, 2, 3 door een leek op verw. gebied kan worden verholpen.
Blijft bij mij de vraag: Waar blijft het water? Verdwijnt dat via de rechtstr. leiding in het riool of verdampt het gewoon in een week tijd.
Gr. Jabra
Hele kleine lekken kunnen inderdaad snel verdampen, deze zijn vaak ook wat moeilijker te vinden.

Een laatste redmiddel is eventueel een leksealer, hoewel ik daar geen groot voorstander van bent.
Hoewel er wel speciale soorten zijn voor cv installaties, onderstaand heb ik zelf weleens succesvol toegepast.
Dit was voor een tijdelijk reparatie van een wisselaar voordat de nieuwe geleverd kon worden.
pi_76195199
Hallo Klipper,
Ik ga voorlopig maar voor de warmtewisselaar onder jouw punt 3, alhoewel ik wel een beetje aan het twijfelen ben geraakt. Maar een halve emmer water in een week moet ik toch vinden in de kruipruimte.
In de installatie brochure staat een beschrijving van de VR combi ketel Vaillant VCW 254/4 met onderdelen als:
- driewegklep
- gasblok
- stromingsmeter (alleen bij toestellen met geintegr.warmwaterbereiding)
-secundaire warmtewisselaar (alleen bij ....idem)
- brander
- primaire warmtewisselaar en
- stromingsbeveiliging.
Ben helaas niet in staat om een scan te maken en deze hier aan toe te voegen.
Gr. Jabra
pi_76195588
Uw toestel is een VR ketel, dit betekent dat er geen condensafvoer aanwezig is.

Dus als uw wisselaar zou lekken komt het water in het toestel zelf terecht. De secundaire wisselaar is een platenwisselaar die zorgt voor de opwarming van uw warme water (zie post van Klipper voor wat meer uitleg).
pi_76204536
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 20:58 schreef Panic_A het volgende:
Uw toestel is een VR ketel, dit betekent dat er geen condensafvoer aanwezig is.

Dus als uw wisselaar zou lekken komt het water in het toestel zelf terecht. De secundaire wisselaar is een platenwisselaar die zorgt voor de opwarming van uw warme water (zie post van Klipper voor wat meer uitleg).

Feit is dan wel weer dat de warmtewisselaars van vaillant nog weleens lek willen raken, zeker van dat type toestel (niet alleen de vcw 254, maar eigenlijk de gehele vcw lijn)
Lekkages van de warmtewisselaar worden hier nog weleens laat opgemerkt doordat het lek groter wordt tijdens verhitting, en dan verdamp juist ook het meeste water.

Hoe oud is het toestel eigenlijk?
Ouder dan 10 jaar is het vrijwel zeker de warmtewisselaar.

De 254/4 is een open toestel zonder condensafvoerleiding.
pi_76204801
Kan best een lekke wisselaar zijn kom het wel vaker tegen bij een VCW soms is het amper te zien.
pi_76214062
Daar ben ik weer. Heb de laatste dagen dankzij dit forum veel geleerd.
Het toestel is drie mnd oud en is inderdaad een open VR. Verder heb ik nadat het toestel inbedrijf werd gesteld, gezien dat er op de inlaat een Duco zat , waaruit (condens) water kwam.
Daarna is er door de monteur een rechtstr. leiding gemaakt naar riool.. Dit is onder de vloer en ik kan dus zo maar niet zien of daar veel of weinig (condens)water uitkomt. De ketel zelf lekt in ieder geval niet. Dus het water dat ik na krap een week iedere keer bijvul, omdat de drukwijzer op de ketel niet meer in het groen maar op grijs staat, blijft ergens. Het verdampt ergens in de ketel of verdwijnt via afblaasleiding van de inlaatcombinatie naar riool.
pi_76218940
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:28 schreef jabra het volgende:
Daar ben ik weer. Heb de laatste dagen dankzij dit forum veel geleerd.
Het toestel is drie mnd oud en is inderdaad een open VR. Verder heb ik nadat het toestel inbedrijf werd gesteld, gezien dat er op de inlaat een Duco zat , waaruit (condens) water kwam.
Daarna is er door de monteur een rechtstr. leiding gemaakt naar riool.. Dit is onder de vloer en ik kan dus zo maar niet zien of daar veel of weinig (condens)water uitkomt. De ketel zelf lekt in ieder geval niet. Dus het water dat ik na krap een week iedere keer bijvul, omdat de drukwijzer op de ketel niet meer in het groen maar op grijs staat, blijft ergens. Het verdampt ergens in de ketel of verdwijnt via afblaasleiding van de inlaatcombinatie naar riool.
Nogmaals, je inlaatcombinatie heeft er niets mee te maken.
Een inlaatcombinatie is voor warm water en deze moet water lozen, druppelen is dus normaal en mag niet verhinderd worden.

Schakel die knop nu eens om dat het probleem daar niets mee te maken heeft, en ergens anders gezocht moet worden.

Op een combi ketel worden 5 leidingen aangesloten.

1 = cv retour
2 = cv aanvoer
3 = gas
4 = koudwater aanvoer om te verwarmen tot warm water.
5 = warm water afvoer richting de mengkranen om warm water te tappen.

In nummer 1 moet een veiligheidsventiel zijn opgenomen, bij ketels met een waterinhoud kleiner dan 10 liter mag deze ook in 2 gemonteerd zijn.

In nummer 2 moet vlak bij de ketel een expansievat gemonteerd zijn.
Vaak hebben we het over over- en onderdruk deel, het deel vanaf het expansievat tot aan de pomp is het onderdruk gedeelte en van de pomp tot aan het expansievat is het overdruk gedeelte.
In het onderdruk gedeelte is er meer kans dat de installatie zuurstof opneemt.

In nummer 3 moet afhankelijk van de installatie voorschriften in ieder geval vlak bij de ketel een aansluitkraan gemonteerd zijn en indien voorgeschreven een apart filter.

In nummer 4 moet de inlaatcombinatie gemonteerd zijn, welke behoort te druppelen dit druppelen mag niet verhinderd worden, om te voorkomen dat je iedere keer een emmertje leeg moet gooien kun je de afvoerinrichting aansluiten op het riool of direct na de inlaatcombinatie een drukslagdemper monteren.

In nummer 5 behoeft niets te worden gemonteerd.

Gezien het feit dat de ketel dus pas 3 maanden oud is, en het expansievat vervangen is, zou ik het eerder in het leidingwerk zoeken of een koppeling die niet goed aangedraaid is.


Zie foto voor voorbeeld
1 = veiligheidsventiel
2 = inlaatcombinatie
3 = gaskraan
4 = aansluiting expansievat
5 = aansluiting afvoerinrichting van de inlaatcombinatie
6 = koud water
7 = warm water
8 = gasleiding
9 en 10 zijn de aanvoer en retour leiding van de cv


[ Bericht 18% gewijzigd door klipper op 30-12-2009 15:59:41 ]
pi_76228767
In nummer 1 moet een veiligheidsventiel zijn opgenomen, bij ketels met een waterinhoud kleiner dan 10 liter mag deze ook in 2 gemonteerd zijn.
Op cv retour zit een Duco.

In nummer 2 moet vlak bij de ketel een expansievat gemonteerd zijn.
Vaak hebben we het over over- en onderdruk deel, het deel vanaf het expansievat tot aan de pomp is het onderdruk gedeelte en van de pomp tot aan het expansievat is het overdruk gedeelte.
In het onderdruk gedeelte is er meer kans dat de installatie zuurstof opneemt.
Cv aanvoer: Moet in kruipruimte voor de zekerheid nog eens kijken of deze in de aanvoer of de retour gemonteerd zit.

In nummer 3 moet afhankelijk van de installatie voorschriften in ieder geval vlak bij de ketel een aansluitkraan gemonteerd zijn en indien voorgeschreven een apart filter.
Gas. Zit een kraan op.

In nummer 4 moet de inlaatcombinatie gemonteerd zijn, welke behoort te druppelen dit druppelen mag niet verhinderd worden, om te voorkomen dat je iedere keer een emmertje leeg moet gooien kun je de afvoerinrichting aansluiten op het riool of direct na de inlaatcombinatie een drukslagdemper monteren.
Koud water aanvoer. Zit in de kruipruimte met afvoer naar riool.

In nummer 5 behoeft niets te worden gemonteerd.
Warm water. Niets gemonteerd.

]
pi_76229053
quote:
Op woensdag 30 december 2009 17:44 schreef jabra het volgende:
In nummer 1 moet een veiligheidsventiel zijn opgenomen, bij ketels met een waterinhoud kleiner dan 10 liter mag deze ook in 2 gemonteerd zijn.
Op cv retour zit een Duco.

In nummer 2 moet vlak bij de ketel een expansievat gemonteerd zijn.
Vaak hebben we het over over- en onderdruk deel, het deel vanaf het expansievat tot aan de pomp is het onderdruk gedeelte en van de pomp tot aan het expansievat is het overdruk gedeelte.
In het onderdruk gedeelte is er meer kans dat de installatie zuurstof opneemt.
Cv aanvoer: Moet in kruipruimte voor de zekerheid nog eens kijken of deze in de aanvoer of de retour gemonteerd zit.

In nummer 3 moet afhankelijk van de installatie voorschriften in ieder geval vlak bij de ketel een aansluitkraan gemonteerd zijn en indien voorgeschreven een apart filter.
Gas. Zit een kraan op.

In nummer 4 moet de inlaatcombinatie gemonteerd zijn, welke behoort te druppelen dit druppelen mag niet verhinderd worden, om te voorkomen dat je iedere keer een emmertje leeg moet gooien kun je de afvoerinrichting aansluiten op het riool of direct na de inlaatcombinatie een drukslagdemper monteren.
Koud water aanvoer. Zit in de kruipruimte met afvoer naar riool.

In nummer 5 behoeft niets te worden gemonteerd.
Warm water. Niets gemonteerd.

]
Klipper,
Voel me toch wel wat bezwaard, dat je al die moeite doet om mij te onderwijzen in deze materie. Het betekent in ieder geval dat ik nogmaals de kruipruimte inga om alles nog eens goed te controleren.
Ik heb de cv afgelopen zondag voor het laatst bijgevuld en zo te zien ben ik as vrijdag of zaterdag weer aan vullen toe. Zodra ik gevuld heb, ga ik weer onder de vloer.
Gr. Jabra
pi_76265785
Werking en functie van de inlaatcombinatie:
http://www.groepvts.nl/intechks/alg/documents/2008KS0683-86.pdf
pi_76358012
quote:
Op donderdag 31 december 2009 15:07 schreef klipper het volgende:
Werking en functie van de inlaatcombinatie:
http://www.groepvts.nl/intechks/alg/documents/2008KS0683-86.pdf
Dank voor deze uitgebreide documentatie mbt inlaatcombinatie. Nog even en ik ben een papieren "expert".
Maar nu het volgende: (luister en huiver, zou ik bijna zeggen)
Heb gisterochtend de ketel met de drukwijzer op zn laagste groene stand uitgezet. Heb vervolgens een half uur de zaak laten afkoelen. Heb alle radiatoeren opengezet. De vulslang bijna zonder lucht op de inlaat geplaatst en zeer geleidelijk ongeveer een emmer water in het systeem geladen. Dat van die emmer is een beetje moeilijk, omdat ik later in dezelfde tijd (5 min) met ongeveer dezelfde straal ECHTER ZONDER TEGENDRUK een emmer heb gevuld. Vervolgens heb ik de radiatoren ontlucht. Kwam bijna geen lucht uit. Daarna heb ik ketel weer aangezet en ben ik er in tegenstelling tot de voorgaande keren er bij blijven staan. Na ong. 5 min ging de wijzer van de ketel 3/4 in het rood en gaf de display die knipperde S41 aan. Dat blijkt volgens de handleiding een aanwijzing te zijn dat de waterdruk hoger is dan 2,7 bar. Omdat ik vreesde dat daardoor schade zou kunnen ontstaan heb ik via een ontluchtingskraantje ong. 1 liter water afgetapt en ging de mededeling S41 uit. Thans een dag en een nacht later staat de wijzer weer halverwege groen.
Dit constaterende zou ik nu jouw suggestie onderschrijven dat mogelijk het nieuwe expantievat niet goed functioneert. Vooral het direct oplopen van de druk zoals jij memoreerde lijkt daarop.
Kan dat vat ook verantwoordelijk zijn voor het verlies van ongeveer een emmer water in een week. Waarbij ik opmerk dat de wijzer van de meter de eerste dagen veel sneller zakt dan de resterende.
Ga morgen in ieder geval die monteur van mijn frustaties laten blijken.
Gr. met de beste wensen.
Jabra
pi_76359476
quote:
Op zondag 3 januari 2010 14:29 schreef jabra het volgende:

[..]

Dank voor deze uitgebreide documentatie mbt inlaatcombinatie. Nog even en ik ben een papieren "expert".
Maar nu het volgende: (luister en huiver, zou ik bijna zeggen)
Heb gisterochtend de ketel met de drukwijzer op zn laagste groene stand uitgezet. Heb vervolgens een half uur de zaak laten afkoelen. Heb alle radiatoeren opengezet. De vulslang bijna zonder lucht op de inlaat geplaatst en zeer geleidelijk ongeveer een emmer water in het systeem geladen. Dat van die emmer is een beetje moeilijk, omdat ik later in dezelfde tijd (5 min) met ongeveer dezelfde straal ECHTER ZONDER TEGENDRUK een emmer heb gevuld.
Inderdaad, drukloos gaat er meer water door dan met tegendruk, met dezelfde kraanopening en tijdsduur kan er een wereld van verschil zitten tussen de vulhoeveelheid met en zonder tegendruk.
quote:
Vervolgens heb ik de radiatoren ontlucht. Kwam bijna geen lucht uit. Daarna heb ik ketel weer aangezet en ben ik er in tegenstelling tot de voorgaande keren er bij blijven staan. Na ong. 5 min ging de wijzer van de ketel 3/4 in het rood en gaf de display die knipperde S41 aan. Dat blijkt volgens de handleiding een aanwijzing te zijn dat de waterdruk hoger is dan 2,7 bar. Omdat ik vreesde dat daardoor schade zou kunnen ontstaan heb ik via een ontluchtingskraantje ong. 1 liter water afgetapt en ging de mededeling S41 uit. Thans een dag en een nacht later staat de wijzer weer halverwege groen.
Dit constaterende zou ik nu jouw suggestie onderschrijven dat mogelijk het nieuwe expantievat niet goed functioneert. Vooral het direct oplopen van de druk zoals jij memoreerde lijkt daarop.
Kan dat vat ook verantwoordelijk zijn voor het verlies van ongeveer een emmer water in een week. Waarbij ik opmerk dat de wijzer van de meter de eerste dagen veel sneller zakt dan de resterende.
Ga morgen in ieder geval die monteur van mijn frustaties laten blijken.
Gr. met de beste wensen.
Jabra
Het kan zijn dat het expansievat ondanks dat deze nieuw is toch "defect" is, ofwel een te lage voordruk heeft.
Ook kan het zijn dat er een vat gekozen is met een te lage voordruk, of een vat met een te kleine capaciteit.

Voor de keuze van het vat zijn de volgende begrippen van belang:
1) bruto vat inhoud, dit is de totale inhoud van het vat.
2) netto vatinhoud, dit is de hoeveelheid water die opgenomen kan worden.
3) statische hoogte, dit is de hoogte van de installatie, tussen het aansluitpunt van het vat en het hoogste punt.
4) voordruk van het vat, dit is de druk in onbelaste toestand, overeenkomend met de statische hoogte.
5) einddruk, Dit is de maximaal toelaatbare druk van de installatie ter plaatse van het vat. Deze einddruk is gelijk aan de insteldruk van het veiligheidsventiel, mits het veiligheidsventiel op gelijke hoogte met het vat is gemonteerd.
6) Nuttig effect Dit is de verhouding tussen bruto- en netto-vatinhoud.
Nuttig effect = netto-inhoud / bruto-inhoud.

Water heeft een bepaalde volume vermeerdering.
Stel dat het water 10 graden is, bij een temperatuurstijging naar 50 graden geeft dit een volume vermeerdering van 1,18%
bij een temperatuurstijging naar 90 graden geeft dit een volumevermeerdering van 3,58%, en bij een temperatuurstijging tot 110 graden (temperatuur waarbij de maximaalthermostaat ingrijpt) is de volumevermeerdering zelfs 5,16%

Bij een installatieinhoud van 250 liter moet je dus rekening houden met een volumevermeerdering van 5,16% ofwel de inhoud stijgt van 250 liter naar 262,9 liter wat een volumevermeerdering geeft van 12,9 liter.
Deze 12,9 liter moet dus door het expansievat opgevangen worden, bij een te klein vat of een verkeerd gekozen voordruk gaat dit natuurlijk niet lukken.

Vuldruk:
Teneinde onderdruk en luchtproblemen te voorkomen is het van het grootste belang dat het expansievat nooit "droog" komt te staan. Daarom de installatie in koude toestand op te vullen op een druk welke gelijk is aan de voordruk van het vat plus 0,2 à 0,3 bar (het bijvullen van een warme installatie dient vanzelfsprekend bij een hogere druk te gebeuren).
Een foutieve, te hoge, vuldruk kan tot problemen leiden. Als de installatie waarin een vat is geplaatst met 0,5 bar voordruk tot 2 bar gevuld wordt, in plaats van tot 0,8 bar, wordt 30% meer van de bruto-inhoud al verbruikt voordat het c.v.-water gaat uitzetten ten gevolge van een temperatuurverhoging!
In dit geval moet je dus een vat kiezen met een hogere voordruk.

In de meeste huizen is een verkeerd vat gemonteerd aangezien de meeste mensen hun installatie al opvullen tot 1,5 a 2 bar dit terwijl ze een vat hebben met een voordruk van 0,5 bar.
Ga ervan uit dat je maximaal 0,5 bar hoger opvult dan wat het vat aangeeft.
Is het vat laag geplaatst terwijl er nog een etage boven is, neem dan sowieso een vat met een hogere voordruk, is het vat op het hoogste punt geplaatst, dan kan vaak af met een voordruk van 0,5 bar.

Zoals eerder gezegd, bevind jouw vat zich in de kruipruimte, hierbij had ik al aangeraden om een voordruk te nemen van minimaal 1 bar, op het vat kun je zien wat de inhoud en voordruk van het geplaatste vat is, vaak aangegeven als volgt 18/0,5 of 18/1 andere inhouden zijn ook mogelijk bijvoorbeeld 12/0,5 of 25/0,5
pi_76475033
Klipper,

Maandagochtend direct monteur gebeld. Kwam gisterochtend 08.30 uur. Zijn 1e vraag was of ik tijdens het controleren in de kruipruimte dit had gedaan met een koude of een warme installatie. Had dit gedaan en dus niets gevonden met een warme installatie. Eventuele lekkage verdampt dan direct, aldus monteur. Alhoewel hij na mijn verhaal over het oplopen van de druk na bijvullen ook dacht aan het expantievat, trof hij na inspectie met een koude installatie in de kruipruimte toch een lekkende koppeling aan. De constatering was meer het gevolg van het zien van een soort roestende verkleuring nabij die koppeling dan dat er nu direct druppels water uitliepen. Zoals ik al vertelde is de hele installatie vernieuwd met van die flexilbele buizen met een buis van aluminium met daaromheen plastic met daar weer omheen schuimisolatie met een blauw of rode kleur, afhankelijk van aanvoer of retour. De diameter begint bij de ketel met ong 25 mm en eindigt bij de radiator met 16 mm. De aluminium koppelingen bestaan uit een soort huls waar de buis tot aan een markering wordt ingeschoven. Vervolgens wordt met een accutang met een bek afhankelijk van de dikte van de buis en koppeling te zaak samengeperst. Er was in dit geval geperst met de buis niet ver genoeg in de koppeling. Lijkt mij niet zo verwonderlijk op je buik liggend met een flexibele buis in een koppeling en een toch wel zeer zware tang met steeds weer een andere bekdiameter.
Nu maar hopen dat dit de boosdoener was. Heb sedert de reparatie van gisterochtend en hedenochtend geen merkbaar drukverlies. Hoop dat dit zo blijft.
In ieder geval wil ik je nu op voorhand hartelijk danken voor al het meedenkwerk, de antwoorden op al mijn vragen als leek en het plaatsen van alle waardevolle documentatie.
Vr.gr. Jabra
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')