Het toestel zal uitgaande van een combiketel, niet alleen aangaan voor verwarming, maar ook voor warm water.quote:Op woensdag 27 mei 2009 23:50 schreef Budah het volgende:
De druk is inmiddels al laag, daarnaast zal ik in de tussentijd de verwarming niet gebruiken. Kan het dan nog steeds kwaad?
Hij is gaan lekken doordat de pa van mijn vriendin eraan heeft gezeten, verder geen hoge druk óf defect.quote:Op donderdag 28 mei 2009 09:54 schreef dahei het volgende:
Ga er maar uit dat je expansievat ook kapot is. Meestal gaat deze eerst eraan en daarna pas het overdrukventiel.
Ja je mag er inderdaad een leiding op aan brengen, deze afvoerleiding moet echter wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.quote:Op donderdag 28 mei 2009 07:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
( mag je er trouwens wel een stuk leiding aanzetten en dit in het riool laten uitkomen?nu spettert t behang zo nat als die weer zou spuiten :p
Zoals Klipper ook al aangaf, moet de werking van het veiligheidsventiel controleerbaar zijn. Een rechtstreekse aansluiting op het riool is dus niet toegestaan, mits er een trechter gemonteerd is. zie de post van Klipper voor een voorbeeld.quote:Op zondag 27 december 2009 19:19 schreef jabra het volgende:
Klipper,
Graag uw reactie op het volgende:
Heb sinds 3 mnd een Vaillant combi 254/4. Omdat de afblaasleiding van de veiligheidsklep in 1 week een kopje water produceerde, heeft de monteur met een unipipe leiding (buigzame plastic/aluminium pijp van 16mm) een rechtstr. verbinding (met bocht voor stank) gemaakt naar het riool. De laatste maand moet ik echter steeds de verwarming bijvullen. De laatste keren om de week. Heb alle leidingen van de verw. gecontroleerd en deze lekken niet. Kan het zijn dat door overdruk of vacuum trekken van het riool de klep zodanig gaat lekken of is de klep van de nieuwe ketel vanaf het begin al niet goed geweest. Betreft een parterrewoning met 5 radiatoren en heb alles in kruipruimte kunnen controleren op lekkage.
Bvd Jabra
Bij hoeveel bar ga je de ketel bijvullen, en tot hoeveel bar vul je hem.quote:Op zondag 27 december 2009 19:19 schreef jabra het volgende:
Klipper,
Graag uw reactie op het volgende:
Heb sinds 3 mnd een Vaillant combi 254/4. Omdat de afblaasleiding van de veiligheidsklep in 1 week een kopje water produceerde, heeft de monteur met een unipipe leiding (buigzame plastic/aluminium pijp van 16mm) een rechtstr. verbinding (met bocht voor stank) gemaakt naar het riool. De laatste maand moet ik echter steeds de verwarming bijvullen. De laatste keren om de week. Heb alle leidingen van de verw. gecontroleerd en deze lekken niet. Kan het zijn dat door overdruk of vacuum trekken van het riool de klep zodanig gaat lekken of is de klep van de nieuwe ketel vanaf het begin al niet goed geweest. Betreft een parterrewoning met 5 radiatoren en heb alles in kruipruimte kunnen controleren op lekkage.
Bvd Jabra
quote:Op zondag 27 december 2009 19:26 schreef cvboer het volgende:
[..]
Zoals Klipper ook al aangaf, moet de werking van het veiligheidsventiel controleerbaar zijn. Een rechtstreekse aansluiting op het riool is dus niet toegestaan, mits er een trechter gemonteerd is. zie de post van Klipper voor een voorbeeld.
Mannen, dank voor je reactie. Weet niet of ik op al jullie vragen antw. kan geven. Want dan moet ik eerst weer onder de vloer.quote:Op zondag 27 december 2009 20:39 schreef badboynova het volgende:
[..]
Bij hoeveel bar ga je de ketel bijvullen, en tot hoeveel bar vul je hem.
Mocht je de installatie te hoog hebben bijgevuld, kan het zijn dat
de overstort open gaat als er verwarmt word voor de cv. Bij een te hoge
druk kan de overstort defect raken waar door de druk snel kan zakken,
door dat deze steeds water loost.
P.s
De leiding die de monteur heeft gemaakt op de overstort, hoe zag/ziet die er uit
zo (kan ook een rode dop zijn
[ afbeelding ]
of zo (kan ook met een groene dop zijn
[ afbeelding ]
Als het zoals u zegt de inlaatcombinatie betreft. Wat gaat er dan niet goed of wat zou eventueel defect kunnen zijn.quote:Op maandag 28 december 2009 20:48 schreef Panic_A het volgende:
Wat u bedoeld is een inlaatcombinatie en dus niet een overstortventiel. De inlaatcombinatie zorgt ervoor dat de overdruk die vrijkomt bij het opwarmen van je warme water in het riool terechtkomt, deze inlaatcombinatie zit in de koudwaterleiding onder de ketel.
Dit heeft dus niets met het drukverlies te maken. U zegt dat u hem vult tot de rode streep, aangezien wij geen glazen bol hebben moeten we uiteraard wel weten welke druk daar bijhoort. En hoever loopt deze dan op? Als u vult tot maximum 2 bar en de druk loopt tijdens cv-gebruik op tot over de 3 bar dan loost het overstortventiel deze overdruk (zoals eerder in het topic aangegeven). In dit geval is waarschijnlijk het expansievat defect, deze moet dan vervangen worden samen met het overstortventiel.
Het expansievat kan je niet controleren door te luisteren naar de klank, dit is slechts een indicatie. Het makkelijkste is om het systeem drukloos te maken en het expansievat te demonteren, als deze dan volzit met water is hij defect.
De automatische ontluchter is om lucht uit de installatie te halen, water moet deze tegenhouden.quote:Op dinsdag 29 december 2009 00:03 schreef MaGNeT het volgende:
Niet om het topic te kapen, maar (stiekem wel een beetje dus):
Mijn automatische ontluchter op m'n CV ketel sloeg pas op hol wat resulteerde in een natte ketel en een flinke plas water op de vloer.
Na wat schoonmaakwerk werkt de ontluchter weer, dus dat is goed nieuws.
Maar zou ik de uitgang van de ontluchter mogen voorzien van een slangetje zodat het uitkomt op een afvoer?
In dat geval kan nog steeds alle druk verdwijnen maar hoef ik niet meer te dweilen...
quote:Op maandag 28 december 2009 20:34 schreef jabra het volgende:
[..]
Mannen, dank voor je reactie. Weet niet of ik op al jullie vragen antw. kan geven. Want dan moet ik eerst weer onder de vloer.
Even terug in de tijd. Toen 3 mnd geleden de nieuwe ketel werd gepl. bleek na ingebr.stelling dat het oude leidingwerk lekte. Om ervoor te zorgen dat ik de komende dagen toch warm water bleef houden werd de aanvoer en retour van de verw. kortgesloten. Er was toen wat ik mij herinner ervoor staand rechts van het midden zo'n Duco (laatste foto) gepl. Die lekte toen een kopje water in de 3 dgn. Toen het leidingwerk werd vervangen heeft de monteur om dat lekwater te voorkomen met zo'n fexibele aluminium/plastic leiding met een bocht voor de stank een rechtstr. verb. gemaakt van de ketel naar het riool.Ik neem aan dat hij daar dezelfde Duco voor heeft gebr.
Wat het vullen betr. De laatste tijd -om de week- vullen tot de rode streep. Als de ketel dan aanslaat gaat de meter even in het rood, maar na een paar dagen staat de meter alweer in het groene midden. Totdat ik hem weer moet vullen.
Wat het expantievat betr.: Hoe was het ook alweer. Moet een goed vat hol klinken of juist niet. Deze klonk eergisteren hol en er was geen lekkage te zien.
Jullie zullen je misschien afvragen, waarom ik de monteur nog niet heb laten komen. Ten eerste kan die pas na alle feestdagen. Ten tweede, het is nogal een hele klus om onder vloer in de kruipruimte te geraken. Dat kost me zoals het nu is een halve dag. Het project kruipluik moet zo snel mogelijk van start.
Alvast dank voor meedenken.
Gr. Jabra
Naar aanleiding van deze twee stukjes vraag ik me af waar de aanvoer en retour leidingen tijdelijk zijn door verbonden, is dit voor het drukvat gedaan of pas na het drukvat?.quote:Op maandag 28 december 2009 23:55 schreef klipper het volgende:
aangezien jouw vat zich in de kruipruimte bevindt, raad ik je een voordruk van 1 bar aan.
Vond het net een omgekeerde carburateurquote:Op dinsdag 29 december 2009 00:13 schreef klipper het volgende:
[..]
De automatische ontluchter is om lucht uit de installatie te halen, water moet deze tegenhouden.
Deze werkt dan ook niet als de druk oploopt, daar is immers het veiligheidsventiel voor, maar dat terzijde.
Op de vraag of het mag of niet, ja het kan geen kwaad.
sterker nog dit principe wordt zelfs al in enkele ketels toegepast.
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 29 december 2009 00:18 schreef badboynova het volgende:
[..]
[..]
Naar aanleiding van deze twee stukjes vraag ik me af waar de aanvoer en retour leidingen tijdelijk zijn door verbonden, is dit voor het drukvat gedaan of pas na het drukvat?.
Want als de lekkage onder de vloer is (waar ook het vat zich bevind) en de ketel op een etage, kan het zijn dat de monteur het drukvat heeft afgesloten van de installatie met als gevolg dat de overstort steeds open gaat wat lijd tot druk verlies.
Dank voor reactie. Het kortsluiten is direct onder de ketel gedaan. Dus zonder expantievat ertussen. Het betr een parterrewoning met het vat ong. 2,5 m verwijderd van de ketel onder de vloer. Tijdens deze kortsluiting lekte de Duco van 8bar, zoals ik nu begrijp, op de invoercombinatie ong. een kopje in de 3 dgn.water. Dit heeft de monteur later doen besluiten een rechtstr. leiding naar het riool te maken.
Allereerst mijn waardering voor de uitgebreide reactie en dan nog wel zo laat op de avond.quote:Op maandag 28 december 2009 23:55 schreef klipper het volgende:
De onderste, ofwel de duco is een inlaatcombinatie, deze bestaat uit de volgende onderdelen: afsluiter, terugslagklep en veiligheids of overstortventiel.
Deze wordt in de koudwater leiding geplaatst voor de ketel, opgewarmd water kan door deze inlaatcombinatie niet teruglopen in het koudwatersysteem, immers de terugslagklep houd dat tegen.
Doordat koud water uit zet bij verwarmen, zal de druk toenemen totdat de overstort dit aflaat, dit aflaten mag niet gehinderd worden, aangezien deze appendage blijft druppelen bij normaal gebruik is aansluiting op het riool inderdaad sterk aan te bevelen.
Zoals je ook kan lezen op het duco inlaatcombinatie, werkt deze met een overdruk van 8 bar en niet 3 bar.
Het overstortventiel wordt gebruikt voor de cv installatie en zorgt ervoor dat de druk niet hoger dan 3 bar kan oplopen, wordt de druk hoger dan zal deze de druk aflaten.
Bij een combiketel zijn beide veiligheden aanwezig.
De inlaatcombinatie voor het drinkwater, en de veiligheidsventiel voor de cv-installatie.
Ik ga er even vanuit dat je met de wijzer op 2 bar de cv druk bedoeld, immers de meeste installaties hebben wel een manometer voor de cv zijde en niet voor de waterzijdige kant.
De installatiedruk wordt normaal gesproken ongeveer 0,5 bar hoger gevuld dan het hoogste punt, bij een installatie op 1 etage is dus dit minimaal 1 bar en maximaal 1,5 bar.
Inschakelen van de pomp kan wat drukverhoging laten zien.
Als je de installatie tot 1,5 bar hebt gevuld en de installatie is koud, en je gaat vervolgens stoken en je ziet de druk zeer snel hoog oplopen, richting de 3 bar, dan is het expansievat zeer zeker defect.
Kloppen op het vat geeft een indicatie, maar zeer beslist geen zekerheid, immers je weet dan niet of de voordruk 0,5 bar of slechts 0,1 bar is, in beide gevallen klinkt het vat hol, maar het opname vermogen is dus wel zeer verschillend.
Een expansievat gaat gemiddeld 7 jaar mee, met de nadruk op gemiddeld.
Er zijn zeer veel vaten die langer meegaan, maar ook zeer veel vaten die veel korter meegaan.
Bij een nieuwe ketel altijd ook een nieuw expansievat, inlaatcombinatie en overstortventiel plaatsen.
Je huidige drukverlies kan te maken hebben met lekkages in de leidingen, maar zeer zeker ook met het vat.
De beste meetmethode voor het vat is, druk van de installatie aflaten, en met een meter de voordruk meten, te koop bij de betere auto onderdelen zaak.
Afhankelijk van het type vat behoort deze tussen de 0,5 en 1 bar te zijn (meest gebruikte typen voor woonhuizen.)
aangezien jouw vat zich in de kruipruimte bevindt, raad ik je een voordruk van 1 bar aan.
De beste plaats voor een expansievat is echter in de retour vlak bij de ketel.
Misschien een andere monteur laten komen, blijkbaar is dit niet wit gegaan.
Het is geheel normaal dat hier water uitkomt, dit mag dan ook niet verhinderd worden.quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:13 schreef jabra het volgende:
[..]
Allereerst mijn waardering voor de uitgebreide reactie en dan nog wel zo laat op de avond.
-Het is juist dat er een Duco van 8 bar is gepl. op de inlaatcombinatie met een rechtstr. afvoer op het riool. Heb nog niet kunnen zien hoeveel water hierdoor wegloopt.
Door deze inlaatcombinatie gebeurt er dus niets, hier hoef je verder ook niet te zoeken, de inlaatcombinatie werkt naar behoren zo te lezen.quote:Wat ik niet begrijp is dat mogelijk door het niet goed functioneren van deze Duco er water uit mijn centr.verw. wegloopt.
Afhankelijk van merk en type zijn er 2 mogelijkheden:quote:Staat de inloop van de warmwatervoorz. om te douchen dan in verbinding het leidingnetwerk v..d.centr. verw?
Zoals je aangeeft blijft het veiligheidsventiel droog, dus de druk zal niet te hoog oplopen waardoor deze loost.quote:-De andere Duco van 3 bar is gemonteerd op de retourleiding en is de bovenste van de 2 foto's. Daar mankeert zo te zien niets aan.
-Het is inderdaad ong. 2 bar van de cv. Die na het vullen tot de rode streep er na het aanslaan even overheen gaat. Na een dag is die overschrijding niet meer aanwezig.
-Ook het expantievat is nieuw en bevindt zich onder de vloer op de retourleiding ong. 2,5 m verwijderd van de ketel. Wat ik dan ook niet begrijp (sorry voor zoveel domheid). Waar blijft dan al dat water.
Hiermee bedoel je ddus de leiding van de inlaatcombinatie neem ik aan, en zoals gezegd daar moet je het dus niet zoeken dat is voor warm water en niet voor de cv zijde.quote:Ik denk dat ik er nu een keer in de week ong. 5 tot 10 liter water bijstop. Bij mijn insprectie van het hele leidingwerk en ook het vat heb geen lekkage kunnen ontdekken. Dus blijft de rechtstr. leiding naar het riool in mijn beleving over.
Sorry dat ik het zeg, maar dat is dan wel een waardeloos bedrijf, misschien kun je dan beter op zoek gaan naar een bedrijf wat wel een normale storingsdienst in het leven houd.quote:-Voor het zelf meten van de druk heb ik nog wel wat handleidingen nodig.
-De monteur die pas in de 2e week van jan. is te consulteren is wit.
Hele kleine lekken kunnen inderdaad snel verdampen, deze zijn vaak ook wat moeilijker te vinden.quote:Ik begrijp thans dat het probleem niet zo 1, 2, 3 door een leek op verw. gebied kan worden verholpen.
Blijft bij mij de vraag: Waar blijft het water? Verdwijnt dat via de rechtstr. leiding in het riool of verdampt het gewoon in een week tijd.
Gr. Jabra
quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:58 schreef Panic_A het volgende:
Uw toestel is een VR ketel, dit betekent dat er geen condensafvoer aanwezig is.
Dus als uw wisselaar zou lekken komt het water in het toestel zelf terecht. De secundaire wisselaar is een platenwisselaar die zorgt voor de opwarming van uw warme water (zie post van Klipper voor wat meer uitleg).
Nogmaals, je inlaatcombinatie heeft er niets mee te maken.quote:Op woensdag 30 december 2009 11:28 schreef jabra het volgende:
Daar ben ik weer. Heb de laatste dagen dankzij dit forum veel geleerd.
Het toestel is drie mnd oud en is inderdaad een open VR. Verder heb ik nadat het toestel inbedrijf werd gesteld, gezien dat er op de inlaat een Duco zat , waaruit (condens) water kwam.
Daarna is er door de monteur een rechtstr. leiding gemaakt naar riool.. Dit is onder de vloer en ik kan dus zo maar niet zien of daar veel of weinig (condens)water uitkomt. De ketel zelf lekt in ieder geval niet. Dus het water dat ik na krap een week iedere keer bijvul, omdat de drukwijzer op de ketel niet meer in het groen maar op grijs staat, blijft ergens. Het verdampt ergens in de ketel of verdwijnt via afblaasleiding van de inlaatcombinatie naar riool.
Klipper,quote:Op woensdag 30 december 2009 17:44 schreef jabra het volgende:
In nummer 1 moet een veiligheidsventiel zijn opgenomen, bij ketels met een waterinhoud kleiner dan 10 liter mag deze ook in 2 gemonteerd zijn.
Op cv retour zit een Duco.
In nummer 2 moet vlak bij de ketel een expansievat gemonteerd zijn.
Vaak hebben we het over over- en onderdruk deel, het deel vanaf het expansievat tot aan de pomp is het onderdruk gedeelte en van de pomp tot aan het expansievat is het overdruk gedeelte.
In het onderdruk gedeelte is er meer kans dat de installatie zuurstof opneemt.
Cv aanvoer: Moet in kruipruimte voor de zekerheid nog eens kijken of deze in de aanvoer of de retour gemonteerd zit.
In nummer 3 moet afhankelijk van de installatie voorschriften in ieder geval vlak bij de ketel een aansluitkraan gemonteerd zijn en indien voorgeschreven een apart filter.
Gas. Zit een kraan op.
In nummer 4 moet de inlaatcombinatie gemonteerd zijn, welke behoort te druppelen dit druppelen mag niet verhinderd worden, om te voorkomen dat je iedere keer een emmertje leeg moet gooien kun je de afvoerinrichting aansluiten op het riool of direct na de inlaatcombinatie een drukslagdemper monteren.
Koud water aanvoer. Zit in de kruipruimte met afvoer naar riool.
In nummer 5 behoeft niets te worden gemonteerd.
Warm water. Niets gemonteerd.
]
Dank voor deze uitgebreide documentatie mbt inlaatcombinatie. Nog even en ik ben een papieren "expert".quote:Op donderdag 31 december 2009 15:07 schreef klipper het volgende:
Werking en functie van de inlaatcombinatie:
http://www.groepvts.nl/intechks/alg/documents/2008KS0683-86.pdf
Inderdaad, drukloos gaat er meer water door dan met tegendruk, met dezelfde kraanopening en tijdsduur kan er een wereld van verschil zitten tussen de vulhoeveelheid met en zonder tegendruk.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:29 schreef jabra het volgende:
[..]
Dank voor deze uitgebreide documentatie mbt inlaatcombinatie. Nog even en ik ben een papieren "expert".
Maar nu het volgende: (luister en huiver, zou ik bijna zeggen)
Heb gisterochtend de ketel met de drukwijzer op zn laagste groene stand uitgezet. Heb vervolgens een half uur de zaak laten afkoelen. Heb alle radiatoeren opengezet. De vulslang bijna zonder lucht op de inlaat geplaatst en zeer geleidelijk ongeveer een emmer water in het systeem geladen. Dat van die emmer is een beetje moeilijk, omdat ik later in dezelfde tijd (5 min) met ongeveer dezelfde straal ECHTER ZONDER TEGENDRUK een emmer heb gevuld.
Het kan zijn dat het expansievat ondanks dat deze nieuw is toch "defect" is, ofwel een te lage voordruk heeft.quote:Vervolgens heb ik de radiatoren ontlucht. Kwam bijna geen lucht uit. Daarna heb ik ketel weer aangezet en ben ik er in tegenstelling tot de voorgaande keren er bij blijven staan. Na ong. 5 min ging de wijzer van de ketel 3/4 in het rood en gaf de display die knipperde S41 aan. Dat blijkt volgens de handleiding een aanwijzing te zijn dat de waterdruk hoger is dan 2,7 bar. Omdat ik vreesde dat daardoor schade zou kunnen ontstaan heb ik via een ontluchtingskraantje ong. 1 liter water afgetapt en ging de mededeling S41 uit. Thans een dag en een nacht later staat de wijzer weer halverwege groen.
Dit constaterende zou ik nu jouw suggestie onderschrijven dat mogelijk het nieuwe expantievat niet goed functioneert. Vooral het direct oplopen van de druk zoals jij memoreerde lijkt daarop.
Kan dat vat ook verantwoordelijk zijn voor het verlies van ongeveer een emmer water in een week. Waarbij ik opmerk dat de wijzer van de meter de eerste dagen veel sneller zakt dan de resterende.
Ga morgen in ieder geval die monteur van mijn frustaties laten blijken.
Gr. met de beste wensen.
Jabra
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |