abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 mei 2009 @ 22:13:41 #1
21746 Budah
He who is awake
pi_69471167
Na wat gepiel aan het overdrukventiel bij mijn radiator, stopt hij nu niet meer met lekken :|

Daarom net even naar de gamma gereden en een nieuw ventiel gehaald + een radiatorstop. Kan het kwaad om het ventiel tijdelijk (lees: 1 week) af te sluiten met de radiatorstop? Dit om de tijd te nemen om een nieuw ventiel te plaatsen.
product of a hippy/rocker upbringing
  woensdag 27 mei 2009 @ 22:53:18 #2
21746 Budah
He who is awake
pi_69473348
Huidig ventiel:

Zit direct naast een radiator. De aansluiting met het pijltje is op dit moment afgesloten met een radiatorstop.
  woensdag 27 mei 2009 @ 23:21:19 #3
21746 Budah
He who is awake
pi_69474574
Iemand?
pi_69475285
Wat denk je dat de functie is van het veiligheidsventiel!!!

Het veiligheidsventiel zit in je installatie om in geval van calamiteiten de druk niet te hoog op te laten lopen, dit kan gebeuren door bijvoorbeeld een defect expansievat, maar ook door een vastzittende pomp of afsluiters die dicht staan.

Als je met veiligheden gaat lopen rotzooien, ben je natuurlijk hartstikke stom bezig.

De afvoeropening afdichten is dus het stomste wat je kunt doen, dus nee het mag niet en is tevens oerstom, in het geval dat er iets gebeurt, zal de verzekering ook niet overgaan tot uitbetaling indien het daardoor komt.

Bij vuurwerk zeggen ze altijd je bent een rund als je met vuurwerk stunt, kun je nagaan wat je bent met dit.
pi_69475340
Gewoon even de installatie drukloos en lichtelijk aftappen, wel alle afsluiters dicht, inclusief het ontluchtingsdopje van de automatische ontluchter, en die overstort zit er binnen 10 minuten in, opgevuld en wel.
  woensdag 27 mei 2009 @ 23:50:23 #6
21746 Budah
He who is awake
pi_69475587
De druk is inmiddels al laag, daarnaast zal ik in de tussentijd de verwarming niet gebruiken. Kan het dan nog steeds kwaad?
pi_69475888
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 23:50 schreef Budah het volgende:
De druk is inmiddels al laag, daarnaast zal ik in de tussentijd de verwarming niet gebruiken. Kan het dan nog steeds kwaad?
Het toestel zal uitgaande van een combiketel, niet alleen aangaan voor verwarming, maar ook voor warm water.
De kans dat er iets gebeurt is weliswaar erg klein, maarja zeg nooit nooit.
Zal je net zien dat je de opening afdicht, en vervolgens slaat je ketel op hol, raakt de regelthermostaat defect, je driewegklep blijft hangen in cv stand en je ketel wil de comfort temperatuur voor het warme water halen, enz.

Ondanks dat de kans klein is, mag het niet, dat je het doet moet je geheel zelf weten, maar door het afdichten van de opening voldoet het onderdeel niet meer aan zijn ontwerpvoorschrift en is de beveiliging van dat onderdeel opgeheven, bij eventule calamiteiten door dat onderdeel ben je dus strafbaar, de verzekeraar zal niet uitbetalen, en bij ongelukken zal je vervolgd kunnen worden, maar de kans dat dat gebeurt zal nihil zijn, de vraag is meer wil je dat risico erbij nemen, of doe je het goed en ga je eventjes 10 minuten aan het werk?

In de tijd die je hier op het forum verspild, had je al meer dan 10 veiligheidsventielen kunnen vervangen.

PS: een te lage druk in combinatie met een defect expansievat kan nog veel schadelijker zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door klipper op 28-05-2009 00:06:43 ]
  donderdag 28 mei 2009 @ 00:05:14 #8
21746 Budah
He who is awake
pi_69475967
Nou inmiddels de plug uit het ventiel getrokken.

Heb toevallig al een offerte geaccepteerd voor vervanging, maar tot die tijd ....

Morgen een verlofdag opnemen en is bellen met mensen...
pi_69479039
hier heeft t kreng bij de ketel zelf eens gelekt.. druk er af... met beleid wat tikjes op het ventiel gegeven.. druk dr weer op en niet meer lek

( mag je er trouwens wel een stuk leiding aanzetten en dit in het riool laten uitkomen? nu spettert t behang zo nat als die weer zou spuiten :p
pi_69481572
Ga er maar uit dat je expansievat ook kapot is. Meestal gaat deze eerst eraan en daarna pas het overdrukventiel.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
  donderdag 28 mei 2009 @ 14:23:31 #11
21746 Budah
He who is awake
pi_69490961
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 09:54 schreef dahei het volgende:
Ga er maar uit dat je expansievat ook kapot is. Meestal gaat deze eerst eraan en daarna pas het overdrukventiel.
Hij is gaan lekken doordat de pa van mijn vriendin eraan heeft gezeten, verder geen hoge druk óf defect.

Inmiddels zit het nieuwe overdrukventiel erop. Toen willen vullen en wilde de vulkraan niet meewerken ... . Na een tripje naar de gamma zit er nu ook een nieuwe vulkraan op
pi_69499032
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 07:35 schreef Ou-Tannu het volgende:

( mag je er trouwens wel een stuk leiding aanzetten en dit in het riool laten uitkomen? nu spettert t behang zo nat als die weer zou spuiten :p
Ja je mag er inderdaad een leiding op aan brengen, deze afvoerleiding moet echter wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.

1) het overstortventiel of veiligheidsklep, moet zich in dezelfde ruimte bevinden als de ketel.

2) zodanig gemonteerd zijn dat er geen vuil op de klep kan afzetten.

3) de uitstroomopening moet zichtbaar zijn, zodat de werking waargenomen kan worden.

4) een afblaasleiding mag niet kunnen bevriezen, of omhoog gevoerd worden, tenzij voorkomen is dat er water achter kan blijven.

5) de afblaasleiding moet minimaal dezelfde middellijn hebben als de opening van de klep.

6) er mogen geen afsluiters of vernauwingen in de afblaasleiding aanwezig zijn.

7) tevens mag de leiding niet langer zijn dan 3 meter en niet meer dan 1 bocht bevatten, tenzij er direct na de klep een trechter ingebouwd is, dan mogen er wel meer bochten inzitten.

Dus aansluiten op het riool kan mits je de afvoerende leiding van dezelfde middellijn voorziet of groter en deze een open verbinding bevat.

Gelijk op de klep een trechter plaatsen zodat je altijd kan zien of deze werkt, en het geheel kan verder via een sifon aangesloten worden op het riool.

trechter t.b.v. veiligheidsklep:
pi_76112985
Klipper,
Graag uw reactie op het volgende:
Heb sinds 3 mnd een Vaillant combi 254/4. Omdat de afblaasleiding van de veiligheidsklep in 1 week een kopje water produceerde, heeft de monteur met een unipipe leiding (buigzame plastic/aluminium pijp van 16mm) een rechtstr. verbinding (met bocht voor stank) gemaakt naar het riool. De laatste maand moet ik echter steeds de verwarming bijvullen. De laatste keren om de week. Heb alle leidingen van de verw. gecontroleerd en deze lekken niet. Kan het zijn dat door overdruk of vacuum trekken van het riool de klep zodanig gaat lekken of is de klep van de nieuwe ketel vanaf het begin al niet goed geweest. Betreft een parterrewoning met 5 radiatoren en heb alles in kruipruimte kunnen controleren op lekkage.
Bvd Jabra
  zondag 27 december 2009 @ 19:26:19 #14
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_76113212
quote:
Op zondag 27 december 2009 19:19 schreef jabra het volgende:
Klipper,
Heb sinds 3 mnd een Vaillant combi 254/4. Omdat de afblaasleiding van de veiligheidsklep in 1 week een kopje water produceerde, heeft de monteur met een unipipe leiding (buigzame plastic/aluminium pijp van 16mm) een rechtstr. verbinding (met bocht voor stank) gemaakt naar het riool. De laatste maand moet ik echter steeds de verwarming bijvullen. De laatste keren om de week. Heb alle leidingen van de verw. gecontroleerd en deze lekken niet. Kan het zijn dat door overdruk of vacuum trekken van het riool de klep zodanig gaat lekken of is de klep van de nieuwe ketel vanaf het begin al niet goed geweest. Betreft een parterrewoning met 5 radiatoren en heb alles in kruipruimte kunnen controleren op lekkage.
Bvd Jabra
Zoals Klipper ook al aangaf, moet de werking van het veiligheidsventiel controleerbaar zijn. Een rechtstreekse aansluiting op het riool is dus niet toegestaan, mits er een trechter gemonteerd is. zie de post van Klipper voor een voorbeeld.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_76115772
quote:
Op zondag 27 december 2009 19:19 schreef jabra het volgende:
Klipper,
Bvd Jabra
Bij hoeveel bar ga je de ketel bijvullen, en tot hoeveel bar vul je hem.

Mocht je de installatie te hoog hebben bijgevuld, kan het zijn dat
de overstort open gaat als er verwarmt word voor de cv. Bij een te hoge
druk kan de overstort defect raken waar door de druk snel kan zakken,
door dat deze steeds water loost.

P.s

De leiding die de monteur heeft gemaakt op de overstort, hoe zag/ziet die er uit

zo (kan ook een rode dop zijn

of zo (kan ook met een groene dop zijn

[ Bericht 14% gewijzigd door badboynova op 27-12-2009 20:46:28 (edit) ]
xboxlive: dnova79
Psn: dnova79
als god komt, kreunt hy dan (6)
AQuila360: Hij heeft wel gelijk, BBnova, door jou is de 360 reeks ten onder gegaan(ALWEER)
pi_76116811
quote:
Op zondag 27 december 2009 19:26 schreef cvboer het volgende:

[..]

Zoals Klipper ook al aangaf, moet de werking van het veiligheidsventiel controleerbaar zijn. Een rechtstreekse aansluiting op het riool is dus niet toegestaan, mits er een trechter gemonteerd is. zie de post van Klipper voor een voorbeeld.

Is het veiligheidsventiel trouwens ook vervangen de laatste keer?
En heb je toen alleen een nieuwe ketel of ook een nieuw expansievat genomen?

Zoals het nu overkomt, heeft die monteur niet het probleem opgelost, maar zodanig aangepast dat het eigenlijk verplaatst is, immers je moet nu steeds bijvullen.

Ik zou dat pijpje er maar eens afhalen en controleren of deze blijft lekken.
pi_76155383
quote:
Op zondag 27 december 2009 20:39 schreef badboynova het volgende:

[..]

Bij hoeveel bar ga je de ketel bijvullen, en tot hoeveel bar vul je hem.

Mocht je de installatie te hoog hebben bijgevuld, kan het zijn dat
de overstort open gaat als er verwarmt word voor de cv. Bij een te hoge
druk kan de overstort defect raken waar door de druk snel kan zakken,
door dat deze steeds water loost.

P.s

De leiding die de monteur heeft gemaakt op de overstort, hoe zag/ziet die er uit

zo (kan ook een rode dop zijn
[ afbeelding ]

of zo (kan ook met een groene dop zijn
[ afbeelding ]
Mannen, dank voor je reactie. Weet niet of ik op al jullie vragen antw. kan geven. Want dan moet ik eerst weer onder de vloer.
Even terug in de tijd. Toen 3 mnd geleden de nieuwe ketel werd gepl. bleek na ingebr.stelling dat het oude leidingwerk lekte. Om ervoor te zorgen dat ik de komende dagen toch warm water bleef houden werd de aanvoer en retour van de verw. kortgesloten. Er was toen wat ik mij herinner ervoor staand rechts van het midden zo'n Duco (laatste foto) gepl. Die lekte toen een kopje water in de 3 dgn. Toen het leidingwerk werd vervangen heeft de monteur om dat lekwater te voorkomen met zo'n fexibele aluminium/plastic leiding met een bocht voor de stank een rechtstr. verb. gemaakt van de ketel naar het riool.Ik neem aan dat hij daar dezelfde Duco voor heeft gebr.
Wat het vullen betr. De laatste tijd -om de week- vullen tot de rode streep. Als de ketel dan aanslaat gaat de meter even in het rood, maar na een paar dagen staat de meter alweer in het groene midden. Totdat ik hem weer moet vullen.
Wat het expantievat betr.: Hoe was het ook alweer. Moet een goed vat hol klinken of juist niet. Deze klonk eergisteren hol en er was geen lekkage te zien.
Jullie zullen je misschien afvragen, waarom ik de monteur nog niet heb laten komen. Ten eerste kan die pas na alle feestdagen. Ten tweede, het is nogal een hele klus om onder vloer in de kruipruimte te geraken. Dat kost me zoals het nu is een halve dag. Het project kruipluik moet zo snel mogelijk van start.
Alvast dank voor meedenken.
Gr. Jabra
pi_76156121
Wat u bedoeld is een inlaatcombinatie en dus niet een overstortventiel. De inlaatcombinatie zorgt ervoor dat de overdruk die vrijkomt bij het opwarmen van je warme water in het riool terechtkomt, deze inlaatcombinatie zit in de koudwaterleiding onder de ketel.

Dit heeft dus niets met het drukverlies te maken. U zegt dat u hem vult tot de rode streep, aangezien wij geen glazen bol hebben moeten we uiteraard wel weten welke druk daar bijhoort. En hoever loopt deze dan op? Als u vult tot maximum 2 bar en de druk loopt tijdens cv-gebruik op tot over de 3 bar dan loost het overstortventiel deze overdruk (zoals eerder in het topic aangegeven). In dit geval is waarschijnlijk het expansievat defect, deze moet dan vervangen worden samen met het overstortventiel.

Het expansievat kan je niet controleren door te luisteren naar de klank, dit is slechts een indicatie. Het makkelijkste is om het systeem drukloos te maken en het expansievat te demonteren, als deze dan volzit met water is hij defect.
pi_76159135
quote:
Op maandag 28 december 2009 20:48 schreef Panic_A het volgende:
Wat u bedoeld is een inlaatcombinatie en dus niet een overstortventiel. De inlaatcombinatie zorgt ervoor dat de overdruk die vrijkomt bij het opwarmen van je warme water in het riool terechtkomt, deze inlaatcombinatie zit in de koudwaterleiding onder de ketel.

Dit heeft dus niets met het drukverlies te maken. U zegt dat u hem vult tot de rode streep, aangezien wij geen glazen bol hebben moeten we uiteraard wel weten welke druk daar bijhoort. En hoever loopt deze dan op? Als u vult tot maximum 2 bar en de druk loopt tijdens cv-gebruik op tot over de 3 bar dan loost het overstortventiel deze overdruk (zoals eerder in het topic aangegeven). In dit geval is waarschijnlijk het expansievat defect, deze moet dan vervangen worden samen met het overstortventiel.

Het expansievat kan je niet controleren door te luisteren naar de klank, dit is slechts een indicatie. Het makkelijkste is om het systeem drukloos te maken en het expansievat te demonteren, als deze dan volzit met water is hij defect.
Als het zoals u zegt de inlaatcombinatie betreft. Wat gaat er dan niet goed of wat zou eventueel defect kunnen zijn.
Vlgs het instr. boek begint de rode streep bij ong. 2 bar.
pi_76164980
De onderste, ofwel de duco is een inlaatcombinatie, deze bestaat uit de volgende onderdelen: afsluiter, terugslagklep en veiligheids of overstortventiel.
Deze wordt in de koudwater leiding geplaatst voor de ketel, opgewarmd water kan door deze inlaatcombinatie niet teruglopen in het koudwatersysteem, immers de terugslagklep houd dat tegen.
Doordat koud water uit zet bij verwarmen, zal de druk toenemen totdat de overstort dit aflaat, dit aflaten mag niet gehinderd worden, aangezien deze appendage blijft druppelen bij normaal gebruik is aansluiting op het riool inderdaad sterk aan te bevelen.
Zoals je ook kan lezen op het duco inlaatcombinatie, werkt deze met een overdruk van 8 bar en niet 3 bar.

Het overstortventiel wordt gebruikt voor de cv installatie en zorgt ervoor dat de druk niet hoger dan 3 bar kan oplopen, wordt de druk hoger dan zal deze de druk aflaten.

Bij een combiketel zijn beide veiligheden aanwezig.

De inlaatcombinatie voor het drinkwater, en de veiligheidsventiel voor de cv-installatie.

Ik ga er even vanuit dat je met de wijzer op 2 bar de cv druk bedoeld, immers de meeste installaties hebben wel een manometer voor de cv zijde en niet voor de waterzijdige kant.

De installatiedruk wordt normaal gesproken ongeveer 0,5 bar hoger gevuld dan het hoogste punt, bij een installatie op 1 etage is dus dit minimaal 1 bar en maximaal 1,5 bar.
Inschakelen van de pomp kan wat drukverhoging laten zien.

Als je de installatie tot 1,5 bar hebt gevuld en de installatie is koud, en je gaat vervolgens stoken en je ziet de druk zeer snel hoog oplopen, richting de 3 bar, dan is het expansievat zeer zeker defect.

Kloppen op het vat geeft een indicatie, maar zeer beslist geen zekerheid, immers je weet dan niet of de voordruk 0,5 bar of slechts 0,1 bar is, in beide gevallen klinkt het vat hol, maar het opname vermogen is dus wel zeer verschillend.

Een expansievat gaat gemiddeld 7 jaar mee, met de nadruk op gemiddeld.
Er zijn zeer veel vaten die langer meegaan, maar ook zeer veel vaten die veel korter meegaan.
Bij een nieuwe ketel altijd ook een nieuw expansievat, inlaatcombinatie en overstortventiel plaatsen.

Je huidige drukverlies kan te maken hebben met lekkages in de leidingen, maar zeer zeker ook met het vat.
De beste meetmethode voor het vat is, druk van de installatie aflaten, en met een meter de voordruk meten, te koop bij de betere auto onderdelen zaak.
Afhankelijk van het type vat behoort deze tussen de 0,5 en 1 bar te zijn (meest gebruikte typen voor woonhuizen.)
aangezien jouw vat zich in de kruipruimte bevindt, raad ik je een voordruk van 1 bar aan.

De beste plaats voor een expansievat is echter in de retour vlak bij de ketel.

Misschien een andere monteur laten komen, blijkbaar is dit niet wit gegaan.
pi_76165256
Niet om het topic te kapen, maar (stiekem wel een beetje dus):

Mijn automatische ontluchter op m'n CV ketel sloeg pas op hol wat resulteerde in een natte ketel en een flinke plas water op de vloer.
Na wat schoonmaakwerk werkt de ontluchter weer, dus dat is goed nieuws.
Maar zou ik de uitgang van de ontluchter mogen voorzien van een slangetje zodat het uitkomt op een afvoer?

In dat geval kan nog steeds alle druk verdwijnen maar hoef ik niet meer te dweilen...
pi_76165650
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 00:03 schreef MaGNeT het volgende:
Niet om het topic te kapen, maar (stiekem wel een beetje dus):

Mijn automatische ontluchter op m'n CV ketel sloeg pas op hol wat resulteerde in een natte ketel en een flinke plas water op de vloer.
Na wat schoonmaakwerk werkt de ontluchter weer, dus dat is goed nieuws.
Maar zou ik de uitgang van de ontluchter mogen voorzien van een slangetje zodat het uitkomt op een afvoer?

In dat geval kan nog steeds alle druk verdwijnen maar hoef ik niet meer te dweilen...
De automatische ontluchter is om lucht uit de installatie te halen, water moet deze tegenhouden.
Deze werkt dan ook niet als de druk oploopt, daar is immers het veiligheidsventiel voor, maar dat terzijde.

Op de vraag of het mag of niet, ja het kan geen kwaad.
sterker nog dit principe wordt zelfs al in enkele ketels toegepast.
pi_76165842
quote:
Op maandag 28 december 2009 20:34 schreef jabra het volgende:

[..]

Mannen, dank voor je reactie. Weet niet of ik op al jullie vragen antw. kan geven. Want dan moet ik eerst weer onder de vloer.
Even terug in de tijd. Toen 3 mnd geleden de nieuwe ketel werd gepl. bleek na ingebr.stelling dat het oude leidingwerk lekte. Om ervoor te zorgen dat ik de komende dagen toch warm water bleef houden werd de aanvoer en retour van de verw. kortgesloten. Er was toen wat ik mij herinner ervoor staand rechts van het midden zo'n Duco (laatste foto) gepl. Die lekte toen een kopje water in de 3 dgn. Toen het leidingwerk werd vervangen heeft de monteur om dat lekwater te voorkomen met zo'n fexibele aluminium/plastic leiding met een bocht voor de stank een rechtstr. verb. gemaakt van de ketel naar het riool.Ik neem aan dat hij daar dezelfde Duco voor heeft gebr.
Wat het vullen betr. De laatste tijd -om de week- vullen tot de rode streep. Als de ketel dan aanslaat gaat de meter even in het rood, maar na een paar dagen staat de meter alweer in het groene midden. Totdat ik hem weer moet vullen.
Wat het expantievat betr.: Hoe was het ook alweer. Moet een goed vat hol klinken of juist niet. Deze klonk eergisteren hol en er was geen lekkage te zien.
Jullie zullen je misschien afvragen, waarom ik de monteur nog niet heb laten komen. Ten eerste kan die pas na alle feestdagen. Ten tweede, het is nogal een hele klus om onder vloer in de kruipruimte te geraken. Dat kost me zoals het nu is een halve dag. Het project kruipluik moet zo snel mogelijk van start.
Alvast dank voor meedenken.
Gr. Jabra
quote:
Op maandag 28 december 2009 23:55 schreef klipper het volgende:

aangezien jouw vat zich in de kruipruimte bevindt, raad ik je een voordruk van 1 bar aan.
Naar aanleiding van deze twee stukjes vraag ik me af waar de aanvoer en retour leidingen tijdelijk zijn door verbonden, is dit voor het drukvat gedaan of pas na het drukvat?.

Want als de lekkage onder de vloer is (waar ook het vat zich bevind) en de ketel op een etage, kan het zijn dat de monteur het drukvat heeft afgesloten van de installatie met als gevolg dat de overstort steeds open gaat wat lijd tot druk verlies.
xboxlive: dnova79
Psn: dnova79
als god komt, kreunt hy dan (6)
AQuila360: Hij heeft wel gelijk, BBnova, door jou is de 360 reeks ten onder gegaan(ALWEER)
pi_76167382
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 00:13 schreef klipper het volgende:

[..]

De automatische ontluchter is om lucht uit de installatie te halen, water moet deze tegenhouden.
Deze werkt dan ook niet als de druk oploopt, daar is immers het veiligheidsventiel voor, maar dat terzijde.

Op de vraag of het mag of niet, ja het kan geen kwaad.
sterker nog dit principe wordt zelfs al in enkele ketels toegepast.
[ afbeelding ]
Vond het net een omgekeerde carburateur Ding was helemaal zwart van binnen, schoongemaakt met wat terpentine en toen goed afgewassen met Dreft zodat de afsluitring en vlotter niet zouden oplossen.
Het zit nog steeds

Maar die constructie waar (bij falende ontluchter) de hele CV ketel en vloer blank kwamen te staan vond ik niet zo geniaal.
Ik ga dus maar een slangetje halen en het geheel netjes omleiden.
Kan gewoon in de de condens-afvoer? Ruimte genoeg daar.

Het is overigens een BR24C van Benraad (Atag).
Het ziet er betrouwbaar uit op afstand maar de ervaringen die ik er over las waren wat minder enthousiast
Maarja, hij zat al in dit huis toen ik het 3 maand geleden kocht...
pi_76176121
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 00:18 schreef badboynova het volgende:

[..]

[..]

Naar aanleiding van deze twee stukjes vraag ik me af waar de aanvoer en retour leidingen tijdelijk zijn door verbonden, is dit voor het drukvat gedaan of pas na het drukvat?.

Want als de lekkage onder de vloer is (waar ook het vat zich bevind) en de ketel op een etage, kan het zijn dat de monteur het drukvat heeft afgesloten van de installatie met als gevolg dat de overstort steeds open gaat wat lijd tot druk verlies.

Dank voor reactie. Het kortsluiten is direct onder de ketel gedaan. Dus zonder expantievat ertussen. Het betr een parterrewoning met het vat ong. 2,5 m verwijderd van de ketel onder de vloer. Tijdens deze kortsluiting lekte de Duco van 8bar, zoals ik nu begrijp, op de invoercombinatie ong. een kopje in de 3 dgn.water. Dit heeft de monteur later doen besluiten een rechtstr. leiding naar het riool te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')