Het toestel zal uitgaande van een combiketel, niet alleen aangaan voor verwarming, maar ook voor warm water.quote:Op woensdag 27 mei 2009 23:50 schreef Budah het volgende:
De druk is inmiddels al laag, daarnaast zal ik in de tussentijd de verwarming niet gebruiken. Kan het dan nog steeds kwaad?
Hij is gaan lekken doordat de pa van mijn vriendin eraan heeft gezeten, verder geen hoge druk óf defect.quote:Op donderdag 28 mei 2009 09:54 schreef dahei het volgende:
Ga er maar uit dat je expansievat ook kapot is. Meestal gaat deze eerst eraan en daarna pas het overdrukventiel.
Ja je mag er inderdaad een leiding op aan brengen, deze afvoerleiding moet echter wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.quote:Op donderdag 28 mei 2009 07:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
( mag je er trouwens wel een stuk leiding aanzetten en dit in het riool laten uitkomen?nu spettert t behang zo nat als die weer zou spuiten :p
Zoals Klipper ook al aangaf, moet de werking van het veiligheidsventiel controleerbaar zijn. Een rechtstreekse aansluiting op het riool is dus niet toegestaan, mits er een trechter gemonteerd is. zie de post van Klipper voor een voorbeeld.quote:Op zondag 27 december 2009 19:19 schreef jabra het volgende:
Klipper,
Graag uw reactie op het volgende:
Heb sinds 3 mnd een Vaillant combi 254/4. Omdat de afblaasleiding van de veiligheidsklep in 1 week een kopje water produceerde, heeft de monteur met een unipipe leiding (buigzame plastic/aluminium pijp van 16mm) een rechtstr. verbinding (met bocht voor stank) gemaakt naar het riool. De laatste maand moet ik echter steeds de verwarming bijvullen. De laatste keren om de week. Heb alle leidingen van de verw. gecontroleerd en deze lekken niet. Kan het zijn dat door overdruk of vacuum trekken van het riool de klep zodanig gaat lekken of is de klep van de nieuwe ketel vanaf het begin al niet goed geweest. Betreft een parterrewoning met 5 radiatoren en heb alles in kruipruimte kunnen controleren op lekkage.
Bvd Jabra
Bij hoeveel bar ga je de ketel bijvullen, en tot hoeveel bar vul je hem.quote:Op zondag 27 december 2009 19:19 schreef jabra het volgende:
Klipper,
Graag uw reactie op het volgende:
Heb sinds 3 mnd een Vaillant combi 254/4. Omdat de afblaasleiding van de veiligheidsklep in 1 week een kopje water produceerde, heeft de monteur met een unipipe leiding (buigzame plastic/aluminium pijp van 16mm) een rechtstr. verbinding (met bocht voor stank) gemaakt naar het riool. De laatste maand moet ik echter steeds de verwarming bijvullen. De laatste keren om de week. Heb alle leidingen van de verw. gecontroleerd en deze lekken niet. Kan het zijn dat door overdruk of vacuum trekken van het riool de klep zodanig gaat lekken of is de klep van de nieuwe ketel vanaf het begin al niet goed geweest. Betreft een parterrewoning met 5 radiatoren en heb alles in kruipruimte kunnen controleren op lekkage.
Bvd Jabra
quote:Op zondag 27 december 2009 19:26 schreef cvboer het volgende:
[..]
Zoals Klipper ook al aangaf, moet de werking van het veiligheidsventiel controleerbaar zijn. Een rechtstreekse aansluiting op het riool is dus niet toegestaan, mits er een trechter gemonteerd is. zie de post van Klipper voor een voorbeeld.
Mannen, dank voor je reactie. Weet niet of ik op al jullie vragen antw. kan geven. Want dan moet ik eerst weer onder de vloer.quote:Op zondag 27 december 2009 20:39 schreef badboynova het volgende:
[..]
Bij hoeveel bar ga je de ketel bijvullen, en tot hoeveel bar vul je hem.
Mocht je de installatie te hoog hebben bijgevuld, kan het zijn dat
de overstort open gaat als er verwarmt word voor de cv. Bij een te hoge
druk kan de overstort defect raken waar door de druk snel kan zakken,
door dat deze steeds water loost.
P.s
De leiding die de monteur heeft gemaakt op de overstort, hoe zag/ziet die er uit
zo (kan ook een rode dop zijn
[ afbeelding ]
of zo (kan ook met een groene dop zijn
[ afbeelding ]
Als het zoals u zegt de inlaatcombinatie betreft. Wat gaat er dan niet goed of wat zou eventueel defect kunnen zijn.quote:Op maandag 28 december 2009 20:48 schreef Panic_A het volgende:
Wat u bedoeld is een inlaatcombinatie en dus niet een overstortventiel. De inlaatcombinatie zorgt ervoor dat de overdruk die vrijkomt bij het opwarmen van je warme water in het riool terechtkomt, deze inlaatcombinatie zit in de koudwaterleiding onder de ketel.
Dit heeft dus niets met het drukverlies te maken. U zegt dat u hem vult tot de rode streep, aangezien wij geen glazen bol hebben moeten we uiteraard wel weten welke druk daar bijhoort. En hoever loopt deze dan op? Als u vult tot maximum 2 bar en de druk loopt tijdens cv-gebruik op tot over de 3 bar dan loost het overstortventiel deze overdruk (zoals eerder in het topic aangegeven). In dit geval is waarschijnlijk het expansievat defect, deze moet dan vervangen worden samen met het overstortventiel.
Het expansievat kan je niet controleren door te luisteren naar de klank, dit is slechts een indicatie. Het makkelijkste is om het systeem drukloos te maken en het expansievat te demonteren, als deze dan volzit met water is hij defect.
De automatische ontluchter is om lucht uit de installatie te halen, water moet deze tegenhouden.quote:Op dinsdag 29 december 2009 00:03 schreef MaGNeT het volgende:
Niet om het topic te kapen, maar (stiekem wel een beetje dus):
Mijn automatische ontluchter op m'n CV ketel sloeg pas op hol wat resulteerde in een natte ketel en een flinke plas water op de vloer.
Na wat schoonmaakwerk werkt de ontluchter weer, dus dat is goed nieuws.
Maar zou ik de uitgang van de ontluchter mogen voorzien van een slangetje zodat het uitkomt op een afvoer?
In dat geval kan nog steeds alle druk verdwijnen maar hoef ik niet meer te dweilen...
quote:Op maandag 28 december 2009 20:34 schreef jabra het volgende:
[..]
Mannen, dank voor je reactie. Weet niet of ik op al jullie vragen antw. kan geven. Want dan moet ik eerst weer onder de vloer.
Even terug in de tijd. Toen 3 mnd geleden de nieuwe ketel werd gepl. bleek na ingebr.stelling dat het oude leidingwerk lekte. Om ervoor te zorgen dat ik de komende dagen toch warm water bleef houden werd de aanvoer en retour van de verw. kortgesloten. Er was toen wat ik mij herinner ervoor staand rechts van het midden zo'n Duco (laatste foto) gepl. Die lekte toen een kopje water in de 3 dgn. Toen het leidingwerk werd vervangen heeft de monteur om dat lekwater te voorkomen met zo'n fexibele aluminium/plastic leiding met een bocht voor de stank een rechtstr. verb. gemaakt van de ketel naar het riool.Ik neem aan dat hij daar dezelfde Duco voor heeft gebr.
Wat het vullen betr. De laatste tijd -om de week- vullen tot de rode streep. Als de ketel dan aanslaat gaat de meter even in het rood, maar na een paar dagen staat de meter alweer in het groene midden. Totdat ik hem weer moet vullen.
Wat het expantievat betr.: Hoe was het ook alweer. Moet een goed vat hol klinken of juist niet. Deze klonk eergisteren hol en er was geen lekkage te zien.
Jullie zullen je misschien afvragen, waarom ik de monteur nog niet heb laten komen. Ten eerste kan die pas na alle feestdagen. Ten tweede, het is nogal een hele klus om onder vloer in de kruipruimte te geraken. Dat kost me zoals het nu is een halve dag. Het project kruipluik moet zo snel mogelijk van start.
Alvast dank voor meedenken.
Gr. Jabra
Naar aanleiding van deze twee stukjes vraag ik me af waar de aanvoer en retour leidingen tijdelijk zijn door verbonden, is dit voor het drukvat gedaan of pas na het drukvat?.quote:Op maandag 28 december 2009 23:55 schreef klipper het volgende:
aangezien jouw vat zich in de kruipruimte bevindt, raad ik je een voordruk van 1 bar aan.
Vond het net een omgekeerde carburateurquote:Op dinsdag 29 december 2009 00:13 schreef klipper het volgende:
[..]
De automatische ontluchter is om lucht uit de installatie te halen, water moet deze tegenhouden.
Deze werkt dan ook niet als de druk oploopt, daar is immers het veiligheidsventiel voor, maar dat terzijde.
Op de vraag of het mag of niet, ja het kan geen kwaad.
sterker nog dit principe wordt zelfs al in enkele ketels toegepast.
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 29 december 2009 00:18 schreef badboynova het volgende:
[..]
[..]
Naar aanleiding van deze twee stukjes vraag ik me af waar de aanvoer en retour leidingen tijdelijk zijn door verbonden, is dit voor het drukvat gedaan of pas na het drukvat?.
Want als de lekkage onder de vloer is (waar ook het vat zich bevind) en de ketel op een etage, kan het zijn dat de monteur het drukvat heeft afgesloten van de installatie met als gevolg dat de overstort steeds open gaat wat lijd tot druk verlies.
Dank voor reactie. Het kortsluiten is direct onder de ketel gedaan. Dus zonder expantievat ertussen. Het betr een parterrewoning met het vat ong. 2,5 m verwijderd van de ketel onder de vloer. Tijdens deze kortsluiting lekte de Duco van 8bar, zoals ik nu begrijp, op de invoercombinatie ong. een kopje in de 3 dgn.water. Dit heeft de monteur later doen besluiten een rechtstr. leiding naar het riool te maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |