Je spreekt jezelf tegen, eerst is het wel dan is het nietquote:Op maandag 25 mei 2009 09:45 schreef erodome het volgende:
vast niet voor ieder kind, iedereen is anders namelijk.
En hoe heb je het je kinderen geleerd vanaf zuigeling, zat daar al een zeker ritme in of helemaal niets, gewoon alles naar behoefte?quote:Op maandag 25 mei 2009 09:47 schreef moussy het volgende:
[..]
Je spreekt jezelf tegen, eerst is het wel dan is het niet
Mijn beide kinderen zijn anders qua slapen. De 1 kan uitslapen als hij later naar bed is gegaan, de ander niet.
Nee, dat lijkt me logischquote:Op maandag 25 mei 2009 09:39 schreef renzell het volgende:
Ja, maar als ie naar school moet, neem ik hem over het algemeen de avond ervoor ook niet mee naar (bijvoorbeeld) een familiefeestje.
ik denk dat het toch echt wel heel erg van het type kind af hangt. Mijn vier broertjes en zusjes en ik zijn op dezelfde manier opgevoed waarbij zeker in de eerste jaren behoefte voor ritme ging maar toch zie je een duidelijk verschil in slaapritme.quote:Op maandag 25 mei 2009 09:51 schreef erodome het volgende:
[..]
En hoe heb je het je kinderen geleerd vanaf zuigeling, zat daar al een zeker ritme in of helemaal niets, gewoon alles naar behoefte?
ik doe tot nu toe alles naar behoefte. (Hij is bijna 6 maanden.) En hij is nu zelf een ritme aan het ontwikkelen:quote:Op maandag 25 mei 2009 09:51 schreef erodome het volgende:
[..]
En hoe heb je het je kinderen geleerd vanaf zuigeling, zat daar al een zeker ritme in of helemaal niets, gewoon alles naar behoefte?
Dat scheelt zeker. Dan zit Christan al op schoolquote:Op maandag 25 mei 2009 10:20 schreef renzell het volgende:
Als ie naar school moet zo tussen half 9 en 9 uur meestal (met uitschieters naar boven en naar beneden). Maar wij hoeven pas om 8 uur op 's ochtends, dus dat scheelt.
Hier is het ritme overdag soms ver te zoeken, maar slapen 's avonds is van 19:00 tot minimaal 6:30quote:Op maandag 25 mei 2009 09:13 schreef Rewimo het volgende:
Volgens mij kom je pas in een echt vast ritme als de slaapjes overdag eruit zijn
Nou is voorslapen natuurlijk ook grote kolder, dat werkt niet. Net zoals bij-slapen voor een kind niet zal werken.quote:Op maandag 25 mei 2009 10:32 schreef MarMar het volgende:
De kunst is denk ik de balans te vinden tussen regelmaat en flexibiliteit.
Wat uit kunnen slapen en wat later op bed gaan op dagen dat je vrij bent is niets mis mee.
Als ik weet dat er een late avond aankomt, gaat de oudste ook wel eens de avond daarvoor wat eerder naar bed, voorslapen. Dat lukt dan niet altijd omdat ze simpelweg niet zo moe is, maar dan maar lekker lezen, rust ze in elk geval alvast wat uit.
Dat is inderdaad jouw visie, ik denk dat kinderen er wel degelijk wel bij kunnen varen om een beetje flexibel te leren omgaan met onder andere hun slaap en het is niet alleen maar dat het toevallig soms zo uitkomt, maar ook bewust met die gedachte dat ik zo met mijn kinderen omga.quote:Op maandag 25 mei 2009 13:02 schreef marlieske het volgende:
[..]
Nou is voorslapen natuurlijk ook grote kolder, dat werkt niet. Net zoals bij-slapen voor een kind niet zal werken.
En een kind flexibel in hun slaapritme? waarom moet hij/zij dat zijn wb slaaptijden/ritme het heet toch niet voor niets ritme?
je krijgt een kind en je weet van te voren dat dat consequenties met zich mee brengt en daar zal je naar moeten leven. Kijk dat je sporadisch een feestje hebt en het dan wat later word oké daar kan ik nog bij.
Maar bijvoorbeeld ieder weekend of door de weekse dag gaan lopen rommelen en wisselen met slaaptijden lijkt mij niet dat je dat doet uit "dat is het beste voor mijn kind want daar word hij/zij flexibel van"
riekt meer naar dat komt papa en mama goed uit. Maar eeeeh dat is mijn visie op het geheel.
Zo doen wij het inderdaad. Al zou ik liever voor een oppas zorgen, want om eerlijk te zijn vind ik de meeste feestjes leuker zonder kindquote:Op maandag 25 mei 2009 13:16 schreef debuurvrouw het volgende:
En wat nou als kindlief ineens moe blijkt, de avond waarop een feestje geplanned staat? Gezien de flexibiliteit zou het dan zo moeten zijn dat het gaat slapen en papa en mama dus thuis blijven (of een van beiden). Of snap ik het nu verkeerd?
Zo werkt het hier wel inderdaad, dan gaat in elk geval een van ons naar huis met de kids.quote:Op maandag 25 mei 2009 13:16 schreef debuurvrouw het volgende:
En wat nou als kindlief ineens moe blijkt, de avond waarop een feestje geplanned staat? Gezien de flexibiliteit zou het dan zo moeten zijn dat het gaat slapen en papa en mama dus thuis blijven (of een van beiden). Of snap ik het nu verkeerd?
de een is zelf toch ook flexibeler dan de ander? (tsjonge wat wordt er hier gekat zeg.) bovendien: bij mijn kinderen werkt 'bijslapen' wel hoor. als ze een paar dagen wat te laat zijn gegaan, gaan we daarna weer even wat strenger opletten op hoe laat we naar boven gaan en dan slapen ze dus wel min of meer bij. of dan slapen ze als 't even kan een keer lekker uit. of doen een keer een middagdutje. dat valt m.i. toch ook onder bijslapen?quote:Op maandag 25 mei 2009 13:02 schreef marlieske het volgende:
[..]
Nou is voorslapen natuurlijk ook grote kolder, dat werkt niet. Net zoals bij-slapen voor een kind niet zal werken.
En een kind flexibel in hun slaapritme? waarom moet hij/zij dat zijn wb slaaptijden/ritme het heet toch niet voor niets ritme?
je krijgt een kind en je weet van te voren dat dat consequenties met zich mee brengt en daar zal je naar moeten leven. Kijk dat je sporadisch een feestje hebt en het dan wat later word oké daar kan ik nog bij.
Maar bijvoorbeeld ieder weekend of door de weekse dag gaan lopen rommelen en wisselen met slaaptijden lijkt mij niet dat je dat doet uit "dat is het beste voor mijn kind want daar word hij/zij flexibel van"
riekt meer naar dat komt papa en mama goed uit. Maar eeeeh dat is mijn visie op het geheel.
Zo is het bij ons ook soms gegaan idd, dat één van ons thuis moest blijven (of vroegtijdig naar huis moest), omdat het toch niet ging. Negen keer gaat het goed, een tiende keer heeft kindlief er geen zin in. Ja, natúúrlijk komt dat voor.quote:Op maandag 25 mei 2009 13:16 schreef debuurvrouw het volgende:
I guess soquote:Op maandag 25 mei 2009 13:27 schreef debuurvrouw het volgende:
Ja, maar dat is toch voor iedereen zo?Da's toch niet flexibel of weet ik wat? WMB is dat gewoon het leven.
![]()
Want zo gaat het hier ook, en ik ben toch erg van de RRR, omdat de kindjes het daar goed op doen. Maar niet rigide, en zo is het voor niemand denk ik. Het is maar net wat je wilt benadrukken blijkbaar.
Tja, ik krijg in dit topic weer eens duidelijk zo'n gevoel dat veel mensen vooral erg willen benadrukken dat wat zij doen, de enige echt juiste manier is. Er zijn ook andere, die misschien eventueel ook wel een beetje goed zouden kunnen zijn, maar de eigen manier is de enige echt juiste. Dat vind ik altijd erg jammer.quote:Op maandag 25 mei 2009 13:27 schreef debuurvrouw het volgende:
Het is maar net wat je wilt benadrukken blijkbaar.
Pfew, was wel makkelijk geweest als 1 manier de beste wasquote:Op maandag 25 mei 2009 13:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Tja, ik krijg in dit topic weer eens duidelijk zo'n gevoel dat veel mensen vooral erg willen benadrukken dat wat zij doen, de enige echt juiste manier is. Er zijn ook andere, die misschien eventueel ook wel een beetje goed zouden kunnen zijn, maar de eigen manier is de enige echt juiste. Dat vind ik altijd erg jammer.
Ik lees graag hoe anderen het doen, omdat wij nog veel moeten leren. Ik vind het dan altijd erg jammer als dat op de manier moet zoals in dit topic ook wel veel gebeurt. En dat zie je toch vaak ik topics over opvoeden. Erg jammer.
Helemaal mee eens.quote:Op maandag 25 mei 2009 13:32 schreef MarMar het volgende:
Anyway.. ik ga er vanuit dat ik als mams mijn kindjes het beste ken en ik ga er vanuit dat andere ouders op hun beurt hun eigen kroost het beste kennen. Het is aan mij om te doen wat mij het beste lijkt voor mijn kindjes en andere ouders weten beter dan ik wat het beste is voor hun kindjes als het goed is.
Live and let live
De enige goede manier imho is dat waar jij het samen met je kind goed op doet. Ik ben zelf ook van de oldskool vroeg naar bed vanwege schoolprestaties en dergelijke. Maar dat ritme leer je met vallen en opstaan. Voeden op verzoek bijvoorbeeld was hier een puinhoop.quote:Op maandag 25 mei 2009 13:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Tja, ik krijg in dit topic weer eens duidelijk zo'n gevoel dat veel mensen vooral erg willen benadrukken dat wat zij doen, de enige echt juiste manier is. Er zijn ook andere, die misschien eventueel ook wel een beetje goed zouden kunnen zijn, maar de eigen manier is de enige echt juiste. Dat vind ik altijd erg jammer.
Ik lees graag hoe anderen het doen, omdat wij nog veel moeten leren. Ik vind het dan altijd erg jammer als dat op de manier moet zoals in dit topic ook wel veel gebeurt. En dat zie je toch vaak ik topics over opvoeden. Erg jammer.
jaaaaaaaaaaa, die had ik ook, maar ik pakte altijd de blauw/goene papatroeliewoelie van m'n zusje, omdat die meer licht gaf om te lezen...quote:
Dat riekt vooral naar ik mag erg graag mijn kind bij me hebben, vandaar dat hij in het weekend vaak erg laat naar bed gaat.quote:Op maandag 25 mei 2009 13:02 schreef marlieske het volgende:
[..]
Ja, dat kan gebeuren, dat ik eerder weg ga omdat ik hem weg zie trekken, of zelfs wat afzeg omdat het teveel is.quote:Op maandag 25 mei 2009 13:16 schreef debuurvrouw het volgende:
Grappige vooroordelenquote:Op maandag 25 mei 2009 19:40 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat riekt vooral naar ik mag erg graag mijn kind bij me hebben, vandaar dat hij in het weekend vaak erg laat naar bed gaat.
Ik heb hetzelfde idee dan weer vaak bij mensen die perse hun kind in het weekend optijd naar bed willen hebben voor "alleen" tijd voor zichzelf, dat komt hun dan weer erg goed uit.
Herkenbaar voor die eerste tijd en wat was het heerlijk toen ik meer naar mijn eigen gevoel ging luisteren!quote:Op maandag 25 mei 2009 13:47 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
De enige goede manier imho is dat waar jij het samen met je kind goed op doet. Ik ben zelf ook van de oldskool vroeg naar bed vanwege schoolprestaties en dergelijke. Maar dat ritme leer je met vallen en opstaan. Voeden op verzoek bijvoorbeeld was hier een puinhoop.Pas toen ik na 7 maanden huilend kind (laaaaaaaaaaang, naaaaaaaaaaaaar) heel strikt rust en regelmaat heb ingevoerd ging het goed. Toen ging ie éin-de-lijk slapen. Je snapt dat het een hobbel was toen zijn slaapje niet meer nodig bleek.
Maar al doende leer je. Écht! ik heb bij mijn eerste te weinig naar mijn eigen gevoel geluisterd en me teveel van anderen laten aanleunen. Maar ook dát zelfvertrouwen komt wel.
Ben me er wel bewust van dat dat een vooroordeel is en dat dat niet klopt, uiteindelijk doet iedereen wat ze goed uitkomt, wat bij hun past, iig dat is wel het beste aan het eind van het verhaal.quote:Op maandag 25 mei 2009 19:43 schreef moussy het volgende:
[..]
Grappige vooroordelenze slaan alleen nergens op.
Denk t ookquote:Op maandag 25 mei 2009 21:00 schreef Rewimo het volgende:
Die van ons hebben gedeeltelijk dezelfde gebruiksaanwijzing kennelijk, Stout
Onze manier is ook de enige echte juiste... voor ons kindquote:Op maandag 25 mei 2009 13:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Tja, ik krijg in dit topic weer eens duidelijk zo'n gevoel dat veel mensen vooral erg willen benadrukken dat wat zij doen, de enige echt juiste manier is. Er zijn ook andere, die misschien eventueel ook wel een beetje goed zouden kunnen zijn, maar de eigen manier is de enige echt juiste.
Ik was eerstquote:Op maandag 25 mei 2009 21:18 schreef Ireth het volgende:
Overigens kan ik er donder op zeggen, volgende week is madam absoluut niet te genieten, grote mond, tegendraads en huilerig.
We lopen namelijk deze week de avond4daagse, wat betekent dat we pas om 8 uur thuis zijn, daarna douchen en dan ligt ze met een beetje mazzel tegen half 9 a kwart voor 9 pas in bed... en dat gaan we volgende week dus echt bezuren met haar
En dat is volgens mij de hele strekking van opvoedenquote:Op maandag 25 mei 2009 21:16 schreef Ireth het volgende:
[..]
Onze manier is ook de enige echte juiste... voor ons kind
Haha, true! Ietsjes jonger wellicht? Sanne doet nu voor de tweede keer de 10 km, vanaf groep 6 is dat standaard, in groep 5 mogen ze nog kiezen tussen 5 en 10.quote:
Ik ben dol op mijn meiden, maar ik ben regelmatig blij als ze 's avonds in bed liggen.quote:Op maandag 25 mei 2009 19:40 schreef erodome het volgende:
[..]
Voor mij hoeft dat niet, ik ben begonnen aan een kind omdat ik het helemaal zag zitten, dat betekend dat ik het helemaal super vind om hem bij me te hebben, vakantie's ben ik dol op, altijd weer balen als hij weer naar school moet en ik hem gewoon de hele dag moet missen en hij echt een beetje optijd naar bed moet, dat werkt beperkend, is jammer.
En hij denkt er hetzelfde over, hij is deel van ons gezin en bij voorkeur er gewoon zo vaak en zo lang mogelijk bij, voor de "ons" tijd wordt het met regelmaat pas echt veelste laat omdat de "wij' tijd als gezin voorrang heeft.
Dat hebben veel mensen en dat is ok, maar ik heb dat niet, ik vind het heerlijk om mama te zijn en mama te horen.quote:Op maandag 25 mei 2009 23:09 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik ben dol op mijn meiden, maar ik ben regelmatig blij als ze 's avonds in bed liggen.
Ten eerste ook omdat ik dan wat tijd alleen met mijn man ( of helemaal alleen) kan doorbrengen maar ook omdat twee van die guppenkoppen best druk is.
Daardoor hou ik niet minder van ze maar het is ook wel eens fijn om even niet de hele tijd 'mama' te zijn/horen
9 jaar nu al, snik, als ik me omdraai is hij het huis al uit, gaat veelste snel.quote:
Moet wel eerlijk zeggen, toen ik de oudste alleen had ervaarde ik het ook meer zoals jij dat nu doet, maar met twee merk ik toch verschil, ik heb absoluut geen spijt van de jongste, ze is een heerlijk grietje maar ze vraagd wel veel aandacht, meer als haar oudere zus deed op deze leeftijd. ( 11 maanden))quote:Op dinsdag 26 mei 2009 11:16 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat hebben veel mensen en dat is ok, maar ik heb dat niet, ik vind het heerlijk om mama te zijn en mama te horen.
En hij ligt vaak zat op bed zodat ik tijd alleen heb of tijd samen met mijn man heb, daar zijn de schooltijden voor.
In de vakanties gebeurt het regelmatig dat hij gelijk met ons naar bed gaat, dat we echt de hele dag met z'n allen doorbrengen, ik vind dat echt heerlijk.
En anders blijft hij in die vakantie's(vooral langere) tot een uur of 23.00 op en blijven wij nog langer op.
Maar we zijn dan ook erg actief te noemen, vaak de hele dag op pad, vanalles doen als gezin zijnde, dagen met de paarden doorbrengen, met de honden naar het strand, naar de zonsondergang kijken arm in arm met mijn man en een kind op schoot, dat is het paradijs op aarde wat mij betrefd.
Ik word er nooit moe van mama te zijn, kon dan ook echt amper wachten tot we ruimte genoeg hadden voor een kind, als er eerder echte financiele zekerheid was geweest was ik er nog eerder aan begonnen dan op mijn 21ste zwanger worden.
Zo zie je maar hoe dat verschilt per kind. Die van ons is 8,5quote:Op dinsdag 26 mei 2009 11:28 schreef erodome het volgende:
9 jaar nu al, snik, als ik me omdraai is hij het huis al uit, gaat veelste snel.
Moet er wel bij zeggen dat hij als hij naar school moet ergens tussen 20.00 en 21.00 naar bed gaat op uitzonderingen na hoor, het echt late werk is voor vakantie's en soms weekenden(weekenden rond een uur of 21.30/22.30)
En het is niet zo dat de hele maatschappij daar anders ingericht is toevallig?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:39 schreef phileine het volgende:
Als mensen die hun kinderen laat naar bed doen asociaal zijn, dan is ongeveer heel Spanje asociaal, en die kinderen doen het heus niet zo slecht allemaal en de meesten doen het zonder siësta. De meeste kinderen (ook de kleintjes) gaan hier niet voor 22.00 uur naar bed, en in de zomer nog veel later, dan is het geen uitzondering ze rond middernacht nog over de boulevard zien te dartelen met hun ouders. Kinderen nemen hier gewoon een hele andere plek in de samenleving in, die zijn deel van het hele leven van hun ouders en dus ook naar late uitstapjes, feesten, etc worden ze allemaal meegenomen. En ze kunnen er blijkbaar prima tegen, want het zijn niet stuk voor stuk humeurige, ongezonde, hangerige kinderen. Misschien is het de invloed van de zon, of gewoon het gewend zijn aan een ander ritme, maar Spanje is juist het voorbeeld dat kinderen helemaal niet per se zoveel slaap nodig hebben en het ook best kunnen hebben als de bedtijd niet in steen geschreven staat.
quote:In Spanje wordt 's middags siësta gehouden, vooral in de zomer. De siësta valt in heel Spanje van 14:00 tot 17:00, ook al kan dat plaatselijk verschillen. Tijdens de siësta zijn veel winkels gesloten, het is het moment van de dag om te eten en afhankelijk van de regio uit te rusten of slapen. De normale werktijden/schooltijden zijn dus behoorlijk anders dan gebruikelijk in Noord-Europese landen, men werkt gemiddeld van 10:00 tot 14:00 en van 16:00/17:00 tot 20:00/21:00. Het wel of niet sluiten van winkels hangt overigens af van het deel van Spanje waar het om gaat, in het centrum van de grote steden zijn de meeste winkels zes dagen per week open van 10:00 tot 21:00. Eind 2005 werd het voorstel gedaan om de siësta af te schaffen, maar voorlopig zijn daar geen concrete plannen voor.
Vreemd, dat zijn niet de berichten die ik hoor van mijn Spaanse collega's. Op andere tijden, zeker. Maar niet minder. Maar waarom denk je dat Spaanse kinderen blijkbaar stelselmatig met 25% minder slaap toe kunnen dan Noord-Europese kinderen?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 15:40 schreef phileine het volgende:
Alleen hele kleine kinderen, oude mensen of bouwvakkers slapen tijdens de siësta. De rest gebruikt het om te eten. Ik ken geen kinderen ouder dan 4 die nog een middagdutje doen, zoals ik in mijn beginzin ook schreef. Netto slapen de kinderen hier gewoon veel minder uren dan Noord-Europese kinderen.
Ik kan me op zich wel voorstellen dat dat ook met de zon te maken heeft. Ik vind altijd dat het lijkt alsof het hier in Nederland ook veel langer levendig is als het zomer en mooi weer is. In een land als Spanje zal dat meer een manier van leven zijn.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 15:40 schreef phileine het volgende:
Alleen hele kleine kinderen, oude mensen of bouwvakkers slapen tijdens de siësta. De rest gebruikt het om te eten. Ik ken geen kinderen ouder dan 4 die nog een middagdutje doen, zoals ik in mijn beginzin ook schreef. Netto slapen de kinderen hier gewoon veel minder uren dan Noord-Europese kinderen.
Ik denk dat het ook te maken heeft met het hele leefritme, kan me zomaar voorstellen dat de gemiddelde dagindeling in NL vermoeiender is dan die in Spanje. Dat komt iig wel overeen met mijn persoonlijke ervaringen.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 15:53 schreef Swetsenegger het volgende:
Overigens had ik het natuurlijk wel over Nederlandse vier jarige kinderen die stelselmatig om 22:00 of nog later naar bed gaan. Gelet op het feit dat Zuid-Europese, of in ieder geval de spaanse, kinderen blijkbaar metabolisch volstrekt afwijken van Noord-Europese gaat die opmerking dus daar sowieso niet voor op.
Er zijn veel meer van die onderzoeken. Er is de laatste jaren regelmatig aan de alarmbel getrokken door scholen en onderzoekers dat kinderen te weinig slaap krijgen. Hoe kan dat dan?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 19:30 schreef miss_sly het volgende:
Maar Swets, dat is wel een vrij beperkt onderzoek op een behoorlijk kleinere chaal dan het artikel dat phileine plaatst.
Daarmee wil ik niet zeggen dat wat er uit dat onderzoek komt niet waar zou zijn, maar ik vind niet dat dat ene onderzoek het andere artikel echt helemaal tegenspreekt en/of onderuit haalt.
Dat geldt dus ook als het onderzoek is uitgevoerd vanuit de gedachte dat kinderen niet zoveel slaap nodig zouden hebben.quote:Culturele zienswijzen over hoe kinderen zouden moeten slapen, bepalen hoe het slapen van kinderen wordt bestudeerd.
Eh nee over het FEIT dat kinderen vermoeid zijnquote:Op dinsdag 26 mei 2009 19:42 schreef phileine het volgende:
Dat artikel gaat alleen in op het feit dat Vlaamse kinderen korter slapen dan volgens hun cultuur noodzakelijk wordt geacht.
Tja, als vermoeidheid geen correlatie heeft met slapen in jouw opinie wordt deze discussie nogal nutteloos.quote:Ik kan de gehele onderzoekstekst niet vinden, maar in dat artikel zelf staat niets concreets, behalve dat de kinderen niet aan hun uren komen die ze volgens de onderzoekster moeten hebben en dat ze moeite hebben met inslapen en opstaan.
ik HEB het artikel gelezen en kan precies hetzelfde roepen als wat jij in deze post roep.quote:Lees nou maar eerst eens dat onderzoek dat ik heb gelinkt, daaruit blijkt dat (in)slaapproblemen direct gerelateerd zijn aan vaste bedtijden en strikte ideeën over regelmaat.
Nee, want daar is de volledige maatschappij erop aangepast. Als ik Saskia morgen om 10 uur naar school moet brengen kan ik er ook compleet andere slaaptijden op gaan nahouden.quote:In de "lossere" culturen komen die problemen (logischerwijs) bijna niet voor.
Ja... die conclusie hadden we al direct nav jouw post getrokken. Maar om nou direct alleen een causaal verband tussen cultuur en minder slaapuren te leggen en niet tussen maatschappelijke inrichting (welke weer cultuur gerelateerd kunnen zijn) is wel erg kort door de bocht.quote:Ik zeg niet direct dat dat beter is, want uitgebreid onderzoek naar de gesteldheid van al die kinderen is op deze schaal nog niet gedaan dus daar is niets over te zeggen, maar er zijn legio culturen waar er anders over wordt gedacht en waar de kinderen het zo op het eerste gezicht niet veel slechter lijken te doen.
het topic is ondertussen bijna vol en je weet niet van ophouden.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 19:58 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Eh nee over het FEIT dat kinderen vermoeid zijn
[..]
Tja, als vermoeidheid geen correlatie heeft met slapen in jouw opinie wordt deze discussie nogal nutteloos.
[..]
ik HEB het artikel gelezen en kan precies hetzelfde roepen als wat jij in deze post roep.
[..]
Nee, want daar is de volledige maatschappij erop aangepast. Als ik Saskia morgen om 10 uur naar school moet brengen kan ik er ook compleet andere slaaptijden op gaan nahouden.
[..]
Ja... die conclusie hadden we al direct nav jouw post getrokken. Maar om nou direct alleen een causaal verband tussen cultuur en minder slaapuren te leggen en niet tussen maatschappelijke inrichting (welke weer cultuur gerelateerd kunnen zijn) is wel erg kort door de bocht.
En in hoeverre heeft de manier waarop in NL de meeste kinderen te slapen worden gelegd er mee te maken. Ik heb ooit een onderzoek gelezen (ik meen in "our babies, ourselves") waaruit bleek dat kinderen die bij de ouders of bij broertjes en zusjes op de kamer slapen dieper en effectiever slapen. Wellicht rusten ze daardoor beter uit?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 19:53 schreef debuurvrouw het volgende:
Grappig zeg! Wat ik probeer te bedenken is hoe het kan dat kinderen hier zoveel meer slaap lijken nodig te hebben. Komt dat door de Calvinistische volksaard? Hogere eisen? Hoe laat begint bijvoorbeeld school in Spanje? en is dat een continuerooster of gaat dat anders? Daar ben ik dan heel benieuwd naar, hoe de rest van de samenleving in elkaar zit. En is het feit dat Nederlanders lang zijn bijvoorbeeld er ook mee te maken? (lang lijf meer rust nodig?) ja, ik verzin ook maar wat hoor.
Want het is heel leuk om over na te denken. Hóe je je kind dan eigenlijk van jongs af in zo'n ritme drukt. En waarom dat hier anders is. En waarom er toch geconstateerd wordt dat kinderen vermoeider zijn op school dan eerder. Is dat dan ook cultureel bepaald, de verwachting van de leerkracht?
quote:Op dinsdag 26 mei 2009 20:02 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
het topic is ondertussen bijna vol en je weet niet van ophouden.
wat wil je nou eigenlijk met je betoog bereiken?
en voor je weer meteen van de hoogste toren begint te blazen: dit is geen vraag om je op de kast te jagen, maar gewoon een vraag van een meelezend iemand die zich afvraagt waarom je je zo druk maakt in dit topic.
quote:Op dinsdag 26 mei 2009 20:02 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
het topic is ondertussen bijna vol en je weet niet van ophouden.
wat wil je nou eigenlijk met je betoog bereiken?
Hoezo 'weer'quote:en voor je weer meteen van de hoogste toren begint te blazen: dit is geen vraag om je op de kast te jagen, maar gewoon een vraag van een meelezend iemand die zich afvraagt waarom je je zo druk maakt in dit topic.
Ik vind dit een zeer interessante opmerkingquote:Op dinsdag 26 mei 2009 19:58 schreef Swetsenegger het volgende:
Maar om nou direct alleen een causaal verband tussen cultuur en minder slaapuren te leggen en niet tussen maatschappelijke inrichting (welke weer cultuur gerelateerd kunnen zijn) is wel erg kort door de bocht.
En die komen dan alleen in Noord Europa voor? En een aantal zaken die je noemt zijn dan weer terug te voeren op die maatschappelijke inrichting (stress, te druk programma)quote:Op dinsdag 26 mei 2009 20:23 schreef phileine het volgende:
Tjee Swets, inderdaad denk ik dat vermoeidheid inderdaad niet direct een gevolg hoeft te zijn van weinig slaap. Stress, een te vol progamma, te veel indrukken, niet gebalanceerde voeding, etc, dat kunnen allemaal oorzaken zijn voor vermoeidheid.
Definitie verschil, maar als een maatschappij dusdanig is ingericht dat men later in de ochtend begint en DUS later naar bed gaan noem ik dat geen cultuur, maar gewoon maatschappij.quote:Ik beweer ook helemaal niet dat maatschappelijke inrichting geen rol speelt (in tegendeel, ik denk zeker dat dat een rol speelt bij de oververmoeide kinderen die jij noemt), maar dat valt voor mij onder cultuur.
Nou volgens mij zegt ze dat niet, maar dat kan open zijn voor interpretatie. Maar dit is niet het enige onderzoek. Zo is er ook een onderzoek van de American Sleep Foundation waaruit blijkt dat veel kinderen structureel slaap te kort komen. Maar zoals ik al eerder zei is voor elk onderzoek een tegenonderzoek. Interessanter is hoe die verschillen dan ontstaan.quote:
Die dame in dat artikel zegt overigens niet dat kinderen oververmoeid zijn, ze concludeert dat uit het feit dat ze te weinig slapen volgens de culturere norm. Dat is wat anders.
Maar is dat streek gebonden dan? Want ik heb collega's in Barcelona en Madrid regio waarbij de kinderen toch echt om 10 uur beginnen. En inderdaad een pauze van 3 uur waarbij zij wel hun jonge kinderen op bed leggenquote:Overigens moeten ook Spaanse kindjes gewoon elke morgen om 9 uur op school zijn hoor en dus stipt om 8 uur uit bed. Misschien is inderdaad het leven hier wat anders ingedeeld, zoals meerdere mensen suggereren. De scholen gaan hier langer door dan in Nederland, maar er is veel tijd voor een uitgebreide warme lunch en ontspannende activiteiten. Ook voor de oudere kinderen.
eh, sorry wat is dit voor een flauwe opmerking? Er werd heftiger op MIJ gereageerd dan dat ik op anderen reageer. Vooral de aanhangers van de 'losse' methode zijn nu al 3 dagen bezig één (1) uitspraak van mij volledig uit context te bekritiseren en me daarvoor uit te schelden.quote:Tot slot als antwoord op lady-wrb: swets' reactie wordt ook in dat onderzoek uitgelegd, hij is het mooie voorbeeld van dat ouders heftig kunnen reageren op als hun culturere opvatting over slaapgewoonten van kinderen niet de enige waarheid blijkt. Dat heeft blijkbaar -speciaal in Nederland- een diepe historische achtergrond.
Ik vind dat inderdaad ook belangrijke mogelijke oorzaken van vermoeidheid. Inderdaad een erg druk programma, bijvoorbeeld, met allerlei sporten en clubs waar kinderen na school naartoe moeten. Sowieso heb ik vaak het idee dat het in Nederland wel heel erg normaal is om veel te moeten, om een drukke agenda te hebben en misschien leggen we de basis daarvoor wel al erg jong bij de kinderen?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 20:23 schreef phileine het volgende:
Tjee Swets, inderdaad denk ik dat vermoeidheid inderdaad niet direct een gevolg hoeft te zijn van weinig slaap. Stress, een te vol progamma, te veel indrukken, niet gebalanceerde voeding, etc, dat kunnen allemaal oorzaken zijn voor vermoeidheid. Ik beweer ook helemaal niet dat maatschappelijke inrichting geen rol speelt (in tegendeel, ik denk zeker dat dat een rol speelt bij de oververmoeide kinderen die jij noemt), maar dat valt voor mij onder cultuur.
Is dat alleen een culturele norm?quote:Die dame in dat artikel zegt overigens niet dat kinderen oververmoeid zijn, ze concludeert dat uit het feit dat ze te weinig slapen volgens de culturere norm. Dat is wat anders. Maar slapen doen ze niet tussen de middag.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |