abonnement Unibet Coolblue
pi_69328721


Transport Tycoon Het beste spel ooit gemaakt
Nu met eigen FOK! multiplayer-server op lingen.nu:3984 (wachtwoord: fokyou)

Wat is het?
Transport Tycoon is een Tycoon spel waarin jij de baas van een vervoersbedrijf bent. Je begint in 1950. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk geld te verdienen en de concurrentie voor te blijven. In het begin kun je wat ouderwetse vrachtwagens, boten, treinen en een vliegtuig kopen. In de loop van de tijd komen daar steeds nieuwere vervoersmiddelen bij. Eerst kun je bijvoorbeeld alleen een klein vliegveld bouwen maar later ook een grote. De treinen zijn eerst stoomtreinen, daarna diesels en daarna elektrische treinen. In 2000 krijg je de beschikking over Monorail. Dan kan je al je spoor gaan vervangen en met Monorail treinen gaan rijden. Bij de boten krijg je later de beschikking over hovercrafts en bij de vliegtuigen nog een vliegtuig dat veel lijkt op de Concorde. Nog later krijg je er weer een railsoort bij: MagLev. Deze treinen gaan nog veel harder dan monorail.

Transport Tycoon is er in diverse varianten. In den beginne was er Transport Tycoon (original). Later kwam er een tweede versie, Transport Tycoon DeLuxe. Beide versies draaien niet onder Windows XP. Om dit probleem op te lossen zijn diverse programmeurs aan de slag gegaan, met als resultaat twee stromingen. De eerste stroming is TTDPatch, de tweede heet OpenTTD.

Maar wil ik nu OpenTTD of TTDPatch?
Er zijn een aantal verschillen tussen OpenTTD en TTDPatch. Hieronder de belangrijkste vernieuwingen op een rij:

Belangrijkste verbeteringen OpenTTD t.o.v. TTD for Windows:
  • grotere maps
  • meer en grotere vliegvelden
  • newgrf ondersteuning (nieuwe graphics)
  • newindustries (nieuwe industriën)
  • kanalen
  • elektrisch spoor
  • realistische acceleratie
  • open source (zelf patches programmeren en compilen)
  • mammoet treinen
  • vrij gevormde stations
  • vensters vergroten en verkleinen
  • spelen in een window
  • resolutie aanpassen
  • nieuwe route-vind-algoritmes
  • nieuwe AI (in ontwikkeling)
  • multiplayer via internet
  • nieuwe map-generator met realistische heuvels e.d.
  • mogelijkheid om heightmaps in te laden om zo echte landen zelf na te maken in OpenTTD
  • PBS is nog in ontwikkeling
  • nieuwe map-array in ontwikkeling die seinen op bruggen en in tunnels e.d. mogelijk maakt
  • volledig nieuw gerenderde hi-res sprites in ontwikkeling voor de nieuwe map-array
  • bruggen over schuine sporen en sporen met seinen
  • trams
  • extra zoomlevels
  • 32 bits kleuren versie
  • realistische vliegtuigsnelheid
  • drive-through bushaltes
  • timetables om treinen op vaste afstanden te laten rijden

    Belangrijkste verbeteringen TTDpatch t.o.v. TTD for Windows:
  • newgrf ondersteuning (nieuwe graphics)
  • newindustries (nieuwe industriën)
  • pbs (path-based signalling)
  • elektrisch spoor
  • kanalen
  • drive-through bushaltes
  • realistische acceleratie
  • mammoet treinen
  • resolutie aanpassen
  • realistische vliegtuigsnelheid
  • vrij gevormde stations
  • trams
  • programmeerbare seinen

    Voor een mooi overzicht van de belangrijkste verschillen tussen OpenTTD en TTDPatch kun je hier kijken.

    Waar kan ik het downloaden en hoe installeer ik het?
    Installeren van OpenTTD:
    Installeer eerst Transport Tycoon DeLuxe for Windows (hier te downloaden). Dit is nodig omdat OpenTTD bronbestanden van de originele Transport Tycoon nodig heeft. Download hierna het installatie-programma van OpenTTD. De installatie vraagt waar je TTD for Windows hebt geinstalleerd, dit wijst zichzelf. Ook het wijzigen van patches zit in de grafische interface van OpenTTD verwerkt, in het spel zelf. Voor de officiële installatiehandleiding, klik hier.

    Installeren van TTDPatch:
    Installeer eerst Transport Tycoon DeLuxe for Windows (hier te downloaden). Unzip de bestanden van TTDPatch in je TTD-map. Klik hier voor een FAQ over de installatie. Om het spel te spelen moet je ttdpacthW.exe starten. Om patches te wijzigen moet je ttdpatch.cfg openen in kladblok, je kunt dan wijzigen wat je wil.

    Ik snap er helemaal niets van!
    Oke, dan volgt hier een korte tutorial.

    Het doel is geld te verdienen door goederen en passagiers te vervoeren. Passagiers en post willen van de ene naar de andere stad vervoerd worden, goederen van de ene industrie naar de andere. Om uit te vinden wat nou wat produceert en/of accepteert, klik je gewoon op een industrie. Een paar voorbeelden: kolenmijn =>energiecentrale, boerderij =>fabriek, ijzerertsmijn =>hoogoven, oliebron =>raffinaderij. Klik hier voor een cargo-flow tabel. Voor het transport van goederen kunnen bussen/vrachtwagens, treinen, boten en vliegtuigen gebruikt worden. Over het algemeen worden treinen gebruikt, in de eerste plaats omdat daar de meeste keus in is, in de tweede plaats omdat dat de meeste winst oplevert, en in de derde plaats omdat een uitdaging is doordat er een complex netwerk van rails en seinen neergelegd moet worden. Treinen kunnen namelijk botsen!

    De basis is voor alle voertuigen hetzelfde. Je hebt minimaal 2 stations/docks/vliegvelden/bushaltes (vanaf nu allemaal stations) nodig. Verder heb je natuurlijk een voertuig nodig, die bouw je in een depot. Je geeft een voertuig een order om naar het ene station te gaan, en een order om naar het andere station te gaan. Als de stations verbonden zijn met elkaar (door respectievelijk rails/water/lucht/weg) kan het voertuig zijn orders gaan uitvoeren. Dit houdt natuurlijk niet gelijk winst in! Hiervoor moeten goederen vervoerd worden. Je zet dus 1 station bij een kolenmijn, een andere bij een energiecentrale, je verbindt ze met elkaar en je laat er vervolgens een trein tussen rijden met orders om van het ene station naar het andere te rijden. Et voila, du profit!

    Een kort stappenplan voor wie snel aan de slag wil:

    1. Bouw een depot in de juiste richting.
    2. Klik op nieuwe voertuigen.
    3. Klik op de gewenste locomotief in het nieuw geopende venster, klik vervolgens op bouw voertuig. Maak op dezelfde manier de gewenste wagons eraan vast.
    4. Klik in het treinvenster dat opent zodra je een locomotief bouwt, op de orders knop (2e van onder).
    5. Klik op de Ga naar-knop.
    6. Klik op een station.
    7. Herhaal stap 5 en 6 voor het andere station.
    8. Klik op de Gestopt-knop om de trein te starten.

    Ik wil meer winst!
    Dat kan! Laat meer treinen rijden tussen je stations. Hieronder volgen enkele plaatjes om te laten zien hoe dat kan zonder botsingen te krijgen. Om botsingen te voorkomen maak je seinen (signals).


    Dit is de makkelijkste manier om een lijn te bouwen. Gewoon 1 spoortje, met 1 treintje en 2 stations. Alleen niet erg efficiënt bij hoge aantallen goederen of passagiers.


    Je kunt ook 2 lijntjes naast elkaar leggen. Dit geeft al een dubbele capaciteit, maar je hebt ook de dubbele ruimte nodig. Als je veel ruimte hebt, en veel geld en tijd en zin om veel spoor aan te leggen, dan blijft dit een goede manier om opstoppingen te voorkomen bij gebruik van veel treinen. Als iedere trein zijn eigen spoor heeft, ontstaan er natuurlijk nooit opstoppingen. Door fanatieke spelers wordt dit wel als een lelijke oplossing beschouwd. Ook is dit niet realistisch, de NS heeft ook geen 30 rails tussen Amsterdam en Utrecht liggen.


    Oke, wat zien we hier? Weer een dubbele lijn, maar nu met seinen en wissels. Er zijn verschillende soorten seinen in TTD. De belangrijkste zijn: one-way signals, two-way signals, pre-signals en exit-signals. Op de afbeelding kun je zien wat ze doen. One-way signals zorgen ervoor dat treinen op een bepaald stuk spoor maar 1 richting op kunnen rijden. Hierdoor kunnen er meerdere treinen achter elkaar rijden op 1 spoor tussen 2 stations. Op het ene spoor laat je ze de ene kant op rijden, op het andere spoor de andere kant op. De onderlinge afstand tussen de one-way signals bepaalt hoeveel treinen er tussen 2 stations kunnen rijden. Een mooie afstand is bijvoorbeeld om de 4 vakjes een sein. Maar wat is de spaghetti voor een station? Dit is er zo gemaakt dan aankomende treinen naar allebei de sporen kunnen rijden op het station, en tevens kan van ieder stationsspoor de trein naar het "afvoer"-spoor rijden.

    Hoe werkt het dan met die pre- en exit-signals? Die gebruik je bij een station met meerdere sporen. Het laatste sein op het "aanvoer"-spoor maak je een one-way pre-signal. Dit sein heeft een horizontaal geel balkje. Vervolgens bouw je op ieder stationsspoor een two-way exit-signal. Deze hebben een verticaal wit balkje. Het werkt als volgt: als een trein een stationsspoor bezet, wordt het bijbehorende exit-signal rood. Als alle exit-signals rood zijn, wordt het bijbehorende pre-signal ook rood. Duidelijker uitgelegd: een trein rijdt niet verder de wissel op als alle stationssporen bezet zijn. Het nut hiervan is dat het wissel vrij blijft, zodat treinen nog uit het station kunnen rijden. Als je geen pre- en exit-signals zou gebruiken, zou de wachtende trein de wissels oprijden, waarna de treinen op het station niet weg zouden kunnen rijden. Gevolg: algehele opstopping a la NS. Dat kunnen wij natuurlijk beter


    Hoe bouw je de verschillende seinen? Door 1 keer te klikken maak je een two-way. Nog 1 keer klikken op hetzelfde sein een one-way, en nog een keer klikken een one-way de andere kant op. Door ctrl-klikken op een bestaand sein (dus niet ctrl-klikken als er nog geen sein staat!) bouw je een pre-signal. Nog een keer ctrl-klikken: exit signal, en een derde keer ctrl-klikken: een combo-signal (pre- en exit-signal in 1, voor de gevorderden. Dit ga ik hier niet uitleggen).


    Wat is het verschil tussen een one-way en een two-way op een splitsing? Bij een splitsing met one-way signals (onderste situatie) zal een trein de korste route kiezen. De route is in dit geval bezet, voor de trein maakt dit echter niet uit, hij zal net zo lang wachten tot de route vrij is. Bij een two-way signal splitsing zal de trein niet de kortste route pakken, maar de vrije. Zie de bovenste situatie. Hieronder zie je een plaatje waarin het verschil tussen pre-signals en gewone signals wordt weergegeven:


    Voor een nog veel uitgebreidere sein-uitleg verwijs ik naar deze site.

    Een station met veel treinen kan natuurlijk veel efficiënter dan bovenstaande voorbeeld met seinen. Dat kan met zogenaamde RoRo-stations. Dit staat voor Roll-on Roll-off.

    Zoals je ziet komen treinen aan de ene kant het station binnen, en gaan er aan de andere kant weer uit. Dit heeft tot gevolg dat binnenkomende treinen de weggaande treinen niet in de weg zitten. Klik hier voor een groter plaatje.


    Zo maak je een kruising van een lijn naar een andere lijn.

    Hieruit kun je ook een soort van klaverblad afleiden:


    Dit is wel ongeveer de basis van het spel, hier kun je een heel eind mee komen. Experimenteer vooral lekker zelf en lekker veel met verschillende stations, sporen en seinen, dit is juist de fun-factor! De kunst is volgens velen om zoveel mogelijk treinen te laten rijden in 1 netwerk zonder dat de boel vastloopt.

    Zijn er nog leuke of interessante downloads beschikbaar?
    Jazeker!
  • Voor OpenTTD is een savegame beschikbaar waarin heel veel kruisingen (junctions) opgenomen zijn als voorbeeld.
  • Hier is een scenario van Nederland te downloaden voor OpenTTD.
  • Er zijn ook nightlies (soort van Beta-versie) te downloaden voor OpenTTD. Deze hebben vaak net iets meer "neat features" dan de officiële versie. Downloaden kan hier.
  • Tot slot zijn er ook nieuwe graphics en voertuigen te downloaden voor zowel TTDPatch als OpenTTD. Deze dingen heten newgrf's. Op deze site zijn er een hoop te vinden.

    Handige links
    OpenTTD
  • Officiële website: http://www.openttd.org
  • Laatste versie: http://www.openttd.org/en/download-stable
  • SourceForge pagina: http://sourceforge.net/projects/openttd/
  • Nightlies: http://www.openttd.org/en/download-trunk
  • Server browser: http://www.openttd.org/en/servers
  • OpenTTD Wiki (met manual): http://wiki.openttd.org/index.php/Main_Page
  • Lijst met nieuwe features in de nightlies: http://wiki.openttd.org/index.php/Recent_and_Current_Developments

    TTDPatch
  • Officiële website: http://www.ttdpatch.net
  • Development versie (alpha's): http://www.ttdpatch.net/src/

    Informatie
  • Forums voor OpenTTD, TTDPatch, Locomotion en andere: http://www.tt-forums.net
  • Stations, voertuiglijsten, tips en kruispunten: http://www.transporttycoon.net
  • Signal Guide: http://uwe.s2000.ws/ttdx/signal/index.php?lang=en

    Vorige delen:
    Transport Tycoon - Deel 24
    Transport Tycoon - Deel 23
    Transport Tycoon - Deel 22
    Transport Tycoon - Deel 21
    Transport Tycoon - Deel 20
    Transport Tycoon - Deel 19
    Transport Tycoon - Deel 18
    Transport Tycoon - Deel 17
    Transport Tycoon - Deel 16
    Transport Tycoon - Deel 15
    Transport Tycoon - Deel 14
    Transport Tycoon - Deel 13
    Transport Tycoon - Deel 12
    Transport Tycoon deeltje 11
    Transport Tycoon deel 10
    Transport Tycoon Deel 9
    Transport Tycoon Deel 8
    Transport Tycoon Deel 7
    Transport Tycoon Deel 6
    Transport Tycoon Deel 5
    Transport Tycoon Deel 4
    Transport Tycoon Deel 3
    Transport Tycoon Deel 2
    Transport Tycoon

    Servers van Fok!Users

  • FOK! Server (85.144.78.174:3984) gehost door Bart. Speciaal voor FOK!-users en nieuwe spelers! Wachtwoord: fokyou
  • Barts Server en Big Endless (85.144.78.174:3979 en 85.144.78.174:3980) gehost door Bart
  • Maarten 1t/m5 (nl.mine.nu:3977 t/m nl.mine.nu:3981) gehost door Maartena

    Hoe krijg ik ook 32bpp graphics?
    Als je nightly versie r11119 of later, of 0.6.0 Beta-1 of later hebt, kun je in openttd.cfg onder [misc] de volgende regel toevoegen om 32bpp te activeren:
    1blitter = 32bpp-simple

    Er zijn ook andere blitters mogelijk, voor meer mogelijkheden moet je op deze pagina kijken.

    Nu heb je 32bpp aan staan, maar nog geen 32bpp graphics. Je ziet er dus niets van. Op tt-forums.net in het graphics-subforum kun je een hoop 32bpp graphics vinden, maar voor een overzichtje kun je het beste op deze site kijken. De TAR-files moet je in je data-folder plaatsen. Hierna worden deze automatisch gebruikt in OpenTTD.

    De OP
    Deze OP is gemaakt door Bart, voor vragen, opmerkingen of tips voor wijzigingen/toevoegingen kunnen jullie bij hem terecht.
  • If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
    pi_69329349
    Cool, een OTTD-topicreeks!

    * zelf fanatiek speler is, of iig was. PBS enzo
      zaterdag 23 mei 2009 @ 18:29:39 #3
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_69329758
    Mooie TT
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
    pi_69329994
    Graag gedaan
    If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
      zaterdag 23 mei 2009 @ 18:41:04 #5
    190186 hierissieweer
    Ik val liever op, dan af!
    pi_69330074
    Nog altijd een super spel!
    "Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
    Hierissiedan, hierissieweers huisje!
    pi_69330209
    Binnenkort maar weer eens downloaden
    dag
      zaterdag 23 mei 2009 @ 20:01:44 #8
    100980 Zero2Nine
    Fatsoen moet je doen
    pi_69332460
    De vorige delen in de OP moeten nog even worden bijgewerkt.
    ---
    And when the leaves fall the land looks more human
    it's got me questioning the essence of my farm boy blues
    hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
      zaterdag 23 mei 2009 @ 23:19:25 #9
    78498 classpc
    I don't like change
    pi_69338321
    Bij de volgende map samenwerken lijkt me ook wel leuk ja.
    Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
    pi_69342625
    De huidige map mag nog wel even blijven
      zondag 24 mei 2009 @ 10:20:43 #11
    165780 Luctor.et.Emergo
    Fremantle Dockers FC
    pi_69344739
    Heb het eignelijk alweer te lang niet gespeeld. Binenkort maar weer eens doen als ik tijd heb.
    Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
    Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
    Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
    pi_69344766
    Ik doe ook weer mee
    Xbox Live Gamertag: Harmen84
    pi_69352342
    Hoe zit het nou eigenlijk met de industry's? Stel; een kolenmijn geeft aan dat het 60 ton per maand produceert. In het begin klopt dat ook wel, maar hoewel de hoeveelheid per maand (volgens de industry) enigzins stabiel blijft, ligt er een stuk minder op het station klaar. Er verdwijnt soms zelfs materiaal zonder dat er ook maar een voertuig in de buurt is.
      zondag 24 mei 2009 @ 16:25:35 #14
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_69353629
    quote:
    Op zondag 24 mei 2009 15:29 schreef DjNivek het volgende:
    Hoe zit het nou eigenlijk met de industry's? Stel; een kolenmijn geeft aan dat het 60 ton per maand produceert. In het begin klopt dat ook wel, maar hoewel de hoeveelheid per maand (volgens de industry) enigzins stabiel blijft, ligt er een stuk minder op het station klaar. Er verdwijnt soms zelfs materiaal zonder dat er ook maar een voertuig in de buurt is.
    Stationsrating en industryrating spelen ook een rol.
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      Moderator zondag 24 mei 2009 @ 16:57:29 #15
    8781 crew  Frutsel
    pi_69354608
    TVP zet... af en toe speel ik het grijs, dan weer maanden niet.
    Maar echt ver kom ik er niet mee, heb altijd een geld-probleem
      zondag 24 mei 2009 @ 17:20:53 #17
    212207 Jamiroquai
    ...Consumers?
    pi_69355409
    quote:
    Op zondag 24 mei 2009 15:29 schreef DjNivek het volgende:
    Hoe zit het nou eigenlijk met de industry's? Stel; een kolenmijn geeft aan dat het 60 ton per maand produceert. In het begin klopt dat ook wel, maar hoewel de hoeveelheid per maand (volgens de industry) enigzins stabiel blijft, ligt er een stuk minder op het station klaar. Er verdwijnt soms zelfs materiaal zonder dat er ook maar een voertuig in de buurt is.
    Stationsrating: Het grootste gedeelte van de goederen gaan naar het beste station.
    Industryrating: Zolang je veel goederen wegtransporteerd, blijft dit hoog, en is er een grote kans dat het hoger word.

    Materiaal Verdwijnen: Als je het te lang laat liggen, "bederven" de goederen(Ja, ook kolen)


    (Met goederen bedoel ik alle soorten transporteerbaar materiaal Kolen, vee, graan, goederen, olie, hout, enz)
    pi_69355535
    quote:
    Op zondag 24 mei 2009 17:20 schreef Jamiroquai het volgende:

    [..]

    Stationsrating: Het grootste gedeelte van de goederen gaan naar het beste station.
    Industryrating: Zolang je veel goederen wegtransporteerd, blijft dit hoog, en is er een grote kans dat het hoger word.

    Materiaal Verdwijnen: Als je het te lang laat liggen, "bederven" de goederen(Ja, ook kolen)


    (Met goederen bedoel ik alle soorten transporteerbaar materiaal Kolen, vee, graan, goederen, olie, hout, enz)
    In het geval van de kolen heb ik maar 1 station, maar het is dan te verbeteren door ervoor te zorgen dat de trein wacht totdat het helemaal vol zit? Oh, en de goederen liggen er dan net 2 seconden

    [ Bericht 6% gewijzigd door DjNivek op 24-05-2009 17:50:13 ]
    pi_69356320
    Is de server vastgelopen?
      zondag 24 mei 2009 @ 18:03:30 #20
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_69356885
    quote:
    Op zondag 24 mei 2009 17:47 schreef MaGNeT het volgende:
    Is de server vastgelopen?
    Inderdaad! Vage error die ik nog niet eerder ben tegengekomen:
    "Error! Disconnecting road vehicle."

    Ik heb een emergency save gemaakt en die geladen, als het goed is kan iedereen weer verderspelen. Let wel op dat alle companypasswords gereset zijn!

    Helaas, weer crash, ligt aan de game. Dan maar een nieuwe game!
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
    pi_69357481
    quote:
    Op zondag 24 mei 2009 18:03 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Inderdaad! Vage error die ik nog niet eerder ben tegengekomen:
    "Error! Disconnecting road vehicle."

    Ik heb een emergency save gemaakt en die geladen, als het goed is kan iedereen weer verderspelen. Let wel op dat alle companypasswords gereset zijn!

    Helaas, weer crash, ligt aan de game. Dan maar een nieuwe game!
      zondag 24 mei 2009 @ 19:12:41 #22
    193591 yorP
    (Insert leuke tekst hier)
    pi_69359096
    TVP.
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    Always remember you're unique, just like everyone else.
    Kijk een signature! :D:D
    pi_69359632
    Ben alweer aan het spelen
    dag
      zondag 24 mei 2009 @ 23:42:30 #24
    212207 Jamiroquai
    ...Consumers?
    pi_69369047
    quote:
    Op zondag 24 mei 2009 17:24 schreef DjNivek het volgende:

    [..]

    In het geval van de kolen heb ik maar 1 station, maar het is dan te verbeteren door ervoor te zorgen dat de trein wacht totdat het helemaal vol zit? Oh, en de goederen liggen er dan net 2 seconden
    Ja. Meer treinen(Indirect dus groter station) en wachten tot ze vol zitten helpen allemaal mee met rating.


    Ook belangrijk is met welke snelheid de treinen het station binnenrijden. Hoger = Betere rating.


    Edit: Wacht, is dit nou wat we samenwerking noemen? Meteen 8 bedrijven met wachtwoord erop? Tssk tssk tssk. (Edit2: Ik zag GekkeKat & Magneet niet xD. Mag ik alsjeblieft ook meedoen )


    Edit3: Ohja, voor alle nieuwelingen. Het is ONTZETTEND BELANGRIJK dat je een heel vies mannetje als directeur neemt:


    Zoiets. Vieze snor, grote neus, stomme bril, bil-kin, rimpelhoofd en bos met smerig ongewassen haar.

    BELANGRIJK!

    (Subtiel: Het gestreepte kraagje, grijze pak & blauwe stropdas.... IEUW!)

    [ Bericht 10% gewijzigd door Jamiroquai op 25-05-2009 00:05:17 ]
    pi_69410207
    Wat zijn op de server eigenlijk de regels m.b.t. "stelen"? Persoonlijk vind ik het niet tof als een andere speler spullen gaat afsnoepen van een industrie die ik al ruime tijd bedien...

    Tenzij ik natuurlijk een bedroevende rating heb op dat station, maar dat is hier niet het geval (93%).
    Xbox Live Gamertag: Harmen84
    pi_69410287
    Stelen? Zoiets heet concurrentie. Keiharde business.

    Transport rechten opkopen voor alleen jezelf, dát is stelen!
    pi_69410342
    quote:
    Op zondag 24 mei 2009 16:57 schreef Frutsel het volgende:
    TVP zet... af en toe speel ik het grijs, dan weer maanden niet.
    Heb ik ook Binnenkort ook weer eens beginnen, is al weer meer dan een jaar geleden volgens mij
    quote:
    Maar echt ver kom ik er niet mee, heb altijd een geld-probleem
    Dat heb ik dan weer niet
    pi_69410419
    quote:
    Op dinsdag 26 mei 2009 10:19 schreef SharQueDo het volgende:
    Stelen? Zoiets heet concurrentie. Keiharde business.

    Transport rechten opkopen voor alleen jezelf, dát is stelen!
    Mja. Voor mij is TTD vooral het optimaliseren van netwerken (met behoud van enig realisme). Als dan vervolgens iemand schaduwstations bij al mijn industries gaat neerplempen om 15 kilometer verderop die goederen op te pikken, haalt dat voor mij wel een groot deel van het spelplezier weg.

    But maybe that's just me?
    Xbox Live Gamertag: Harmen84
    pi_69410558
    quote:
    Op dinsdag 26 mei 2009 10:25 schreef Harmen1984 het volgende:

    [..]

    Mja. Voor mij is TTD vooral het optimaliseren van netwerken (met behoud van enig realisme). Als dan vervolgens iemand schaduwstations bij al mijn industries gaat neerplempen om 15 kilometer verderop die goederen op te pikken, haalt dat voor mij wel een groot deel van het spelplezier weg.

    But maybe that's just me?
    Dan moet je gewoon singleplayer blijven spelen Daar kun je je helemaal uitleven met netwerken
    Online is het juist leuk om de concurrentie aan te gaan met andere mensen Als die concurrentie maar eerlijk gaat, dus niet blocken van spoorlijnen, kopen van rechten en het financieren van wegverbouwingen
      dinsdag 26 mei 2009 @ 10:33:21 #30
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_69410630
    quote:
    Op dinsdag 26 mei 2009 10:17 schreef Harmen1984 het volgende:
    Wat zijn op de server eigenlijk de regels m.b.t. "stelen"? Persoonlijk vind ik het niet tof als een andere speler spullen gaat afsnoepen van een industrie die ik al ruime tijd bedien...

    Tenzij ik natuurlijk een bedroevende rating heb op dat station, maar dat is hier niet het geval (93%).
    Dat staat gewoon in de serverrules, linkje daarnaar zie je als je inlogt op de server
    Maar voor het gemak:
    http://lingen.nu/ttd/rules/
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
    pi_69410658
    quote:
    Op dinsdag 26 mei 2009 10:30 schreef Piles het volgende:

    [..]

    Dan moet je gewoon singleplayer blijven spelen Daar kun je je helemaal uitleven met netwerken
    Online is het juist leuk om de concurrentie aan te gaan met andere mensen Als die concurrentie maar eerlijk gaat, dus niet blocken van spoorlijnen, kopen van rechten en het financieren van wegverbouwingen
    Misschien heb je gelijk, en kan ik beter SP spelen .

    Ik dacht alleen dat het een ongeschreven regel was om een industry die al door een ander wordt bediend, niet te "kapen". Ik kom dit soort praktijken nu pas voor het eerst tegen op de server.
    Xbox Live Gamertag: Harmen84
      dinsdag 26 mei 2009 @ 10:36:33 #32
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_69410710
    quote:
    Op dinsdag 26 mei 2009 10:34 schreef Harmen1984 het volgende:

    [..]

    Misschien heb je gelijk, en kan ik beter SP spelen .

    Ik dacht alleen dat het een ongeschreven regel was om een industry die al door een ander wordt bediend, niet te "kapen". Ik kom dit soort praktijken nu pas voor het eerst tegen op de server.
    Het is geen ongeschreven regel, het verschilt per server. Op mijn servers is het toegestaan, het is gewoon concurrentie. Maar uiteraard kan je altijd vragen aan de ander of ie ermee op wil houden, en als die ander sportief is dan kan ie dan doen, maar hij hoeft het niet...
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
    pi_69410732
    quote:
    Op dinsdag 26 mei 2009 10:34 schreef Harmen1984 het volgende:
    Misschien heb je gelijk, en kan ik beter SP spelen .

    Ik dacht alleen dat het een ongeschreven regel was om een industry die al door een ander wordt bediend, niet te "kapen". Ik kom dit soort praktijken nu pas voor het eerst tegen op de server.
    Volgens mij doen computertegenstanders zulke dingen ook wel.
    Die moet je dan dus wel uitzetten in SP.
    FOK! verstandig, lees een P.I.
    pi_69410881
    quote:
    Op dinsdag 26 mei 2009 10:37 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
    Volgens mij doen computertegenstanders zulke dingen ook wel.
    Die moet je dan dus wel uitzetten in SP.
    Dat sowieso, die maken er toch een zooitje van
    pi_69411445
    quote:
    Op dinsdag 26 mei 2009 10:42 schreef Piles het volgende:
    Dat sowieso, die maken er toch een zooitje van
    Ik speel SP altijd zonder computertegenstanders om die reden.
    FOK! verstandig, lees een P.I.
    pi_69411484
    quote:
    Op dinsdag 26 mei 2009 11:02 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

    [..]

    Ik speel SP altijd zonder computertegenstanders om die reden.
    Logisch, als je tegenstanders wil speel je online Is het ook nog een beetje spannend
      dinsdag 26 mei 2009 @ 11:44:29 #37
    100980 Zero2Nine
    Fatsoen moet je doen
    pi_69412594
    quote:
    Op dinsdag 26 mei 2009 10:36 schreef Bart het volgende:

    [..]

    Het is geen ongeschreven regel, het verschilt per server. Op mijn servers is het toegestaan, het is gewoon concurrentie. Maar uiteraard kan je altijd vragen aan de ander of ie ermee op wil houden, en als die ander sportief is dan kan ie dan doen, maar hij hoeft het niet...
    De vorige spelletjes hadden we min of meer die ongeschreven regel maar het staat inderdaad niet in jouw regels. Is afhankelijk van wie er op dat moment speelde, iemand begon ermee om toch te concurreren en nu wordt het weer gedaan, hoewel het erg meevalt op de huidige map. Nu kan het ook haast niet anders meer, behalve passagiers zijn er nog maar weinig grondstofproducerende industrieën die niemand bedient.
    ---
    And when the leaves fall the land looks more human
    it's got me questioning the essence of my farm boy blues
    hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
    pi_69414429
    Nu moet ik ook zeggen dat de huidige map behoorlijk krap is voor 8 (10?) companies in end-game met grote maglevnetwerken. Voor de volgende restart gaarne grotere map (1024² ipv 512²) indien mogelijk.

    edit: Bij deze tevens ook mijn request voor server restart. Ik weet niet hoe de rest van de spelers op de huidige map er tegen aan kijken? Huidige map is een beetje vol.
      dinsdag 26 mei 2009 @ 12:45:18 #39
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_69414477
    quote:
    Op dinsdag 26 mei 2009 12:44 schreef SharQueDo het volgende:
    Nu moet ik ook zeggen dat de huidige map behoorlijk krap is voor 8 (10?) companies in end-game met grote maglevnetwerken. Voor de volgende restart gaarne grotere map (1024² ipv 512²) indien mogelijk.
    We deden als test eens een keertje een kleinere map, om te kijken of mensen dan nog steeds problemen hebben met connecten als het echt vol wordt... Volgende doe ik wel weer een grote. Misschien een ander klimaat voor de verandering? Roept u maar
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
    pi_69414572
    Ik heb echt niets met andere klimaten. Geef mij maar default (Template als ik het goed heb). Lekker klassiek TTD en geen onzin zoals water/snoep vervoeren.

    edit:
    quote:
    Op dinsdag 26 mei 2009 12:45 schreef Bart het volgende:

    [..]

    We deden als test eens een keertje een kleinere map, om te kijken of mensen dan nog steeds problemen hebben met connecten als het echt vol wordt... Volgende doe ik wel weer een grote. Misschien een ander klimaat voor de verandering? Roept u maar
    Kleine map is op zich wel leuk, maar dan moet iedereen in 1950 beginnen op hard mode (breakdowns, no 90-turns, etc) en de server rond 2000 stoppen. Met grote maps kun je lekker aankloten met grote maglevnetwerken voor efficiente sporen/junctions/stations.

    [ Bericht 27% gewijzigd door SharQueDo op 26-05-2009 12:53:59 ]
      dinsdag 26 mei 2009 @ 12:53:45 #41
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_69414717
    quote:
    Op dinsdag 26 mei 2009 12:48 schreef SharQueDo het volgende:
    Ik heb echt niets met andere klimaten. Geef mij maar default (Template als ik het goed heb). Lekker klassiek TTD en geen onzin zoals water/snoep vervoeren.

    edit:
    [..]

    Kleine map is op zich wel leuk, maar dan moet iedereen in 1950 beginnen en de server rond 2000 stoppen. Met grote maps kun je lekker aankloten met grote maglevnetwerken voor efficiente sporen/junctions/stations.
    Of een grf met oude treinen en dan in 1930 beginnen? Misschien ook wel leuk voor de verandering...
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
    pi_69414754
    Klinkt prima.
      dinsdag 26 mei 2009 @ 13:20:32 #43
    100980 Zero2Nine
    Fatsoen moet je doen
    pi_69415537
    quote:
    Op dinsdag 26 mei 2009 12:45 schreef Bart het volgende:

    [..]

    We deden als test eens een keertje een kleinere map, om te kijken of mensen dan nog steeds problemen hebben met connecten als het echt vol wordt... Volgende doe ik wel weer een grote. Misschien een ander klimaat voor de verandering? Roept u maar
    Toyland zou wel een keer leuk zijn lynch me niet meteen a.u.b.
    ---
    And when the leaves fall the land looks more human
    it's got me questioning the essence of my farm boy blues
    hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
      dinsdag 26 mei 2009 @ 13:21:11 #44
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_69415567
    quote:
    Op dinsdag 26 mei 2009 13:20 schreef Zero2Nine het volgende:

    [..]

    Toyland zou wel een keer leuk zijn lynch me niet meteen a.u.b.
    Ik geef je zo wel een IP-ban op de server
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
    pi_69422798
    quote:
    Op dinsdag 26 mei 2009 13:20 schreef Zero2Nine het volgende:

    [..]

    Toyland zou wel een keer leuk zijn lynch me niet meteen a.u.b.
    Ik sla wel een rondje over dan
      dinsdag 26 mei 2009 @ 23:54:02 #46
    8428 Racemol
    ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
    pi_69439143
    Ik zou wel graag een Tropical map zien. Iemand mee eens?

    Ik wil zelf ook een servertje opzetten met de NL map (wel 2048x2048 groot). Mits hier interesse voor is.
    Wat een onzin, een signature..
    pi_69439289
    quote:
    Op dinsdag 26 mei 2009 23:54 schreef Racemol het volgende:
    Ik zou wel graag een Tropical map zien. Iemand mee eens?

    Ik wil zelf ook een servertje opzetten met de NL map (wel 2048x2048 groot). Mits hier interesse voor is.
    Zou je die map hier ook willen posten?
    If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
      woensdag 27 mei 2009 @ 09:26:00 #48
    8428 Racemol
    ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
    pi_69444848
    Die NL map is in OTTD gewoon te downloaden. Check voor online content bij scenarios.
    Wat een onzin, een signature..
      woensdag 27 mei 2009 @ 09:27:55 #49
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_69444891
    quote:
    Op dinsdag 26 mei 2009 23:57 schreef Mr.Jorn. het volgende:

    [..]

    Zou je die map hier ook willen posten?
    Die staat ook gewoon in de OP.
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      woensdag 27 mei 2009 @ 09:54:33 #50
    131319 mickeyD
    lekker is maar een vinger lang
    pi_69445534
    ben ik ook weer ff TVP
    ik herinner me nog een bordje met "gestolen goed gedijt net zo goed!"
    hehehe
    Lekker naar 80's italo disco luisteren tijdens het surfen op FOK!? Jouw ALL time favoriete tracks GRATIS! geen lidmaatschap/aanmelding/download nodig! Fresh FM
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')