abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 juni 2009 @ 19:05:56 #101
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69642262
Ik denk -30% op de prijs zelf, dus 35% incl. inflatie. Over een periode van 3 tot 5 jaar.
The End Times are wild
  dinsdag 2 juni 2009 @ 19:07:25 #102
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69642303
Overigens ben ik niet eens zozeer geintereseerd in óf en hoever die prijzen gaan dalen, dat staat toch wel vast, maar veel meer in de gevolgen hiervan voor de Nederlandse economie. Een groot deel van de economische groei de afgelopen jaren werd veroorzaakt door de stijgende huizenprijzen. Als die factor wegvalt kom je in een vicieuze cirkel terecht.

Wat gaat de rente doen, de inflatie, de banken, toeleveranciers op de bouw, de bouw-aandelen?
The End Times are wild
  dinsdag 2 juni 2009 @ 19:08:35 #103
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69642359
Het bizarre is trouwens ook dat die daling van de huizenprijs nu al zit ingeprijsd in de bouwfondsen etc. Vooraf de actuele daling heeft plaatsgevonden. Het is jammer dat er geen future's zijn op de huizenmarkt, dat was een prima indicator geweest.
The End Times are wild
pi_69642447
Nederland zal in een diepe crisis terecht komen, dieper dan de in ons omringende landen. Hetzelfde scenario als in de jaren 80 dus behalve dan dat nu de burger wel op de hoogte zal zijn van het feit dat de crisis langer en dieper is aangezien er minder censuur op de televisie is.
pi_69645302
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 19:08 schreef LXIV het volgende:
Het bizarre is trouwens ook dat die daling van de huizenprijs nu al zit ingeprijsd in de bouwfondsen etc. Vooraf de actuele daling heeft plaatsgevonden. Het is jammer dat er geen future's zijn op de huizenmarkt, dat was een prima indicator geweest.
bedoel je BAM en Heijmans etc? Die hebben vooral ook een heel ander probleem. Debiteuren en onderbezetting.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 02-06-2009 20:42:21 ]
pi_69645692
/edit/ ach laat Bruggink ook maar lullen, ziet zijn kans schoon om de macht van locale rabobanken eindelijk te breken, heerlijk zo'n crisis /edit/

[ Bericht 30% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 02-06-2009 20:46:03 ]
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 2 juni 2009 @ 22:16:18 #107
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_69649938
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 09:24 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dat zeg ik, min 40%
Met als verschil dat jij zegt dat dat bij december 2010 gerealiseerd zou zijn
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_69658440
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 22:16 schreef Doc het volgende:

[..]

Met als verschil dat jij zegt dat dat bij december 2010 gerealiseerd zou zijn
Misschien zelfs wel eerder
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_69668707
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 19:07 schreef LXIV het volgende:

Een groot deel van de economische groei de afgelopen jaren werd veroorzaakt door de stijgende huizenprijzen. Als die factor wegvalt kom je in een vicieuze cirkel terecht.
Hoe kom je erbij dat veel groei kwam door de huisprijs stijging, je mag al jaren niet meer je overwaarde gebruiken om te consumeren, die moet je gewooon voor een nieuwe hypotheek gebruiken, of heb ik het helemaal mis.
pi_69671799
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 16:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat veel groei kwam door de huisprijs stijging, je mag al jaren niet meer je overwaarde gebruiken om te consumeren, die moet je gewooon voor een nieuwe hypotheek gebruiken, of heb ik het helemaal mis.
Dat is het niet. Een grote aanjager in de economie van Nederland, en veel andere landen, is de continue stijgende inflatie-gecorrigeerde huizenprijzen. Mensen 'voelden' zich steeds rijker worden en gingen zich ook naar gedragen.
Mensen worden in een materialistische maatschappij ook aangejaagd om vooral te blijven consumeren.

Wat je denk in het groot meemaakt is de transitie van een enkel materialistische maatschappij naar een wat spirituele maatschappij. Dit gaat gepaard met een economische depressie waarbij mensen gaan realiseren dat er meer in het leven is dan enkel hun bezittingen en consumptie. Mensen gaan weer bijelkaar kruipen, gaan naar de kerk en worden minder individualistisch.
pi_69672006
quote:

[..]

Ten eerste gebeurt dit dus wel. Tenminste ik zag bij Radar mensen die hun huis met ruim een ton bovenop de waarde hadden gefinancierd. Dat geld hebben ze dus allemaal aangegeven. Ten tweede komt het geld dat in de instappers investeren uiteindelijk bij de uitstappers terecht, die dit gecreëerde geld dan dan weer uitgeven.
pi_69675260
quote:

Dat heb je deels mis.. rente op consumptief krediet mag al een tijdje niet meer van de inkomstenbelasting afgetrokken worden, en dat geldt sinds een paar jaar ook voor het deel van een hypotheek dat niet daadwerkelijk voor het huis bedoeld is.

Maar dat betekent niet het einde van hypothecair lenen voor consumptieve doeleinden - integendeel! Bjina al die TV-reclames van goedkoop lenen zijn er op gebaseerd. Mensen hebben massaal hun overwaarde verzilverd door er een hypotheek op te nemen, omdat dat veel goedkoper is dan een persoonlijke lening of een creditcardschuld.

Door de hoge huizenprijzen ontstond er dus veel overwaarde, die als onderpand kon dienen voor goedkope hypotheekleningen. En zo kwam heel veel krediet tegen heel lage kosten in het bereik van heel veel huiseigenaren - die vervolgens een probleem krijgen als de rente stijgt (maandlasten omhoog) of als de woningprijzen dalen (restschuld bij verkoop).
pi_69676174
Een daling van gemiddeld 40% gaat echt niet meer gebeuren. Daarvoor daalt de boel te traag in vergelijking met andere landen waar ook sprake is van een huizenbubble. Maar er kan best nog wel wat vanaf.

En die grote waardestijgingen gaan we de komende tien-vijftien jaar echt niet meer terugzien. Ja misschien als er hyperinflatie komt, maar daar is sowieso niemand bij gebaat.
pi_69676319
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 19:46 schreef JamesWarrenJones het volgende:
Een daling van gemiddeld 40% gaat echt niet meer gebeuren. Daarvoor daalt de boel te traag in vergelijking met andere landen waar ook sprake is van een huizenbubble. Maar er kan best nog wel wat vanaf.

En die grote waardestijgingen gaan we de komende tien-vijftien jaar echt niet meer terugzien. Ja misschien als er hyperinflatie komt, maar daar is sowieso niemand bij gebaat.
Ik verwacht een verdere stijging van de werkeloosheid, dat gaat echt wel een gevolg hebben voor de huizenmarkt. Wat inhoud dat mensen op een gegeven moment hun lasten niet meer kunnen betalen. Moet de belastingbetaler daar voor op gaan draaien of gaan we de markt zijn werk laten doen
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_69676328
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 19:46 schreef JamesWarrenJones het volgende:

We zitten al op een procent of 20, maar dat weten de huizenverkopers nog niet. Daarbij is de economie dan wel zwaar getroffen, maar de Nederlander zelf merkt daar nog weinig van. Uiteindelijk zal de recessie in Nederland later beginnen, dieper zijn en langer duren terwijl de rest al weer economische groei heeft. Net als in de jaren 80.
pi_69676540
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 19:50 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik verwacht een verdere stijging van de werkeloosheid, dat gaat echt wel een gevolg hebben voor de huizenmarkt. Wat inhoud dat mensen op een gegeven moment hun lasten niet meer kunnen betalen. Moet de belastingbetaler daar voor op gaan draaien of gaan we de markt zijn werk laten doen
Laat ik het anders zeggen: als de boel hier 40% gaat dalen, doordat economisch herstel te lang uitblijft, betekent dat dat er in landen als de VS of de UK ook nog eens minimaal 40% vanaf gaat. Zie jij dat gebeuren? Ik niet hoor.
pi_69676600
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 19:50 schreef Fastmatti het volgende:
Uiteindelijk zal de recessie in Nederland later beginnen, dieper zijn en langer duren terwijl de rest al weer economische groei heeft. Net als in de jaren 80.
Waarom zou dat zo zijn? Dit zijn de jaren '80 niet.
pi_69676734
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 19:57 schreef JamesWarrenJones het volgende:

[..]

Waarom zou dat zo zijn? Dit zijn de jaren '80 niet.
De omstandigheden zijn vergelijkbaar. Er is maar één groot verschil, de markt is nog een stukje verder overspannen dan toen.
  Moderator woensdag 3 juni 2009 @ 20:07:32 #119
236264 crew  capricia
pi_69676971
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 19:50 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

We zitten al op een procent of 20, maar dat weten de huizenverkopers nog niet. Daarbij is de economie dan wel zwaar getroffen, maar de Nederlander zelf merkt daar nog weinig van. Uiteindelijk zal de recessie in Nederland later beginnen, dieper zijn en langer duren terwijl de rest al weer economische groei heeft. Net als in de jaren 80.
Huh? Volgens mij snap ik jou niet helemaal meer...
Nederland is al sinds april 2008 in recessie (bron).
En dan schrijf jij "Uiteindelijk zal de recessie in Nederland later beginnen,".
Die recessie is al meer dan een jaar bezig

Ook begrijp ik niet helemaal hoe jij aan die 20% komt...wellicht wil je ons dat uitleggen?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_69677022
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 20:00 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

De omstandigheden zijn vergelijkbaar. Er is maar één groot verschil, de markt is nog een stukje verder overspannen dan toen.
Ik zie wel meer verschillen. Zoals bijvoorbeeld het rentepercentage. Tot nu toe dan.

Afijn, ik sluit zolangzamerhand niks meer uit. Maar ik zie het ook niet zo snel gebeuren. De Nederlandse economie is inmiddels zo afhankelijk van het buitenland, veel meer nog dan in de grauwe jaren '80, dat een opleving in dat buitenland hier direct zal worden opgepikt.

Uiteraard kan het zo zijn dat de ellende ook in het buitenland aan houdt. Ook dat sluit ik niet uit. Maar dan hebben we het over een globale systeemcrisis en dat zal zich ook gaan uiten in andere ellende (val van de dollar, hyperinflatie etc.). Tegen die tijd zijn de huizenprijzen überhaupt niet relevant meer, omdat geld niet relevant meer is.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 3 juni 2009 @ 20:16:52 #121
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_69677298
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 10:43 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Misschien zelfs wel eerder
Een -40% zoals berekend door CBS/Kadaster? Voor januari 2011? Dat vermoed ik niet

Als je behoefte hebt om er een weddenschap over af te sluiten dan denk ik dat ik dat wel aandurf.
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 20:07 schreef capricia het volgende:

Ook begrijp ik niet helemaal hoe jij aan die 20% komt...wellicht wil je ons dat uitleggen?
Dat komt door de huizen die niet verkocht zijn. Fas verzint dan een prijsdaling waarbij die huizen dan mogelijk wel verkocht worden en presenteert dat als feit.

[ Bericht 27% gewijzigd door Doc op 03-06-2009 20:22:22 ]
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  Moderator woensdag 3 juni 2009 @ 20:55:44 #122
236264 crew  capricia
pi_69678665
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 20:16 schreef Doc het volgende:

[..]

Een -40% zoals berekend door CBS/Kadaster? Voor januari 2011? Dat vermoed ik niet

Als je behoefte hebt om er een weddenschap over af te sluiten dan denk ik dat ik dat wel aandurf.
[..]

Dat komt door de huizen die niet verkocht zijn. Fas verzint dan een prijsdaling waarbij die huizen dan mogelijk wel verkocht worden en presenteert dat als feit.
Iedereen kan wel een prijsdaling verzinnen...

Laten we het bij de gemeten cijfers houden.
Als ik het kadaster raadpleeg van het begin van de recessie t/m april dit jaar dan kom ik op de volgende gegevens:
quote:
Gegevens van de woning
regio Landelijk
soort woning Alle woningtypen

Prijsindex Bestaande Koopwoningen
april 2008 111,9
april 2009 109,5
% stijging/daling -2,1 %
Dus tov voor de recessie is de gemiddelde prijsindex voor alle woningtypen in geheel NL gedaald met 2,1%.
Als het zo door gaat, duurt het nog wel even voordat we de -20 of -40% halen...

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 03-06-2009 21:05:25 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_69679187
Dat zijn de huizen die verkocht worden, het probleem zit hem in de huizen die niet verkocht worden.
  Moderator woensdag 3 juni 2009 @ 21:09:27 #124
236264 crew  capricia
pi_69679207
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 21:08 schreef Fastmatti het volgende:
Dat zijn de huizen die verkocht worden, het probleem zit hem in de huizen die niet verkocht worden.
Wat is daar precies het probleem aan dan?
Die worden niet verkocht...en dus zakt de prijs niet...en dus is de prijsdaling 2,1% over het gehele afgelopen recessie jaar...toch?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_69679395
Dat ze niet verkocht worden zegt erg veel over de vraagprijs icm de waardedaling. Dat de huizenbezitters nog niet willen in zien dat in prijs moeten dalen wil niet zeggen dat de waardedaling er niet is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')