Nou nog even afwachten wat ze bij Estofex zeggen over morgenavond. Zou het een Level 2 over Noord-Frankrijk + Benelux worden?quote:Modellen algemeen tot +48 uur
Beoordeling door meteoroloog
zondag 24 mei 2009 13.32 uur, geldig tot dinsdag 26 mei 2009, 00 UTC.
Edwin Buscher
Guidance weerbeeld voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee gebaseerd op de HIRLAM run van 06 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modellenbeoordeling
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een hogedrukgebied met kern boven de zuidelijke Noordzee trekt gedurende de periode noord van ons land in de richting van Polen. Door het verplaatsen van het hoog wordt de stroming maandag oostelijk. Een barokliene band nabij de 50e breedtegraad is in eerste instantie stationair, maar beweegt maandag noordwaarts t.g.v. een thermisch laag dat komende nacht boven Zuid-Frankrijk ontstaat. De barokliene band bereikt maandag later op de dag het zuiden en trekt richting het noorden van het land. Zuid van deze band stroomt zeer warme en onstabiele lucht ons land binnen (thetaw850 loopt op naar 18 tot lokaal 20 graden!).
MODELBEOORDELING:
Grote consistentie met de HIRLAM00-uitvoer in het druk- en hoogtepatroon. Het neerslagpatroon vertont echter wel wat verschillen, vooral t.a.v. het convectieve signaal maandagavond boven onze omgeving, zie verder bij NEERSLAG.
Aandachtspunten
WIND:
Geen kust- of Noordzeeseinen. Morgen weinig wind op hoogte, dus zullen er bij onweersbuien alleen i.g.v. een 'downdraft' zware windstoten mogelijk zijn (max. dan 50 kt). Ook 'Ivens' komt met 45-55 kt en in dit geval, gezien het type onweersbuien, niet onrealistisch. Een belangrijk aandachtspunt!
BEWOLKING:
Vandaag alleen wat ondiepe Cu, vooral in het noorden. Morgen laat HiRLAM alleen wat Ci toe (conform EC) maar gezien de progtemps zijn onstabiele Ac-velden ook mogelijk, waarschijnlijk vooral in de nacht en voege ochtend. Komende nacht in het noordoosten tijdens (oplossende) mist of vanaf zee kans op stratus. Daarna pas in de namiddag en vooral de avond Cb's met hoge basis, vooral aan de westflank van de thetaw-tong. Daar vindt onderin warmte-advectie plaats en op grote hoogte kou-advectie. Toppen mogelijk tot FL400, mogelijk FL450!
NEERSLAG:
Maandag in de namiddag en avond kans op een lokale onweersbui (m.n. in het zuiden en mogelijk ook gunstige locaties als de Veluwe en Twente), maar pas 's avonds en de daaropvolgende nacht is de kans op enkele stevige regen- en onweersbuien het grootst als de dynamische forcering van het thermische laag en PVA een rol speelt. Gezien de sterke onstabiliteit lijkt ook de kans op hagel aanwezig.
ZICHT:
Komende nacht opnieuw kans op enkele ondiepe mistbanken, grootste kans op mist in het noordoosten. Daar valt de wind vrijwel weg. Morgen tijdens onweersbuien mogelijk slecht zicht.
TEMPERATUUR:
Komende nacht is vergelijkbaar met afgelopen nacht (8-12C). Morgen lijkt DMO aan de hoge kant en is KTG de betere leidraad; Tmax prikwaarde 26 graden. Een zeer lokale 30 graden in het uiterste zuidoosten is echter niet uit te sluiten.
Gelukkig werk ik tegenwoordig in Brussel en laat dat nou net midden in dat gebied zittenquote:Op zondag 24 mei 2009 15:59 schreef DemonRage het volgende:
Over maandagavond gesproken... op http://www.wetterzentrale.de is dit plaatje te vinden:
[ afbeelding ]
Zo'n 36 uur van te voren nog steeds zo'n voorspelling ipv een week van te voren, geeft al iets meer zekerheid over de instabiliteit van de atmosfeer morgenavond.
Het ziet er naar uit als het getriggerd wordt, dat er enorme onweersbuien gaan ontstaan.
De guidance liegt er trouwens ook niet om:
[..]
Nou nog even afwachten wat ze bij Estofex zeggen over morgenavond. Zou het een Level 2 over Noord-Frankrijk + Benelux worden?
Eindelijk wordt het weer eens spannend.![]()
Goed punt. Batterijen zojuist in de lader gezetquote:Op zondag 24 mei 2009 16:51 schreef marcel-o het volgende:
camera ff opladen, morgen shelfjes spotten
Moet ik eerst mijn oplader vinden.quote:Op zondag 24 mei 2009 17:00 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Goed punt. Batterijen zojuist in de lader gezet
Ja ik heb een Sony a200.quote:
pas tegen het eind van de middag denk ik omdat er toch vrij veel wind blijft staan.quote:
Ah, mooi zo.quote:Op zondag 24 mei 2009 17:35 schreef Againzender het volgende:
[..]
pas tegen het eind van de middag denk ik omdat er toch vrij veel wind blijft staan.
Wat boeit mij dat wat Estofex doet. Het gaat mij erom wat het weer morgenavond doetquote:Op zondag 24 mei 2009 17:37 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Ah, mooi zo.![]()
Morgen half 4 klaar met werken.
Ben reuze benieuwd wat estofex gaat doen vanavond.
Eens, maar Estofex vind ik in mijn ogen redelijk betrouwbaar.quote:Op zondag 24 mei 2009 17:40 schreef Againzender het volgende:
[..]
Wat boeit mij dat wat Estofex doet. Het gaat mij erom wat het weer morgenavond doet
Nog steeds zit ik in dat rozequote:Op zondag 24 mei 2009 18:50 schreef Drugshond het volgende:
Ruk.... het plaatje begint alweer in te zakken.
[ afbeelding ]
Beter wordt het niet.
Ja, ik ook. (Zeeland)quote:
quote:In de namiddag en avond ontstaan stapelwolken en neemt de kans op regen-, hagel- en onweersbuien van het zuidenwesten uit toe. Waarschijnlijk trekt de buiigheid in de avond met name over de westelijke helft van het land. In de buurt van de buien is er tevens kans op windstoten.
Cape zegt echt niet alles hoor... geeft alleen dat er genoeg energie is. Alle puzzelstukjes moeten daarnaast zoals altijd op hun plaats vallen. Ik heb trouwens wel eens veel betere cape kaarten gezien en toen bleef het gewoon droogquote:Op zondag 24 mei 2009 18:50 schreef Drugshond het volgende:
Ruk.... het plaatje begint alweer in te zakken.
[ afbeelding ]
Beter wordt het niet.
Op google is de eerste hit een stageverslag (in PDF formaat) over o.a. dat onweer:quote:Op zondag 24 mei 2009 23:34 schreef Saekerhett het volgende:
Heeft iemand nog die verwachtingskaartjes voor 17 juli 2004? Hoe moet dat eruit hebben gezien?
Geen idee meer hoe die kaarten er toen uit zagen, maar de avond ervoor waren we hier alvast aan het warmlopenquote:Op zondag 24 mei 2009 23:34 schreef Saekerhett het volgende:
Heeft iemand nog die verwachtingskaartjes voor 17 juli 2004? Hoe moet dat eruit hebben gezien?
Vet!quote:Op zondag 24 mei 2009 23:38 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Op google is de eerste hit een stageverslag (in PDF formaat) over o.a. dat onweer:
* klik *
Staat best veel info in.
Meen je dat nou dat er niemand op zondag zit?quote:Op maandag 25 mei 2009 00:05 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Het is vandaag zondag... ze zijn vrij !
Weet ik veelquote:Op maandag 25 mei 2009 00:07 schreef Xenwolfie het volgende:
[..]
Meen je dat nou dat er niemand op zondag zit?
Lijkt me idd een squalline, dat ding heeft waarschijnlijk een mooie shelf aan de voorkantquote:Op maandag 25 mei 2009 08:47 schreef marcel-o het volgende:
wtf![]()
dikke L2
dat ding uit Frankrijk. op sat 24 zie je dat er een flinke snelheid in zit en aan de rode plek te zien met vrij weinig blauw. zal dat ding een scherpe rand hebben?
Genoeg energie om dat weer lekker op te bouwen lijkt mij, dag is nog vroeg.quote:Op maandag 25 mei 2009 09:05 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Lijkt me idd een squalline, dat ding heeft waarschijnlijk een mooie shelf aan de voorkant![]()
Het lijkt er wel op dat de activiteit wat minder wordt...
morgen? of vandaag al?quote:Op maandag 25 mei 2009 08:11 schreef IkWilbert het volgende:
Estofex is wel erg positief, hopelijk hebben ze gelijk. Ik blijf erbij dat het westen van het land de meeste kans maakt op fiks onweer. Nowcasten vandaag
vanavond + morgenquote:Op maandag 25 mei 2009 09:37 schreef Frutsel het volgende:
[..]
morgen? of vandaag al?
HET OOSTEN WIL OOK WAT!
Hagelstenen zo groot als Hagelstenenquote:Op maandag 25 mei 2009 10:22 schreef appelsientje het volgende:
Bij Geenstijl zijn ze ook wakker geworden
http://www.geenstijl.nl/m(...)cel_in_aantocht.html
quote:Hou rekening met hagelstenen zo groot als hagelstenen , killer bolbliksems, donderslagen met een verwoestend decibellage en lokale zuigtornados.
Die goede oude tijdquote:Op zondag 24 mei 2009 23:34 schreef Saekerhett het volgende:
15% kans op noodweer of iets...quote:Op maandag 25 mei 2009 10:49 schreef horned_reaper het volgende:
Dus het gaat regenen vanavond ?
Wat houdt level 2 precies in ? Waar staat het precies voor ?
Dat was echt bizar, ik weet nog dat ik terug kwam van het strand en dat ik geen huissleutels bij me had en dus nergens kon schuilenquote:
Geloof er niets van dat wij in Eindhoven geen regen krijgen. De lucht is instabieler als de afgelopen dagen, een heel stuk ook.quote:Op maandag 25 mei 2009 10:53 schreef IkWilbert het volgende:
Meest recente GFS run laat alle neerslag over de noordzee trekken![]()
[ afbeelding ]
Echt noodweer is schitterend om mee te maken. Ik had een week of twee geleden nog een lekker zwaar onweer en wat neerslag. Prachtig al dat weerlicht en twee uur lang later vrijwel onafgebroken zware bulders.quote:
Dat had ik in Australië ook, maar om nou blij te zijn dat er eindelijk een mooie, warme zomerse dag in Nederland wordt onderbroken door regen gaat me wel wat te ver.quote:Op maandag 25 mei 2009 11:07 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Echt noodweer is schitterend om mee te maken. Ik had een week of twee geleden nog een lekker zwaar onweer en wat neerslag. Prachtig al dat weerlicht en twee uur lang later vrijwel onafgebroken zware bulders.![]()
In dat geval zit je hier in het verkeerde topic.quote:Op maandag 25 mei 2009 11:13 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dat had ik in Australië ook, maar om nou blij te zijn dat er eindelijk een mooie, warme zomerse dag in Nederland wordt onderbroken door regen gaat me wel wat te ver.
scherp +1quote:Op maandag 25 mei 2009 11:18 schreef Burnie88 het volgende:
[..]
In dat geval zit je hier in het verkeerde topic.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |