pap, mam...geen voornaam en geen u.quote:Op woensdag 20 mei 2009 17:56 schreef prinsrob het volgende:
Ik met papa en mama en ben 28 lentes jong. Het klinkt alleen wat 'kinderachtig'. Spreek je je ouders ook nog met papa en mama aan als je 40 bent?
Wat is de norm?
Dan zeg ik spap en smam, maar dat is regionaal bepaald denk ikquote:Op woensdag 20 mei 2009 17:59 schreef Sanderrrr het volgende:
mama en papatenminste, als ik ze zelf aanspreek. als ik het met anderen over mijn ouders heb zeg ik m'n vader en moeder.
quote:
Ben je mooi klaar mee.quote:Op woensdag 20 mei 2009 17:59 schreef Oproerkraaier het volgende:
Pap & Mam
Wel nog met "u", niet met "je" of "jij"... Dat hebben ze mij zo geleerd, maar dat gaat er ook niet meer uit, waardoor ik nu ook de ouders van vrienden en dergelijke met "u" aan spreek...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vind het ronduit ridicuul. Maargoed, dat is mijn meningquote:Op woensdag 20 mei 2009 18:06 schreef Urquhart het volgende:
Ik vind het wel mooi dat sommige mensen hun ouders altijd nog met U aanspreken.
dat is bij mij een subtiele nuancequote:Op woensdag 20 mei 2009 18:09 schreef Mirjam het volgende:
[..]
't is wel zo
mijn schoonouders spreek ik gewoon bij hun voornaam aan.
Nou, volgens mij is dat toch een beetje een generatiedingetje hoor.quote:Op woensdag 20 mei 2009 18:08 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik vind het ronduit ridicuul. Maargoed, dat is mijn mening
mijn ouders zijn dik in 70, sterker ze zijn bijna 80 en die gaan me echt uit het testament schrappen als ik ze met u aan ga sprekenquote:Op woensdag 20 mei 2009 18:12 schreef lezzer het volgende:
[..]
Nou, volgens mij is dat toch een beetje een generatiedingetje hoor.
Als je ouders al over de 70 zijn...
doe maar niet, okeequote:Op woensdag 20 mei 2009 18:13 schreef Remsjo het volgende:
Zo kan je nog een topic maken
Spreek jij je oom en tante aan met oom of tante ervoor of alleen de voornaam?
Nee, ik bedoel als je ouders nu al over de 70 zijn.quote:Op woensdag 20 mei 2009 18:13 schreef Klonk het volgende:
[..]
mijn ouders zijn dik in 70, sterker ze zijn bijna 80 en die gaan me echt uit het testament schrappen als ik ze met u aan ga spreken
Tantes/ ooms: Alleen voornaam.quote:Op woensdag 20 mei 2009 18:13 schreef Remsjo het volgende:
Zo kan je nog een topic maken
Spreek jij je oom en tante aan met oom of tante ervoor of alleen de voornaam?
Ah, nog iemand met jonge oudersquote:Op woensdag 20 mei 2009 18:28 schreef HostiMeister het volgende:
Pap/mam, pa/ma, je/jij of ouwe tegen mijn pa (terwijl die pas 49 is en ik 26)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.
ik ookquote:Op woensdag 20 mei 2009 17:59 schreef Fatihtjuh het volgende:
Ik spreek mijn vader aan als baba, en mijn moeder als anne.
(zelfs mijn frans is veel beter dan mijn turks)
Same here.quote:Op woensdag 20 mei 2009 17:59 schreef Oproerkraaier het volgende:
Pap & Mam
Wel nog met "u", niet met "je" of "jij"... Dat hebben ze mij zo geleerd, maar dat gaat er ook niet meer uit, waardoor ik nu ook de ouders van vrienden en dergelijke met "u" aan spreek...
Jaquote:Op woensdag 20 mei 2009 22:52 schreef checkout het volgende:
ben ik de enigste die ze met de voornaam aan spreekt?
quote:Op donderdag 21 mei 2009 00:22 schreef geevee het volgende:
Moeder of "lieverd" (hangt van mijn bui af) vader is al lang overleden moeder is bijna 88 jaar.
Kom er elke dag een paar maal,even koffie drinken en een praatje maken,paar maal per week gaan we samen lopend boodschappen doen (goed voor de beweging)
Mag ik ook niet van mijn ouders. Dat klinkt zo afstandelijk zegt mijn moeder.quote:Op donderdag 21 mei 2009 11:08 schreef -_Guitarist_- het volgende:
U zeg ik ook niet, dat mag ik niet eens van ze
Beetje onzin. Ik heb geleerd van mijn ouders iedereen die relatief onbekend of ver van je af staat standaard met 'u' aan te spreken, tenzij de persoon dat zelf liever niet (meer) wil.quote:Op woensdag 20 mei 2009 17:59 schreef Oproerkraaier het volgende:
Pap & Mam
Nee, mijn vader vraagt zelfs regelmatig om hem gewoon met z'n voornaam aan te spreken. Prima toch?quote:Op woensdag 20 mei 2009 22:52 schreef checkout het volgende:
Precies hetzelfde hier, al zeg ik tegen mensen die relatief onbekend zijn maar van mijn leeftijd of jonger ook gewoon 'je'.quote:Op donderdag 21 mei 2009 12:15 schreef eQuaL het volgende:
[..]
Beetje onzin. Ik heb geleerd van mijn ouders iedereen die relatief onbekend of ver van je af staat standaard met 'u' aan te spreken, tenzij de persoon dat zelf liever niet (meer) wil.
Mijn ouders zelf spreek ik gewoon aan met Papa, Mama, Pa, Ma, en je/jij, maar geen U, we leven in de 21e eeuw hoor.
Juist, tegen mensen die ik niet ken... Ik zeg ook tegen alle vreemden U, maar tegen m'n ouders niet. Die ken ik m'n hele leven. Het is zo afstandelijk. Tegen m'n beste vrienden die wat ouder zijn zeg ik toch ook geen U, en hoewel ik m'n ouders echt wel respecteer, zie ik hen eerder op het niveau van 'vrienden' dan van 'vreemden'.quote:Op woensdag 20 mei 2009 20:49 schreef Stoeprand het volgende:
Wat is er eigenlijk precies mis met u zeggen? Ik zeg dat ook tegen iedereen die ouder is en die ik niet ken.
Neuh, ik ook. Ik zeg enkel soms "moeders" als ik b.v. aan de telefoon hang, dan weet ze gelijk wie het is.quote:Op woensdag 20 mei 2009 22:52 schreef checkout het volgende:
Tja...daar heb je wel gelijk in. Maar mijn ouders hebben het me zo aangeleerd en ik zie het nut er niet van in er een punt van te maken, dus ''u'' it is.quote:Op donderdag 21 mei 2009 13:00 schreef grizegrijn het volgende:
[..]
Juist, tegen mensen die ik niet ken... Ik zeg ook tegen alle vreemden U, maar tegen m'n ouders niet. Die ken ik m'n hele leven. Het is zo afstandelijk. Tegen m'n beste vrienden die wat ouder zijn zeg ik toch ook geen U, en hoewel ik m'n ouders echt wel respecteer, zie ik hen eerder op het niveau van 'vrienden' dan van 'vreemden'.
ik mag toch aannemen dat je je ouders wel kent?!quote:Op woensdag 20 mei 2009 20:49 schreef Stoeprand het volgende:
Pap en mam.
Mij is het aangeleerd om u te zeggen. En zo oud ben ik nog niet, dus ik vind het nog niet echt nodig je of jij te zeggen. Ik heb het wel eens 'voor de grap' geprobeerd om ze met je/jij aan te spreken, maar dat voelde raar![]()
Wat is er eigenlijk precies mis met u zeggen? Ik zeg dat ook tegen iedereen die ouder is en die ik niet ken.
Mja, ik weet ook niet waarom mijn ouders me dit zo hebben aangeleerd, aangezien ik hier nu lees dat mensen dat afstandelijk vinden klinken. Ik zal toch niet geadopteerd zijnquote:Op donderdag 21 mei 2009 15:06 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
ik mag toch aannemen dat je je ouders wel kent?!![]()
En u of jij/je? Of is daar in het Turks geen verschil in?quote:Op donderdag 21 mei 2009 15:47 schreef IHVK het volgende:
anne en baba
Dan zeg ik van 'mijn ouders'.quote:Op woensdag 20 mei 2009 22:17 schreef canin het volgende:
Ik vind het zelf trouwens hoogst irritant als iemand die het over zijn ouders heeft pappa en mamma zegt.
Juistquote:Op donderdag 21 mei 2009 11:53 schreef Ratelslangetje het volgende:
[..]
Mag ik ook niet van mijn ouders. Dat klinkt zo afstandelijk zegt mijn moeder.
Hehe, hier net zo.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 11:14 schreef Biancavia het volgende:
Pa en ma, en als ik iets van ze nodig heb dan begin ik met: "Moeder, ...."
Je ouders u moeten noemen a la. Maar U is wel heel erg overdreven.quote:
dat is juist het leuke van dat wel doenquote:Op vrijdag 22 mei 2009 17:51 schreef BlaZ het volgende:
Mijn ouders vinden het niet leuk als ik ze met ouwe aanspreek
quote:Op woensdag 20 mei 2009 18:09 schreef Klonk het volgende:
[..]
dat is bij mij een subtiele nuance
ouders: pap en mam
schoonouders: pa en ma
quote:Op woensdag 20 mei 2009 17:59 schreef Sanderrrr het volgende:
mama en papatenminste, als ik ze zelf aanspreek. als ik het met anderen over mijn ouders heb zeg ik m'n vader en moeder.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |