aangifte gezien.quote:Op maandag 18 mei 2009 15:44 schreef admiraal_anaal het volgende:
Gestolen? Heb je aangifte rapport van hem gezien? Wat is de geschatte waarde volgens jou?
Waarmee? Met het tikken/schrijven van een briefje?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 21:47 schreef AMDFreak het volgende: Beetje winkel/service, helpt je erbij lijkt me?
Jammer dat het zo moet... maar succes!quote:Op woensdag 24 juni 2009 10:13 schreef MetalMessiah het volgende:
en ja hoor: briefje hielp niet.
de dagvaardiging wordt volgende week uitgereikt.
Gelukkig wel.quote:Op donderdag 25 juni 2009 10:23 schreef UncleSam het volgende:
Heb je wel iets van een ontvangstbonnetje gehad? Straks zegt die winkel, nee hoor die gitaar hebben we nooit gehad!
Dat dus. Geef gewoon es wat meer info, TS. En waarom is het bedrag weggehaald?quote:Op donderdag 25 juni 2009 09:37 schreef MinderMutsig het volgende:
Details over die gitaar geven heeft toch geen invloed op het verloop van de zaak? Ik snap niet waarom je zo geheimzinnig doet.
Ik zou het geen oefening willen noemen eigenlijk, damn zeg...quote:Op donderdag 25 juni 2009 09:30 schreef MetalMessiah het volgende:
Daar ik bezig ben om wat uit te lenen her en der (gewoon wit, tegen redelijke rente en met een normaal contract) is dit wel een goede oefening om te leren hoe je je recht kunt halen als het mis gaat.
Gitaren hebben geen serienummer. Dan zou ik ook foto's waarmee ik kan aantonen dat die gitaar van mij is niet op Internet zetten.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:00 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dat dus. Geef gewoon es wat meer info, TS. En waarom is het bedrag weggehaald?
Jawel hoor.quote:Op donderdag 25 juni 2009 15:08 schreef blaatertje het volgende:
[..]
Gitaren hebben geen serienummer.
Goed, niet allemaal. En aangezien het om een vingate gitaar gaat, zit de kans er in dat die er geen heeft.quote:
Als het een vintage gitaar is die flink wat waard is (Fender, Gibson) heeft hij als het goed is een serienummer.quote:Op donderdag 25 juni 2009 16:14 schreef blaatertje het volgende:
[..]
Goed, niet allemaal. En aangezien het om een vingate gitaar gaat, zit de kans er in dat die er geen heeft.
De kans is nog veel groter dat de eigenaar die niet heeft.
Je wil 'm niet terug? Alleen maar zoveel mogelijk geld vangen?quote:Op donderdag 25 juni 2009 15:17 schreef MetalMessiah het volgende:
Bij dit soort dingen gaat het ook over strategie, wat kan ik bewijzen, wat kan de ander aantonen, wat kan wie aannemelijk maken, wat is de waarde van een oldtimer, wat was de staat van het apparaat. Hoe kan ik de argumenten ontkrachten van de tegenpartij enz enz. Je weet nu eenmaal nooit wie hier mee leest.
Serienummers op gitaren stellen geen reet voor, zelfs het dateren van een gitaar aan de hand van onderdelen is niet vrij van risico; zoveel wordt er gefraudeerd in die wereld.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 13:16 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Als het een vintage gitaar is die flink wat waard is (Fender, Gibson) heeft hij als het goed is een serienummer.
Volgens mij is dat helemaal geen punt; TS heeft schade door een derde partije en die kan hij alleen verhalen op die betreffende partij. De reperateur zal vervolgens moeten verhalen op zijn verzekering. Er zit een discrepantie tussen verwijtbaar en aansprakelijk stellen..quote:Op vrijdag 26 juni 2009 15:30 schreef Pandora73 het volgende:
Punt is alleen: wat heeft die winkel verkeerd gedaan?
enz.
Hij heeft inderdaad schade door een partij, die hij alleen kan verhalen op de betreffende partij. Alleen is die partij niet de reparateur maar de dief! De reparateur kan hier ook niets aan doen (ga ik even vanuit)quote:Op maandag 29 juni 2009 11:51 schreef Billy_daKid het volgende:
[..]
Volgens mij is dat helemaal geen punt; TS heeft schade door een derde partije en die kan hij alleen verhalen op die betreffende partij. De reperateur zal vervolgens moeten verhalen op zijn verzekering. Er zit een discrepantie tussen verwijtbaar en aansprakelijk stellen..
Je mag toch aannemen dat een reparateur een verzekering heeft voor de onder zijn hoede zijnde instrumenten. En dat die verzekering inbraak en/of insluiping en diefstal dekt. Waarschijnlijk op voorwaarde dat de reparateur zijn winkel deugdelijk afsluit.quote:Op maandag 29 juni 2009 12:02 schreef Pandora73 het volgende:
Hij heeft inderdaad schade door een partij, die hij alleen kan verhalen op de betreffende partij. Alleen is die partij niet de reparateur maar de dief! De reparateur kan hier ook niets aan doen (ga ik even vanuit)
Alleen wanneer de reparateur vergeten is de deur op slot te doen of zoiets, kan je hem succesvol aansprakelijk stellen.
Helaas werkt het niet zo simpel.quote:Op maandag 29 juni 2009 14:37 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Je mag toch aannemen dat een reparateur een verzekering heeft voor de onder zijn hoede zijnde instrumenten. En dat die verzekering inbraak en/of insluiping en diefstal dekt. Waarschijnlijk op voorwaarde dat de reparateur zijn winkel deugdelijk afsluit.
Ik zie niet in waarom TS de reparateur niet aansprakelijk zou kunnen stellen. De gitaar was onder zijn hoede en dus is hij daar verantwoordelijk voor. Hoe vervelend het ook voor de man is dat ook hij slachtoffer is van die inbraak.
Nope... Mijn inboedelverzekering is voor MIJN spullen.quote:
Als dat ding gejat is, zal 'ie 'm moeilijk van de reparateur terug kunnen krijgen, denk je niet?quote:Op vrijdag 26 juni 2009 13:29 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Je wil 'm niet terug? Alleen maar zoveel mogelijk geld vangen?
Prima, dan mag je hem zelf betalen aan me.quote:Op maandag 29 juni 2009 17:48 schreef Pandora73 het volgende:
Nope... Mijn inboedelverzekering is voor MIJN spullen.
Jouw spullen zijn op jouw verzekering verzekerd. Maar niet buitenshuis. Maar misschien weer wel in een winkel/reparatie-toko, mits goed afgesloten enzovoorts. (Maar dan hebben we het over gewone dagdagelijkse spullen. Voor kostbaarheden en bijzondere bezittingen gelden sowieso beperkingen en maximeringen.)
Anders kan de hele straat zich verzekeren via 1 persoon, want toevallig had je je spullen aan die persoon uitgeleend die dag...
En mijn aansprakelijkheidsverzekering dekt het ook niet, want die dekt alleen als er sprake is van een onrechtmatige daad die ik heb begaan. En dat heb ik niet. Dat heeft de dief namelijk gedaan; ik heb de fiets netjes op slot in de schuur gezet, weet je nog.
Als het een bijzonder model is en als hij evt ook nog het serienummer heeft dan is zo'n instrument in Nederland zo goed als onverkoopbaar. Het is een kleine markt. TS wil hier verder geen bijzonderheden posten omdat het zou kunnen dat dat zijn claim negatief zou beďnvloeden. Dat het instrument wel eens opgespoord zou kunnen worden als meer mensen wisten hoe of wat, lijkt niet van belang. Vandaar mijn vraag, wijsneus.quote:Op maandag 29 juni 2009 17:56 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Als dat ding gejat is, zal 'ie 'm moeilijk van de reparateur terug kunnen krijgen, denk je niet?.
Op grond waarvan precies?quote:Op maandag 29 juni 2009 18:07 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Prima, dan mag je hem zelf betalen aan me.
En dan ben ik zonder meer mijn fiets kwijt? Jij bent een lekkere.quote:Op maandag 29 juni 2009 21:23 schreef Pandora73 het volgende:
Op grond waarvan precies?
Wil je een vordering op mij kunnen instellen, moet je daar wel een grond voor hebben. En zolang ik niet aansprakelijk ben, hoef ik niets te betalen.
Dus jij denkt ook dat als je bijv. een auto huurt, en deze wordt gestolen dan hoef je de verhuurder dus niets te vergoeden?quote:Op maandag 29 juni 2009 21:23 schreef Pandora73 het volgende:
Wil je een vordering op mij kunnen instellen, moet je daar wel een grond voor hebben. En zolang ik niet aansprakelijk ben, hoef ik niets te betalen.
Ja, want ze had de auto netjes op slot gedaanquote:Op maandag 29 juni 2009 21:59 schreef bug_me_not2 het volgende:
Dus jij denkt ook dat als je bijv. een auto huurt, en deze wordt gestolen dan hoef je de verhuurder dus niets te vergoeden?
En toch praat Pandora geen onzin. Op de reparateur rust een zekere bewaar- en dus zorgplicht en die zal ook wel omvatten dat hij de nodige maatregelen treft om diefstal tegen te gaan (dus niet dat hij zon gitaar buiten laat liggen ofzo) maar het enkele feit dat de gitaar gestolen is, hoeft nog niet te betekenen dat de reparateur in die verplichting tekort is geschoten. Het valt niet uit te sluiten dat TS in dat opzicht nog een (lastige) bewijslast heeft.quote:Op maandag 29 juni 2009 21:51 schreef Rewimo het volgende:
[..]
En dan ben ik zonder meer mijn fiets kwijt? Jij bent een lekkere.
Een dergelijk geval valt gewoon onder jouw verzekering. En die gitaar valt onder de verzekering van de reparateur. In de OP geeft TS al aan dat de reparateur hem gevraagd heeft om een schadeclaim in te dienen. Dat vraagt hij niet voor niets natuurlijk, dat vraagt hij voor zijn verzekering.
en dus naar redelijkheid voldaan aan de zorgplicht. Waarom zou dat dan niet vallen onder 6:75BW? Dan hebben we toch niet zondermeer te maken met een toerekenbare tekortkoming?quote:Op maandag 29 juni 2009 22:01 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Ja, want ze had de auto netjes op slot gedaan
Nee, je verzekering dekt in principe alleen jouw eigen spullen. Niet die van mij. Ook niet al die spullen op dat moment in jouw huis staan.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 10:21 schreef Rewimo het volgende:
Ik heb een verzekering. En dan ga ik ervan uit dat die jouw fiets vergoedt als die bij mij staat gestald, netjes achter slot en grendel, en hij wordt gestolen. Juist omdat ik zorgvuldig ben geweest zal mijn verzekering dan uitkeren. Als ik de fiets ergens buiten laat slingeren, onafgesloten en hij wordt dŕn gestolen, dan ik het mijn schuld en moet ik dat zelf vergoeden. Daarvoor keert mijn verzekering geen cent uit. En terecht.
Mensen, zo werkt het niet!quote:Op dinsdag 30 juni 2009 10:37 schreef DrD00m het volgende:
Fiets verhaal doet er niet echt toe aangezien je niet een winkel bent.
Op het moment dat je je gitaar wegbrengt naar een gitaar-reparatie winkel, is de winkel verantwoordelijk voor je gitaar. Wordt het gejat, is de winkel dus verantwoordelijk dat de gitaar weg is. De winkel zal dus niet zeggen : tsjah, oepsie.. gejat. Je kunt fluiten naar je gitaar/geld. Dat is te makkelijk en zo werkt het niet
En als de verzekering het niet dekt, zal de winkel het gewoon uit eigen zak moeten gaan betalen.
Heeft in dit geval geen zin aangezien hij de gitaar bij iemand anders heeft achtergelaten. In dat geval kan je nog zo'n dure verzekering hebben, maar zal er niks worden uitgekeerd.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 10:48 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Heb jij een dure gitaar? Moet je hem ook zelf goed verzekeren. Simple as that.
Laten we in ieder geval vooropstellen dat niet de winkel maar de dief in de eerste plaats verantwoordelijk is voor het wegnemen van de gitaar. Daarnaast is de zorgverplichting van de reparateur ten aanzien van de gitaar een inspanningsverbintenis. De reparateur moet de nodige maatregelen treffen om zo zorgvuldig mogelijk met de gitaar om te springen. Dat betekent dus niet dat de reparateur moet garanderen dat er niets met de gitaar gebeurt. Het kan goed zijn dat de reparateur voldoende inspanningen heeft verricht om de gitaar voor diefstal of schade te behoeden maar dat door een oorzaak die buiten zijn macht staat, de gitaar toch weg of beschadigd is. Dan ontbreekt de aansprakelijkheid.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 10:37 schreef DrD00m het volgende:
Fiets verhaal doet er niet echt toe aangezien je niet een winkel bent.
Op het moment dat je je gitaar wegbrengt naar een gitaar-reparatie winkel, is de winkel verantwoordelijk voor je gitaar. Wordt het gejat, is de winkel dus verantwoordelijk dat de gitaar weg is. De winkel zal dus niet zeggen : tsjah, oepsie.. gejat. Je kunt fluiten naar je gitaar/geld. Dat is te makkelijk en zo werkt het niet
En als de verzekering het niet dekt, zal de winkel het gewoon uit eigen zak moeten gaan betalen.
Het aansprakelijkheidsrecht, geregeld in boek 6 van het Burgerlijk Wetboek, denkt daar toch echt anders over.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 11:09 schreef DrD00m het volgende:
De winkel is verantwoordelijk voor de gitaar vanaf het moment van inname tot het moment van uitgave terug naar de klant. Gebeurd er in de tussentijd iets met de gitaar, of hij er nu invloed op heeft of niet, is hij de verantwoordelijke. Het gaat er niet om dat de winkelier iets verweten kan worden, maar hij draagt wel de verantwoordelijkheid. En die verantwoordelijkheid eist TS nu op.
Hangt er vanaf hoe je hem verzekerd hebt he. Er zijn best oplossingen voor dit soort situaties. Kosten wel geld, maar dan krijg je wel je geld terug als er wat gebeurt.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 11:11 schreef DrD00m het volgende:
[..]
Heeft in dit geval geen zin aangezien hij de gitaar bij iemand anders heeft achtergelaten. In dat geval kan je nog zo'n dure verzekering hebben, maar zal er niks worden uitgekeerd.
Redelijk handelend naar de aard van de spullen die je in je shop hebt.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 11:34 schreef DrD00m het volgende:
Dan rijst wel de volgende vraag : wanneer is een winkel voor zo'n zaak 'voldoende' beveiligd tegen diefstal? Enkel wanneer hij de deur op slot kan draaien? Of wanneer hij een extra knip erop heeft zitten, of moet hij toch ook zo'n rolluik voor z'n raam en deur hebben, en een alarm en event. een video-opname?
Ik kan wel maatregelen vinden waarmee je je winkel mee kan beveiligen, maar nergens kan ik een lijst vinden waarin staat aan welke voorwaarden je moet voldoen zodat je voor de wet bent ingedekt tegen diefstal.
Nee dat is dan ook typisch een vraag die hoofdzakelijk vanuit jurisprudentie moet worden beantwoord. Als TS de reparateur inderdaad voor de rechter daagt, is een van de vragen waar de rechter zich over moet buigen of en in hoeverre de reparateur aan die verplichting heeft voldaan. Dat zal, naar ik aanneem, in hoge mate gebeuren aan de hand van de feiten en omstandigheden van dit specifieke geval.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 11:34 schreef DrD00m het volgende:
Dan rijst wel de volgende vraag : wanneer is een winkel voor zo'n zaak 'voldoende' beveiligd tegen diefstal? Enkel wanneer hij de deur op slot kan draaien? Of wanneer hij een extra knip erop heeft zitten, of moet hij toch ook zo'n rolluik voor z'n raam en deur hebben, en een alarm en event. een video-opname?
Ik kan wel maatregelen vinden waarmee je je winkel mee kan beveiligen, maar nergens kan ik een lijst vinden waarin staat aan welke voorwaarden je moet voldoen zodat je voor de wet bent ingedekt tegen diefstal.
Hmmm , ik gok erop dat het nu sneller gaat jaquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 09:28 schreef MetalMessiah het volgende:
Het duurt allemaal te lang; de winkelier had een nieuwe gitaar beloofd maar ik wacht al maanden.
ik heb de winkelier voor de rechter gedaagd & beslag gelegd op zijn bankrekening (ja dat mag).
Kijken of het nu sneller gaat.
quote:
quote:
zou je denkenquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 12:50 schreef gigatech het volgende:
[..]
Hmmm , ik gok erop dat het nu sneller gaat ja
Ja....?quote:
Dat dusquote:Op vrijdag 6 november 2009 08:38 schreef Rewimo het volgende:
En ga je nou eindelijk nog eens vertellen wat tig mensen al gevraagd hebben: om wat voor gitaar gaat het nou eigenlijk?
Daar ben ik nu ondertussen ook wel benieuwd naar ja... Wie weet komt iemand hem nog wel ergens tegen!quote:Op vrijdag 6 november 2009 08:38 schreef Rewimo het volgende:
Mooi dat het opgelost is![]()
En ga je nou eindelijk nog eens vertellen wat tig mensen al gevraagd hebben: om wat voor gitaar gaat het nou eigenlijk?
De winkelier heeft de gitaar vergoed. Vanwege de specifieke redenen waarop zijn verzekeraar niet wilde uitbetalen, kon ik aannemelijk maken dat hij in zorgplicht tekort was geschoten; daarmee was de aansprakelijkheid geregeld.quote:
Met wat zou je dan genoegen nemen? een knieschijf? de hand van zijn dochter? z'n pokemon collectie?quote:Op vrijdag 6 november 2009 11:21 schreef TeleluvR het volgende:
Als mijn vintage gitaar gestolen zou worden, dan zou ik nooit genoegen nemen met een nieuwe. It's just not the same!
Nuff said.quote:Op zaterdag 7 november 2009 17:53 schreef MetalMessiah het volgende:
[..]
Met wat zou je dan genoegen nemen? een knieschijf? de hand van zijn dochter? z'n pokemon collectie?
A propos: wat voor een gitaar; als ik het zeg dan kan ik net zo goed mijn naam en adres er bij posten.
Een vintage gitaar? 6 maanden kranten rondbrengen om die te kopen?quote:Op vrijdag 6 november 2009 08:21 schreef MetalMessiah het volgende:
[..]Van de andere kant, ik heb destijds 6 maanden kranten rondgebracht om dat ding te kunnen kopen, ben er altijd zuinig opgeweest en het is een deel van mijn herinnering.
Dat is nu weg.
Oke, aannemelijk.quote:Op zaterdag 7 november 2009 17:53 schreef MetalMessiah het volgende:
De winkelier heeft de gitaar vergoed. Vanwege de specifieke redenen waarop zijn verzekeraar niet wilde uitbetalen, kon ik aannemelijk maken dat hij in zorgplicht tekort was geschoten; daarmee was de aansprakelijkheid geregeld.
Ach, hij is nu toch niet meer in je bezitquote:A propos: wat voor een gitaar; als ik het zeg dan kan ik net zo goed mijn naam en adres er bij posten.
Zeg je hier nou dat de verkoopprijs de inkoopprijs + 90% is? Want dat is dus echt niet zo...quote:Het bedrag dat ik eiste is voor hem 'harde cash'. Als muziekwinkel was het voor hem goedkoper om een soortgelijke gitaar zelf in te kopen en aan mij te geven. De opslag van een reguliere winkel in dit segment is namelijk zo'n 90% (excl korting). Maw, 5000 euro cash kost hem meer dan de inkoop van een gitaar met een bruto verkoopwaarde van 7500 euro. [dit zijn voorbeeldbedragen]. Vandaar het aanbod om een nieuwe te regelen. Voor mij als consument is dat uiteindelijk ook handiger.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |