abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69455687
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 15:00 schreef Rikketik het volgende:

[..]

Hehe, treffende omschrijving. Dat is eigenlijk precies waar ik ook last van heb, qua sociale stoornis dan. Eigenlijk vraag ik me bij al mijn acties af hoe de ander dan over mij denkt. En vaak vermijd ik dan die acties omdat ik te angstig ben voor de ander zijn gedachten. Die ik ironisch genoeg zelf in hun hoofd plaats, zeg maar.
Ik heb het juist precies de andere kant op. Het interesseert me bijzonder weinig wat andere mensen van mij vinden, op een paar uitzonderingen na natuurlijk .

Leidt ook wel eens tot situaties die ik makkelijk had kunnen vermijden als ik wat empatischer was. Kan irritant zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 27-05-2009 15:07:43 ]
  woensdag 27 mei 2009 @ 15:18:45 #142
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_69456062
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 15:04 schreef TumTum het volgende:

[..]

ik vermoed, met mijn huis-tuin-en-keuken psychologie, dat iedereen hier wel last van heeft. 'k denk alleen dat mensen die géén ADHD hebben zo'n gedachte makkelijker kunnen negeren, of gewoon langs zich heen laten gaan.
Nou ja, het is in de essentie gewoon pure faalangst. Ik heb het er toevallig vanmiddag nog met mijn therapeut over gehad en die zei dat, dat verregaande perfectionisme (wat voortkomt uit de gedachte dat je niet af wilt gaan) inderdaad wel vaker bij AD(H)D'ers voorkomt. Dit geldt niet voor iedere ADHD'er, maar veel hebben een jeugd gehad waarin ze door hun aandoening veel fouten hebben gemaakt en daar ook veelvuldig op gewezen zijn. Bijvoorbeeld telkens een leraar die op je mopperde omdat je niet zat op te letten in de klas. Perfectionisme is geen karaktereigenschap, het is een oplossingsstrategie.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  woensdag 27 mei 2009 @ 16:19:45 #143
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_69458200
Na 6 dagen Ritalin, met groots effect , het gaat écht goed, kan ik zeggen dat ik nu, zeker getest wil worden op ADD (of ADHD).
Heb een boekje gekocht, ADD - een hoofd vol prikkels (ofzoiets, van de Ankertjes-serie), en dat is écht, heel erg ''mij''.

Vrijdag naar de psychiater. Het zal toch niet, waar zijn hè?! Al die dingen die door mijn, autisme niet verklaard kunnen worden, daar is gewoon een naam voor! Maar of ik het echt heb? Dat kan (toch?), alleen de test uitwijzen? En welke tests zijn dat dan?

Ik heb al, een heel dik dossier bij het autisme centrum, met IQ-gegevens, en meer testresultaten..
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_69459272
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 12:41 schreef TumTum het volgende:

[..]

Mag ik vragen hie die problemen met sociaal gedrag zich uiten?
Ik wil niet al te veel kwijt ivm zijn privacy, maar even kort dan;
Hij heeft inderdaad weinig zelfvertrouwen.
Hij zegt vaak dat hij “toch stom is”. En dat hij lelijk is. En dat hij niks kan.
Dit is een totaal vertekend beeld van hem. Hij is juist superslim en bijzonder en lief (en mooi )
Hij wil er vreselijk graag bijhoren en aardig gevonden worden. Hierdoor dringt hij zich op aan anderen waardoor hij andere kinderen juist afstoot. Daardoor ontstaat er een vicieuze cirkel want hij gaat zich nog meer opdringen.

Onwetende ouders die niet willen dat hun kind met mijn kind speelt even buiten beschouwing gelaten want dat is weer een ander verhaal.

Die speltherapie waar jij het over hebt vind ik wel interessant.
Bedankt
pi_69459384
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 16:19 schreef Oxymoron het volgende:
Na 6 dagen Ritalin, met groots effect , het gaat écht goed, kan ik zeggen dat ik nu, zeker getest wil worden op ADD (of ADHD).
Wat fijn dat je er baat bij hebt, Oxymoron
  woensdag 27 mei 2009 @ 16:51:18 #146
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_69459391
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 16:19 schreef Oxymoron het volgende:
Hoe ben je aan die Ritalin gekomen? Wordt dat ook wel voorgeschreven om gewoon eens te testen of je AD(H)D hebt?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 27 mei 2009 @ 17:10:06 #147
104367 Thrackan
new and improved
pi_69460036
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 16:51 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Hoe ben je aan die Ritalin gekomen? Wordt dat ook wel voorgeschreven om gewoon eens te testen of je AD(H)D hebt?
In mijn vaders geval deed de psych het ook zo.
Eerste Ritalinnetje op een rustig moment, zeg een zondagmiddag of zo.
Doet het iets nuttigs, dan eens eentje voor het werk proberen.

En dat zo een weekje door.
Don't flatter yourself, let someone else do it for you.
  woensdag 27 mei 2009 @ 19:12:26 #148
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_69463839
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 16:48 schreef lily het volgende:

[..]

Hij zegt vaak dat hij “toch stom is”. En dat hij lelijk is. En dat hij niks kan.
Dit is een totaal vertekend beeld van hem. Hij is juist superslim en bijzonder en lief (en mooi )
Hij wil er vreselijk graag bijhoren en aardig gevonden worden. Hierdoor dringt hij zich op aan anderen waardoor hij andere kinderen juist afstoot. Daardoor ontstaat er een vicieuze cirkel want hij gaat zich nog meer opdringen.

Onwetende ouders die niet willen dat hun kind met mijn kind speelt even buiten beschouwing gelaten want dat is weer een ander verhaal.

Bedankt
Hoi Lily,

Het lijkt zo op hoe ik was als kind, ik was erg onzeker en vond mezelf waardeloos. Ik wist dat ik anders was dan de rest alleen niet hoe en wat en ik wou zo graag 'gewoon' meedoen met de rest. Ik snapte er niks van.

Mijn moeder heeft mij als kind op judo gedaan. Dat was voor mij een uitkomst want ik leerde voor mezelf opkomen, ik kon er heerlijk lomp 'stoeien' en het was ook nog eens heel stoer om op school over te vertellen. Dat was goed voor mijn zelfvertrouwen.

Dat opdringen heb ik als kind ook gedaan, ik wou zooooo graag! Maar helaas was het teleurstelling op teleurstelling tot ik vriendjes werd met kinderen die 'ook een beetje anders' waren. Omdat ik niet meer zo hard mijn best hoefde te doen om erbij te horen omdat zij 'net als ik' waren ging het ineens veel makkelijker. Op de middelbare school hadden we een soort eigen kliek van alternatieve (toen nog Alto's / Hardrockers) mensen waar iedereen zijn rare zelf kon zijn zonder dat je meteen afgefikt werd.

Ik weet niet of je zoontje andere kinderen met ADHD kent, maar het zou voor hem wel eens een enorme verademing kunnen zijn om met kinderen die 'net zoals hij' zijn te spelen, zodat hij zichzelf kan zijn zonder daarop afgerekend te worden. Ik weet van mijn broertje die ook ADHD heeft (arme moeder van ons) dat hij als kind het ook altijd beter kon vinden met andere ADHD-ers.

Succes en sterkte!
pi_69465120
Dank jullie wel voor de reacties. Erg fijn om te lezen (en vooral het begrip...wat een verademing).

Hij kent geen andere kinderen met ADHD. Hij is toch wel een vreemde eend in de bijt.
Maar jullie reacties sterken mij wel om het zeker goed in de gaten te houden en er wat mee te doen.

Hij zit nu op scouting maar ook daar loopt het sociaal gezien niet helemaal lekker en mist hij de aansluiting (en daar klaagt hij ook over). Op school heeft hij wel enkele vriendjes gelukkig.
  woensdag 27 mei 2009 @ 20:28:24 #150
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_69466610
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 16:48 schreef lily het volgende:

[..]

Hmm, dat is inderdaad een probleem. Lastige vicieuze cirkel om uit te komen, maar hij zal het toch grotendeels zelf moeten doen. Daar kan hij natuurlijk wel hulp bij moeten krijgen.
'k zou echt niet weten hoe je het het beste kan aanpakken.

quote:
Bedankt
Graag gedaan. 'k hoop van harte dat je er iets aan hebt. Hoop dat zo'n terpaie nog bestaat, we spreken in mijn geval wel over een jaar of 15 geleden. Maar aan de andere kant, met de huige kennis van ADHD kan zo'n theraphie alleen maar beter geworden zijn.

Succes ermee in ieder geval.
"Does it worry you that you don't talk any kind of sense? "
  woensdag 27 mei 2009 @ 20:38:42 #151
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_69467045
'k had graag nog even jullie mening over het volgende:

'k zat net met mn zus aan de telefoon om te vertellen over mijn diagnose van vanmiddag. Ook over de aanpak, therapie gecombineerd met medicijnen. De therapie vond ze een goed plan, maar die medicijnen vond ze maar niets. Ze is geeft les op een school voor moeilijk opvoedbare kindertjes en heeft genoeg kinderen compleet versuft van de ritalin in de klas gehad. Ook gedragsveranderingen enzo.

Nu vroeg ik me af of iemand ervaringen heeft met gedragsveranderingen door medicatie. Ik bedoel, als die door die medicijnen alles weer een beetje op de rit krijg is het mooi meegenomen, maar mijn hele persoonlijkheid erdoor veranderd...tja, dat wil ik ook dan weer niet.

Iemand ervaringen mee? Mn zei dat ze bij die kiddo's ook wel eens placebo's gebruiken, om ze laten inzien dat die medicijnen helemaal niet nodig zijn. Iemand daar ervaring mee?

En voor de goede orde, mn zus is een schat, alleen nogal van de down-to-earth type

[ Bericht 0% gewijzigd door TumTum op 27-05-2009 20:39:24 (oepsie) ]
pi_69471627
Ritalin is echt daaaaaaaaamn heavy, ik moet 10mg maar het sloeg in als een bom. Ik was echt voor het eerst rustig in m'n kop, heel vreemde ervaring. Of ik er mee doorga weet ik nog niet want ik had wel heb wel het gevoel enorm drugged te zijn.
pi_69479746
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 20:38 schreef TumTum het volgende:
Iemand ervaringen mee? Mn zei dat ze bij die kiddo's ook wel eens placebo's gebruiken, om ze laten inzien dat die medicijnen helemaal niet nodig zijn. Iemand daar ervaring mee?
Bij onze zoon hebben ze eerst een paar weken getest met ritalin en placebo's (dagboekjes bijhouden over hoe en wat)
Wij wisten uiteraard niet wanneer hij wat kreeg.

In zijn geval was het overduidelijk (het placebo haalde we er zo uit).
Zijn leven is echt heel positief veranderd door het gebruik van de ritalin. Ik ben vreselijk blij dat het bestaat.

Onze zoon is ook helemaal niet versuft.
Hij is nog steeds hyper en chaotisch en gewoon zichzelf, maar het haalt wel de scherpe kantjes ervan af zodat hij alles wat beter kan ordenen in zijn hoofd en wat beter kan luisteren. Hij krijgt zo net wat meer mee in de klas en dat is niet alleen prettig voor hem maar ook voor leerkrachten en medeklasgenootjes.

Ritalin heeft een slechte naam. Er zijn veel vooroordelen betreffende het gebruik ervan en ADHD op zichzelf.
Dat vinden wij erg jammer, want in ons geval bestaat het gewoon.
Wij hebben er 7 x 24 uur mee te maken, en het medicijn is voor ons (kind) een uitkomst.
  donderdag 28 mei 2009 @ 08:39:49 #154
238372 DrD00m
Hmmpf Hmmpf
pi_69479860
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 08:30 schreef lily het volgende:

[..]

Bij onze zoon hebben ze eerst een paar weken getest met ritalin en placebo's (dagboekjes bijhouden over hoe en wat)
Wij wisten uiteraard niet wanneer hij wat kreeg.

In zijn geval was het overduidelijk (het placebo haalde we er zo uit).
Zijn leven is echt heel positief veranderd door het gebruik van de ritalin. Ik ben vreselijk blij dat het bestaat.

Onze zoon is ook helemaal niet versuft.
Hij is nog steeds hyper en chaotisch en gewoon zichzelf, maar het haalt wel de scherpe kantjes ervan af zodat hij alles wat beter kan ordenen in zijn hoofd en wat beter kan luisteren. Hij krijgt zo net wat meer mee in de klas en dat is niet alleen prettig voor hem maar ook voor leerkrachten en medeklasgenootjes.

Ritalin heeft een slechte naam. Er zijn veel vooroordelen betreffende het gebruik ervan en ADHD op zichzelf.
Dat vinden wij erg jammer, want in ons geval bestaat het gewoon.
Wij hebben er 7 x 24 uur mee te maken, en het medicijn is voor ons (kind) een uitkomst.
Ik heb zelf op een montesorri school gezeten. Dat ging bij mij veel beter omdat je zelf kan beslissen wat je werk-tempo is en of je op dat moment aan rekenen wilt beginnen of dat je taal wilt doen. Ik had t/m halverwege groep 5 op een normale basisschool gezeten maar daar kon ik niet goed klassikaal meedraaien omdat ik moeite had met klassikaal NU rekenen en als je klaar bent stil op je stoel moeten blijven zitten tot de rest klaar is.

Z'n school lijkt mij wel een uitkomst voor iemand die AD(H)D heeft.
pi_69480134
Ze pakken het wel goed op hoor.
Hij heeft een eigen werkmap met ander werk. Hij is erg slim en loopt voor op de lestof.
Hij hoeft zo nooit zonder werk te zitten.

Het meedraaien in de klas gaat nu ook heel erg goed. Geluk natuurlijk dat ie alles zo snel oppikt (hij is erg autodidactisch).

Zaken die hem niet interesseren krijgt hij moeilijk mee, dan luistert hij slecht, let niet op en weet het dan niet.

De problemen onstaan juist bij de vrijere situaties zoals de pauzes, knutselen (heeft ie sowieso een hekel aan), oefenen voor bijvoorbeeld toneelstukjes enzo.

maar ik vertel alweer te veel eigenlijk, vind ie vast niet leuk

[ Bericht 18% gewijzigd door lily op 28-05-2009 09:04:45 ]
  donderdag 28 mei 2009 @ 09:39:29 #156
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_69481115
Zo! net het adhd gesprek gehad met mn moeder erbij. Pff ik was echt zenuwachtig en zit nu nog ene beetje na te shaken. maar het ging wel goed en gelukkig bevestigde mijn moeder wel de dingen die ik zelf dacht.
ik vroeg aan het einde aan de psychiater: wat is je indruk? zegt ie: je scoort wel vrij hoog, maar ik wil het ook nog met je psycholoog bespreken... Dat is wel goed en logisch natuurlijk, om ook uit te sluiten dat de symptomen niet door andere dingen komen. maar zo gedurende het gesprek herkende ik in ieder geval heel sterk de ADD symptomen. De H weet ik niet zo zeker. wel een beetje maar misschien niet al te extreem.
Over 2 weken moet ik weer terugkomen en dan hoor ik het + een behandelplan. Ik hoop echt dat ze met een goed behandelplan komen. De groepstherapie die ik nu heb die helpt me wel, en is zeker nuttig maar ik los er niet alles mee op naar mijn gevoel!
Anyway, dit worden 2 spannende weekjes afwachten.
Oh en ik heb gisteren trouwens een wake-up light gekocht, en vanmorgen voor het eerst daarmee wakker geworden (om half 7...moest extra vroeg op ivm riagg) en het licht had ik niet gezien (te zacht gezet) maar ik hoorde zo vogels fluiten en ik dacht zo het is druk buiten zeg. Maar na een tijdje dacht ik: oh verrek dat is mn wekker! haha... maar ik stond meteen naast mn bed iig. (ook van de zenuwen denk ik) maar iig wel beter dan shakira op mijn mobiel die me wekt!!!
zo nu ff thee drinken met mams en een beetje kalmeren....
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_69482460
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 20:38 schreef TumTum het volgende:
'k had graag nog even jullie mening over het volgende:

'k zat net met mn zus aan de telefoon om te vertellen over mijn diagnose van vanmiddag. Ook over de aanpak, therapie gecombineerd met medicijnen. De therapie vond ze een goed plan, maar die medicijnen vond ze maar niets. Ze is geeft les op een school voor moeilijk opvoedbare kindertjes en heeft genoeg kinderen compleet versuft van de ritalin in de klas gehad. Ook gedragsveranderingen enzo.

Nu vroeg ik me af of iemand ervaringen heeft met gedragsveranderingen door medicatie. Ik bedoel, als die door die medicijnen alles weer een beetje op de rit krijg is het mooi meegenomen, maar mijn hele persoonlijkheid erdoor veranderd...tja, dat wil ik ook dan weer niet.

En voor de goede orde, mn zus is een schat, alleen nogal van de down-to-earth type
Hier nog maar een reactie: mijn vriend heeft ADD en gebruikt dextro-amfetamine (heeft eerder Ritalin gebruikt). Geen sprake van persoonlijkheidsverandering, hij wordt er georganiseerder van en kan dingen (afspraken, dingetjes die ik heb gezegd, taken) echt beter onthouden. Ik kan aan zijn meer/minder warrig zijn merken of hij zijn pilletje netjes heeft geslikt of niet Van de Ritalin kreeg hij soms een wat opgejaagd gevoel, bij dextro-amfetamine heeft hij daar helemaal geen last van. Maar bijwerkingen zijn natuurlijk per persoon erg verschillend.
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_69483399
Ik heb zojuist drie kwartier besteed aan het binnenstebuiten keren van alle stapeltjes en lades hier in huis, op zoek naar het afhaalbericht voor m'n ov. Tot ik ineens een ingeving kreeg: de map waar ik alles wat de ib-groep me stuurt in bewaar

Dit wordt weer zo'n dag vrees ik.....
  donderdag 28 mei 2009 @ 10:52:46 #159
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_69483504
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 10:50 schreef _Ophelia_ het volgende:
Ik heb zojuist drie kwartier besteed aan het binnenstebuiten keren van alle stapeltjes en lades hier in huis, op zoek naar het afhaalbericht voor m'n ov. Tot ik ineens een ingeving kreeg: de map waar ik alles wat de ib-groep me stuurt in bewaar

Dit wordt weer zo'n dag vrees ik.....
Ik ben benieuwd, houd ons op de hoogte .
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  donderdag 28 mei 2009 @ 11:34:36 #160
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_69485097
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 22:21 schreef TC_Artemis het volgende:
Ritalin is echt daaaaaaaaamn heavy, ik moet 10mg maar het sloeg in als een bom. Ik was echt voor het eerst rustig in m'n kop, heel vreemde ervaring. Of ik er mee doorga weet ik nog niet want ik had wel heb wel het gevoel enorm drugged te zijn.
Daar ben ik dus ook een beetje bang voor, het middel moet niet erger dan de kwaal zijn. als ik geblowt heb ben ik er ook telkens mee bezig om mensen het door hebben, kan me bijna niet voorstellen dat ik daar niet mee bezig ben als ik me drugged voel door ritalin.

Maar zoals je zei, het kan bij iedereen anders werken. Zit er alleen ff mee in mn hoofd dat mn zus zo negatief reageerde op medicijngebruik, maar 'k heb ook het idee dat ze niet helemaal doorheeft wat het adhd inhoudt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')