quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:36 schreef Robbiej het volgende:
Zo,
.
De reden dat ik weer aan de ritalin wil is omdat ik steeds vaker het gevoel heb dat ik niet kan discusseren.. ik kom argumenten te kort en kan ze ook niet uit m'n geheugen halen. Ook als iemand een verhaal tegen me ophangt dan ben ik vaak alweer een hoop dingen vergeten als daar vragen over komen. (Kan iemand zich hier in vinden?)
verslavingsgevoelig: jaquote:Ook ben ik redelijk verslavingsgevoelig.. ik rook, ik drink (de laatste tijd steeds meer) maar ik kan ook verslaafd zijn aan situaties en omgevingen.. dat ik gewoon niet meer weg wil! (iemand?)
ik weet overigens zelf niet of ik adhd heb, dat hoor ik over een aantal weken als het goed is. maar bovenstaande dingen herken ik wel.quote:heeft iemand nog tips voor mij? ik heb vroeger wel vaker ritalin gehad maar ben er altijd weer mee gestopt omdat het of niet meer werkte of omdat ik weer zoveel dingen las over dit medicijn dat het me verstandiger leek om te stoppen..
wat mij belangrijk lijkt voor zijn opvoeding is dat hij niet teveel het gevoel krijgt dat hij vervelend, moeilijk of niet goed is. doordring hem van het feit dat je hem zo'n leuk joch vindt zoals je hier ook schrijft. zelfvertrouwen geven en het gevoel dat je hem als ouders waardeert om wie hij is lijkt me voor zo'n jong iemand nog het belangrijkste. (dit even uit eigen ervaring dat ik me er altijd aan dood ergerde dat mijn moeder er de nadruk op legde naar mijn gevoel dat ik lastig was, terwijl ik juist wilde horen dat ze me lief vond, die behoefte aan goedkeuring is nogal lang blijven hangen bij mij zeg maar)quote:Op woensdag 27 mei 2009 11:35 schreef lily het volgende:
Ik lees hier vaak mee omdat ik een zoon van 8 heb met ADHD. Ik ben gewoon nieuwsgierig naar ervaringen en meningen van volwassen ADHD-ers. Daar kan ik vast wat van leren voor de toekomst (wat staat hem eventueel te wachten enzo).
Hij heeft veel problemen gehad op school maar sinds hij ritalin krijgt gaat dat gelukkig een stuk beter. Wel gaat het sociaal vaak moeizaam en dat breekt mijn hart.
Ik probeer hem ook aan het verstand te brengen dat zijn eigen gedrag vaak de problemen veroorzaakt maar ik krijg het hem niet goed bij gebracht.
Ik vind dat zo zonde want het is zo'n leuk joch.
De kinderpsych vindt gedragstherapie wel een goed idee maar vindt hem nog wat jong. De ritalin zorgt er nu voor dat hij zo goed mogelijk door de basisschool komt.
Wat vinden jullie als ervaringsdeskundigen?
Nog een jaar of 2 mee wachten? En wat zou een goede therapie zijn?
Ik heb laatst een beoordeling op werk gekregen waarin stond dat ik moest accepteren dat andere mensen ook een eigen mening konden hebben. Op het moment dat ik overtuigd ben van mijn gelijk (heb altijd gelijk hehe) in een discussie kan en blijf ik dan ook andere argumenten weerleggen. Mocht iemand anders mijn argument weerleggen of accepteren kan ik vaak pas een discussie afsluiten.quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:36 schreef Robbiej het volgende:
De reden dat ik weer aan de ritalin wil is omdat ik steeds vaker het gevoel heb dat ik niet kan discusseren.. ik kom argumenten te kort en kan ze ook niet uit m'n geheugen halen. Ook als iemand een verhaal tegen me ophangt dan ben ik vaak alweer een hoop dingen vergeten als daar vragen over komen. (Kan iemand zich hier in vinden?)
Ook moet ik autorijden voor mijn werk. hoe gaan jullie hier mee om? ik weet dat ik veel beter autorij met dan zonder (in de zin van snelheidsovertredingen)
Mag ik vragen hie die problemen met sociaal gedrag zich uiten?quote:Op woensdag 27 mei 2009 11:35 schreef lily het volgende:
Ik lees hier vaak mee omdat ik een zoon van 8 heb met ADHD. Ik ben gewoon nieuwsgierig naar ervaringen en meningen van volwassen ADHD-ers. Daar kan ik vast wat van leren voor de toekomst (wat staat hem eventueel te wachten enzo).
Hij heeft veel problemen gehad op school maar sinds hij ritalin krijgt gaat dat gelukkig een stuk beter. Wel gaat het sociaal vaak moeizaam en dat breekt mijn hart.
Ik probeer hem ook aan het verstand te brengen dat zijn eigen gedrag vaak de problemen veroorzaakt maar ik krijg het hem niet goed bij gebracht.
Ik vind dat zo zonde want het is zo'n leuk joch.
De kinderpsych vindt gedragstherapie wel een goed idee maar vindt hem nog wat jong. De ritalin zorgt er nu voor dat hij zo goed mogelijk door de basisschool komt.
Wat vinden jullie als ervaringsdeskundigen?
Nog een jaar of 2 mee wachten? En wat zou een goede therapie zijn?
Therapie hoeft helemaal niet serieus te zijn, zoals ik al schreef, 'k heb als kind speltherapie gevolgd en dat heb ik nooit als serieus ervaren. Een goede kindertherapeut weet ook wel hoe hij zijn therapie als een spelletje kan verpakken.quote:Op woensdag 27 mei 2009 11:51 schreef Murmeli het volgende:
[..]
wat mij belangrijk lijkt voor zijn opvoeding is dat hij niet teveel het gevoel krijgt dat hij vervelend, moeilijk of niet goed is. doordring hem van het feit dat je hem zo'n leuk joch vindt zoals je hier ook schrijft. zelfvertrouwen geven en het gevoel dat je hem als ouders waardeert om wie hij is lijkt me voor zo'n jong iemand nog het belangrijkste. (dit even uit eigen ervaring dat ik me er altijd aan dood ergerde dat mijn moeder er de nadruk op legde naar mijn gevoel dat ik lastig was, terwijl ik juist wilde horen dat ze me lief vond, die behoefte aan goedkeuring is nogal lang blijven hangen bij mij zeg maar)
verder voor therapie weet ik het niet. er zijn volgens mij ook therapievormen die goed zijn voor kinderen, dat ze al spelenderwijs dingen leren. een vriendin van mij heeft dramatherapie gestudeerd, ik weet niet heel precies wat dat inhoudt maar dat lijkt me typisch iets wat voor kinderen geschikt is.
maargoed, je wilt de tijd van een jong kind ook niet teveel vullen met serieuze therapie dingen, hij moet ook vooral lekker kunnen spelen en ravotten en doen....
succes....!
ja dat is wel tof ja!!! ik weet alleen van een ex van mij die had heel veel dingen (niet echt therapie maar dingen gericht op zijn leesblindheid) en die baalde er altijd van. die wilde gewoon buiten spelen en geen gezeik over wat ie allemaal niet kon/niet goed deed. daarom bracht ik het naar voren.quote:Op woensdag 27 mei 2009 12:48 schreef TumTum het volgende:
[..]
Therapie hoeft helemaal niet serieus te zijn, zoals ik al schreef, 'k heb als kind speltherapie gevolgd en dat heb ik nooit als serieus ervaren. Een goede kindertherapeut weet ook wel hoe hij zijn therapie als een spelletje kan verpakken.
Ik keek in ieder geval altijd uit naar mijn wekelijkse 'sessie'
waarschijnlijk komt het daar wel door dan. collega van me die slikt sinds een week of 2 concerta in een heel lage dosis. en bij hem helpt het dus alleen thuis. buiten als er veel prikkels zijn dan helpt het niet zo veel meer. hij heeft nu ook ophoging van de dosis gekregen, het was nog zijn begindosis....quote:Op woensdag 27 mei 2009 13:02 schreef RvLaak het volgende:
Ik heb vandaag het gevoel alsof de conerta totaal niet werkt. Ben net zo druk in mijn hoofd en doen. Komt wss door de enorme drukte om me heen. Beatrix heeft mn werklocatie "vereerd" met een bezoek -> enorm veel mensen + beveiliging.
Hehe, treffende omschrijving. Dat is eigenlijk precies waar ik ook last van heb, qua sociale stoornis dan. Eigenlijk vraag ik me bij al mijn acties af hoe de ander dan over mij denkt. En vaak vermijd ik dan die acties omdat ik te angstig ben voor de ander zijn gedachten. Die ik ironisch genoeg zelf in hun hoofd plaats, zeg maar.quote:Op woensdag 27 mei 2009 12:31 schreef TumTum het volgende:
(...) het 'wat zullen ze wel niet vinden van me'-syndroom.
ik vermoed, met mijn huis-tuin-en-keuken psychologie, dat iedereen hier wel last van heeft. 'k denk alleen dat mensen die géén ADHD hebben zo'n gedachte makkelijker kunnen negeren, of gewoon langs zich heen laten gaan.quote:Op woensdag 27 mei 2009 15:00 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Hehe, treffende omschrijving. Dat is eigenlijk precies waar ik ook last van heb, qua sociale stoornis dan. Eigenlijk vraag ik me bij al mijn acties af hoe de ander dan over mij denkt. En vaak vermijd ik dan die acties omdat ik te angstig ben voor de ander zijn gedachten. Die ik ironisch genoeg zelf in hun hoofd plaats, zeg maar.
Ik heb het juist precies de andere kant op. Het interesseert me bijzonder weinig wat andere mensen van mij vinden, op een paar uitzonderingen na natuurlijkquote:Op woensdag 27 mei 2009 15:00 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Hehe, treffende omschrijving. Dat is eigenlijk precies waar ik ook last van heb, qua sociale stoornis dan. Eigenlijk vraag ik me bij al mijn acties af hoe de ander dan over mij denkt. En vaak vermijd ik dan die acties omdat ik te angstig ben voor de ander zijn gedachten. Die ik ironisch genoeg zelf in hun hoofd plaats, zeg maar.
Nou ja, het is in de essentie gewoon pure faalangst. Ik heb het er toevallig vanmiddag nog met mijn therapeut over gehad en die zei dat, dat verregaande perfectionisme (wat voortkomt uit de gedachte dat je niet af wilt gaan) inderdaad wel vaker bij AD(H)D'ers voorkomt. Dit geldt niet voor iedere ADHD'er, maar veel hebben een jeugd gehad waarin ze door hun aandoening veel fouten hebben gemaakt en daar ook veelvuldig op gewezen zijn. Bijvoorbeeld telkens een leraar die op je mopperde omdat je niet zat op te letten in de klas. Perfectionisme is geen karaktereigenschap, het is een oplossingsstrategie.quote:Op woensdag 27 mei 2009 15:04 schreef TumTum het volgende:
[..]
ik vermoed, met mijn huis-tuin-en-keuken psychologie, dat iedereen hier wel last van heeft. 'k denk alleen dat mensen die géén ADHD hebben zo'n gedachte makkelijker kunnen negeren, of gewoon langs zich heen laten gaan.
Ik wil niet al te veel kwijt ivm zijn privacy, maar even kort dan;quote:Op woensdag 27 mei 2009 12:41 schreef TumTum het volgende:
[..]
Mag ik vragen hie die problemen met sociaal gedrag zich uiten?
Wat fijn dat je er baat bij hebt, Oxymoronquote:Op woensdag 27 mei 2009 16:19 schreef Oxymoron het volgende:
Na 6 dagen Ritalin, met groots effect, het gaat écht goed, kan ik zeggen dat ik nu, zeker getest wil worden op ADD (of ADHD).
Hoe ben je aan die Ritalin gekomen? Wordt dat ook wel voorgeschreven om gewoon eens te testen of je AD(H)D hebt?quote:Op woensdag 27 mei 2009 16:19 schreef Oxymoron het volgende:
Na 6 dagen Ritalin, met groots effect, het gaat écht goed, kan ik zeggen dat ik nu, zeker getest wil worden op ADD (of ADHD).
In mijn vaders geval deed de psych het ook zo.quote:Op woensdag 27 mei 2009 16:51 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Hoe ben je aan die Ritalin gekomen? Wordt dat ook wel voorgeschreven om gewoon eens te testen of je AD(H)D hebt?
Hoi Lily,quote:Op woensdag 27 mei 2009 16:48 schreef lily het volgende:
[..]
Ik wil niet al te veel kwijt ivm zijn privacy, maar even kort dan;
Hij heeft inderdaad weinig zelfvertrouwen.
Hij zegt vaak dat hij “toch stom is”. En dat hij lelijk is. En dat hij niks kan.
Dit is een totaal vertekend beeld van hem. Hij is juist superslim en bijzonder en lief (en mooi)
Hij wil er vreselijk graag bijhoren en aardig gevonden worden. Hierdoor dringt hij zich op aan anderen waardoor hij andere kinderen juist afstoot. Daardoor ontstaat er een vicieuze cirkel want hij gaat zich nog meer opdringen.
Onwetende ouders die niet willen dat hun kind met mijn kind speelt even buiten beschouwing gelaten want dat is weer een ander verhaal.
Die speltherapie waar jij het over hebt vind ik wel interessant.
Bedankt
Hmm, dat is inderdaad een probleem. Lastige vicieuze cirkel om uit te komen, maar hij zal het toch grotendeels zelf moeten doen. Daar kan hij natuurlijk wel hulp bij moeten krijgen.quote:Op woensdag 27 mei 2009 16:48 schreef lily het volgende:
[..]
Ik wil niet al te veel kwijt ivm zijn privacy, maar even kort dan;
Hij heeft inderdaad weinig zelfvertrouwen.
Hij zegt vaak dat hij “toch stom is”. En dat hij lelijk is. En dat hij niks kan.
Dit is een totaal vertekend beeld van hem. Hij is juist superslim en bijzonder en lief (en mooi)
Hij wil er vreselijk graag bijhoren en aardig gevonden worden. Hierdoor dringt hij zich op aan anderen waardoor hij andere kinderen juist afstoot. Daardoor ontstaat er een vicieuze cirkel want hij gaat zich nog meer opdringen.
Graag gedaan.quote:Die speltherapie waar jij het over hebt vind ik wel interessant.
Bedankt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |