abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 mei 2009 @ 10:36:25 #126
127956 Robbiej
Hit any user to continue.
pi_69446907
Zo,

Vandaag toch maar de stap genomen om het nog eens te proberen met ritalin.
Ik heb bij de apotheker ook expliciet gevraagd om "Ritalin" en geen merkloze variant.

Om het te proberen moet ik eerst 2x10mg per dag nemen (1x 10 mg smorgens en 1x smiddags)

Is dit niet wat weinig voor een volwassen vent van 84 kg? maar wellicht moet het weer wennen.
De reden dat ik weer aan de ritalin wil is omdat ik steeds vaker het gevoel heb dat ik niet kan discusseren.. ik kom argumenten te kort en kan ze ook niet uit m'n geheugen halen. Ook als iemand een verhaal tegen me ophangt dan ben ik vaak alweer een hoop dingen vergeten als daar vragen over komen. (Kan iemand zich hier in vinden?)

Ook is mijn concentratie de laatste tijd ver te zoeken..

Daarnaast heb ik aangegeven dat ik vermoed dat er meerdere dingen spelen met mij.. ADHD is vroeger geconstateerd maar de H mag wel weg vermoed ik. aangezien ik totaal niet hyperactief meer ben.

Ook heb ik wel eens last van dwanghandelingen in de zin van overmatig controleren of het de kraan dicht is, of dat de deur wel op slot is, noem het maar op

Ook ben ik redelijk verslavingsgevoelig.. ik rook, ik drink (de laatste tijd steeds meer) maar ik kan ook verslaafd zijn aan situaties en omgevingen.. dat ik gewoon niet meer weg wil! (iemand?)

Drinken ga ik vanaf nu heel weinig nog doen aangezien ritalin ook invloed heeft op de lever wil ik deze natuurlijk niet te zwaar belasten..

De huisarts gaat mij daarom ook op de wachtlijst bij een psychiater zetten in de hoop wat meer te weten te komen.

heeft iemand nog tips voor mij? ik heb vroeger wel vaker ritalin gehad maar ben er altijd weer mee gestopt omdat het of niet meer werkte of omdat ik weer zoveel dingen las over dit medicijn dat het me verstandiger leek om te stoppen..

Mag je paracetamol trouwens gewoon slikken met ritalin? begin al aardig hoofdpijn te krijgen van m'n 1e pilletje..

Ook moet ik autorijden voor mijn werk. hoe gaan jullie hier mee om? ik weet dat ik veel beter autorij met dan zonder (in de zin van snelheidsovertredingen)
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
  woensdag 27 mei 2009 @ 11:18:50 #127
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_69448359
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:36 schreef Robbiej het volgende:
Zo,
.
De reden dat ik weer aan de ritalin wil is omdat ik steeds vaker het gevoel heb dat ik niet kan discusseren.. ik kom argumenten te kort en kan ze ook niet uit m'n geheugen halen. Ook als iemand een verhaal tegen me ophangt dan ben ik vaak alweer een hoop dingen vergeten als daar vragen over komen. (Kan iemand zich hier in vinden?)
ik raak overdonderd in discussies en sla dan dicht. terwijl ik in feite helemaal niet stil en verlegen ben....
quote:
Ook ben ik redelijk verslavingsgevoelig.. ik rook, ik drink (de laatste tijd steeds meer) maar ik kan ook verslaafd zijn aan situaties en omgevingen.. dat ik gewoon niet meer weg wil! (iemand?)
verslavingsgevoelig: ja
ergens zijn en niet meer weg willen: ja. eerst ergens niet heen willen en dan niet meer weg willen. vooral als ik bij iemand in de auto zit heb ik dat. en op feestjes en in de kroeg.
quote:
heeft iemand nog tips voor mij? ik heb vroeger wel vaker ritalin gehad maar ben er altijd weer mee gestopt omdat het of niet meer werkte of omdat ik weer zoveel dingen las over dit medicijn dat het me verstandiger leek om te stoppen..
ik weet overigens zelf niet of ik adhd heb, dat hoor ik over een aantal weken als het goed is. maar bovenstaande dingen herken ik wel.
tips heb ik ook niet echt... maar het lijkt me goed dat je naar de psychiater gaat om het uit te laten zoeken. ik hoop dat de ritalin je een beetje helpt. laag beginenn is volgens mij altijd goed. om te kijken of het uberhaupt iets doen of dat je er niet slecht op reageert ofzo.
ik vond trouwens je post er best wel gestructureerd uitzien, hahaha.... dat heb ik nooit ;-)
he, sterkte en ik hoop dat iemand hier misschien wat zinniger adviezen heeft dan ik
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_69449002
Ik lees hier vaak mee omdat ik een zoon van 8 heb met ADHD. Ik ben gewoon nieuwsgierig naar ervaringen en meningen van volwassen ADHD-ers. Daar kan ik vast wat van leren voor de toekomst (wat staat hem eventueel te wachten enzo).
Hij heeft veel problemen gehad op school maar sinds hij ritalin krijgt gaat dat gelukkig een stuk beter. Wel gaat het sociaal vaak moeizaam en dat breekt mijn hart.
Ik probeer hem ook aan het verstand te brengen dat zijn eigen gedrag vaak de problemen veroorzaakt maar ik krijg het hem niet goed bij gebracht.
Ik vind dat zo zonde want het is zo'n leuk joch.

De kinderpsych vindt gedragstherapie wel een goed idee maar vindt hem nog wat jong. De ritalin zorgt er nu voor dat hij zo goed mogelijk door de basisschool komt.

Wat vinden jullie als ervaringsdeskundigen?
Nog een jaar of 2 mee wachten? En wat zou een goede therapie zijn?
  woensdag 27 mei 2009 @ 11:51:02 #129
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_69449655
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 11:35 schreef lily het volgende:
Ik lees hier vaak mee omdat ik een zoon van 8 heb met ADHD. Ik ben gewoon nieuwsgierig naar ervaringen en meningen van volwassen ADHD-ers. Daar kan ik vast wat van leren voor de toekomst (wat staat hem eventueel te wachten enzo).
Hij heeft veel problemen gehad op school maar sinds hij ritalin krijgt gaat dat gelukkig een stuk beter. Wel gaat het sociaal vaak moeizaam en dat breekt mijn hart.
Ik probeer hem ook aan het verstand te brengen dat zijn eigen gedrag vaak de problemen veroorzaakt maar ik krijg het hem niet goed bij gebracht.

De kinderpsych vindt gedragstherapie wel een goed idee maar vindt hem nog wat jong. De ritalin zorgt er nu voor dat hij zo goed mogelijk door de basisschool komt.

wat mij belangrijk lijkt voor zijn opvoeding is dat hij niet teveel het gevoel krijgt dat hij vervelend, moeilijk of niet goed is. doordring hem van het feit dat je hem zo'n leuk joch vindt zoals je hier ook schrijft. zelfvertrouwen geven en het gevoel dat je hem als ouders waardeert om wie hij is lijkt me voor zo'n jong iemand nog het belangrijkste. (dit even uit eigen ervaring dat ik me er altijd aan dood ergerde dat mijn moeder er de nadruk op legde naar mijn gevoel dat ik lastig was, terwijl ik juist wilde horen dat ze me lief vond, die behoefte aan goedkeuring is nogal lang blijven hangen bij mij zeg maar)
verder voor therapie weet ik het niet. er zijn volgens mij ook therapievormen die goed zijn voor kinderen, dat ze al spelenderwijs dingen leren. een vriendin van mij heeft dramatherapie gestudeerd, ik weet niet heel precies wat dat inhoudt maar dat lijkt me typisch iets wat voor kinderen geschikt is.
maargoed, je wilt de tijd van een jong kind ook niet teveel vullen met serieuze therapie dingen, hij moet ook vooral lekker kunnen spelen en ravotten en doen....
succes....!
  woensdag 27 mei 2009 @ 11:52:35 #130
238372 DrD00m
Hmmpf Hmmpf
pi_69449738
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 10:36 schreef Robbiej het volgende:

Ook moet ik autorijden voor mijn werk. hoe gaan jullie hier mee om? ik weet dat ik veel beter autorij met dan zonder (in de zin van snelheidsovertredingen)
Ik heb laatst een beoordeling op werk gekregen waarin stond dat ik moest accepteren dat andere mensen ook een eigen mening konden hebben. Op het moment dat ik overtuigd ben van mijn gelijk (heb altijd gelijk hehe) in een discussie kan en blijf ik dan ook andere argumenten weerleggen. Mocht iemand anders mijn argument weerleggen of accepteren kan ik vaak pas een discussie afsluiten.

Qua verhalen ben je mij vaak snel al kwijt. Geef mij een lijst met aanwijzingen, en na 2 of 3 ben je mij kwijt. Ik ben dan nog bezig om aanwijzing 1 uit te werken in mijn hoofd en dan gaat de rest automatisch het andere oor uit. Met verhalen werkt dat eigenlijk wel hetzelfde.
pi_69449823
Bedankt voor je reactie, Murmeli

Je slaat de spijker op zijn kop.
Ik weet wat je zegt. Ik weet hoe belangrijk het is.
Maar tegelijkertijd is het ook het moeilijkste in de opvoeding en omgang met hem.

Daarom kan ik het niet vaak genoeg horen
  Hoofdredactie Fotografie woensdag 27 mei 2009 @ 12:17:24 #132
95752 crew  Chell
Kluns
pi_69450710
Ik denk dat therapie voor een kind best goed zou kunnen zijn. Zo leert hij bepaalde vaardigheden vast aan, waar hij later veel profijt van kan hebben. Als je aangeleerde dingen later af moet leren als volwassene, kost dat heeeeeel veel meer moeite.

Ik heb geen idee wat er voor therapiesoorten mogelijk zijn voor kinderen, maar ze hebben vast allerlei aangepaste dingen, ik zou me er zeker in verdiepen als ik zelf ouder zou zijn Therapie kan ook heel positief zijn Mijn coach bijvoorbeeld benadrukt ook heel erg dat positief zijn. Soms denk ik wel eens "mens je bent gek, want wat stelt het nou voor wat ik heb gedaan", maar eigenlijk heeft ze wel gewoon gelijk Ik ga er elke keer helemaal vrolijk weg
  woensdag 27 mei 2009 @ 12:31:26 #133
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_69451130
Vandaag weer bij PsyQ geweest om de diagnose aan te horen van het onderzoek van 1,5 week geleden.....En ik ben nu dus 'officieel' ADHDer....

Op zich geen grote verrassing, voor mij was het al een uitgemaakte zaak. Scoorde 9 van de 9 kenmerken op het gebied van aandachtstoornis. Wat mij wel verraste was dat ik 7 van de 9 kenmerken scoorde op het gebied van hyperactiviteit. Dit verraste me vooral omdat ik mezelf niet echt als hyperactief zie, maar ze legde uit dat zich ook kan uiten in onrustig zijn, naar binnen toe, in plaats van naar buiten.

Verder heeft ze nog een sociale stoornis geconstateerd (ben even de juiste bewoording kwijt), die zich vooral uit in het 'wat zullen ze wel niet vinden van me'-syndroom. (ze had het anders uitgelegd, maar dat kan ik echt even niet meer ophalen, maar jullie weten wel wat ik bedoel). Die sociale stoornis komt waarschijnlijk door mijn verleden, waar ik als kind zijnde heel veel gepest ben, gevoed door de ADHD. Overigens voorlopig geen aandachtspunt, we gaan eerst focussen op de adhd.

Volgende weer gesprek met een psychiater, medicijnen en therapie bespreken. Waarschijnlijk eerst ritalin/concertra (ofzo) proberen. Wat de aanpak met therapie word weet ik niet precies, in ieder geval hulp bij plannen en organiseren.

'k voel me er helemaal niet zo overdonderd door dze diagnose, iets wat ik wel verwacht had. Het voelt veel meer als een bevestiging. Waarschijnlijk geholpen door de informatie in dit topic.
"Does it worry you that you don't talk any kind of sense? "
  woensdag 27 mei 2009 @ 12:41:20 #134
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_69451441
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 11:35 schreef lily het volgende:

Mag ik vragen hie die problemen met sociaal gedrag zich uiten?
Zoals mij vanmiddag uitgelegd is bij PsyQ hebben veel ADHDers sociale problemen doordat ze gewoon moeite hebben om naar andere mensen te luisteren. Daar zit ook een stukje zelfvertrouwen in. Als je zoon door zijn ADHD alleen maar slechte ervaringen heeft met sociale contacten aangaan, dan blijven de slechte ervaringen bestaan, ook als zijn medicijnen zorgen dat het weer rustiger in zijn hoofd is. De enige manier om daar iets aan te doen zijn die slechte ervaringen door positieve te vervangen.

Ik weet niet zo goed hoe het zich uit bij jouw zoon, maar ik ben als kind heel veel gepest en ging daardoor weinig sociale contacten aan. Waarschijnlijk ook gevoed door mn ADHD, wat toen nog niet geconstateerd was. 'k weet nog dat ik bij de GGD ooit aan een speltherapie meegedaan heb. Misschien dat jouw zoon daar ook baat bij kan hebben. Het enige wat dat eigenlijk inhoud is met een groepje andere problemenkinderen onder begeleiding leuke dingen doen. Knutselen, klei-en enzo. Het zal niet direct zijn problemen oplossen, maar het zou een boost kunnen zijn voor zijn zelfvertrouwen. Bovendien is het gewoon leuk, en wat minder heftig dan gedragstherapie.
  woensdag 27 mei 2009 @ 12:48:50 #135
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_69451654
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 11:51 schreef Murmeli het volgende:

[..]

wat mij belangrijk lijkt voor zijn opvoeding is dat hij niet teveel het gevoel krijgt dat hij vervelend, moeilijk of niet goed is. doordring hem van het feit dat je hem zo'n leuk joch vindt zoals je hier ook schrijft. zelfvertrouwen geven en het gevoel dat je hem als ouders waardeert om wie hij is lijkt me voor zo'n jong iemand nog het belangrijkste. (dit even uit eigen ervaring dat ik me er altijd aan dood ergerde dat mijn moeder er de nadruk op legde naar mijn gevoel dat ik lastig was, terwijl ik juist wilde horen dat ze me lief vond, die behoefte aan goedkeuring is nogal lang blijven hangen bij mij zeg maar)
verder voor therapie weet ik het niet. er zijn volgens mij ook therapievormen die goed zijn voor kinderen, dat ze al spelenderwijs dingen leren. een vriendin van mij heeft dramatherapie gestudeerd, ik weet niet heel precies wat dat inhoudt maar dat lijkt me typisch iets wat voor kinderen geschikt is.
maargoed, je wilt de tijd van een jong kind ook niet teveel vullen met serieuze therapie dingen, hij moet ook vooral lekker kunnen spelen en ravotten en doen....
succes....!
Therapie hoeft helemaal niet serieus te zijn, zoals ik al schreef, 'k heb als kind speltherapie gevolgd en dat heb ik nooit als serieus ervaren. Een goede kindertherapeut weet ook wel hoe hij zijn therapie als een spelletje kan verpakken.
Ik keek in ieder geval altijd uit naar mijn wekelijkse 'sessie'
pi_69451998
Ik heb vandaag het gevoel alsof de conerta totaal niet werkt. Ben net zo druk in mijn hoofd en doen . Komt wss door de enorme drukte om me heen. Beatrix heeft mn werklocatie "vereerd" met een bezoek -> enorm veel mensen + beveiliging.
  woensdag 27 mei 2009 @ 13:10:38 #137
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_69452239
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 12:48 schreef TumTum het volgende:

[..]

Therapie hoeft helemaal niet serieus te zijn, zoals ik al schreef, 'k heb als kind speltherapie gevolgd en dat heb ik nooit als serieus ervaren. Een goede kindertherapeut weet ook wel hoe hij zijn therapie als een spelletje kan verpakken.
Ik keek in ieder geval altijd uit naar mijn wekelijkse 'sessie'
ja dat is wel tof ja!!! ik weet alleen van een ex van mij die had heel veel dingen (niet echt therapie maar dingen gericht op zijn leesblindheid) en die baalde er altijd van. die wilde gewoon buiten spelen en geen gezeik over wat ie allemaal niet kon/niet goed deed. daarom bracht ik het naar voren.

@lily: ik kan me wel voorstellen dat het heel lastig is om juist heel positief tegen je zoon te zijn en hem zelvertrouwen te geven als je ziet dat hij dingen doet die niet handig voor hem zijn. Ik geloof dat mijn moeder dat met mij ook wel had. Eerlijk gezegd weet ik er ook geen oplossing voor, maar ik denk dat een kinderpsycholoog dat wel weet. of misschien andere ouders van kinderen met ADHD. Misschien helpt het om strakke kaders aan te geven aan de ene kant (dus heel conseqent zijn in wat wel en niet mag, en dat ook kunnen uitleggen) en hem aan de andere kant alle ruimte geven om de dingen te doen die hij wil/nodig heeft (misschien meer beweeglijke dingen doen, ravotten met jullie, creatieve dingen, whatever, net wat hij tof vindt en waar hij goed in is).
als ik dit zo zit te bedenken realiseer ik me ook wel weer dat het niet altijd makkelijk moet zijn gweeest vroeger met mij thuis, hahaha. hoewel mn moeder me van de week wel zei dat ze wel merkte dat ik anders was maar ze het nooit als abnormaal heeft gezien. dat vond ik wel fijn om te horen.
  woensdag 27 mei 2009 @ 13:12:20 #138
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_69452294
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 13:02 schreef RvLaak het volgende:
Ik heb vandaag het gevoel alsof de conerta totaal niet werkt. Ben net zo druk in mijn hoofd en doen . Komt wss door de enorme drukte om me heen. Beatrix heeft mn werklocatie "vereerd" met een bezoek -> enorm veel mensen + beveiliging.
waarschijnlijk komt het daar wel door dan. collega van me die slikt sinds een week of 2 concerta in een heel lage dosis. en bij hem helpt het dus alleen thuis. buiten als er veel prikkels zijn dan helpt het niet zo veel meer. hij heeft nu ook ophoging van de dosis gekregen, het was nog zijn begindosis....
  woensdag 27 mei 2009 @ 15:00:29 #139
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_69455503
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 12:31 schreef TumTum het volgende:
(...) het 'wat zullen ze wel niet vinden van me'-syndroom.
Hehe, treffende omschrijving. Dat is eigenlijk precies waar ik ook last van heb, qua sociale stoornis dan. Eigenlijk vraag ik me bij al mijn acties af hoe de ander dan over mij denkt. En vaak vermijd ik dan die acties omdat ik te angstig ben voor de ander zijn gedachten. Die ik ironisch genoeg zelf in hun hoofd plaats, zeg maar.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  woensdag 27 mei 2009 @ 15:04:50 #140
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_69455628
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 15:00 schreef Rikketik het volgende:

[..]

Hehe, treffende omschrijving. Dat is eigenlijk precies waar ik ook last van heb, qua sociale stoornis dan. Eigenlijk vraag ik me bij al mijn acties af hoe de ander dan over mij denkt. En vaak vermijd ik dan die acties omdat ik te angstig ben voor de ander zijn gedachten. Die ik ironisch genoeg zelf in hun hoofd plaats, zeg maar.
ik vermoed, met mijn huis-tuin-en-keuken psychologie, dat iedereen hier wel last van heeft. 'k denk alleen dat mensen die géén ADHD hebben zo'n gedachte makkelijker kunnen negeren, of gewoon langs zich heen laten gaan.
pi_69455687
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 15:00 schreef Rikketik het volgende:

[..]

Ik heb het juist precies de andere kant op. Het interesseert me bijzonder weinig wat andere mensen van mij vinden, op een paar uitzonderingen na natuurlijk .

Leidt ook wel eens tot situaties die ik makkelijk had kunnen vermijden als ik wat empatischer was. Kan irritant zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 27-05-2009 15:07:43 ]
  woensdag 27 mei 2009 @ 15:18:45 #142
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_69456062
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 15:04 schreef TumTum het volgende:

[..]

ik vermoed, met mijn huis-tuin-en-keuken psychologie, dat iedereen hier wel last van heeft. 'k denk alleen dat mensen die géén ADHD hebben zo'n gedachte makkelijker kunnen negeren, of gewoon langs zich heen laten gaan.
Nou ja, het is in de essentie gewoon pure faalangst. Ik heb het er toevallig vanmiddag nog met mijn therapeut over gehad en die zei dat, dat verregaande perfectionisme (wat voortkomt uit de gedachte dat je niet af wilt gaan) inderdaad wel vaker bij AD(H)D'ers voorkomt. Dit geldt niet voor iedere ADHD'er, maar veel hebben een jeugd gehad waarin ze door hun aandoening veel fouten hebben gemaakt en daar ook veelvuldig op gewezen zijn. Bijvoorbeeld telkens een leraar die op je mopperde omdat je niet zat op te letten in de klas. Perfectionisme is geen karaktereigenschap, het is een oplossingsstrategie.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  woensdag 27 mei 2009 @ 16:19:45 #143
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_69458200
Na 6 dagen Ritalin, met groots effect , het gaat écht goed, kan ik zeggen dat ik nu, zeker getest wil worden op ADD (of ADHD).
Heb een boekje gekocht, ADD - een hoofd vol prikkels (ofzoiets, van de Ankertjes-serie), en dat is écht, heel erg ''mij''.

Vrijdag naar de psychiater. Het zal toch niet, waar zijn hè?! Al die dingen die door mijn, autisme niet verklaard kunnen worden, daar is gewoon een naam voor! Maar of ik het echt heb? Dat kan (toch?), alleen de test uitwijzen? En welke tests zijn dat dan?

Ik heb al, een heel dik dossier bij het autisme centrum, met IQ-gegevens, en meer testresultaten..
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_69459272
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 12:41 schreef TumTum het volgende:

[..]

Mag ik vragen hie die problemen met sociaal gedrag zich uiten?
Ik wil niet al te veel kwijt ivm zijn privacy, maar even kort dan;
Hij heeft inderdaad weinig zelfvertrouwen.
Hij zegt vaak dat hij “toch stom is”. En dat hij lelijk is. En dat hij niks kan.
Dit is een totaal vertekend beeld van hem. Hij is juist superslim en bijzonder en lief (en mooi )
Hij wil er vreselijk graag bijhoren en aardig gevonden worden. Hierdoor dringt hij zich op aan anderen waardoor hij andere kinderen juist afstoot. Daardoor ontstaat er een vicieuze cirkel want hij gaat zich nog meer opdringen.

Onwetende ouders die niet willen dat hun kind met mijn kind speelt even buiten beschouwing gelaten want dat is weer een ander verhaal.

Die speltherapie waar jij het over hebt vind ik wel interessant.
Bedankt
pi_69459384
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 16:19 schreef Oxymoron het volgende:
Na 6 dagen Ritalin, met groots effect , het gaat écht goed, kan ik zeggen dat ik nu, zeker getest wil worden op ADD (of ADHD).
Wat fijn dat je er baat bij hebt, Oxymoron
  woensdag 27 mei 2009 @ 16:51:18 #146
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_69459391
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 16:19 schreef Oxymoron het volgende:
Hoe ben je aan die Ritalin gekomen? Wordt dat ook wel voorgeschreven om gewoon eens te testen of je AD(H)D hebt?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 27 mei 2009 @ 17:10:06 #147
104367 Thrackan
new and improved
pi_69460036
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 16:51 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Hoe ben je aan die Ritalin gekomen? Wordt dat ook wel voorgeschreven om gewoon eens te testen of je AD(H)D hebt?
In mijn vaders geval deed de psych het ook zo.
Eerste Ritalinnetje op een rustig moment, zeg een zondagmiddag of zo.
Doet het iets nuttigs, dan eens eentje voor het werk proberen.

En dat zo een weekje door.
Don't flatter yourself, let someone else do it for you.
  woensdag 27 mei 2009 @ 19:12:26 #148
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_69463839
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 16:48 schreef lily het volgende:

[..]

Hij zegt vaak dat hij “toch stom is”. En dat hij lelijk is. En dat hij niks kan.
Dit is een totaal vertekend beeld van hem. Hij is juist superslim en bijzonder en lief (en mooi )
Hij wil er vreselijk graag bijhoren en aardig gevonden worden. Hierdoor dringt hij zich op aan anderen waardoor hij andere kinderen juist afstoot. Daardoor ontstaat er een vicieuze cirkel want hij gaat zich nog meer opdringen.

Onwetende ouders die niet willen dat hun kind met mijn kind speelt even buiten beschouwing gelaten want dat is weer een ander verhaal.

Bedankt
Hoi Lily,

Het lijkt zo op hoe ik was als kind, ik was erg onzeker en vond mezelf waardeloos. Ik wist dat ik anders was dan de rest alleen niet hoe en wat en ik wou zo graag 'gewoon' meedoen met de rest. Ik snapte er niks van.

Mijn moeder heeft mij als kind op judo gedaan. Dat was voor mij een uitkomst want ik leerde voor mezelf opkomen, ik kon er heerlijk lomp 'stoeien' en het was ook nog eens heel stoer om op school over te vertellen. Dat was goed voor mijn zelfvertrouwen.

Dat opdringen heb ik als kind ook gedaan, ik wou zooooo graag! Maar helaas was het teleurstelling op teleurstelling tot ik vriendjes werd met kinderen die 'ook een beetje anders' waren. Omdat ik niet meer zo hard mijn best hoefde te doen om erbij te horen omdat zij 'net als ik' waren ging het ineens veel makkelijker. Op de middelbare school hadden we een soort eigen kliek van alternatieve (toen nog Alto's / Hardrockers) mensen waar iedereen zijn rare zelf kon zijn zonder dat je meteen afgefikt werd.

Ik weet niet of je zoontje andere kinderen met ADHD kent, maar het zou voor hem wel eens een enorme verademing kunnen zijn om met kinderen die 'net zoals hij' zijn te spelen, zodat hij zichzelf kan zijn zonder daarop afgerekend te worden. Ik weet van mijn broertje die ook ADHD heeft (arme moeder van ons) dat hij als kind het ook altijd beter kon vinden met andere ADHD-ers.

Succes en sterkte!
pi_69465120
Dank jullie wel voor de reacties. Erg fijn om te lezen (en vooral het begrip...wat een verademing).

Hij kent geen andere kinderen met ADHD. Hij is toch wel een vreemde eend in de bijt.
Maar jullie reacties sterken mij wel om het zeker goed in de gaten te houden en er wat mee te doen.

Hij zit nu op scouting maar ook daar loopt het sociaal gezien niet helemaal lekker en mist hij de aansluiting (en daar klaagt hij ook over). Op school heeft hij wel enkele vriendjes gelukkig.
  woensdag 27 mei 2009 @ 20:28:24 #150
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_69466610
quote:
Op woensdag 27 mei 2009 16:48 schreef lily het volgende:

[..]

Hmm, dat is inderdaad een probleem. Lastige vicieuze cirkel om uit te komen, maar hij zal het toch grotendeels zelf moeten doen. Daar kan hij natuurlijk wel hulp bij moeten krijgen.
'k zou echt niet weten hoe je het het beste kan aanpakken.

quote:
Bedankt
Graag gedaan. 'k hoop van harte dat je er iets aan hebt. Hoop dat zo'n terpaie nog bestaat, we spreken in mijn geval wel over een jaar of 15 geleden. Maar aan de andere kant, met de huige kennis van ADHD kan zo'n theraphie alleen maar beter geworden zijn.

Succes ermee in ieder geval.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')