abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 15 mei 2009 @ 21:16:42 #201
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_69070131
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 19:37 schreef solidworks het volgende:

[..]

"Uitgeverij de Nieuwe Bergense School"

Hij geeft met zijn eigen uitgeverij zijn eigen dichtbundels uit...
Eigen werk is dan ook het enige wat dit 'bedrijf' uitgeeft, derhalve eigen beheer. Een echte uitgever kan hij vanzelfsprekend niet vinden.

Maar die naam zegt natuurlijk ook al weer genoeg over meneer. Hij ziet zichzelf vast als de opvolger van de Bergense School.

Even kijken, hoe heet dat ook alweer? Oh ja, grootheidswaanzin.
  zaterdag 16 mei 2009 @ 12:40:59 #202
211554 BlueMage
FOK! Insect
pi_69084005
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 17:21 schreef LuieDonder het volgende:

[..]

Nou... sorry als dit hard overkomt, maar iemand is dood en dat is reden genoeg om inbreuk op iemands auteursrecht te rechtvaardigen, en de rechthebbende is dan ineens immoreel als hij hier over klaagt? Dat vind ik persoonlijk de omgekeerde wereld.
Je hoeft je niet te verontschuldigen. Als mij dit zou overkomen, dat ik het gevoel had dat er inbreuk is gedaan op m'n auteursrecht, zou ik eerst overwegen wat de gevolgen zouden zijn. En in het geval van zo'n rouwadvertentie...tsja, dat soort dingen worden door de paar mensen die het aangaat gelezen dus zou 't mij niet waard zijn om op hoge poten brieven te gaan sturen en belachelijke bedragen te gaan eisen. Misschien dat ik wel iets zou schrijven dat ik het een eer vind dat ze m'n werk gebruiken (het heeft dan blijkbaar indruk gemaakt) maar of ze de volgende keer aub aan de auteursrechten willen denken omdat dit toch een bron van inkomsten voor mij is en daarmee zou voor mij de kous af zijn. 't Is namelijk ook reclame.
Hallon!
  maandag 18 mei 2009 @ 12:48:24 #203
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_69147626
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 16:48 schreef VioLenT het volgende:

[..]

Hoe kom je aan deze info?
[..]

De kranten waar het in stond waren niet eens landelijke kranten. Noordhollands Dagblad en weekblad De Duinstreek
Oplage 150.000 en 19.500

Hij rekent dus 2 cent per krant blijkbaar.
quote:
Mijn vader heeft de advertentie naar ik aanneem gemaakt, zodat zijn vriendin deze na zijn overlijden kon laten drukken. Daarbij komt dat mijn vader zijn broer als opdrachtgever van de uitvaart heeft benoemt. Wat ik zeker weet is dat ik noch mijn zus noch mijn moeder enige invloed heeft gehad op deze advertentie.
[..]

Ik vraag me af of dit bij de schulden van mijn vader behoord. Stel dat jij een advertentie voor mijn vader had geplaatst, had je deze toch echt zelf gaan betalen.
Zo'n advertentie maakt deel uit van de uitvaart. Die wordt dus ook van de uitvaartverzekering betaald of uit de nalatenschap (aftrekbaar van de belasting). Valt die negatief uit dan zijn de erven dus de klos.

Misschien is het beste om niet met hem in discussie te gaan. Maar verwijs hem door naar de vriendin van je vader, aangezien die zijn laatste partner was. Daarbij heeft ze ook de advertentie geregeld.
pi_69192706
Vanochtend zijn we bij het juridisch loket geweest. Die mensen daar konden ons niet echt verder helpen.
Het meeste is hier ook al gezegd.
Challa verwijzen naar een iemand anders als opdracht gever, zouden we volgens hun kunnen proberen, maar uiteindelijk zou hij toch weer bij ons terecht komen, omdat wij de erfgenamen zijn.
De beste man staat ook in zijn recht om een geldbedrag te vragen.

Alleen de hoogte hiervan is natte vinger werk. Hier wisten ze bij het Juridisch Loket vrij weinig en konden ze ons niet verder helpen.
Meneer Challa rekent 1 cent per uitgebrachte krant, met daar nog boven op de btw.
  dinsdag 19 mei 2009 @ 17:47:23 #205
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_69196013
quote:
Op maandag 18 mei 2009 12:48 schreef blaatertje het volgende:

[..]

Oplage 150.000 en 19.500

Hij rekent dus 2 cent per krant blijkbaar.
[..]
Stond die advertentie in het gewone dagblad of in het regiokatern?
  dinsdag 19 mei 2009 @ 17:50:38 #206
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69196106
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 16:18 schreef VioLenT het volgende:
Challa verwijzen naar een iemand anders als opdracht gever, zouden we volgens hun kunnen proberen, maar uiteindelijk zou hij toch weer bij ons terecht komen, omdat wij de erfgenamen zijn.
De beste man staat ook in zijn recht om een geldbedrag te vragen.
Zelfs als die ander nog leeft? Ik neem aan dat jij geen verplichting hebt te zeggen wie de opdrachtgever is. Als jij zegt: "De overledene was het niet, en wij waren het ook niet," dan heeft meneer Challa het nog wel even lastig neem ik aan?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_69197909
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 17:50 schreef Iblis het volgende:

[..]

Zelfs als die ander nog leeft? Ik neem aan dat jij geen verplichting hebt te zeggen wie de opdrachtgever is. Als jij zegt: "De overledene was het niet, en wij waren het ook niet," dan heeft meneer Challa het nog wel even lastig neem ik aan?
Volgens mij doet het hier niet ter zake wie de opdrachtgever was. De kosten van de uitvaart vallen meestal toe aan de erfgenamen, omdat de uitvaart uit de nalatenschap betaald dient te worden. De rouwkaarten en advertenties vallen m.i. onder de uitvaart en dus komen de kosten toe aan de erfgenamen.
  dinsdag 19 mei 2009 @ 18:48:03 #208
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_69198007
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 17:50 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dan moet hij zich tot de krant wenden, en die zal niet zomaar namen vrijgeven. Probleem is dan wel dat een mild schikkingsvoorstel dan van de baan is, en wanneer de dichter echt doorzet via gerechtelijke stappen de krant wrs toegeeft en de kans groot is dat je zowel dubbele proceskosten als de boete kwijtbent. Aan de andere kant heb ik ook het gevoel dat dit soort dreigementen, zeker wanneer er niet een echte professionele organisatie achter zit, doorgaans loos zijn: beetje intimideren en met hoge bedragen zwaaien om zo mensen bang te maken en te laten betalen.

Ik denk dat de eerste stap nu is om in contact te komen met een uitvaartorganisatie, zodat duidelijk wordt hoe er met gedichten op rouwkaarten/advertenties om wordt gegaan, en om wat voor bedragen het dan gaat. Als daaruit blijkt dat dit soort issues (althans, het vooraf regelen van toestemming van gedichten) over enkele tientjes gaat dan zou ik het allemaal wel afwachten. Maar als de dichter marktconforme prijzen vraagt, dan zou ik gelijk proberen te schikken met een 250 euro.
Géén kloon van tvlxd!
  dinsdag 19 mei 2009 @ 19:18:34 #209
240464 LuieDonder
Donders lui
pi_69199126
quote:
Als jij zegt: "De overledene was het niet, en wij waren het ook niet"
Ga je dan straks voor de rechter liegen dat je de advertentie (met jou naam eronder) niet hebt geplaatst? Ik denk dat de rechter gewoon de krant sommeert in dat geval
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')